Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Mulla katkeaa tasan kerran kuva ps4:sta aina kun kytken päälle, ei heti vaan ehk parin minuutin päästä. uskon että liittyy VR boxiin jotenkin mut muuten toimii.

VR peleissä joskus pätkii mustaa ruutua, en ole ihan varma mutta mulla se tais korjaantua kun kiinnitin headset piuhassa olevan välikappaleen piuhoja, v1 mullakin. saattaa johtua träkkingistäkin jos valo vääränlaisesti.
 
Mulla katkeaa tasan kerran kuva ps4:sta aina kun kytken päälle, ei heti vaan ehk parin minuutin päästä. uskon että liittyy VR boxiin jotenkin mut muuten toimii.

VR peleissä joskus pätkii mustaa ruutua, en ole ihan varma mutta mulla se tais korjaantua kun kiinnitin headset piuhassa olevan välikappaleen piuhoja, v1 mullakin. saattaa johtua träkkingistäkin jos valo vääränlaisesti.

Sama, tekee siis kerran kuvan kadottamisen, hetken käynistyksen jälkeen ja lähes aina ollut silloin tv suljettuna. Siihen auttanut tv:n ja vr:n käynistely.
 
On tuossa hieman eroa, mulla siis tekee kans kerran mutta kuva palautuu itsestään, ehkä sekunnin puolitoista blackout. Netissä on paljonkin neuvoja miten tuosta voisi kokeilla päästä eroon mutta olen kai jo tottunut siihen.

VR puolen blackoutit on samantyylisiä mutta oon ajatellut että ne liittyvät trackingiin koska ne eivät ole yhtä säännöllisiä, oikeastaan hyvin harvinaisia.
 
Olen tässä hiljalleen kypsytellyt ajatusta PSVR:n hankkimisesta. Pari kysymystä konkareille.

Ensinnäkin esim. Gigantti myy kahta settiä. Mikä näissä on erona muuta kuin hinta? Gigantin PSVR sivu

Ja toinen, tarvitseeko samantien ostaa myös Move-kapulat vai pärjääkö ilman niitä?
 
Olen tässä hiljalleen kypsytellyt ajatusta PSVR:n hankkimisesta. Pari kysymystä konkareille.

Ensinnäkin esim. Gigantti myy kahta settiä. Mikä näissä on erona muuta kuin hinta? Gigantin PSVR sivu

Ja toinen, tarvitseeko samantien ostaa myös Move-kapulat vai pärjääkö ilman niitä?

Teknisissätiedoissa mallinumero on eri. Kalliimpi on ainakin v2 eli siinä on ne pienet parannukset verrattuna v1. Halvemman mallinumerolla ei selvinnyt googlella, kumpi on v1, vai v2?!

Halvempi: PlayStation VR headset 2018 EU 24106
Kalliimpi: PlayStation VR headset 2018 1015245

Ohjaimista: Padillä pääsee alkuun ja on joissakin peleissä se luonnollisin tapa, mutta monessa pelissä movet parantaa meininkiä huomattavasti ja aim controlleri on sitä tukevissa fps-peleissä ihan ykkönen.
 
Teknisissätiedoissa mallinumero on eri. Kalliimpi on ainakin v2 eli siinä on ne pienet parannukset verrattuna v1. Halvemman mallinumerolla ei selvinnyt googlella, kumpi on v1, vai v2?!

Halvempi: PlayStation VR headset 2018 EU 24106
Kalliimpi: PlayStation VR headset 2018 1015245

Ohjaimista: Padillä pääsee alkuun ja on joissakin peleissä se luonnollisin tapa, mutta monessa pelissä movet parantaa meininkiä huomattavasti ja aim controlleri on sitä tukevissa fps-peleissä ihan ykkönen.
Nyt kun tarkemmin katsoin niin eipä tuota halvempaa pakettia saa edes mistään myymälästä.

Hiukan arvokkaat nuo Movet, varrmaan alkuun menisin ilman. Täytyyköhän ajaa kaupan kautta töistä kotiin...
 
Movet täytyy olla jos meinasit VR:n sukeltaa. Sellaiset mukaan. Kotona sitten pelitilaa sen verran ettei ole käsi ensimmäisenä lampusta tai kirjahyllystä läpi. :D
 
Movet täytyy olla jos meinasit VR:n sukeltaa. Sellaiset mukaan.

Sanoisin kuitenkin että ne PSVR:n parhaat pelit ovat järjestään ps4 ohjaimelle. (Moss, Persistence, RE7, Astro Bot, Wipeout,...)

Firewall ym. pelit loistavat AIM-ohjaimella mutta ohjainta ei saa juuri mistään enää ja vain muutama peli tukee sitä. Move controller on kätevä sitä tukevissa peleissä mutta se on käytettävyydeltään hyvin kömpelö analogitatin puuttumisen vuoksi. Jos olet Beat saberin, Superhotin, Batman Arkhamin, tai Rush of Bloodin ystävä niin move on tarpeen.
 
Nyt kun tarkemmin katsoin niin eipä tuota halvempaa pakettia saa edes mistään myymälästä.

Hiukan arvokkaat nuo Movet, varrmaan alkuun menisin ilman. Täytyyköhän ajaa kaupan kautta töistä kotiin...

Odota torstai iltaan, jolloin tulee black friday tarjoukset. Toi 300e on paljon perus PsVr-setistä nykyään. Tietysti, jos polte kova, niin sitten kaupan kautta kotiin.
 
Odota torstai iltaan, jolloin tulee black friday tarjoukset. Toi 300e on paljon perus PsVr-setistä nykyään. Tietysti, jos polte kova, niin sitten kaupan kautta kotiin.
Eipä tässä niin hätä ole etteikö pystyisi odottamaan. Ostopäätöstä jarruttaa vähän myös pelko siitä että löydänkö oikeasti itselleni pelattavaa tuolle vai jääkö laite pölyttymään ekojen testien jälkeen. RE7 olisi kokematta kokonaan mutta en yhden pelin takia 300e tuhlaa.
 
Eipä tässä niin hätä ole etteikö pystyisi odottamaan. Ostopäätöstä jarruttaa vähän myös pelko siitä että löydänkö oikeasti itselleni pelattavaa tuolle vai jääkö laite pölyttymään ekojen testien jälkeen. RE7 olisi kokematta kokonaan mutta en yhden pelin takia 300e tuhlaa.

Siinä on riskinsä, miten kolahtaa ja sopiiko muuten. Omasta mielestä, tuolle on yllättävän paljon ”must have” pelejä. En suosittele ekana RE7:kaa, kannattaa hommata vähän tuntumaa helpommin lähestyttävillä, mutta hyvillä nimikkeillä. Esim. myös ohjaimella pelattava Astro Bot. Fps-pelit menee helpoiten aivoissa volttia, kun tulee ristiriitaista viestiä silmien kautta, verrattuna kropan tuntemuksiin. Sitten kun menee Astro Bot ongelmitta, niin hyppää RE7 kimppuun, on muuten kuumottava peli.
 
Pelisuosituksista täydelle VR-ummikolle turvallisin valinta hittipeleistä voisi olla Beat Saber. Horisontti ei heilu ja jalat pysyvät tukevasti paikallaan. Tähän Move-kapulat ja samalla saa myös pelin, joka aukeaa vieraille helposti. Ei tarvitse selittää mitä tapahtuu mistäkin napista. Tämä on toiminut täällä kaikilla.

Huippukokemuksen verkkoräiskinnän ystäville tarjoava Firewall Zero Hour tosiaan Aim Controllerilla, löytyy mm. tuolta: https://www.konsolinet.fi/product/24467/playstation-4-vr-aim-controller-valkoinen

Ratilla ja polkimilla pääsee ajamaan rallia Dirtissä.
 
IMG_20191126_173317.jpg

Tuossa se nyt matkustaa auton kyydissä :D Niinhän siinä kävi että kauppareissulla vaisto vei Giganttiin. Hyllystä löytyi PlayStation VR Mega Pack.

Mukavasti noita pelejä mukana niin pääsee alkuun. Move-ohjaimia ei ollut hyllyssä juuri nyt joten haen ne lähitulevaisuudessa vielä kaveriksi laseille. Alkutahdit otetaa ihan perus dualshockilla siis.

Nyt kotiin ja laitteiden asennus käyntiin.
 
Laseilla voi katsoa myös 3D bluray leffoja, muutaman leffan oon nyt katsonut ja ihan hyvin toimii 3D efekti.
Jos ei halua ostaa noita 3D leffoja niin kirjastosta voi lainata.
 
Pääset kokemaan tämän elämyksen:

playstation-vr-connections-diagram-v2-01-us-25sep17

Tuosta kyllä selviää ja kerran toi periaatteessa tarvitsee läpikäydä. Täällä tosin kuljettanut laseja myös laneille, joten saanut ihanuudesta kokemusta useamman kerran. :D
 
Mukavasti noita pelejä mukana niin pääsee alkuun. Move-ohjaimia ei ollut hyllyssä juuri nyt joten haen ne lähitulevaisuudessa vielä kaveriksi laseille. Alkutahdit otetaa ihan perus dualshockilla siis.

Ihan hyvin pärjäät ilmankin ellei ole pakottava tarve pelata aiemmin jo listaamiani pelejä. Itse tykkäsin skyrimistä move ohjamilla, mutta kaverini pelasi pelin platinaan ihan ds4:lla joten ei se pakollinen tähän ole.

Tuo on hyvä paketti, heikoin lenkki on Golf, muut ovat kelpo pelejä. VR Worldsin Shark Encounter on mainio demo sellaiselle joka ei ole VR:ää kokenut. Samaan tapaan hieman kun Rift S:n ja Questin Richie's Plank Experience, nykyään senkin saa PSVR:lle.
 
Ensituntumat otettu. VR Worldsin kautta lähdin kokeilemaan noilla minipeleillä. Tuo Shark Encounter oli tosiaan hieno näin ensi kertaa VR:ää kokeilevalle. Aina vähän nihkeästi suhtautunut VR:ään, mutta kyllä sieltä "VAU-efekti" tuli.

Samassa setissä se avaruuskävely jossa hypitään yms. aiheutti liikkuessa pahaa oloa kuten odotinkin. Kokeilin myös Gran Turismoa joka sekin sai pahoinvointia aikaa samantien kun lähdin ajamaan. En anna noiden heti lannistaa, täytyy pikku pätkissä totutella.

Itse laitteiden asennus oli helppoa vaikka tuo Nisun laittama kuva vaikuttaakin ensi vilkaisulla melkoiselle sekasotkulle :D

Mites tuota näkymää kannattaa/pystyy säätämään? Itselle kuva näyttää hiukan suttuiselle ja reunoilta epäselvälle. Vai johtuuko se siitä ettei nämä mitään 4K-kuvaa syötäkään? Pleikkarin asetuksista löysin silmien etäisyyden asetuksia kyllä, ehkä näitä pitää säätää?
 
Noissa headseteissä on hieman yksilöllisiä erojakin, minulla osa kokeilluista oli terävämpiä kuin toiset, mutta terävyyteen auttaa kun sitä koettaa vaan istuttaa päähän sweet spotin löytämiseksi (kokeilee liikuttaa takaosaa ja etuosaa vertikaalisesti, jotta paras kohta löytyisi) ja tietysti IPD eli silmienväli on hyvä olla kohdillaan. Myös se etuosan liikkuva silmikko kannattaa vetää mahdollisimman lähelle päätä/rillejä kunhan ei linssejä naarmuta.

Resoluutio on nyky VR:ksi vaatimaton, per silmä 960x1080,mutta onneksi pelitehot korvaavat ja kohta sitä ei niin enää ajattele. Reunoilta se on minullakin hieman suttuinen, mutta oleellista on saada keskikohta mahdollisimman teräväksi.

Ajopeleistä ei tosiaan kannata aloittaa. Parilla ensikertalaisella lähti lasit päästä kun auto spinnasi. :D Astro Bottiin pitäisi aika pian kyllä tottua. Resident Evil on myös mainio peli testata miten pää suhtautuu VR kauhuun...
 
Resoluutio on nyky VR:ksi vaatimaton, per silmä 960x1080,mutta onneksi pelitehot korvaavat ja kohta sitä ei niin enää ajattele. Reunoilta se on minullakin hieman suttuinen, mutta oleellista on saada keskikohta mahdollisimman teräväksi.
Ei se mitenkään häiritsevän huono ole, mutta varmaan säätöjä hakemalla saan vielä paremmaksi.

Pitää tosiaan noilla rauhallisemmilla peleillä totuttaa aivot uuteen asiaan. Ja mitä nyt netistä lukenut niin väsymys vaikuttaa myös. Krapula toinen mutta siitä en sentään tällä erää kärsi :D
 
Tuo pahoinvointi on hyvin yksilöllistä. Itsellä ei oloja ole koskaan tullut, kuten ei suurimmalla osalla laseillani pelanneilla. Pisimmät sessiot ovat olleet siellä jossain 5-6 tunnin luokkaa.

Eräällä toimi Beat Saber ongelmitta, kun taas Astro Bottia ei kestänyt 15 sekuntia pidempään. Aivot tottuvat kun aikansa näillä pelaa.

Itselle VR on ollut ennenkaikkea mielenkiintoinen tutkimusmatka pelaamisen uusiin mahdollisuuksiin.
 
Ylös Bottom