Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua PS4:n ongelmista (laite- ja ohjelmistoviat, ohjainongelmilla oma ketjunsa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja The BigBang
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Keskustelua PS4:n ongelmista (laite- ja ohjelmistoviat)

Hei,
onkos kukaan vielä havainnut, että PS4 ns. "inisee" laitteen ollessa pois päältä ja virtajohdon ollessa seinässä? Minun pleikkarissa on tälläinen probleema. Äänihän ei ole kovin meluisa ,mutta sen kuulee jos läheltä kuuntelee. Ääni kuulostaisi tulevan laitteen takaosasta (ainakin ääni on kovin siellä). Pitäisikö huolestua tai huoltoon lähettää?

onkos kukaan vielä havainnut, että PS4 ns. "inisee" laitteen ollessa pois päältä ja virtajohdon ollessa seinässä? Minun pleikkarissa on tälläinen probleema. Äänihän ei ole kovin meluisa ,mutta sen kuulee jos läheltä kuuntelee.

Kuulostaako ääni tällä videolla esitellyltä 'coil whineltä'?
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=HP73edpQwgc#t=90

Jos sammutat konsolin kokonaan (etkä vain aseta sitä valmiustilaan), ääni varmaankin lakkaa?

Jos näin on, tuskin tuosta huoltokeikalle saa perusteita. Asiaa on vaikea korjata ainakaan konsolia avaamatta ja takuuta menettämättä, joten vaihtoehtoinen ratkaisumalli on sammuttaa konsoli aina kunnolla, eikä vain jättää sitä lepotilaan.

Lepotilan virrankulutus on sen verran suuri, että tuo kannattaa tehdä muutenkin, ainakin ellei konsolin etäkäynnistys netitse ole itselle kovin tarpeellinen ominaisuus.

Kuulostaako ääni tällä videolla esitellyltä 'coil whineltä'?
https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=HP73edpQwgc#t=90

Jos sammutat konsolin kokonaan (etkä vain aseta sitä valmiustilaan), ääni varmaankin lakkaa?

Jos näin on, tuskin tuosta huoltokeikalle saa perusteita. Asiaa on vaikea korjata ainakaan konsolia avaamatta ja takuuta menettämättä, joten vaihtoehtoinen ratkaisumalli on sammuttaa konsoli aina kunnolla, eikä vain jättää sitä lepotilaan.

Lepotilan virrankulutus on sen verran suuri, että tuo kannattaa tehdä muutenkin, ainakin ellei konsolin etäkäynnistys netitse ole itselle kovin tarpeellinen ominaisuus.

Kyllä ääni kuulostaa aikalailla samalta, kun tuo linkkaamasi Coil Whine.

Sammutan aina konsolini kokonaan ja ääni kuuluu juurikin silloin, kun konsolini on sammutettu, eli ei kuulu pelatessa. En ole ainakaan huomannut.

Konsoli toimii muuten siis aivan normaalisti. Ihmettelen vain , mikä on. Googlasin juttua ja löysin Sonyn foorumeilta pari tyyppiä, jotka olivat havainneet saman. Valitettavasti englanninkieleni ei riittänyt oikein ihan kunnolla suomentamaan juttua. Tässä jotakin linkkiä: http://community.us.playstation.com...n-turned-entirely-off-not-stand/td-p/43391990

Kyllä ääni kuulostaa aikalailla samalta, kun tuo linkkaamasi Coil Whine.

Tuolle coil whine -ilmiölle on kyllä hieman hankala tehdä mitään ainakaan takuun alaisessa konsolissa. Äänen tuottaa sähkövirran aiheuttama resonointi. Ilmiö on yleisin näytönohjaimissa, mutta esim. virtalähde saattaa inistä samalla lailla. Siitä ei tarvitse stressata, mutta onhan se häiritsevää jos korva on sen oppinut erottamaan.

PC-kokoonpanossa äänen aiheuttajaa voisi koittaa etsiä avaamalla kotelon ja kuuntelemalla esim. talouspaperirullaa kuulotorvena käyttäen, mikä komponentti ääntä pitää. Jotkut virittelijät ovat sitten yrittäneet vaimentaa resonointia peittämällä syyllisen komponentin kuumaliimaan, mutta itse olisin tuon kanssa varovainen, ainakin jos kyseessä on lämpenevä osa. Jotkut taas ovat saaneet ilmiön vaimenemaan käyttämällä laitetta pidemmän aikaa kovassa rasituksessa.

Konsolia en kyllä lähtisi tuon takia availemaan. Mutta voisit ihan yleisen kiinnostuksen vuoksi testata, muuttuuko tilanne jos kytket laitteen toiseen pistorasiaan. Onko vaikutusta sillä, onko pistorasia maadoitettu vai maadoittamaton? Jos sulta löytyy sähkön laatua parantava ylijännitesuoja, UPS-laite tai vastaava, senkin vaikutusta voisi testata, samoin kuin jatkojohdon vaikutusta. Joskus nämä on vähän henkimaailman asioita ja oudompikin ratkaisu saattaa tuottaa tulosta.

Ja jos kyse olisikin mekaanisesta resonoinnista (esim. tuuletin), sen vaikutusta voisi pienentää pitämällä konsolia hiirimaton tai muun pehmeän alustan päällä.

Sammutan aina konsolini kokonaan ja ääni kuuluu juurikin silloin, kun konsolini on sammutettu, eli ei kuulu pelatessa.

Jos konsoli on tosiaan kokonaan sammutettu, ei tuon ininän luulisi kovin montaa minuuttia jatkuvan. Jos sulla kuitenkin on konsolin USB-portissa kiinni esim. ohjain tai kuulokkeet latautumassa, niitä ladataan silloinkin kun PS4 on sammutettu. Tämänkin vaihtoehdon elimoimista kannattaa kokeilla.

Ja tietenkin viimeistään sähköpistokkeen irrottamalla luulisi laitteen vaimenevan aika nopeasti. Itse pidän jatkojohdon ja seinäpistokkeen välissä kauko-ohjattavaa sähköpistoketta, jolla saa kaiken sammutettavan elektroniikan kerralla suljettua seisottamatta mitään turhassa valmiustilassa. Jatkuvasti päällä olevat laitteet (kuten tallentava digiboksi ja WLAN-tukiasema) on sitten liitetty toiseen jatkojohtoon, joka saa pysyä jatkuvasti päällä.

Kuinkas nopeasti tyypeillä kuumenee noi Playstation 4't? Epäilen meinaan sitä tässä vaan että onko omassa jotain vikaa kun lämpenee siinä 20-30 minuutin kuluessa jo aika lämpimäksi.

Kuinkas nopeasti tyypeillä kuumenee noi Playstation 4't? Epäilen meinaan sitä tässä vaan että onko omassa jotain vikaa kun lämpenee siinä 20-30 minuutin kuluessa jo aika lämpimäksi.
Mikä on aika lämmin ja miten todettu? Itse pelannut pitkiä sessioita mutta en ole huomannut suorituskyky muutoksia lainkaan. En pelaa laite sylissä [emoji1]

Outo kysymys. Konsolin kuuluukin lämmetä ja puhaltaa kuumaa ilmaa ulos takalistostaan.

Kuvassa konsoli on pystyasennossa ja pelattu Killzone Shadow Fallia puolisen tuntia. Konsolin sisällä lämpötila 60 celciusta.

FLIR0229.jpg

Kolmen tunnin pelaamisen jälkeen ollaan lämpötiloissa 56 celciusta. Alla sama peli, mutta konsoli vaakatasossa:

FLIR0245.jpg

Lähde: http://wccftech.com/playstation-4-heat-regulation-test-thermal-camera/

Outo kysymys. Konsolin kuuluukin lämmetä ja puhaltaa kuumaa ilmaa ulos takalistostaan.

Kuvassa konsoli on pystyasennossa ja pelattu Killzone Shadow Fallia puolisen tuntia. Konsolin sisällä lämpötila 60 celciusta.

FLIR0229.jpg

Kolmen tunnin pelaamisen jälkeen ollaan lämpötiloissa 56 celciusta. Alla sama peli, mutta konsoli vaakatasossa:

FLIR0245.jpg

Lähde: http://wccftech.com/playstation-4-heat-regulation-test-thermal-camera/
Alkaa näiden ongelmien kanssa osa porukasta olemaan jo vainoharhaisia ja väkisin epäillään että omassa olisi jotain vikaa.

En ollut aivan varma mihin topikkiin tämä kuuluu, mutta kokeillaan onnea. Eli nykyään kun yritän tallentaa 1-3 minuutin videoklippejä Bäfän parissa niin klipit tulevat talteen obaut 3 sekunnin mittaisina. Missä menee metsään? Onko vika koneessa vai pelissä? Ennen toimi kuin pitikin.

Joka kerta näin ei tapahdu. Sanotaan, että suunnilleen 10 videon kohdalla kahdeksan menee pieleen nykyään. Kyllähän tämä vähän harmittaa.

Tallennan siten, että painan sharenappia pohjaan ja valitsen jaa sivulta tallenna video. Näin se tallensi ainakin ennen kiltisti. Terveisin herra epätietoinen.

En ollut aivan varma mihin topikkiin tämä kuuluu, mutta kokeillaan onnea. Eli nykyään kun yritän tallentaa 1-3 minuutin videoklippejä Bäfän parissa niin klipit tulevat talteen obaut 3 sekunnin mittaisina. Missä menee metsään? Onko vika koneessa vai pelissä? Ennen toimi kuin pitikin.

Joka kerta näin ei tapahdu. Sanotaan, että suunnilleen 10 videon kohdalla kahdeksan menee pieleen nykyään. Kyllähän tämä vähän harmittaa.

Tallennan siten, että painan sharenappia pohjaan ja valitsen jaa sivulta tallenna video. Näin se tallensi ainakin ennen kiltisti. Terveisin herra epätietoinen.

Ite olen todennut, että parempi tallentaa aina se 15min kerralla manuaalisesti (kaksoisnapsautus). Sitten tulee ainakin kaikki talteen. Ja ilmoittaa vielä, koska on tallentanut niin voi painaa uudestaa.

Ite olen todennut, että parempi tallentaa aina se 15min kerralla manuaalisesti (kaksoisnapsautus). Sitten tulee ainakin kaikki talteen. Ja ilmoittaa vielä, koska on tallentanut niin voi painaa uudestaa.
Kysyn vielä, että onko aina tallennus onnistunut tällä tavoin? Mua kiinnostaisi tietää minkä takia näitä 3 sekunnin klippejä ilmestyy. Itse olen enemmän tykännyt tästä omasta tallennustavastani, sillä siten saan juuri sen kohdan talteen jonka halusin ilman pitkää etsimisprosessia.

Kysyn vielä, että onko aina tallennus onnistunut tällä tavoin? Mua kiinnostaisi tietää minkä takia näitä 3 sekunnin klippejä ilmestyy. Itse olen enemmän tykännyt tästä omasta tallennustavastani, sillä siten saan juuri sen kohdan talteen jonka halusin ilman pitkää etsimisprosessia.

Mulla on onnistunut aina tällä tavalla. Sitten jos olen halunnut lopettaa sen aikaisemmin niin painan kerran sitä SHARE näppäintä ja sitten (neliöstä?) niin tallentaa sen. Se olisikin unelma jos se toimisi niinkuin ilmeisesti pitäisi. Eli kun painaa sitä share näppäintä niin on aina se 15min tallentunut sinne muistiin. En tiedä sitten onko siihen tulossa jotain päivitystä, että toimisi paremmin vai kuuluuko tuon vaan olla tuollainen...

Mulla on onnistunut aina tällä tavalla. Sitten jos olen halunnut lopettaa sen aikaisemmin niin painan kerran sitä SHARE näppäintä ja sitten (neliöstä?) niin tallentaa sen. Se olisikin unelma jos se toimisi niinkuin ilmeisesti pitäisi. Eli kun painaa sitä share näppäintä niin on aina se 15min tallentunut sinne muistiin. En tiedä sitten onko siihen tulossa jotain päivitystä, että toimisi paremmin vai kuuluuko tuon vaan olla tuollainen...
No penteles! Pitääkin sitten kokeilla tota sun menetelmää. Todella monta "upeaa" hetkeä jäänyt saamatta talteen nyt usean viikon aikana. Voi voi.

Tämä on ollut varma tallennustapa, käynnistämällä kaksoisnapautuksella Share-näppäintä. Kovalevyllä on kuitenkin riittävästi tilaa että on voinut huolettomasti tallennella ihan varmuuden vuoksi. Verkkoepelissä keskeytän neliöstä erätauolla ja aloitan uuden taas pelin alettua.

Tämä on ollut varma tallennustapa, käynnistämällä kaksoisnapautuksella Share-näppäintä. Kovalevyllä on kuitenkin riittävästi tilaa että on voinut huolettomasti tallennella ihan varmuuden vuoksi. Verkkoepelissä keskeytän neliöstä erätauolla ja aloitan uuden taas pelin alettua.
Ehdottomasti paras tapa on juuri tallentaa 15 minuuttia kerrallaan, ettei vaan missääm nimessä jää mitään tiukkaa tai jännitävää pelitilannetta vahingossakaan tallentamatta, ainakaan moninpelissä :)

Ehdottomasti paras tapa on juuri tallentaa 15 minuuttia kerrallaan, ettei vaan missääm nimessä jää mitään tiukkaa tai jännitävää pelitilannetta vahingossakaan tallentamatta, ainakaan moninpelissä :)

Todellakin. Varsinkin bäfässä tulee pikkasen yllättäen nämä tilanteet :D

Itse lähetin 2 viikkoa sitten PS4-koneen huoltoon, varmuuden vuoksi.

Isoimpana ongelmana pidin tuulettimien mökää, julkkaripäivästä asti pitänyt häiritsevän kovaa tuuletinmökää joka alkoi aina noin 10min pelaamisen jälkeen Killzone: Shadow Fallissa ja Ass Greed IV:ssä. Mökä oli erittäin voimakas, edes edesmennyt PS3-Phattini ei pitänyt viimeisillään sellaista ääntä. Kone oli hälyttävän lämmin (lämmin on lievä ilmaisu) pelaamisen jälkeen koskettaessa.
Huollon kanssa juteltuani, kaikki kotikikat kokeiltuani, päätin lähettää masiinan huoltoon ja sillä tiellä vielä mennään.

Otin toki selvää asiasta lukuisilta foorumeilta ennen ko huoltoon soitin, mutta muksusta asti konsoleja pelanneena, jokin tuossa koneen toiminnassa laittoi kellot soimaan. Jos tulee takaisin sellaisenaan, asia on minulle ok. Sitten vain hommaan jotain pientä tuuletinta tai vastaavaa avustamaan.

Itse lähetin 2 viikkoa sitten PS4-koneen huoltoon, varmuuden vuoksi.

Isoimpana ongelmana pidin tuulettimien mökää, julkkaripäivästä asti pitänyt häiritsevän kovaa tuuletinmökää joka alkoi aina noin 10min pelaamisen jälkeen Killzone: Shadow Fallissa ja Ass Greed IV:ssä. Mökä oli erittäin voimakas, edes edesmennyt PS3-Phattini ei pitänyt viimeisillään sellaista ääntä. Kone oli hälyttävän lämmin (lämmin on lievä ilmaisu) pelaamisen jälkeen koskettaessa.
Huollon kanssa juteltuani, kaikki kotikikat kokeiltuani, päätin lähettää masiinan huoltoon ja sillä tiellä vielä mennään.

Otin toki selvää asiasta lukuisilta foorumeilta ennen ko huoltoon soitin, mutta muksusta asti konsoleja pelanneena, jokin tuossa koneen toiminnassa laittoi kellot soimaan. Jos tulee takaisin sellaisenaan, asia on minulle ok. Sitten vain hommaan jotain pientä tuuletinta tai vastaavaa avustamaan.
Vaikuttiko tuo ääni tai lämpö jotenkin koneen suorituskykyyn? Pelit sammuilivat, pätkivät ja järjestelmä kaatuili? Mikäli ei niin pitäisin normaalina ainakin näin helteellä. Toisekseen noussut suorituskyky tarvitsee varmasti myös enemmän tuuletusta kuin ennen.

Tänään oli mielenkiintoinen vika PS4:ssä. Kaikki pelien sisäiset videot pätkivät niin äänen kuin kuvan osalta ja pyörivät normaalia hitaammin. Esim NBA:n alkuvideo. Ja vielä pahempaa oli se, että pelit pyörivät hidastetusti. Siis ihan kuin olisi replayssa laitettu pyörimis nopeus puoleen. Ensiksi luulin vian olevan vain NBA:ssa, kun en ollut pelannut sitä pitkään aikaan. No sama ongelma oli kaikissa peleissä mitä kokeilin, aika jännä. PS4:sen uudelleen käynnistäminen auttoi tähän.

Onko muilla ollut vastaavaa?

Ylös Bottom