Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Forbidden West

Eihän tässä ole enää pitkäkään aika julkaisuun, reilu 3kk! Huonona puolena on se, että GT7 mahdollisesti ilmestyy heti perään. Itse taidan kuitenkin keskittyä rauhassa upeassa openworldissa seikkailemiseen.

Skippailut toistaiseksi kaikki vuoden isoimmat pelijulkaisut, joten Horizon Forbidden West saattaa olla ensimmäinen ison luokan uusi peli, jota tulee pelattua PS5:lla. Kai sitä kerran kahdessa vuodessa voi maksaa täyden hinnan pelistä Sonylle. Mikäli ei sitten loppuvuoden alennuksista tartu joku Ratchet & Clank tai vastaava isompi peli, ensimmäiseksi uudeksi isomman luokan peliksi.

Mitään isoja odotuksia ei ole Forbidden Westin suhteen, lähinnä vain upeata grafiikkaa, hauska pelattavaa ja uusi maailma mitä tutkia. Pelimekaanikka uudistukset kuulostavat hyviltä, mutta toisaalta niiden puutteet huomasi jo ensimmäisessä osassa, joten kaivattuja uudistuksia.

Toivotaan, että lykkääntymisiä ei enää tule ja en ainakaan itse usko sellaiseen. Kaikki tietenkin aina mahdollista. Aloy!
 
Eipä mitä, tämän kanssa melkein yhtä aikaa tulee Elden Ring. Ei se auta kuin ostaa molemmat :D
Mutta kumpaanko sukeltaa ensiksi? o_O

Olen niin päättämätön ihminen, että en varmaan aloita kumpaakaan kun en osaa päättää. Ja en myöskään haluaisi sekaisin pelata koska haluan aina syventyä yhteen tiettyyn peliin kerrallaan..koska syyt.
 
Mutta kumpaanko sukeltaa ensiksi? o_O

Olen niin päättämätön ihminen, että en varmaan aloita kumpaakaan kun en osaa päättää. Ja en myöskään haluaisi sekaisin pelata koska haluan aina syventyä yhteen tiettyyn peliin kerrallaan..koska syyt.
Täytyy varmaan päättää sitten fiiliksen mukaan tai vaihtoehtoisen sen perusteella kummasta haluaa varmemmin välttää spoilerit. Forbidden West lienee striimatumpi tai ainakin uskoisin sen tulevan herkemmin vastaan, joten sen kautta voisi olla loogista aloittaa sillä.

Veikkailen myös Forbiddenin sisältävän muutenkin todennäköisemmin juonen, josta voi spoilaantua. En muista yhdestäkään From-pelistä juonta, joka olisi ollut "spoilattava". Syynä kenties se että kerronta peleissään yleensä vähän erilaista kuin muissa peleissä, eli esimerkiksi paljon kerrottu asioita ihan maisemien ja tavaroiden kautta.

Mutta onhan se vaikeaa kahden näin kovan pelin kohdalla tehdä valinta. Sitten kun ovat molemmat vielä open worldeja niin ei senkään takia haluaisin laittaa molempia pelaukseen samaan aikaan.
 
Minulla jotenkin pelko hiukan persiissä ettei tule samanmoista juonellista ilotulitusta kuin ykkösessä. Sillä ole sinällään väliksi, pakko-ostos on jokatapauksessa itselleni. Jos ne on itsessään pelaamisen pitänyt samanmoisena (niinkuin trailereista voisi kuvitella) niin varmasti tulen viihtymään tämän(kin) parissa.
Tosta striimaamisesta, mun lapset on monet pelit 'katsonut läpi' netistä ennenkuin pelannut ne itse läpi (mm. resident evil 7 + village täysikäisen pojan kohdalla) ja en vaan tajua tuota katsoa jotain toista ihmistä pelaamassa sen sijaan että pelaa itse sitten kun pelaa.. Mutta hei, mä olenkin käpysäkki enkä muutenkaan tajua paljon mistään mitään :D Tuli vaan mieleen tuosta spoilaamisesta
 
Tämä on kyllä ihan odotetuin peli ps5 mulle, eka osakin on minusta paras ps4 peli. Tuli tilattua tästä vielä se regalla edition ärsyttävää vaan kun ei sisällä fyysistä pelilevyä. Talvilomakin pitäs osua viikko tän julkasun jälkeen niin jos säästelis pelin siihen.
 
Minulla jotenkin pelko hiukan persiissä ettei tule samanmoista juonellista ilotulitusta kuin ykkösessä.
Tämä mietityttää itseä myös.. en saanut trailerista kuvaa että olisi jotain uutta, mystistä kiinnostavaa, joku uusi ryhmittymä joka valjastanut robot ja robojen koko upea taustatarina on jo nähty edellisessä joten mitä kiinnostavaa tuossa on enää? Sama mättö osin uusilla aseilla osin vaihtuneeseen robokaartiin ei ihan kutita pelihermoa.. noh, odotellaan arvosteluja..
 
Tämä mietityttää itseä myös.. en saanut trailerista kuvaa että olisi jotain uutta, mystistä kiinnostavaa, joku uusi ryhmittymä joka valjastanut robot ja robojen koko upea taustatarina on jo nähty edellisessä joten mitä kiinnostavaa tuossa on enää? Sama mättö osin uusilla aseilla osin vaihtuneeseen robokaartiin ei ihan kutita pelihermoa.. noh, odotellaan arvosteluja..
Nyt tulee spoileria ekan pelin ja Frozen Wilds lisärin juoneen eli jos joku ei ole pelannut niitä, niin ei ehkä kannata katsoa.

Mun mielestä eka osa jätti juurikin tosi paljon kaikkea kiinnostavaa pohdittavaksi, joista voi juonta lähteä kasaamaan. Isoimpana GAIA:n uudelleen koonti tai vaihtoehtoisesti, miten maailman saa toimimaan ilman GAIA:aa myös pidemmällä tähtäimellä. GAIA:sta karanneista aliohjelmista on ekassa pelissä ja dlc:ssä törmätty vasta kahden toimintaan (joista HEPHAESTUS on ainakin yhä täysin vapaalla ja HADESkaan ei ole edelleenkään tuhottu). Mitä muille karanneille tekoälyille kuuluu ja mitähän ne ovat keksineet puuhakseen? Onko trailereissa näkynyt punainen kasvusto jonkun niistä aikaansaamaa? Lähteekö HADES yrittämään uudestaan toista reittiä Faro sotarobottien käynnistämistä? Tai jatkaako HEPHAESTUS ihmistapporobottien kehittelyjään uudessa sijainnissa? Keksikö Ted Faro aikoinaan vielä jotain kiusaa maapallolle, kun eleli loppuelämänsä eristyksissä bunkkerissaan? Mistä alunperin tuli ekan pelin signaali, jonka vuoksi GAIA hajosi ja ekan pelin tarina käynnistyi?

Niin paljon vielä kysymyksiä tämän maailman suhteen ja ekan osan jälkeen yhä melko vähän vastauksia. Varsinkin tuo viimeinen listaamani kysymys on sellainen, johon toivottavasti saadaan vastausta.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tulee spoileria ekan pelin ja Frozen Wilds lisärin juoneen eli jos joku ei ole pelannut niitä, niin ei ehkä kannata katsoa.

Mun mielestä eka osa jätti juurikin tosi paljon kaikkea kiinnostavaa pohdittavaksi, joista voi juonta lähteä kasaamaan. Isoimpana GAIA:n uudelleen koonti tai vaihtoehtoisesti, miten maailman saa toimimaan ilman GAIA:aa myös pidemmällä tähtäimellä. GAIA:sta karanneista aliohjelmista on ekassa pelissä ja dlc:ssä törmätty vasta kahden toimintaan (joista HEPHAESTUS on ainakin yhä täysin vapaalla ja HADESkaan ei ole edelleenkään tuhottu). Mitä muille karanneille tekoälyille kuuluu ja mitähän ne ovat keksineet puuhakseen? Onko trailereissa näkynyt punainen kasvusto jonkun niistä aikaansaamaa? Lähteekö HADES yrittämään uudestaan toista reittiä Faro sotarobottien käynnistämistä? Tai jatkaako HEPHAESTUS ihmistapporobottien kehittelyjään uudessa sijainnissa? Keksikö Ted Faro aikoinaan vielä jotain kiusaa maapallolle, kun eleli loppuelämänsä eristyksissä bunkkerissaan? Mistä alunperin tuli ekan pelin signaali, jonka vuoksi GAIA hajosi ja ekan pelin tarina käynnistyi?

Niin paljon vielä kysymyksiä tämän maailman suhteen ja ekan osan jälkeen yhä melko vähän vastauksia. Varsinkin tuo viimeinen listaamani kysymys on sellainen, johon toivottavasti saadaan vastausta.
Juuri näin. Ensimmäinen peli loi hyvän pohjan uusille tarinoille ja jätti myös monta isoa kysymystä(varmasti tarkoituksella) joten olisi aika outoa jos sitä potentiaalia ei hyödynnettäisi.
GAIA:n korjaaminen ja maailman toimimaan saaminen oli hyvä huomio. Olin unohtanut että maailmahan ei ollut vielä valmis asuttavaksi vaan ihmiset olivat tulleet sinne pakon edessä.
Ne muut aliohjelmat mua kiinnostaa erityisesti ja mistä se signaali tuli? Ja Hephaestus sekä Haades. Haadekseen törmätään aivan varmasti koska se on se kaikkein suurin uhka kaikelle. Mä uskoisin myös että Farosta kuullaan vielä tavalla tai toisella. Ehkä se signaali liittyy juuri häneen. Olisi myös mukava kuulla lisää Elisabeth Sobekista. Elisabeth on saattanut myös varautua GAIA:n hajoamiseen joten ehkä häneltä löytyy vielä joku ässä hihastaan. Ehkä jossain on GAIA:n kopio tiedostona. Jos miettii tuota GAIA:n korjaamista niin siinähän on sitten tarinaa jo useammalle pelille. Aloy etsii niitä aliohjelmia ja yrittää yhdistää ne. Ehkä Haades yrittää myös samaa mutta omilla tarkoitusperillään? Mä en nyt muista miten se Haadeksen ohjelmointi meni mutta tuli mieleen että kun GAIA tuhoutui niin ehkä Haadeksella meni samalla työkalut hoitaa sitä omaa tehtäväänsä. Eli Haades tarvitsee GAIA:a tai niitä aliohjelmia pyyhkiäkseen elämän pois maapallolta? Robotteja nähdään varmasti jatkossakin mutta tarinan kannaltahan ne ovat vain pienessä osassa. Uskoisin että jatkossa syvennytään enemmän niihin suurempiin asioihin.
 
Ensimmäinen osa on yksi kaikkien aikojen suosikki pelejäni, niin odotukset on kyllä erittäin kovat. Luottokin on kova, kun Sonyn Exclut on yleensä täyttäneet pääasiassa odotukset ja välillä ylittäneetkin ne. Eiköhän sieltä melko varmasti tule kuitenkin laadukas peli, vaikka ei 10/10 olisikaan..
 
Itselleni ei ensimmäisen pelin tarina niin paljoa iskenyt kuin monelle muulle, mutta kyllähän se ykkönen oli silti timanttia jo pelkästään grafiikoiden ja näyttävän sekä tyydyttävän gameplayn myötä. Robottidinoja oli pirun hauska taistella vastaan. Uskon, että tässä jatko-osassa grafiikoiden lisäksi myös gameplaysta on tehty entistä parempaa ja ainakin melee vaikuttaisi saavan sitä kaivattua puhtia mikä ykkösessä puuttui.

Toivottavasti peli ilmestyisi ajallaan eikä isompia viivästyksiä nähtäisi. Tai no ei sekään maailmanloppu olisi itselleni jos tämä peli siirtyisi pois Elden Ringin tieltä sen sijaan että nämä molemmat ilmestyvät samalla viikolla. :D
 
Joo kyllä tämä jää vaan Elden Ringin jalkoihin. No ehtiihä sitä myöhemmin pelata.

Itsellä edelleen ykkönen kesken, jotenkin loppua kohden kiinnostus vaan lopahti. Että vähän varauksella odotan tätä, mutta toivotaan parasta.
 
Huh huh kun lukee näitä spoilereissa olevia juonitiivistelmiä. Tuttuja sanoja ja asioita mutta täytyy myöntää että ärsyttää jo valmiiksi kuinka hukassa noiden kanssa voi olla kakkososan alussa. Varsinkin jos mitään tiivistelmää ei saada itse pelissä.

Muistan että hyvä se juoni oli ja saivat myös mielestäni hyvin ykkösen tärkeimmät asiat purkkiin silti jättäen pohdittavaa ja tutkittavaa seuraaviin osiinkin. Harvinainen yhdistelmä saada sekä tyydyttävä loppu että "cliffhanger(it)" seuraaviin osiin. No okei, ei siinä varsinaisia cliffhangereita ollut mutta vähän kuitenkin jotain sellaista että asioita jää selvittämättä.
 
Haadeksesta:
Pitikö sen alunperinkin käyttää niitä Faron sotarobotteja siihen omaan tehtäväänsä? Vai oliko se sellainen "paremman puutteessa"-ratkaisu?
Mietin vaan että jos sen tarkoitus on tappaa kaikki elämä maapallolta niin ehkä jonkinlainen massatuhoase olisi nopeampi ja tehokkaampi.
Esim. joku biologinen ase. Tuo kakkosen trailerissa nähty punainen kasvusto voisi liittyä tällaiseen.
Sitten lisää pohdintaa. Gaiahan oli aika kehittynyt ja luova tekoäly joten hän on voinut rakennella vaikka mitä ennen tuhoutumistaan. Sillähän oli kaikki työkalut käytössään. Se on voinut rakentaa kokonaan uusia laitoksia vuorien sisälle. Gaia on myös voinut jatkaa itsensä kehittämistä sen jälkeen kun ihmiskunta oli kuollut. Aikaahan sillä oli.
Noh, ehkä mun pitäis lopettaa tää kelailu ennen kun mun aivot sulaa.
 
Itseäni Zero Dawnissa kiinnosti miten tarinankerronta oli tehty, ne kaikki itse löydettävät lore jutut focuksen avulla olivat hyvin tehty. Myös maailman alkuasetelma ja Aloyn tarina kiinnosti.

Varsinaisesti robottien/tekoälyn tarina ei niin kiinnostanut enää alun jälkeen ja myöskin eri kyläläisten tarinapuoli oli aika kevyttä, mutta ihan ilolla toki Aloylla auttoi muita kyliä ongelmissaan.

Pääjuoni ei mikään erityinen ollut, mutta Aloyn, Olin (Oserat) ja Sylensin (Lance Reddick) kautta se piti riittävästi ottesaan.

Forbidden West toivottavasti tarjoaa muutakin kuin maailman pelastamista tarinan osalta. Se oli ensimmäinen osan vahvuus, kun mukana oli muutakin. Hivenen kyllä samaa mieltä muutaman muun kanssa, että tarinan suhteen ei ole isoja odotuksia jatko-osassa. Toivottavasti yllättää!
 

"Where you previously saw a person standing in front of a forge, they will now actively engage with what’s around them: moving materials, leaning on walls, drinking from cups, talking to friends, and just living their daily lives. They move and exist with purpose."

Kuulostaa hyvältä jos pelin ihmisten asuttamiin kaupunkeihin on saatu hieman eloa samaan tyyliin kuin RDR2.
 



Kuulostaa hyvältä jos pelin ihmisten asuttamiin kaupunkeihin on saatu hieman eloa samaan tyyliin kuin RDR2.
Hmm, yritin miettiä alkuperäistä.. ei siinä kyllä kiinnostanut juuri katsella tai ylimääräisiä keskustella npc kanssa, olivat ihan sivuseikka.. jotenkin oli peli jossa ei ollut pääosissa mitenkään kylän/kaupunkien ihmiset vaan se robojen taustat ja niiden selvitys + muutamien hahmojen kanssa jotain löpinää ja taustaa. RDR2:ssa ihan eri taustat/logiikka väelle..
 
Hmm, yritin miettiä alkuperäistä.. ei siinä kyllä kiinnostanut juuri katsella tai ylimääräisiä keskustella npc kanssa, olivat ihan sivuseikka.. jotenkin oli peli jossa ei ollut pääosissa mitenkään kylän/kaupunkien ihmiset vaan se robojen taustat ja niiden selvitys + muutamien hahmojen kanssa jotain löpinää ja taustaa. RDR2:ssa ihan eri taustat/logiikka väelle..
Näinhän se on, että niin HZD:ssa kuin ylipäätään muissakin open world peleissä tähän mennessä poislukien nimenomaan RDR2 ja kenties Noituri, on ne kyläpahaset aina olleet hyvin staattisia ja NPC:eiden toiminta ollut käytännössä rajoitettu paikallaan istumiseen jossa tämä juo jotain pohjatonta juomaansa loopilla. Näyttää ohimennen kivalta, mutta nopeasti paljastuu missä mennään.

RDR2:ssa esimerkiksi oli huikea seurata muutaman minuutin ajan kuinka satunnainen ukko laahusti neliveto päällä lähipubistaan kotia kohti kohdaten lopulta vihaisen emäntänsä kotiovella. Jos Forbidden West pääsee edes lähelle tuollaista RDR2:n esimerkkiä NPC:n käyttäytymisestä niin nostan hattua.
 
Tuntuu aina jotenkin turhalta työltä tuollaiset elämän simulaatiot peleissä, varsinkin kun niillä ei ole varsinaisesti pelaamiseen mitään merkitystä. Lisäksi nekin looppaavat pakostakin jossain kohtaa, joten onko lopulta merkitystä sillä onko se looppi yhden mukin juomista vai päivän askareet?

Tietenkin pelaajalle, joka elää ja hengittää pelimaailmassa voi tällaisella olla enemmän merkitystä. Minulle kaikki statistit on statisteja siinä missä leffoissakin: ei niihin kiinnitä huomiota tai ala niiden toimia katsomaan vaan keskittyy siihen pääasiaan mikä on työn alla milloinkin.

Ja kun turhista simulaatioista puhutaan niin eikös siinä RDR2:ssa ollut ne kutistuvat hevosen pallit? Siinäpä oikein ääriesimerkki turhasta simuloinnista pelimaailmassa. Voihan sitä seurata ja ihastella kuinka on realistista mutta kuinka moni edes asiasta olisi tiennyt jos tätä huvittavaa yksityiskohtaa ei olisi uutisoitu erikseen? Täysin turhaa, olkoonkin että tämä lienee huumorimielessä alunperinkin tehty.

Ei poista silti pointtiani siitä että suurelle osalle veikkaan monimutkaisten statisti npc-hahmojen rutiinien olevan yhdentekeviä.

Toki en valita että pelimaailmat tuntuvat kenties jatkossa yhä elävämmiltä ja realistisemmilta mutta omaan pelaamiseen pohjautuen en niihin kiinnitä niin paljon huomiota että välttämättä edes huomaisin eroa aiempaan ellen alkaisin niitä hahmoja erikseen kyttäämään. Mitä en siis yleensä ottaen tee.
 
Tuntuu aina jotenkin turhalta työltä tuollaiset elämän simulaatiot peleissä, varsinkin kun niillä ei ole varsinaisesti pelaamiseen mitään merkitystä. Lisäksi nekin looppaavat pakostakin jossain kohtaa, joten onko lopulta merkitystä sillä onko se looppi yhden mukin juomista vai päivän askareet?

Tietenkin pelaajalle, joka elää ja hengittää pelimaailmassa voi tällaisella olla enemmän merkitystä. Minulle kaikki statistit on statisteja siinä missä leffoissakin: ei niihin kiinnitä huomiota tai ala niiden toimia katsomaan vaan keskittyy siihen pääasiaan mikä on työn alla milloinkin.

Ja kun turhista simulaatioista puhutaan niin eikös siinä RDR2:ssa ollut ne kutistuvat hevosen pallit? Siinäpä oikein ääriesimerkki turhasta simuloinnista pelimaailmassa. Voihan sitä seurata ja ihastella kuinka on realistista mutta kuinka moni edes asiasta olisi tiennyt jos tätä huvittavaa yksityiskohtaa ei olisi uutisoitu erikseen? Täysin turhaa, olkoonkin että tämä lienee huumorimielessä alunperinkin tehty.

Ei poista silti pointtiani siitä että suurelle osalle veikkaan monimutkaisten statisti npc-hahmojen rutiinien olevan yhdentekeviä.

Toki en valita että pelimaailmat tuntuvat kenties jatkossa yhä elävämmiltä ja realistisemmilta mutta omaan pelaamiseen pohjautuen en niihin kiinnitä niin paljon huomiota että välttämättä edes huomaisin eroa aiempaan ellen alkaisin niitä hahmoja erikseen kyttäämään. Mitä en siis yleensä ottaen tee.
Riippuu vähän pelistä, mutta tuo se mukavasti tunnelmaa, kun kylään seikkailuilta palatessa, npc tekee jotain muuta, kuin viimeksi, kadunkulmas nousee uusi pytinki ja niitä ihmetellessä käynistyy ihan huomaamatta mahdollisuus vapaaehtoiseen sivutehtävään.
 
Ylös Bottom