Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Konsolirallipelit

Minustakin näin muutaman tunnin testaamisella ollaan menty parempaan suuntaan. Auto on ainakin soralla hieman ”liukkaampi” ja mutkiin täytyy ennakoida aiempaa enemmän. Auto nakkelee nyt enemmän. Eli DR2:n suuntaan siinä mielessä. Myös törmäämisfysiikat on nyt realistisemmat ja hankalammat; tämä on hyvä asia.

Äänissä on jotakin outoa, esim. renkaat vinkuvat myös soralla. Lisäksi kartturin ähkäisyt yms. muut pöljät kommentit alkaa pitemmän päälle v*tuttaa.

Ite ajan G920 ratilla ja tuntuma on oikeen hyvä, toki säätöjä vaatii.
Muutaman testin jälkeen myös omasta mielestä menty ajettavuudessa eteenpäin ja lähemmäks DR2:sta. Itse ajan Logitech G29-ratilla ja samoilla säädöillä kuin WRC 9:ssä. Tuo renkaiden "vinkuminen"soralla taitaa olla turbon dumpin vikinää mitä yritetty mallintaa.
 
Muutaman testin jälkeen myös omasta mielestä menty ajettavuudessa eteenpäin ja lähemmäks DR2:sta. Itse ajan Logitech G29-ratilla ja samoilla säädöillä kuin WRC 9:ssä. Tuo renkaiden "vinkuminen"soralla taitaa olla turbon dumpin vikinää mitä yritetty mallintaa.
Jaksaisitko joutessasi jakaa G29-säätösi, kiitos!
 
Edellinen kokemus Kylotonin WRC-sarjasta on PS4:lla WRC8. Itsellä pelaaminen jäi vähiin lähinnä 30fps takia vs. Dirt Rally2@60fps.
Nyt PS5:lla odotin, että pääsisi nauttimaan sulavasta ruudunpäivityksestä WRC10 kohdalla. Osittain peli rullaa nätisti, mutta aika usein fps droppaa pahasti, nykii ja näyttö "repeilee". Samaa ongelmaa tuntuu esiintyvän muillakin ja nimenomaan PS5-versiossa. Toivottavasti joku patchi on tulossa.
 
Kaipa tuota voisi sitten testata! Viitsitkö @moukkunen jakaa Thrustmasterin asetuksia vaikka kuvana tänne?
Tässä tämän hetkiset säätöni:

Xbox series X ja rattina Thrustmaster ts-xw+Sparco R383.

WRC 10
max wheel angle: 360

overall force: 85
self aligning torque: 74
tyre load: 51
self centre: 65
recentre force: 0

overall vibration: 50
tyre slip: 150
suspension: 116
ground surface: 50
engine: 90
collision: 50
 
Viimeksi muokattu:
PS5, 9 vs 10. Aina sama rata, sama auto, sama sää ja sama kellonaika. Silti valaistus on massiivisesti erilainen.


Tämä on loistava esimerkki siitä minkä takia asioita on muutettu ihan vain pelkästään muutoksen takia, jotta peli ei olisi saman näköinen kuin aikasempi versio.

WRC 9 mielestäni näyttää paljon paremmalta, mutta toki onhan tuossa WRC 10:ssä myös jotain realistisista, vaikka ei yhtä näyttävä olekkaan. Kenties senkin pelin ulkoasusta löytyy hyviä puolia...
 
Jaksaisitko joutessasi jakaa G29-säätösi, kiitos!
Steer right/left
sensitivity: -2
deadzone: 0
saturation: 90
max wheel angle: 540
overall force: 60
self aligning torque: 100
tyre load: 100
self centre: 70
recentre force: 100
overall vibration: 40
tyre slip: 150
suspension: 120
ground surface: 110
engine: 100
collision: 20

Monien säätöjen jälkeen näihin olen itse tykästynyt ja päätynyt. Säädöthän on makuasioita ja jokaisella omat mieltymyksessä.
 
WRC 8 ja 9 jäi tosi pienelle ajelulle. Etenkin 9 jäi tosi vähälle, koska erityisesti Monte iski vasten kasvoja. Ekalla sektorilla aina jo sekuntikaupalla perässä. Koskaan en selvinnyt ehjänä rallia maaliin vaan menin pisin seiniä. Muut meni ihan ok, mutta uuden kauden aloitus aina vei motivaation.
Päätin etten tätä osta, mutta taas kun pc:lle sai alle 25 egeen ni ostin kuitenkin.

Ite ajelen pädillä, mutta ero on just niin iso kuin kesäkuun demo antoi olettaa. Esim nyt just Monte, ei mitään ongelmaa.
Ja en oo huomannut keskustelua, mutta peliin on tullut kaksi todella isoa muutosta. Ensinnäkin se, että rallin pituudet saa säädettyä. Pisimmillään realistic asetuksella montessa WRC3:lla oli 14ek:ta. Voitin ja selvisin helposti maaliin selkeästi paremman ajotuntuman vuoksi.

Toinen iso uudistus on renkaat. Rallin alussa valitaan mitä rengassettejä otat ralliin ja montako mitäkin. Ja joka huoltotauossa määrität mitä renkaita otat mukaan ja mitkä laitat alle. Yksitellen joka renkaan. Ekaa kertaa vararenkailla on jokin tarkoitus. Joka pätkän välissä voit vaihtaa renkaita ristiin/vararenkaista.
Eli ekaa kertaa minkään rallipelin historiassa renkailla on äärettömän iso taktinen näkökulma ja täysimittaisessa rallissa joutui tosissaan miettimään mitä rengasta pistää alle millekin EK:lle. Rallin lopussa mentiin ihan loppuun ajetuilla. Todella siisti fiilis.

Kaiken kaikkiaan todella positiivinen yllätys ja ainoat narinat tällä kertaa on se että edelleen on urassa typerät tavoitteet: ”älä käytä kahdessa rallissa kovia renkaita”…miksi? Samoilla renkailla täytyy selvitä 21+8+8km pätkät, miten ne vedetään softeilla?
Ja toinen valitus liittyy kartturiin. Miksi onnistuneen sektorin jälkeen täytyy aina huutaa ”jes, täydellistä, loistavaa” jne. Todella raivostuttavaa.
 
Mites se tekoäly, onko se edelleen sitä samaa että jos ajelet pihalle niin ihan sama vaikka vain takarengas kävisi nurmikolla niin tulee 5 sek takkiin ja taas jos ajat puhtaasti niin selvästi hitaammalla vauhdilla selviää voittajaksi.
 
Sen ärsyttävän kartturihöpinän (YES, AWESOME, OUCH) saa onneksi säädettyä veke valikosta

Ensituntumat nyt PS5+G29 on ihan hyvät. Rattisäädöt defaulttina vähän reisillään mutta pienellä viilauksella saa ihan mukiin menevän setin. Joku jo tuolla laittoikin hyvän aihion mistä voi muokata vielä itselleen sopivammaksi.
 
Urassa jwrc:ssä ainakin tuo tekoäly näyttäs olevan samaa kuraa kuin aikaisemmin. Pätkän varrella keskeyttäneitä mut ei lopputuloksissa. Lisäksi pimeällä ja sateessa ei ole näkyvyyttä juuri lainkaan sisäkuvakulmasta ajaessa.
 
Kyllähän nyt mennään jo Dirt Rallyistä ohi. WRC 8 oli edellinen jota tuli pelattua, ja siinä asfaltilla ajotuntuma oli Dirtiä parempi, mutta nyt on viimeistään saatu fiilis sorallakin kohdalleen. Ratavalikoimakin on sopivan vaihteleva ja esim. Viron rallin Elva on kyllä ihan puhdasta rallinirvanaa (riippumatta siitä vastaako se maisemiltaan yhtään oikeita Viron pätkiä).

PS5 versiolla mennään, ja noi graffat on kyllä edelleen vähän sellaiset, ettei osaa sanoa onko ne hyvät vai huonot. Paikoitellen näyttää erittäin hyvälle, varsinkin konepeltinäkymästä, mutta paikoitellen taas aika hirveälle. Depth of field -efekti uusinnoissa on aika karua katseltavaa. Balanced modella myös aika paljon screen tearia, mutta 120 hz performancella lähes olematonta, ja muutenkin 120 hz sulavuus on kyllä aika bueno.

Niin ja tervehdys vaan kaikille, eka postaus täältä suunnalta. :)
 
Niin ja tervehdys vaan kaikille, eka postaus täältä suunnalta. :)
Tere tulemast Tallinkille! Tai siis Konsolifiniin :D Mulla on kokoelmassa WRC 2, 3, 5 ja 9. Täytyis joskus kerätä loputkin. Mutta mitä katsonut videoita tästä kympistä niin yksi isoimmista muutoksista on tosiaan tuo valaistus.
 
Kyllähän nyt mennään jo Dirt Rallyistä ohi. WRC 8 oli edellinen jota tuli pelattua, ja siinä asfaltilla ajotuntuma oli Dirtiä parempi, mutta nyt on viimeistään saatu fiilis sorallakin kohdalleen. Ratavalikoimakin on sopivan vaihteleva ja esim. Viron rallin Elva on kyllä ihan puhdasta rallinirvanaa (riippumatta siitä vastaako se maisemiltaan yhtään oikeita Viron pätkiä).

PS5 versiolla mennään, ja noi graffat on kyllä edelleen vähän sellaiset, ettei osaa sanoa onko ne hyvät vai huonot. Paikoitellen näyttää erittäin hyvälle, varsinkin konepeltinäkymästä, mutta paikoitellen taas aika hirveälle. Depth of field -efekti uusinnoissa on aika karua katseltavaa. Balanced modella myös aika paljon screen tearia, mutta 120 hz performancella lähes olematonta, ja muutenkin 120 hz sulavuus on kyllä aika bueno.

Niin ja tervehdys vaan kaikille, eka postaus täältä suunnalta. :)
Ja tähänki kysymys ..ajatko ratilla vai tatilla?
 
Kyllähän nyt mennään jo Dirt Rallyistä ohi. WRC 8 oli edellinen jota tuli pelattua, ja siinä asfaltilla ajotuntuma oli Dirtiä parempi, mutta nyt on viimeistään saatu fiilis sorallakin kohdalleen. Ratavalikoimakin on sopivan vaihteleva ja esim. Viron rallin Elva on kyllä ihan puhdasta rallinirvanaa (riippumatta siitä vastaako se maisemiltaan yhtään oikeita Viron pätkiä).

PS5 versiolla mennään, ja noi graffat on kyllä edelleen vähän sellaiset, ettei osaa sanoa onko ne hyvät vai huonot. Paikoitellen näyttää erittäin hyvälle, varsinkin konepeltinäkymästä, mutta paikoitellen taas aika hirveälle. Depth of field -efekti uusinnoissa on aika karua katseltavaa. Balanced modella myös aika paljon screen tearia, mutta 120 hz performancella lähes olematonta, ja muutenkin 120 hz sulavuus on kyllä aika bueno.

Niin ja tervehdys vaan kaikille, eka postaus täältä suunnalta. :)
DR 2.0:n ohi ainakaan fysiikoissa en usko tuon menevän ennen kuin olen itse kokeillut. Tuskinpa äänissäkään, tai erikoiskokeissa. WRC9 oli varsin hauskaa ja tuntui yllättävän hyvältä, mutta sitten kun pitemmän tauon jälkeen kokeili DR2, niin olihan se taas herätys. Ainakin näissä aikaisemmissa WRC-peleissä on tunne, että auto on vain yksi piste tiellä, jonka ympäri auto kääntyy, eikä neljän erillisen pyörän kautta mallinnettu kokonaisuus.

Massaa ei myöskään ole autoissa ihan hirveästi tuntunut olevan, kuten ei ollut ekassa DR:ssäkään ja mitä nyt muistelen, niin WRC:ssä ei oikein massansiirrolla voi kikkailla kurveihin menemistä, mikä taas DR2:ssa oli nannaa. Samoin vauriomallinnus on WRC-sarjassa ollut sitä, että vähän joka osa ottaa osumaa kolistellessa ja ne prosentit vaan sitten laskee sitä mukaa. Ja oliko vielä ysissäkin niin, että mitä tahansa sai korjattua osittain, vaikka oikeassa elämässä vaatisi koko palikan vaihdon.

Mutta tuo rengassysteemi kuulostaa kyllä hyvältä, siitä voisi CM ottaa myös koppia, samoin kuin kunnollisen uratilan luomisesta (joka varmaan vähän jo pakosta tuleekin, kun lisenssin saavat). Mutta uskoisin, että tuosta 10:stä on omaankin WRC-nälkään ihan riittävästi lisenssin siirtymistä odotellessa.
 
Ja tähänki kysymys ..ajatko ratilla vai tatilla?
CSL Elitellä pääasiassa, mutta dualsenselläkin yllättävän pelattava. Arvosteluissa ollut aika paljon juttua että 100 % padilla ajettavaks tehty, mutta eipä ratilla ajaminenkaan ffb:n osalta ainakaan huonommalta tunnu mitä wrc 8, fysiikat tietysti tekee ajettavuudesta yleisesti ottaen parempaa.

DR 2.0:n ohi ainakaan fysiikoissa en usko tuon menevän ennen kuin olen itse kokeillut. Tuskinpa äänissäkään, tai erikoiskokeissa. WRC9 oli varsin hauskaa ja tuntui yllättävän hyvältä, mutta sitten kun pitemmän tauon jälkeen kokeili DR2, niin olihan se taas herätys. Ainakin näissä aikaisemmissa WRC-peleissä on tunne, että auto on vain yksi piste tiellä, jonka ympäri auto kääntyy, eikä neljän erillisen pyörän kautta mallinnettu kokonaisuus.

Massaa ei myöskään ole autoissa ihan hirveästi tuntunut olevan, kuten ei ollut ekassa DR:ssäkään ja mitä nyt muistelen, niin WRC:ssä ei oikein massansiirrolla voi kikkailla kurveihin menemistä, mikä taas DR2:ssa oli nannaa. Samoin vauriomallinnus on WRC-sarjassa ollut sitä, että vähän joka osa ottaa osumaa kolistellessa ja ne prosentit vaan sitten laskee sitä mukaa. Ja oliko vielä ysissäkin niin, että mitä tahansa sai korjattua osittain, vaikka oikeassa elämässä vaatisi koko palikan vaihdon.

Mutta tuo rengassysteemi kuulostaa kyllä hyvältä, siitä voisi CM ottaa myös koppia, samoin kuin kunnollisen uratilan luomisesta (joka varmaan vähän jo pakosta tuleekin, kun lisenssin saavat). Mutta uskoisin, että tuosta 10:stä on omaankin WRC-nälkään ihan riittävästi lisenssin siirtymistä odotellessa.
Eihän näitä kumpaakaan (WRC & DR2) voi oikein simuksi sanoa, mutta mun mielestä WRC 10 on ajettavuudeltaan ihan yhtä hauska kuin DR2, asfaltilla parempi. Kasissa auto tuntui vielä liian kevyeltä, ja sivuluisut oli vähän mitä oli, mutta nykyisellään autoa voi heitellä sladista sladiin ja massakin tuntuu sopivasti. Äänissä Dirt vie kyllä edelleen voiton, mutta tälläkin saralla parannusta on tullut selkeästi.
 
Ylös Bottom