Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Näyttäisi Xboxilla pyyhkivän myös ihan hyvin. Viime neljännen, joka päättyi 31.3.2021 aikana Microsoftin peliosasto sai tuloja 3,53 miljardin verran. Xbox-konsolien myynti nousi vuodessa 232% (kiitos uuden konsolisukupolven) sekä myös Xboxin sisältö- ja palveluliikevaihto nousi viime vuodesta 34% Game Passin nopean kasvun ansiosta.

 
Tuossa myös Sonyn liikevaihtolukemia. Digipelit ja mikrotransaktiot jyräävät.


Add on / DLC osuus on kyllä huolestuttavan iso piirakan pala. Tämä entisestään kertoo kehittäjille, että tehkää peli niin sanotusti minimisisällöllä ja julkaiskaa lisäriä ja muuta maksullista siihen päälle niin paljon kuin pystyy.

Tämä ei tietenkään koske vain PlayStationia, vaan sama tilanne on oletettavasti myös Xboxin ja jopa Nintendon puolella.
 
Add on / DLC osuus on kyllä huolestuttavan iso piirakan pala. Tämä entisestään kertoo kehittäjille, että tehkää peli niin sanotusti minimisisällöllä ja julkaiskaa lisäriä ja muuta maksullista siihen päälle niin paljon kuin pystyy.

Tämä ei tietenkään koske vain PlayStationia, vaan sama tilanne on oletettavasti myös Xboxin ja jopa Nintendon puolella.
Samassa on myös mikrotransaktiot, mikä varmasti paisuttaa tuota lukua olennaisesti. Olisi mielenkiintoista nähdä MTX:n ja lisärien luvut eriteltynä.
 
Offtopic Mikähän käyttäjää @Krokodiileri niin kauhiana noissa hyvissä Boksin uutisissa naurattaa?
Sanon sen ääneen, vaikka kaikki sen varmaan oikeasti tietääkin: tuolla hymiöllä yritetään väheksyä viestejä, joissa puhutaan "vastustajasta" positiiviseen sävyyn. Sitä käytetään silloin, kun kirjoittaja ei kykene vasta-argumentoimaan asiallisesti.
 
Siis ymmärränkö oikein Sonyn lukuja:

$1.3 mrd retail pelit
$5.1 mrd digitaaliset pelit

Digi only jyrää vahvasti, mutta kuluttajat haluavat kuitenkin fyysisen aseman.

edit: typo
 
Viimeksi muokattu:
Siis ymmärrätkö oikein Sonyn lukuja:

$1.3 mrd retail pelit
$5.1 mrd digitaaliset pelit

Digi only jyrää vahvasti, mutta kuluttajat haluavat kuitenkin fyysisen aseman.
Jep, pieneksi käy fyysisten osuus. Pandemia varmasti vaikuttaa, mutta suunta on ollut tämä muutenkin.

Minusta levyaseman tarpeellisuus ei ole ihan suoraan verrannollinen näihin lukuihin. Jos nyt vaikka Matti Meikäläinen ostaa 10 peliä diginä ja jokainen on ollut jonkin sortin alennuksessa. Sanotaan nyt vaikka 35€ per kappale, mutta ostaa myös vaikkapa kolme täysihintaista peliä levyllä tietäen että myy ne eteenpäin, kun on pelannut läpi. Matti tuhlasi enemmän rahaa digipeleihin, mutta kertaostoksina pitkällä aikavälillä ne eivät tuntuneet niin pahoilta.

Näen tällaisessa kuviossa paljon omaa ostokäyttäytymistä. Haluaisin ostaa pelit fyysisinä, mutta tartun helposti hyviin alennuksiin myös diginä, mikä pitkässä juoksussa saattaa kääntyä niin että tuhlaan enemmän digiin. Tämä ei silti poista levyaseman tarvetta.

Sitten on tietysti vielä 4k bluray leffat, johon levyasemaa voisi tarvita.
 
Add on / DLC osuus on kyllä huolestuttavan iso piirakan pala. Tämä entisestään kertoo kehittäjille, että tehkää peli niin sanotusti minimisisällöllä ja julkaiskaa lisäriä ja muuta maksullista siihen päälle niin paljon kuin pystyy.

Tämä ei tietenkään koske vain PlayStationia, vaan sama tilanne on oletettavasti myös Xboxin ja jopa Nintendon puolella.
Ja tälläinen homma on mielestäni vaarassa kasvaa mitä enemmän Game Passin kaltaiset palvelut yleistyvät.

Jos pelin hinta ei ole enää asetettu niin korkealle kuin ennen, ei studio ole välttämättä enää velvoitettu tekemään peleistä yhtä pitkiä kuin ennen vaan isoa massiivista julkaisua tärkeämmäksi voi nousta saada peli mahdollisimman pian ulos tilauspalveluun. Ja kun alennetun hinnan takia ei välttämättä samanlaisia tuloja saada isoimmilla peleillä mitä täydellä hintalapulla peliä myydessä, tulee studiolla varmaan ensimmäisenä mieleen paikata tätä tilannetta lyömällä peliin jonkinlainen cash shop josta voi ostaa uuden hienon skinin päähahmolle yms.

Tähän mennessä pleikkarin yksinoikeuspelit ovat hyvin vältelleet turhia maksullisia DLC:eitä (poislukien rahastukselta tuntuvat pelien deluxe editionit), mutta toivon todella, että homma pysyy myös tuolla tasolla siinä kohtaa kun pleikalta se oma tilauspalvelu ilmestyy.

Maksan mieluummin täyden hinnan pelistä ilman maksullista lisäsisältöä kuin pienemmän hinnan pelistä jonka identiteettiä on muutettu niin, että se houkuttelee pelaajaa lisämaksuihin, olisi se sitten vaikka vain niinkin turhien asioiden kuin skinien myötä.
 
Ja tälläinen homma on mielestäni vaarassa kasvaa mitä enemmän Game Passin kaltaiset palvelut yleistyvät.

Jos pelin hinta ei ole enää asetettu niin korkealle kuin ennen, ei studio ole välttämättä enää velvoitettu tekemään peleistä yhtä pitkiä kuin ennen vaan isoa massiivista julkaisua tärkeämmäksi voi nousta saada peli mahdollisimman pian ulos tilauspalveluun. Ja kun alennetun hinnan takia ei välttämättä samanlaisia tuloja saada isoimmilla peleillä mitä täydellä hintalapulla peliä myydessä, tulee studiolla varmaan ensimmäisenä mieleen paikata tätä tilannetta lyömällä peliin jonkinlainen cash shop josta voi ostaa uuden hienon skinin päähahmolle yms.

Tähän mennessä pleikkarin yksinoikeuspelit ovat hyvin vältelleet turhia maksullisia DLC:eitä (poislukien rahastukselta tuntuvat pelien deluxe editionit), mutta toivon todella, että homma pysyy myös tuolla tasolla siinä kohtaa kun pleikalta se oma tilauspalvelu ilmestyy.

Maksan mieluummin täyden hinnan pelistä ilman maksullista lisäsisältöä kuin pienemmän hinnan pelistä jonka identiteettiä on muutettu niin, että se houkuttelee pelaajaa lisämaksuihin, olisi se sitten vaikka vain niinkin turhien asioiden kuin skinien myötä.
Tilauspalveluilla on osuutta asiaan, mutta kyllä isompi syypää on muun muassa Codin, Forniten ja EA:n pelien tuoma kulttuuri. Sieltä ne mikromaksut kumpuaa tai ovat ainakin kummunneet.

Jatkosta on toki paha sanoa. Halo Infinitessä varmaan on jotain kosmeettista krääsää, niinkuin oli edellisessäkin Halossa. Jos Hellblade 2, Fable ja kumppanit ovat pelkkää mikromaksua, niin sitten tilanne on huolestuttava.
 
...mutta toivon todella, että homma pysyy myös tuolla tasolla siinä kohtaa kun pleikalta se oma tilauspalvelu ilmestyy.

Eikös PS Now ole jo ilmestynyt?

Tilauspalveluilla on osuutta asiaan, mutta kyllä isompi syypää on muun muassa Codin, Forniten ja EA:n pelien tuoma kulttuuri.

Voisin kuvitella, että mikromaksuilla satoja miljoonia tienaavat mobiilipelit ovat myös olleet tässä veturina. Sieltähän tuo businessmalli on tuttu.

Game Pass ei taas kyllä missään nimessä ole ollut vaikuttamassa tähän ilmiöön ihan jo siksi, että palvelu on vasta nyt kasvamassa merkittäväksi, eikä kyseisen palvelun tarjontakaan mitenkään erityisesti painotu mikromaksuiluun. Ja siis nämä mikromaksut on ilmiönä paljon Game Passia vanhempi.
 
Game Pass ei taas kyllä missään nimessä ole ollut vaikuttamassa tähän ilmiöön ihan jo siksi, että palvelu on vasta nyt kasvamassa merkittäväksi, eikä kyseisen palvelun tarjontakaan mitenkään erityisesti painotu mikromaksuiluun. Ja siis nämä mikromaksut on ilmiönä paljon Game Passia vanhempi.

Aina voi spekuloida, mutta toistaiseksi ei ole ollut näyttöä siitä, että Game Passin takia mikromaksujen sekä lisäosien määrä olisi kasvanut. Voi olla, että joskus on näyttöä tai sitten ei.
 
Aina voi spekuloida, mutta toistaiseksi ei ole ollut näyttöä siitä, että Game Passin takia mikromaksujen sekä lisäosien määrä olisi kasvanut. Voi olla, että joskus on näyttöä tai sitten ei.

Näinhän se on.

Mitähän muuten tuo Sonyn Add On piirakka sisältää tarkalleen?
 
Eikös PS Now ole jo ilmestynyt?
Viittasin tähän mitä Jim Ryan lupaili muutama kuukausi sitten.


Jos ei tule uutta palvelua niin oletettavaa on, että PS Now tai PS+ saa ison muodonmuutoksen.

Game Pass ei taas kyllä missään nimessä ole ollut vaikuttamassa tähän ilmiöön ihan jo siksi, että palvelu on vasta nyt kasvamassa merkittäväksi, eikä kyseisen palvelun tarjontakaan mitenkään erityisesti painotu mikromaksuiluun. Ja siis nämä mikromaksut on ilmiönä paljon Game Passia vanhempi.
Ei kai kukaan sanonut Game Passin olleen vaikuttamassa mikromaksujen syntyyn vaan sitä, että sen tyylinen palvelu mahdollistaa paremmin tuon, että täydellä hintalapulla pelin myymisen sijaan tulonlähteitä lähdetään hakemaan muita kautta jos pelien tuotot eivät pelkällä Game Passista saaduilla siivuilla vastaa esimerkiksi osakkeenomistajien odotuksia.

Siihenhän mikromaksut usein perustuvat, että luodaan matala kynnys pelaajille pelata peliä halvalla jotta saavutetaan mahdollisimman moni pelaaja joilleka tarjota näitä lisäpalveluja.
 
...täydellä hintalapulla pelin myymisen sijaan tulonlähteitä lähdetään hakemaan muita kautta jos pelien tuotot eivät pelkällä Game Passista saaduilla siivuilla vastaa esimerkiksi osakkeenomistajien odotuksia.

Niin kaikenlaisia piruja voi toki maalailla seinille, eikä siinä, onhan tämä kaikki mahdollista, vaikka mitään merkkejä tästä ei vielä ole ollut. Ja mielenkiintoinen tämä keskustelu kyllä, varsinkin kun se syntyi nimenomaan Sonyn liikevaihdon todella suuresta Add On osuudesta.

Viittasin tähän mitä Jim Ryan lupaili muutama kuukausi sitten.

Markkinamiehet toki varmasti brändäilee uudestaan tuon Sonyn PS Now palvelun, jos painotuksen sinne haluavat. Onhan tuo kieltämättä jäänyt aika paitsioon. Mutta siis Sonyllakin tämä Game Passin suora kilpailija on jo olemassa, joten onko sitten tuo keskustelun Add On piirakka jotenkin sitä kautta ollut kasvussa?
 
Niin kaikenlaisia piruja voi toki maalailla seinille, eikä siinä, onhan tämä kaikki mahdollista, vaikka mitään merkkejä tästä ei vielä ole ollut. Ja mielenkiintoinen tämä keskustelu kyllä, varsinkin kun se syntyi nimenomaan Sonyn liikevaihdon todella suuresta Add On osuudesta.
Ottaen huomioon kuinka kaikissa Xboxin suurimmissa peleissä tähän mennessä on ollut mikromaksuja jossain muodossa (Gears, Halo, Forzat, Sea of Thieves) niin en usko, että nuo tulevaisuudessakaan mihinkään on poistumassakaan. Hyvä jos pysyvät yhtä maltillisina kuin tähän mennessä.

Sen verran samanlaisesta pelaajakunnasta kilpailevat Xbox ja PlayStation, että voidaan mielestäni hyvin olettaa Xboxinkin puolella Add On-osuuden olevan suurta piirakoissa. Tuskin tämä "ongelma" pelkästään pleikkaa koskee.

 
Niin kaikenlaisia piruja voi toki maalailla seinille, eikä siinä, onhan tämä kaikki mahdollista, vaikka mitään merkkejä tästä ei vielä ole ollut. Ja mielenkiintoinen tämä keskustelu kyllä, varsinkin kun se syntyi nimenomaan Sonyn liikevaihdon todella suuresta Add On osuudesta.

Markkinamiehet toki varmasti brändäilee uudestaan tuon Sonyn PS Now palvelun, jos painotuksen sinne haluavat. Onhan tuo kieltämättä jäänyt aika paitsioon. Mutta siis Sonyllakin tämä Game Passin suora kilpailija on jo olemassa, joten onko sitten tuo keskustelun Add On piirakka jotenkin sitä kautta ollut kasvussa?
Tässähän se hyvin tuli. Puhuttiin Sonyn Add on -myynneistä ja silti jotenkin se meni siihen, että Game Passilla tai tilauspalveluilla yleensä olisi asiaan jotain tekoa. Tietäen, että PS Nowssa ei ole ollenkaan samaa määrää tilaajia kuin Game Passissa, niin kyllä nämä add on myynnit jostain muualta tulee.

Olisi ihan siistiä nähdä paljonko tuosta piirakasta on FIFAn Ultimate Teamia, Fortniten uusia skinejä ja tanssiliikkeitä, ja Codin Season Passia. Veikkaan, että tämän tyyppiset jutut haukkaa ison palasen.

Jos pitäisi valita, niin huomattavasti mieluummin ottaisin vaikka Gears 5:n Hivebustersin kaltaisia lisäreitä, kuin näitä yllämainittuja mikromaksuja.

On myös huomioitava, että on eri tyyppisiä pelejä. Vaikkapa nyt GaaS peli Sea of Thieves on huomattavasti otollisempi paikka mikromaksuille, kuin joku selkeä kertaluontoinen yksinpeli. Sama homma moninpeliin painottuvissa peleissä, kuten Cod, Halo, Gears jne. Kuten sanottu, jos Hellblade 2, Fable, Avowed ynnä muut yksinpelit ovat täynnä mikromaksuja, niin silloin tilanne on huolestuttavampi.
 
Ylös Bottom