Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Alkuperäisen vision vastaisesti konsolin osalta joudutaan tekemään selvästi enemmän kompromisseja kuin pelkästään reson pudotus, jotta pelit saadaan pelikelpoisiksi. Toivottavasti konsolista ei tule tulevaisuudessa samanlaista riippakiveä kuin nykyisestä Xbox Onesta, kun pelit pitää vielä jollain ilveellä saada tälläkin rimpulalla pyörimään, jolloin lopputuloksena on se heikoin versio multiplattareista.

Pistäkää nyt jotain täyttä faktaa Series S nextgen jarrusta, meinaan aivan mutua nämä herrojen viestit. Tätä samaa liirumlaarumia on netti pullollaan "asiantuntioiden" toimesta. Nykypäivänä kun kaikki ihmiset tuntuu olevan asiantuntioita jotka esim. osaa postaa sivustoille tai laittaa youtubeen videoo. Siis kuka on sanonut ja mitä ? (linkit) koska en usko et sulla on mitään kokemusta Series S koodaamisesta. Lyöt faktat pöytään niin olen valmis nöyrtymään sen edessä.
 
Viimeksi muokattu:
Vähemmän kai Series S:ssä on "jarrua" kuin pc:n lukuisissa eri kokoonpanoissa, joissa ei osassa ole edes SSD:tä. Series S on kuitenkin nykyajan tekniikkaa prosessorinsa ja tallennustilansa osalta eikä graafinen puolikaan vanhentunut ole mutta vähemmän tehokas vain. Kysehän on siis vain skaalaamisesta eikä kompromisseja tarvitse tehdä ymmärtääkseni kuin graafisen puolen osalta (kun prossu ja SSD käsittääkseni samaa kaliiberia kuin Series X:n).

Onko nämä "jarrusta" puhuvat siis myös samalla sitä mieltä että pc:t jarruttavat kehitystä? Siellähän kuitenkin pitää ottaa useat erilaiset kokoonpanot huomioon eikä todellakaan voida olettaa että kaikilla on varsinkaan sitä SSD:tä. Samoin vaihtelevuus prosessoreissa lienee myös suuri.

Optimointi on sitten eri asia mutta mielestäni Series-laitteet on hyvin suunniteltu sitä ajatellen. Eihän S eroa X:stä kuin graafiselta puoleltaan ja SSD:n koolta. Se kai muuten on identtinen? Eikö sille siis voi tehdä pelit vain laskemalla ulkoasua mutta muuten pelit on samaa kamaa? Millä tavalla se jarruttaa mitään? Eikö se grafiikkapuoli muutoin ole identtinen ominaisuuksiltaan myös, joten uudemmat tekniikat on olemassa myös jos tehot vain riittää ja jos ei, niin kehittäjät ottaa "täpän" pois jostain kohtaa ja that's it. Näinhän se pc:llä ainakin menee eikä kukaan ole valitellut että pc:t jarruttaa kehitystä.

LISÄYSTÄ: Sanotaan nyt vielä että tosiaan ole asiantuntija enkä edes katsonut tuota mainittua videota aiheesta. Olen kuitenkin ymmärtänyt että se skaalaus olisi melko yksinkertainen juttu. Ilmeisesti asia ei välttämättä siis olekaan näin? Omaan logiikkaan siis menee yhteen pc:n eri kokoonpanojen säätämisen kanssa mutta tuossako nyt on jotain lisäongelmia, vai? Pitääkö se tuo video katsoa vai osaako joku fiksumpi avata että mitä ne ongelmat tarkalleen ovat? Onko tuo video ainoa todiste näistä ongelmista vai onko ihan yleisempikin kehittäjien mielipide laitteesta?

Olen ollut siis alunperin sitä mieltä että Series S ei paljoa vähempää voisi minua kiinnostaa ja olisin pärjännyt ilmankin mutta lukuisat kehut ovat muuttaneet suhtautumistani asenteeseen "hyvä että on vaihtoehtoja jos vielä on noin hyvä vehjekin" mutta nytkö siis on pelko että alkaa olemaan riippakivi pitkässä juoksussa?

No, itsellä on tähän vastaus ja se on PS5. Jos siis Series X:lle tulee S:n vuoksi jotenkin huonompia versioita. Muutenkin tulee katsottua että kummalle laitteelle kannattaa aina peli ostaa mutta onhan se ikävä jos yhden konsolin omistajille tulee nyt jotain huonompia versioita sen vuoksi että haluttiin antaa vaihtoehtoja kuluttajille.

Ei kai Series S:n "ongelmat" vain ole sitä luokkaa että yritetään liikaa? Mielestäni laite voisi olla 1080p 60 fps -laite ja eikös siinä siihen pitäisi tehot riittää ihan hyvin? Vai onko pelien skaalaus isompi homma minkä kuvan omaan pc:n resoluution ja asetusten säätämisestä? Tietenkin kunnon optimointi lienee muutakin kuin valikoissa seikkailua (vai onko?) mutta en edelleenkään saa koppia siitä että mikä laitteessa tarkalleen kehitystä jarruttaa, varsinkin kun pc-kentällä on niin laaja skaala vielä heikompia kokoonpanoja, joilla porukka silti kai pelailee.
 
Viimeksi muokattu:
Miten olisi uusi erä RDNA 2 -vääntöä? :p Itsehän en tiedä piirien sielunelämästä hittoakaan, joten vetäydyn tästä takavasemmalle seuraamaan.
 
Miten olisi uusi erä RDNA 2 -vääntöä? :p Itsehän en tiedä piirien sielunelämästä hittoakaan, joten vetäydyn tästä takavasemmalle seuraamaan.
Parhaiten ero noissa nähdään parin vuoden sisällä kun oikeita next gen pelejä alkaa tulemaan enemmän. Nyt se on enemmänkin jossittelua.
 
Nyt tuli erikoinen uutinen vastaan:


Mitään johtopäätöksiä ei kannata kuitenkaan vetää mutta entä jos noin PC puolella kävisi että omaan palveluun laitetaan paremmat versiot mitä muile palveluille kuten Steam?
 
Tuskin kukaan sille nyt nauraa laitteena kuluttajan kannalta, mutta on ihan Phil Spencerin itsensäkin toteama fakta, että pelien kehitys tulee olemaan hankalampaa deveille Series S:n takia.
Nyt taidat laittaa sanoja Spencerin suuhun? Tai ehkä olet ymmärtänyt asian väärin.

Hankalamman sijaan on puhuttu hitaammasta pelien kehityksestä. Yhdet ylimääräiset speksit joihin tähdätään varmasti oman aikansa kehitysajasta lohkaisevatkin. Mitään hankaluuksia Spencer ei sen sijaan odota Series S:sän pelinkehitykseen tuovan. Onhan tällainen optimointi jokatapauksessa tuttua PC puolelta.

Lähde:
 
Nyt taidat laittaa sanoja Spencerin suuhun? Tai ehkä olet ymmärtänyt asian väärin.

Hankalamman sijaan on puhuttu hitaammasta pelien kehityksestä. Yhdet ylimääräiset speksit joihin tähdätään varmasti oman aikansa kehitysajasta lohkaisevatkin. Mitään hankaluuksia Spencer ei sen sijaan odota Series S:sän pelinkehitykseen tuovan. Onhan tällainen optimointi jokatapauksessa tuttua PC puolelta.

Lähde:
Tai ehkä mielestäni menee yksi yhdessä se, että jos aikaa menee enemmän optimointiin, johtuu se siitä että on hankalampaa optimoida pelit Series S:lle kuin XSX/PS5 johtuen esimerkiksi Series S:n pienemmästä muistista joka johtaa sitten tiettyihin kompromisseihin.

Mutta hyvä jos näin ei käy ja pelit skaalautuvat tulevaisuudessakin moitteettomasti Series S:lle. Eihän tässä kukaan muuta toivokaan.
 
Series S näyttää mitättömän näytönohjaimen ja luokattoman hitaiden muistien perusteella aivan toivottomalta laitteelta paperilla. Tähän asti se on kuitenkin pärjännyt odotuksiani paljon paremmin ja vaikuttaisi siltä, että Microsoftilla on mietitty kokonaisuutta huolella, vaikka se näyttää hyvin epätasapainoiselta. Varmaan sillä sinnittelee seuraavat pari vuotta, jonka jälkeen se alkaa olla yhtä ankea vaihtoehto kuin One S nyt tai sitten se vain jotenkin onnistuu ylittämään odotukset vuodesta toiseen. Tulevaisuutta on mahdoton ennustaa, mutta olemassaoleva todistusaineisto, eli lähinnä laitteen speksit ja nykyinen suorituskyky antavat ristiriitaisia signaaleja. Itse olen sillä kannalla, että Series S:stä ei välttämättä tule riippakiveä pelin kehitykselle vaan jossain vaiheessa se ei pysy enää mukana tahdissa ja sille tehdyt versiot ovat huonoja purkkavirityksiä. Kaikki ei luultavasti skaalaudu ihan niin yksinkertaisesti, että 4 TF:n näyttis ja heikot muistit pysyvät mukana.
 
Pistäkää nyt jotain täyttä faktaa Series S nextgen jarrusta, meinaan aivan mutua nämä herrojen viestit. Tätä samaa liirumlaarumia on netti pullollaan "asiantuntioiden" toimesta. Nykypäivänä kun kaikki ihmiset tuntuu olevan asiantuntioita jotka esim. osaa postaa sivustoille tai laittaa youtubeen videoo. Siis kuka on sanonut ja mitä ? (linkit) koska en usko et sulla on mitään kokemusta Series S koodaamisesta. Lyöt faktat pöytään niin olen valmis nöyrtymään sen edessä.

Heh, jos useampi devi on todennut konsolille kehittämisen olevan vähintäänkin haasteellista jo ihan puhtaasti speksien perusteella niin väittäisin huolelle olevan myös aihetta. Eipä Puhakaan riemusta kiljahdellut Series S:stä puhuttaessa. :D



Onhan se jo nähty että alaspäinskaalaus Series S:lle ei ole ollut suinkaan mutkatonta, milloin on jouduttu joustamaan raytracingista ja milloin frameratesta. Toki on oletettavissa että next-gen pelienginet skaalautuvat paremmin myös Series S:lle, mutta se ei poista sitä tosiseikkaa että kyseinen konsoli jatkossa on alin yhteinen nimittäjä minkä pohjalta multiplatform-devit joutuvat pelinsä suunnittelemaan.
Nyt taidat laittaa sanoja Spencerin suuhun? Tai ehkä olet ymmärtänyt asian väärin.

Hankalamman sijaan on puhuttu hitaammasta pelien kehityksestä. Yhdet ylimääräiset speksit joihin tähdätään varmasti oman aikansa kehitysajasta lohkaisevatkin. Mitään hankaluuksia Spencer ei sen sijaan odota Series S:sän pelinkehitykseen tuovan. Onhan tällainen optimointi jokatapauksessa tuttua PC puolelta.

Lähde:

Spencerin PC-puoleen vertaaminen ontuu jo ihan siksi, että siellä voidaan pelille määrittää minimilaitteisto, jolla tämän tulee pyöriä. Konsoleilla tämä ei onnistu, sillä rauta on kiinteänä, jolloin skaalaus tapahtuu pelin puolelta. Pitää myös ymmärtää että Phil on myyntimiehiä, jolloin käytetyt termit ovat mahdollisimman positiivisia, vaikka todellisuus olisikin aivan eri juttu.
Tai ehkä mielestäni menee yksi yhdessä se, että jos aikaa menee enemmän optimointiin, johtuu se siitä että on hankalampaa optimoida pelit Series S:lle kuin XSX/PS5 johtuen esimerkiksi Series S:n pienemmästä muistista joka johtaa sitten tiettyihin kompromisseihin.

Mutta hyvä jos näin ei käy ja pelit skaalautuvat tulevaisuudessakin moitteettomasti Series S:lle. Eihän tässä kukaan muuta toivokaan.

Onhan tuo siinä mielessä erikoinen tilanne, että joudutaanko Series X:ää pitämään ikäänkuin "valjaissa" jotta pelit saadaan vielä optimoitua heikommalle raudalle. CP2077 näytti hyvin mitä käy jos peli suunnitellaan aluksi selvästi tehokkaammalle raudalle ja tämä pitäisi sitten saada jollain ilveelllä pyörimään vuoden 2013 laitteilla, ei käynyt kateeksi CDPR:n devejä. Jos nämä heikoimmat konsolit olisi tiputettu pois tuetuista laitteista, niin peli olisi ollut jo pelattavissa paljon aikaisemmin. Ikävä kyllä tähän ei pelin budjetilla selvästikään ollut varaa.
 
Viimeksi muokattu:
Heh, jos useampi devi on todennut konsolille kehittämisen olevan vähintäänkin haasteellista jo ihan puhtaasti speksien perusteella niin väittäisin huolelle olevan myös aihetta. Eipä Puhakaan riemusta kiljahdellut Series S:stä puhuttaessa. :D



Onhan se jo nähty että alaspäinskaalaus Series S:lle ei ole ollut suinkaan mutkatonta, milloin on jouduttu joustamaan raytracingista ja milloin frameratesta. Toki on oletettavissa että next-gen pelienginet skaalautuvat paremmin myös Series S:lle, mutta se ei poista sitä tosiseikkaa että kyseinen konsoli jatkossa on alin yhteinen nimittäjä minkä pohjalta multiplatform-devit joutuvat pelinsä suunnittelemaan.


Spencerin PC-puoleen vertaaminen ontuu jo ihan siksi, että siellä voidaan pelille määrittää minimilaitteisto, jolla tämän tulee pyöriä. Konsoleilla tämä ei onnistu, sillä rauta on kiinteänä, jolloin skaalaus tapahtuu pelin puolelta.
Mahdollisita ongelmista huolimatta 4A Games lupailee 1080p/60fps ja raytracingia Series S:lle.

Still, in the short term, 4A Games has been able to get around the teething difficulties. Its upcoming Metro Exodus upgrade for the platforms will run at 60fps with support for ray tracing on both systems — albeit with the Series S outputting at 1080p.
 
Mahdollisita ongelmista huolimatta 4A Games lupailee 1080p/60fps ja raytracingia Series S:lle.

Ei kannata pettyä hirveästi jos luvattu RT-mode on 30 fps ja ilman RT:ia 1080p 60 fps. Spekuloinnin pohjana käytän Spidermanin RT-toteutusta, jossa saatiin RT mode aikaiseksi 60 fps ruudunpäivityksellä 1080p resoluutiolla, tosin jerkkuakin pellin alta löytyi eri tavalla kuin Series S konsolista. Myöhemmin olemme tämänkin suhteen viisaampia.
 
Ei kannata pettyä hirveästi jos luvattu RT-mode on 30 fps ja ilman RT:ia 1080p 60 fps. Spekuloinnin pohjana käytän Spidermanin RT-toteutusta, jossa saatiin RT mode aikaiseksi 60 fps ruudunpäivityksellä 1080p resoluutiolla, tosin jerkkuakin pellin alta löytyi eri tavalla kuin Series S konsolista. Myöhemmin olemme tämänkin suhteen viisaampia.
Kunhan on mahdollisuus ottaa RT pois, niin kelpaa mulle.

Saisi kaikki kehittäjät ottaa mallia Bright Memorystä, kun siellä on ihan mukavasti säätöjä graafisille asetuksille, jopa Series S:llä, vaikka sitten tuo menisi kyllä hieman liikaa PC kaltaiseksi :)


bright-memory-xbox-settingsd.jpg
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Jos oikein tarkasti lukisit viestini, jotka linkkasit, niin huomaisit, että ei niissä mitään yleistetty. Tarkkana siellä, täällä vahditaan.

Mutta onhan tämä sen verran no-brainer, että voin minä yleistääkkin. Smart delivery todella hieno homma käyttäjälle, PS5 tyyppinen Avengers tallennuksen siirto ei niin hyvä käyttäjälle.
YongYea tehnyt just tästä aiheesta videon myös

 
YongYea tehnyt just tästä aiheesta videon myös



Save homman kyllä ymmärrän mutta en tota PS4 -> PS5 hommaa? Oonko jääny jostaki nyt PS5 käyttäjänä paitsi kun ongelmitta esim Crash bandicoot 4 ja Borderlands 3 kohdalla? Levy sisälle ja meet Storeen ja valitset version ja lataat sen?
 
Save homman kyllä ymmärrän mutta en tota PS4 -> PS5 hommaa? Oonko jääny jostaki nyt PS5 käyttäjänä paitsi kun ongelmitta esim Crash bandicoot 4 ja Borderlands 3 kohdalla? Levy sisälle ja meet Storeen ja valitset version ja lataat sen?

Omalle kohdalle osui Crash 4 kanssa tuo bugi?, että PS5 versiota ei löytynyt, luki vain että coming soon tai ostonappula digiversioon. Itselläni siis levy. Pari päivää kun odotteli niin tuli vissiin joku korjaus niin sitten löytyi Storesta ja pystyi normisti lataamaan. Ilmeisesti tuo ilmeni vain osalla käyttäjistä.
 
Omalle kohdalle osui Crash 4 kanssa tuo bugi?, että PS5 versiota ei löytynyt, luki vain että coming soon tai ostonappula digiversioon. Itselläni siis levy. Pari päivää kun odotteli niin tuli vissiin joku korjaus niin sitten löytyi Storesta ja pystyi normisti lataamaan. Ilmeisesti tuo ilmeni vain osalla käyttäjistä.

Noita bugeja on varmana paljonkin, digiversioiden omistajilla niitä ainaki tuntui olevan. Julkkarissa itse menin Storeen ja alkoin latailemaan PS5 versiota pelistä ilman ongelmia.
 
The process is as follows:

Let's say you have been playing Avengers on your PS4 since it came out last year. Now you get a PS5:
Click "upload your save" in the PS4 version.
Start the game on PS5

That's it!

It's the same process as Spiderman and several other games. People are making a huge fuss since they've assumed it would work differently for some reason and done something wrong in retrospect, like deleting the PS4 version in advance to make space for the PS5 version then being annoyed they need to download the PS4 version again since they didn't read the instructions / pay attention to previous games. There are also media publications lying with the claim both versions must be installed at once, which is not true.

Ei tämä pleikan ratkaisu nyt niin hirveän monimutkaiselta kuulostaa niin kuin somessa tällä hetkellä maalaillaan. Näinhän käsittääkseni aina ennenkin on konsolien cross savet onnistuneet, ainakin ennen Xboxin Smart Deliverya. Korjatkaa jos olen väärässä sillä ei ole ennen ollut tarvetta entisenä PC-pelurina siirrellä mitään konsolien välillä.

Toistetaan nyt vielä varmuuden vuoksi, että kyllähän Smart Delivery on tässä valossa erinomainen innovatiivinen ratkaisu konsolille, mutta mielestäni jälleen kerran tämän asian vakavuutta ja tärkeyttä paisutellaan sosiaalisessa mediassa. Tuskin yhdelläkään jää pelit pelaamatta uudella konsolilla kun eivät onnistu siirtämään tallennustaan toiselle konsolille. Pääasia, että pystyvät.

Vähän tuntuu, että pleikan ratkaisu on jotenkin kamalista kamalin sen perusteella, että Xboxilla tuo ratkaisu on vain erinomainen. Vähän samaa ilmiötä näkee, kun pleikalta tulee joku arvostettu exclu pihalle niin narratiivi sitten kääntyy heti siihen kuinka Xboxilla ei olisi mitään pelattavaa tai että heidän exclunsa olisivat aivan kamalia puolestaan mikä ei tietenkään ole totta.

Jotenkin mielestäni tälläisistä asioista aina ylireagoidaan pelaajien keskuudessa. Huvittaa itseäni, että pleikan ympärillä keskustelu tuntuu olevan nyt pelkkää doom & gloomia vaikka he juuri tällä viikolla julkistivat uuden next gen VR-kapulan ja tämän lisäksi saatiin erittäinkin lupaavalta vaikuttava maistiainen tuosta Forspoken-nimisestä pelistä joka on ilmeisesti PS5:n arkkitehtuurin perusteella suunniteltu (huomaa kuinka nopeatempoisesti näyttävää grafiikkaa saadaan liikutettua vrt. taannoinen Spiderman PS5-demo). Silti puheenaihe pyörii tämän cross saven ympärillä ja kuinka sen on pakko muuttua tai muuten voidaan tyyliin laittaa putiikki kiinni Sonylla. :D

Tietenkin hyvä, että asiasta uutisoidaan ja Smart Delivery saa ansaittua suitsutustaan, mutta vähän mietityttää missä ihmisten prioriteetit on jos tälläinen saa niin paljon palstatilaa verrattuna muuhun tällä viikolla julkaistuun uuteen ja mielenkiintoiseen.
 
The process is as follows:

Let's say you have been playing Avengers on your PS4 since it came out last year. Now you get a PS5:
Click "upload your save" in the PS4 version.
Start the game on PS5

That's it!

It's the same process as Spiderman and several other games. People are making a huge fuss since they've assumed it would work differently for some reason and done something wrong in retrospect, like deleting the PS4 version in advance to make space for the PS5 version then being annoyed they need to download the PS4 version again since they didn't read the instructions / pay attention to previous games. There are also media publications lying with the claim both versions must be installed at once, which is not true.

Ei tämä pleikan ratkaisu nyt niin hirveän monimutkaiselta kuulostaa niin kuin somessa tällä hetkellä maalaillaan. Näinhän käsittääkseni aina ennenkin on konsolien cross savet onnistuneet, ainakin ennen Xboxin Smart Deliverya. Korjatkaa jos olen väärässä sillä ei ole ennen ollut tarvetta entisenä PC-pelurina siirrellä mitään konsolien välillä.

Toistetaan nyt vielä varmuuden vuoksi, että kyllähän Smart Delivery on tässä valossa erinomainen innovatiivinen ratkaisu konsolille, mutta mielestäni jälleen kerran tämän asian vakavuutta ja tärkeyttä paisutellaan sosiaalisessa mediassa. Tuskin yhdelläkään jää pelit pelaamatta uudella konsolilla kun eivät onnistu siirtämään tallennustaan toiselle konsolille. Pääasia, että pystyvät.

Vähän tuntuu, että pleikan ratkaisu on jotenkin kamalista kamalin sen perusteella, että Xboxilla tuo ratkaisu on vain erinomainen. Vähän samaa ilmiötä näkee, kun pleikalta tulee joku arvostettu exclu pihalle niin narratiivi sitten kääntyy heti siihen kuinka Xboxilla ei olisi mitään pelattavaa tai että heidän exclunsa olisivat aivan kamalia puolestaan mikä ei tietenkään ole totta.

Jotenkin mielestäni tälläisistä asioista aina ylireagoidaan pelaajien keskuudessa. Huvittaa itseäni, että pleikan ympärillä keskustelu tuntuu olevan nyt pelkkää doom & gloomia vaikka he juuri tällä viikolla julkistivat uuden next gen VR-kapulan ja tämän lisäksi saatiin erittäinkin lupaavalta vaikuttava maistiainen tuosta Forspoken-nimisestä pelistä joka on ilmeisesti PS5:n arkkitehtuurin perusteella suunniteltu (huomaa kuinka nopeatempoisesti näyttävää grafiikkaa saadaan liikutettua vrt. taannoinen Spiderman PS5-demo). Silti puheenaihe pyörii tämän cross saven ympärillä ja kuinka sen on pakko muuttua tai muuten voidaan tyyliin laittaa putiikki kiinni Sonylla. :D

Tietenkin hyvä, että asiasta uutisoidaan ja Smart Delivery saa ansaittua suitsutustaan, mutta vähän mietityttää missä ihmisten prioriteetit on jos tälläinen saa niin paljon palstatilaa verrattuna muuhun tällä viikolla julkaistuun uuteen ja mielenkiintoiseen.
Tämä tallennusjupakka tapahtuu nyt, kun taas Forspoken julkaistaan hamaassa tulevaisuudessa. Siksi tämä on tällä hetkellä enemmän tapetilla.

En tietenkään tiedä, mutta hieman epäilen, että Forspoken on mitenkään erityisesti suunniteltu PS5:n arkkitehtuurille. Ensinnäkin peli julkaistaan samaan aikaan myös PC:lle ja toisekseen kyseessä on ajastettu yksinoikeus.
 
Ylös Bottom