Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

https://www.gamereactor.fi/amp/uuti...ahdollisimman+pieni+Xbox+Series+X+konsolilla/

Nyt MS ja Sony ovat huolissaa konsoleiden tilasta. Xboxilla 1TB ja Pleikalla 825GB- ei tuo riitä mihinkään. Ja yrittävät kovasti saada pelaajia latamaan vain tarpeelliset osat pelistä(ei kaikkien kielien teksti- ja äänitiedostoja ja ei esim. yksinpelikamppanjaa). Sitten yrittävät optimoida pelejä sun muuta. Mutta kaikki sen tietää että muutaman vuoden päästä julkaistaan Pro-mallit tai muuten pitää ostella niitä lisälaajennustiloja.
 
https://www.gamereactor.fi/amp/uuti...ahdollisimman+pieni+Xbox+Series+X+konsolilla/

Nyt MS ja Sony ovat huolissaa konsoleiden tilasta. Xboxilla 1TB ja Pleikalla 825GB- ei tuo riitä mihinkään. Ja yrittävät kovasti saada pelaajia latamaan vain tarpeelliset osat pelistä(ei kaikkien kielien teksti- ja äänitiedostoja ja ei esim. yksinpelikamppanjaa). Sitten yrittävät optimoida pelejä sun muuta. Mutta kaikki sen tietää että muutaman vuoden päästä julkaistaan Pro-mallit tai muuten pitää ostella niitä lisälaajennustiloja.

Siihen on tälläiset ratkaisut.
Ostan ainakin yhden riippuu tietysti hinnoista :D

3644166-external.pnggm-4d0d9d1d-355b-4952-9436-76274caf2555-xboxsx-seagate.jpg
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Yksi keino säästää tilaa olisi asentaa kirjastoja, joista saman pelintekijän kaikki pelit voisivat käyttää niin, ettei jokaisen pelin kanssa tarvitsisi ladata kaikkea uusiksi. Esim. Ubisoft on tunnettu elementtien kierrättämisestä eri peleissä ja pelisarjoissa. Kun sen kirjaston lataisi kerran, jopa tulisi yksittäisistä peleistä pienempiä paketteja. Peleissä voidaan myös vähentää esim. tilaa vieviä videoita tekemällä kaikki välianimaatiot pelin omalla enginellä, joka onkin nykyään jo melko yleistä. En usko, että pelien laatu kärsisi, vaikka tilaa ryhdyttäisiin säästämään karsimalla kaikkea turhaa roinaa. Tekstuurien koot tulevat kuitenkin kasvamaan väistämättä ja ne vievät paljon tilaa, eli pelien kokoa ei voi pienentää loputtomasti laadun kärsimättä.
 
Siihen on tälläiset ratkaisut.
Ostan ainakin yhden riippuu tietysti hinnoista :D

Näytä liitetiedosto 3467Näytä liitetiedosto 3468
Ja tämä sama on tulossa toisessakin leirissä niin saa tuon ssd edun käyttöön.
 
Eihän tämän nyt yllätyksenä pitäisi tulla. 30fps korkealla resolla on se mikä myy. Performance modet sitten erikseen, mutta tuskin näitäkään joka peliin vielä saadaan. Kenties patchien kautta sitten aikanaan peleihin joista ei launchista ominaisuutta löytynyt.

 
Eihän tämän nyt yllätyksenä pitäisi tulla. 30fps korkealla resolla on se mikä myy. Performance modet sitten erikseen, mutta tuskin näitäkään joka peliin vielä saadaan. Kenties patchien kautta sitten aikanaan peleihin joista ei launchista ominaisuutta löytynyt.
Tämä on todella harmillista, jos suurin osa peleistä on edelleen jatkossakin 30fps. Tuo on myöskin ihan paskapuhetta, että gameplayn kannalta 30fps olisi joskus parempi. Miksi ihmeessä? Eli siis sulavampi olisi joskus huonompi. Ei mene tämä selitys läpi.

Tottakai se on kehittäjien päätettävissä millä frameratella ja resoluutiolla peli pyörii. Täytyy ainakin toivoa, että Microsoft pyrkii suurimmassa osassa first party peleissään 60 ruutuun sekunnissa. Täytyy myöskin toivoa että ainakin osalla third party kehittäjistä olisi tätä kunnianhimoa.

Jos käy niin että pelit on jatkossakin 30fps, niin se on kyllä iso miinus. Mieluummin natiivisti 60fps, mutta valittavissa oleva performance moodikin olisi parempi kuin ei mitään.
 
Eihän tämän nyt yllätyksenä pitäisi tulla. 30fps korkealla resolla on se mikä myy. Performance modet sitten erikseen, mutta tuskin näitäkään joka peliin vielä saadaan. Kenties patchien kautta sitten aikanaan peleihin joista ei launchista ominaisuutta löytynyt.

Näinhän se on. Tästä syystä onkin hienoa nähdä kuinka kovasti MS panostaa 60fps ja jopa 120. Komeaa kun mennään pelattavuus edellä!
 
Tämä on todella harmillista, jos suurin osa peleistä on edelleen jatkossakin 30fps. Tuo on myöskin ihan paskapuhetta, että gameplayn kannalta 30fps olisi joskus parempi. Miksi ihmeessä? Eli siis sulavampi olisi joskus huonompi. Ei mene tämä selitys läpi.

Tottakai se on kehittäjien päätettävissä millä frameratella ja resoluutiolla peli pyörii. Täytyy ainakin toivoa, että Microsoft pyrkii suurimmassa osassa first party peleissään 60 ruutuun sekunnissa. Täytyy myöskin toivoa että ainakin osalla third party kehittäjistä olisi tätä kunnianhimoa.

Jos käy niin että pelit on jatkossakin 30fps, niin se on kyllä iso miinus. Mieluummin natiivisti 60fps, mutta valittavissa oleva performance moodikin olisi parempi kuin ei mitään.
MS on julkaissut sen Optimized for Series X tarran. Sen pitäisi tarkoittaa 4K 120Fps mutta uskon että jossain vaiheessa sekin hiipuu 60Fps:ään tai alemmas...
Mutta 30 Fps:ään en jaksaisi enää alentua. 2F4F8705-1817-4F91-AA59-9F40D371D1C8.jpegMietin muuten kuinka pitkää Pleikka ja Xbox pärjää ennen kuin pitää alkas laskemaan grafiikkojen laatua. Ja sitä että saisiko vihdoin päättää resoluution, graffojen ja ruudunpäivityksen väliltä jos ei voi kaikkia haalia.
 
MS on julkaissut sen Optimized for Series X tarran. Sen pitäisi tarkoittaa 4K 120Fps mutta uskon että jossain vaiheessa sekin hiipuu 60Fps:ään tai alemmas...
Mutta 30 Fps:ään en jaksaisi enään alentua. Näytä liitetiedosto 3479Mietin muuten kuinka pitkää Pleikka ja Xbox pärjää ennen kuin pitää alkas laskemaan grafiikkojen laatua. Ja sitä että saisiko vihdoin päättää resoluution, graffojen ja ruudunpäivityksen väliltä jos ei voi kaikkia haalia.
Optimized for Series X ei tarkoita 4K@120fps. Tuo tarra tarkoittaa jotain ehostuksia Series X versioon. Oli se sitten korkeampaa resoluutiota, ruudunpäivitystä tai esim. Ray Tracingiä.

Peleissä tullaan varmasti näkemään performance modeja, mutta tuskin mitään PC:n kaltaista grafiikoiden säätöä.
 
Optimized for Series X ei tarkoita 4K@120fps. Tuo tarra tarkoittaa jotain ehostuksia Series X versioon. Oli se sitten korkeampaa resoluutiota, ruudunpäivitystä tai esim. Ray Tracingiä.

Peleissä tullaan varmasti näkemään performance modeja, mutta tuskin mitään PC:n kaltaista grafiikoiden säätöä.
*Siis alussa vähintään 4k 120Fps:ää on lupailtu.
 
En usko että kummalakaan koneella tulee olemaan yhtään 120fps 4K peliä missä olisi kunnon grafiikat ja fysiikat.
Väärässä olet. Xbox on jo näyttänyt 4k 120fps pyörivän yksinoikeuspelin jonka tekeminen onnistui vain hyödyntämällä maailman tehokkaimman konsolin tehoja.

 
Kun jätetään turha hypetys pois, on selvää ettei 500€ konsoleilla päästä samaan kuin kalliimmilla PC:llä. 4K/60fps on kova lukema jo 2070 superilla, puhumattakaan kun mukana on aito ray-tracing, joten on selvää että jossain vaiheessa se raja tulee vastaan.

30fps ei tietenkään ole hyvä missään, mutta uskoisin että peleihin tulee sitten eri vaihtoehtoja tarjolle kuten nykyisinkin. Tehot eivät vain riitä kaikkeen, mutta korkeaa resoluutiota haluavat saavat siten omansa.

Uskon että oleelliseksi tekijäksi tulee muodostumaan miten hyvin AMD saa DLSS tekniikat toimimaan. Jos saa hyvin, konsolit säilyvät suht. kilpailukykyisinä jonkin aikaa. Jos huonosti, tulee jo seuraava Nvidian 30XX sukupolvi pyyhkimään framerateilla heittämällä ohi konsolien näytönohjaimista.
 
Ylös Bottom