Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Varhaisin muistosi videopeleistä

DarkShadow

Well-Known Member
Muistatko kuinka nuori olit kun aloitit pelaamisen? Mitä pelasit? Omalla kohdallani pelaaminen alkoi ennen kun aloitin peruskoulun Sega Master Systemillä ja muistan elävästi kuinka pelasin Fantasy zonea. Se on yhä vaikea peli :D Samoihin aikoihin esiin astui myös vanha kunnon NES. Nintendo world cup, Super Mario ja Probotector olivat tajunnan räjäyttäviä kokemuksia.
Näistä mulla on muistona vain yksi valokuva, mutta se kertoo kyllä enemmän kuin tuhat sanaa. Ai että se oli mahtavaa aikaa. :)

Liitetiedostot

• FB_IMG_1785704871646.jpg
    FB_IMG_1785704871646.jpg
    173,5 KB · Lukukerrat: 19
Vuos on ollu jotain -87-88 ja C64 ku tuli alotettua. Eka peli oli Boulder Dash(en kyllä muista mikä versio, kun niitä oli useampia).
Jossain laatikoinen kätköissä taitaa yks valokuva peräti olla kun istun isossa nojatuolissa Tom&Jerry college paidassa ja verkkareissa into pinkeenä mättämässä :D

Ikää on ollu tuolloin se 7-8 vuotta. Ei ristus, tostakin hetkestä alkaa olla se liki 40 vuotta jo aikaa..

90-luvun alussa isosisko sai joululahjaksi nesin jonka mukana tuli legendaarinen Super Mario Bros. Muistan vieläkin elävästi kuinka ohjasin Mariota ensimmäistä kertaa. Ikää taisi olla silloin 5 vuotta.

Viimeksi muokattu:
Ennen kouluikää, ehkä vuonna -91 tai -92, kokeilin ensimmäistä kertaa 8-bittisellä Super Mariota ja vieläkin muistan sen hämmennyksen ja ihmetyksen; kuin katsoisi videota mutta saa itse ohjata sitä ukkelia :D sen jälkeen tuli pelattua aktiivisesti ensin kavereiden NES/SNES/Mega Driveilla, kunnes meille tuli Apple II jolla pääsi tykittelemään mm. Wolfenstein 3D:tä ja vähän myöhemmin sitten ensimmäiseksi omaksi konsoliksi tuli Pleikka yköne.

Vuodesta en mene ihan takuuseen mutta veikkaan 1990. Viisivuotiaana ensimmäinen kosketus Nintendoon ja Super Marioon. Muistan vain sen, että oli vaikea peli ja ensimmäisestä vihollisesta eteenpäin pääseminen tuotti tuskaa tuolloin. Taidot ei sen jälkeenkään ole juuri parantuneet mutta mukavaa pelaaminen on edelleen.

Ihan täyttä varmuutta ei ole, mutta todennäköisesti ensimmäinen kosketus pelaamiseen oli Spaceman-elektroniikkapeli vuodelta 1987. Sen sain sukulaiselta joululahjaksi joskus ennen peruskoulun alkamista.

spaceman.jpg
Spaceman vuodelta 1987.

Seuraavaksi oli todennäköisesti joku muu elektroniikkapeli. Minulla on jäljellä enää Zelda Game & Watch noilta ajoilta, joten valitaan se. Zelda tuli haettua itse paikalliselta R-kioskilta. Markat tililtä paperisella pankkikirjalla ja peliä ostamaan. Koulussa välitunnilla sai ihailevia ja epäuskoisia katseita, kun kyseisessä pelissä voitti lohikäärmeen pelkällä miekalla. Yleensähän pelissä käytettiin voimakasta kirvesta tuohon urotekoon. Kerrankin sai tuntea olevansa alfa maailman huipulla.

zeldaelectronic.jpg
Zelda vuodelta 1989.

Seuraava edistysaskel oli todennäköisesti C64 tai NES. Niitä pääsi pelaamaan paikallisen elektroniikkaliikkeen ohessa, omistajan poika kun sattui olemaan paras kaveri tuolloin.

Nintendo world cup
Tästä tulee myös hauskoja muistoja mieleen. En tiedä kuinka moni tietää, mutta tässähän maalimittari pysähtyy 99 maaliin. Tässä tuli muutenkin tehtyä itselle erilaisia outoja "haasteita":

- yli 99 maalia vastustajan verkkoon (laskuri pysähtyy)
- kaikki vastustajat (ml. maalivahti) kentän pinnassa pysyvästi ja pallo itsellä
- maalitolppaan osuminen suoraan sivusta

Ihan täyttä varmuutta ei ole, mutta todennäköisesti ensimmäinen kosketus pelaamiseen oli Spaceman-elektroniikkapeli vuodelta 1987. Sen sain sukulaiselta joululahjaksi joskus ennen peruskoulun alkamista.

Näytä liitetiedosto 21603
Spaceman vuodelta 1987.

Seuraavaksi oli todennäköisesti joku muu elektroniikkapeli. Minulla on jäljellä enää Zelda Game & Watch noilta ajoilta, joten valitaan se. Zelda tuli haettua itse paikalliselta R-kioskilta. Markat tililtä paperisella pankkikirjalla ja peliä ostamaan. Koulussa välitunnilla sai ihailevia ja epäuskoisia katseita, kun kyseisessä pelissä voitti lohikäärmeen pelkällä miekalla. Yleensähän pelissä käytettiin voimakasta kirvesta tuohon urotekoon. Kerrankin sai tuntea olevansa alfa maailman huipulla.

Näytä liitetiedosto 21604
Zelda vuodelta 1989.

Seuraava edistysaskel oli todennäköisesti C64 tai NES. Niitä pääsi pelaamaan paikallisen elektroniikkaliikkeen ohessa, omistajan poika kun sattui olemaan paras kaveri tuolloin.

Tästä tulee myös hauskoja muistoja mieleen. En tiedä kuinka moni tietää, mutta tässähän maalimittari pysähtyy 99 maaliin. Tässä tuli muutenkin tehtyä itselle erilaisia outoja "haasteita":

- yli 99 maalia vastustajan verkkoon (laskuri pysähtyy)
- kaikki vastustajat (ml. maalivahti) kentän pinnassa pysyvästi ja pallo itsellä
- maalitolppaan osuminen suoraan sivusta
Hei mulla oli myös tuo samainen Zelda peli!

Mun piti turvautua kuvakirjaan, mutta varhaisin muisto taitaa olla vuodelta 1981, kun meille tuli pelikone, jolla voi pelata Pong peliä. Mitään muuta sillä ei voinut tehdä. Sitten siinä oli kaksi syllinteriä, joita pyörittämällä maila liikkui ja voi pelata kaksinpeliä. Olin silloin kolmen vanha. Kunnolla hurahdin peleihin viisivuotiaana, kun meille tuli Commodore 64. SID-äänipiirin äänet olivat niin lumoavia.

Vuotta en tähän hätään osaa varmaksi sanoa eikä edes laitteiden julkaisuvuodet auta kun ne silloin tuli aina eri paikkoihin eri aikoihin.

Päässä kuitenkin sekoittuu NES-pelailut Hopeanuolen VHS-kasetteihin eli nuo molemmat oli silloin kovia juttuja. Mikä sitten vuosi olikaan. Eiköhän se 90-luvun alkua ole ollut.

Googlella piti ihan tarkistaa ja näköjään NES on tullut Suomeen -87 ja Hopeanuoli 89. Ensimmäiset kokeilut oli serkuilla ja omaan kotiin NES tuli myöhemmin mutta en osaa sanoa kuinka paljon tai vähän myöhemmin. Varmasti siis "90-luvun alku" on hyvä arvaus.

Itse asiassa muistui myös kirjoittaessa mieleen että taisi sittenkin olla toisilla serkuilla nähty/koettu Sega Master System ensimmäinen (muistoihin jäänyt) pelikokemus. Muistan sen että ne pelikannet näytti tylsiltä sen "ruutuvihko-kuvituksen" kanssa mutta en muista olisinko edes pelannut yhtään peliä tai ainakaan osannut niissä mitään. Melko varmasti siis ensimmäinen muisto mutta omakohtaiset pelikokemukset on kuitenkin vasta NES:iltä.

Vuotta en tähän hätään osaa varmaksi sanoa eikä edes laitteiden julkaisuvuodet auta kun ne silloin tuli aina eri paikkoihin eri aikoihin.

Päässä kuitenkin sekoittuu NES-pelailut Hopeanuolen VHS-kasetteihin eli nuo molemmat oli silloin kovia juttuja. Mikä sitten vuosi olikaan. Eiköhän se 90-luvun alkua ole ollut.

Googlella piti ihan tarkistaa ja näköjään NES on tullut Suomeen -87 ja Hopeanuoli 89. Ensimmäiset kokeilut oli serkuilla ja omaan kotiin NES tuli myöhemmin mutta en osaa sanoa kuinka paljon tai vähän myöhemmin. Varmasti siis "90-luvun alku" on hyvä arvaus.

Itse asiassa muistui myös kirjoittaessa mieleen että taisi sittenkin olla toisilla serkuilla nähty/koettu Sega Master System ensimmäinen (muistoihin jäänyt) pelikokemus. Muistan sen että ne pelikannet näytti tylsiltä sen "ruutuvihko-kuvituksen" kanssa mutta en muista olisinko edes pelannut yhtään peliä tai ainakaan osannut niissä mitään. Melko varmasti siis ensimmäinen muisto mutta omakohtaiset pelikokemukset on kuitenkin vasta NES:iltä.
Hopeanuoli oli kyllä ja on yhä kovaa kamaa.

Minulla ensimmäiset pelimuistot ovat tällaisen pahan pojan kanssa. Commodore VIC 20 kyseessä. Sai hetken googletella omien muistikuvien pohjalta että mikä laite oli kyseessä, mutta tämä se varmasti oli. Pelit olivat sellaisia c-kasetteja, mitkä laitettiin erilliseen soittimeen ja latautuivat tuskallisen hitaasti. Oli sellainen sininen ruutukin mihin piti kirjoittaa joku teksti, että peli lähti käyntiin.

Monet laitteen pelit ovat jääneet paremmin mieleen kuin itse laite. Selkeimmin ehkä sellainen peli jossa joystickilla liikuteltiin erivärisiä raketteja jotka jättivät viivan jälkeensä ja piti tietty yrittää saada vastustaja nalkkiin siihen törmäämään.

Nes meille tuli 1991 taloon eikä sen jälkeen tätä varmastikaan enää pelattu. Hyvin varhaisia muistoja siis tästä laitteesta, kun syntynyt olen -87IMG_2353.jpeg

Monet laitteen pelit ovat jääneet paremmin mieleen kuin itse laite. Selkeimmin ehkä sellainen peli jossa joystickilla liikuteltiin erivärisiä raketteja jotka jättivät viivan jälkeensä ja piti tietty yrittää saada vastustaja nalkkiin siihen törmäämään.
Oletko ihan varma ettei kyse ole Tron-pelistä? Tulee nimittäin "viivoista, joihin törmätä" mieleen täysin se.

Hauska, hyvä ja tarpeellinen ketju. Siitä aloittajalle ja avaajalle suuret kehut.

Sen verran on 'dementiaa' jo kertynyt, joten täytyy myöntää, etten osaa nyt suoraan sanoa, kumpi kahdesta on se ensimmäinen pelimuisto. Muistin perukoilta löytyy nimittäin kaksi erilaista kutinaa. Joko se ensimmäinen kokemus ja muisto on kuuden ikävuoden kohdilta, kun sain telkkarin ja NESsin syntymäpäivälahjaksi ja pakettiin tutustuttiin ensimmäiseksi tietenkin sen ainakin Suomessa aika klassisen kolmipeli-kasetin voimin, jolta löytyi Super Mario Bros., Tetris ja Nintendo World Cup. Mariota me taidettiin vanhempien kanssa kokeilla ja pelata ihan ensin.

Samoihin aikoihin muistelen vierailleeni vanhemman serkkuni luona ja heillä oli PC:llä Prince Of Persia, jonka peluuta seurasin sivusta, eli serkun takaa. En muista, kumpi näistä nyt tapahtui kronologisesti ensin, mutta molemmat ovat jääneet mieleen.

Ylös Bottom