Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Taidetaan olla pian siinä tilanteessa, että molemmat valmistajat ovat oikeutettuja huutelemaan heiltä löytyvän maailman tehokkain konsoli. :D
Tässä ongelmana on se että laskennallisesti Xbox Series X on tehokkaampi. Sony voisi toki ruveta tällaista huutelemaan, mutta mitä jos sieltä alkaakin esim. ensi vuonna tulla pelejä ulos niin että ne ovatkin nätimpiä ja sulavampia Xboxilla? Ehkei Microsoftin olisi kannattanut tällaista huudella, mutta ei totisesti kannata Sonynkaan.
 
Tässä ongelmana on se että laskennallisesti Xbox Series X on tehokkaampi. Sony voisi toki ruveta tällaista huutelemaan, mutta mitä jos sieltä alkaakin esim. ensi vuonna tulla pelejä ulos niin että ne ovatkin nätimpiä ja sulavampia Xboxilla? Ehkei Microsoftin olisi kannattanut tällaista huudella, mutta ei totisesti kannata Sonynkaan.
Joo, ehkä parempi olla Sonynkaan huutelematta mitään ennen kuin pystyy varmaksi sanomaan. Mutta tällä hetkellä tosiaan näyttäisi siltä, että toinen on paperilla se tehokkaampi konsoli ja toinen käytännössä. Toivottavasti ei mene kauaa, että Series X:n ongelmat saadaan korjattua.
 
Joo, ehkä parempi olla Sonynkaan huutelematta mitään ennen kuin pystyy varmaksi sanomaan. Mutta tällä hetkellä tosiaan näyttäisi siltä, että toinen on paperilla se tehokkaampi konsoli ja toinen käytännössä. Toivottavasti ei mene kauaa, että Series X:n ongelmat saadaan korjattua.
Jos ongelma on myöhäinen devkit, niin silloin en ole huolissani. Jos ongelmat on jotain muuta, niin sitten tilanne tietysti on "vakavampi".
 
PS5 on suoriutunut pienen piirun verran paremmin multiplattereissa, ei tuo vielä tarkoita, että Xboxilla olisi ongelma. Hyvinhän nuo pelit pyörivät silläkin (Xboxilla).
 
PS5 on suoriutunut pienen piirun verran paremmin multiplattereissa, ei tuo vielä tarkoita, että Xboxilla olisi ongelma. Hyvinhän nuo pelit pyörivät silläkin (Xboxilla).
Joo, ongelman olisi myös voinut kirjoittaa lainausmerkeissä. Ei tässä tosiaan mitään oikeaa ongelmaa ole, vaan lähinnä se että ei ole saatu tehoja ulos laitteesta.

Niin Dirt 5:sta kuin toista vertailussa ollutta peliä AC Valhallaa on ollut pirun hauska pelata Xbox Series X:llä. Eli itsellä ainakin enemmän ongelmana on se miten ehdin pelata näitä kaikkia pelejä. :)

Silti toki odotan ja oletan, että kehittäjät saavat hyödynnettyä Xbox Series X:n tehot.
 
Faktapohjainen keskustelu on nyt huono asia? :D Kaikkea älyttömyyksiä sitä foorumeilta saakin sitten lukea.

En minä tuota tarkoittanut. Lähinnä sitä kun 20 vuotta sitten ensimmäistä kertaa sodittiin niin on keinot vähän tässä välissä muuttunut. Ensimmäiset 2 vuotta pleikkari-jannut huuteli kanavalla itsekseen kunnes boxaajat saivat laatikon ja tulivat internetiin kivitettäväksi. Sillon tiedon saaminen oli vähän toista luokkaa kuin nyt ja piti aika hyvin olla ”faktat” hallussa kun ei voinut suojautua tarvittaessa linkkien taakse kun joku kävelevä manuaali veti sinua kölin alta.
 
Nyt, kun on omakohtaista kokemusta DualSensestä niin ohjaimena laadun, muodon ja tuntuman osalta aivan loistava ohjain. Uudet triggerit erinomainen lisätoiminto ohjaimeen ja haptic feedback ihan kiva, tarjoaa hieman normaalia paremmat tärinät.

Esim. Astrossa paljon tuosta eri materiaalien (hiekka, metalli, jää jne.) tuntumasta tuleekin ohjaimen kaiuttimen eikä haptic feedbackin kautta. Kaiuttimen volumen, kun laittaa pois päältä niin se loistava immersio katoaa jo aika paljon.

Sinäänsä ei mikään ihme, että muut pelit eivät pelkällä haptic feedbackilla saa samaa aikaiseksi mitä Astro's Playroom käyttäen ohjaimen kaikkia ominaisuuksia täysin.

Täytyy sanoa, että on aivan törkeän hyvä ohjain. Ihan jo pelkästään tatit toimivat tarkemmin ja sulavammin. Vanhat urheilupelitkin tuntuivat kuin uusilta ja tuntuma oli aika puhdasta nautintoa.

5/5
 
Sinäänsä ei mikään ihme, että muut pelit eivät pelkällä haptic feedbackilla saa samaa aikaiseksi mitä Astro's Playroom käyttäen ohjaimen kaikkia ominaisuuksia täysin.

Täytyy sanoa, että on aivan törkeän hyvä ohjain. Ihan jo pelkästään tatit toimivat tarkemmin ja sulavammin. Vanhat urheilupelitkin tuntuivat kuin uusilta ja tuntuma oli aika puhdasta nautintoa.

5/5
Viva La Kaiutin!!! :cool: Todella tärkeä pointti Astrosta! Tämän vuoksi itselläni audiolagi söi paljon fiilistä kun ohjaimen kaiutin ei ollut synkässä muiden kanssa.

Vaikka Spidermanissa se ei ole kummoinen niin itse ainakin ikävöin niitä pikkujuttuja heti kun aloin testaamaan esim Final Fantasya sieltä PS-collectionista.

Kuten kännyköissä, on helppo nähdä kaiuttimien nyt kehittyvän. Saavat nykyisin uskomattoman hyvää ääntä aikaiseksi pienistä purkeista, ja mikäs sen parempaa, jos vaikka uudessa Ressassa hirviön hypätessä naamalle sen ulvonta tulisi pirun kovaa ohjaimesta kera tärinän! Jööti housuun.

Edit: ehkä tähän mennessä siistein tärinä/kajari-yhdistelmä on tuo hiekkamyrskyn läpi kävely Astron biitsi-kentässä
 
Viimeksi muokattu:
PS5 on suoriutunut pienen piirun verran paremmin multiplattereissa, ei tuo vielä tarkoita, että Xboxilla olisi ongelma. Hyvinhän nuo pelit pyörivät silläkin (Xboxilla).

Onhan tuo nyt selvä ongelma, että tuolla väitetyllä performance deltalla jää niin sanotusti kuti pyssyyn. Toki jos tearing ei aiheuta allergiaa niin kyllähän tuolla boksillakin pelaa. Siitä ei pääse yli tai ympäri että jäätävä pettymyshän tuo käytännön suorituskyky on hypetykseen nähden.
En minä tuota tarkoittanut. Lähinnä sitä kun 20 vuotta sitten ensimmäistä kertaa sodittiin niin on keinot vähän tässä välissä muuttunut. Ensimmäiset 2 vuotta pleikkari-jannut huuteli kanavalla itsekseen kunnes boxaajat saivat laatikon ja tulivat internetiin kivitettäväksi. Sillon tiedon saaminen oli vähän toista luokkaa kuin nyt ja piti aika hyvin olla ”faktat” hallussa kun ei voinut suojautua tarvittaessa linkkien taakse kun joku kävelevä manuaali veti sinua kölin alta.

Vaikka sitä tietoa on nykyään saatavilla huomattavasti helpommin, niin edelleen vaaditaan yhä enemmän kykyä erottaa bullshitin siitä todellisesta informaatiosta. Tässä yksi malliesimerkki naurettavimmasta päästä:



Sääliksi käy niitä tyyppejä jotka ottaa tämän jannun jutut todesta, katsokaa vaikka NXGamerin tuotantoa jos Series X & PS5 tekniset eroavaisuudet oikeasti kiinnostaa:



Millä tapaa tiedon jakautuminen suuremmalle poppoolle on huonompi juttu? Tietty tämä kehitys harmittaa niitä tyyppejä, jotka ovat aiemmin päässeet pätemään "tiedoillaan" muille kun tätä ei ole ollut samalla tapaa saatavilla.

Periaatteessahan tämän kehityksen pitäisi tarjota laadukkaampia keskusteluja, mutta enemminkin vaikuttaa siltä että omaa maailmankuvaa tukematon informaatio jätetään huomioimatta huolimatta siitä että tämä tulee luotettavasta lähteestä. Ehkä tämä avoimin mielin asioihin suhtautuminen onkin yllättävän vaikeaa tuttuun ja "turvalliseen" nykytilanteeseen verrattuna, josta sitten halutaan pitää kynsin ja hampain kiinni.
Nyt, kun on omakohtaista kokemusta DualSensestä niin ohjaimena laadun, muodon ja tuntuman osalta aivan loistava ohjain. Uudet triggerit erinomainen lisätoiminto ohjaimeen ja haptic feedback ihan kiva, tarjoaa hieman normaalia paremmat tärinät.

Esim. Astrossa paljon tuosta eri materiaalien (hiekka, metalli, jää jne.) tuntumasta tuleekin ohjaimen kaiuttimen eikä haptic feedbackin kautta. Kaiuttimen volumen, kun laittaa pois päältä niin se loistava immersio katoaa jo aika paljon.

Sinäänsä ei mikään ihme, että muut pelit eivät pelkällä haptic feedbackilla saa samaa aikaiseksi mitä Astro's Playroom käyttäen ohjaimen kaikkia ominaisuuksia täysin.

Täytyy sanoa, että on aivan törkeän hyvä ohjain. Ihan jo pelkästään tatit toimivat tarkemmin ja sulavammin. Vanhat urheilupelitkin tuntuivat kuin uusilta ja tuntuma oli aika puhdasta nautintoa.

5/5

Komppaan tätä täysin, itse olin aivan myyty siinä vaiheessa kun ohjain välitti uskottavasti aistimuksen tangosta kiinnipitämisestä, kun yhdessä vaiheessa pitää sitä apinaa pyörittää tangon ympäri edetäkseen. Käsittämätöntä miten tuollainen pieni yksityiskohta tuo peliin aivan eri tavalla immersiota.
 
Viimeksi muokattu:
Ps5 ohjain kyllä kiinnostaa, jahka se on kestävämpää sorttia kuin ds4. Kävin tossa pelailemassa pc:n puolella siegeä, ja vastassa hiton kovaa sakkia. Vanha pädipelaaja (ja ihan hyvä sellainen, vanhat tietää) on aika ulalla kun oon vetänyt 20 vuotta pädillä. No ylläri, parhaiten pärjäsin pädin kanssa. Heh.

On se raakaa taistella corporate worship -hengessä, ylistäen "oman" miljardifirman tuotteita verissäpäin. Pitäkää hyvä meno!!

Näin vanhana käpynä, ja muutama vuosikymmen töissä olleena, on hupaisaa nähdä saman mutapainin jatkuvan. JOS te oikeasti haluaisitte parempaa, haukkuisitte ostamianne tuotteita ja palveluita, kun syytä on. Paras Sonyn tuote on kännykät, sori. Ms:n paras on Windows 10 ja office 365, sori siitäkin. Xbox ja ps ovat cash-grab kamaa, ja kansa maksaa, koska pitää olla leiri. Noi konsolit on ihan jees, mutta oikeasti, ne on casual-gamereitten tarpeisiin tehty. 999€ konsoli olis kiinnostanut. Mutta ei. Piti pistää ihan omin pienin käsin rautaa pinoon, koska en vaan jaksa odottaa ja palvoa corporate worship -hengessä.

Vähän kritiikkiä omaan "leiriin" myös. Sillä homma voi kehittyä.
 
Sulla on kyllä pontti tuossa lauseessa. Mulla on aina ollut pleikkari ihan ekasta koneesta lähtien ja pakko myöntää että pieni fani on tässä matkassa kasvanut. Ehkä suurin syy on ne Sonyn yksinoikeudet. Siellä on monta peliä mitkä on määrännyt tason uusiksi koko sukupolvessa ja pelithän ne loppu pelissä ratkaisee. Pc pystytään aina rakentamaan tehokkaammaksi kuin konsoli mutta aina kun uudet konsolit ilmestyy mennään eteenpäin mitä ne pelit on tähän asti olleet. Ps2 aikaan ssx/tekken tournament, ps3 aikaan motorstorm, ps4 aikaan killzone, infamous (jotka molemmat on vielä tänä päivänäkin käsittämättömän nättejä) ja ps5 Miles Morales ja Demons souls. Tuntuu että ihan sama mitä vaikka naughty dog tekee niin kyseinen peli määrittää tason verrattuna muihin. Boxin peleistä en osaa puhua koska en ole ikinä konsolia omistanut mutta ymmärrän sen miksi sillä on niin vahva fanikunta. Jos mä saisin kuulla että gears kokoelma tulee pleikkarille ni ostaisin samantien. Nyt kun ps5 on ulkona ja itse en ole vielä konsolia saanut niin pakko myöntää että kriittinen kuluttaja ei nosta päätä vaan ennemminkin se fani. Ihan sama kumman konsolin ostaa niin tuskin menee vikaan koska pelit ratkaisee ja mulle se on siksi Sony. Multiplätyt tulee kaikille ja sit on ne yksinoikeudet
Kyllä näin uuden sukupolven kynnyksellä ja alussa se fani sieltä kuoriutuu entistä vahvemmin esiin. En tiedä miksi se olisi mitenkään huono asia. Kivaa kai tämän pelaamisen pitäisikin olla ja siinä vaiheessa kun lyö uutta konsolia tulille, niin olo on kuin pikkupojalla jouluaattona. Näin se pitää ollakin. Ainakin minusta on mahtavaa, että uudet konsolit saavat edelleen tämmöisen vähän vanhemmankin "pojan" sukat pyörimään jaloissa.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä näin uuden sukupolven kynnyksellä ja alussa se fani sieltä kuoriutuu entisti vahvemmin esiin. En tiedä miksi se olisi mitenkään huono asia. Kivaa kai tämän pelaamisen pitäisikin olla ja siinä vaiheessa kun lyö uutta konsolia tulille, niin olo on kuin pikkupojalla jouluaattona. Näin se pitää ollakin. Ainakin minusta on mahtavaa, että uudet konsolit saavat edelleen tämmöisen vähän vanhemmankin "pojan" sukat pyörimään jaloissa.
Tähän tää kaikki perustuu. Itse en esim. kannata yhtään fudistiimiä vaikka sitä tulikin pelattua monet vuodet myös. Miksi ihmiset huutavat suu vaahdossa jonkun ***un fudisjoukkueen vuoksi? Ryhmähengen, tunnesiteen jne. vuoksi? Tuli käytyä yksi vuosi työkaverin kanssa Liverpoolin peli katsomassa Southamptonissa. Kaverilla on Intialaiset juuret ja asuu länsi-lontoossa. No silti käy vaimonsa kanssa katsomassa kaikki Liverpoolin pelit ja ei hyvää päivää sitä elämöintiä katsomossa!

Sama homma se pätee näihin konsoleihin. On hienoa olla fani ja kaikki menee tunteisiin, niin huonot kuin hyvät asiat!
 
Kyllä näin uuden sukupolven kynnyksellä ja alussa se fani sieltä kuoriutuu entisti vahvemmin esiin. En tiedä miksi se olisi mitenkään huono asia. Kivaa kai tämän pelaamisen pitäisikin olla ja siinä vaiheessa kun lyö uutta konsolia tulille, niin olo on kuin pikkupojalla jouluaattona. Näin se pitää ollakin. Ainakin minusta on mahtavaa, että uudet konsolit saavat edelleen tämmöisen vähän vanhemmankin "pojan" sukat pyörimään jaloissa.

Siinä sen näkee ettei nämä mitään perus elektroniikkaa ole :D tämä kommentti on kirjoitettu ketään paheksumatta ja itteä kehumatta.
 
VRR vaikutti kivalta lisältä siinä vaiheessa kun alkoi tulla joitain 60fps pelejä jotka dippas runsaasti mutta nyt kyllä ajatus on se että kun taas tehoa on niin pelintekijöille ei saa antaa pikkusormea tuossa, konsolipelit on tehtävä niin stabiiliksi (make the framerate great again :)) että ei lähtisi lipsumaan tuossa että puolet peleistä tarttee VRRää näyttääkseen sulavalta.
Jyrkkä ei siis minkäänlaiselle VRR ihannoinnille.. tylsää että DF hehkuttaa tuota (vaikka totesivat että luokkaa 1% on sopiva tv) ja siten pelintekijät lipeisivät löysentämään standardejaan.

Ehkä voin sen verran lieventää lausumaani kun 120hz ruudunpäivitys ei tule minulla olemaan "se juttu" (menen mieluumin pelin kauneus edellä 60fps) niin suotakoon että tuossa moodissa jos pelaajat haluaa että fps saa vaeltaa niin siten VRR olkoon käytettävissä.
 
Noniin,

Aika ampua isommilla panoksilla ja lietsoa joukkovihaa! Tuosta coil whinestä kun aikaisemmin mainitsin niin tässä yksi tarina asiaan liittyen.



Pitkä video joten tässä lyhennelmä; kaveri on Playstation ”vaikuttaja” jonka PS5 on pitänyt mekkalaa -> oli yhteydessä Sonyyn jonka kanssa sovittiin pleikkarin lähettämisestä heille korjattavaksi -> sai vara pleikkarin muutaman päivän sisällä joka herätti kummastusta koska aikaisemmin oli sovittu, että konsoli lähetetään korjattavaksi -> kävi ilmi, että konsoli oli tullut hänelle paikallisesta liikkeestä joka korjaa laitteita ja myy niitä eteenpäin -> veikkaavat, että liikkeellä on Sonyn kanssa sopimus vaihdokkien lähettämisestä -> arvuuttelevat onko Sonylle ollut tiedossa, että kyseessä on laajempi ongelma ja siksi ovat varautuneet nopeaan vaihdokkien jakamiseen -> twiittasi ongelmastaan ja sai huomata ettei ole yksin.

Onkohan sieltä jäänyt joku käämi lakkaamatta/lakkaus tehty huonosti mikä tuo sirinän sitten aiheuttaa. Vai resonoiko joku muu. Mä laitan panoksen lakkaamattoman käämin puolesta, koska on niin harmittavan yleinen ongelma elektroniikan kanssa.

Nopean vaihdon syyhän voi olla ihan normaali varautuminen mahdollisesti vikaantuvien laitteiden varalle minkä Sony on halunnut hoitaa hyvin, joten en vielä tuosta vetäisi liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Tuohon xboxin alisuorittamiseen uusien 3rd party pelien kohdalla sanon ”forget about it”. Se on paska DevKit ongelma millä pelit on kyhätty kasaan. Gears 5 on hyvä esimerkki siitä mihin boxi pystyy; yksinpeli lukittu 4k/60fps pc ultra ja moninpeli lukittu 1080/120fps. Forza Horizon 4 hyvänä kakkosena lukittu 4k/60fps. Eikä boxi edes hikoile kun tuota tekee ja luovuttaa samalla laskentatehoa myös azuren vm pannuille. Ja Colt Eastwood tiesi sanoa, että kun päivitetty DevKit on kehittäjillä käytössä niin se on 50% vauhtia lisää peleihin! Joutuu pelaa hidastettuna, että pystyy pelaa! #XGonnaGiveItYa

@Jogi kanssa samaa mieltä, että VRR on kiva, mutta ei saa olla devaajille oikotie 60fps peleissä. Sen pitää olla lukittu. 120 modessa hyvä sekä jos pelissä on myös lukitsematon fps - modi. Hyvä, että PS5 saa myös VRR:n käyttöön, koska on kuitenkin HDMI 2.1 standardi.

p.s jossain kohtaa taisi lähteä vähän laukalle :D
 
Ylös Bottom