Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Mass Effect: Andromeda

Vastaus: Mass Effect: Andromeda [23.3.2017 - EA Access demo saatavana nyt]

Ahaa. Mikähän logiikka tuossakin sitten on.. Olisi edes niin, että jo ennakkotilauksen tehneet voisivat jatkaa tarinaa niin pitkälle kuin haluavat, kunnes 10h on täynnä. EA <3

Eikös tuon ennakkotilauksen voi kuitenkin peruuttaa? Nykyinen systeemi rajaa tehokkaasti pois mahdollisia väärinkäytöksiä.

Eikä tuo 10 tunnin raja ole mitenkään spesiaali Mass Effectin tapauksessa vaan on pätenyt kaikkiin EA:n julkaisemiin pelehin, joista jotkut olisi ehtinyt täysin hyvin pelaamaan läpi kokonaan kymmenessä tunnissa.
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda

Mielenkiintoinen juoniasetelma kyllä pelissä. Matkaa Andromedan galaksiin 2.5miljoonaa valovuotta (valolta kestää meistä katsottuna 2.5 miljoonaa vuotta saapua sinne, valonnopeudella), ja porukka matkannee lähes valonopeutta 600 vuotta (aluksen aikaa, suhteellisuusteoria..) joten paikallista aikaa Andromedalla kerkiää kulua n. 2.5 miljoonaa vuotta ennen kuin matkalaiset on perillä.. ei ihme että tilanne on siellä vähän muuttunut lähtötilanteen havaintoihin. Ihme että ne muut rodut on edelleen samanlaisia kuin 2.5 miljoonaan vuotta sitten (aiemmissa mass efecteissä) Samoin lähteneiden tekniikkahan pitäisi olla antiikkista suhteessa lähtö/havainto aikaan (2.5 miljoonassa vuodessa kerkiää tekniikka kehittyä :) )

Miettisivät nyt näitä ees vähän ;)

Mielenkiintoinen teoria, selittäisi miksi alkuasetelma on sellainen kuin se on. Muistelisin kuitenkin, ettei suhteellisuusteoria ja aikadilataatio koske massaefektikenttiin perustuvaa valoa nopeampaa matkustusta. Se tarkoittaisi, että retkikunnan matka Andromedaan kesti sekä heidän että "paikallaan" olevan tarkkailijan näkökulmasta yhtä pitkään eli 600 vuotta.

nopea edit: http://masseffect.wikia.com/wiki/FTL

With a mass effect drive, roughly a dozen light-years can be traversed in the course of a day's cruise without bending space-time and causing time dilation.

---

The Andromeda Initiative Arks are capable of traversing 2.5 million light-years (about 23,651,321,000,000,000,000,000 meters) in 600 years, putting their FTL capabilities to about 4,167 times the speed of light.

The Tempest ship of the Andromeda Initiative is capable of traversing 13 light-years per day.
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda

No onhan nuo animaatiot aikas koomisen näköisiä [emoji2]Mutta ei anneta sen haitata muuten mahtavaa peliä. Tosin vasta päässyt alkuun, mutta näpit jo syyhyää että pääsee jatkaan seikkailua.
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda

Aikaisemmin on ollut keskustelua julkaisun jälkeisestä päivityksestä ja mahdollisuudesta, josko tällä saataisiin korjattua mm. animaation kummallisuudet. Alla on kahden ex-BioWare kehittäjän mietteitä aiheesta. Näiden perusteella on hankala uskoa, että tähän saataisiin muutosta - ainakaan merkittävällä tavalla. Tilan säästämiseksi toisen kehittäjän viesti on spoilereiden takana piilossa.

Xg7JG5Q.png

Csl3drh.png

WF4Tjps.png


2dbDe1T.png
[FONT=&amp]I have another ME 1 animator and script designer that thinks Andromeda is a disaster and that the animations are "unintentionally hilarious". [/FONT]

[FONT=&amp]He also said he saw many animations from ME1 are being reused and wrongly because the tools used by characters don't match the animation in Andromeda.[/FONT]

https://twitter.com/TheRealCLZ[FONT=&amp] (on his cast)[/FONT]

[FONT=&amp]He also said there was no hope to fix them in a patch given the amount of work. He said they probably ran into a big issue because their pipeline had to be entirely remade for frostbite and they couldn't port it properly. (the ME one)
[/FONT]- Lähde

Yhtälailla Player One podcastin kaverit (ex-EA työntekijä ja Adult Swim peliyhtiön tuottaja) eivät myöskään koe tätä (animaatioiden fiksausta) mahdollisena.​
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda

Ensitunnit PS4:llä takana ja ei valittamista. Pelissä on laaja lore ja ainakin alun perusteella tarina tuntuu kivalta. Tai ainakin se mitä siitä näin alun perusteella voi sanoa. Mulle iskeytyi heti vanha Mass Effect - fiilis, vaikkei Shepardi olekkaan linjoilla. En ole mikään HC Massa fani ikinä ollut, en ole aivan kaikkia aiempia osia pelannut. Olen kuitenkin HC-Bioware fani ja sen vuoksi tunnen olevani kuin kotonani. Sivutehtäviä ja tehtäviä on mukavasti. Erikoisjoukkotehtävät on kuin suora kopio Dragon Agen taktiikkaboardilta. Voit lähettää iskuryhmiä tekemään eri tehtäviä ja reaaliaikainen kello lähtee tikittämään. Tämä on mielestäni ihan mukava ominaisuus.

Pelaaminen tuntuu hyvin samalta kuin Dragon Age Inquisitionissa, eli ei ollenkaan huono asia. Kasvoanimaatiot ei itseä ole vielä haitanneet. Pelaan miespäähahmolla, ja se on ainakin ollut ihan siedettävä. Oon nähny noita giffejä, ja kaikissa on naispäähahmo ollut, joten en tiiä onko ongelma pahempi naikkosella pelatessa. Eihän noi mitään kauneinta ole, mutta en hirveesti huomaa eroa DA:Ihin. Muuten peli ja välivideot on ihan nättiä katseltavaa ollut. Pientä nykimistä siellä täällä jossain kohti huomaa. Isompia bugeja tai grafiikkavirheitä ei oo vielä tullut vastaan. Ääninäyttely on melestäni hyvää.

Taistelut on hyvää vääntöä. Isoin ongelma on suojaan meno, siihen kun ei taida olla omaa nappia vaan hahmo menee automaattisesti jos suoja on saatavilla? Vähän huono systeemi kun tulituksen tiimellyksessä et voikaan itse kyyristyä vaan pitää jotain kiveä hinkata että se viimein sinne taakse menee. Muutoin ei mitään hajua mitä kannattaa kehittää ja mitä ei. Suurin osa skilleistäkin tuntuu ihan heprealta kun niitä yritän ymmärtää. Jonkinlainen idea kuitenkin hahmon buildille on, joten lähdetään sitä seuraamaan. Normal tasolla ei juuri liikaa haastetta ole, joten kyllä sitä pärjää vaikkei optimoisi hahmoa. Toveritkin levutan vielä ihan hatusta. Kaipa niillä omat roolinsa pitäs olla.

Planeettojen ja tähtisikermien tutkiminen on yhtä jännää kuin aiemmissa ME-peleissä. Niitä on paljon, mutta sinänsä sisältöä ei juuri ole. Loremielessä ihan kivaa luettavaa, silloin tällöin löytyy materiaalia yms. Konkreettisesti hyvin vähälle osalle pääsee itse mitään tekemään. Ei siis ihan niin avaruusseikkailua kuin toivoisi, mutta se ei kai tässä se idea ollutkaan.

Hyvät fiilikset siis.
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda

Mielenkiintoinen teoria, selittäisi miksi alkuasetelma on sellainen kuin se on. Muistelisin kuitenkin, ettei suhteellisuusteoria ja aikadilataatio koske massaefektikenttiin perustuvaa valoa nopeampaa matkustusta. Se tarkoittaisi, että retkikunnan matka Andromedaan kesti sekä heidän että "paikallaan" olevan tarkkailijan näkökulmasta yhtä pitkään eli 600 vuotta.

:) voihan sen noinkin selittää, kaikki scifi arvaruusmatkailut tuntuu nojaavan tuollaiseen tarinan kerrontaan sopivaan "globaaliin" aikaan :)

Mutta joo, sorruin Massin hommaamiseen vaikka kaikki arviot suuntaa sinne että ei ehkä olisi kannattanut.
PS4 Prolla mennään ja onhan tuon tekninen puoli kuralla nyky standardeihin verrattuna.
- Ihme tekstuuri popuppia menun ja pelin välillä siirtymisessä (ihan kuin striimaisi aina uudelleen tekstuurit)
- välillä hyvin epätasainen ruudun päivitys
- todella tönkkö/jäykkä ampumis/taistelu mekaniikka (en ymmärrä miten tätä on kehuttu)
- kuvakulman vaihto normaali vs ampuminen -> miksi?!?!?!? ympäristöstä näkee paljon vähemmän ampumistilassa -> vihut pääsee lähelle huomaamatta :(
- naamoja lienee turha mainita
- voi jeesus tuota dialogin määrä ja sopivuutta keskusteluun (yhtään ei tiedä onko pakko kahlata kaikki joutavemman tuntuiset dialogit läpi van sen takia että sieltä tulee joku tehtävä)
- Epämäärinen suunnistus tehtäväkohteisiin varsinkin keskusasemalla (kieltämättä yhdessä tehtävässä yritin saada selvyyttä 10 min minne pitää mennä, ohjaako alas vai ylös, välillä näkyi pompula, välillä ei, milloin missäkin)
- Opastus kusee alussa (miten pelata, mitä mitkäkin napit tekee, pisteitä tulee, pitääkö ne nyt sijoittaa ja millä logiikalla) Mikä ihmeen virka on "keskittää" R3 painikkeella, miksei se skannaus voi olla siinä??
- juoni ja sen logiikka on kuin kumiankka
- Ihme sekavaa säätöä ihan liikaa (blueprintit, kehitys, osien valinta, valintojen sekavuus -> miljoona vaihtoehtoa, mistään ei tiedä mitään mutta pitäisi valita, asioita ei opasteta)

Hyviä puolia
- HDR + hyvä resoluutio, ulkona liikkuminen ja kauniit maisemat (Ottakaa ihmeessä graffa optiosta pois filmgrain ja cromatic effari... itse katsoin että millä 720p resolla tää toimii mutta nuo efektit sen teki..)
- Scifi
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda

:) voihan sen noinkin selittää, kaikki scifi arvaruusmatkailut tuntuu nojaavan tuollaiseen tarinan kerrontaan sopivaan "globaaliin" aikaan :)

Mutta joo, sorruin Massin hommaamiseen vaikka kaikki arviot suuntaa sinne että ei ehkä olisi kannattanut.
plussa ja miinukset

Osasta pointeista samaa mieltä, osaa en ihan täysin allekirjoita.
-Tekstuuripopuppia havaittu täälläkin, mutta ei mitenkään häiritsevän paljon.
-Taistelumekaniikasta tykkään. On varsin messevää esim. boostata rakettirepulla vihollisen lähellä, lyödä, ampua perään haulikolla ja viimeistellä hapuileva vihollinen sitten jollain tech-kyvyllä. Käytän myös sitä kinetic barrier tms. kykyä, jolla voi iskeä väliaikaisen suojan mihin tahansa taistelukentällä. On äärimmäisen kätevää juurikin rynniä ensin lähelle ja sitten ensi-iskun jälkeen iskeä oma suoja siihen vihollisten eteen. Minusta myöskin olan taakse tippuva "kiinteä" kuvakulma toimii taistelussa paremmin ja sitten taas laaja kuvakulma tutkimisessa.
- Dialogia saa ja pitää olla paljon. Tykkään.
- Samaa mieltä siitä, että tehtävämarkkerit eivät aina oikein toimi. Markkeri kun ei välttämättä aina näy ruudulla, jos on liian kaukana kohteesta ja sitten arvotaankin, että millä tasolla ja minkä oven taakse pitäisi mennä.
- Opastusta en tämän enempää kaivannut, mutta myönnetään, että se oli aika olematonta.
- Pääjuoni on ollut mielenkiintoinen ainakin tähän asti. Kyllä siellä toki aukkoja on, joita tässäkin ketjussa on puitu, mutta silti mielenkiintoinen.
- Tykkään että on kehitettävää ja tutkittavaa. Ei sinällään haittaa vaikka kaikkea on paljon, tuo alkoi jo nyt menemään rutiinilla. Kokeilemalla myöskin selviää mitä kehittää (hahmoa, varusteita jne.). Tällaisessa yksinpelissä ei ole maailmanloppu, vaikka laittaisi kehityspisteitä "väärään" kykyyn. Eikä oikeastaan taida olla yhtä oikeaa vaihtoehtoa vaan pikemminkin kehittää sellaisia asioita, jotka sopivat omaan pelityyliin.
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda

En voi kuin ihmetellä...eka ajo sillä ajokilla ja eihän sillä pääse edes ekaa loivaa mäkeä ylös kun sutii, kokeilipa buustia missä kohtaa tahansa.. mitä tässä pelissä tapahtuu??? :) olen kokeillut erilaisia alkuvauhteja, eri kohdassa buustia ja ei vaan nouse mäkeä ?!?

Edit: autossa siis hämärästi kahdet renkaat, vain toisilla pääsee mäkeä ylös... renkaiden ulkonäkö ei toki muutu...voi jeesus.

Ja kyllä itselläni tekstuurit lataa 0.5-1s ajan kun valikosta peli puolelle siirryn (planeetan pinnalla)
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda

Aikaisemmin on ollut keskustelua julkaisun jälkeisestä päivityksestä ja mahdollisuudesta, josko tällä saataisiin korjattua mm. animaation kummallisuudet. Alla on kahden ex-BioWare kehittäjän mietteitä aiheesta. Näiden perusteella on hankala uskoa, että tähän saataisiin muutosta - ainakaan merkittävällä tavalla. Tilan säästämiseksi toisen kehittäjän viesti on spoilereiden takana piilossa.

Xg7JG5Q.png

Csl3drh.png

WF4Tjps.png


2dbDe1T.png

Yhtälailla Player One podcastin kaverit (ex-EA työntekijä ja Adult Swim peliyhtiön tuottaja) eivät myöskään koe tätä (animaatioiden fiksausta) mahdollisena.​

Jatkoksi tälle Animstate-sivustolla oleva keskustelu, jossa useamman studion animaattorit pohtivat ME:A:n animaatio-ongelmia.

Itse olen PC:llä pelatessa ja muutamia streamejakin katsoessa huomannut myös tuon hitaan tekstuurilatauksen. Ongelma on siis olemassa alustasta riippumatta myös streamaajien huippu-PC:llä. Alueiden laajuus huomioiden hyväksyn sen isoilla ulkoalueilla, mutta kun sitä tapahtuu sisätiloissakin... Näkökulma on ampuessa minunkin mielestäni turhan kapea, eikä sitä voi muuttaa laajemmaksi. Taistelun ulkopuolella pelattavuudesta on vaikea löytää moitittavaa, mutta taistelun nuansseista voisin kirjoittaa kappaleen tai pari miksi en siitä suuremmin nauti.

Dialogi paranee selkeästi pelin edetessä, ja esim. Nomadilla ajellessa on hauska kuunnella tiimikavereiden jutustelua.
 
En voi kuin ihmetellä...eka ajo sillä ajokilla ja eihän sillä pääse edes ekaa loivaa mäkeä ylös kun sutii, kokeilipa buustia missä kohtaa tahansa.. mitä tässä pelissä tapahtuu??? :) olen kokeillut erilaisia alkuvauhteja, eri kohdassa buustia ja ei vaan nouse mäkeä ?!?

Edit: autossa siis hämärästi kahdet renkaat, vain toisilla pääsee mäkeä ylös... renkaiden ulkonäkö ei toki muutu...voi jeesus.

Ja kyllä itselläni tekstuurit lataa 0.5-1s ajan kun valikosta peli puolelle siirryn (planeetan pinnalla)

Ei siinä mitkään renkaat vaihdu herranjestas vaan napista painamalla saa 6 wheel driven päälle joka on tarkoitettu mäkiin ja epätasaiseen maastoon.
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda

Mistä ne ennakkotilaustuotteet saa käyttöön, aseet ja armorit? Oon ihan alussa siellä ekalla tyhjällä asemalla vasta, et tuleeko ne sit myöhemmin käyttöön.
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda

Ei siinä mitkään renkaat vaihdu herranjestas vaan napista painamalla saa 6 wheel driven päälle joka on tarkoitettu mäkiin ja epätasaiseen maastoon.
Siinä pikkukuvassa vasemmalla renkaiden 'kuvio' vaihtuu..siitä kuvittelin, no anyway, ei ollu siitäkään toiminnosta mainintaa tai sekottu hälyn sekaan.
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda

Meinasin passata tämän haukkujen takia, mutta sorruin eilen hakemaan geimin PC-version. Yritin ostaa fyysistä, mutta VPD:n hyllystä löytyi vain latauslipuke. Lisäksi tähän asti välttelemäni Origin oli pakko asentaa.. huono alku. Sittenpä ei muuta kuin kone olkkariin ja Xbonen eliittipädi siihen kiinni. Iso latausurakka alkaa..

..mutta peliä pääsi kuitenkin pelaamaan 42 prossan kohdalla ja se oli hyvä se. Lisäksi peli asentui kokonaan ennen kuin ehdin törmäämään seinään. Graffoista sen verran, että 1080p-tarkkuudella referenssimallin GTX 980 jaksaa veivata Ultralla varsin hyvin, joka oli iloinen yllätys! Ihmisnaamat ovat silti useimmat aika halvan näköisiä ja Hyperionin kapukin on kuin yksi femRyder preset. :)

Pelillisesti tunnelma on aito Mass Effect ja siitä diggaan huumoria myöten. Turian calibration coil.. Galaksi tuntuu valtaisalta ja multiplayer on vielä kolmostakin parempi, mutta vaikea kuin mikä! Kolmosen mp-matseja on taulussa yli sata tuntia, mutta Andromedassa pronssimatsitkin tarjoavat kovan haasteen. Joko taidot ovat ruostuneet, aika on kullannut muistot tappiin vedetyillä N7-hahmoilla tai sitten taso on oikeasti koventunut.

4/5 näillä pelailuilla. Suosittelen.
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda

Siinä pikkukuvassa vasemmalla renkaiden 'kuvio' vaihtuu..siitä kuvittelin, no anyway, ei ollu siitäkään toiminnosta mainintaa tai sekottu hälyn sekaan.

Kyllä siitä ainakin itselle tuli maininta kun lähti ajoneuvolla huristelemaan. Helpostihan nuo voi toki mennä ohi.
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda

Kyllä siitä ainakin itselle tuli maininta kun lähti ajoneuvolla huristelemaan. Helpostihan nuo voi toki mennä ohi.

Selkeimmin käytössä olevan voimansiirtomoodin huomaa ajoneuvon perässä olevan oranssin valon perusteella.
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda

Mistä ne ennakkotilaustuotteet saa käyttöön, aseet ja armorit? Oon ihan alussa siellä ekalla tyhjällä asemalla vasta, et tuleeko ne sit myöhemmin käyttöön.

Oman aluksen(Tempestin) Pathfinderin henkilökohtaisissa tiloissa on terminaali, josta ne saa lunastettua.
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda

Vähän mietitytti ennen julkaisua nuo "kuminaamat", ei oikein tienny mitä odottaa mutta ihan turhaan. Ei oo ollenkaan niin paha mitä haukutaan.
10-15h takana, tarina ja kaikki muukin iskee ja kovaa. Jotain pieniä teknisiä ongelmia on mutta ei mitään mikä haittais menoa. Ei tätä kannata väliin jättää jos on edellisistä pitänyt
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Mass Effect: Andromeda

Noh, ainakin sai aamunaurut:

[video=youtube;7KWkao73HuU]https://www.youtube.com/watch?v=7KWkao73HuU[/video]
 
Vastaus: Mass Effect: Andromeda

Onko tää bugi vai mitä. Eli Mulla on soldier profiili ja se nousi level 2 joten piti tulla lisää niitä boonuksia. Kyl ne näkyy siä profiileissa, mutta ei ne tullut käyttöön ollenkaan, eli pitääkö tehdä jotain että ne aktivoituu vai?
 
Ylös Bottom