Vastaus: FIFA 15 - This Is More Than A Game. This Is Football!
onko ne magneettiset päät edelleen siellä mukana keskityspalloissa viime vuoden tapaan ja huijaako tekoäly edelleen tehden ne maalinsa sitten vaikka väkisin, kun se on ottelun päättänyt voittaa?
Toinen asia on nuo maalipaikkojen luomiset, jotka tuntuivat edellisversiossa tulevan suurelta osin kukkupalloilla, olivat ne sitten keskityksiä tai läpisyöttöjä ilmassa.
Moro! Mitä nyt olen about 10 matsia PS4 demoa pelaillut on jäänyt ihan OK fiilis tästä pelistä. Tekoälyn kykyyn luoda peliä en ota kantaa, koska pelaan vain ihmisiä vastaan. Suosittelenkin lähtökohtaisesti pelaamaan näitä online-modeja muita vastaan, koska tekoäly on aivan hirveää ollut vuodesta toiseen.
Yks sama vuodesta toiseen häiritsevä jutska, minkä huomasin on laitapakin toiminta silloin kun hyökkääjä juoksee topparin ja laitapakin välissä. Laitapakki ei tajua kaventaa mieheen kiinni vaikka hänen kaistalla ei ole ketään puolustettavaa. Pelissä laitapakki käyttäytyy kuin oikean elämän Carl Jenkinson (true story) ja juoksee vaan vierellä aivan kuin odottaen että tulee laitaan syöttö ja tällöin hän reagoisi siihen. Kun pitäisi mennä mieheen kiinni. Samoin pelaajat eivät aina tajua positiotaan tilanteissa. Yleensä tilanteita, joissa pitäisi juosta täyttä häkää puolustamaan.
Mutta onhan tuo paljon parempi, kuten edellisillä sivuilla joku hienosti mainitsi esim. että pallottomat pelaajat tekevät pystyjuoksuja ja tulevat palloa vastaan yms.
Kulmapotkuissa on enemmän nyt sitä tuntua, toki paljon vielä kehittämistä. Aikaisemmassa Fifassa tuntui, että "ei koskaan" tiennyt, että kumpi voittaa pääpallon vaikka tilanne saattoi näyttää selvältä pallon ollessa ilmassa. Yleensä kylläkin hyökkäävä pelaaja vaikka näyttäisi että pallo on tulossa puolustavalle pelaajalle. Aikaisemmin puskut kohdistuivat myös huonoista puskuasennoista kohti maalia, mikä on epärealistista kuin helvetti. Tässä on nyt enemmän sitä tuntua että jos keso tulee vähän taakse ja vaikka hyökkääjä pääsee osumaan palloon niin pallo ei lähde luotina kohti yläpesää vaan pomppaa huit helvettiin aivan kuin oikeastikin tapahtuisi.
Myös kukkupalloissa topparin fyysinen preesens, sijoittuminen, tilannetaju tulee hetkellisesti hyvin esiin ja kuten oikeassakin elämässä. (toisin kuin fifa 14:ssa) Pakille tämmöset fifa14-tyyliset löysät semilyhyet pystyvippaukset keskikentän, keskikentän ja puolustuslinjan, tai puolustuslinjan edestä on todella helppoja katkoa. Näissä pikkujutuissa on menty hyvin eteenpäin ja pelkästään niiden ansiosta peli kannattaa hommata. Pikkujutuista kun syntyy kokonaisuus. Fifa 14 assisted controlleilla tämmöset pystynostot oli aina niin naurettavan määrämittaisia, että niitä pelaajat hyödynsi liikaa. Tähän liittyy myös pallon liimautuminen hyökkääjän rintaan ja siitä haltuun. Näitä ei enää tule tapahtumaan, sillä puolustaja on etulyöntiasemassa näissä tilanteissa.
Pieni liikkeiden kulmisuus ei oikeen tuntunut mielekkäältä. Ja pelin yleistuntuma jäi hieman tunnottomaksi, mutta muuten vaikuttaa hyvältä. Sen voi sanoa jo demon perusteella että kyllä tästä paljon parempi tulee kuin aikasemmat.
Mulla oli muuten vaikeuksia saada demossa kameraa samanlaiseks kun Fifa14:ssa. Mitä ihmettä. Tuntu aina olevan liian kaukana vaikka millä sen sääti lähelle. Eli normaali sivulta päin kuvakulma.