Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Starfield

Mitäs tästä ollaan mieltä, omasta mielestä oikea ratkaisu koska tällöin on helpompi roolipelata kun saa omassa päässä luoda kokonaan sen hahmon. Se oli mielestäni outoa Fallout 4 kun sun hahmo puhui ja se vei sut pois siitä pelistä kun ne näytti sen keskusteluissa.

 
Mitäs tästä ollaan mieltä, omasta mielestä oikea ratkaisu koska tällöin on helpompi roolipelata kun saa omassa päässä luoda kokonaan sen hahmon. Se oli mielestäni outoa Fallout 4 kun sun hahmo puhui ja se vei sut pois siitä pelistä kun ne näytti sen keskusteluissa.


Itse en tällaiseen oman pään sisäiseen hahmon roolipelaamisen pysty, joten tällaiset äänettömät hahmot ovat aina minulle hillittömän ärsyttäviä. Mutta minkäs sille sitten voi, jos tuohon on päädytty. Olisi kuitenkin mieluummin valinnainen juttu, että jättää hahmon puheet pois jos haluaa/pystyy hahmoa oman päänsä sisällä roolipelata. Itse pelaan niin vahvasti aina vain peliä, etten tuollaisia roolipelaamisia pysty vain millään tekemään. Tekee sitten vain itselleni dialogeista jotenkin tosi höppänöitä. No, kuten sanottua, eipä sille kai sitten mitään voi.
 
Viimeksi muokattu:
Vuonna 2022/2023 mykkä päähahmo menee kyllä enemmänkin nostalgian puolelle kuin minkään muun. Nuo ovat niitä vuosituhannen ensimmäisen vuosikymmenen juttuja ehdottomasti ja nykyajasta jäljessä aika pahasti.

Kummallinen ratkaisu Bethesdalta, kun muistetaan, että jo Fallout 4:ssä oli täysin ääninäytelty päähahmo. Selvä askel taaksepäin.
 
Ei haittaa hahmon mykkyys, mutta ei olisi myöskään haitannut jos oma hahmo olisi ääninäytelty. Enemmän se on kiinni siitä ovatko keskustelut muiden hahmojen kanssa mielenkiintoisia ja niissä tehtävät valinnat kouriintuntuvia.

Kun katsoi esittelyä hahmoeditorista, niin tämä vaatisi valittavaksi ainakin kaksi miesääntä ja kaksi naisääntä. Ainakin. Kun kyseessä on näin laaja peli ja niin paljon vaihtoehtoja jopa keskustelujen sisällä, niin tässä voisi olla syy miksi hahmo on mykkä. En puolustele Bethesdan ratkaisua, vaan mietin miksi näin. Toinen syy voi tietysti olla ihan vaan roolipelaaminen. Jokainen luo oman hahmonsa, jolloin ääninäyttelijän ääni olisi monelle väärä. Tai kuten sanottu, niin sitten pitäisi olla monia äänivaihtoehtoja.

Tuon saman twiitin kommenteissa näkee kommentteja puolesta ja vastaan. Selvästi jakaa mielipiteitä.
 
Sinäkö olet? :)

Peli vaikutti todella hyvältä! Menee ostoon day one. Bugeilta ei varmaan tälläkään kertaa säästytä? Scifi/avaruus on muutenkin mieleen, siihenhän bugit muuten sopii.:cool:

No mitäpä lottoot? (EN TARKOITA VARSINAISTA LOTTOA TAI ARVONTAA) Pitääkö nykyään joka asia vääntää rautalangasta, kirjoittaa VITSI, SARKASMIA jos ei ole tosissaan? En siis tarkoittanut fyysisesti rautalankaa, vaan vertauskuvallisesti (SARKASMIA)

Itse en osta Day 1 koska Gamepass (EI SARKASMIA, TOTTA)
 

Aikasemmin "mykän päähahmon" puolesta puhujat olivat pettyneitä, kun Fallout 4:n päähahmo oli ääninäytelty ja mitä nyt Eralta aiheesta on lukenut, niin tämä mykkyys on edelleen osalle positiivinen uutinen.

Itse en ole sellainen roolipelaaja, jonka immersio rikkoutuu ääninäyttelystä, mutta eipä tuo mykkyys myöskään ole mikään kynnyskysymys.
 

Aikasemmin "mykän päähahmon" puolesta puhujat olivat pettyneitä, kun Fallout 4:n päähahmo oli ääninäytelty ja mitä nyt Eralta aiheesta on lukenut, niin tämä mykkyys on edelleen osalle positiivinen uutinen.

Itse en ole sellainen roolipelaaja, jonka immersio rikkoutuu ääninäyttelystä, mutta eipä tuo mykkyys myöskään ole mikään kynnyskysymys.

Itsellä sama juttu, olen pitänyt mykistä sankareista yleensä enemmän kuin puhuvista, mutta mikään kynnyskysymys tämä ei ole. Erinomainen juttu siis mielestäni, mutta ymmärrän kyllä vastakkaisia näkemyksiäkin.
 

Aikasemmin "mykän päähahmon" puolesta puhujat olivat pettyneitä, kun Fallout 4:n päähahmo oli ääninäytelty ja mitä nyt Eralta aiheesta on lukenut, niin tämä mykkyys on edelleen osalle positiivinen uutinen.

Itse en ole sellainen roolipelaaja, jonka immersio rikkoutuu ääninäyttelystä, mutta eipä tuo mykkyys myöskään ole mikään kynnyskysymys.
Selkeesti on tämäkin maku-asia kun jakaa mielipiteitä. Itselle myös passaa "mykkä" päähahmo, joku oma viehätyksensä siinä on ilman sen kummempaa selitystä. Etenkin näihin bethesdan peleihin sopinut hyvin.
 
Minun mielipiteeni tuohon päähahmon ääninäyttelyyn on se, että ääninäyttely sopii kun hahmo on jollain tapaa valmis tai sillä on jonkinlaiset valmiit raamit olemassa, joihin ei voi vaikuttaa. Näistä esimerkiksi käynevät Geralt, Aloy ja joltain osin jopa Mass Effectien Shepard (joka siis on aika pitkälti tietyllä tavalla valmis hahmo).

Mutta jos aletaan kunnolla roolia vetämään niin on todella ärsyttävää jos se äänensävy tai jopa sanottu "laini" on ihan eri mitä on valinnut. Mikäli siis tehdään täysin oma hahmo, niin se saa olla täysin mykkä. Tai ei saa, vaan sen pitää olla. Tai ehkä voisi olla valinta että haluaako ne puheet vai ei? Sehän se olisi paras ratkaisu.

Muistan että jossain pelissä minua ärsytti suunnattomasti se että valitut vaihtoehdot olivat aina tekstimuodossa erilaisia kuin mitä hahmo lopulta päästi suustaan. Minun mielessäni ne erosivat jopa niin paljon että en olisi monessakaan kohtaa edes valinnut kyseistä vaihtoehtoa jos olisin kuullut missä muodossa se tulee hahmon suusta ulos.

Yksinkertainen esimerkki koska en muista kyseistä peliä: "lähdetään ulos" voidaan sanoa (esim.) pyytävästi tai käskevästi ja siinä voi olla kärsimättömyyttä tai vaikkapa vihaisuutta äänessä mukana tai sitten ei. Jos tuon on tulkinnut itse asiallisena pyyntönä mutta hahmo karjuu sen raivoissaan, niin vähemmästäkin alkaa ärsyttämään. Siinä pelissä, jonka nimeä en tosiaan muista, sain myös keskustelukumppaneilta ihan erilaisia reaktioita, joita lähdin hakemaan koska se helvetin päähahmo sanoi ne asiat ihan eri tavalla miten ne ensinnäkin useimmiten oli kirjoitettu ja miten minä olin asian ulostulon ajatellut.

Hassua että minulla edes on näin vahva mielipide tähän kun en koe itseäni erityisesti roolipelaajaksi. Ehkä sitten kuitenkin olen sellainen :D
 
Itse en osta Day 1 koska Gamepass (EI SARKASMIA, TOTTA)
Ite en oo vielä päättänyt hommaanko gamepassin vai fyysisen levyn. Jos tätä tulee taas se 1000+ tuntia pelattua niin fyysinen tulee kyllä halvemmaksi.

Minulle kelpaa mykkä hahmo. Varsinkin Fallout 4:n ratkaisu ei nappaa kun et edes näe keskusteluissa, mitä hahmo vastaa. Parista sanasta ei tiedä mitä hahmo vastaa. Skyrimin tyylinen, mistä näkee kaikki vastaukset kerralla on parempi.
 
Rehellisesti sanottuna, en edes muistanut, että Fallout 4:n päähenkilöllä oli ääni. Eli itselleni se ja sama.
 
Mykkä protagonisti oli mullekin hyvä uutinen, sillä puhe häiritsi Fallout 4:ssä. Starfieldissä on silti yli 200 tuhatta repliikkiä (16 times the dialogue). Todetaan tässä juuri tulleessa Howardin haastattelussa. Kuulemma ovat myös tietoisia ihmisten reaktioista yli 1000 planeetasta ja avaa asiaa hieman. Mahdollisesti julkaisevat myös videon jossa näytetään kuinka ovat onnistuneet toteuttamaan jutun.

 
Viimeksi muokattu:
Tuossa haastattelussa Todd kertoo, että pääjuoni on jonnkin verran pidempi kuin esim Skyrimissä, 30-40h. Siihen päälle kaikki muu valtava määrä tekemistä. Kerrotaan myös pelin olevan modaajien unelma.
 
Tuossa haastattelussa Todd kertoo, että pääjuoni on jonnkin verran pidempi kuin esim Skyrimissä, 30-40h.

Tämä pääjuoni ja sen vetovoima on itselleni se, joka eniten kiinnostaa, ei sadat planeetat ja vapaaehtoinen puuhastelu. Pituuden puolesta tuollainen 30-40h pitäisi riittää eeppiseen seikkailuun, jossa ei ole turhaa täytesisältöä. Ja toivottavasti tosiaan tämä 30-40h on erinomaista tarinankerrontaa, jossa omat valinnat vaikuttavat lopputulokseen merkityksellisellä tavalla, mutta tarinaa kuljetetaan kuitenkin kompaktisti, eikä toisaalta sivutehtäviä tarvitse liikaa koluta - jos ei niin tahdo.
 
Mitäs tuolla videolla sitten kerrottiin niistä tuhansista planeetoista? En nyt jaksa itse tuota katsoa, joten jos joku jaksaa summata tekstimuotoon niin arvostaisin.
 
Epäilen että tää tulee mulla imemään tunteja aivan perkuleesti, niinkun Falloutitkin on tehny, jos kaikki lasken yhteen, niin ei taida 3.5k tunteja riittää.. :D Fallouteissa on ittelle tullu se kun oon menossa johonkin tiettyyn paikkaan missionille, niin eksyn ihan muualle haahuilemaan ja parin tunnin päästä huomaan että oon kauempana kohteesta, kun mitä lähtiessä olin.

Pitkään tosin saa vielä odotella..
 
Mitäs tuolla videolla sitten kerrottiin niistä tuhansista planeetoista? En nyt jaksa itse tuota katsoa, joten jos joku jaksaa summata tekstimuotoon niin arvostaisin.
Lisäksi käsintehtyä sisältöä on niin ikään eniten kuin missään muussa Bethesdan pelissä aiemmin.


Starfieldin huikeat tuhat planeettaa eivät kuitenkaan kuulu tähän pääsisältöön, vaan on tarkoitettu pelaajille, jotka haluavat irrottautua kampanjasta ja käydä tutkimassa galaksia. Howard sanookin, etteivät kaikki proseduraalisesti luodut planeetat ole välttämättä kiinnostavia, mutta niistä löytyy silti resursseja ja satunnaistehtävää halukkaille.

Lainaus Muropaketin uutisesta
 
Mitäs tuolla videolla sitten kerrottiin niistä tuhansista planeetoista? En nyt jaksa itse tuota katsoa, joten jos joku jaksaa summata tekstimuotoon niin arvostaisin.
Pahoittelut, ei ehtinyt yöllä kirjoitella ja nytkin junaan lähtö, mutta löysin jutun jossa tiivistelmää enkuksi. Laitan lainauksen planeettakohdasta. @Thablad laittoikin Muropaketin suomennosta jo.

'One of the more attention-grabbing snippets from the games showcase reveal was the “1,000 planets” figure; many people were understandably skeptical that you could generate a thousand planets and have them be interesting to explore. However, Howard pointed out that while yes, the planets are procedurally generated, they’ve always used procedural generation to create terrain in Bethesda games. As he put it, once you have an effective system in place, making a thousand planets isn’t that much harder than making one.

He also acknowledged that, as in real life, there are plenty of barren, lifeless worlds you can find in the galaxy, and “It’s OK if it isn’t [fun to explore them].” That being said, there will be procedurally generated content on the planets, so whether you want to hunt monsters or just create a base, you should be able to find something to do anywhere you land.'


 
No niin eli se on juuri sitä mitä loogisesti pystyi päättelemäänkin. Ja miksipä ei olisi, eihän kukaan pysty tekemään normaalilla budjetilla, ajalla ja väellä tuhatta planeetta jos mukana ei ole proseduaalista luontia.

Tästä päästään siihen että tuo on siis nimenomaan sitä että voidaan sanoa taas että on X määrä sitä ja tätä vaikka tuossa periaatteessa suoraan myönnetään ("it's ok if it isn't fun") että se on varmaan aika turhaa kamaa.

En saa siitäkään kiinni että mitä iloa saa jostain avaruuden korpimaille rakennetusta tukikohdasta jos siellä ei ole mitään muuta? Tai jos siellä on jotain random-vihulaisia, jotka ei mitenkään eroa muualla tulevista vastaavista.

Mitä taas realismiin tulee, niin tottahan avaruuteen mahtuu planeettoja ja muut mutta yhtä lailla se olisi ollut iso paikka tutkittavaksi jo sadan planeetan kera ja niistäkään tuskin suurin osa olisi tutkinut kuin pakolliset ja vähän päälle.

Nyt on siis valittu tuo tie että saadaan kehua määrällä kun olisi yhtä hyvin voitu ottaa peliin vain kohtuullisempi määrä aurinkokuntia jne.
 
Luulis että vaikka 1000 on geneerisesti luotu niin silti pelintekijä kävis hyvin montaa niistä käsikopelolla vähän muokkaamassa mielenkiintosemnaks.

Enkä pidä vielä pahana jos suuri osa on niinkun ehkä oikeestikkin sellasia MARS tyyppisiä autioita hiekkadyynejä.
Miten tuo planeettaan meno on sitte tehty, valitsetko vaa planeetan ja sit tulee latausruutu ja heittää sut 20m korkeuteen maapallon pinnasta :D
 
Ylös Bottom