Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PlayStation 5, Xbox Series X, Switch 2 – konsolipelaamisen 9. sukupolvi

Kyllä sen väärän version saa aika helposti ostettua.
Osaatko tälleen nopeasti sanoa mikä näistä on VR versio?

Nimetön.jpg

Asiaa ei helpota se, että tuosta kohdasta voi vaan lisätä tuotteen ostoskoriin eikä helposti tarkistaa tuotteen tarkkoja tietoja ja jopa niissä ainoa asia mikä paljastaa sen vr version, on ne tiedot jossa lukee pelin tarvitsevan vr ohjaimet.
Oikea vastaus on, että tuossa on kaksi vr versiota. Tuo halvin jonka otsikossa ei ole mitään mainintaa siitä ja tuo lumoava nippu jonka nimenä on kyllä hakua käyttämällä colossal cave ps4/ps5/psvr2.
 
Taas osoitus tuosta kuinka paska Sonylla on tuo kauppahomma. Siis varsinkin noiden versioiden suhteen.

Ensinnäkin se että pitää edes olla samasta nimikkeestä monta "eri" tuotetta sen sijaan että olisi vain yksi nimike, josta valita minkä version tahtoo. Toisekseen sitten noita versioiden eroja ei selkeästi kerrota, joten täytyy arvailla tai kaivaa tietoja.

Meneeköhän tuo kaupan ongelma taas siihen samaan kun tuntuu että Sonylla on aina ollut muutenkin tietokantojen kanssa ongelmia. Eikö se käyttäjänimien vaihtamisen vaikeuskin liittynyt nimenomaan siihen?
 
Kävin vielä asiakseen katsomassa tuota kyseistä peliä sekä PS5:lla että sovelluksessa. Molemmissa perusversio ja VR-versio on ihan selvästi erotettu, joten en edelleenkään saa luotua tästä itselleni ongelmaa. Sovelluksessakin nimenomaisesti lukee että "valitse versio". Mutta kai nämä sitten koetaan niin eri tavoin.
Okei. Minä kommentoin tuon kuvan ja muistikuvien perusteella asiaa.

Tosin on muistissa myös se kun ne eri "versiot" oli täysin samalla nimellä :D eli on se ongelma ainakin joskus ollut olemassa ja ihan käytännössä todettu. Oli vähän miettimistä että ottaako "Game X PS4" vai "Game X PS4". Olikohan myös niin että jos se ero jossain selitettiin niin siinä valinnassa sitä ei voinut tietää kumman ottaa kun ne oli samat.
 
Onhan toi sonyn politiikka aika typerä noiden refundien kanssa. Lataat pelin, niin se on palautuskelvoton? Mikähän tossa on perusteena. Stiimissä saa jopa pelata pari tuntia ja silti voi refundata ilman ongelmia. Saisvat ehkä ottaa sieltä mallia, koska ei se nyt niin vaikeeta voi olla toteuttaa.
 
Onhan toi sonyn politiikka aika typerä noiden refundien kanssa. Lataat pelin, niin se on palautuskelvoton? Mikähän tossa on perusteena. Stiimissä saa jopa pelata pari tuntia ja silti voi refundata ilman ongelmia. Saisvat ehkä ottaa sieltä mallia, koska ei se nyt niin vaikeeta voi olla toteuttaa.

Näin on ja en keksi mitään syytä lähteä tätä muuksi selittelemään. Ei ole ihme, että Steam on digitaalisten pelikauppojen avoimessakin taistossa päätynyt kuluttajien suosikiksi.
 
Se on helpoo jälkikäteen aina viisastella kuinka pitää aina tarkistaa, ja huomata ja miettiä ennen ostoa jne. Käytännössä vaan kokenutkin pelaaja ja runsaasti ostanut erehtyy joskus.

Ei palautusoikeudettomuus ainoa syy ollut miksi jätin Sonyn ekosysteemin, mutta oli se kieltämättä tietynlainen kamelin selän katkaiseva oljenkorsi. Ja oli melkoinen wow-elämys kun ensimmäisen steam pelini palautin lyhyen kokeilun jälkeen ja rahat olivat hetikohta steam-tilillä.

Ja ei tuo palautusoikeus ole yksistään huono asia kehittäjille, sen avulla voi myös rohkaistua kokeilemaan sellaista peliä jonka sopivuudesta ei ole ihan varma.

Ja tästä on ihan turha tehdä mitään konsolifani kinaa, nintendo on tässä ihan yhtä syvältä kun sony. Ehkä länsimaisissa firmoissa ollaan kuluttajan huomioimisessa edellä?
 
Viimeksi muokattu:
Aika monta painallusta tuossa saa tehdä, ennen kuin tuote on käyttöehtojen perusteella palautuskelvottomassa tilassa. Etsit tuotteen, lisäät ostoskoriin, maksat tuotteen (tässä saattaa olla vielä lisävahvistus). Jos vielä tämän jälkeen painat "lataa", se on sitten siinä. En tiedä, että miten pitkälle tässä pitäisi tulla vastaan kuluttajaa, jos kaikesta tästä huolimatta väärä tuote tulee valittua.

Whaat? Tietenkin hutiostos pitää hyvittää, jos vaikka oma tai naapurin mukula räveltää. Tai jos ostaa vahingossa väärän tuotteen ja huomaa heti virheensä kuten m_vierimaa kävi. Ihan maailman selvin asia, miksi tätä keskustelua edes käydään?? Microsoftilla on prosessit tätä varten olemassa ja arvostan ainakin sitä ja olen palauttanut hutiostoksia, siitä tuli hyvä mieli kun se onnistui.

Wow, en edes tiennyt, että Sony on näin kuutamolla tässä asiassa. Että siinä mielessä hyvä kun kesksutelua, niin taas oppi uutta. Jos se on tosiaankin niin, että missään tapauksessa ei voi palauttaa hutiostosta (?) niin siinä tapauksessa Sonyn käytäntö on tarpeetonsta keskisormen heiluttelua asiakkaan naaman edessä. Aika ylimielistä, minä ainakin tulkisten tuon jonkin sortin kusetukseksi. Niiden kannattaisi kyllä tosiaankin tehdä tuolle jotain ASAP! Asiakkaat kun tuntee kokeneensa vääryyttää niin siinä saattaa joku "ihan periaatteesta" heipatkin sanoa lopullisesti koko alustalle, vaikka kyse ei sinänsä välttämättä olisi isoista summista. Kusetus mikä kusetus...
 
Tollaseen uutiseen törmäsin.


Vastaavan uutisen taisin laittaa myös Keskustelut konsolimyynnistä ketjuun, yleensä kahden AAA pelin eli Starfieldin ja Forzan jälkeen tälläistä alamäkeä että myynnit luistavat alaspäin. Sinällään harmi kuten toisessa ketjussa kirjoitin että näin käy, mielellään näkisin sen että suunta olisi ylös eikä alas että jo ennestään valtava ura kahteen Japanilaiseen valmistajaan kasvaa. Vgchartzista löytyy tosiaan koko lokakuulta arvio:
Screenshot_20231130-191726.jpg
Syyskuun arvoista löytyy myös osviittaa, positiivisia lukuja ollut silloin ilmassa:

 
Viimeksi muokattu:
Syyskuun arvoista löytyy myös osviittaa, positiivisia lukuja ollut silloin ilmassa:

Starfieldin vaikutus näkyi syyskuussa selvästi, mutta ilmeisesti se ei jaksanut kantaa enää lokakuuta, eikä Forza Motorsportista ole nähtävästi myymään konsoleita.

Mielenkiintoista on nyt nähdä, että onnistuuko Microsoft tässä sukupolven toisessa puolikkaassa nostamaan markkinaosuuttaan. Vielä hetki sitten monet olivat huolissaan siitä, että Activision Blizzard kauppojen salliminen tekisi kilpailulle hallaa, joten katsotaan miten tuo nyt sitten lopulta aidosti vaikuttaa kilpailutilanteeseen nimenomaan konsolimarkkinoilla.
 
Se on helpoo jälkikäteen aina viisastella kuinka pitää aina tarkistaa, ja huomata ja miettiä ennen ostoa jne. Käytännössä vaan kokenutkin pelaaja ja runsaasti ostanut erehtyy joskus.
Näin on marjat. Ainakin vielä 2014 marraskuussa oli mahdollista ostaa Pleikkari nelosella USA-storesta pelin PS3-versio. Näin tapahtui itselleni Geometry Wars 3:n kohdalla. :D
Xboxille olen ostanut selaimen kautta vahingossa Metro Exoduksen PC-version.
 
Starfieldin vaikutus näkyi syyskuussa selvästi, mutta ilmeisesti se ei jaksanut kantaa enää lokakuuta, eikä Forza Motorsportista ole nähtävästi myymään konsoleita.

Mielenkiintoista on nyt nähdä, että onnistuuko Microsoft tässä sukupolven toisessa puolikkaassa nostamaan markkinaosuuttaan. Vielä hetki sitten monet olivat huolissaan siitä, että Activision Blizzard kauppojen salliminen tekisi kilpailulle hallaa, joten katsotaan miten tuo nyt sitten lopulta aidosti vaikuttaa kilpailutilanteeseen nimenomaan konsolimarkkinoilla.

Oikeat liikkeet ja mainonta ovat ton kaupan jälkeen ratkaisevat tekijät. Sillä railoa saadaan kyllä kiinni jos se onnistuu esim Game Pass lisäyksillä ja bundleilla.
 
Minusta iso ongelma on, kuten varmaan olen jo useampaan kertaan kommentoinut, että Activisionin pelit eivät ole ihan niin kiinnostavia kuin mitä 70 miljardia antaa olettaa. Tämä koskee siis pääasiassa konsolipelejä. Veikkaan, että vaikka kaikki laitettaisiin Game passiin, se ei muuttaisi tilannetta ratkaisevasti. Enemmän odotan sitä, että aiemmista studio-ostoista alkaisi näkyä tulosta enemmän.
 
Toki Microsoftilla nähtäisiin mielellään se päivä jolloin xbox peittoaisi psx sarjan, mutta microsoftin strategia on jo pitkään ollut gamepassissa. Varmaankaan Sony ja Nintendo eivät hevillä aukaise konsoleitaan moiselle, mutta Microsoftille riittänee PC, päälle omat kotikonsolit ja nyt ainakin Meta on aukaisemassa Questeille gamepassin striimaamisen.

Onhan sitä siinäkin markkinaa omien pelistudioiden ohella. Microsoftilla on $ katsoa tätä vaikka miten pitkään, kun taas Nintendon ja Sonyn ei passaa kovin montaa epäonnistumista peräkkäin tehdä vrt. N64, WiiU, ps Vita, ja osin myös PS3.
 
Whaat? Tietenkin hutiostos pitää hyvittää, jos vaikka oma tai naapurin mukula räveltää. Tai jos ostaa vahingossa väärän tuotteen ja huomaa heti virheensä kuten m_vierimaa kävi. Ihan maailman selvin asia, miksi tätä keskustelua edes käydään?? Microsoftilla on prosessit tätä varten olemassa ja arvostan ainakin sitä ja olen palauttanut hutiostoksia, siitä tuli hyvä mieli kun se onnistui.

Wow, en edes tiennyt, että Sony on näin kuutamolla tässä asiassa. Että siinä mielessä hyvä kun kesksutelua, niin taas oppi uutta. Jos se on tosiaankin niin, että missään tapauksessa ei voi palauttaa hutiostosta (?) niin siinä tapauksessa Sonyn käytäntö on tarpeetonsta keskisormen heiluttelua asiakkaan naaman edessä. Aika ylimielistä, minä ainakin tulkisten tuon jonkin sortin kusetukseksi. Niiden kannattaisi kyllä tosiaankin tehdä tuolle jotain ASAP! Asiakkaat kun tuntee kokeneensa vääryyttää niin siinä saattaa joku "ihan periaatteesta" heipatkin sanoa lopullisesti koko alustalle, vaikka kyse ei sinänsä välttämättä olisi isoista summista. Kusetus mikä kusetus...

Tähän jäi muuten kirjoittamatta että Nintendo ja Sony saisi tosiaan ottaa Microsoftilta oppia tämän palautuksen suhteen. Onneksi nykyään on esim silti Nodrea ID ja nämä ettei pennut kuitenkaan niin helposti pääse tekemään huteja mutta silti.
 
Minusta iso ongelma on, kuten varmaan olen jo useampaan kertaan kommentoinut, että Activisionin pelit eivät ole ihan niin kiinnostavia kuin mitä 70 miljardia antaa olettaa. Tämä koskee siis pääasiassa konsolipelejä. Veikkaan, että vaikka kaikki laitettaisiin Game passiin, se ei muuttaisi tilannetta ratkaisevasti. Enemmän odotan sitä, että aiemmista studio-ostoista alkaisi näkyä tulosta enemmän.
Vähän samoja miettinyt itsekin. Sonyllä on ihan jäätävän kokoinen jalanjälki IPssä. Nintendo tukevana kakkosena.
Microsoftilta nyt oikein huudetaan GOTY IPtä, Starfieldin piti olla yksi sellaisista, on harmi että realisoitui melko keskinkertaiseksi tuotokseksi.
 
En valita, jos Sony ja Nintendo tekevät Steamin tapaisen palautusoikeuden digitaaliseen sisältöön, mutta en valita kyllä ilmankaan. Katsotaan sitten uudestaan, jos onnistun jonkun dramaattisen hutiostoksen tekemään, joka muuttaa mielipiteen.
Vahinko-ostos on vain yksi asia tässä. Jos olet ostellut pelejä tiuhaan tahtiin kuten esim. minä aivan varmasti joskus on sattunut kohdalle peli jonka olet huomannut tylsäksi tai muuten vaan vähemmän kiinnostavaksi. Onhan se nyt kuluttajaystävällistä saada rahat takaisin ja käyttää ne johonkin toiseen peliin, mikä sopii sinulle paremmin.

Tai toisinpäin, olet pähkäillyt jonkun pelin ostoa mutta nihkeistä arvioista johtuen et ole ostanut, koska mietit onko se sinulle hyvä. Mikäs sen mukavampaa kun huoleton ostos ja sitten todeta että ai että, olipas makoisa peli vaikka kaikki eivät tykänneetkään. Ei tarvi 10 eri saitin arvioitakaan selailla ja lueskella ja lopulta jättää ostamatta.

En minäkään tätä osannut erityisesti kaivata kun PSN storesta ostelin, mutta onhan tuo hieno ominaisuus. Mutta en jatka tästä nyt tämän enempää.
 
Viimeksi muokattu:
Sonyllä on ihan jäätävän kokoinen jalanjälki IPssä. Nintendo tukevana kakkosena.

Kyllä Microsoft Gamingin alla alkaa olemaan jo aika vahva IP-arsenaali ihan valtavirrasta, kun sieltä löytyy mm.

Call of Duty
Minecraft
Elder Scrolls
Fallout
Halo
Gears of War
Forza Horizon/Motorsport
Warcraft
Diablo
Overwatch
Doom
Wolfenstein
Crash Bandicoot
Candy Crush

Nyt tietenkin sitten katsotaan miten nämä kymmenet studiot ja IP:t lopulta kääntyvät markkinaosuuksiksi pidemmässä juoksussa, mutta omaan silmääni ainakaan IP-arsenaalista tämän ei pitäisi jäädä kiinni.
 
Ylös Bottom