Se ei kuitenkaan ole todellisuudessa oikea oma mielipiteesi pelistä, jos et ole sitä lainkaan itse pelannut.
Kyllä se on, kun se on muodostettu usean eri lähteen ja median kautta! Olen lukenut useamman arvostelun, olen katsellut YouTubesta videoita ja lisäksi myös ollut katsomassa tutun striimaajan striimiä, kun hän on peliä porukassa pelannut. Tuossa on jo monta eri mediaa, joiden jakamien kokemusten ja tietojen pohjalta olen muodostanut mielipiteeni pelistä.
Sen takiahan noita arvosteluja julkaistaan, jotta kiinnostuneet voivat niiden pohjalta luoda pelistä mielipiteen. Ostaako vai ei? Kumoavatko kiinnostavat ja positiiviset puolet negatiiviset asiat, vai meneekö asia juuri päinvastoin? Tätä vartenhan arvosteluja, niin virallisia kuin harrastelijapohjaisia, tehdään. Minulle arvostelut ovat tärkeitä, koska niiden pohjalta pääsen lukemaan, täyttääkö tuote odotukseni ja kannattaako minun siihen rahojani käyttää.
En ymmärrä tuota ehdotonta ajatusmallia, jossa "Sinun täytyy itse pelata, jotta voit uskottavasti kritisoida asioita X, Y ja Z!". Jos valtaosa mediasta ja käyttäjäkunnasta kritisoi pelin ominaisuuksia X, Y ja Z, niin kyllä silloin voidaan todeta faktana, että kyseiset ominaisuudet ovat kritiikin arvoisia! Ei silloin jokaisen asiasta keskustelevan tarvitse itse peliä ostaa todetakseen, että "No kyllä vaan perkule ne latausajat on pitkiä, peli kaatuilee, lootti ei ole kovin kiinnostavan oloista, sisältöä on se mitä on ja tarina ei ollut kovin kummoinen". Jos toisen tallentamaa materiaalia katsomalla näkee, että asia X ei ole kunnossa, niin ei sen toteamiseen itse tarvitse sitä samaa asiaa omalta koneelta katsoa ja tuhlata sen takia rahaa, jotta voisi muka jotenkin uskottavammin kirjoittaa nimimerkin takaa netissä.
Kuten sanoin jo aikaisemmin, niin "vihaaminen vihaamisen ilosta" on ihan eri asia kuin usean eri median käyttäminen mielipiteen muodostamiseen. Sen takia netti on materiaalia pullollaan, jotta sitä materiaalia käyttämällä voi jokainen muodostaa mielipiteitä! Ääripäiden suodattaminen tietysti on suositeltavaa.