Mielenkiinnolla kuulisin enemmän sinulta mitenkä Sony on mielestäsi kusettanut asiakkaita.
Mielestäni meinaan tekevät oikeinkin hyvää duunia pelaajiensa vuoksi ja varmaan tämän takia pleikkarillakin brändinä menee paremmin kuin koskaan. Vai oliko tämä viestisi jonkinlainen viittaus siihen kuinka ovat "kusettaneet" Hämiksen pois muilta alustoilta? Jos näin niin ihmeellisen kova reagointi asiaan puhumattakaan siitä onko "kusetus" edes oikea termi tässä kohtaa.
Niin no, sinun mielestäsihän Sony ei koskaan tee mitään väärin, ja heidän tökerötkin toimensa asiakkaita kohtaan puolustelet varmasti mitä mielikuvituksellisimmilla tavoilla.
Mutta selvennän nyt toki, että kommenttini liittyi ensisijaisesti tuohon sinun heittoosi, että Sony ottaisi jo hämisyksinoikeudesta maksamansa rahat ulos ja vaikuttaisi omalta osaltaan siihen, että hämis-matskua ei mahdollisesti tulisi lainkaan pleikkarille. Tämähän olisi toki täyttä kusetusta, koska kuluttajille on aktiivisesti markkinoitu, että hämis tulee nimenomaan yksinoikeudella pleikkarille. Ja tottakai tältä pohjalta ainakin osa kuluttajista on tehnyt sen ratkaisun, että on ostanut Marvel’s Avengersin sitten pleikkarille, vaikka muitakin alustoja olisi käytössään. Kusetustahan tuossa olisi joka tapauksessa se, että asiakkaille on nimenomaan Playstationille luvattu jotakin ja otettu kuluttajien rahat toki mielellään vastaan, mutta sen jälkeen ei löydy kiinnostusta hoitaa markkinoimansa asia luvatunlaisesti kuntoon.
Toki tässähän olisi aivan samankaltainen lähestymistapa kuin on ollut esim. Playstation-konsoleiden suunnittelussa. Paljon puhuttu CMOS-patteri skandaalihan on se mihin tässä erityisesti viittaan. Eli toki kuluttajien rahat ovat Sonylle kelvanneet konsoleiden ja pelien muodossa, mutta konsolin suunnittelussa ei ole välitetty pätkääkään siitä, että asiakkaat pystyisivät käyttämään Playstation-konsoleitaan ja niille ostamiaan pelejä, niin kauan kuin laitteet vain suinkin käytössä kestävät. Ongelma vain korostuu, kun Sony ei halunnut panostaa taaksepäin yhteensopivuuteen PS3:een liittyen.
Ja kun ongelma on asiaa aktiivisten asiakkaiden toimesta huolella tutkittu ja otettu esille Sonyn suuntaan, niin Sony ei ole asiaa vaivautunut edes kommentoimaan. Toki Sonyn asiakkaita kohtaan ällöttävän ylimielinen pääjohtaja Jim Ryan on todennut, ettei hän pidä vanhoista peleistä, eivätkä Sonyn osalta halua niiden tukemiseen keskittyä.
Asiakkaiden kusetus näkyy toki monenlaisessa muussakin muodossa. Siihen kategoriaan menee sekin, että uusi konsoli tupataan julkaisemaan aivan vajaalla ja puutteellisella käyttiksellä ja jopa hardwaren osalta niin olennainen asia kuin kovolisätilan toimiminen, saatavuus ja yhteensopivat SSD-tuotteet on jätetty yli puoleksi vuodeksi PS5:n julkaisun jälkeen täysin hämärän peittoon. Kuluttajien rahat siis kelpaavat ennakkoon, mutta vastineen tarjoaminen voidaan Sonyn mielestä tehdä silloin kun se heille nyt vain sattuu sopimaan, jos edes silloinkaan.
Todellisuudessa nuo mainitut asiat pitäisi hoitaa niin, että ne olisivat aivan eri tavalla kunnossa heti silloin kun konsolia aletaan myydä.
Sanoisin, että tietynlaiseksi asiakkaiden kusettamiseksi tai ainakin pettämiseksi rinnastettavaa toimintaa Sonylta on myös se, että myynniltään varsin hyvin menestynyt peli, eli Days Gone, joka on myös ollut nimenomaan pelaajien keskuudessa erittäin pidetty peli, on nyt Sonyn toimesta ilmoitettu, ettei pelistä aiotakaan tehdä lainkaan jatko-osaa, jota käytännössä pelin juonen pohjalta voisivat asiakkaat kuitenkin perustellusti odottaa.
Ja tämä kuvio on nyt perusteltu sillä, että Sonyn lippulaivasudion Naughty Dogin jo kertaalleen uudelleenlämmitellylle TLoU1:lle pitää taas kerran tehdä uudelleenlämmittely, ja Naughty Dogille halutaan sitten väkisin siirtää apuun Days Gonea kehitellyt Bend-studio, joka on selkeästi ilmaissut halunsa kehittää nimenomaan Days Gone 2:n. Tämä kuviohan on jo ehtinyt johtaa Bendin avainhenkilöiden irtisanoutumisen.
Kyllähän näitä vastaavia esimerkkejä löytyisi muitakin, mutta tässä nyt ehkä niitä räikeimpiä. Sinänsä Sonyn brändi on jo alkanut ottaa jonkin verran hittiä juuri näistä asioista johtuen. Ei se toki vielä tässä konsolisukupolvessa tule merkittävästi näkymään, mutta jos Jim Ryan saa jatkaa tuota ikävää asiakkaita ylenkatsovaa suhtautumista ja toimintatapaa Sonyn peräsimessä, niin kyllä Sonylla on näköpiirissä Nokian matkapuhelinkuvioiden kaltainen romahdus.