Vastaus: F1 2017 (25.8.2017)
Onko career modessa isoja eroja verrattuna viime vuoteen? Vai samat pisteenkeruu, sopparikuviot yms?
F1 2016 on vieläkin hyvä peli ja career kesken joten mietin kannattaako nyt oikeasti ostaa uutta. Sille ei ole niin justiinsa vaikka Bottas ajaakin "väärässä" tallissa.
Periaate on toki pysynyt samana viime vuoteen, mutta kyllä tuohon on todella paljon tullut lisää sisältöä ja mielenkiintoa.
Nyt mukana on tosiaan auton kehittäminen paljon laajemmin kuin edellisessä, jossa niitä muutamaa osa-aluetta pystyi kehittämään sen viisi pykälää, tehden sen 25 kehityskohdetta. Nyt eri osa-alueita on reilusti yli 100 eli kehitettävää riittää.
Nyt on myös mahdollista, että ostetut päivitykset eivät toimikaan samantien ja vaativat uudelleenkehittämistä eli pitää ostaa vähän halvemmalla se sama juttu uudestaan.
Jokaisessa osa-alueessa on myös ns. sivuhaaroja joita voi ja kannattaa kehittää. Päivitysten luotettavuus eli päivitykset toimivat todennäköisemmin mitä enemmän siihen on panostanut, päivitysten hinta eli jos tähän panostaa, niin seuraavat päivitykset autoon tulee siltä osa-alueelta halvemmiksi ja halvemmiksi jne. Ja tämä sama kuvio on jokaisella osa-alueella eli moottorissa, aerossa, rungossa jne.
Mukana on nyt myös luotettavuus eli auton ja moottorin osat kuluvat ja ne näkee datasta, että kuinka paljon ovat kuluneet. Mukana on myös oikeasta elämästä tuttu sääntö, että yli neljännen osan menevät vaihdot tuovat rangaistuksen.
Itse jouduin kolmannen kisan jälkemään vaihtamaan jo kolmet eri osat moottoriin, koska tuskin olisivat selvinneet neljännessä kisassa enää loppuun asti eli näissä on nyt toiset menossa.
Neljännessä kisassa alkoi sitten jo aika-ajossa vaihdelaatikkokin reistailemaan ja hyppäsi kolmannen vaihteen yli aina. Teki ajamisesta hitaampaa ja vaikeampaa.
Eli vaikka nyt McLarenilla ajankin ja moottoriin pitäisi kaikki kehitys laittaa, niin pakko myös vähän luotettavuutta lisätä eri osille, koska muuten niitä joutuu vaihtelemaan melkein parin kisan välein, jollei halua menettää vähän tehoa autosta jne.
Tuo mukavaa lisäsisältöä, kun kehittelee autoa ja miettii kuumeisesti vaihtaako jonkun moottorin osan nyt vai vasta seuraavan kisan tai harjoitusten jälkeen jne.
Urassa on myös ns. kutsutapahtumia ja heti ensimmäisen kisan jälkeen sain kutsun ajaa vanhoilla autoilla. 90-luvun Williamsilla kävin ajamassa kisan, jossa piti ohittaa vähintään tietty määrä vähän hitaampia autoja jne.
Neljä kisaa nyt takana ja toistaiseksi tuo on ainoa kerta tälläisessä tapahtumassa, mutta tuo kyllä mukavaa vaihtelua siihen "puurtamiseen".
Suosittelen kyllä päivittämään tähän, jos säätäminen yms. kiinnostaa. Toki jos aika ei riitä kauheasti ja vanhassakin on urat kesken, niin en sitten tiedä onko niin välttämätöntä samantien.