Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

FAQ: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miiw
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Miiw

Member
Ajattelin aloittaa tälläisen ketjun, kun kovin monella on tullut samoja kysymyksiä samoista aiheista.
Tänne siis kerättynä kaikki yleisimmät kysymykset mitkä löysin ketjusta: http://www.konsolifin.net/bbs/monia...lls-v-skyrim-playstation-3-xbox-360-a-13.html

Kaiketi tänne voi tulevaisuudessa esittää kysymykset, jotta edellämainittu ketju pysyisi puhtaasti itse pelaamisessa ja siihen liittyvissä aiheissa.

Lisää kysymyksiä voi esittää tähän ketjuun ja ne päivitetään tähän aloitusviestiin.

Tässä tähänastiset kysymykset:

Onko tosiaan niin, että aseista taikaan ei pysty vaihtamaan lennosta vaan joutuu aina tuolta inventoryn kautta vaihtamaan?
Nopeimmin pystyt vaihtamaan aseita tai loitsuja, kun asetat tietyn loitsun, aseen tai kilven suosikkeihin (favourites) ase tai loitsuvalikosta. Tämän jälkeen d-padilla ylänuolta painamalla voit selata kyseisiä loitsuja ja tarvikkeita. On myös mahdollista painaa d-padilla vasenta tai oikeaa nuolta pitkään ko. aseen tai loitsun kohdalla, jolla saa nopean equippauksen tästä aseesta tai loitsusta.
Onko peliin tulossa päivitystä joka korjaa tämänhetken bugeja, framerateongelmia tai tallenuksen kokoon liittyviä ongelmia? Milloin?
Päivitys on tulossa, joka korjaa kyseisiä ongelmia. Päivityksen pitäisi tulla joulukuun puoleen väliin mennessä.
Kuinka vaihdan vaikeusastetta, kun pelin alussa ei kysytty mitään?
Voit vaihtaa vaikeustasoa missä vaiheessa tahansa pelin valikosta. Options --> Gameplay. Oletuksena on "Adept - keskivaikea" vaikeusaste.
Kuinka saan leveliä ylös, kun en saa vastuksista expaa?
Pelissä et saa vihollisista tai tehtävistä expaa. Kehität sensijaan ase, loitsu, armor yms. taitoa, joka kartoittaa ns. total leveliä = hahmosi leveli.

Missä vaiheessa talon saa ostettua? Itse en ole törmännyt tähän mahdollisuuteen.

Dragonsreachin (eli Whiterunin vieressä olevan paikan) jaarlin luottamusmies on Proventus Avenicci. Jampalle jonkun aikaa hommia tehtyään saa mahdollisuuden ostaa Whiterunista kodin 5000 kultarahalla.

Ostin ratsun kalliilla rahalla. Häviääkö hevonen jos fast travelaan tai en ratsasta sillä jatkuvasti? Apurikaan ei tunnu pysyvän perässä.

Hevonen ei häviä, ellei se kuole. Jos fast travelaat ratsusi tulee yleensä vierellesi kohteeseen. Apuri ei aina pysy perässä, mutta löytää luoksesi pienen hetken kulutta tai kun astut luolastoon.

Kuinka näen miten kauan olen pelannut?

Mene load gameen, odota hetki tallennuksesi päällä ---> näet peliaikasi.

Sairastuin X asiaan. Kuinka pääsen siitä eroon?

"Rukoile" jonkun shrinen luona tai käytä potion, joka auttaa kyseiseen sairauteen. Näet sairautesi tai debuffit "active effects" valikosta, joka taas löytyy samasta paikasta, kuin esim. spellit.
Onko asia niin, että pelissä ei ole minkäänlaista autosavea?
Peli tallentaa aina kun matkustat kaupungista toiseen, nukut, odotat tai siirryt uuteen paikkaan esim sisältä ulos. Peli tallentaa myös hahmovalikkoon (eli siihen items, magic, level up, map menuun) 15min välein, jota voi säätää kyllä pause valikosta.
Raakamalmin jalostuksesta:
Missä raakamalmin saa jalostettua, en ole kyennyt tähän millään forgella joka tuntuisi luonnolliselta paikalta. Tarvitaanko jokin muu paikka vai kykyä lisää vai hä, mitä missaan?

Whiterunissa (miksei muuallakin) sepän pihan perällä on sellainen puolipallon muotoinen sulatusuuni (smelter). Siellä voi malmin muuttaa harkoiksi.
Miten parantua vampyrismista? (video)
[video=youtube;aYIR1E2BlFE]http://www.youtube.com/watch?v=aYIR1E2BlFE[/video]

Voiko joku kertoa mistä mahtais löytää kaverin jelppaamaan?

Kavereita / apureita löytyy useammista paikoista. Helpoin tapa löytää apuri alkuun on edetä pääjuonessa tai käydä Whiterunnin innissä.

Saako noita shoutteja joka listitystä lohikäärmeestä vai mistä? Eilen listin toisen lohharini(blood dragon) mutta en ainakaan saanut siitä mitään shouttia.

Shoutteja on tarjolla pitkin Skyrimia ja päätehtävää seuraamalla saa jo monta. Huutoja voi saada luolastoista tai ulkoa raunioista. Tosin tarvitset loharin sielun, jotta saat kunkin shoutin aktivoitua.
Kuinka aktivoin shoutin käyttööni?
Sun pitää aktivoida tai "ostaa" se shoutti vielä erikseen. Ei pelkästään lohikäärmeiden listiminen riitä. Jos pelaat pleikkarilla paina neliötä sen shoutin kohdalla, jonka haluat unlockata. Jos Xboxilla tai PC:llä, katso ruudun alareuna Dragon shout valikossa. Siellä on tietoa, millä napilla aukaista huuto ja kuinka monta dragon soulia sulla on "varastossa".
Aktivoimattomat huudot näkyvät harmaina, kun taas "ostetut" huudot näkyvät selvästi.
Muistakaa myös se, että kun opitte jostain shoutista enemmän sanoja, nekin täytyy "ostaa" erikseen, vaikka shoutti ei enää olekkaan harmaa väriltään. Sensijaan tuo kyseinen uusi sana on harmaana ja sen näkee, kun laittaa kursorin kyseisen shoutin päälle.

Skaalautuvatko viholliset oman levelini mukaan?

Kyllä skaalautuvat, mutta kevyemmin, kuin sarjan aikaisemmassa osassa. http://www.vg247.com/2011/10/27/sky...versations-more-like-fallout-3-than-oblivion/

Uusituuko Skyrimissä malmi vai ei? Nyt olisi kyllä tarvetta ebony malmille, mutta kaikki on jo kaivattu, eipä pahemmin kaupoista löydy.

Kyllä sen pitäisi uusiutua. Pelin ajassa siinä kestää noin 1 viikko - 1 kuukausi. Tuskin ainakaan nuo arvokkaimmat malmit uusiudu ihan viikottain.
Niitä voi löytyä luolastoistakin. Yleensä sellaisissa Dwemer paikoissa niitä saatta löytyä ihan pöydältä lojumassa.
Löytyykö pelistä minkäännäköistä multiplayeriä?
Ei.
Mistä tiedän, missä on sivutehtäviä? Kun ei taida kartassakaan olla merkintöjä että tässä on sivutehtävä jne.
Baarit ovat ehkä parhaita paikkoja mistä löytää tehtäviä, puhu baarimikolle ja kysy tältä juoruja, tulee yleensä pari questia. Kannattaa myös muilta baarissa olevilta kysellä, siellä on aina pari tyyppiä joilla on jotin tehtäviä antaa. Kannattaa myös kiinnittää huomiota siihen, kun NPCt juttelee keskenään niitä näitä. Usein niiden juttujen perusteella löytää kaikenlaista puuhaa. Toki myös paikkoja tutkimalla löytyy sidequesteja.
Mitä tekee lohikäärmeen luilla?
Voit ainakin tehdä niistä armorin, jos olet kehittänyt blacksmithingin sataan ja olet ottanu sieltä Dragon armor perkin. Toki ne voi myös myydä kauppiaille. Myös jokunen tehtävä saattaa liittyä niihin.
Mistä saa lockpickkejä?
Kauppiailta saa ostettua, sekä niitä voi löytää tai lootata esim. maantierosvoilta.
Onko esim. Companionsiin liittyminen este johonkin muuhun factioniin liittymiselle?
Kaikkiin ryhmiin voi kuulua samaan aikaan eikä se estä muihin liittymista PAITSI skyrimin sisällissodassa taisteleviin Imperial Legioonaan ja Stormcloakkeihin joista vain toiseen voi liittyä.
Vähentääkö raskas panssarointi taikojen tehoa?
Itse armortyyppi ei vaikuta mihinkään tiettyyn taikaan tai asiaan, paitsi staminan kulumiseen tai "äänekkyyteen". Toki armorin mukana saattaa tulla statteja, jotka voivat vaikuttaa johonkin asiaan, esim. taikojen vahvuuteen.
Onko jotain eroa peliversiossa pegi vs briteistä tilattu (punaisella ympyrällä ikä)? Eli onko esim. jotain suomitekstipuutetta brittiversiossa? ja onko pelissä muutenkaan suomitekstejä?
Eipä taida olla juurikaan mitään eroa. PEGI on K18 ja BBFC (punapallo) on K15.

Ei pelin sisäisiä tekstejä saa suomelle tietenkään. PEGI versiossa jopa kotelon takakannen tekstit on englanniksi, ainoastaan löytyy sisältä quick manuaali suomeksi.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: FAQ: The Elder Scrolls V: Skyrim [PS3/X360]

Anteeksi pilkun viilaus, mutta pisti silmään tuolta leveli skaalaus kysymyksestä, että "skaalautuu, mutta vähemmän kuin AIKAISEMMISSA sarjan peleissä" tjsp. Niin voisiko sen korjata, että vähemmän kuin aikaisemmassa pelissä. Morrowindissahan ei skaalausta ollut ja siitä aikaisempia en ainakaan itse ole pelannut, niin en tiedä (areenaa olen kokeillut).

Koska tuo skaalaus pilasi omalta osaltani Oblivionin pelikokemuksen, niin en tahtoisi että ihmiset luulevat, että Morrowind toimii samalla systeemillä. Morrowind on muuten huikea peli, jos joku ei vielä ole kokeillut. Vaikka Skyrim on teknisesti ja muutenkin ehdottomasti paras Elder Scrollsi tähän mennessä, on Morrowind vähintään yhtä hyvä, jos ei pelin iän tuomat tekniset puutteet tuota tuskia. Kokeilkaa ihmeessä.

Anteeksi pilkun viilaus, mutta pisti silmään tuolta leveli skaalaus kysymyksestä, että "skaalautuu, mutta vähemmän kuin AIKAISEMMISSA sarjan peleissä" tjsp. Niin voisiko sen korjata, että vähemmän kuin aikaisemmassa pelissä. Morrowindissahan ei skaalausta ollut ja siitä aikaisempia en ainakaan itse ole pelannut, niin en tiedä (areenaa olen kokeillut).

Koska tuo skaalaus pilasi omalta osaltani Oblivionin pelikokemuksen, niin en tahtoisi että ihmiset luulevat, että Morrowind toimii samalla systeemillä. Morrowind on muuten huikea peli, jos joku ei vielä ole kokeillut. Vaikka Skyrim on teknisesti ja muutenkin ehdottomasti paras Elder Scrollsi tähän mennessä, on Morrowind vähintään yhtä hyvä, jos ei pelin iän tuomat tekniset puutteet tuota tuskia. Kokeilkaa ihmeessä.

Nojoo, kyllä. Morrowindissä oli enemmänkin alue skaalaus, eli riippuen alueesta oli viholliset sen mukaisia. Skyrimin skaalaus on silti lähempänä Morrowindiä, kuin Oblivionia, koska ainoastaan main questin alueet ja viholliset skaalautuvat, kuten Fallout kolmessa. Siitä syystä siis tulee alussa vastaan vihuja, jotka voivat tappaa hahmosi lähes yhdellä iskulla - tai jos eksyt väärään paikkaan väärällä levelillä.

E: Laitoin tekstin nyt viittamaan pelkästään oblivioniin.. :)

Viimeksi muokannut moderaattori:

Skyrimin skaalaus on silti lähempänä Morrowindiä, kuin Oblivionia, koska ainoastaan main questin alueet ja viholliset skaalautuvat, kuten Fallout kolmessa. Siitä syystä siis tulee alussa vastaan vihuja, jotka voivat tappaa hahmosi lähes yhdellä iskulla - tai jos eksyt väärään paikkaan väärällä levelillä.

Tämäkään ei aivan tunnu pitävän paikkansa. Ei tosiaan ole mitään Obli-tason skaalausta, jossa vähän ajan peluun jälkeen bandiitot kävelevät Daedric-armorit päällä, mutta kyllä minulla aika järjestään jokainen sivutehtävän bandiitto kantaa nykyisellään dwarwen/glass/ebony aseita itsellään, vaikka suojat ovatkin perus nahka/steel settiä. Samoin huvittavasti samaisten bandiittojen kaapeista löytyy juurikin samaisia dwarwen/glass/ebony-kamoja, vaikka pojat itse hilluvat nahka-asusteissa. Mutta selkeästi askel parempaan tämä suuntaus on kuin Oblissa, eikä itselläni lopulta tämän suhteen hirveästi valitettavaa ole.

Pääquestiahan itselläni on takana vain se kaksi tehtävää, pelitunteja reilu 60h.

Mutta selkeästi askel parempaan tämä suuntaus on kuin Oblissa, eikä itselläni lopulta tämän suhteen hirveästi valitettavaa ole.

Totta. Kyllä tämä on paljon järkevämpi, kuin Oblivionissa. Ehkä Skyrimin skaalausta ei voi, eikä pidä puhtaasti verrata mihinkään aikaisempaan osaan.

Ensimmäisen kerran tuli jäätyä jumiin questissa. Eli, paikkana on Abandoned Cave hieman Mount Anthorin pohjoispuolella. Luolassa ei ole oikeastaan muuta kuin kaksoisovi, mikä on lukittu toiselta puolelta. Questmarkerin mukaan oven toiselle puolelle pitäisi kuitenkin päästä, joten toista sisäänpääsyä olen etsinyt. Vähän matkan päästä löytyikin sellainen kuilu kuin Sightless Pit, mistä ei ole ulospääsyä ja vaikuttaa aika ikävältä luolalta.

Kysymys: Onko Sightless Pitin uloskäynti juuri tuo takalukossa oleva ovi Abandoned Cavessa? Jos ei, niin miten sen oven saa auki.

Kysymys: Onko Sightless Pitin uloskäynti juuri tuo takalukossa oleva ovi Abandoned Cavessa? Jos ei, niin miten sen oven saa auki.

Eihän ovessa lue, kun yrität avata sitä, että: "The door is barred from the other side?" Eli et voi lockpickata tai ei lue, että: "Requires key"?
Itse en ihan heti paikkaa muista. Ootko kattonut seinät lähistöltä ettei ole ketjua tai vipua, jolla ovi aukeaisi?

Eihän ovessa lue, kun yrität avata sitä, että: "The door is barred from the other side?"

Lukee. Eli siellä on varmaan palkki toisella puolella pitämässä ovea lukossa. Varmaan 15min tuli siinä pienessä tilassa pyörittyä, enkä mitään ketjua nähnyt.

Lukee. Eli siellä on varmaan palkki toisella puolella pitämässä ovea lukossa. Varmaan 15min tuli siinä pienessä tilassa pyörittyä, enkä mitään ketjua nähnyt.

Hmm. Sitten on vaan yksi ratkaisu, eli sinne on reitti jostakin toisesta paikasta ulkopuolelta. Näkyykö sen vuoren ympärillä muita luolia? Sinne varmaan kannattaa mennä.

Hmm. Sitten on vaan yksi ratkaisu, eli sinne on reitti jostakin toisesta paikasta ulkopuolelta. Näkyykö sen vuoren ympärillä muita luolia? Sinne varmaan kannattaa mennä.

Kuten sanoin, siinä vieressä on sellainen kuilu kuin Sightless Pit. Ajattelin vain säästää vaivaa kysymällä sen läpipelanneilta, että onko sen uloskäynti juurikin tuo ovi Abandoned Cavessa. Pitää mennä potionkauppiaan kautta pelaamaan se läpi jossain vaiheessa.

Osaako joku antaa vinkkejä mistä voisi löytää maagille hyvät kengät ja hanskat? Jotakin semmosia siis mitkä antavat lisää taikaa/vähentävät taikojen maksua?
Ei tarvi ihan jokaista yksityiskohtaa kertoa, jos sellaisia jostain tehtävistä saa, mutta jos vaikka hieman suuntaa voisi joku antaa? :p
Ite en ole mitään velhon kenkiä/käsineitä löytänyt mistään, ja ne mitä olen koittanut itse tehdä, on yleensä aivan säälittäviä :D Tyyliin: Taikaa lisää 6 pistettä :o

Osaako joku antaa vinkkejä mistä voisi löytää maagille hyvät kengät ja hanskat? Jotakin semmosia siis mitkä antavat lisää taikaa/vähentävät taikojen maksua?
Ei tarvi ihan jokaista yksityiskohtaa kertoa, jos sellaisia jostain tehtävistä saa, mutta jos vaikka hieman suuntaa voisi joku antaa? :p
Ite en ole mitään velhon kenkiä/käsineitä löytänyt mistään, ja ne mitä olen koittanut itse tehdä, on yleensä aivan säälittäviä :D Tyyliin: Taikaa lisää 6 pistettä :o

Hmm, College of Winterholdista luulisi saavan jossain vaiheessa ainakin. Itse en ole pystynyt jatkamaan questaamista siellä, kun questibugi tuli eteen. Sai sieltä ainakin ihan hyvän kaavun yhdessä vaiheessa.

Kuten sanoin, siinä vieressä on sellainen kuilu kuin Sightless Pit. Ajattelin vain säästää vaivaa kysymällä sen läpipelanneilta, että onko sen uloskäynti juurikin tuo ovi Abandoned Cavessa. Pitää mennä potionkauppiaan kautta pelaamaan se läpi jossain vaiheessa.

Vastaus on kyllä. Ovet luolan sisäänkäynnin lähellä joissa lukee "requires key" tai jotain vastaavaa, ovat niitä ovia joista pääsee luolan lopusta 'oikaisemaan' pihalle. TArkoitus on juuri että juokset luolan 'kujanjuoksun', tapat viholliset, poimit aarteet jne ja sitten oikaiset takaisin ulos ettei tarvitse koko luolaa juosta uudelleen läpi. Tämä on hyvin yleistä skyrimissä, heti kun on vähänkin isompi luola. Eli ei muuta kuin hyppää kuiluun :D

ps. Ellen erehdy, tehtävien palkinnot ovat kanssa randomisoituja, joten emme oikein voi antaa vinkkiä siitä mistä löytyy minkäkinlaiset kuteet. Näin siis ainakin omasta mielestäni, huomasin kun aloitin pelin uudelleen erilaisella hahmolla pelattuani n. tasolle 11. Päästoorissa tuli Whiterunin jaarlilta eri palkinto kuin edelliskerralla, tästä päättelen palkintojen olevan enemmän tai vähemmän randomisoituja.

ps. Ellen erehdy, tehtävien palkinnot ovat kanssa randomisoituja, joten emme oikein voi antaa vinkkiä siitä mistä löytyy minkäkinlaiset kuteet. Näin siis ainakin omasta mielestäni, huomasin kun aloitin pelin uudelleen erilaisella hahmolla pelattuani n. tasolle 11. Päästoorissa tuli Whiterunin jaarlilta eri palkinto kuin edelliskerralla, tästä päättelen palkintojen olevan enemmän tai vähemmän randomisoituja.

Tai olisko mahdollista, että rewardit tuollaisista tehtävistä olisi jotenkin sidottu siihen, että millainen hahmo on tekeillä? Jos vaikka peli huomio jotenkin sen, että oletko käyttänyt paljon jousta vai one handedia jne.
Mä sain omalla main hahmolla siltä aikoinaan one handed kirveen, kun olin siihen asti käyttänyt pelkkiä one handeja.

Tai olisko mahdollista, että rewardit tuollaisista tehtävistä olisi jotenkin sidottu siihen, että millainen hahmo on tekeillä? Jos vaikka peli huomio jotenkin sen, että oletko käyttänyt paljon jousta vai one handedia jne.
Mä sain omalla main hahmolla siltä aikoinaan one handed kirveen, kun olin siihen asti käyttänyt pelkkiä one handeja.

En oikein usko. EKalla kerralla pelasin dunmer varkaalla ja sain 1-käden kirveen, tokalla kerralla nord-taistelijalla ja sain miekan (jossa sama enchantment). Ei hahmoilla tuossa vaiheessa vielä ollut juurikaan edes eroja.

Mistä löytäisi paljon mainattavaa? Vasta eilen itse ekaa kertaa huomasin veinin. Millä ihmeellä noita oikeasti huomaa, kun noi on ihan tollasia pieniä ja vaikeita havaita? :D

Hmm, College of Winterholdista luulisi saavan jossain vaiheessa ainakin. Itse en ole pystynyt jatkamaan questaamista siellä, kun questibugi tuli eteen. Sai sieltä ainakin ihan hyvän kaavun yhdessä vaiheessa.

Tylypahkan tehtävät on jo tehtynä kaikki eikä sieltä saanut hanskoja eikä kenkiä mutta hyvän kaavun kyllä sai lopuksi :) No, kai se täytyy jatkaa etsintää sitten.

Kyllä noi lootit varmaankin jollain tavalla liittyy hahmon ominaisuuksiin. Oon melkosen läjän tunteja jo tahkonnu, eikä tolla warrior-rangerilla oo löytyny muuta kun novice-tason magevarusteita, enkä ole huomannut missään myytävänkään sen tasokkaampia taikavempeleitä. Joko näin, tai sit on vaan käyny hassusti eikä oo sattumalta osunu eteen.

Sopisiko tämä FAQ-kyssäriksi: Vähentääkö raskas panssarointi taikojen tehoa? Siis jos maagilla itsellään on ko panssari päällä taikoja tehdessään. :D

Sopisiko tämä FAQ-kyssäriksi: Vähentääkö raskas panssarointi taikojen tehoa? Siis jos maagilla itsellään on ko panssari päällä taikoja tehdessään. :D

Eihän armortyyppi vaikuta taikojen vahvuuteen. Ainoastaan armorista tulevien statsien perusteella ne voivat parantaa spellejä tai mitätahansa taitoa. Lisäsin kysymyksen pääviestiin.

Ylös Bottom