Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua myyntiluvuista (NPD, FIGMA ja niin edelleen)

Tuskin tämä "ongelma" pelkästään pleikkaa koskee.

Näin tuskin kukaan epäilee, mutta kuitenkin Sonyn suuresta Add On osuudesta keskusteltaessa on vähän outoa nostaa Game Pass (ja vastaavat) palvelut ongelmallisiksi. Toki ennustaa, mutuilla ja spekuloida saa, ei siinä.

Itseäni tuohon Add On kassavirtaan liittyen kuitenkin kiinnostaisi kuulla sen sisällöstä tarkemmin. Game Pass siihen tuskin liittyy, vaikka ehkä MLB 21:ssa jotain Sonylle päätyviä mikromaksuja voi toki ollakin.
 
Näin tuskin kukaan epäilee, mutta kuitenkin Sonyn suuresta Add On osuudesta keskusteltaessa on vähän outoa nostaa Game Pass (ja vastaavat) palvelut ongelmallisiksi. Toki ennustaa, mutuilla ja spekuloida saa, ei siinä.
Näin minäkin olen asian käsittänyt. Etenkin kun Game Passin annoin esimerkkinä ainoastaan sen takia, että se on näistä palveluista paras ja suosituin.

Ihan alkuperäisessä viestissäni toivoin, ettei Sony lähde muuttamaan tyyliään mikromaksujen suhteen sitten kun sieltä tulee heidän oma tilauspalvelu. Enhän minä edes sitä sanonut, että Game Passissa tällä hetkellä mikromaksut jylläävät. Ainoastaan mutuilin, että mielestäni tuo matalampi hintalappu peleille voi mahdollistaa sen, että tulevaisuudessa mikromaksut yleistyvät entisestään.
 
Ilmeisesti siellä Game Passin puolustusvoimien toimistossa ei lueta viestejä kovin tarkasti. Missään ei tosiaan väitetty, että Game Passilla tai vastaavilla palveluilla olisi näiden lukujen kanssa tekemistä.

Sen sijaan tuotiin esiin teoria siitä, miten kuukausimaksulliset palvelut voivat muokata pelialaa, joka jo nyt elää pikkuhousupaketeista ja eri värisistä hatuista. Olen itsekin pohtinut tällaista mahdollisuutta, että kuukausimaksulliseen palveluun tulee houkutus tuoda pienemmällä vaivalla nopeasti kehitettyjä pelejä, joista sitten kerätään maksut kaikenlaisen pay-to-winin muodossa. Ne mainospuheet luodaan sitten palvelun osalta jollain isommalla tittelillä aka sisäävetotuotteella. Vaikka tällainen teoria on tietenkin tällä hetkellä utopiaa, foliohattuilua ja mitä vielä täällä lausuttua, niin mitähän se sitten on tilaajamäärien moninkertaistuessa?
 
Ihan alkuperäisessä viestissäni toivoin, ettei Sony lähde muuttamaan tyyliään mikromaksujen suhteen sitten kun sieltä tulee heidän oma tilauspalvelu.

Vaikka PS Now ei kuluttajia ole innostanut, niin ei se kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö Sonylla jo olisi tilauspalvelua olemassa. Itseasiassa heillähän on siis näitäkin jo useampia (PS Now, PSN+).

Ja keskustellaan nyt siitä Sonysta ja liikevaihdosta:

Digital Software: $5.12bn / 21%
Add on Content: $8.59bn / 34%
Subscriptions: $3.61bn/ 14%

Eli jo nykyisellään Sonyn liikevaihto koostuu näin high level pääosin digitaalisesta myynnistä, tilauspalveluista ja Add On myynnistä. Ei tässä mitään dystopiaa tarvitse piirrellä, kun tämä on siis jo ihan nykypäivänä totta. Näistä elementeistä koostuu 69% Sonyn liikevaihdosta.
 
Itseäni tuohon Add On kassavirtaan liittyen kuitenkin kiinnostaisi kuulla sen sisällöstä tarkemmin.

Mitään tarkempaa tietoa ei minulla ole, enkä moista äkkiseltään löytänyt, mutta alla olevaa ladatuimpien pelien listaa silmäilemällä selviää kyllä epäsuorasti mistä ne add on rahat muodostuvat. Sieltä löytyy top listoilta sekä euroopan että pohjois-amerikan puolelta sellaisia mikromaksukoneita kuin FIFA 21 ja 20, GTA V, uusimmat CoD:t, NBA 2K20 ja 21 jne. Ja ilmaispelit päälle.

Lisäksi en tiedä lasketaanko tuohon myös käyttöjärjestelmän taustakuvat ym. kilkkeet, joista varmaan 110 miljoonalta PS4 käyttäjältä jotain ropisee.

 
Entie mistä tämä Gamepassi tähän keskusteluun tuli? kun kyse oli sonyn add on kassavirrasta joka on todella isoa. Varmaan fifa sarja nba2k. no urheilupelit yleisesti niin ja fortnite. Eikös Epic games ole tehny esim. fortnitellä aivan pirusti rahaa juurikin micromaksuilla skinejä ja muuta. Nämä mikromaksut nyt on tullut jäädäkseen, jopa varmasti lisääntyy peleissä, koska ne tuottaa suuria summia rahaa, gamepassista tai tai muista tilauspalveluista huolimatta mikromaksut on ja pysyy. Jos tässä nyt joku syyllinen täytyy löytää niin se on ihan pelaajat itse jotka näitä ostaa.
 
Entie mistä tämä Gamepassi tähän keskusteluun tuli? kun kyse oli sonyn add on kassavirrasta joka on todella isoa. Varmaan fifa sarja nba2k. no urheilupelit yleisesti niin ja fortnite. Eikös Epic games ole tehny esim. fortnitellä aivan pirusti rahaa juurikin micromaksuilla skinejä ja muuta.
Vastikään julki tulleista oikeuden asiakirjoista käy ilmi, että melkein puolet Fortniten tuotoista tulee nimenomaan PS4-versiosta.

No wonder Sony continues to dump money into Epic Games: court documents reveal that 46.8 per cent of Fortnite’s total revenues between March 2018 and July 2020 were driven by PlayStation 4. That’s significantly more than the 27.5 per cent contributed by Xbox One and 7 per cent spent through iOS. The remaining 18 per cent are split between PC, Android, and Nintendo Switch.

Lähde: Push Square
 
Vastikään julki tulleista oikeuden asiakirjoista käy ilmi, että melkein puolet Fortniten tuotoista tulee nimenomaan PS4-versiosta.

Jep. Siinäpä tosiaan hyvä esimerkki mikä sitä mikromaksuilua ajaa. Kuluttajat ja niiden halu ostaa kaikkea. Hyvä esimerkki myös sille, että miksi Microsoftin F2P:n vapauttaminen maksullisen pelaamisen ulkopuolelle on itseasiassa mahdollisuus tehdä isompaa kassavirtaa.
 
Sonyn yksinoikeuspelien mikromaksuttomuudella ja hinnankorotuksella 80 euroon lienee jonkinlaista yhteyttä. Voi olla, että siellä on pohdittu kumpi on pienempi paha, ja on lopulta päädytty hinnankorotukseen. Sitten kun tähän uuteen normaaliin on totuttu ja seuraava korotuspaine iskee, mikromaksut saattavat olla helpompi pala niellä verrattuna 90€ hintalappuun. Tosin takataskussa on vielä dollarihintojen korotus lähemmäksi eurohintoja.
 
"It was the biggest month for PS5 sales outside of the console's launch month."

Täällä Suomessakin oli vaikka kuinka monta osto-oikeus arpajaista maaliskuussa. Huhtikuu on ollut hiljaisempi.
 
Sonyn yksinoikeuspelien mikromaksuttomuudella ja hinnankorotuksella 80 euroon lienee jonkinlaista yhteyttä. Voi olla, että siellä on pohdittu kumpi on pienempi paha, ja on lopulta päädytty hinnankorotukseen.
Ja mielestäni aivan oikean päätöksen tekivät. Mieluummin maksan seuraavasta God of Warista ja Horizonista tarpeen tullen hieman extraa jos se laatu pysyy samana mitä tähänkin mennessä eikä peleistä ei ole karsittu ominaisuuksia cash shopin taakse tai ties minkä season passien.
 
10 miljoonaa ihmistä on pelannut Halo: Master Chief collectionia:


Käsittääkseni luku kattaa pelkästään PC-pelaajat, jotka ovat ladanneet pelin Steamista tai Windows Storesta. Hienno luku siis! :)

Edit: Niin nähtävästi uutisessakin luki, hyvä minä...
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom