Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maagiset
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä voisi soveltaa Io Techin foorumissa tuttua sääntöä, että tekoälyä käytetään ainoastaan tukemaan omaa sanomaansa. Se, että räkästään viestiin pelkkää tekoälyn generoimaa tekstiä ilman muuta sisältöä ei ole keskustelua.

Ja sama koskee myös linkkejä. Mua ainakin ärsyttää lukea linkkejä sisältäviä viestejä, joita ei ole millään tavalla referoitu, mitä kyseinen linkki sisältää ja miksi sen sisältö on aiheen kannalta oleellista.

(Sori offt-topic. Päättyy omalta osaltani tähän.)
Olisin toki voinut jollain lauseella todeta, että kaivoin siihen @kissanpoika -nimimerkin ihan hyvään kommenttiin niitä taustatietoja, jotka hänen näkemystään tukivat. En nyt kuitenkaan nähnyt, että yksi lauseeni olisi asiaan tässä yhteydessä tuonut lisäarvoa, koska lainasin jo keskustelua, johon tuo AI:n hakema vertailu oli vain täydennystä. Tuo vertailu toi mukaan raakaa dataa, joka tuki jo käytyä keskustelua. Toki jos ei ole tilannetajua, niin ei ymmärrä välttämättä yhdistää asiaa siihen lainaamaani @kissanpoika -nimimerkin kommenttiin.

Tätä itsekin hymähdin. Oli vähän siinä ja siinä, että mentiikö jo henkilökohtaisuuksiin, mutta jätetään tällä kertaa raportointi nappula rauhaan.
No hyvin tyypillistä kyseiselle käyttäjälle: Kitisee, kun joku menee henkilökohtaisuuksiin mutta sitte heittää itse ihan jatkuvalla syötöllä tämmöisiä ”piilovittuiluja” tekstinsä sekaan. Ihan samalla tavalla henkilökohtaisuuksiin menoa se on tuokin minusta.

Koko ylläpidon puolesta: AI-yhteenvedot eivät ole sisältöä, jota halutaan foorumille. Oli se sitten helppo tapa koostaa asioita tai listata juttua.

Foorumin idea on keskustella ihminen toiselle.
Foorumin nykyinen johto toki on mitä on, joten en ihmettele tämän tyyppistä linjausta. Oli jäänyt itseltäni tuo linjaus aiemmin huomaamatta joten en sinänsä tietoisesti asiaa kuitenkaan tehnyt foorumin linjan vastaisesti. Aika surkeana ja näköalattomana pidän joka tapauksessa päättämäänne linjaa. En toki tule sitä jatkossa rikkomaan. Todennäköisesti foorumin käyttö tulee kuitenkin osaltani jatkossa vähenemään. Täällä kun on vähän liikaa omasta mielestäni huonohkoja linjauksia monissakin asioissa, ja sisältö on muutenkin heikentynyt vuosi vuodelta. Harmi vaan, että vastaavia sivustoja ei oikein muita ole Suomessa. Kilpailu tekisi tässäkin asiassa terää.
Tätä itsekin hymähdin. Oli vähän siinä ja siinä, että mentiikö jo henkilökohtaisuuksiin, mutta jätetään tällä kertaa raportointi nappula rauhaan.
Selvennykseksi, että sinulle en tuota kommenttia tilannetajusta sitten kuitenkaan suoraan tarkoittanut. Joitain muita täällä toki, mutta en lähde ketään nimeämään. Pahoittelut, jos tuli mielikuva siitä, että nimenomaan sinua tarkoitin. Se mielikuva tuli toki varmaankin helposti sen takia, että kuitenkin nimenomaan sinun viestiisi taisin vastata. Kiireen keskellä nopeaa reagointia. Lomamatkalla matkustetaan juuri poikani kanssa,

Foorumin nykyinen johto toki on mitä on, joten en ihmettele tämän tyyppistä linjausta.
Onneksi keskustelijat ovat kuitenkin vuodesta toiseen erehtymättömiä ;)

Miksi AI-sisältöä pitäisi sitten sallia? Joku avaa uuden ketjun "Mikä on paras nönnöö?" ja seuraavat vastaukset sitten tekstiseinää ChatGPT:llä. Mitä lisäarvoa se tuo, jos itse ei ole tuottanut tekstiä tai ei kerro lähteitänsä? Veikkaan, että suurin osa osaa itse käyttää AI-koneita ja jos haluaa niiltä saada vastauksen, niin kysyy suoraan niiltä.

Todennäköisesti foorumin käyttö tulee kuitenkin osaltani jatkossa vähenemään.
Henkilökohtaisesti toivon, että olet sanojesi mittainen mies. ;)

Selvennykseksi, että sinulle en tuota kommenttia tilannetajusta sitten kuitenkaan suoraan tarkoittanut. Joitain muita täällä toki, mutta en lähde ketään nimeämään.
Tottakai, ettet vaan mene ”henkilökohtaisuuksiin”. :D

Onneksi keskustelijat ovat kuitenkin vuodesta toiseen erehtymättömiä ;)

Miksi AI-sisältöä pitäisi sitten sallia? Joku avaa uuden ketjun "Mikä on paras nönnöö?" ja seuraavat vastaukset sitten tekstiseinää ChatGPT:llä. Mitä lisäarvoa se tuo, jos itse ei ole tuottanut tekstiä tai ei kerro lähteitänsä? Veikkaan, että suurin osa osaa itse käyttää AI-koneita ja jos haluaa niiltä saada vastauksen, niin kysyy suoraan niiltä.
Ja mitenkäs poliisina toimitte, jos nyt kuitenkin monikin käyttäjä hakee tietonsa AI:lla ja sitten postaa haustaan suurimman osan copy pastella tänne, ja lisää sekaan muutaman omankin lauseen? Väitän, että tätä tapahtuu koko ajan täällä, ettekä edes tiedosta läheskään aina asiaa. Kuulisin mielelläni, että minkä lisäarvon ne muutamat omat lauseet tuovat sitten keskusteluun? Toki ymmärrän, että eri asiayhteyksissä tilanne voi olla eri ja jopa jotain lisäarvoa voi joskus ollakin, mutta väitän silti, ettei tuollainen sitten kuitenkaan juurikaan lisäarvoa yleensä tuo.

Mielestäni rehellisempää on nimenomaan mainita se tekstin lopuksi, että on AI:n avulla haettua tietoa. Jokainen meistä hakee täällä tietoa ja usein vaaditaan suoria linkkejä toisten kirjoittajien toimesta. AI:kin listaa linkit, joten se sama asia toteutuu senkin tekemissä yhteenvedossa. Ja edelleenkin muistutan, että minähän olen keskustelija, jolla on täällä tapana tuottaa nimenomaan omaa tekstiä. Taisi olla toinen tai kolmas kerta foorumihistoriani aikana, kun laitoin vastaavan AI:n tekemän koosteen, ja siihen tuli suoraan sanoen aika vittumaisen sävyinen julkinen viesti eräältä foorumin taholta. Toki hänet ja hänen suhtautumisensa nimenomaan minuun tuntien (antipatiat ovat molemminpuoliset, sen toki tunnustan), en yhtään ihmettele hänen haluaan vittuilla vähintään rivien välistä julkisesti. Sekin olis riittänyt, että mode olisi minuun ottanut yksityisviestillä yhteyttä ja todennut tuosta linjauksesta, josta en tosiaan ennestään edes tiennyt. Se olisi tosiaan riittänyt, mutta ei sitten tosiaan riittänyt näköjään…

Viimeksi muokattu:
Ja mitenkäs poliisina toimitte, jos nyt kuitenkin monikin käyttäjä hakee tietonsa AI:lla
Parhaamme mukaan ja teihin luottaen. Räikeisiin rikkeisiin pyritään puuttumaan. Te käyttäjät olette vastuussa keskustelun laadusta ja sen takia juuri niitä sääntöjä on, ettei meidän tarvitsisi puuttua keskusteluun ollenkaan. Jalkapallokisojen hengessä: paras tuomari on sellainen, jonka olemassa oloa ei edes huomattu pelin aikana.

Taisi olla toinen tai kolmas kerta foorumihistoriani aikana, kun laitoin vastaavan AI:n tekemän koosteen, ja siihen tuli suoraan sanoen aika vittumaisen sävyinen julkinen viesti eräältä foorumin taholta.
En nyt sanoisi kovinkaan vittumaiseksi - melko kohtelias ja selkeä ohjeistus. Sama viesti olisi mennyt nimimerkistä huolimatta. Ei kannata lukea rivien välistä jotain sellaista mitä siellä ei ole.

En edellenkään ymmärrä mitä lisäarvoa AI-vastaukset keskusteluun antavat - tai mihin se raja sitten vedetään. Sinä vastaat AI:lla, seuraava vastaa sinun viestiin AI:lla, sitä seuraava vastaa siihen... Säännöt on samat, oli sitten kirjoittanut foorumille pitkään ja pitkästi tai on juuri liittynyt.

Parhaamme mukaan ja teihin luottaen. Räikeisiin rikkeisiin pyritään puuttumaan. Te käyttäjät olette vastuussa keskustelun laadusta ja sen takia juuri niitä sääntöjä on, ettei meidän tarvitsisi puuttua keskusteluun ollenkaan. Jalkapallokisojen hengessä: paras tuomari on sellainen, jonka olemassa oloa ei edes huomattu pelin aikana.

En nyt sanoisi kovinkaan vittumaiseksi - melko kohtelias ja selkeä ohjeistus. Sama viesti olisi mennyt nimimerkistä huolimatta. Ei kannata lukea rivien välistä jotain sellaista mitä siellä ei ole.

En edellenkään ymmärrä mitä lisäarvoa AI-vastaukset keskusteluun antavat - tai mihin se raja sitten vedetään. Sinä vastaat AI:lla, seuraava vastaa sinun viestiin AI:lla, sitä seuraava vastaa siihen... Säännöt on samat, oli sitten kirjoittanut foorumille pitkään ja pitkästi tai on juuri liittynyt.
Lähinnä vittumaiseksi koin sen, että käyttäjä piti nostaa tuossa tikunnokkaan. Aikaisempi mode oli normaalisti yksityiviestillä yhteydessä, jos oli jotain henkilölle suoraan todettava. Se oli mielestäni ihan hyvä tapa toimia. Ja hei, en minä AI:lla kenellekään edelleenkään sinänsä varsinaisesti vastannut. Siinä tuli vain faktatäydennystä datan muodossa asiaan, josta @kissanpoika totesi ihan hyviä huomioita, mutta ilman varsinaista kommenttiaan koskenutta dataa. Toki olen nyt linjan ymmärtänyt, ja noudatan sitä jatkossa, vaikka pidänkin sitä hyvinkin heikkona ja näköalattomana. Erityisen mustavalkoisena, mikä ei sinänsä yllätä.

Lähinnä vittumaiseksi koin sen, että käyttäjä piti nostaa tuossa tikunnokkaan. Aikaisempi mode oli normaalisti yksityiviestillä yhteydessä, jos oli jotain henkilölle suoraan todettava. Se oli mielestäni ihan hyvä tapa toimia. Ja hei, en minä AI:lla kenellekään edelleenkään sinänsä varsinaisesti vastannut. Siinä tuli vain faktatäydennystä datan muodossa asiaan, josta @kissanpoika totesi ihan hyviä huomioita, mutta ilman varsinaista kommenttiaan koskenutta dataa.
Moderaatioon tulleista viesteistä laitetaan yleinen "hei, ei tätä" -viesti siksi, että voidaan olla läpinäkyviä ja helposti ymmärrettäviä viestinnän kanssa. Näin ei tule tilanteita, missä kukaan kokisi heidät maalitetuksi, kun yllättäen alkaa tulla moderaattoreilta yksityisviestejä, joita he voisivat tulkita väärin. Kun kaikki tietävät yhteisen linjan, siihen on myös helppo osoittaa ketjussa. Tätä on noudatettu jo kuukausia, kun yhteinen moderaatio alkoi.

Toki olen nyt linjan ymmärtänyt, ja noudatan sitä jatkossa, vaikka pidänkin sitä hyvinkin heikkona ja näköalattomana. Erityisen mustavalkoisena, mikä ei sinänsä yllätä.
Sen sijaan tämän kaltainen jatkuva naljailu, turhanpäiväinen kiukuttelu ja riidanhakuisuus ovat juuri sellaista, mikä ei palvele ketään. Palautetta otamme mielellämme vastaan. Tämä ja muut viimeisen parin sivun aikana heittämäsi kommentit ovat juuri sitä, mihin itse valitat muiden syyllistyvän.

Kieltämättä vähän ihmettelin, kun viestini jälkeen tuli tekoälytiivistelmä. Ensimmäisenä tuli mieleen, että onko käyttäjän tili kaapattu, kun olen tottunut näkemään @Ippenator tekstejä ihan erilaisena. En tiennyt ennen tätä, että pelkät tekoälytiivistelmät ovat kiellettyjä. Minusta se on hyvä linjaus. En ole nähnyt kirjoittajalta kuin yhden vastaavan tiivistelmän, sillä perusteella en näe syytä kritiikille. Mielellään näen jatkossakin tekstejään, toki itse muotoiltuja sellaisia.

Minusta tekoälyilmiö on enemmän lupauksia ja haaveita kuin konkreettista hyvää. Siinä mielessä minusta olisi mukava nähdä tämä palsta ihmisten paikkana. Koneet keskustelemassa koneista on jo vähän painajaismainenkin visio.

Minusta tekoälyilmiö on enemmän lupauksia ja haaveita kuin konkreettista hyvää. Siinä mielessä minusta olisi mukava nähdä tämä palsta ihmisten paikkana. Koneet keskustelemassa koneista on jo vähän painajaismainenkin visio.
Niin tuskin tätä koskaan tapahtuisi. Tämä uusi sivuston linjaus on suoraan kuin suomalaisesta alkoholipoliitikasta kun 5% kansasta käyttää viinaa väärin tästä syystä 95% kansasta joutuu elään tuolle 5% laadittujen sääntöjen mukaan. Pohjois Korealaista meininkiä sanon minä... Odototan mielenkiinnolla näitä muita tulevia linjauksia.

Ettei tässä takana olis jotain syvempää kun tekoäly syö näiden freelance peliala journojen työt ja nämä joutuu hakeen sit ihan oikeisiin töihin.

Niin tuskin tätä koskaan tapahtuisi. Tämä uusi sivuston linjaus on suoraan kuin suomalaisesta alkoholipoliitikasta kun 5% kansasta käyttää viinaa väärin tästä syystä 95% kansasta joutuu elään tuolle 5% laadittujen sääntöjen mukaan. Pohjois Korealaista meininkiä sanon minä... Odototan mielenkiinnolla näitä muita tulevia linjauksia.

Ettei tässä takana olis jotain syvempää kun tekoäly syö näiden freelance peliala journojen työt ja nämä joutuu hakeen sit ihan oikeisiin töihin.
Ehkä parempi jos painut jollekin toiselle foorumille missä saat ihan vapaasti kirjoittaa vaikka kaikki viestisi AI:lla. En tajua mikä tuossa linjauksessa on niin vaikea ymmärtää saati hyväksyä.

Edit. Ja saanko kysyä mitä nämä oikeat työt ovat? Paska-auton kuljettamista? Raksahommia?

Sivusto pyörii yhä vapaaehtoisten voimin, kuten se on pyörinyt viimeiset 25 vuotta. Mikäli kokee, että ainoa asia, mitä tarjota keskusteluun, on tällaista naljailua ja vihaa, kannattaa miettiä, olisiko joku toinen foorumi parempi koti.

Kilpailuahan oli tälläkin alalla ja muistan itsekin kirjoittaneeni KonsoliFINin lisäksi ainakin Peliplaneetalle, Livegamersiin ja Pelaaja-lehden foorumille. Harmillisesti perinteisten keskustelupalstojen kulta-aika on ohi, joten monet foorumit ovat kuihtuneet pois. Siitä olen iloinen, että KonsoliFIN jaksaa edelleen porskuttaa. :)

Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom