Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kysymyksiä tekniikkaan liittyen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Krisu97
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Krisu97

New Member
Pahoittelen aiheeni mahdollista väärällä alueella olemista, siirtääkin voi.

Aihe siis jo kertoo, elikkä kysäisen muutamia minulle päänsäryn aiheuttavia kysymyksiä, joihin vastauksia hakisisin.
Voit vastata vain yhteenkin kysymykseen.

1. Kun puhutaan, että taulutelevisiossa on joku kontrastisuhde, esim 10000:1.
Mitä tämä tarkoittaa? Ja onko "kontrastisuhde" oikea sana?

2. Varmistan vain, että onko tietoni oikea: Jos jokin televisio on HD-ready, sehän voi toistaa parhaimmillaan sitä 720p-lähetystä? Ei täyttä teräväpiirtoa?

3. Tämä on arveluttanut minua, kun olen asiaa tarkemmin miettinyt: Kun meillä on täysiteräväpiirtotelevisio ja sitä katsoo läheltä, erottuu pikselit. Onko siis televisiossa 1920x1080 pikseliä? = 2 073 600

4. Nykyäänhän myydään paljonkin taulutelevisioita. Onko kaikissa/lähes kaikissa/ joissakin/ aika harvassa sama kuvasuhde kun ajattelee sen näytön pituutta ja leveyttä?
Vai onko se aina sama, kun muistetaan se 1920x1080?

(5. Tiedättekö jotain ohjelmaa, jolla voisi ladata kuvia netissä, vaikka niissä olisi jokin tallentamissuojaus?)

6. Onko äänenlaatu ihan se ja sama, jos kuuloke käyttää joko usbia tai 3.5mm?
Eli siis jos valmistetaan kaksi täysin samanlaista kuuloketta, mutta vain liitin on eri - Usb ja 3.5mm. Onko äänenlaadulla eroa? (Edes hitusen?)

7. Voiko mp3 sisältää monikanavaääntä vai ainoastaan stereota ja monoa?

8. Entä voiko tavallinen CD-levy sisältää monikanavaääntä, jos itse äänitiedosto sitä sisältää?

9. Meillä kotiteatteri toistaa 5.1 ääntä vain kotiteatterin omina ääninä, esim levysoitin. Liitännät ovat ainoastaan stereona.
Jos usbin tökkää kotiteatterin usb-kohtaan ja pistää soittaan jonkun ac-3 kappaleen, joka sisältää sen 5.1 äänen, kuuluuko se siis silloin surround-äänenä?

10. Usein taulutelevisiot ovat eri kokoisia(/tuumaisia). Jos otetaan vertailuun kaksi FullHD telkkaria, toinen 32" ja toinen 40".
Onko tässä 40":isessa pikselit jollain tapaa suuremmat, koska muutenhan niitä olisi enemmän, kuin siinä 32":isessa telkkarissa? Jos siis molemmissa on 1920x1080.

11. Kaikki CD- ja DVD-levyt, joissa ilmenee termi RW, ovatko ne uudestaan kirjoitettavia, eli niiltä voi poistaa tietoa siten, että kapasiteetti levyllä pysyy alkuperäisenä? RW = ReWritable?

Lisäys: Voiko tietoa lisätä ja poistaa loputtomasti, vai tapahtuuko tällöin jotakin?

12. Onko kuvanlaadun kannalta ihan se ja sama, käyttääkö plasma- vai LCD-televisiota?
Vai onko toinen parempi?

13. Voiko videokuvan "purkaa" kuviksi? (Jollain ohjelmalla..?)

14. Onko tämä totta: FullHD- ja muissakin televisioissa pikselit koostuvat kolmesta perusväristä, pun, vih, sin.
Ja näiden värien suhteiden sekoittaminen aikaansaa pikselin oman värin?

Ja pahoittelen myös huonoa kirjoitusasuani. (Ja tyhmiä kysymyksiäni!)
Isot kiitokset vastaajille!

Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Kysymyksiä tekniikkaan liittyen

1. Kun puhutaan, että taulutelevisiossa on joku kontrastisuhde, esim 10000:1. Mitä tämä tarkoittaa? Ja onko "kontrastisuhde" oikea sana?
Kontrastista voi lukea vaikkapa täältä.

2. Varmistan vain, että onko tietoni oikea: Jos jokin televisio on HD-ready, sehän voi toistaa parhaimmillaan sitä 720p-lähetystä? Ei täyttä teräväpiirtoa?
Ei välttämättä. HD Ready -televisio tarkoittaa, että sen on pystyttävä toistamaan vähintään 720 vaakajuovaa. Silti se voi ottaa sisään jopa 1080p-signaalia, joka sitten skaalataan alaspäin näytön ominaisutarkkuuteen. Tarkempaa määrittelyä voi lukea esim. täältä.

3. Tämä on arveluttanut minua, kun olen asiaa tarkemmin miettinyt: Kun meillä on täysiteräväpiirtotelevisio ja sitä katsoo läheltä, erottuu pikselit. Onko siis televisiossa 1920x1080 pikseliä? = 2 073 600
Kyllä.

4. Nykyäänhän myydään paljonkin taulutelevisioita. Onko kaikissa/lähes kaikissa/ joissakin/ aika harvassa sama kuvasuhde kun ajattelee sen näytön pituutta ja leveyttä? Vai onko se aina sama, kun muistetaan se 1920x1080?
Käytännössä kaikissa televisioissa on 16:9-kuvasuhde. Monitoreissa käytetään yleisesti myös 16:10-suhdetta. Lisäksi esim. Philips valmistaa 21:9-kuvasuhteella olevia malleja.

6. Onko äänenlaatu ihan se ja sama, jos kuuloke käyttää joko usbia tai 3.5mm?
Eli siis jos valmistetaan kaksi täysin samanlaista kuuloketta, mutta vain liitin on eri - Usb ja 3.5mm. Onko äänenlaadulla eroa? (Edes hitusen?)
USB:n kautta todennäköisesti hieman parempilaatuinen.

7. Voiko mp3 sisältää monikanavaääntä vai ainoastaan stereota ja monoa?
Tavallinen mp3-formaatti ei voi, mutta MP3 Surround siihen nimensä mukaisesti kykenee. Eri asia sitten, kuinka moni soitin tukee tuota suht. harvinaista formaattia.

8. Entä voiko tavallinen CD-levy sisältää monikanavaääntä, jos itse äänitiedosto sitä sisältää?
Tavallinen audio-CD-levy ei voi, mutta CD-ROM-levyhän voi sisältää millaista dataa tahansa.

Jos usbin tökkää kotiteatterin usb-kohtaan ja pistää soittaan jonkun ac-3 kappaleen, joka sisältää sen 5.1 äänen, kuuluuko se siis silloin surround-äänenä?
Mahdollisesti, jos sekä soitin että vahvistin tukevat monikanavaääntä tuossa AC-3-formaatissa.

Kiitosta vaan, nyt monet asiat selkenivät.
Lisään muutaman kysymyksen lisää tuohon kai nyt.

Lisäkysymys kutoseen:
Jos kuulokkeet, joissa on nyt siis se 3.5mm liitäntä, tökkää adapteriin, jossa toinen pää on naaras 3.5 ja toinen usb uros, sehän ei äänenlaadun kanssa tee mitään eroa?
Koska siis sehän käyttää alunperin sitä 3.5mm johtoa"

Onko tässä 40":isessa pikselit jollain tapaa suuremmat, koska muutenhan niitä olisi enemmän, kuin siinä 32":isessa telkkarissa?
Kyllä.

11. Kaikki CD- ja DVD-levyt, joissa ilmenee termi RW, ovatko ne uudestaan kirjoitettavia, eli niiltä voi poistaa tietoa siten, että kapasiteetti levyllä pysyy alkuperäisenä? RW = ReWritable?
Periaatteessa näin, mutta joissain levyissä saattaa jostain mystisestä syystä - jota en ole itse koskaan ymmärtänyt - myös RW-logo, vaikka itse levy olisikin vain -R (tai +R).

Tavallinen audio-CD-levy ei voi, mutta CD-ROM-levyhän voi sisältää millaista dataa tahansa.

Itse asiassa voi (mutta onko silloin kyse tavallisesta audio-cd:stä enää). Audiodata voi olla dts-enkoodattuna, jolloin dtsää ymmärtävä vahvistin osaa sen purkaa monikanavaiseksi, mikäli kytkentä on vahvistimen ja cd-soittimen välillä digitaalinen.

5.1 Music Disc - Wikipedia, the free encyclopedia

Itselläni on muutama tuollainen dts-cd ja olen Ruotsin radion sivuilta muutaman demopätkänkin ladannut ja polttanut cdlle. CD tunnistuu normaaliksi audiocdksi, mutta ääni kuuluu vain laitteilla jotka tukevat. Pikaisen testin perusteella PS3 ainakin tukee, kunhan poistaa kaikki ylimääräiset audiotuet Sound optionsista sekä varmistaa että Music settings ulostulotaajuus on 44.1 tai monikerta. DVDA/SACD/DVD-soittimella toimii ja niin toimi vanhalla peruscdsoittimellakin.

Itse asiassa voi (mutta onko silloin kyse tavallisesta audio-cd:stä enää). Audiodata voi olla dts-enkoodattuna, jolloin dtsää ymmärtävä vahvistin osaa sen purkaa monikanavaiseksi, mikäli kytkentä on vahvistimen ja cd-soittimen välillä digitaalinen.
Aina oppii uutta. Eihän tuo tosiaan enää alkuperäisen Red Book -standardin mukainen CD ole, mutta noin muuten periaatteessa kyllä vastaa kysyjän "vaatimusta". Aikamoisesta harvinaisuudesta lienee kuitenkin kyse. SACD ja DVD-A ovat meikullekin tuttuja, mutta tällainen DTS-CD tuli ihan puun takaa.

Aina oppii uutta. Eihän tuo tosiaan enää alkuperäisen Red Book -standardin mukainen CD ole, mutta noin muuten periaatteessa kyllä vastaa kysyjän "vaatimusta". Aikamoisesta harvinaisuudesta lienee kuitenkin kyse. SACD ja DVD-A ovat meikullekin tuttuja, mutta tällainen DTS-CD tuli ihan puun takaa.

(Olen huono tekniikassa, sori)

Siis ainakin CD-ROMilla voi kuunnella dts tai ac-3 (Tai jotain muuta 5.1 ääntä) ääntä 5.1 kotiteatterikaiuttimilla? Voisihan kokeilla, mutta usbi kai menee helpommin.

Siis ainakin CD-ROMilla voi kuunnella dts tai ac-3 (Tai jotain muuta 5.1 ääntä) ääntä 5.1 kotiteatterikaiuttimilla?
Tarkoitan nyt ihan data-CD:tä, joka voi sisältää ihan millaisia tiedostoja tahansa, ml. whatever-formaatin audiotiedostot. Mutta ei sitä ääntä tietystikään pysty kuuntelemaan tavallisella CD-soittimella. CD on siis vain tallennusmedia siinä missä kiintolevykin.

Eli jos käytössäsi on tuikitavallinen CD-soitin, et sillä saa kuin korkeintaan stereo-ääniraidan.

Ylös Bottom