Missä vaiheessa olen sanonut että ”Microsoft on menossa tappioon”
Edelleen, kirjoitat alaskirjauksista ja tappion tekemisestä, jos suunta ei muutu. Lue vaikkapa omat viestisi.
Ja siis minun puolestani tämän päämäärättömän toistelun ei myöskään tarvitse jatkua, eiköhän tämä nyt ole jo tarpeeksi jankutusta tästä.
Se että nyt ilmoitetaan kahden pelin olevan (konsoli)yksinoikeus ei nyt vakuuta että ”hip hei nyt kaikki lähtee XBOX ostoksille”
Niinhän minä kirjoitinkin:
mutta nämä Gearsit ja Clockwork Revolutionit yksinoikeudella on aika pientä vielä, eikä muuta isossa kuvassa yhtään mitään
Ja "täysi muutos" tähän olisi, että jatkossa Microsoft ei julkaisisi yhtään mitään pelejään muilla konsoleilla. Se varmasti nostaisi konsolien myyntiä, mutta itse en usko, että sekään olisi voittava strategia kokonaismyyntien kannalta, vaan jonkinlainen kultainen keskitie laajan myynnin sekä yksinoikeuksien välillä toimittaa parhaiten.
Ja tällä päästään taas takaisin alkuun, konsolimyynti ei ole Microsoftilla varmasti tärkein mittari mitä seurataan. Jos se olisi, niin Microsoft varmasti voisi sitten vetää kaikki pelit pois muilta alustoilta. Ja näin ei tehdä, koska Microsoft on jo onnistunut myymään laajasti pelejään kaikilla alustoilla - he näkevät nämä vaihtoehtoiskustannukset omasta kirjanpidostaan.
Bisneksen ja liikevoittoprosentin kannalta voisi nimenomaan olla fiksumpaa juurikin toisinpäin, rauta tippuu pois ja jäljelle jää pelit sekä PC-myyntikanavien kehitys. Ei Microsoftin liikevaihdon ydintä ole tällä hetkellä täysin pysähdyksissä oleva rautamyynti ja seuraavan sukupolven rautaan tulee nyt uppoamaan kehityskulujen lisäksi isot markkinointikulut ja niin edelleen. Mutta onneksi tosiaan Microsoft kuitenkin näkee, että näin on hyvä tehdä ja satsaa uuteen sukupolveen, niin konsolimarkkinat eivät typisty duopoliksi (mitä ne juuri nyt myyntien puolesta jo ovat).
Mutta palataan softan myyntiin. Esimerkiksi Sony taas ei onnistunut myymään pelejään tarpeeksi PC:lla, siksi he poistuvat markkinalta. Helppo päätös, kun tulovirta investoinnista ei toiminut odotetusti. Microsoftin on vähän vaikeampi katsoa vaikkapa jopa ikivanhan Forza Horizon 5:n satojen miljoonien myyntiä PS5:lla ja sanoa, että tämä ei kannata - puhumattakaan Minecraftista Nintendon laitteilla tai Call of Dutysta PS5:lla.
Mutta tosiaan, nämäkin asiat on nyt kirjoitettu jo useamman kerran. Seuraava sukupolvi on se aika, jolloin nämä uudet mahdollisuudet mitataan, tämä nykyinen Xbox-sukupolvi on jo saattohoidossa. Itse en usko, että Microsoft lähtee täysin kääntämään takkiaan yksinoikeuksien kanssa, mutta jotain pitää tosiaan keksiä, että voi samalla varmistaa sekä oman konsoliraudan menestyminen että isojen sarjojen elinvoimaisuus myös muilla alustoilla.
Microsoftin konsolin pitää pystyä tarjoamaan jotain mikä kiinnostaa kuluttajia myös seuraavassa sukupolvessa. Tämä on selvää. Kiinnostava sisältö (pelit, pelit, pelit), onnistunut markkinointi ja kuluttajien lompakolle sopiva hinnoittelu raudan puolesta on se mihin rakentaa seuraavakin sukupolvi. All in omaan konsoliin on kuitenkin vähän mahdoton yhtälö Microsoftin kannalta, joten jonkinlainen kultainen keskitie pitää löytää. Microsoftin uudella johdolla on iso tehtävä edessään.