Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Project xCloud - pelaa Xboxin pelejä mistä vaan milloin vaan

xCloud bokseille loppuvuodesta ja syksyn aikana Insider jäsenille testiin.
Missä lie insider-piirissä minä olen, mutta eilen näemmä tuli mahdollisuus launchata pilvipelejä suoraan Xboxin UI:sta ilman asennuksia. Aika velmu fiitseri. Potentiaalisti jonkin sorting game-changer jahka kehittyy entisestään ja kaistanleveydet jatkavat kasvuaan. Testasin eilen nopsaan paria asentamatta jäänyttä pässipeliä ja vallan käteväksi havaittu. Kännykällä, täppärillä ja läppärillä pilvipelaaminen on jäänyt vähän vähille lähinnä ohjainaskarteluvaivan vuoksi (ml. Razor kishi). Enimmäkseen on tullut pelattua hitaampitempoisia pelejä, jotka tukevat suoraan kosketusohjausta. Mutta nyt tämän uudistuksen myötä ohjain on jo suoraan käsissä ja xboxin nettiyhteys ei juuri notkahtele. 1080p-rajoite korostuu kultasilmälle vähän ikävästi, mutta varsinaiset silmä- ja korvakarkki-ilotulittelut voi toki aina asentaa lokaalisti. Uskoisin, että erityisesti Series S -maailmassa tämä uudistus otetaan vastaan ilolla.
 
Xcloud tarjoaa Xbox Onelle paremman grafiikan ja suorituskyvyn peleissä:




Harmi vaan, että viiveongelma on edelleen läsnä, joten monille parempi grafiikka ja suorituskyky tuskin tarjoaa helpotusta jos viive on ongelma. Ehkä Xcloudin avulla Xbox Onen pelaajat pääsevät Starfieldin kimppuun ensi vuonna?
 
Itselläni ei ole Xcloud tarjonnut kunnollista pelikokemusta kännykällä ja tabletilla, vaan on ollut pikselöitymistä ja satunnaisia jäätymisiä. Varmaan ainakin osittain omasta wifistä ja laitteistosta kiinni, mutta suht vaativalta on xcloudin pyörittäminen tuntunut.

Nyt saatavilla oleva xcloud on console toimii kuitenkin kuin junan vessa, ehkä kiinteästä yhteydestä johtuen tai sitten konsolin striimaus on paremmin optimoitu. Kuvanlaatu on suurella ruudulla mitä on (1080p), mutta ennen kaikkea striimi pyörii tasaisesti eikä viivettä huomaa. Mielestäni tämä on loistava lisä isompien pelien kokeiluun tai jopa pelaamiseen. Esim. Avengersin yli 100 gigan koko ei houkuta lataamaan, mutta striimata voi mielellään. Jopa Halo MCC moninpeliä koitin ja sitäkin pystyy kohtuullisesti pelaamaan, joskaan tietysti mitään huippusuorituksia ei kannata odottaa. MCC:ssä on sama yli 100 gigan ongelma, jonka striimaus kiertää. On tää hianoo.
 
Täälläkin on vaihtelevia kokemuksia mobiililaitteiden kautta, tietokoneen selaimella toiminut hieman paremmin.

Nyt tuli oltua alkuviikosta reissussa, niin testasin hieman hotellin wifiä iPad + The Artful Escape yhdistelmällä, ja tämän tapaiseen reissupelailuun ja isoimpien pelien testailuun ennen massiivista latausta tämä on mielestäni mainio lisä.
 
Xbox Cloud Gaming on ensi vuonna saamassa uuden Clarity Boost -ominaisuuden, joka terävöittää striimattujen pelien kuvaa. Toistaiseksi ominaisuus toimii vain Microsoftin oman Edge-selaimen uusimmassa testiversiossa.

Today, we are excited to invite you to experience Clarity Boost, one of the latest cloud gaming optimizations available on Microsoft Edge Canary. This feature uses a set of client-side scaling improvements to improve the visual quality of the video stream. Download Microsoft Edge Canary today to try out these features! Clarity Boost will be available to all Microsoft Edge users by next year.

Alla olevan esimerkkivideon perusteella efekti kyllä toimii, mutta on ehkä vähän liiankin "silmiinpistävän terävä" joissain kohdin.



Tällaiset keinotekoiset kuvanparannustekniikat varmasti jakavat mielipiteitä, mutta onneksi niitä ei ole pakko käyttää.

Lähteet: Xbox, The Verge
 
Joulukuussa tosiaan Halo: Infinite ja The Gunk ne odotetut jo tiedetyt poiminnat, mutta katsotaan vielä josko TGA:ssa jotain yllätyksiä vielä tähän kylkeen tippuisi Game Passiin.

Alieneille ei taida oikein aikaa riittää, varsinkin kun myös Game Passiin kuuluva Alien: Isolationkin on vielä itsellä odottamassa.

**

On muuten erinomainen toiminto tuo Cloud Gaming suoraan konsolin käyttöliittymästä nimenomaan Game Passin, varsinkin vähän tuntemattomampien pelien koeajamiseen ennen lataamista. Morkreddin huomasin olevan poistuvien pelien listalla omalta backlogilta ja tuli koeajettua tuota pilvestä ja sehän pyöri oikein mukavasti, niinkin sujuvasti, että jäin tuota hieman pidempäänkin pelailemaan.
Itse otin eilen ensimmäistä kertaa Cloud Gamingin testiin XSX:n kautta, ja olipahan kamala kokemus. Kokeilin pelata Yakuza 0:aa, ja näyttipä peli kyllä sysirumalta tuon striimauksen kautta pelattuna. Lisäksi vielä kun FPS tökki, niin ei sitten todellakaan jatkoon.

Ajatuksena oli ensin, että pelaisin koko Yakuza-sarjan XSX:llä läpi tuota Cloud Gamingia hyödyntäen ja kovotilaa samalla säästellen. Mutta ei, viiden minuutin kärvistelyn jälkeen laitoin saman tien kaikki Yakuzat lataamaan suoraan ulkoiselle kovolle. Kyllä sitä vielä sen verran on sentään tilaa tuolla 8 teraisella ulkoisella kovolla, että tuonkin sitten kuitenkin voin tehdä.

Karmea pettymys oli kyllä tuo laatu tuossa Cloud Gamingilla pelatessa. Ja kuitenkin pelaan 1000 megaisella yhteydellä.
 
Karmea pettymys oli kyllä tuo laatu tuossa Cloud Gamingilla pelatessa. Ja kuitenkin pelaan 1000 megaisella yhteydellä.
Omat kokemukset ovat spektrin toisesta päästä. Xbox One X:n kautta olen kokeeksi pelannut useampiakin Xbox Cloud Gaming -nimikkeitä, ja kuvanlaatu on HDR:n puutetta lukuun ottamatta erittäin hyvä, ja striimauksen ansiosta edellissukupolven konsolilla on päässyt pelaamaan nykygenin versioita peleistä. Alakerran FullHD-telkkaria kun sohvalta asti katselee, ei eroa natiivina pyörivään peliin käytännössä edes erota. Viivekin on niin hienoinen, ettei sitä joissain peleissä huomaakaan. Ja DOOMin kaltaisessa nopeatempoisessa menossakin lagi on puristettu jo niin pieneksi, että Easy-tasolla pelasin kenttiä läpi vaivatta, vaikka tähtäys joskus hieman yli heittikin.

Netin nimellisnopeutta oleellisempaa on luultavasti se, miten ne omat verkkolaitteet muuten toimivat. Siellä voi olla jokin hämyinen asetus tai muu seikka pullonkaulana, ja sen takia pilvipelaaminen on kuvailemasi kaltaista rumaa ja tökkivää. Kun taas kaiken toimiessa pelien striimaus oman kokemukseni perusteella toimii niin hyvin, että kasuaalimpi pelaaja ei välttämättä mistään edes huomaisi eroa suoraan konsolilla pyörivään peliin nähden.
 
Minulla on varmaan kanssa jokin pullonkaula tai muuten en vain kestä striimausta, koska en oikein millään setupilla ole saanut xCloudista hyviä kokemuksia. Vaikea kuitenkaan nähdä pullonkaulaa laitteistossa, koska minulla on käytössä täysin toisistaan erillään olevia järjestelmiä ja missään ei suju hyvin. Mobiilipuolella olen kokeillut useammalla eri laitekokoonpanolla kahden eri palveluntarjoajan verkossa ja lisäksi kotona on ihan hyvä VSDL2-yhteys, jossa boksi on kiinni piuhalla. Keskimääräinen kokemus on pelikelvoton. Joitakin pelejä voisin ehkä harkita striimattuna, jos vaihtoehtona olisi tikkujen työntäminen kynsien alle, mutta ei tuosta teknologiasta ole ainakaan minulle tässä vaiheessa mitään käytännön iloa tai hyötyä.
 
Tänään sain ensimmäisen positiivisen kokemuksen xCloudista. Testasin Dark Alliancea ja taistelu pyöri ihan hyvin vaikka ruudulla oli paljon artefakteja ja repeilyä. Odotin, ettei toimintapeli olisi ollut ollenkaan pelikelpoinen, kun aiemmin edes hidastempoisempi ESO ei pyörinyt kunnolla. Ehkä tuolle xCloudille tulee kuitenkin käyttöä, kun voi kokeilla pelejä vähän lataamatta niitä kalliille SSD-muistille.
 
Hankin taas uuden laitteen, jolla testailin xCloudia, eli Lenovon P11 Plus tabletin ja nyt pelikokemus oli Telian mobiiliverkossa paikoin melkein siedettävän rajoilla joissakin peleissä. Autopeleistä FH4 oli vielä liian laginen, mutta Dirt 5 oli ihan ajokelpoinen vaikka lagin huomasi, eikä ajaminen siksi ollut läheskään yhtä nautittavaa kuin konsolilla. Kaikenlaiseen muuhun hidastempoisempaan pelaamiseen, kuten vaikka strategiapeleihin, tuo alkaa olla jo ihan toimiva. Androidilla on minun tarpeisiin kyllä natiivina parempia pelikokemuksia tarjolla kuin puolivillainen pilvipelaaminen, eli vieläkään ei olla ihan sillä tasolla, että xCloud korvaisi muuta pelaamista edes matkakäytössä.
 
Kunhan saisivat nostettua bitraten ja resoluution edes siedettävälle tasolle. Kännykkään riittää, mutta mihinkään muuhun ei. OT hieman, mutta edes verkon sisällä konsolilta striimaus tietokoneelle on kohtalaisen suttuista pikselimössöä. Stadian tasoa kun tähän joskus saataisiin...
 
Tulevaisuudessa Xcloud pöhisee Suomessa vieläkin paremmin. Hidastempoiset pelit taitaa olla ihan ok kokemus jo nytkin, mutta nopeatempoisten räiskintöjen kanssa vähän niin ja näin vielä toistaiseksi verkkoviipeen takia.

En tiedä kuinka kaukana tällä hetkellä lähimmät Azuret lienee Suomen vinkkelistä? Oli miten oli, varmastikin huomattava määrä millisekunteja poistuu viivettä kun nämä uudet MS konesalit lyödään Suomessa tulille. Jos kuidun kautta pelaa, niin alkaa olemaan varmastikin jo oikein soiva kokemus verkkoviiveen ollessa vain muutaman millisekunnin tai parhaimmilla varmaan tyyliin 1 ms. Tämä voisi pikkuhiljaa tarkoittaa, että vähintäänkin semi-nopeatempoisissa peleissä käytännön pelikokemus tulee jo hyvin lähelle lokaalisti konsolin kanssa pelaamista.

Tässä tullaan Microsoftin ekosysteemissä kohta tilanteessa, jossa ei ole semivaativan pelaajan pakko ostaa konsolia ensinkään. Ostetaan vain jokin Chromecastin kaltainen kikkare telkkarin perään, joka liitetään HDMI liittimeen ja Mikkikseltä Game Pass Ultimate. Ja kauanko menee, että telkkarissa on suoraan Xbox App joka parhaimmassa tapauksessa voisi korvata fyysisen konsolin nurkissa. Suurelle osalle pelaajille varmastikin riittää se kokemus, varsinkin jos telkkari on kuidun päässä. Mielenkiintoisessa murroksessa elämme kohta.

Tätä nyt varmaan joudutaan odottamaan vielä muutama vuosi, mutta sieltä se pilvipelaaminen vääjämättä breikkaa ja ottaa merkittävän siivun pois konsolimarkkinasta. Ilmastokin pelastuu kun jokaisen ei tarvi ostaa härveleitä nurkkiin enää niin paljon, pelkkä ohjain riittää. Tai ehkä vaikka VR-lasit?

 
Tulevaisuudessa Xcloud pöhisee Suomessa vieläkin paremmin. Hidastempoiset pelit taitaa olla ihan ok kokemus jo nytkin, mutta nopeatempoisten räiskintöjen kanssa vähän niin ja näin vielä toistaiseksi verkkoviipeen takia.

En tiedä kuinka kaukana tällä hetkellä lähimmät Azuret lienee Suomen vinkkelistä? Oli miten oli, varmastikin huomattava määrä millisekunteja poistuu viivettä kun nämä uudet MS konesalit lyödään Suomessa tulille. Jos kuidun kautta pelaa, niin alkaa olemaan varmastikin jo oikein soiva kokemus verkkoviiveen ollessa vain muutaman millisekunnin tai parhaimmilla varmaan tyyliin 1 ms. Tämä voisi pikkuhiljaa tarkoittaa, että vähintäänkin semi-nopeatempoisissa peleissä käytännön pelikokemus tulee jo hyvin lähelle lokaalisti konsolin kanssa pelaamista.

Tässä tullaan Microsoftin ekosysteemissä kohta tilanteessa, jossa ei ole semivaativan pelaajan pakko ostaa konsolia ensinkään. Ostetaan vain jokin Chromecastin kaltainen kikkare telkkarin perään, joka liitetään HDMI liittimeen ja Mikkikseltä Game Pass Ultimate. Ja kauanko menee, että telkkarissa on suoraan Xbox App joka parhaimmassa tapauksessa voisi korvata fyysisen konsolin nurkissa. Suurelle osalle pelaajille varmastikin riittää se kokemus, varsinkin jos telkkari on kuidun päässä. Mielenkiintoisessa murroksessa elämme kohta.

Tätä nyt varmaan joudutaan odottamaan vielä muutama vuosi, mutta sieltä se pilvipelaaminen vääjämättä breikkaa ja ottaa merkittävän siivun pois konsolimarkkinasta. Ilmastokin pelastuu kun jokaisen ei tarvi ostaa härveleitä nurkkiin enää niin paljon, pelkkä ohjain riittää. Tai ehkä vaikka VR-lasit?

Ite asentelin Android telkkariin Game Pass sovelluksen ja pelailin pikkasen Halo Infiniteä.

Muuten toimi hyvin, mutta resoluutio oli aivan kamala ja veikkaan sen johtuvan siitä, että tuota puhelimen Game Pass appia ei vain ole suunniteltu isoille telkkareille :)
 
Ylös Bottom