Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Olen taas täysin sitä mieltä, että Arkham Knight on kyllä paikkansa ansainnut. Aivan upeannäköinen tuo sateinen Gotham ja muutenkin todella upean näkönen peli. :)
En toki ole pelannut peliä viiteen tai kuuteen vuoteen, mutta uskon, että sillä ei niin vanhana Unreal Engine pelinä ole mitään jakoa verrattuna vuosina 2018-2020 julkaistujen pelien grafiikoihin. Omasta mielestä se ei edes julkaisuvuotenaan onnistunut olemaan mikään aivan mieletön ilmestys, vaikka hieno kyllä oli ja pelinä ihan älyttömän hyvä. Ehkäpä pitää ladata peli ja katsoa, miten grafiikat ovat kestäneet aikaa..
 
En toki ole pelannut peliä viiteen tai kuuteen vuoteen, mutta uskon, että sillä ei niin vanhana Unreal Engine pelinä ole mitään jakoa verrattuna vuosina 2018-2020 julkaistujen pelien grafiikoihin. Omasta mielestä se ei edes julkaisuvuotenaan onnistunut olemaan mikään aivan mieletön ilmestys, vaikka hieno kyllä oli ja pelinä ihan älyttömän hyvä. Ehkäpä pitää ladata peli ja katsoa, miten grafiikat ovat kestäneet aikaa..
Kannattaa testata, saatat yllättyä. :)
 
En toki ole pelannut peliä viiteen tai kuuteen vuoteen, mutta uskon, että sillä ei niin vanhana Unreal Engine pelinä ole mitään jakoa verrattuna vuosina 2018-2020 julkaistujen pelien grafiikoihin. Omasta mielestä se ei edes julkaisuvuotenaan onnistunut olemaan mikään aivan mieletön ilmestys, vaikka hieno kyllä oli ja pelinä ihan älyttömän hyvä. Ehkäpä pitää ladata peli ja katsoa, miten grafiikat ovat kestäneet aikaa..

Onhan grafiikoiden vertailussa huomioitava muutakin kuin tekstuurien tarkkuus ja vaikkapa ruudunpäivitys. Toisaalta Arkham Knight kyllä kestää niidenkin osa-alueiden suhteen vertailun, kun vielä otetaan huomioon kyseisen konsolisukupolven käytettävissä olevat tehot. Itse laskisin myös graafisen ilmeen/tyylin mukaan vertailuun. Siinä asiassa Arkham Knight osuu mielestäni täydellisesti napakymppiin lähdeaineisto huomioiden.

Sujuvammin toimivia ja suuremman resoluution pelejä on toki julkaistu Arkkikinkun Ritarin jälkeen. Se onkin sitten taas ihan eri keskustelun paikka, että onko se uuden pelin ulkoasu sitten kovin mielenkiintoinen tai adekvaatti.
 
Tässäpä päivän annos sitä itseään:



Ihan henkilökohtaisesti voin sanoa että tässä videossa ei ollut päätä eikä myöskään sitä häntää, onhan pleikkarilla pelisarjansa ja PS5 on myynnyt enemmän kuin Series konsolit mutta silti.. Mitä järkeä tälläisiä videoita on väsätä? Varmaan koitetaan lietsoa konsolisotaa pahimman kerran. Olen kuitenkin aivan täysin eri mieltä ton videon kanssa.
 
Tässäpä päivän annos sitä itseään:



Ihan henkilökohtaisesti voin sanoa että tässä videossa ei ollut päätä eikä myöskään sitä häntää, onhan pleikkarilla pelisarjansa ja PS5 on myynnyt enemmän kuin Series konsolit mutta silti.. Mitä järkeä tälläisiä videoita on väsätä? Varmaan koitetaan lietsoa konsolisotaa pahimman kerran. Olen kuitenkin aivan täysin eri mieltä ton videon kanssa.

No mikä sitten oli postauksen pointti?
 
Tässäpä päivän annos sitä itseään:



Ihan henkilökohtaisesti voin sanoa että tässä videossa ei ollut päätä eikä myöskään sitä häntää, onhan pleikkarilla pelisarjansa ja PS5 on myynnyt enemmän kuin Series konsolit mutta silti.. Mitä järkeä tälläisiä videoita on väsätä? Varmaan koitetaan lietsoa konsolisotaa pahimman kerran. Olen kuitenkin aivan täysin eri mieltä ton videon kanssa.


Eipähän näillä videoilla mitään arvoa ole muuta kuin "viihdearvona". Otetaan kantaa asioihin, eikä tiedetä aiheesta juuri mitään. Muistaakseni joskus on tullut vastaan myös video, jossa selitettiin, että miten Playstation 5 ei myy yhtään ja Xbox Series X saa kaikki PS5-ostajat itselleen. Noh, kyseessä on Youtube, joka on kuin villi länsi eli siellä tulee vastaan kaikenlaista sisältöä. :D
 
Tässäpä päivän annos sitä itseään:



Ihan henkilökohtaisesti voin sanoa että tässä videossa ei ollut päätä eikä myöskään sitä häntää, onhan pleikkarilla pelisarjansa ja PS5 on myynnyt enemmän kuin Series konsolit mutta silti.. Mitä järkeä tälläisiä videoita on väsätä? Varmaan koitetaan lietsoa konsolisotaa pahimman kerran. Olen kuitenkin aivan täysin eri mieltä ton videon kanssa.

Saada klikkejä ja sitä kautta mainostuloja
 
Joo, vasta sieltä putkahti tälläinen video pihalle niin jäi vissiin klikit päälle:


Onhan noi monet youtube videot todella tyhmiä ja jotkut ikävä kyllä uskoo niihin. Itse ei voi muuta sanoa kuin on kyllä todella päteviä laitteita noi uudet konsolit ja halvan hintaisia. molemmat omistavana ei voi kuin kehua ja ei ongelmia. Dualsense on kyllä todella hyvä ohjain tarvitsee vielä xbox series s/x ohjaimen gripit niin olis vielä parempi. Quick resume on kyllä loistava ominaisuus ja onneksi molemmissa laitteissa on hyvä taaksepäin sopivuus just ostin pari ps4 peliä kiitos taaksepäin sopivuuden :)
 
Kun peliä ei ole kunnolla optimoitu niin tehoilla ei ole isoa merkitystä. Paljon steamin early acco pelejä ostellu esim. last epoch joka nyt graafisesti ei edes ole mikää johtotähti, toki peli on vielä vaiheessa beta nro 0.81 optimointikin on tietty vielä vaiheessa. Kaikki tämä näkyy juurinkin frameratessa sie porukka kitisee intel i9 nvidia 3080 kokoonpanolla kun framet droppaa väliin 20 fps. Entie miksi PS5 homma toimii framejen osalta paremmin tällä hetkellä, kristallipallosta katsoin et se PS5 on etusijalla kun peliä tehdään ja viimeseksi sit optimoidaan seriesX/S verisioo. Päivityksillä sit korjaillaan peliä julkasun jälkeen. Horizon Zero Dawn™ Complete Edition PC tais optimointi päivitystä tulla tossa vähä aika si.
 
Ihan eri pelit kyseessä, ja Blizzard taitaa olla vielä vähän isompi tekijä kuin Mortal Shellin devit. Ja konsolitkin on aika uusia vielä joten kaikkia jippoja ei tiedetä. Boxilla on enemmän tehoa, mutta ainakin näin alussa pleikalle on ilmeisesti helpompi optimoida pelit.
Totta, mutta minähän en ole tätä pippelin mittaus hommaa ole alottanut, joskin nyt näytän sitte sitä itse tekevän ;) Oikeestaan kun tätä foorumia oon lukenut niin todella vähän ollut tätä konsolivääntöä, mikä on vaan hyvä asia. Konsolit on hieno asia ja peliharrastus on ainut mikä mulla on pysynyt tässä vuosien varrella jonka alotin Vectrex koneella, minkä sai vuokrattua 15 markkaa vuorokausi videoviihteestä vuonna 1983 tai jotain. Jotenkin nämä framet ja muut väännöt on jotenkin jo out of date. Näköjään mussakin herää se pikkupoika joka haluaa vänkää asioista.
Mut joo minä en enään heitä tähän aiheeseen yhtään kommenttia, kun eihän nämä johda yhtään mihinkään.
 
Vaikuttaa kovasti samalta mitä Xbox One X ja PS4 Pro. Eikös niissä ollut vielä isompi tekninen ero Xboxin suuntaan vai muistanko väärin?
Minusta parempi vertauskohta olisi orginaali Xbox one ja PS4, vaikka niissäkin tehoero taisi olla vähän suurempi PS4:n eduksi, kuin tässä sukupolvessa on PS5:n ja Xbox series X:n välillä. Paperilla Xbox series X on vähän nopeampi, mutta jos käytännön tehoerot ovat alle 20% luokkaa, konsoleita voi pitää yhtä tehokkaina, koska tuollaiset tehoerot eivät paljoa vaikuta pelikokemuksiin. Enemmän vaikuttaa muut seikat, kuten koodaus ja rajapinnat. Tarvitaan todella paljon tehoa, jotta se alkaisi näkymään kunnolla. Xbox one X oli ihan selvästi tehokkaampi kuin PS4 Pro niin, että tehon myös huomasi peleissä. Silloin tehoero taisi olla n. 40% eli vähintään kaksinkertainen verrattuna Series X:n ja PS5:n eroon. Tällaista eroa ei näillä näkymin näyttäisi tulevan ainakaan nyt sukupolven alkuvaiheissa, vaan käytännössä tilanne on tasapeli ja parista framesta keskustelu on pelkkää viihdettä. Toistaiseksi PS5 joiltakin osin heikommista spekseistä huolimatta on suoriutunut vähintään Series X:n veroisesti ja siksi tilanne on vielä selkeämpi tasapeli, kuin miltä alunperin näytti. Voihan olla, että tilanne pysyy tällaisena myös tulevaisuudessa. Konsolia ei kannata siis valita ainakaan tehojen perusteella.
 
Minusta parempi vertauskohta olisi orginaali Xbox one ja PS4, vaikka niissäkin tehoero taisi olla vähän suurempi PS4:n eduksi, kuin tässä sukupolvessa on PS5:n ja Xbox series X:n välillä. Paperilla Xbox series X on vähän nopeampi, mutta jos käytännön tehoerot ovat alle 20% luokkaa, konsoleita voi pitää yhtä tehokkaina, koska tuollaiset tehoerot eivät paljoa vaikuta pelikokemuksiin. Enemmän vaikuttaa muut seikat, kuten koodaus ja rajapinnat. Tarvitaan todella paljon tehoa, jotta se alkaisi näkymään kunnolla. Xbox one X oli ihan selvästi tehokkaampi kuin PS4 Pro niin, että tehon myös huomasi peleissä. Silloin tehoero taisi olla n. 40% eli vähintään kaksinkertainen verrattuna Series X:n ja PS5:n eroon. Tällaista eroa ei näillä näkymin näyttäisi tulevan ainakaan nyt sukupolven alkuvaiheissa, vaan käytännössä tilanne on tasapeli ja parista framesta keskustelu on pelkkää viihdettä. Toistaiseksi PS5 joiltakin osin heikommista spekseistä huolimatta on suoriutunut vähintään Series X:n veroisesti ja siksi tilanne on vielä selkeämpi tasapeli, kuin miltä alunperin näytti. Voihan olla, että tilanne pysyy tällaisena myös tulevaisuudessa. Konsolia ei kannata siis valita ainakaan tehojen perusteella.
Muistelen jossain nähneeni teoreettisen 17% paperieron näillä uusilla konsoleilla mutta nähdyn perusteella PS5 on vetänyt pidemmän korren enemmistössä pelitapauksia. Hitman 3 lienee ainoa jossa Series X on ollut parempi vaikka PS5 olikin fps suhteen parempi siinäkin. Menneen sukupolven pelejä ei ole järin mielekästä edes verrata koska PS5 kärsii PS4 aikaisista ratkaisuista.
PS4 Pro etu oli pakottaminen 1080p tilaan. Hyvin monessa pelissä se auttoi fps puolella reilusti parempaan lopputulokseen. Kingdon Hearts III kenties oli selkein esimerkki ja olikohan Anthem toinen hyvä esimerkki. Microsoft ajoi jääräpäisellä liikasuuren resoluution vaatimuksella monen pelin pilalle. Selkeä tehoetu valui tässä kohtaa hukkaan. Itse en pitkäaikaisena pc-pelaajana pysty ymmärtämään miksi pelattavuus uhrataan resoluution edessä. PC:llä kun lasketaan reilusti asetuksia jotta saadaan peli pyörimään tai sitten marssitaan ostamaan parempaa rautaa. Sama linjaus resoluution alttarilla tuntuu olevan uusillakin konsoleilla. Sonyn versioissa on paikoin alempaa resoluutiota mutta fps pysyy hyvin tavoitteessa. Microsoft ajaa isommalla resolla ja fps yskii. Nämä ovat selviä valintoja ja en arvosta jälkimmäistä toteutusta.
 
Muistelen jossain nähneeni teoreettisen 17% paperieron näillä uusilla konsoleilla mutta nähdyn perusteella PS5 on vetänyt pidemmän korren enemmistössä pelitapauksia. Hitman 3 lienee ainoa jossa Series X on ollut parempi vaikka PS5 olikin fps suhteen parempi siinäkin. Menneen sukupolven pelejä ei ole järin mielekästä edes verrata koska PS5 kärsii PS4 aikaisista ratkaisuista.
PS4 Pro etu oli pakottaminen 1080p tilaan. Hyvin monessa pelissä se auttoi fps puolella reilusti parempaan lopputulokseen. Kingdon Hearts III kenties oli selkein esimerkki ja olikohan Anthem toinen hyvä esimerkki. Microsoft ajoi jääräpäisellä liikasuuren resoluution vaatimuksella monen pelin pilalle. Selkeä tehoetu valui tässä kohtaa hukkaan. Itse en pitkäaikaisena pc-pelaajana pysty ymmärtämään miksi pelattavuus uhrataan resoluution edessä. PC:llä kun lasketaan reilusti asetuksia jotta saadaan peli pyörimään tai sitten marssitaan ostamaan parempaa rautaa. Sama linjaus resoluution alttarilla tuntuu olevan uusillakin konsoleilla. Sonyn versioissa on paikoin alempaa resoluutiota mutta fps pysyy hyvin tavoitteessa. Microsoft ajaa isommalla resolla ja fps yskii. Nämä ovat selviä valintoja ja en arvosta jälkimmäistä toteutusta.
James puhuu kerrankin asiaa ;) olen täysin samaa mieltä mielummin resoja alas ja pyrittäs peleissä vähintään siihen 60 fps joka riittää ohjaimelle loistavasti. Kaikenmaailman säteenseurannat vex jos se siis on liian raskas ja syö fps. Pahoin pelkään et tullaan 30fps pelejä näkeen nextgen peleissä juuri tämän takia.
 
Muistelen jossain nähneeni teoreettisen 17% paperieron näillä uusilla konsoleilla mutta nähdyn perusteella PS5 on vetänyt pidemmän korren enemmistössä pelitapauksia. Hitman 3 lienee ainoa jossa Series X on ollut parempi vaikka PS5 olikin fps suhteen parempi siinäkin. Menneen sukupolven pelejä ei ole järin mielekästä edes verrata koska PS5 kärsii PS4 aikaisista ratkaisuista.
PS4 Pro etu oli pakottaminen 1080p tilaan. Hyvin monessa pelissä se auttoi fps puolella reilusti parempaan lopputulokseen. Kingdon Hearts III kenties oli selkein esimerkki ja olikohan Anthem toinen hyvä esimerkki. Microsoft ajoi jääräpäisellä liikasuuren resoluution vaatimuksella monen pelin pilalle. Selkeä tehoetu valui tässä kohtaa hukkaan. Itse en pitkäaikaisena pc-pelaajana pysty ymmärtämään miksi pelattavuus uhrataan resoluution edessä. PC:llä kun lasketaan reilusti asetuksia jotta saadaan peli pyörimään tai sitten marssitaan ostamaan parempaa rautaa. Sama linjaus resoluution alttarilla tuntuu olevan uusillakin konsoleilla. Sonyn versioissa on paikoin alempaa resoluutiota mutta fps pysyy hyvin tavoitteessa. Microsoft ajaa isommalla resolla ja fps yskii. Nämä ovat selviä valintoja ja en arvosta jälkimmäistä toteutusta.
Teoreettinen ero saatiin vertaamalla GPU:iden teoreettisia maksimiteraflopseja keskenään, joilloin Series X on juuri 17 prosenttia suorituskykyisempi. Käytännön kannalta kyseisellä luvulla ei ole mitään merkitystä, kun muut muuttujat huomioidaan myös mukaan.
 
Suurin osa peleistä on pyörinyt käytännössä identtisesti. Yhdessä pelissä (Hitman 3) on löytynyt selvä voittaja. Minusta tuo poikkeustapaus kertoo konsoleiden suorituskyvystä enemmän kuin ne muut lähes identtisesti pyörivät. Ps5 on pysynyt Xboxin perässä vain koska olemme niin aikaisessa vaihessa uutta sukupolvea. Mitä enemmän aikaa kuluu, sitä enemmän niitä uusia "hitmaneja" alkaa ilmaantua.

Yritän tässä olla vain objektiivinen. Minua ei voi syyttää fanipoikuudesta Xboxin suuntaan, sillä olen juuri hypännyt Xbox-leiristä ps5-leiriin.
 
Suurin osa peleistä on pyörinyt käytännössä identtisesti. Yhdessä pelissä (Hitman 3) on löytynyt selvä voittaja. Minusta tuo poikkeustapaus kertoo konsoleiden suorituskyvystä enemmän kuin ne muut lähes identtisesti pyörivät. Ps5 on pysynyt Xboxin perässä vain koska olemme niin aikaisessa vaihessa uutta sukupolvea. Mitä enemmän aikaa kuluu, sitä enemmän niitä uusia "hitmaneja" alkaa ilmaantua.

Yritän tässä olla vain objektiivinen. Minua ei voi syyttää fanipoikuudesta Xboxin suuntaan, sillä olen juuri hypännyt Xbox-leiristä ps5-leiriin.
Case AC Valhalla on taas toiseen suuntaan vähintään yhtä suuri ero joten ei näistä voi päätellä mitään raudan suhteen.
Teoreettinen ero saatiin vertaamalla GPU:iden teoreettisia maksimiteraflopseja keskenään, joilloin Series X on juuri 17 prosenttia suorituskykyisempi. Käytännön kannalta kyseisellä luvulla ei ole mitään merkitystä, kun muut muuttujat huomioidaan myös mukaan.
Todellakin se pelkkä GPU ero ei vielä merkitse mitään kuten olemme nähneetkin peleissä.
 
Case AC Valhalla on taas toiseen suuntaan vähintään yhtä suuri ero joten ei näistä voi päätellä mitään raudan suhteen.

Todellakin se pelkkä GPU ero ei vielä merkitse mitään kuten olemme nähneetkin peleissä.
Tämä on tietysti pelkkää spekulointia, mutta mielestäni tuo Valhalla voisi mennä sen piikkiin, että Xboxin kehitystyökalut olivat silloin huonommat.
 
Ylös Bottom