Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maagiset
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vuokranantajan omistamia on myös tiskikone ja jääkaappi, joten ne menisi vain ilmoituksella. Ainoastaan pyykkikone pitäisi itse hakea ja valita. Tosin viimeksi kun tiskikone uusittiin, niin se annettiin meidän hakea ja valita kun vuokranantaja asuu itse kauempana. Ei ollut iso homma.
Tämä muuttaa tietysti tilannetta jonkin verran. Ärsytyskynnys tai vaiva vuokranantajan omistamiin ja hänen vastuun piirissä oleviinn laitteisiin on tietysti selvästi pienempi kuin omiin laittesiin, vaikka arjessa ärsytys tiskien tiskaamisesta tai ruuan pilaantumisesta pysyisikin samana. Me asutaan omistusasunnossa, jolloin myös kaikki kodinkoneet on omia ja sitä kautta niiden vaihtamisen vaiva ja rahanmeno on kaikki omaan lukuun.

Se että pleikkari ei tallenna automaattisesti pilveen on tietysti paskaa. Ja toki harmittaisi jos itselläkin menisi tallennukset, mutta nyt kun tätä miettii niin hyvin harvan pelin kohdalla se olisi iso ongelma. Suurin osa peleistä on pelattu läpi, jolloin tallennus on lähinnä muisto. Urheilu-/autopelit (ainakin osa) ja muut moninpelit hakee edistymisen joka tapauksessa verkon kautta, joten siinäkään ei pääsisi isoa vahingoa sattumaan. Oikeastaan ainostaan aktiivisessa peluussa olevien keskeneräisten yksinpelin kanssa tilanne kirpaisisi. Xboxin puolella tosin ei silloinkaan, kun tallennukset on automaattisesti pilvessä.

Koen siis edelleen, että omalla kohdalla enemmän ärsyttäisi tärkeän kodinkoneen kuin pelikonsolin hajoaminen, mutta tämä keskustelu näyttää sen että siihen vaikuttavia asioita on aina asumismuodosta, konsolin ominaisuuksiin ja valittuun tilausmalliin saakka.

No minulla hajosi PS5 takuuaikana ja siinä meni kymmeniä tunteja Ghost of Tsushimaa, varmaan aika pitkälti koko peli, minkä vuoksi en päässyt pelaamaan lisäriäkään ennen kuin pelasin emopelin uusiksi tiettyyn pisteeseen asti ja sittenkin olin paskalla tasolla kun olin vain juossut peliä eteenpäin.

Tuon hajoamiseen ei tosin liittynyt mitään ukkosia, tai näitä mistä on puhuttu, mutta kun kerran meni tähän tallennuksien menetykseen niin halusin tuon tuoda esille. Pesukoneen tai vastaavan hakee vain uuden ja se jatkuu samasta mutta pelikonsolin kanssa voi oikeasti menettää jotain, mitä ei vain saa takaisin.

PS Plussaa en silti ala tuon takia maksamaan nykyhinnoilla. Switch Family Pack, vai mikä se nyt olikaan, on voimassa vain sen takia että siellä saa tallennukset jemmaan ja sen hinta on kohtuullinen porukassa maksettuna. En haluaisi vaikka jotain Breath of the Wildia pelata uusiksi tallennuksen menetyksen vuoksi.

Tajusin tästä tarkistaa ja itsellä tuli 24v täyteen. Tosin viime aikoina vähän vähemmän kun PC vietteli voiman väärälle puolelle.
Itsellä tulee lokakuussa 24 vuotta täyteen täällä. Liityin aikoinaan kun oli vielä XboxFIN. Mutta foorumia en käyttänyt muuten kuin lukemiseen oikeastaan. IRC oli se missä sitten tuli keskusteltua (JA EI, EI SE SAATANAN GALLERIA! SE EI OLE IRC! :D )

Itsellä tulee lokakuussa 24 vuotta täyteen täällä. Liityin aikoinaan kun oli vielä XboxFIN. Mutta foorumia en käyttänyt muuten kuin lukemiseen oikeastaan. IRC oli se missä sitten tuli keskusteltua (JA EI, EI SE SAATANAN GALLERIA! SE EI OLE IRC! :D )
Täällä 18v, IRC:ssä 35. IRC tuli tutuksi korkeakouluopintojen alkuvuosina ... siellä sitten roikutaan edelleen. IRCIssä siis, ei koululla. Aika sisäpiirimenoahan se nykyään on, kanavilla jotka on perustettu noin viime vuosituhannella ...

Oho, jokunen päivä päälle 20 vuotta täälä tullu norkoiltua, jösses! :D Taitaa profiilikuvakin olla orginaali ja kertaakaan oo vissiin ees nikkiä vaihtanu :eek:

Taas siellä mennään tapasi mukaan henkilökohtaisuuksiin. Miksi aina suutut siitä, että olen melkein kaikesta kanssasi eri mieltä? Sille nyt ei vaan voi mitään, että pidämme eri asioista, ja meillä tuntuu olevan kovin erilaiset arvot elämässä. En minä noista asioista sinulle sinänsä suuttuisi koskaan, mutta tuo sinun henkilökohtaisuuksin menevä vihainen tyyli on toki sellainen mikä voi minuakin provosoida. Voisitko siis kuitenkin yrittää olla ihmisiksi ja kunnioittaa myös sellaisia kirjoittajia, jotka eivät pidä lainkaan niistä asioista, joista sinä pidät ja kuitenkin haluavat sanoa mielipiteensä suoraan. En minä sinua kohtaan hyökkää, kun sanon, että Goldeneye on paska peli, jolla on toki historiallinen arvonsa. Miksi siitä siis pitää noin suuttua, että menee henkilökohtaisuuksiin, kuten taas kerran tekstisi lopussa? Aika lapsellista suoraan sanoen.
Ei mua kiinnosta pätkääkään pidätkö sinä henk koht kyseisestä pelistä vai et. Keskustelussa ei ollut missään kohtaa kyse siitä mistä sinä tai minä pidetään henk koht. Sinulla vain tuntuu olevan vaikeuksia ymmärtää edes koko pointtia tuossa keskustelussa.

Mitä tulee henkilökohtaisuuksiin niin sulla tuntuu olevan tyylinä heittää provosoivia kommentteja ja sitten ihmetellä huulipyöreänä miksi saat kärkkäitä kommentteja.

Ei mua kiinnosta pätkääkään pidätkö sinä henk koht kyseisestä pelistä vai et. Keskustelussa ei ollut missään kohtaa kyse siitä mistä sinä tai minä pidetään henk koht. Sinulla vain tuntuu olevan vaikeuksia ymmärtää edes koko pointtia tuossa keskustelussa.

Mitä tulee henkilökohtaisuuksiin niin sulla tuntuu olevan tyylinä heittää provosoivia kommentteja ja sitten ihmetellä huulipyöreänä miksi saat kärkkäitä kommentteja.
Nyt on kyllä pakko sanoa että @Ippenator ei tässä kohtaa heittänyt mitään provosoivaa kommenttia. Kertoi vain mielipiteensä pelistä. Sinä laitoit tämän koko touhun laukalle.

Nyt on kyllä pakko sanoa että @Ippenator ei tässä kohtaa heittänyt mitään provosoivaa kommenttia. Kertoi vain mielipiteensä pelistä. Sinä laitoit tämän koko touhun laukalle.
Kannattaa myös käydä lukemassa se Ippen alkuperäinen viesti, joka alkaa sanoin "Hot Take". Siinä viestissä teilataan kahdella ensimmäisellä rivillä GoldenEye paskaksi peliksi ylipäätään ja seuraavaksi sanotaan, ettei hän oikeastaan edes pelannut peliä. Ihan siis omin sanoin herra sanoo, että paska peli, vaikka ei ole edes pelannut. Siihen perään sitten selitellään vaikka ja mitä. Ja nyt sitten ihmetellään, kun tähän 'Hottiin Teikkiin' on porukka tarttunut. Ihan klassinen muurahaispesään tökkäys huomiota hakeakseen. Ja sitä huomiota on nyt sitten pari päivää hänelle annettu.

Ei GoldenEyestä tarvitse tykätä. Tosin kuinka paljon sillä mielipiteellä on sitten arvoa, jos sitä peliä on oikeasti kokeillut pelikaupassa sen pari hetkeä, on sitten ihan eri keskustelu, mutta kyllähän nettiin mökää ja mielipiteitä mahtuu, että ei sillä. Siitä nyt ei vaan pääse mihinkään, että GoldenEye tuntuu olevan monelle se 'rakkain', nostalgisin ja eniten muistoja kerännyt 007-peli. Sen asema konsoliräiskintöjen kehityksessä on myös kiistaton. Oli ensimmäisiä, ellei jopa ensimmäinen, konsoliräiskintä, jossa hahmoa ohjattiin tatilla. Tietysti rajoitteet tulivat vastaan siinä, että N64:llä oli ohjaimessa vain yksi tatti, joten nykypäivään vertailut eivät oikein päde senkään takia. Eikä peliä tainnut kukaan tuolla nykypäivään verratakaan, vaan puhuttiin vain nostalgisista ja enimmäkseen hyvistä muistoista, sekä asemasta eräänlaisena genren merkkipaaluna.

Mestariteoksesta en tiedä, mutta olihan peli jotain uutta ja ennen näkemätöntä silloin vuonna '98. Teknisestikin oli varmaan melkoinen suoritus saada kaikki se, mitä pelistä löytyy, mahtumaan sille tallennuskooltaan rajoitteiselle N64-kasetille. Joku syyhän sille ole olemassa, miksi GoldenEyen kenttiä edelleen speedrunataan, eikä esimerkiksi Nightfiren tai Everyting Or Nothingin. Itselle on jääneet parhaat muistot juuri GoldenEyestä, vaikka Nightfiren PC-versio on myös edelleen jossain vaatehuoneen perällä.

N64 GoldenEye on genren merkkipaalu, vaikka ei nykypäivänä tietenkään enää vertailua kestäkään. Sen saamat arvostelut aikanaan olivat sitä luokkaa, että "Kokeilin peliä vartin ja ihan paska oli!"-tason näkemykset toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ei tällä foorumilla ennenkään ole kovin suurta painoarvoa annettu minkään pelin kohdalla annetuille "Pelaamatta paskaa!"-näkemyksille, joten ei ole syytä antaa tässäkään tapauksessa. Jotkut nimimerkit ovat jopa 'foorumitotuuksiksi' ja 'foorumisäännöiksi' yrittäneet määrittää, että mikäli peliä ei omista/ei ole pelannut, niin ei sitä saa arvostellakaan.

Jotkut nimimerkit ovat jopa 'foorumitotuuksiksi' ja 'foorumisäännöiksi' yrittäneet määrittää, että mikäli peliä ei omista/ei ole pelannut, niin ei sitä saa arvostellakaan.
Meinaatko siis että tällainen sääntö olisi hyvä asia?

Itse voisin tähän sanoa että ihan hyvin voi sanoa näkemyksensä pelistä tai varsinkin sen osa-alueesta pelaamattakin. Esimerkiksi Returnalin "ei voi tallentaa kesken pelaamisen" oli ihan paska juttu eikä sen sanoakseen ollut mikään pakko sitä käytännössä kokea. Itse ainakin tiedän varsin hyvin omat pelituntini ja elämäni, joten tuollainen rajoitus haittaisi pelaamista merkittävästi. Eikä sen ymmärtämiseen ja toteamiseen tarvitse peliä pelata.

On siis vähän tapauksessa kiinni että onko miten järkevää kommentoida jotain ilman omakohtaista kokemusta. Joskus joku asia voi toki myös olla sellainen että siitä saatu näkemys ei vastaakaan kokemusta.

Itse voisin tähän sanoa että ihan hyvin voi sanoa näkemyksensä pelistä tai varsinkin sen osa-alueesta pelaamattakin. Esimerkiksi Returnalin "ei voi tallentaa kesken pelaamisen" oli ihan paska juttu eikä sen sanoakseen ollut mikään pakko sitä käytännössä kokea. Itse ainakin tiedän varsin hyvin omat pelituntini ja elämäni, joten tuollainen rajoitus haittaisi pelaamista merkittävästi. Eikä sen ymmärtämiseen ja toteamiseen tarvitse peliä pelata.

On siis vähän tapauksessa kiinni että onko miten järkevää kommentoida jotain ilman omakohtaista kokemusta. Joskus joku asia voi toki myös olla sellainen että siitä saatu näkemys ei vastaakaan kokemusta.
Kyllä mutta on eri asia sanoa, ”Tämä peli on ihan paska”, kun että ”Tämä ominaisuus pelissä on paska”. Lisäksi pelaamatta ei kaikista paskalta kuulostavistakaan ominaisuuksista saa välttämättä oikeaa kuvaa, kun ei näe/koe sitä miten se toimii kokonaisuudessa.

Kannattaa myös käydä lukemassa se Ippen alkuperäinen viesti, joka alkaa sanoin "Hot Take". Siinä viestissä teilataan kahdella ensimmäisellä rivillä GoldenEye paskaksi peliksi ylipäätään ja seuraavaksi sanotaan, ettei hän oikeastaan edes pelannut peliä. Ihan siis omin sanoin herra sanoo, että paska peli, vaikka ei ole edes pelannut. Siihen perään sitten selitellään vaikka ja mitä. Ja nyt sitten ihmetellään, kun tähän 'Hottiin Teikkiin' on porukka tarttunut. Ihan klassinen muurahaispesään tökkäys huomiota hakeakseen. Ja sitä huomiota on nyt sitten pari päivää hänelle annettu.

Ei GoldenEyestä tarvitse tykätä. Tosin kuinka paljon sillä mielipiteellä on sitten arvoa, jos sitä peliä on oikeasti kokeillut pelikaupassa sen pari hetkeä, on sitten ihan eri keskustelu, mutta kyllähän nettiin mökää ja mielipiteitä mahtuu, että ei sillä. Siitä nyt ei vaan pääse mihinkään, että GoldenEye tuntuu olevan monelle se 'rakkain', nostalgisin ja eniten muistoja kerännyt 007-peli. Sen asema konsoliräiskintöjen kehityksessä on myös kiistaton. Oli ensimmäisiä, ellei jopa ensimmäinen, konsoliräiskintä, jossa hahmoa ohjattiin tatilla. Tietysti rajoitteet tulivat vastaan siinä, että N64:llä oli ohjaimessa vain yksi tatti, joten nykypäivään vertailut eivät oikein päde senkään takia. Eikä peliä tainnut kukaan tuolla nykypäivään verratakaan, vaan puhuttiin vain nostalgisista ja enimmäkseen hyvistä muistoista, sekä asemasta eräänlaisena genren merkkipaaluna.

Mestariteoksesta en tiedä, mutta olihan peli jotain uutta ja ennen näkemätöntä silloin vuonna '98. Teknisestikin oli varmaan melkoinen suoritus saada kaikki se, mitä pelistä löytyy, mahtumaan sille tallennuskooltaan rajoitteiselle N64-kasetille. Joku syyhän sille ole olemassa, miksi GoldenEyen kenttiä edelleen speedrunataan, eikä esimerkiksi Nightfiren tai Everyting Or Nothingin. Itselle on jääneet parhaat muistot juuri GoldenEyestä, vaikka Nightfiren PC-versio on myös edelleen jossain vaatehuoneen perällä.

N64 GoldenEye on genren merkkipaalu, vaikka ei nykypäivänä tietenkään enää vertailua kestäkään. Sen saamat arvostelut aikanaan olivat sitä luokkaa, että "Kokeilin peliä vartin ja ihan paska oli!"-tason näkemykset toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ei tällä foorumilla ennenkään ole kovin suurta painoarvoa annettu minkään pelin kohdalla annetuille "Pelaamatta paskaa!"-näkemyksille, joten ei ole syytä antaa tässäkään tapauksessa. Jotkut nimimerkit ovat jopa 'foorumitotuuksiksi' ja 'foorumisäännöiksi' yrittäneet määrittää, että mikäli peliä ei omista/ei ole pelannut, niin ei sitä saa arvostellakaan.
Sinäkin tapasi mukaan alat mustamaalaamaan kirjoittajaa, josta et vain pidä. En minäkään sinusta sinänsä pidä lainkaan, mutta olen jättänyt asian siihen, että sinulla on ihan selkeä Microsoft-viha ja sen puitteissa olet valmis täällä dumaamaan sekä pelit että kirjoittajat. Ja muuten jos joku on ollut täällä valmis haukkumaan pelejä pelaamatta niitä sekuntiakaan, niin se olet juurikin sinä. Sanot @Murdoc in kanssa, että en edes pelannut mielestänne riittävästi Goldeneyta, jotta olisin saanut kunnon kuvan pelistä. Ei se nyt kuitenkaan mihinkään minuutteihin se minun pelaamiseni jäänyt, vaan tunneista toki puhutaan. Jos et huomannut, niin totesin, että pelasin peliä nimenomaan kaverin pelikaupassa. Siellä sitä toki tuli usempaan otteeseen norkoiltua kavereiden kanssa ja tuli silloin juurikin pelattua siitä moninpeliä, mitä monet edelleen jaksavat hehkuttaa. En edes silloin kokenut peliä mitenkään erityiseksi. Toki kavereiden kanssa oli ihan hauskaa hetken pelata, mutta silti jäi sellainen salainen ihmetys, että mikäs tässä pelissä onkaan niin mestarillista, mitä porukat silloin hehkuttivat. Yksinpeli oli oikeastaan kai se, mitä pelasin erityisen vähän. Mutta kyllä sitäkin varmaan lähes tunteroisen verran tuli testattua, ja se tuntui silloin aikoinaan heikommalta kuin kehuttu moninpeli, vaikka toki tuota yksinpeliäkin aikoinaan paljon kehuttiin.

Sisälukutaitoa suosittelisin myös kehittämään, jos ei tullut ymmärrettyä sitä, että jo itsekin ilmoitin heti varoituksena, että kommenttini ei ole kaikkien mieleen. Siksi tuo hot take-varoitus, että tiedostin siis toki heti, että ei näkemykseni kaikkia miellytä. Arvostelin kuitenkin vain ja ainoastaan peliä (en siis todellakaan siitä pitäneitä), jota en aikanaan pitänyt mitenkään mestarillisena pelinä, ja nykyään pidän sitä suorastaan surkeana pelinä - kuten pidän käytännössä järjestään jokaista peliä, joka on ennen tätä vuosituhatta tehty, jos siis niitä pelaan tällä hetkellä.

Tunnustan toki aikoinaan korkealle arvostettujen pelien historiallisen merkityksen edelleen, mutta se ei poista sitä faktaa, että ne ovat nykyään pelattuna huonoja pelejä. Ei tuon nyt mikään tabu pitäisi olla, että sen sanoo suoraan, ja ehkä herättelee joitain ihan asiallisesti pohtimaan asiaa. Itse nimenomaan pidän siitä, että voidaan heitellä suoraan ja tiukastikin uusia näkökulmia, vaikka ne olisivat omien näkemysten vastaisia. Toki saatan niihin vastaan argumentoida, mutta en kyllä ymmärrä täällä teidän joidenkin herkkähipiäisyyttä siinä, että jos pelejä joista olette pitäneet tai pidätte jopa edelleen, arvostellaan tiukastikin, niin herää joku tarve hyökätä nimenomaan arvostelua esiin tuonutta kirjoittajaa kohtaan.

Itse olen aivan mieletön Soulsborne pelien fani, ja ne ovat minulle lähes pyhiä pelejä Sekiroa lukuunottamatta, vaan eipä ole tullut mieleenikään lähteä angstaamaan koskaan henkilökohtaisuuksiin mennen kenellekään, joka on Soulsborne-peleistä tai jopa itselleni kaikkien aikojen pelistä, eli Elden Ringistä, sanonut jotain negatiivistä. On sitä noidenkin pelien mustamaalaamista täällä joskus ehtinyt näkemään. En ole yleensä edes vastannut sellaiseen, kun tiedostan, että eivät nekään pelit kaikille ole. Ja jos mielestäni argumentti on ollut heikohko, niin sitten olen voinut jotain jopa kommentoida - mutta nimenomaan vain pelistä! Voisiko tällaista suhtautumistapaa kokeilla sielläkin päässä ruutua? Voisin sinut ja Murdocin ottaa pysyvästi pois sivuutettujen listalta, jos uskoisin teidän siihen pystyvän. Siellä toki vielä olette, mutta joskus johonkin topiciin liittyen tulee tarkistettua, että mitäs nyt onkaan kirjoitettu kaikkien osalta, kun se sivuutettujen kommentoinnin puuttuminen sekoittaa joskus hieman sitä, mikä käsitys keskustelusta tulee.

Viimeksi muokattu:
En suinkaan meinaa. Kyllähän sitä mielipiteensä voi ilmaista varsinkin nykypäivän peleistä, kun materiaalia on tarjolla vaikka kuinka. Mainitsin tuon logiikan ihan siksi, että olen itse saanut asiasta kuulla ennen useampaankin kertaan. Striimien katselu, striimaajalta pelistä kysely ja muu vastaava 'pelin tutkiminen' ei ollut riittävästi, jotta olisi saanut erästä isosti hehkutettua Xbox-peliä ihmetellä, että mistä se hype nyt oikein tuli. Silloin vihjailtiin, että kun ei omista/ei ole pelannut, niin ei kannata kommentoida.

Minusta sellainen 'sääntö' ei toimi, mutta mainitsinpa nyt vaan asian, kun tuota logiikkaa on täällä käytetty aikaisemminkin.

Sinäkin tapasi mukaan alat mustamaalaamaan kirjoittajaa, josta et vain pidä. En minäkään sinusta sinänsä pidä lainkaan, mutta olen jättänyt asian siihen, että sinulla on ihan selkeä Microsoft-viha ja sen puitteissa olet valmis täällä dumaamaan sekä pelit että kirjoittajat. Ja muuten jos joku on ollut täällä valmis haukkumaan pelejä pelaamatta niitä sekuntiakaan, niin se olet juurikin sinä.
Ja sinä olet kova tekemään näitä rivien väleistä oletuksia silloin, kun joku on kanssasi eri mieltä oikeastaan yhtään mistään asiasta. Tuota 'Microsoft-vihaa' sinä vaan jaksat huutaa ja toistella joka kerta, kun ollaan eri mieltä jostain. Miten Microsoft tässäkään liittyy N64:n GoldenEyehin yhtään mitenkään? Ihan turhaa riidan haastamista taas ihan ohi aiheen. Minulla on toki periaatteeni ja mielipiteeni Microsoftin tekemistä asioista, mutta ne eivät tähän kuulu. En myöskään ole 'dumannut' yhtäkään kirjoittajaa.
Sanot Murdocin kanssa, että en edes pelannut mielestänne riittävästi Goldeneyta, jotta olisin saanut kunnon kuvan pelistä. Ei se nyt kuitenkaan mihinkään minuutteihin se minun pelaamiseni jäänyt, vaan tunneista toki puhutaan. Jos et huomannut, niin totesin, että pelasin peliä nimenomaan kaverin pelikaupassa. Siellä sitä toki usempaan otteeseen norkoiltua kavereiden kanssa ja tuli silloin juurikin pelattua siitä moninpeliä, mitä monet edelleen jaksavat hehkuttaa. En edes silloin kokenut sitä mitenkään erityiseksi. Toki kavereiden kanssa oli ihan hauskaa hetken pelata, mutta silti jäi sellainen salainen ihmetys, että mikäs tässä pelissä onkaan niin mestarillista, mitä porukat silloin hehkuttivat. Yksinpeli oli oikeastaan kai se, mitä pelasin erityisen vähän. Mutta kyllä sitäkin varmaan tunteroisen verran tuli testattua, ja se tuntui silloin aikoinaan heikommalta kuin kehuttu moninpeli, vaikka toki tuota yksinoeliäkin aikoinaan paljon kehuttiin.
Kirjoituksestasi jäi sellainen kuva, että vähän testasit peliä kaupassa ja paska oli. Ymmärrettiin varmaan sitten väärin, mutta olisit toki voinut heti mainita, että kyse oli tunneista. Olisi ehkäissyt monta väärinkäsitystä.
Sisälukutaitoa suosittelisin myös kehittämään, jos ei tullut ymmärrettyä sitä, että jo itsekin ilmoitin heti varoituksena, että kommenttini ei ole kaikkien mieleen. Siksi tuo hot take-varoitus tiedostin siis toki heti, että ei näkemykseni kaikkia miellytä. Arvostelin kuitenkin vain ja ainoastaan peliä (en siis todellakaan siitä pitäneitä), jota en aikanaan pitänyt mitenkään mestarillisena pelinä, ja nykyään pidän sitä suorastaan surkeana pelinä - kuten pidän käytännössä järjestään jokaista peliä, joka on ennen tätä vuosituhatta tehty, jos siis niitä pelaan tällä hetkellä.
Ei sisälukutaidossa ole mitään vikaa. Mietin tässä nyt vaan, että oliko mielestäsi kauhean fiksua tulla väliin huutelemaan, että paska peli, kun porukka muisteli uutta Bondia odotellessaan positiivisia nostalgisia muistoja vuosikymmenten takaa? Oli etukäteen varoitettu 'Hot Take' tai ei, niin kyllähän tuonne positiivisten muisteloiden väliin tuollaisen "Vähän testasin tätä ja ihan paska peli!"-tason mielipiteen laitto ei ainakaan ollut omiaan nostattamaan mielialaa. Sait vaan riidan ja väärinkäsitykset aikaan, taas kerran.

Ihan ystävällisesti sanon tässä nyt, että joskus voisi ja kannattaisi miettiä, kannattaako sitä erittäin kärkästä mielipidettä mennä joka väliin sanomaan, jos toisilla on iloinen ja hyvähenkinen keskustelu tai nostalginen muistelu menossa. Just saying...
Tunnustan toki aikoinaan korkealle arvostettujen pelien historiallisen merkityksen edelleen, mutta se ei poista sitä faktaa, että ne ovat nykyään pelattuna huonoja pelejä. Ei tuon nyt mikään tabu pitäisi olla, että sen sanoo, ja ehkä herättelee joitain ihan asiallisesti pohtimaan asiaa. Itse nimenomaan pidän siitä, että voidaan heitellä suoraan ja tiukastikin uusia näkökulmia, vaikka ne olisivat omien näkemysten vastaisia. Toki saatan niihin vastaan argumentoida, mutta en kyllä ymmärrä täällä teidän joidenkin herkkähipiäisyyttä siinä, että jos pelejä joista olette pitäneet tai pidätte jopa edelleen, arvostellaan tiukastikin, niin herää joku tarve hyökätä nimenomaan arvostelua esiin tuonutta kirjoittajaa kohtaan.
No se sinun keskusteluun tuomasi näkökulma oli oikeastaan vähän asian vierestä, kun alunperin pohdittiin pelin nostalgia-arvoa ja merkitystä genren kehitykselle, eikä pelin absoluuttista tasoa vuonna 2026. Ja sen näkökulmankin toit esiin niin, että siitä ei ennen jälkiselvittelyjä oikein voinut muuta käsitystä saada kuin "Pelaamatta paskaa!".

Nyt sitten, kun maito on jo lattialla ja olet saanut kritiikkiä monelta eri suunnalta, että oikeastaan pelasitkin ainakin näin ja niin paljon. Senhän toki tiedät vain sinä itse, paljonko pelasit, mutta nämä jälkiselittelyt kyllä jättävät vähän kyseenalaista kuvaa. Kuten sanoin jo tuossa yllä, niin moni oletus ja väärinkäsitys olisi jäänyt syntymättä, jos olisit heti alkuun selventänyt kokemuksiasi pelistä enemmän.

Ja sinä olet tällä foorumilla kyllä niin kauan pyörinyt, että tiedät ennestään, kuinka noiden 'Hottien Teikkien' kanssa käy, kun tulee minkä vaan positiivismielisen keskustelun sekaan huutelemaan negatiivisia juttuja. Tiedät kyllä, että niihin tartutaan ja että niistä syntyy sitten sivuja kestäviä vääntöjä. Sen takia kannattaisi miettiä etukäteen. Mitä hyötyä esim. tästä GoldenEye-tokaisusta nyt lopulta oli kellekään, paitsi että saatiin riita ja vääntö aikaan? No huomiota ainakin sait ja puheen pois niistä positiivisista nostalgisista muisteloista, jotka porukalla olivat mielessä.
Voisiko tällaista suhtautumistapaa kokeilla sielläkin päässä ruutua? Voisin sinut ja Murodocin ottaa pysyvästi pois sivuutettujen listalta, jos uskoisin teidän siihen pystyvän. Siellä toki vielä olette, mutta joskus johonkin topiciin liittyen tulee tarkistettua, että mitäs nyt onkaan kirjoitettu kaikkien osalta, kun se sivuutettujen kommentoinnin puuttuminen sekoittaa joskus hieman sitä, mikä käsitys keskustelusta tulee.
Niin minähän en ole ennen tätä viestiä mitään henkilökohtaisuuksia sinulle ladellut, vaan ihan osoitin ongelman tuossa keskustelutyylissä. Otin esille, että tämä(kin) vääntö ja riita lähti liikkeelle täysin turhasta 'Hotista Teikistä', jolla ei ollut mitään varsinaista annettavaa sille positiivismieliselle keskustelulle. Sanoit vaan, että muiden positiivisesti muistelema peli oli mielestäsi paska, vaikka et ollut sitä alkuperäisen viestisi perusteella kovin paljoa edes pelannut(selittelit vasta huomattavasti jälkeenpäin tuntimääriä...). Vastineeksi sait sitä, mitä varmaan osasit odottaakin ja nyt sitten uhriudut, kun saamasi palaute on juuri sitä, mitä saa, kun sohii ampiaispesään. Tämän ei ole tarkoitus olla mikään loukkaus, mutta sen verran monesti olet osapuolena näissä jutuissa, että ehkä silläkin suunnalla kannattaa vilkaista siihen peiliin myös. Samalla voi tosiaan miettiä, kannattaako jokaista mieleen juolahtavaa 'Hottia Teikkiä' näkyville kirjoittaa. Ainakaan, jos kyseessä on negatiivinen näkemys muiden positiivisten juttujen joukkoon. Toki sellainen käänteinen "Tämä vähän heikompia arvosteluja saanut peli olikin omien kokemusteni perusteella aika hyvä!"-Hotti Teikki voi sitten ollakin piristävä, että niitä voi kyllä kirjoitella.

Sivuutettujen listaa jaksat tuoda esiin toistuvasti myös. Sivuuta tai ole sivuuttamatta, ei itselleni väliä. Toki tähän on sanottava, että vaikeaa se elämä varmaan on, jos oikeasti joutuu työntämään banaanit korviin toistuvasti silloin, kun joku toinen ympärillä esittää eriävän mielipiteen. Kannattaako silloin väitellä ja keskustella, jos ei tule ilman banaaneja korvissa ja sivuutettujen listoja toimeen? Suhtautuuko silloin peleihin liian vakavasti, jos tällainen on tilanne?

Tämä tästä tällä kertaa. En keittiöpsykolisoi tämän enempää, mutta vastasin nyt tekstiseinääsi, kun sellaisen laitoit. Ei ole tarkoitettu henkilökohtaiseksi hyökkäykseksi, vaan puinpa nyt sanoiksi mietteitäni, kun vähän niinkuin tunnuit kysyvän. Koitetaan tulla toimeen ja yrittää olla aiheuttamatta kovin kauheasti turhaa vääntöä. Mielipiteitä toki on kaikilla, mutta itse ainakin olen ajatellut, että tämän foorumin olisi tarkoitus yrittää olla positiivismielinen, joten parempi varmaan antaa ihmisten iloita ja muistella positiivisia. Ne negatiiviset välihuudet harvemmin saavat positiivista vastakaikua.

Tämä jää osaltani nyt tähän. Lähden nautiskelemaan tuosta Sormusten Herran viimeisestä osasta. Kaikesta huolimatta hyvää mieltä ja kesän alkua sinnekin.

Sinäkin tapasi mukaan alat mustamaalaamaan kirjoittajaa, josta et vain pidä.
Ja vakavalla naamalla väität ettet tähän ole täällä itsekkin useaan otteeseen syyllistynyt. Get the f of that high horse.
Sisälukutaitoa suosittelisin myös kehittämään, jos ei tullut ymmärrettyä sitä, että jo itsekin ilmoitin heti varoituksena, että kommenttini ei ole kaikkien mieleen. Siksi tuo hot take-varoitus, että tiedostin siis toki heti,
Niin eli halusit tarkoituksella provota.
mutta se ei poista sitä faktaa, että ne ovat nykyään pelattuna huonoja pelejä.
Jota ei kukaan ole missään kohtaan ole kiistänytkään ja minkä takia koko sinun pointtisi oli aivan tyhjänpäiväinen keskustelun kannalta.

Ja vakavalla naamalla väität ettet tähän ole täällä itsekkin useaan otteeseen syyllistynyt. Get the f of that high horse.

Niin eli halusit tarkoituksella provota.

Jota ei kukaan ole missään kohtaan ole kiistänytkään ja minkä takia koko sinun pointtisi oli aivan tyhjänpäiväinen keskustelun kannalta.
Tässä vastausta samalla myös @Fabre#4 :lle. En halunnut provota, vaan herättää keskustelua, ja kuulla asiasta mielipiteitä. En myöskään sanonut, että Goldeneye oli aikoinaan siellä kaupassa pelatessani paska peli, mutta ei se silloinkaan minulle mestarilliselta ja saamiensa kehujen veroiselta peliltä kuitenkaan tuntunut. Se paskaksi peliksi haukkuminen liittyi nimenomaan siihen, kun ostin remasterin pari vuotta sitten ja sitä jonkin aikaa pelattuani tajusin, että tämäkin vanha peli on nykyaikana pelikelvoton minulle, koska aika on ajanut siitä niin totaalisen pahasti ohi (tämän kyllä selvästi sanoin jo silloin alunperin, että paska peli nimenomaan nykyään pelattuna). Ja kun eräs nimimerkki hehkutti Nightfireä ja toistakin Bond-aiheista peliä, ja sai siihen väheksyvän kommentin, että ainoa aiemmin tehty Bond-fanien rakastama peli on ollut Goldeneye, niin Bond-fanina itsekin oli pakko todeta, että Goldeneye on kuitenkin nykyään surkea peli, jota en pelaisi, ja vastaavasti voisin hyvinkin pelata ainakin jonkin aikaa ihan mielelläni esim. Nightfireä. Itse olen rehellisesti sanoen pitänyt enemmän Nightfiren pelaamisesta sen julkaisun aikaan, kuin vastaavasti Goldeneyen pelaamisesta sen julkaisun aikoihin. Kumpikaan ei kukkaisuussaan ollut joka tapauksessa mielestäni paska peli, enkä todellakaan sellaista ole väittänyt.

Ja tulihan sieltä tuohon hot takeeni liittyen ihan mielenkiintoisesti selville, että esim. nimimerkki @pelle oli ajatellut ainakin jossain määrin saman tyyppisesti kuin minä, ja hän kertoi sitten asiallisesti perustelujaan ja näkemyksiään asiasta. Ja toki teidän kahdenkin näkemykset puhtaasti noihin peleihin liittyen olisivat myös olleet minullekin kiinnostavia, mutta ikävä kyllä päätittekin suunnata kirjallisen antinne kirjoittajan arvosteluun.

Olen ennenkin sanonut, että sinänsä minua ei kiinnosta sellainen yhdessä kumbayah-tyylinen positiivinen hymistely. Joskus voi minullakin sille jonkinlainen paikka toki olla, mutta noin yleisesti en taas itse ole sellaista tekstiä juurikaan kiinnostunut lukemaan. Erilaiset mielipiteet, ja jopa täysin vastakkaiset näkemykset ja niistä keskustelu ja jopa väittely ovat elämän suola, eikä mikään massassa ja kuorossa asioiden ylistäminen. Tai onhan monelle sekin kivaa, mutta ei se voi olla tällaisten foorumeiden ainoa funktio. Olisi mielestäni tälle foorumille nimenomaan hyväksi, jos tekin vaan pystyisitte olemaan provosoitumatta siitä, jos pitämistänne peleistä puhutaan negatiivisesti. Kyllä näillä foorumeilla on täysi oikeus kaikilla sanoa mielipiteensä peleistä. Olipa se sitten kuinka negatiivinen tai positiivinen mielipide tahansa.

Ja siis vaikka itse en oikein jaksa sellaista porukassa hehkuttamista ja positiivista hymistelyä juurikaan lukea, niin en minä sitä sano, ettei se tänne foorumille myös kuulu, kun siitäkin monet pitävät. Mutta se toisen tyyppinenkin kirjoittelu kuuluu tänne, kunhan ei mennä henkilöitä arvostelemaan ja henkilökohtaisuuksiin ja pysytään hot takeissakin puhtaasti asioissa peleihin liittyen.

Se vielä todettakoon, että ettehän te toki kumpikaan (tai kukaan muukaan) ole olleet sivuutettavieni listalla mistään peleihin tai pelaamiseen liittyvistä mielipiteistänne. Olette olleet sivuutettuina vain ja ainoastaan siitä syystä, että olette nykyisin käytännössä ne ainoat tällä foorumilla, jotka alkavat arvioida ja arvostella kirjoittajia heti, jos joku (usein toki minä, mutta muitakin on ollut) uskaltautuu kirjoittamaan negatiivisesti jostakin pelistä tai pelaamiseen liittyvästä asiasta, josta itse pidätte. En minä laita banaaneja korviin siis todellakaan peleihin liittyvistä erimielisyyksistä. Mutta siinä vaiheessa, kun kirjoittaja alkaa säännöllisesti arvioimaan ja arvostelemaan itsensä kanssa usein eri mieltä olevia kirjoittajia, niin silnä vaiheessa hyvin todennäköisesti päätyvät muutkin samaan tapaan toimivat sivuutettavikseni. Minähän en nimenomaan ota erityisen vakavasti pelejä tai niihin liittyviä erimielisyyksiä. Henkilöihin kajoamisen ja henkilökohtaisuudet taas otan hyvinkin vakavasti sekä netin ulkopuolisessa maailmassa että myös netin anonyymissä maailmassa.

Hyvää jatkoa teille kummallekin nyt kaikesta huolimatta.

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom