Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Totta kai herra on nero. Ei tarvitse kuin katsoa herran CV:tä pian neljältä vuosikymmeneltä ja sitä mitä kaikkea hän on saavuttanut tietotaidollaan jotta voidaan todeta herran olevan yksiä nerokkaimpia ihmisiä pelialalla työskentelevistä. Tietenkin jengi voi meemeillä herran puhetyylistä ja korvafetissistä, mutta ei nuo silti poista sitä tosi asiaa, että herra kyllä tietää mitä tekee.

Oli oikeasti huvittavaa seurata kuinka moni täältäkin uskoi Cernyn pelästyneen Series X:n TF-lukemia ja tästä syystä valitsi vaihtelevat kellotaajuudet konsoliinsa viime hetkellä. Tuo jos joku oli kyseisen herran aliarviointia.
Siis olen kyllä samaa mieltä siitä, että Cerny on oikeasti guru ja yksi välkyimpiä tyyppejä vähintään pelialalla. Mutta onko tosiaan niin taitava, että on tuollaisenkin paperilla näkyvän tehoeron saanut käännettyä. Se olisi kyllä lopullinen sulka hattuun. Siksi onkin jännä nähdä, pitääkö tämä alussa nähty trendi multiplattojen välillä, että PS5 pysyy vähintään tasoissa.
 
Mitä väärää hypettämisessä on? :D Kyllähän täällä ihmiset hypettää uutta God of Waria, vaikka siitä tiedetään vain nimi. Kyllä, God of Warin tekijät onnistuivat tekemään upean pelin, mutta ei sitä voi tietää, kuinka nyt käy seuraavaksi. Awovedin tekee Obsidian, jolla on kokemusta sellaisista pelisarjoista kuin Outer Worlds ja Pillars of Eternity. Forzat ovat olleet usein kriitikoiden ylistämiä ja Everwildin tekee Rare, jolla on kokemuksia useista legendaarisista pelisarjoista. Sen sijaan The Initiativen seuraavaa projektia ei kannata liikaa hypettää, koska studiolta ei ole aiemmin tullut yhtäkään peliä, vaikka Microsoft kutsuukin sitä "AAAA"-peliksi. Miksi jälleen kerran Xboxin pelejä ei saisi hypettää, mutta Playstationin saa?

Halo Infinite on ollut kehitys"helvetissä", mutta ei tuomita sen perusteella muita Xboxin pelejä. ;)

Ei kukaan ole näin väittänytkään että olisi? :D @Noobeinstein kiteyttykin problematiikan osuvasti, näiden studioiden tuotosten osalta on paljon enemmän kysymysmerkkejä kuin uuden esim. God of Warin osalta. Viimeistään Crackdown 3 osoitti että hypen varaan ei kannata laskea liikoja, tuleepahan vaan korkeammalta maahan. Parempi kun suhtautuu minimiodotuksilla näihinkin peleihin, niin ei sitten tulee liian pahaa pettymystä.

Rarellakin meni se vuoden päivät saada Sea of Thieves pelattavaan kuntoon, joten ihan varauksetta en alkaisi heidänkään nykykuntoon enää luottaa. Taisi vuosien Kinect-roskan tuottaminen jättää valitettavat jäljet tekemiseen, toivottavasti saavat karistettua loputkin karstat moottoristaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kukaan ole näin väittänytkään että olisi? :D @Noobeinstein kiteyttykin problematiikan osuvasti, näiden studioiden osalta on paljon enemmän kysymysmerkkejä kuin uuden esim. God of Warin osalta.

Rarellakin meni se vuoden päivät saada Sea of Thieves pelattavaan kuntoon, joten ihan varauksetta en alkaisi heidänkään nykykuntoon enää luottaa. Taisi vuosien Kinect-roskan tuottaminen jättää valitettavat jäljet tekemiseen, toivottavasti saavat karistettua loputkin karstat moottoristaan.

Viestistäsi sai vaan sellaisen käsityksen, että siinä olisi jotain väärää: "jotenkin näiden Xbox-exclujen hypetyksen ymmärtäisi..."

Sea of Thieves oli tyypillinen moninpeli joka julkaistiin vähällä sisällöllä, mutta nykyään sisältöä löytyy jo paljon enemmän. Vaikka Sea of Thieves on hyvä peli, toivoisin Everwildin olevan yksinpelattava.
 
Viestistäsi sai vaan sellaisen käsityksen, että siinä olisi jotain väärää: "jotenkin näiden Xbox-exclujen hypetyksen ymmärtäisi..."

Sea of Thieves oli tyypillinen moninpeli joka julkaistiin vähällä sisällöllä, mutta nykyään sisältöä löytyy jo paljon enemmän. Vaikka Sea of Thieves on hyvä peli, toivoisin Everwildin olevan yksinpelattava.

Otetaan myös semmoinen asia huomioon että eiköhän Sea of Thievesin julkaisusta olla opittu, voisin lyödä pääni pantiksi että Rare tekee Everwildista loistavan tekeleen.
 
Viestistäsi sai vaan sellaisen käsityksen, että siinä olisi jotain väärää: "jotenkin näiden Xbox-exclujen hypetyksen ymmärtäisi..."

Sea of Thieves oli tyypillinen moninpeli joka julkaistiin vähällä sisällöllä, mutta nykyään sisältöä löytyy jo paljon enemmän. Vaikka Sea of Thieves on hyvä peli, toivoisin Everwildin olevan yksinpelattava.

Ehkä siinä tapauksessa kannattaa löysätä sitä vannetta päästä? Mitään tuon suuntaista kun en väittänyt, ihmettelin vaan tätä hypetystä kun tiedossa on nämä viime aikaiset 1st party studioiden haasteet niin pelien laadussa kuin julkaisuaikatauluissa.

Henkilökohtaisella tasolla en jaksa pleikkarin uudesta tuotannosta niin innostua kun tiedossa on että ainakin osa niistä tulee olemaan PS4:n rampauttamia. En ostanut next-gen konsolia pelataakseni last-gen tason pelejä.
 
Onneksi Playstation-pelaajat eivät yhtään kuittailleet Xbox-pelaajille Xboxin "hitaasta" SSD:stä. Eiköhän näitä tapauksia ole ollut molemmin puolin - ei pelkästään Xbox-pelaajien toimesta.
Jo tuolloin osattiin myös kertoa kuinka CPU/GPU ovat ne konsolien tärkeimmät osa-alueet jotka eniten vaikuttavat pelien suorituskykyyn.

Olemme varmasti kaikki tyytyväisiä nykyiseen tilanteeseen jossa molemmat konsolit ovat käytännössä identtisiä mitä tulee suorituskykyyn ja latausnopeuksiin, vai mitä? :)

Joku lupasi vielä full rdna2 sinne kylkeen :D
Heh, ja joku taisi tunnistaa itsensä mitä tuli "PS5 on alitehoinen nuhapumppu verrattuna Series X"-huuteluihin. ;)
 
Heh, ja joku taisi tunnistaa itsensä mitä tuli "PS5 on alitehoinen nuhapumppu verrattuna Series X"-huuteluihin. ;)
Onhan se kun specsejä vertaa ja olin myös oikeassa mistä laitteesta se full rdna2 löytyy ;) nyt kun dev on saanut tänä vuonna lopulliset dev kit niin on mukava päästä näkemään kannattiko odotus kun kuitenkin tekniikasta kyse mitä ei olla ennnen nähty :)
 
Onhan se kun specsejä vertaa ja olin myös oikeassa mistä laitteesta se full rdna2 löytyy ;) nyt kun dev on saanut tänä vuonna lopulliset dev kit niin on mukava päästä näkemään kannattiko odotus kun kuitenkin tekniikasta kyse mitä ei olla ennnen nähty :)
Tuskin olisivat devit kehuneet PS5 jos sen specseistä olisi pystynyt päättelemään laitteen olevan nuhapumppu. Ettei nyt vain liikaa olisi tuijoteltu siellä teraflops numeroita joka sitten lopulta kostautui, aivan niin kuin kaikki asioista yhtään enemmän perillä olleet varoittivat.
 
Tuskin olisivat devit kehuneet PS5 jos sen specseistä olisi pystynyt päättelemään laitteen olevan nuhapumppu. Ettei nyt vain liikaa olisi tuijoteltu siellä teraflops numeroita joka sitten lopulta kostautui, aivan niin kuin kaikki asioista yhtään enemmän perillä olleet varoittivat.
Odota nyt että sitä uutta tekniikkaa päästään käyttään kun valmiit dev kit tuli vasta. Olihan sun "tietolähteet" väärässä muistakin. Vähän face palm tulee kyllä kun sanot itseäsi enemmän tietäväksi hyvin varmaan tiedät että cpu gpu ratkaisee aika paljon :D
 
Odota nyt että sitä uutta tekniikkaa päästään käyttään kun valmiit dev kit tuli vasta. Olihan sun "tietolähteet" väärässä muistakin. Vähän face palm tulee kyllä kun sanot itseäsi enemmän tietäväksi hyvin varmaan tiedät että cpu gpu ratkaisee aika paljon :D
Kun puhuin enemmän tietävistä ihmisistä, tarkoitin ihan alalla olevia devejä joista moni sanoi TF lukujen tuijottelemisen olevan tyhmää. Nämä varoituksen sanathan taidettiin kuitata lähinnä pleikan damage controllina. Itse tiedän tosiaan näistä asioista tavallisena tallaajana varmasti yhtä paljon kuin sinäkin.
 
Ehkä siinä tapauksessa kannattaa löysätä sitä vannetta päästä? Mitään tuon suuntaista kun en väittänyt, ihmettelin vaan tätä hypetystä kun tiedossa on nämä viime aikaiset 1st party studioiden haasteet niin pelien laadussa kuin julkaisuaikatauluissa.

Henkilökohtaisella tasolla en jaksa pleikkarin uudesta tuotannosta niin innostua kun tiedossa on että ainakin osa niistä tulee olemaan PS4:n rampauttamia. En ostanut next-gen konsolia pelataakseni last-gen tason pelejä.

Sovitaan, että ymmärsin väärin ettei tarvitse tästä aiheesta enempää puhua.

Tarkoitatko nyt, että Xboxin 1st party studioilla olisi enemmän ongelmia, sillä käsittääkseni vain Halo Infiniten kehittäjä on ollut ongelmissa? Jos olen väärässä niin valaise toki.

Playstation 4 -konsoleita on myyty sen verran maailmalle, että olisi jopa typerää olla kehittämättä sille alustalle enempää pelejä. Pelaajat, jotka ostavat heti parasta, ovat joutuneet aina odottamaan pitkään, että laite pääsee täyteen loistoon. Ymmärrän tämän bisneksenä, mutta pelaajanahan sitä haluaisi ettei pelinkehitystä olisi mikään jarruttamassa. :D

Olemme varmasti kaikki tyytyväisiä nykyiseen tilanteeseen jossa molemmat konsolit ovat käytännössä identtisiä mitä tulee suorituskykyyn ja latausnopeuksiin, vai mitä? :)

Samaa mieltä.
 
Tarkoitatko nyt, että Xboxin 1st party studioilla olisi enemmän ongelmia, sillä käsittääkseni vain Halo Infiniten kehittäjä on ollut ongelmissa? Jos olen väärässä niin valaise toki.

Playstation 4 -konsoleita on myyty sen verran maailmalle, että olisi jopa typerää olla kehittämättä sille alustalle enempää pelejä. Pelaajat, jotka ostavat heti parasta, ovat joutuneet aina odottamaan pitkään, että laite pääsee täyteen loistoon. Ymmärrän tämän bisneksenä, mutta pelaajanahan sitä haluaisi ettei pelinkehitystä olisi mikään jarruttamassa. :D

Onhan noita nyt ollut vaikka millä mitalla, mm. Lionhead studios sai kirveestä kun Fable Legendsin kehitys lopetettiin 2016. Myös Raren Sea of Thieves sai runsaasti kritiikkiä julkaisukunnostaan, vaikka on nyt jo varsin pelattavassa kunnossa.

Onhan se siinä mielessä typerää, että tällöin jää uusien konsolien paras terä hyödyntämättä. Esim. Series X & PS5 SSD ei pääse kunnolla oikeuksiinsa peleissä jotka ovat HDD:lle suunniteltu. Tuon näkee jo suoraan WD Legionsin latausaikoja katsomalla, jossain on oltava ilmiselvä pullonkaula. Bisnesmielessä ratkaisu on toki ymmärrettävä.
 
Onhan noita nyt ollut vaikka millä mitalla, mm. Lionhead studios sai kirveestä kun Fable Legendsin kehitys lopetettiin 2016. Myös Raren Sea of Thieves sai runsaasti kritiikkiä julkaisukunnostaan, vaikka on nyt jo varsin pelattavassa kunnossa.

Vaikka millä mitalla? Mainitsit juuri kaksi studiota, josta toinen on suljettu ja toinen luotsaa tätä nykyä oikein menestyksekästä verkkopeliä ties kuinka monetta vuotta ja työstää paraikaa toistakin omaa nimikettään (Everwild), ilmeisesti aikalailla taiteellisen vapauden vallitessa. Studioita vain suljetaan, niin se joskus menee, alla Sonyn entiset studiot:
1606424982080.png
 
Vaikka millä mitalla? Mainitsit juuri kaksi studiota, josta toinen on suljettu ja toinen luotsaa tätä nykyä oikein menestyksekästä verkkopeliä ties kuinka monetta vuotta ja työstää paraikaa toistakin omaa nimikettään (Everwild), ilmeisesti aikalailla taiteellisen vapauden vallitessa. Studioita vain suljetaan, niin se joskus menee, alla Sonyn entiset studiot:
Näytä liitetiedosto 5074

Ai en tiennytkään että näistä piti tehdä kaiken kattava esitelmä pointin todistamiseksi. No tässä vastaava MS:n osalta:

Former[edit]
Sold or spun off
Closed or consolidated
Studioita toki suljetaan, aina ei riski kannata ja osan pelien aika vaan menee ohitse, kuten Kinectin osalta kävi.

Mitä noihin Sonyn sulkemiin studioihin tulee, itse en pistäisi lainkaan pahakseni WipeOutille jatkoa, mutta olen tämän suhteen varmasti vähemmistössä pelimakuni osalta. Myös Zipper Interactiven MAG oli hyvin erilainen peli aikaan, jolloin moninpeli konsoleilla käsitti alle 20 pelaajan yhtäaikaisen osallistumisen peliin.
 

Valhallaan tullut päivitys, jonka myötä PS5 fps alkanut dippailemaan. Joko julistetaan Xbox Series X voittajaksi? :rolleyes:
 

Valhallaan tullut päivitys, jonka myötä PS5 fps alkanut dippailemaan. Joko julistetaan Xbox Series X voittajaksi? :rolleyes:

Kyllä.

c128357156f24b18838decfc41e5572f.jpg
 

Valhallaan tullut päivitys, jonka myötä PS5 fps alkanut dippailemaan. Joko julistetaan Xbox Series X voittajaksi? :rolleyes:
Korjataan sen verran, että peli dippailee nyt päivityksen myötä PS5:llä siinä missä Series X:llä. Eli käytännössä tämä päivitys nerfasi molempia pääkonsoleita entisestään, mutta Series S on nyt tasainen 60fps. Screen tearing on vähentynyt Xboxin konsoleilla, mutta ei sitä vieläkään täysin ole korjattu.

Hieno "performance patch" Ubisoftilta.

 
Korjataan sen verran, että peli dippailee nyt päivityksen myötä PS5:llä siinä missä Series X:llä. Eli käytännössä tämä päivitys nerfasi molempia pääkonsoleita entisestään, mutta Series S on nyt tasainen 60fps. Screen tearing on vähentynyt Xboxin konsoleilla, mutta ei sitä vieläkään täysin ole korjattu.

Hieno "performance patch" Ubisoftilta.



Ubisoftin QA loistaa taas. Toisaalta eipä yllätä että moinen tusinasarja saa enää tätä vastaavan kohtelun muilta pelinkehityksen osilta.

Sitten hieman mielenkiintoisempi käyttäjäkokemus liittyen DualSenseen:


"

I applaud what they [Sony] did with the controller, not actually for — well, I shouldn’t say not for the specifics of the controller, but more than just the specifics of the controller. I think for all of us in the industry, we should learn from each other and the innovation that we all push on, whether it’s distribution of business model like Game Pass, or controller tech, or the Wii back in the day, which clearly had an impact on us when we went off and did Kinect and Sony did the Move.

I think all of that innovation is something that we should all be looking at and learning and growing and saying, ‘Okay, what’s really going to break out and become a common part of a platform that developers and players are going to look for?’ Or, ‘What is more vertical around a specific scenario on a specific piece of hardware?’ We’re trying to be eyes open on that. For any technology, whether it’s a controller, or any VR, or anything else."

Xbox dualsense controller confirmed? :D
 
Ylös Bottom