Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Crimson Desert

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Qwerty1
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Muutamisen tunteroista takana, ja peli on oikeastaan hyvinkin pitkälti sitä mitä odottelin. Yksinpelattava MMORPG. Ei sen enempää, mutta ei kyllä myöskään yhtään sen vähempää.

Tarina, hahmot, lore ja käsikirjoitus on kovin geneeristä eikä millään lailla mieleenjäävää. Et tule löytämään mieleenpainuvaa, hienoa tarinallista ulottuvuutta tästä teoksesta. Juoni, hahmot, sivutehtävät on sellaisia, että ne ajavat asiansa ja antavat insentiiviä maailmassa seikkailuun, mutta eivät tee yhtään sen enempää.

Sitten niihin hyviin puoliin. Peli on ulkoasultaan oikein komea. Maailma on valtava, ja monipuolinen, sitä on ehdottomasti ilo tutkia. Etenkin pelin alku, eli ne ekat parisenkymmentä tuntia tulee olemaan varmaan se suurin nautinto mitä kukaan tulee tästä saamaan irti. Vapaa seikkailu tempaa mukaansa, asioita on valtavasti nähtävänä ja tehtävänä, sekä uusia tapoja taittaa matkaa helpommin ja sujuvammin aukeaa pelaajalle lisää mukavaan tahtiin. Taistelu on varsin hauskaa, ainakin omasta mielestäni, tässä on oikein mukavan raskaan lihainen fiilis kun laittaa rivivihollisia miekalla palasiksi. Pomoja en ole kohdannut vielä juurikaan, mutta niistä tuntuu saavan aika paljonkin haastetta. Minunlaiselle casuaalipelaajalle, tulee jo vähän fiilis, että saattaa tulla jopa aika vaikeita bosseja vastaan. Eiköhän niistä selvitä, mutta ihan helppo läpijuoksu tuskin tulee olemaan.

Painotetaan, tämä peli ei ole hieno tarinallinen RPG. Tämä on MMORPG/Gacha-peli, joka on kuitenkin muokattu yksinpelattavaan muotoon. Jos tykkää vaikka Genshin Impactista, Wuthering Wavesista, Where Winds Meetsistä jne. ilmaispelattavista, tämä tarjoaa omasta mielestäni pitkälti samanlaisen kokemuksen, mutta tietysti yksinpelattavaksi AAA-peliksi muutettuna. Ei tarvitse maksaa mikromaksuja, odotella että stamina latautuu että saa taas pelata lisää jne.

Vaikka itse veikkaan että tulen tästä tykkäämään, sanon että suurimmalle osalle pelaajista, tämä kannattaa ehkä jättää odottelemaan alennuksia. Vuoden päästä tämän saanee puoleen hintaan, ja bugit on ehditty korjailla, QOL-parannuksia on ehditty tehdä ja saatavilla on varmasti paljon eheämpi peli kuin nyt.

Vaikuttaa siltä, että tämä tosiaan on oikein menevä 7/10 peli. Ei todellakaan ole mukana GOTY-kahinoissa, mutta mielelläänhän tässä seikkailee.

Taitaa olla pomotaistelut liian vaikeita jos niitä peilaa pelin normi taisteluihin, toivottavasti päivittävät nuo jossain vaiheessa helpommiksi. Muuten kyllä vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta peliltä ja menee ehkä parin hyvän päivityksen jälkeen ostoon, koska ei tuo tarinan heikkous itseä haittaa tämmöisissä peleissä missä se ilo tulee itse seikkailusta.
Pelkään myös tätä, 10h alkaa tulee kotvan päästä kiikariin eikä hajuakaa millon tulee eka bossi :D

En jaksa lukea kuutta sivua uusia viestejä, joten kommentoin vain näihin minkä luin:

Despite a few minor issues, Crimson Desert sets a new benchmark for the
is style of open-world experience, one that will be extremely difficult for future games to match.
Aika kovat väitteet. Itselle ehkä paras open world on - vähemmän ehkä yllättäen - Kingdom Come. Ykkönen tai kakkonen, ihan sama kumpi. Witcher 3 on myös hyvä. Skyrim myös tulee mieleen.

Mutta kun taustalla on MMO ja massiivisuus muutenkin, niin en tiedä onko ihan omin peli. Kiinnostaa kyllä mutta pelin ilmeisesti vaatima aika vähän arveluttaa. Vasta upposi vajaa sata tuntia Death Stranding 2:n pakettien roudaukseen.

Mitä on "MMO-like complexity"? Minun käsityksen mukaan MMO:t on täynnä fetch questeja ja grindausta.

Tiukkaa ohjausta tai muuta en kaipaa mutta en kyllä tykkää erityisemmin myöskään jostain uusien Zeldojen kaltaisesta "tee mitä haluat, ihan sama"-meiningistä missä ei ole mitään motiivia tai punaista lankaa, minkä perässä edes esittäisi menevänsä.

Kyllä tämä kiinnostaa mutta ehkä vähän sama kuin Baldur's Gate 3: pelin vaatima aika pelottaa niin paljon että mieluummin heittää konsoliin vaikka vasta hankkimani Space Marine 2:n.

Pieni halu ostaa peli nousi kun luki positiivisia kommentteja mutta sitten kun meni tutkimaan vähän syvemmälle niin paljon on ihmisillä ongelmia pelin kanssa ja varsinkin kontrollien.
Joo. Tämän takia jään odottamaan aleja, enkä ees ehtis viel pelaamaan tätä. On mulle mysteeri miten töissäkäyvät ja perheelliset ihmiset ehtivät pelata. Mä oon eläkkeellä, enkä mitenkään ehdi pelaamaan kaikkia mielenkiintoisia teoksia.

Nyt kaatui täälläkin peli ekan kerran (PS5). Yritin karttaa zoomata ulospäin ja siihen lahos. Onneks autosave (ei oo vielä tullut edes vastaan mahdollisuutta manuaaliseen) pelasti ja peli buuttas samaan kohtaan, missä oli kaatunut.

Tarpeeksi nätti ulkoasu ainakin omaan silmään ja Balanced-asetuksella pelaan. Ekassa kylässäkään en ole huomannut freimien droppaavan. Vielä.

Joo. Tämän takia jään odottamaan aleja, enkä ees ehtis viel pelaamaan tätä. On mulle mysteeri miten töissäkäyvät ja perheelliset ihmiset ehtivät pelata. Mä oon eläkkeellä, enkä mitenkään ehdi pelaamaan kaikkia mielenkiintoisia teoksia.
Eihän sitä kaikkea ehdikään. Itsellä esimerkiksi viime vuosi oli aika hiljaista pelirintamalla. Loppuvuodesta siirryin yrittäjäksi. Tulot kasvoi ja työaika väheni niin ehtii pelata n. 5-6 tuntia päivässä kun muksu on eskarissa ja tyttöystävä töissä ja riittää enemmän myös rahaa peleihin. Enkä tätä ajatellut putkeen pelata sataa tuntia vaan muutaman tunnin aina silloin tällöin fiiliksen mukaan.
Nyt kaatui täälläkin peli ekan kerran (PS5). Yritin karttaa zoomata ulospäin ja siihen lahos. Onneks autosave (ei oo vielä tullut edes vastaan mahdollisuutta manuaaliseen) pelasti ja peli buuttas samaan kohtaan, missä oli kaatunut.

Tarpeeksi nätti ulkoasu ainakin omaan silmään ja Balanced-asetuksella pelaan. Ekassa kylässäkään en ole huomannut freimien droppaavan. Vielä.
Menusta pystyy tallentamaan manuaalisesti.

Mä en tällee 10h kohdalla ymmärrä tätä kontrolliasiaa, siis lyöt, väistät, torjut, siinä se, puzzleissa ei oo mikää kiirus ni rauhas voi napit painella, onks tää joku later game juttu sit koska en koe mitään kontrolliongelmaa, perus AC kontrollit

Mä en tällee 10h kohdalla ymmärrä tätä kontrolliasiaa, siis lyöt, väistät, torjut, siinä se, puzzleissa ei oo mikää kiirus ni rauhas voi napit painella, onks tää joku later game juttu sit koska en koe mitään kontrolliongelmaa, perus AC kontrollit
1774025337352.png

Redditistä lainattua ja summaa tän pelin kontrollit tosi hyvin ;)

Näytä liitetiedosto 20803

Redditistä lainattua ja summaa tän pelin kontrollit tosi hyvin ;)
:D :D kerranko tuo pitää pelissä tehä, on se taivaan lykky etten kuuntele inisijöitä, oleellisin asia mitä pelissä tehään toimii ihanku muissa peleissä, antaisin jopa kehuja kun voi options napilla quickselectaa meetkö invii, journalii vai mihi, sama asevalikos voit suoraa vaihtaa eri miekkoja siihen slottii kun että menisit inviin valitsee sen.

Mun isoin valitus kontrolleissa on hyppynappi neliössä. Jotenki vaistomaisesti painan sitä lyödäkseni nii ukko vaa loikkii ympäri taistelukenttää. Noi eri "gadgetit" ei oo mun mielestä kovin monimutkaisia olleet, toki voi olla et niitä tulee lisää ja lisää nii sitte voi osa jo unohtua.

Toinen valitus on taisteluissa kovin huonosti reagoivat komennot. Iskusarjat ei välillä toimi ku yrität lyödä tai vaikka väistää ja hahmo reagoi jollain minuutin viiveellä ja jää vaa seisomaan. Ei tunnu sellaiselta sulavalta ollenkaan.

Mun isoin valitus kontrolleissa on hyppynappi neliössä. Jotenki vaistomaisesti painan sitä lyödäkseni nii ukko vaa loikkii ympäri taistelukenttää. Noi eri "gadgetit" ei oo mun mielestä kovin monimutkaisia olleet, toki voi olla et niitä tulee lisää ja lisää nii sitte voi osa jo unohtua.

Toinen valitus on taisteluissa kovin huonosti reagoivat komennot. Iskusarjat ei välillä toimi ku yrität lyödä tai vaikka väistää ja hahmo reagoi jollain minuutin viiveellä ja jää vaa seisomaan. Ei tunnu sellaiselta sulavalta ollenkaan.
Mullaki meni alku vähän totutella, nyt luonnistuu jo.
Mulla käy samaa ettei lyö, eli onko stamina loppu. Ainaki sen R2 iskun jälkee ei voi tehä pieneen hetkeen mitään jos ei osu.
Oman stashin puuttuminen on vähän harmi, sekä toi naurettavan lyhyt stamina liitäessä, kiipeet niinku 3x kauemmin kun liidät? whaaat :D

Mullaki meni alku vähän totutella, nyt luonnistuu jo.
Mulla käy samaa ettei lyö, eli onko stamina loppu. Ainaki sen R2 iskun jälkee ei voi tehä pieneen hetkeen mitään jos ei osu.
Oman stashin puuttuminen on vähän harmi, sekä toi naurettavan lyhyt stamina liitäessä, kiipeet niinku 3x kauemmin kun liidät? whaaat :D
Tämä staminan kuluminen liitäessä oli yllättävän suurta. En osaa vielä sanoa haittaako se mutta oli yllättävää. Muutenkin olis kyllä Zelda mekaniikat saanut jäädä pois. Paskoja pelejä.

Tämä staminan kuluminen liitäessä oli yllättävän suurta. En osaa vielä sanoa haittaako se mutta oli yllättävää. Muutenkin olis kyllä Zelda mekaniikat saanut jäädä pois. Paskoja pelejä.
Ei sinänsä haittaa, oot nopeemmin perillä :D mut haluisin ees hetken katella maisemia ja vaikka jotain mielenkiintosta

Muutama tunti tuli testailtua ja hyvät on ensi fiilikset. Ukko kävelee paskat housuissa kuin Arthur Morgan konsanaan, mutta ei mulla noista kontrolleista sinänsä ole mitään moitittavaa. Erittäin mielenkiintoiselta peliltä tuntuu. Nuo valikot ja varsinkin kartan käyttäminen vaatisi vähän vielä viilaamista ainakin omaan makuun. Niin ja sit mahdollisuus vaihtaa nappeja ainakin sen verran, että saadaan laatasta kartta auki eikä mitään typerää kuvakulman vaihtoa.

Niin ja sit mahdollisuus vaihtaa nappeja ainakin sen verran, että saadaan laatasta kartta auki eikä mitään typerää kuvakulman vaihtoa.
Mä käytän usein 1st persoonaa sen napin kans ku meen ahtaisii sisötiloihi, aika nopee luonnistuu options+ kerran nuolta alas ni ollaa mapissa. No, tää oli heidän näkemys tehdä tämä

Viimeksi muokattu:
Mikäs se tavara-arkun funktio siellä teltassa on kun sinne ei saa varastoida kuitenkaan omasta inventorystä kamaa? Vai pitääkö edetä pelissä eteenpäin ennen kuin sitä pääsee käyttää?

Mä käytän usein 1st persoonaa sen napin kans ku meen ahtaisii sisötiloihi, aika nopee luonnistuu options+ 2x alas mappiin. No, tää oli heidän näkemys tehdä tämä
Kovin on erikoinen näkemys. En paljon turhempaa asiaa voisi kuvitella laattanappiin. Vaikka sitä kuvakulmaa välillä vaihtaisikin niin ihan hyvin se voisi olla muutaman painalluksen takana. Ei sellaista pelaajaa olekaan, joka vaihtaisi kuvakulmaa useammin kuin avaa kartan. Toivottavasti antavat joskus vielä mahdollisuuden muuttaa niitä.

Kovin on erikoinen näkemys. En paljon turhempaa asiaa voisi kuvitella laattanappiin. Vaikka sitä kuvakulmaa välillä vaihtaisikin niin ihan hyvin se voisi olla muutaman painalluksen takana. Ei sellaista pelaajaa olekaan, joka vaihtaisi kuvakulmaa useammin kuin avaa kartan. Toivottavasti antavat joskus vielä mahdollisuuden muuttaa niitä.
Joo ihan hyvin vois olla toisinpäin noi
Mikäs se tavara-arkun funktio siellä teltassa on kun sinne ei saa varastoida kuitenkaan omasta inventorystä kamaa? Vai pitääkö edetä pelissä eteenpäin ennen kuin sitä pääsee käyttää?
Ei oo inviä koko pelissä, ainoo on jos myyt jollekki myyjälle ni voit ostaa ne 3 pelipäivän sisää takas, käytännös varastoit maksua vastaan, mutta myyt halvemmalla ku ostat takas, tekeeköhän joku niin :D

Sillä arkulla ei tee muuta ku sinne menee ne tavarat mitkä jää poimimatta vihuilta. Eli ns kadonneet tavarat. Arkkuun ei voi kuitenkaan jostain kumman syystä säilöä mitään, eli se on vaa yhteen suuntaan se arkku

Ylös Bottom