Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Tämähän ei ollut viestini kantava ajatus, otin kantaa yleistämiseen savejen siirtämisen hankaluudesta yhden esimerkin pohjalta. Helpoimmillaan tämä toimii aivan samalla tapaa kuin Smart deliveryssä, ilman että tätä on tarvinnut alkaa tuotteistamaan.
Smart Deliverya kutsuttinkin lähinnä markkinointikikaksi, minäkin sen niin miellin. Vaikka Smart Delivery teknisesti pelkkä nimi onkin, vaikuttaa taustalla olevan jotain totuutta. Alla olevat itselleni vastaan tulleita tapauksia (toivottavasti eivät ole täysin pikselimössöä):
Edit: kyseessä siis Maneater ja Mortal Shell.
 

Liitetiedostot

  • Screenshot_20210319-140700_Chrome.jpg
    Screenshot_20210319-140700_Chrome.jpg
    95,9 KB · Lukukerrat: 19
  • Screenshot_20210319-200746_Chrome.jpg
    Screenshot_20210319-200746_Chrome.jpg
    697,8 KB · Lukukerrat: 19
Smart Deliverya kutsuttinkin lähinnä markkinointikikaksi, minäkin sen niin miellin. Vaikka Smart Delivery teknisesti pelkkä nimi onkin, vaikuttaa taustalla olevan jotain totuutta. Alla olevat itselleni vastaan tulleita tapauksia (toivottavasti eivät ole täysin pikselimössöä):
Edit: kyseessä siis Maneater ja Mortal Shell.
Oli nerokasta nimetä ominaisuus, toisin sanoen tuotteistaa se. Aina kun pelissä lukee, että se tukee Smart Deliveryä, niin tiedät heti että tallennukset seuraavat versioiden välillä kuin myös että pelaat aina parhainta versiota mihin laitteesi pystyy.

Pleikkarin kohdalla et tiedä. Välillä toimii, välillä ei. Välillä toimii vähän hankalammin ja välillä helpommin, mutta eroavaisuuksia pelien välillä on.
Kunnon suomi englantia kun remedyn kaveri puhuu xbox dev kitistä :D


Ei mikä tahansa kaveri, vaan Pelaaja lehden entinen päätoimittaja Thomas Puha. :)
 
Puhan tittelihän on sielä viestintäjohtaja eikä mikään developer :)
Minusta tuntuu, että amerikaksi melkein kuka tahansa pelifirman edustaja on developer nykyään. Toisaalta pelifirman viestintäjohtajallakin voi olla vähän eri toimenkuva kuin jossain muussa firmassa.

Puha olisi aikoinaan päässyt töihin Naughty Dogille, mutta ei saanut työlupaa Yhdysvaltoihin. Näyttää kuitenkin pärjänneen ihan hyvin, mutta uskomaton tapaus tuo työluvan saannin nihkeys ja moni olisi varmaan iskenyt hanskat tiskiin siinä vaiheessa kun unelmaduuni kariutuu tuollaisen syyn vuoksi.
 
Tässä vielä koko video, jos haluaa kuunnella tuon Puhan haastattelun.




Ei kauhean kovaa luottoa tunnu kenelläkään olevan Series S:ää kohtaan, kun meinaavat aina alkaa nauramaan, jos joku sen mainitsee :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Tässä vielä koko video, jos haluaa kuunnella tuon Puhan haastattelun.




Ei kauhean kovaa luottoa tunnu kenelläkään olevan Series S:ää kohtaan, kun meinaavat aina alkaa nauramaan, jos joku sen mainitsee :D


Elikkä ei kannata koko videolle antaa mitään arvoa jos S konsolia kohtaan ollaan tommosia ellei ollut sarkasmia? :D en siis ole katspmut videota.
 
Elikkä ei kannata koko videolle antaa mitään arvoa jos S konsolia kohtaan ollaan tommosia ellei ollut sarkasmia? :D en siis ole katspmut videota.
Ei ne suoraan sitä hauku, mutta pikkasen noi reaktiot (varsinkin IGN tyyppien) sitä kohtaa on semmosia, että ei kovaa luottoa siihen ole, elleivät sitten naura sen takia, kun sitä paljon nyt haukutaan monella sivulla, että jarruttaa nykygenin pelejä liikaa.

Minä ainakin olen tällä hetkellä siihen tyytyväinen, niin saa IGN heput haistaa paskan :D
 
Ei ne suoraan sitä hauku, mutta pikkasen noi reaktiot (varsinkin IGN tyyppien) sitä kohtaa on semmosia, että ei kovaa luottoa siihen ole, elleivät sitten naura sen takia, kun sitä paljon nyt haukutaan monella sivulla, että jarruttaa nykygenin pelejä liikaa.

Minä ainakin olen tällä hetkellä siihen tyytyväinen, niin saa IGN heput haistaa paskan :D

Mielummin minä annan painoarvoa sinun kaltaisille Suomalaisille foorumisteille mitä noille jotka vähättelevät laitteen potentiaalia ja antavat semmosen kuvan että kun siittä puhutaan tai mainitaan niin sille voidaan nauraa, toivottavasti se paska minkä sinäkin haistatit niin se oli pitkä :D
 
Oli nerokasta nimetä ominaisuus, toisin sanoen tuotteistaa se. Aina kun pelissä lukee, että se tukee Smart Deliveryä, niin tiedät heti että tallennukset seuraavat versioiden välillä kuin myös että pelaat aina parhainta versiota mihin laitteesi pystyy.

Pleikkarin kohdalla et tiedä. Välillä toimii, välillä ei. Välillä toimii vähän hankalammin ja välillä helpommin, mutta eroavaisuuksia pelien välillä on.

Ei mikä tahansa kaveri, vaan Pelaaja lehden entinen päätoimittaja Thomas Puha. :)

Ei se nyt pelkkää autuutta ole Smart deliveryn kanssa ole kun ominaisuutta pakkosyötetään käyttäjille quick resumen tapaan. Antaisivat nyt käyttäjille todellisen valinnan mahdollisuuden, mutta kun ei.

 
Ei se nyt pelkkää autuutta ole Smart deliveryn kanssa ole kun ominaisuutta pakkosyötetään käyttäjille quick resumen tapaan. Antaisivat nyt käyttäjille todellisen valinnan mahdollisuuden, mutta kun ei.
Näen tämän paljon pienempänä miinuksena kuin pleikkarin pelien versioiden/tallennusten välisen säätämisen. Niin ja jos tila meinaa loppua sisäiseltä SSD:ltä kesken, niin se on laajennettavissa yhtä helposti kuin vaihtaisi pelilevyä.

Mitä tulee Quick Resumeen, niin voithan aina sammuttaa pelin, kun lopetat pelaamisen. Silloin peli ei käynnisty seuraavalla kerralla Quick Resumen avulla. Eli mikä ihmeen pakotus tässä on? En kyllä ymmärrä miksi joku tekisin näin. Suurimmassa osassa peleistä Quick Resume on iso plussa. Hyppäät suoraan takaisin siihen kohtaan missä olit menossa.
 
Onhan se hienoa että cherrypickataan ongelmallisimmat tapaukset ja yleistetään tämän koskevan kaikkia alustan pelejä. Katsos, onnistuuhan tämä toisinkin päin, ei onnistu savedatan siirtäminen Xboxillakaan:

Nyt taisi pointti mennä ohi? Vertaa miten Avengers toimii esimerkiksi Boksi puolella tai Control PS5 puolella. Huono systeemi on huono alustasta riippumatta. Anna esimerkki missä Xbox toimii huonommin kuin kilpailijat (aiheeseen liittyen) niin palataan aiheeseen. Smart Delivery on malliesimerkki miten asiat tehdään pelaajille helpoksi ja se on varsin hienoa.
 
Ei se nyt pelkkää autuutta ole Smart deliveryn kanssa ole kun ominaisuutta pakkosyötetään käyttäjille quick resumen tapaan. Antaisivat nyt käyttäjille todellisen valinnan mahdollisuuden, mutta kun ei.

On se hyvä, että netistä löytyy omalle mielipiteelle aina vahvistusta, mutta onhan tuo kirjoitus nyt ihan yhtä tuubaa.

Well, no. Not always. There are numerous reasons why this is a mis-step from Microsoft, and numerous reasons why users should be given the choice to play games running in backwards compatibility mode rather than their optimized version.

Minä jäin oikeen innolla odottamaan, että mitkä nämä numerous syyt ovat niin sitte itketään siitä kun vie pelit enemmän tilaa ja jotkut pelit ei edes hyödy välttämättä siitä parhaasta versiosta huomattavasti. Tossa on yksi todellinen syy eikä numerous niin kuin alussa raflaavasti kirjoitettiin.

Pelatkaa PC:llä jos haluatte vaihtoehtoja, konsolin tarkoitus on se, että pystys helposti pelaamaan pelejäsi parhaalla mahdollisella tavalla ilman turhaa säätämistä.

Jos jotakin vielä voisivat parantaa niin pelitallennusten toimivuutta win - Xbox välillä. Tämä ei vielä toimi kaikissa gamepass peleissä ja tuota ei ole mitenkään ilmoitettu toimiiko tallennukset ristiin vai ei (tietääkseni). Pari kertaa olen saanut pettyä vasta pelin lataamisen jälkeen, että eihän ne savet synkkaudukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Näen tämän paljon pienempänä miinuksena kuin pleikkarin pelien versioiden/tallennusten välisen säätämisen. Niin ja jos tila meinaa loppua sisäiseltä SSD:ltä kesken, niin se on laajennettavissa yhtä helposti kuin vaihtaisi pelilevyä.

Mitä tulee Quick Resumeen, niin voithan aina sammuttaa pelin, kun lopetat pelaamisen. Silloin peli ei käynnisty seuraavalla kerralla Quick Resumen avulla. Eli mikä ihmeen pakotus tässä on? En kyllä ymmärrä miksi joku tekisin näin. Suurimmassa osassa peleistä Quick Resume on iso plussa. Hyppäät suoraan takaisin siihen kohtaan missä olit menossa.

Tämähän lämmittääkin aivan helkkaristi, kun kaivat kuvetta sen pari satalappusta lisää sensijaan että saisit valita mitä versiota pelaat. Aivan kuten joku tässä ehtikin jo todeta, huono systeemi on huono systeemi alustasta huolimatta.

Vai voisikohan sen Quick Resumen tehdä niin että se toimii niin kuin pitäisi, ilman että käyttäjän pitää erikseen muistaa sulkea sovellus? En nyt ymmärrä miksi ilmeisen keskeneräistä toimintoa pitää noin hanakasti puolustaa. Joko minulla on ollut uskomattoman surkea tuuri sovellusten osalta, mutta quick resume on toiminut näiden osalta vähintäänkin epäluotettavasti jokaisen osalta.
On se hyvä, että netistä löytyy omalle mielipiteelle aina vahvistusta, mutta onhan tuo kirjoitus nyt ihan yhtä tuubaa.

Well, no. Not always. There are numerous reasons why this is a mis-step from Microsoft, and numerous reasons why users should be given the choice to play games running in backwards compatibility mode rather than their optimized version.

Minä jäin oikeen innolla odottamaan, että mitkä nämä numerous syyt ovat niin sitte itketään siitä kun vie pelit enemmän tilaa ja jotkut pelit ei edes hyödy välttämättä siitä parhaasta versiosta huomattavasti. Tossa on yksi todellinen syy eikä numerous niin kuin alussa raflaavasti kirjoitettiin.

Pelatkaa PC:llä jos haluatte vaihtoehtoja, konsolin tarkoitus on se, että pystys helposti pelaamaan pelejäsi parhaalla mahdollisella tavalla ilman turhaa säätämistä.

Jos jotakin vielä voisivat parantaa niin pelitallennusten toimivuutta win - Xbox välillä. Tämä ei vielä toimi kaikissa gamepass peleissä ja tuota ei ole mitenkään ilmoitettu toimiiko tallennukset ristiin vai ei (tietääkseni). Pari kertaa olen saanut pettyä vasta pelin lataamisen jälkeen, että eihän ne savet synkkaudukaan.

Eli nyt valinnanvapaus onkin huono juttu? No tätähän se on kun asioita halutaan nähdä ainoastaan siitä yhdestä ainoasta vinkkelistä.
Kovin on erilainen siirtymä next gen versioon konsoleiden välillä Avengerssissa. Tämä ei näytä kovin käyttäjäystävälliseltä. Vielä hetki sitten innokkaimmat pitivät Smart Deliveryä pelkkänä "markkinointi kikkana".





E: Tulee vähän epäuskoinen olo, kuinka kankeasti asioita voidaan tehdä. Varsinkin kun vieressä homma toimii, niinkuin sen toivoisi vuonna 2021 tapahtuvan.


Nyt taisi pointti mennä ohi? Vertaa miten Avengers toimii esimerkiksi Boksi puolella tai Control PS5 puolella. Huono systeemi on huono alustasta riippumatta. Anna esimerkki missä Xbox toimii huonommin kuin kilpailijat (aiheeseen liittyen) niin palataan aiheeseen. Smart Delivery on malliesimerkki miten asiat tehdään pelaajille helpoksi ja se on varsin hienoa.

Ei mennyt pointti ohitse. Esitit asian vaan eri tavalla ensimmäisessä viestissäsi, jonka tähän uudemman kerran linkitin, jota sitten kommentoin turhana yleistämisenä. Siitä olen samaa mieltä että huono systeemi on huono, alustasta huolimatta.

Smart delivery on toimiessaan oikein hyvä feature, joskin täysin ongelmaton tämäkään ei ole kuten toin jo esille.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt kaikkia viestejä ole läpi lukenut mutta voisiko joku yksilöidä noita pelejä missä smart delivery on elämää haittaava tekijä, mitkä on niitä pelejä mitä haluaisitte pelata juuri BC tilassa?

Tilaa ei ole ikinä tarpeeksi, siihen on turha vedota mun mielestä. Pelit itse toki voisi sisällyttää toiminnon että halutessaan esim. "4k" tekstuurit voisi poistaa jos näin haluaa.

QR taas on hyöty vs haitta asteikolla niin suuresti hyödyn puolella että se on yksi kovimpia "next gen" etuja niin kauan ennen kuin pelin tekijät sisällyttää itse peliin tuon nopean siirtymisen ilman "alkuruudut 1min, ok,ok,ok, lataa tallennus" ominaisuutta. Ja siltikin, ominaisuus tulisi vain uusiin peleihin. Se että QR bugittaa tai peli poistuu välimuistista niin se on toimiessaan superi ja ei toimiessaan sitten ns. normi tilanne, peli käynnistyy..
 
Muutamia satoja pelitunteja Series S:n kanssa takana ja kaikki "markkinointi kikat" on kyllä itselleni ollut ihan elämää helpottavia toimintoja. On tullut jatkettua mm. vanhaa RE7-tallennusta viime sukupolvelta (täysin saumaton kokemus), käytettyä Quick Resumea usean eri pelin kanssa, pelattua boostattuja versioita vanhoista peleistä ja eipä ainakaan omalla kohdallani ole kyllä juuri mitään valittamista ollut. Ehkä en vain osaa hakea oikeata kulmaa tähän, kun kaikki vain tuntuu toimivan todella hyvin. On ollut todella mukavaa vain pelata, kun kaikki on sujuvaa - myös yli sukupolvien.

Isoin ongelma itselleni Quick Resumen kanssa on ollut se, että tietämättäni pelikello on edennyt ensin Dragon Quest XI S:n kanssa (silloin jätin suoraan pelin auki, kun suljin koneen) ja kun luulin tästä oppineeni, niin ei, sama kävi myös uudestaan Battle Chasersin kanssa (menin takaisin päävalikkoon, mutta en tarpeeksi pitkälle takaisin). Melkoinen first world problem tosiaan, eikä ole päässyt aiheuttamaan suurempaa mielipahaa. Ja jos tosiaan Quick Resumea ei halua käyttää, niin voihan sen pelin aina sulkea, siihen menee se pari sekuntia.
 
On smart delivery tosi hyvä ominaisuus mutta kyllä se quick resume on nextgen parhaimmillaan.

 
Ylös Bottom