Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation VR - lasit virtuaalitodellisuuteen

Huonovointisuus johtuu käsittääkseni aistien välisestä ristiriidasta, jonka elimistö tulkitsee myrkytystilaksi. Elimistön tavoitteena on ilmeisesti tyhjentää vatsan sisältö myrkyn poistamiseksi. Jos pelissä esimerkiksi liikutaan nopeasti eri suuntiin, mutta tasapaino- ja tuntoaistien mukaan olet paikallasi, voi seurauksena olla pahoinvointia.

Minäkin voin todella huonosti ensimmäisen pidemmän VR-lasikokeilun jälkeen. Silloin pelasin peliä, jossa lennettiin sammuttamassa tulipaloja. Nykyään mulla on omat Oculus Quest VR-lasit, enkä ole kertaakaan voinut huonosti niillä pelaamisen jälkeen. Vältän tosin vastaavia nopealiikkeisiä pelejä.
 
Voiko tuolle pahoinvoinnille tehdä itse jotain tai voiko siihen tottua? Mahtaako pelintekijöillä olla keinoja saada tuota minimoitua kun kehittävät pelejä?
 
Voiko tuolle pahoinvoinnille tehdä itse jotain tai voiko siihen tottua? Mahtaako pelintekijöillä olla keinoja saada tuota minimoitua kun kehittävät pelejä?
Tuli ostettua tuolta metan tarjouksista nyt vähän wnemmän pelattavaa kun oli kerrankin kunnon alennusmyynnit siellä...

Tuohon sun kysymykseen niin ostin warplanes paketin sieltä ja juuri tuota lentelyä ja dog fightia missä saattaa ja tuntuukin välillä mahanpohjassa. Noista ykkösosa tuntui vähän paremmalle kuin kakkonen jossa välillä alkoi kyl huippaamaan :d ...mut ei niin pahasti et ois kokonaan pitän lasit pois silmiltä. Laitoin laseista 120 hz tiilan päälle niin vähän kyl jeesas tilannetta siinä pelissä.

Ja quest 2 täällä siis mennään stand alonena.

Itse huomasin pelatessa että jos alkaa tuntua pahalta jossain kiepautuksessa niin ottaa jonkin kiinteän pisteen jota katsoo niin auttaa kovasti. Aivothan tossa menee vähän sekaisin ja kylhän jotkut väittää et tuohon vähän tottuisi. Seisovilteen en kyllä sitä pysty pelaamaan että tukevasti perse sohvalla sujui ihan jees.... Ja mä en todellakaan ole mikään rautavatsa ...kaikkee muuta mut kyl tohon vaan pelaamalla vähän tottuu. Mut se tärkeetä että jos oikeasti alkaa heikottaa niin pitää kyl heti lopettaa. Muuten saattaa kestää vähän kauemminkin aikaa että palautuu siitä pahoinvoinnista.
 
Sekin voi auttaa pahoinvointiin että koko ajan tiedostaa sen että tässä pelataan peliä, koska jos varsinkin nopeaan liikkeeseen lähtee liiaksi mukaan ja uppoutuu liikaa siihen tilanteeseen niin se saattaa huijata aivoja entisestään ja sitten tulee pahoinvointia herkemmin.
 
Huonon olon tunne pienenee ajan myötä ja totta kai kehittäjät ottavat sitä koko ajan huomioon. Itselläni oli useampi PSVR peli yökkö efektillä, johtuen luultavasti alhaisen frameraten ja resoluution combosta. Quest2:sen peleistä hyvin harvassa on tullut huonoa oloa, lähinnä niissä joissa ollut käyttäjien omatekemä VR modi

Oleellista on lopettaa pelaaminen heti kun huono olo iskee ja jatkaa vasta jonkun ajan päästä ko. peliä. Muutamalla pelillä on tosiaan käynyt niin että pahoinvointi ei enää häiritse, vaikka aluksi tuntuikin ikävältä.
 
Voiko tuolle pahoinvoinnille tehdä itse jotain tai voiko siihen tottua? Mahtaako pelintekijöillä olla keinoja saada tuota minimoitua kun kehittävät pelejä?

Kyllä siihen yleensä tottuu, mutta koska kaikki on erilaisia niin siihen vaadittava aika vaihtelee.
Mä pystyin aluksi pelaamaan resident evil seiskaa joku kolmisen tuntia kunnes siellä kellarin kapeilla käytävillä alkoi tulemaan huono olo joten lopetin.
Seuraavana päivänä sain pelattua loppuun ilman ongelmia ja sen jälkeen vain harva peli on aiheuttanut pahaa oloa lähinnä paskan suunnittelun takia.
Esim L.A. noire jonka kävely ja kääntyminen on tehty niin, että napista irroittaessa hahmo ei heti pysähdy vaan kääntyminen sekä kävely hidastuu ja vasta sitten pysähtyy ja samoin liikkeelle lähtiessä on pieni kiihtyvyys eikä heti täysi vauhti ja tuo sotki mun aivot.
Sitten on pelit joissa kääntymis nopeus on liian hidas joten se aiheuttaa pahaa oloa, mutta tuokin on pelaaja kohtaista sillä joillekkin tulee liian hitaasta kääntymisestä pahoinvointia ja toisille taas liian nopeasta.

Mulle tulee lähinnä mieleen golem jossa smooth turning oli niin kamala, että oli pakko ottaa vaan se asteittainen kääntyminen käyttöön.
Sekin kuulemma auttaa joillain kun laittaa tuulettimen puhaltamaan päin kasvoja.
 
Ok, kiitos vastauksista kaikille :) täytyy ehkä suosiolla jättää PS VR2 hyllyyn...
Ota kokeiluun paikasta missä on palautusoikeus. Itselläni oli PsVR peleistä ehkä 30% huonon olon tunnetta, Questissä tosiaan enää noilla käyttäjien tekemillä VR modeilla. Teknologia on kehittynyt ja kehittäjätkin oppineet tekemään pelejä vähemmän huonoa oloa aiheuttaen. Riftissäkin voinut pyöriä vanhempaa softaa.
 
Nämähän sisältävät in-ear kuulokkeet, joten palautusoikeus voi olla rajattu. Ainakin Power kertoo myös että palautusoikeus ei koska VR-laseja.
 
Ei minulla ainakaan ollut ongelmaa aikoinaan palauttaa PSVR-laseja kun ei heti löytynyt hyvää. Toki se on hyvä tarkistaa onko rajauksia.
 
Onko GT7 koko peli VR:nä?
Sitä ei ole vielä kerrottu. Parhaimmillaan on, huonoimmillaan on vain hyvin rajallinen VR-kokemus GT Sportin tapaan.

Sonyn CES 2023 -esityksessä nähdyssä videossa kuitenkin vilahti (vähintään) 12 auton kisa, joten pientä toivoa on, ettei ihan GTS:n tasolle mennä.

Although Ryan didn’t confirm the extent of GT7’s VR2 support, the teaser video shown with the sequence suggested much wider capabilities, showing an at-least 12-car race featuring Gr.1 race cars at Road Atlanta.

Lähde: GTPlanet
 
Muistuttelen tässä, että PSVR2-asioille on nykyään oma ketjunsa. Eli jatkot siellä.

 
Ylös Bottom