Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Podcast 172: Meitä ei viedä jalat edellä

jryi

Vastaava päätoimittaja, teknoniilo
Ylläpitäjä
KonsoliFIN Podcast on kuollut, kauan eläköön KonsoliFIN Podcast!

Viisi vuotta sitten alkanut harjoittelu on ohi, ja harjoituskenttä tyhjennetään ennen purkamista. Wrecking Crew kokoontuu vielä kerran seremoniamestari Jyrin johdolla pohtimaan kaikkea kuultua ja koettua. Tuntojaan ovat purkamassa myös Antti-Jussi "maagiset" Heikkilä, Jani "TUHOMURSU" Vaalima ja Markus "Waluigi" Mesiä. Mutta kuten tapana on ollut, pihviin päästään käsiksi vasta kun salaatinomaiset MOPP ja uutiskeskustelu on hoideltu pois alta. Pelatuissa peleissä jauhetaan tulevasta Battlefieldistä sekä ajankohtaisesta No Man's Skysta, vähän vanhempaa valikoimaa edustaa kävelysimulaattori Firewatch.

Kuuntele jakso täällä! (suora latauslinkki)

Jakson mitta 2:40:18 (ei enää koskaan tehdä yhtään näin pitkää)

Tilaa podcast-RSS, niin saat kaikki uudet jaksot puhelimeesi tai muuhun vimpaimeen automaagisesti:
http://www.konsolifin.net/podcast/podcast.rss
 
Vastaus: Podcast 172: Meitä ei viedä jalat edellä

Alitajuisesti epäilinkin, että näillä laatuaiheilla on nähty paljon esityötä. Kastikkeessa mietittiin foorumin käytön vähenemistä, mikä näyttää olevan trendinä myös Livegamersissa. Onko tosiaan siirrytty Twitteriin ja Snapchatiin keskustelun suhteen? Uskon, että sellaiset ihmiset eivät maailmasta lopu, joille ei parisataa merkkiä millään riitä asiansa esittämiseen ja siten luulisi, että ainakin tekniset foorumit, kuten Unity-pelimoottorin keskustelut eivät katoa minnekään, koska ei kaikkea voi yhdellä emoticonilla ilmaista, kuten että miten teet Amazoniin Golang-palvelimen, jota kautta Unityllä tehdyn moninpelin data virtaa tietokoneiden, puhelimien ja tablettien välillä.

Mitä tulee No Man's Sky -peliin, niin olihan Mass Effect 3:nkin kohdalla ylimainostusta, että mitä peli todella tarjoaa. Syyttää voi myös niitä pelaajia, jotka uskovat kaiken, mitä mainostetaan, koska vanha sanontahan (tai kirjan nimi) kuuluu "All Marketers Are Liars". Omasta mielestäni Firewatch ja No Man's Sky ovat vielä pelejä. En tiedä, että miten pystyn perustelemaan, että miksi näen ne peleinä. Kumpaakaan en ole pelannut, mutta ainakin No Man's Skyssä on tarina, vaikka se ei kovin kummoinen välttämättä ole. Space Invadersissa ei muistaakseni oikein ole tarinaa, mutta siinä on kuitenkin tavoitteita eli pysyä hengissä ja päästä mahdollisimman monta leveliä läpi ja saada high score. Tarvitseeko pelissä välttämättä feilata? En ole kylläkään yhtäkään sellaista peliä tai sovellusta pelannut/kokenut, jossa kuoleminen on mahdotonta, joten olisiko kyseessä silloin interaktiivinen video, jos kyseessä on esimerkiksi videopätkistä tehty kokoelma?

Tietoturva-aiheeseen voisin lisätä, että This Week in Google (Leo Laporte, Jeff Jarvis) -kastikkeessa juontaja menetti Google-tilnsä jaksossa 358 kaksinkertaisen tunnistautumisen kanssa, koska antoi väärän puhelinnumeron. Eli tarkkana pitää olla aina kaikessa mihin liittyy käyttäjätili ja tietoturvallisuus.

En tiedä, että mitä uudessa kastikkeessa on aiheiden suhteen luvassa, mutta kävi mielessä "Ärsyttävät piirteet moninpelissä" kuten tässä kastikkeessa mainitut Bäfän snipaajat. Testattavaksi peliksi ehdotan Eon Altarin, josta pidän niin paljon, että tein sille pelioppaan GameFAQs-sivustolle. Tavalliset pelit eivät mulle enää niin paljoa maistu kuin ennen, joten kaikenlaiset uudet pelit ja pelikoneet, kuten aikoinaan käsitellyt Android-konsolit kiinnostavat. Esimerkiksi, missä mennään Steam Machinen kanssa, että onko joku sellaista jo vuosia käyttänyt ja voisi kertoa kokemuksiaan. Yksi uusi osio voisi olla myös "Pelaamatta paras", jossa kerrotaan mitä on pelistä mieltä pelkästään uutisia lukemalla ja YouTuben gameplay-videoita katsellen ja sitten seuraavalla kerralla palaa aiheeseen pelattuaan peliä ja kertoo kuinka oikeassa tai väärässä oli. Oma mielenkiintoni kohde oli noin viikon ajan YouTuben SSSniperWolf, josta tein oikein soittolistankin, että siinä on vielä yksi aihe-ehdotus.
 
Vastaus: Podcast 172: Meitä ei viedä jalat edellä

Olipa kiva kuunnella taas! Hyvää keskustelua peleistä ja tosi kiva osuus, kun muistelitte menneitä.

Mitä tulee siihen, onko Murray valehdellut, niin huhhuh, kun se onkin valehdellut tai ainakin visioinut epätosia vielä ihan pelin julkaisun allakin. Harvinaisen noloa katsottavaa nuo koosteet, missä on laitettu yhteen putkeen kaikkia Murrayn höpötyksiä pelistä.

Mitä taas tulee ennakkotilaamisen hölmöyteen ja kritiikittä kaiken uskomiseen, niin samaa mieltä olen.

Lopusta:
Lopun yllätysjulkistus tulevasta kastikkeesta oli ihan mahtava uutinen. Olin jo ihan masennusromahduksen partaalla, kun luulin, että tähän se loppuu. Kuulosti myös siltä, että uutta virtaa oli havaittavissa tulevaa ajatellen.

Jos nyt palautteena laitan tulevaa varten, niin musta MOPP on pakollinen osio aina kaikissa peliaiheisissa casteissa. Se on vaan niin oleellinen osa harrastusta, mitä olet viime aikoina pelannut? Toki se, miten osion toteuttaa, on myös tärkeä. Ei vain luettele pelejä, vaan kertoo fiiliksiä pelistä, kuvailee mekaniikkoja ym. Muut voivat kysellä pelistä, mitä pelaaja unohtaa kertoa tai tietysti, jos moni on pelannut samaa peliä, on mielenkiintoista kuulla vertailut.

Kiitos jryi, maagi, Waluigi, tuhis, Fellu, Paavi, Skypolaris ja kaikki muut castissa joskus puhuneet. Jokainen on tuonut oman erityisen persoonan, huumorin ja näkökulman castiin. Ihan mahtavaa settiä vuodesta toiseen.
 
Vastaus: Podcast 172: Meitä ei viedä jalat edellä

Olen hieman Late to the Party, kun nämä mammutticastit tuppaavat jäämään 25-70 minuutin vakiokuunteluideni jalkoihin. Nykyään tulee vilkuiltua foorumiakin melko harvoin joten tehoketjukin meni täysin ohi. Pelaaminenkin on viimeisen parin vuoden aikana dramaattisesti vähentynyt, vaikka kiinnostus siihen ei sinänsä ole miksikään muuttunut, mutta edes PS4:ää en ole vielä saanut hankittua.

Castin jaksoista eniten jäivät mieleen ne neljä jaksoa, joihin sain itse osallistua vaihtelevalla menestyksellä, sekä tietysti helteisessä Kölnissä nauhoitettu Gamescom-jakso (seuraavana päivänä oli paluumatkalle mukavat 37 astetta). Oli todella mukava tavata ihmisiä foorumin ja podcastin takana, sekä muita foorumilaisia. Matka itsessäänkin inspiroi lähtemään Gamescomiin seuraavanakin vuonna omatoimimatkalaisena. Ja kukapa unohtaisi kellariin lukitun Paavin!

En tiedä miltä pitäisi tuntua kun ensin weppifoorumit tappoivat suosimani keskustelukanavan eli Usenetin, joka on ominaisuuksiltaan edelleen voittamaton, ja nyt weppifoorumit ovat henkitoreissaan kun kaiken maailman twitterbookit ovat tulleet tuhoamaan paria virkettä pitemmän kirjallisen ilmaisun taidon. Olen varmaan tulossa vanhaksi.

No Man's Sky on ollut syksyn kiehovimpia ilmiöitä. En ole peliä pelannut, ja olen seurannut aiheen ympärillä tapahtunutta kuohuntaa pääasiassa muiden kautta, mutta itse pelin suhteen uskoisin olevani WaLuigin linjoilla. Omat odotukseni olivat rauhallista tutkimusmatkailua ja fiilistelyä avaruudessa ilman sen kummempaa tavoitetta, eräänlainen kävelysimulaattori avaruudessa. Ja kävelysimulaattoreistahan on tullut melko suosittu genre viime vuosina, ne ovat olleet pienille indie-tiimeille suhteellisen helppoja kun ulkoasu on voinut olla pelkistetty tai tyylittelevä ja on voinut esimerkiksi keksiä tekosyyn miksi ei tarvitse tehdä teknisesti haastavia ihmishahmoja.

Nostaisin yhdeksi syylliseksi kohusta Sonyn, joka nosti pelin framille E3:ssa. Sitä ennen se oli vain 13 hengen tiimin pieni indie-peli niche-yleisölle, mutta Sonyn valokeila teki siitä yhtäkkiä kuudenkympin pelin johon kohdistui mainstream-COD-yleisön AAA-odotukset. Ihmiset alkoivat keksiä mitä kaikkea pelin oikeastaan pitäisi olla. Ilmeisesti Sean Murrayn persoona vain on sellainen, että jos joku kysyy voiko pelissä tehdä jotain hän vastaa automaattisesti että voi. Ohjelmistokehittäjänä olen myös ajatellut teknisempää puolta, ehkä monia varhaisessa vaiheessa mainittuja mutta lopullisesta pelistä puuttuvia asioita on prototyyppailtu, mutta myöhemmin todettu toimimattomaksi tai teknisesti liian haastavaksi toteutettavaksi käytössä olevilla resursseilla.

Star Citizen on yksi toistuvista vitseistä monissa nettikeskusteluissa. Tunnen ihmisiä, jotka ovat ostaneet satojen eurojen aluksia peliin, niinhän se rahoitus on pääasiassa tapahtunut. Tuntuu, että kukaan ei enää odota peliltä oikeastaan mitään muuta kuin ihan kelvollista avaruustaistelumoduulia yksinpelinä, kaikki muu on aiheen sivusta. Alkuperäisessä Kickstarter-kampanjassa luvattu julkaisuaika oli muuten marraskuu 2014.

Seuraavaksi sitten vain odotellaan sitä viikkoa jolloin huhut podcastin kuolemasta ovat olleet suuresti liioiteltuja.
 
Ylös Bottom