Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Maahanmuuttokeskustelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuulis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: Maahanmuuttokeskustelu

Teemu Sinkkosen näkemys siitä ETTEI turvapaikanhakijoiden mukana tule terroristeja aika hyvin kumoutui tossa perjantaina? Ton jälkeen vois varmaan todeta että toi ei ehkä ollutkaan nyt alansa asiantuntija?

Mä en tiedä mitä esim. tämä Sinkkonen on sanonut ja missä, mutta toimivatko mielestäsi tutkimus ja tiede yleistasolla niin, että yksi väärä ennustus mitätöi alan asiantuntijuuden? Esim. 2008 talouskriisin puhjettua maailmassa olisi siis noin 5 talousasiantuntijaa, koska kaikki taloustieteen tohtorit eivät osanneet aavistaa jyrkkää alamäkeä?

Siis eihän tiede- tai tutkimusmaailma yritä suurimmassa osassa tieteenaloista väittääkään antavansa absoluuttisia totuuksia, vaan hyvin perusteltuja, vankkaan pohjatyöhön pohjaavia ennustuksia. Esim. turvallisuuspoliittisesti on ymmärrettävästi aivan mahdotonta esittää väitteitä 100% varmuudella niin kauan kuin jokaista maailman tapahtumaa ei voida ennustaa. Jos Sinkkonen on mennyt esittämään yliampuvia väitteitä (huom. ei perusteltuja tilannenäkemyksiä, vaan ylilatautuneita väitteitä) niin hän on mielestäni pelle, tai no ainakin tehnyt virheen.

Väillä vaan tuntuu, että tiede- ja tutkmuskritiikkiä esitettäessä ei olla itse asiasta edes perusteista perillä. Kyllä turvallisuuspoliittisia arvioita pitää pystyä jatkossakin tekemään ilman, että on mahdollista tietää 100% tarkkuudella jokaisen Tornioon tulleen pakolaisen taustat (tätähän tuolla vähän "tutkijan" kohdalla kyseenalaistettiin). Ja se, ettei asiasta voi olla 100% varmuutta ei mielestäni tee asiantuntijalausunnoista ihan yhtä kevyitä kuin Esson baarin arvioista. Mutta kukin tyylillään.

Perusteltu tutkimus- ja tiedekritiikki on sitten erikseen, sillekin on tilaa ja tarvetta toki. Ja edelleenkään en tiedä mitä Sinkkonen tai täällä epämääräisesti lainattu "tutkija" ovat sanoneet, eli mitään syytä heidän puolustelemiseen mulla ei ole, kunhan yleistasolla höpisin.

Kantasuomalaiset potkii porukalla maahanmuuttajaa--> rasisteja?
Maahanmuuttajat potkii porukalla Kantasuomalaista--> rasisteja?

No eihän tässä kai ole mitään epäselvää, tekijät ovat rasisteja jos ovat, jolloin teolla on usein takanaan varmaan rasistinen motiivi? Jos motiivina on esim. yleinen uuvattius niin kyseessä on vain uuvatteja jne. jne. Toki uuvatit ovat usein rasisteja, mutta niin :D

Mä en tiedä mitä esim. tämä Sinkkonen on sanonut ja missä, mutta toimivatko mielestäsi tutkimus ja tiede yleistasolla niin, että yksi väärä ennustus mitätöi alan asiantuntijuuden? Esim. 2008 talouskriisin puhjettua maailmassa olisi siis noin 5 talousasiantuntijaa, koska kaikki taloustieteen tohtorit eivät osanneet aavistaa jyrkkää alamäkeä?

Siis eihän tiede- tai tutkimusmaailma yritä suurimmassa osassa tieteenaloista väittääkään antavansa absoluuttisia totuuksia, vaan hyvin perusteltuja, vankkaan pohjatyöhön pohjaavia ennustuksia. Esim. turvallisuuspoliittisesti on ymmärrettävästi aivan mahdotonta esittää väitteitä 100% varmuudella niin kauan kuin jokaista maailman tapahtumaa ei voida ennustaa. Jos Sinkkonen on mennyt esittämään yliampuvia väitteitä (huom. ei perusteltuja tilannenäkemyksiä, vaan ylilatautuneita väitteitä) niin hän on mielestäni pelle, tai no ainakin tehnyt virheen.

Väillä vaan tuntuu, että tiede- ja tutkmuskritiikkiä esitettäessä ei olla itse asiasta edes perusteista perillä. Kyllä turvallisuuspoliittisia arvioita pitää pystyä jatkossakin tekemään ilman, että on mahdollista tietää 100% tarkkuudella jokaisen Tornioon tulleen pakolaisen taustat (tätähän tuolla vähän "tutkijan" kohdalla kyseenalaistettiin). Ja se, ettei asiasta voi olla 100% varmuutta ei mielestäni tee asiantuntijalausunnoista ihan yhtä kevyitä kuin Esson baarin arvioista. Mutta kukin tyylillään.

Perusteltu tutkimus- ja tiedekritiikki on sitten erikseen, sillekin on tilaa ja tarvetta toki. Ja edelleenkään en tiedä mitä Sinkkonen tai täällä epämääräisesti lainattu "tutkija" ovat sanoneet, eli mitään syytä heidän puolustelemiseen mulla ei ole, kunhan yleistasolla höpisin.

No eihän tässä kai ole mitään epäselvää, tekijät ovat rasisteja jos ovat, jolloin teolla on usein takanaan varmaan rasistinen motiivi? Jos motiivina on esim. yleinen uuvattius niin kyseessä on vain uuvatteja jne. jne. Toki uuvatit ovat usein rasisteja, mutta niin :D

Sinkkosen kirjotus löytyy tuolta: http://www.fiia.fi/fi/blog/462/satu_terroristeista/

Ulkopoliittinen instituutti
Teemu Sinkkonen, YTT, toimii vanhempana tutkijana Ulkopoliittisen instituutin Euroopan unioni-tutkimusohjelmassa ja on erikoistunut tutkimaan poliittista radikalismia, terrorismia ja terrorismin vastaista toimintaa.

Esimerkiksi satu Punahilkasta heijastaa hyvin tänä päivänä esiintyvää tarinaa pakolaisten joukossa Eurooppaan soluttautuvista terroristeista. Siinä päähenkilönä on pieni tyttölapsi (jopa kliseisen tyypillinen ”viaton uhri”), jonka kaikin mahdollisin tavoin paha ja iljettävä susi (ei siis ihminen, vaan jihadistinen terroristi) haluaa syödä (räjäyttää ilmaan, ampua, katkaista pään ja raiskata, järjestyksen ja tyylin saa vapaasti kuvitella itselleen sopivaksi). Sadussa susi naamioituu isoäidiksi (pakolaiseksi), jota Punahilkka tulee auttamaan (tässä mielessä Punahilkka heijastelee myös visiota sinisilmäisistä ”vihervasemmistolaisista suvakeista”) ja kysyttyään suurista silmistä ja hampaista (kännyköistä, Niken lenkkareista) joutuu lopulta suden syömäksi (visio Islamista, joka tuhoaa eurooppalaiset arvot ja kulttuurin massiivisen maahanmuuton ja terrorismin myötä).

Palttiarallaa noinhan tossa nyt kävi

Uunon provosoiva ja oikova kirjoituksenpätkä Sinkkoselta, onneksi sentään emme ole kuitenkaan vielä suden suuhun joutuneet:

joutuu lopulta suden syömäksi (visio Islamista, joka tuhoaa eurooppalaiset arvot ja kulttuurin massiivisen maahanmuuton ja terrorismin myötä).

Itse kirjoituksessa kuitenkin on provosoivasta kohdastaan huolimatta ihan oikeitakin pointteja, oikeastaan tuohon erityisesti-jälkikäteen-nolostuttavaan punahilkkailuun asti. Eli itse en tästä kaikesta huolimatta olisi toteamassa Sinkkosen olevan täysin epäkelpo, tietotasoltaan heikko henkilö kommentoimaan ulkopolitiikkaa, mutta ehkä joku toinen sitten on? Tällaisessa "pick your asiantuntija"-yhteiskunnassahan me nyt eletään ja siihen ei muu auta :(

Suomi nyt on asiantuntijoiden luvattu maa.. etenkin niiltä alueilta mihin ei kosketusta todellisuudessa ole.

Suomi nyt on asiantuntijoiden luvattu maa.. etenkin niiltä alueilta mihin ei kosketusta todellisuudessa ole.

No, onneksi yliopistot ollaan romuttamassa niin asiantuntijoiden määrä vähenee, Esson baarista löytyy totuus jatkossa.

Ja vielä Sinkkoseen palatakseni, niin mielestäni hän on 15.11.2015 lisäämässään päivityksessään ihan kohtalaisesti perustellut sen, miksi ISIS:n uhkaukset vaikuttivat tietojen valossa syyskuussa ylimitoitetuilta. En mä nyt tiedä mikä tuossa aivan täyttä huuhaata on?

No, onneksi yliopistot ollaan romuttamassa niin asiantuntijoiden määrä vähenee, Esson baarista löytyy totuus jatkossa.

Ja vielä Sinkkoseen palatakseni, niin mielestäni hän on 15.11.2015 lisäämässään päivityksessään ihan kohtalaisesti perustellut sen, miksi ISIS:n uhkaukset vaikuttivat tietojen valossa syyskuussa ylimitoitetuilta. En mä nyt tiedä mikä tuossa aivan täyttä huuhaata on?

Eipä kai se täysin kujalla ole, mutta...

Jos talousasiantuntija huutaa kovaan ääneen että AlfaBeta OY:hyn kannattaa nyt lyödä omaisuus kiinni, ja pulju on viikon päästä konkassa, ni on se aika äkkiä entinen talousasiantuntija.

Ens kerralla sit satu Prinsessa Ruususesta

Tai ehkä vaan kannattaa asiantuntijoiden absoluuttisiin totuuksiin ja teorioihin suhtautua maalaisjärjellä...

meikäläinen on monet,monet kerrat kironnu Suomeen muuttaneiden sosiaalitukia!

Ja kyllähän noiden joidenkin somalien temput ovat suoraansanottuna aika p*rseesstä.

Eipä kai se täysin kujalla ole, mutta...

Jos talousasiantuntija huutaa kovaan ääneen että AlfaBeta OY:hyn kannattaa nyt lyödä omaisuus kiinni, ja pulju on viikon päästä konkassa, ni on se aika äkkiä entinen talousasiantuntija.

Näinkö väität? Talouden, jos minkä alalla homma ei todellakaan mene näin, onhan taloustiede ala jossa Nobelin alalta voittaneet isot nimetkin (saati sitten muut asiantuntijat) saattavat olla aivan täysin eri mieltä asioista ja toimintamalleista. Monen suuren sijoittajan (esimerkiksi Amerikan mahdollisen tulevan presidentin :eek:) historiaan mahtuu täydellisiä virhearviointejakin, ja silti pidän heitä esim. itseäni parempina asiantuntijoina siinä, minne sijoittaa ylimääräinen miltsi tai kaksi.
Tietenkin sijoitusasioista vastaavilla on esimerkiksi eläkerahastoissa tulosvastuuta, mutta asiantuntijuus ei varmasti kaadu yhteen virhearviointiin kuin aivan totaalisissa poikkeustapauksissa. Mitä mainitsemasi esimerkki voisi ollakkin, sitä vaan ettei kai kukaan talousasiantuntija kehottaisikaan pistämään koko omaisuutta yhteen koriin :)

Tai ehkä vaan kannattaa asiantuntijoiden absoluuttisiin totuuksiin ja teorioihin suhtautua maalaisjärjellä...

Justhan mä kirjoitin, että hyvin harvoin ne on just asiantuntijoita, jotka tässä yhteiskunnassa ovat niitä absoluuttisia totuuksia jakelemassa? Jos ei nyt lasketa sitten fysiikkaa ja monia luonnontieteen aloja ja siten esim. teoriaa painovoimasta, mitä en lähtis itse talon katolta kyseenalaistamaan.
Mutta olet kyllä siinä oikeassa, että terve tutkimuskritiikki kuuluu aina asiaan, onhan esimerkiksi hyvä ymmärtää miksi EK:n ja SAK:n tutkimustulokset eroavat toisistaan. Kuten sanottua nykyään vaan elämme yhteiskunnassa, jossa jokainen tulkitsee aina jokaisen asiantuntijalausunnon vastaamaan omaa mielikuvaansa maailmasta.

Koodi:

Hei vaan kaikille. Minulla on pieni tarina kerrottavana. Kuulkas olen itse ulkomaalainen. Perheeni muutti Turkista Suomeen 1999. Olin silloin pikkupoika (9 vuottias). Eli olen kasvannut ja elännyt yli puolet mun elämästä Suomessa. Meitä on kahdeksan lasta (3 veljestä ja 5 siskoa). Me lähdettiin sotaan pakoon. Kaikki täällä, jotka vähänkin seuraa ulkomaan tapahtumia, niin tietävät miten Turkki kohtelee Kurdeja. Mut itse asiaan. Silloin alussa oli vaikea sopeutua uuteen elämään Suomessa. Olihan kulttuuri, toimintatavat ja moni muu asia täysin erillaista. Ai niin ja perkele se Suomeen sää ja pimeys sai meidät masentumaan :D. Koulua aloitin ihan ala-asteesta. Suomen kieltä opin aika nopeasti mut itse koulumenestys oli vähän sitä ja tätä. Mut kyl ajan kuluessa arvosanani paranivat (sitä mukaan kun mun suomen kieli parani) ja ylä-asteen jälkeen mun lukuaineiden keskiarvo oli päälle 8. Valmistuin tässä pari vuotta sitten tradenomiksi ja sainhän minä stipendinkin :). Pikkuveli on saanut kaksi stipendiä ja pikkusisko 3 stipendiä opintojen aikana. Tällä hetkellä molemmat opiskelee yliopistossa. Itse käyn normaalisti töissä, viisi kerta viikossa. Maksan veroja ihan normaalisti ja kaikki vuokrat ja laskut hoidan itse, kuten myös kaikki mun muutkin sisarukset. Pidän itseni enemmän Suomalasena kuin ulkomaalaisena, elänhän minä ihan Suomalaisten kulttuurin mukaan. Rakastan tätä maata sen rauhallisuutta. Antoihan Suomi meille uuden elämän. Kaikki ulkomaalaiset eivät ole samanlaisia, suurin osa on kuitenkin kusipäitä. Sain kyllä myös aika rankan kasvatuksen. Isä antoi aika herkästi selkää ja huonoista arvosanoistakin kotiaresti venyi melkein kuukauteen. Toisaalta nyt kun olen nuorimies, niin ymmärrän täysin miksi sain sellaisen kasvatuksen. Ihan varmasti tulen itsekin antamaan sellaisen kasvatuksen omille lapsille.
Olen itse sitä mieltä, että jos johonkin maahaan muutetaan, niin kunnioitetaan sen maan kulttuuria ja sen lakia. Omat asiat pitäisi itse pystyä hoitamaan eikä niin, että sosu elättää koko loppuelämän. Valitettavasti näin ei vaan ole...
Sori tuli vähän pitkä teksti. Yritin kyllä kertoa lyhyesti :)

Viimeksi muokannut moderaattori:

Kiitos forza kirjoituksestasi. Arvokas lisä ja tuo uuden näkökulman. Lisää maahanmuuttajien kirjoituksia, varmasti on muitakin.

Koodi:

Kaikki ulkomaalaiset eivät ole samanlaisia, suurin osa on kuitenkin kusipäitä. Sain kyllä myös aika rankan kasvatuksen. Isä antoi aika herkästi selkää ja huonoista arvosanoistakin kotiaresti venyi melkein kuukauteen. Toisaalta nyt kun olen nuorimies, niin ymmärrän täysin miksi sain sellaisen kasvatuksen. Ihan varmasti tulen itsekin antamaan sellaisen kasvatuksen omille lapsille.
Olen itse sitä mieltä, että jos johonkin maahaan muutetaan, niin kunnioitetaan sen maan kulttuuria ja sen lakia. Omat asiat pitäisi itse pystyä hoitamaan eikä niin, että sosu elättää koko loppuelämän. Valitettavasti näin ei vaan ole...

Tämän pätkän kun minä sanon, olen mä rasisti ja se on vihapuhetta. Kansankiihottamista ja mitälie.

Kiitos tekstistä.

Nyt seis. Avaa nyt vähän tarkemmin tätä. Hidas täällä ei ymmärrä yhteyttä.

The real name of the suicide bomber apparently carrying a fake Syrian passport when he detonated at the Stade de France remains a mystery, but officials say he entered Europe as an asylum seeker less than two months earlier.
The counterfeit document bearing the name 'Ahmad al Mohammad' was found alongside the body, whose fingerprints match a man using the name to enter Greece in early October.
Federica Mogherini, the EU's chief diplomat, said all the attackers are believed to be EU citizens, however, raising the possibility the man was using the fake passport to re-enter Europe, possibly because his real identity was on a watch list.

http://www.telegraph.co.uk/news/wor...s-attack-what-we-know-about-the-suspects.html

Nyt sit oli yritetty räjäyttää stadikka Saksa-Hollanti-matsin alta. Varmaan äärioikeisto asialla

http://www.dailymail.co.uk/sport/sp...d-90-minutes-kick-rock-concert-evacuated.html

Hyvä teksti forzalta, kiva lukea!

Kaikki ulkomaalaiset eivät ole samanlaisia, suurin osa on kuitenkin kusipäitä.

Se täytyy sanoa, että onnekseni omat kokemukset ulkomaalaistaustaisista eivät ihan näin ikäviä, vaihtelua on ollut kusipäistä huipputyyppeihin, mutta onneksi ensin mainittu ryhmä ei ole ollut ihan noin yliedustettuna.

Muuten tässä topikissa taas sellaista "miksi minä en saa sanoa sitä ja tätä ilman että tuomitaan" ja "äärioikeisto ei räjäytä pommeja" -tason uhriutumiskilpailua että jeppistä joo.

Muuten tässä topikissa taas sellaista "miksi minä en saa sanoa sitä ja tätä ilman että tuomitaan" ja "äärioikeisto ei räjäytä pommeja" -tason uhriutumiskilpailua että jeppistä joo.

no voi, voi.. on se niin väärin ku ihmiset tuo esille sitä mikä pakolaiskriisikeskusteluissa on yleisesti vialla. Ettet nyt vaan UHRIUTUIS kun keskustelu ei täytä omia kriteerejäs?

no voi, voi.. on se niin väärin ku ihmiset tuo esille sitä mikä pakolaiskriisikeskusteluissa on yleisesti vialla. Ettet nyt vaan UHRIUTUIS kun keskustelu ei täytä omia kriteerejäs?

No se on ihan varmaa, että väsynyt naljailuni perustuu siihen, ettei keskustelu täytä meikäläisen kriteerejä.
Mun mielestä on mielenkiintoista kuulla ja lukea erilaisten ihmisten näkemyksiä asioista. Sen sijaan mun mielestä on tavattoman epämielenkiintoista lukea mitä mieltä nimimerkki x on siitä, mitä mieltä jokin taustalla leijuva (keskusteluun täysin osallistumaton!!) osapuoli "suvaitsevasto" on asioista.
Olkiukkona taustalla pyörivä epämääräinen entiteetti "suvaitsevasto" on kuin peili, jonka kautta lähestulkoon jokainen asia pitää peilata keskusteluun.

Tämä johtaa tilanteeseen, jossa:
- forzan kirjoittamaa kommenttia kommentoidaan ensimmäiseksi sitä kautta, mitä mieltä mahdollinen suvaitsevasto on kirjoittajan ajatuksista
- pommiuutista kommentoidaan ensimmäiseksi naljaillen suvaitsevastolle siitä, että äärioikeisto...ei...tee...pommi-iskuja, tai jotain, en mä jaksa miettiä?
- uutista irakilaismiehen kommentista kommentoidaan ensimmäiseksi sitä kautta, miten suvaitsevaisto reagoisi tilanteeseen typerästi, jos kommentoija olisikin suomalainen
jne. jne.

Kaikki tämä sen sijaan, että ensimmäinen lähtökohta keskusteluun olisi se, mitä mieltä kirjoittaja itse on asiasta, ilmiöstä, uutisesta, mistä tahansa. Tiedän, että tätä tämä keskustelu nyt "nykyään vaan on", mutta tulen taistelemaan tätä typerää tuulimyllyä vastaan luultavasti hermoromahdukseen asti.

Ja jos joku nyt sanoo että "samanlaista metakeskustelua se on toisella puolellakin, siellä kaikki heijastetaan vaan jonkun homma-peilin kautta", niin on ohittanut pointin joka suunnasta ja kovaa.

Tämän pätkän kun minä sanon, olen mä rasisti ja se on vihapuhetta. Kansankiihottamista ja mitälie.

Kiitos tekstistä.

Tässäpä taitaa olla koko ongelman ydin että rasisti leiman saa samantien kun kommentoi jollain muulla ku positiivisella tavalla...

Tässäpä taitaa olla koko ongelman ydin että rasisti leiman saa samantien kun kommentoi jollain muulla ku positiivisella tavalla...

Kyllä. Tämä on ongelman ydin. Ei se, että ihmisiä ammutaan Pariisissa tai pommitetaan Beirutissa. Ei se, että ihmismassat pakenevat kodeistaan jotteivat joudu terroristien tai korruptoituneen hallituksen tappamaksi. Ei se, että pakolaiset kuolevat ylittäessään Välimerta tai joutuvat kohdemaassaan kohtaamaan konkreettisesti vihaa ja syrjintää.

Jos vain päästäisiin siitä, että rasisteja kutsutaan rasisteiksi, niin maailma olisi parempi paikka.

-------------------------------------------------------------------------------------------

Lisätään vielä sen verran että omakin näkemys tulee selväksi... Minä en usko että täällä tullaan Pariisin kaltaisia tapahtumia näkemään sillä meidän merkitys maailmanpolitiikassa on sen verran mitätön. Kuitenkin uskon että täältä on hyvä lähteä liikkeelle sillä viranomaiset on melko pihalla tollaisista kuvioista. Suurin huoli kuitenkin on siitä että millä ihmeellä tämä koko sirkus kustannetaan.. Kun ei pystytä edes omasta kantaväestöstä kunnolla huolehtimaan.

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom