Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Tuohon voi ainakin lisätä:
Ori = Paras metroidvania/tasoloikka

Mutta siis juurihan luettelit neljä syytä ostaa Xbox. Jos näistä peleistä tykkää, niin valinta on aika selvä.

Mitä itse kaipaan tulevaisuuden Xbox yksinoikeuspelivalikoimaan lisää jo mainittujen sarjojen lisäksi, on isot roolipelit. Niin reaaliaikaiset kuin vuoropohjaiset. Voisin myös ottaa jonkun hiippailupelin ja jonkun ensimmäisen persoonan räiskinnän, joka poikkeaisi Halon tyylistä. Microsoftilla on myös paljon vanhoja hyviä IP:t taskussaan. Joku niistä ansaitsisi pitkän huilin jälkeen uuden pelin.

Obsidian ja inXile nyt alkajaisiksi. Noiden siirryttyä MS:n omistukseen, oli selvää että Sony ei ole enää next-genissä se oma alusta.

Hölmöä tosiaan taistella siitä, kenellä parhaat pelit. Ostaja päättää, ei foorumit.

Muuten olen sitä mieltä, että 90% AAA-peleistä on itselleni samantekeviä. Parhaat pelikokemukset tulee usein niistä vähän pienemmistä tuotannoista (The Forest, Dont Starve).
 
Obsidian ja inXile nyt alkajaisiksi. Noiden siirryttyä MS:n omistukseen, oli selvää että Sony ei ole enää next-genissä se oma alusta.

Hölmöä tosiaan taistella siitä, kenellä parhaat pelit. Ostaja päättää, ei foorumit.

Muuten olen sitä mieltä, että 90% AAA-peleistä on itselleni samantekeviä. Parhaat pelikokemukset tulee usein niistä vähän pienemmistä tuotannoista (The Forest, Dont Starve).

Nuo kaksi ovat kovia hankintoja. Baldur's Gate tai uusi Divinity olisi itselleni riittävä syy ostaa boksi... Veikkaan, että uusin Baldur tulee olemaan seuraavan sukupolven paras peli. Undisputable!
 
Nuo kaksi ovat kovia hankintoja. Baldur's Gate tai uusi Divinity olisi itselleni riittävä syy ostaa boksi... Veikkaan, että uusin Baldur tulee olemaan seuraavan sukupolven paras peli. Undisputable!

Divinityjen ja tulevan Baldurs Gate 3:n tekijä on Larian studios, joka ei nykyisellään ole MSn tai Sonyn omistuksessa.

Obsidian on tehnyt Pillars of eternityt ja muita kovia. Obsidianilla töissä samaa porukkaa, jotka oli duunaamassa alkuperäisiä Baldureita.
 
Ps5 on selvästi hävinnyt kamppailun kun lukee tätä foorumia

Sony ei ole vielä valjastanut vankkureita. Tässä maailmantilanteessa on tietysti vaikea mitään isoa showta lähteä rakentamaan. Kovasti kuitenkin odotellaan sitä virallista julkistusta tähän kevääseen, vai mennäänkö tällä Gamescomiin asti?

 
Viimeksi muokattu:
Ps5 on selvästi hävinnyt kamppailun kun lukee tätä foorumia
Heh, ei sinnepäinkään. Microsoft vaan ampuu tällä kertaa täysillä sylintereillä. Seuraavaksi on Sonyn vuoro petrata ja säväyttää.

Eiköhän me kaikki täällä tiedetä, että PS5 tulee myymään enemmän kuin Xbox ja jos se määrää voittajan, niin kisat on jo kisattu. Se mikä kuitenkin on mahtavaa, niin Microsoft ei jäänyt tässä sukupolvessa tuleen makaamaan vaan petrasi koko ajan. Tätä samaa toivon Sonylta, nyt kun tilanne on hypen puolella kääntynyt päälaelleen. Kilpailu on hyväksi.
 
Microsoft on tehnyt paljon oikein verrattuna edelliseen sukupolveen, melkein tekisi jo mieli pistää xlaatikko varaukseen kun niin vakuttavaa, tätä ei ole tapahunut yhdenkään xboxin kohdalla. Pakko silti odottaa sitä Sonyn vastausta mitä siellä on kehitelty, molempia en aio julkaisussa ostaa niin Sonyn on nyt lyötävä kovia vastauksia ennen julkaisua pöytään.
 
Viimeksi muokattu:
Uuden PS:n ulkomuotoa ei ole vielä paljastettu. Se voi oikeasti ratkaista aika paljon, koska tuskin kaikki pelaajat haluavat minitornikoteloa pelitelkkarin viereen. Xbox series X näyttäisi olevan aika erinomaisesti suunniteltu laite ja tehokas myös, mutta se on myös pönttö, jota ei ihan helposti hankita sellaisiin talouksiin, jossa laitteiden ulkonäölläkin on merkitystä.
 
Pelitilauspalvelut herättävät voimakkaita tunteita, joten siirtelin siihen liittyvät keskustelut omaan ketjuunsa. Siellä voi taittaa peistä siitä, miksi UPLAY+ on parempi kuin EA Access.

 
Taitaa Microsoftilla olla vaihtunut rahakirstun vartija. Itse en henkilökohtaisesti ymmärrä minkä takia aloittaa jo suhteellisen aggressiivinen markkinointi ja pr-toiminta jo nyt, vaikka konsolit tulee myyntiin vajaan vuoden päästä. Markkinointi kun ei ole mistään halvimmasta päästä ja ihmisillä lyhyt muisti, mutta kai siellä markkinointia lukeneet ymmärtää asian paremmin mitä minä. Molemmilla firmoilla on aivan erilaiset tavat niin julkaisun ja markkinoinnin suhteen. Mutta kyllä se Sony vielä perästä tulee. Varmaan siellä öljytään parasta aikaa koneistoa.

Toisekseen arvelluttaa monelmpien puljujen hintalaput. Onko Microsoft valmiina myymään omaa laatikkoa tappiolla ja miten paljon on valmis ottamaan takkiin per konsoli? Täältä lukeneena ymmärsin, että Series X sisuskalut on Emporia Armanin liikkeestä käyty hakee, vaikka ois riittäny Batistiinit pukee ylle. Yleensä vain tuo markkinoiden paras maksaa niin pirun paljon enemmän mitä toiseksi paras vaihtoehto. Kait se Microsoft haluaa testata kuinka varakkaita omat asiakkaat ovat. Sony varmaan oppi läksynsä PS3 hinnasta. Meillä kaikilla on varmaan oma kipuraja minkä on valmis maksamaan konsolista heti julkaisussa. Luulen että Sony tietää aika hyvin tämän hintarajan ja luulen sillä perusteella on myös valittu komponentit ettei hinta nouse sitten taivaisiin.
 
@Ruhoo Tätä hintahommaa on spekuloitu aikaisemminkin. Microsoft on itse sanonut, ettei halua jäädä hintakilpailussa kakkoseksi. Itse toivon tämän tarkoittavan sitä, että Series X myydään reilusti tappiolla, mutta se voi myös tarkoittaa paljonkin huhuissa pyörinyttä halvempaa Series S -mallia.

Siinä olet oikeassa, että Series X:n sisukset on käyty Armanilta hakemassa. Tässä kohtaa batistiinit ei vaan enää riitä. :)

Rahaahan Microsoftilla on vaikka kuinka, joten siinä mielessä markkinoinnin voi aloittaa hyvissä ajoin.
 
Microsoft on itse sanonut, ettei halua jäädä hintakilpailussa kakkoseksi. Itse toivon tämän tarkoittavan sitä, että Series X myydään reilusti tappiolla
Jos vaikka konsolia myydään 150€ tappiolla, niin 100 000:n konsolin jälkeen ollaan tehty 15 miljoonaa tappiota. Ja tuo 100k myytyä konsolia ei ole kovin paljon. No osakkeenomistajat maksaa siellä viulut.
 
Jos vaikka konsolia myydään 150€ tappiolla, niin 100 000:n konsolin jälkeen ollaan tehty 15 miljoonaa tappiota. Ja tuo 100k myytyä konsolia ei ole kovin paljon. No osakkeenomistajat maksaa siellä viulut.
Mutta samaan aikaan tehdään voittoa pelimyynnillä ja Xbox Live Gold sekä Game Pass -tilauksilla.

Spekulointiahan tämä on, mutta itse ottaisin ennemmin vain yhden mallin, vaikka se sitten olisikin vähän kalliimpi. Kuitenkin jos Microsoft haluaa lähteä kilpailemaan hinnalla, niin se ei silloin riitä.

Vaikka uusi pleikkari on valmistuskustannuksiltaan luultavasti halvempi kuin uusi Xbox, niin kyllä sielläkin tulee tekemään tiukkaa päästä konsolin hinnassa voitolle. Mutta riittääkö se, että Sony ottaa esim. 50€ per konsoli turpaan? Tämä jää nähtäväksi.
 
Missään ei ole vielä ilmoitettu, että PS5 olisi edullisempi valmistaa kuin Xbox Series X. Voihan olla, että se on kalliimpi, vaikka tehot ovat pienemmät, koska Xbox Series X:n kotelo on sen mallinen, että se mahdollistaa ehkä edullisempien komponenttien käytön. Ihan samalla tavalla kannettavat tietokoneet voivat olla paljon kalliimpia kuin samantehoiset pöytäkoneet.
 
Tähän saakka olin siinä oletuksessa että PS5 olisi ilman muuta halvempi, mutta nopeampi SSD voi olla myös kalliimpi ja sikäli tasata hintaeroa. Kyllä Xboxin pitää päästä samaan tai max. 50$ kalliimpi, jotta hinta ei liikaa ohjaisi ostopäätöstä. Jenkeissä Xboxilla on varmasti halua päästä samaan hintaan, mutta mikä mahtaakaan olla tilanne muilla markkinoilla.
 
Tässä videossa mennään taas tekniikan syvään päätyyn. Se mitä tuosta saa irti, on nopean kommunikoinnin merkitys raudan sisällä CPU/GPU/SSD.

 
Pitkän linjan konsolipelaaja on lukenut tätä topikkia aina välillä toivoen, että jostain löytyisi edes *jonkinlainen* kipinä kiinnostua tästä tulevasta konsolisukupolvesta. Ymmärrän moderaattoreita jotka toivovat ettei keskustelu käänny yksinoikeuspeleistä vänkäämiseen, mutta huikkaanpa vain, että oli mielekkäämpää lukea vääntöä peleistä (tai edes hypoteettisista sellaisista) kuin jostain h*lvetin teraflopeista, melkein teki mieli hypätä mukaan :D Mutta ei siinä, hyppään takaisin takavasemmalle pelaamaan Animal Crossingia ja katsomaan josko jossain vaiheessa osaan innostua itsekin.
 
Pitkän linjan konsolipelaaja on lukenut tätä topikkia aina välillä toivoen, että jostain löytyisi edes *jonkinlainen* kipinä kiinnostua tästä tulevasta konsolisukupolvesta. Ymmärrän moderaattoreita jotka toivovat ettei keskustelu käänny yksinoikeuspeleistä vänkäämiseen, mutta huikkaanpa vain, että oli mielekkäämpää lukea vääntöä peleistä (tai edes hypoteettisista sellaisista) kuin jostain h*lvetin teraflopeista, melkein teki mieli hypätä mukaan :D Mutta ei siinä, hyppään takaisin takavasemmalle pelaamaan Animal Crossingia ja katsomaan josko jossain vaiheessa osaan innostua itsekin.
Juu, tää on täysin totta. Pelejä varten näitä laitteita ostetaan. Ilman hyvää ja oman näköistä pelinkehitystä, konsoleille ei ole yhtä suurta tarvetta kuin takavuosina (piratismin vuoksi pelejä ei haluttu tehdä pc:lle).

Nintendo on tässä ihan omassa kastissaan. Arvostan.
 
Ylös Bottom