Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Alan Wake [Hype ja hankintahekumointi]

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja olge
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Vastaus: Alan Wake [Hype]

Vanha tuttu (inhimillinen) ilmiö tässä on silti havaittavissa; omaa näkemystä (eli että AW on hieno peli) tukevien previkoiden mielipiteet vaikuttavat olevan "oikeita mielipiteitä", kun taas oman näkemyksen kanssa ristiriidassa olevat mielipiteet ovat "vääriä". En tiedä, huomaatko sitä itse, mutta näin sivusta katsottuna efekti on aika näkyvä. Ja ei siinä mitään, antaa mennä vaan. Minua vaan tuppaa hymyilyttämään tuollainen piirre.
Itseasiassa kyseinen ilmiö on allekirjoittaneelle oikeinkin hyvin selvillä, sillä olen kyllä armoton Remedy-fani jo vuodesta 2001. En missään tapauksessa yritä peitellä agendaani Alan Wakea kohtaan, ja vielä vähemmän näen vaivaa tekstieni objektiivisuuteen.

Eli kyllä, riemuitsen jos tulee kehuja, ja yritän kieltämättä kyseenalaistaa haukut. Tätä en häpeä.

Eli kyllä, riemuitsen jos tulee kehuja, ja yritän kieltämättä kyseenalaistaa haukut. Tätä en häpeä.
Jepskukkuluuruu. Kyynisyys ja pessimistinen ininä hiiteen ja intohimoa ja peli-iloa tilalle! :)

Ongelmia tulee vain silloin kun foorumin kyynikot eivät tuppaa ottaa "fanipoikia" enää tosissaan. Tällöin astuu kuvaan se, että myös "fanipoikien" täytyy ottaa realiteetit ja argumentit armottoman hehkutuksensa tueksi. Näinhän täällä on nähdäkseni pyritty toimimaan.

Väärin. Peli oli ensisijaisesti kehitteillä PC:lle, jonka jälkeen Xbox 360 astui mukaan, jonka jälkeen MS päätti julkaista sen vain Xbox 360:lle, ilmeisesti piratismin ja yksinoikeusstatuksen takia.

En spekuloinut sinänsä mikä versio mahd. oli työn alla "ensin". PC-versio on ollut "työn alla" jossain määrin, se lienee fakta. Mielestäni kyllä Xbox 360-diili tehtiin jo silloin 5+ v sitten myös.

Mutta olet siis varma, ettei PC-versiota ikäänkuin laitettu jäihin osaksi sen takia, että MS halusi siirtää kaikki munat samaan koriin (eli 360)? Sen verran itsevarmasti meinaan tuli "väärin".. ;)

Ainakin itsestä kuulostaisi jopa luontevalta, että PC-versioon olisi otettu nyt pieni aikalisä ja sen aikana hiottiin 360-versio kunnolla valmiiksi. Sen jälkeen katsotaan myyntimääriä, DLC-suunnitelmia yms - ja sen jälkeen sitten tehtäisiin lopullinen päätös PC-versiosta. Se, että MS kieltää tässä vaiheessa PC-version ei välttämättä tarkoita etteikö se kuitenkin voisi tulla myöhemmin..

Itse pidän lähtökohtana sitä, että jos Sony/MS/Nintendo sanoo jotain - niin se otetaan "varauksella". Sekään ei edes merkkaa kaikkea mitä' itse Remedy sanoo, koska sopimusteknisistä ym syistä sanotaan aika pitkälti mitä MS antaa sanoa. Parempi kun vaan uskoo omiin spekulointeihin. :D "PC-version confirmed in 2011" (w Wake GOTY-painos). ;)

Ongelmia tulee vain silloin kun foorumin kyynikot eivät tuppaa ottaa "fanipoikia" enää tosissaan. Tällöin astuu kuvaan se, että myös "fanipoikien" täytyy ottaa realiteetit ja argumentit armottoman hehkutuksensa tueksi. Näinhän täällä on nähdäkseni pyritty toimimaan.

Täällä törmää paljon sellaiseen uskomattomaan hehkutukseen, vaikka tavallaan yhteisöä palvelisi joskus hiukan "maanläheisempi" tyyli. Mikään peli kun ei ole täydellinen (ei Uncharted 2, ei Mass Effect 2, eikä tuskin Wake...). Ongelmia tulee silloin, kun tuo armoton hehkutus alkaa jo ENNEN kun itse peli on kaupoissa.. ;)

Hypetys ja hehkutus on ok niin kauan, kun se pidetään tarpeeksi kepeänä ja ikäänkuin "omana mielipiteenään". Kaikkihan me odotetaan tiettyjä pelejä, leffoja, ym. Täytyy kuitenkin muistaa, että kaikki eivät odota samoja pelejä ja leffoja ja moni muodostaa mielipiteensä itse peliä pelaamalla tai leffaa katsomalla. Screenshot siellä, trailer täällä, peliraportti tuolla.. Ihan kiva. Mutta ei ne ainakaan mulle merkkaa kovinkaan paljon ennen kuin itse pääsen puikkoihin. Ne nostaa juuri vain sitä "hypeä".

Itse odotan Wakelta paljon. Mutta paha mennä sanomaan mitään kun en ole sekuntiakaan ko. peliä vielä itse pelannut.. Olen ehdottomasti siellä kyynikon ja hypettäjän välimaastossa.

En spekuloinut sinänsä mikä versio mahd. oli työn alla "ensin". PC-versio on ollut "työn alla" jossain määrin, se lienee fakta. Mielestäni kyllä Xbox 360-diili tehtiin jo silloin 5+ v sitten myös.

Mutta olet siis varma, ettei PC-versiota ikäänkuin laitettu jäihin osaksi sen takia, että MS halusi siirtää kaikki munat samaan koriin (eli 360)? Sen verran itsevarmasti meinaan tuli "väärin"..
Et ole ilmeisesti kuitenkaan seurannut Alan Waken kehityskaarta? Ihan alkuaikoina pelistä oli tulossa Remedyn tyyliin pelkästään PC-versio, ja tällaisena Remedy oli sitä omilla resursseillaan kehittänyt. Sitten tuli aika hakea julkaisijaa, jolloin kuvaan astui Microsoft. Peliä kehitettiin vielä pitkään tämän jälkeen PC pääalustana PC-demojen ja materiaalin perusteella, ja Xbox 360 tuli siinä mukana sitten porttauksena (PC <-> X360 -versiot vaativat erittäin vähän jos lainkaan teknisiä muutoksia, raudan käytännön lähes identtisyydestä johtuen).

Nyt ilmeisesti viime vuoden alkupuolella kuitenkin päätös kävi X360-versiosta (optimointi ensisijaisesti 360:lle, tekninen vetonaula?), joten Remedy kehitti pelinsä sille loppumatkan, ja nyt sitten viime aikoina paljastettiin Xbox 360-ekslusiivisuus. Ei tässä ole missään tapauksessa kyse Remedyn kyvyttömyydestä saada kahta versiota pelistä aikaan (Microsofthan oli sallinut määrittelemättömän kehitysajan aikaisemminkin - Remedy olisi kyllä tehnyt pelin PC:lle ja vain PC:lle, jos olisi itse saanut päättää).

All in all, olen erittäin iloinen että peli tulee Xbox 360:lle, sillä PC-pelaaminen on allekirjoittaneella ollut jo vuosia tauolla.
Se, että MS kieltää tässä vaiheessa PC-version ei välttämättä tarkoita etteikö se kuitenkin voisi tulla myöhemmin..

Itse pidän lähtökohtana sitä, että jos Sony/MS/Nintendo sanoo jotain - niin se otetaan "varauksella". Sekään ei edes merkkaa kaikkea mitä' itse Remedy sanoo, koska sopimusteknisistä ym syistä sanotaan aika pitkälti mitä MS antaa sanoa. Parempi kun vaan uskoo omiin spekulointeihin. :D "PC-version confirmed in 2011" (w Wake GOTY-painos). ;)
Tämä on melko todennäköistä, sillä uskoisin Microsoftinkin tekevän PR-eleenä myöhemmän, riskivapaan julkaisun PC:lle. Tosin X360:n alkuaikojen käytännössä päivänselvät porttaukset PC:lle myöhemmin ollaan jo ilmeisesti lopetettu, eikä näitä oikeita 360-ekslusiiveja ole enää Windowsin puolella nähty (Halo 3, Gears of War 2).
Täällä törmää paljon sellaiseen uskomattomaan hehkutukseen, vaikka tavallaan yhteisöä palvelisi joskus hiukan "maanläheisempi" tyyli. Mikään peli kun ei ole täydellinen (ei Uncharted 2, ei Mass Effect 2, eikä tuskin Wake...). Ongelmia tulee silloin, kun tuo armoton hehkutus alkaa jo ENNEN kun itse peli on kaupoissa.. ;)

Hypetys ja hehkutus on ok niin kauan, kun se pidetään tarpeeksi kepeänä ja ikäänkuin "omana mielipiteenään". Kaikkihan me odotetaan tiettyjä pelejä, leffoja, ym. Täytyy kuitenkin muistaa, että kaikki eivät odota samoja pelejä ja leffoja ja moni muodostaa mielipiteensä itse peliä pelaamalla tai leffaa katsomalla. Screenshot siellä, trailer täällä, peliraportti tuolla.. Ihan kiva. Mutta ei ne ainakaan mulle merkkaa kovinkaan paljon ennen kuin itse pääsen puikkoihin. Ne nostaa juuri vain sitä "hypeä".
Totta kai aloitetaan hehkutus ennen pelin julkaisua! Massakakskin maistui kahta paremmalta, kun oltiin nostettu hypemittari (ja joku toinenkin epämääräinen) iloisesti tappiin julkaisupäivää kohden.

Ja luonnollisesti hypettäjien tehtävä on imeä kaikki positiivinen ennakkomateriaali pelistä, ja esittää vasta-argumentteja negatiivisia kommentteja vasten. Ja kaikkihan me täällä mielipiteitä vain esitetään. Jotain ilahduttaa lukea ruotsalaisen toimittajan dissausta Wakesta, minä taas haluan uskoa positiiviseen hehkutukseen.

Et ole ilmeisesti kuitenkaan seurannut Alan Waken kehityskaarta? Ihan alkuaikoina pelistä oli tulossa Remedyn tyyliin pelkästään PC-versio, ja tällaisena Remedy oli sitä omilla resursseillaan kehittänyt.

Nyt oikeasti jo haluan lähteen tälle väitteelle. Missään vaiheessa ei ole puhuttu että peli olisi PC-yksinoikeus. Olet ilmeisesti todella sisäpiirissä, koska esimerkiksi Pelit-lehdessä 6-7/2005 todetaan seuraavaa:

PC:n lisäksi Alan Wake julkaistaan seuraavan sokupolven konsoleille.
--
Remedy kehittää Alan Wakea yhtä aikaa PC:lle ja konsoleille.
--
Nyt kun konsolit on otettu huomioon alusta alkaen, miehet vakuuttavat että on aikaa huolitellumpaan jälkeen.

Nyt oikeasti jo haluan lähteen tälle väitteelle. Missään vaiheessa ei ole puhuttu että peli olisi PC-eksklusiivi. Olet ilmeisesti todella sisäpiirissä, koska esimerkiksi Pelit-lehdessä 6-7/2005 todetaan seuraavaa:
:confused:

Itse en ollut ikinä kuullutkaan seuraavan sukupolven konsoleista Alan Waken julkistamisen yhteydessä. Ainakin kun foorumeilla pyörin, niin kyse oli vain ja ainoastaan PC-versiosta, ennen kuin MS ja X360 tulivat mukaan.

Mutta, live and learn. PC oli kuitenkin Remedylle prioriteetti numero yksi.

Ainakin kun foorumeilla pyörin, niin kyse oli vain ja ainoastaan PC-versiosta

Jos vielä tässäkin vaiheessa Alan Wake ketjun informaatio arvo on tätä luokkaa niin mitähän se on ollut silloin joskus? :p

Olenko ainut kenelle peli on ollut jonkinasteinen pettymys? Kauhupelifani en oikein ole ja tuo valokikkailukin tuntuu jotenkin.. ei niin hienolta. Josko tarina vaikkapa pelastaisi sitten.. mutta on
sellaset fiilikset nyt ainakin vielä että käytettynä voipi mennä hankintaan. Ketuttaa kun tulee vanhaksi eikä mikään enää kelpaa. :(

Jos vielä tässäkin vaiheessa Alan Wake ketjun informaatio arvo on tätä luokkaa niin mitähän se on ollut silloin joskus?
Tarkoitinkin virallista Alan Wake-foorumia. ;) Alkuaikoina tuli katseltua tuota oikeinkin aktiivisesti.

Kauhupelifani en oikein ole ja tuo valokikkailukin tuntuu jotenkin.. ei niin hienolta. Josko tarina vaikkapa pelastaisi sitten.. mutta on sellaset fiilikset nyt ainakin vielä että käytettynä voipi mennä hankintaan. Ketuttaa kun tulee vanhaksi eikä mikään enää kelpaa.
Kyseessähän ei ole kauhupeli, vaan psykologinen toimintatrilleri kauhuelementeillä. :)

Oho, Häkkisen Oskarihan näyttäisi vahvistavan juurikin sen, mitä Cobretti ajoi takaa.
“But, frankly, we’re a small studio. We’re 50 people, and being a small studio, it makes a lot more sense for us to focus on one platform. Currently we’re fully focused on the Xbox version, and [as for] what the future holds, we haven’t got anything to announce, and we haven’t thought that far right now.
Remedyn mukaan siis heidän viidestäkymmenestä henkilöstä koostuvan studion on huomattavasti järkevämpää keskittyä yhteen alustaan.
Tulevaisuudesta Remedyllä ei ole mitään ilmoitettavaa.

Lähde: IncGamers

Uskomatonta kitinää koko ketju täysi. Porukka itkee pelin grafiikoista, lineaarisuudesta, valoista, pelin tunnelmasta, kauhun puuttumisesta, ihan mistä vaan vaikkei kukaan ole edes pelannut sekuntiakaan peliä tai edes nähnyt valmista tuotosta. Hyvä jätkät, näin sitä kotimaista peliteollisuutta tuetaan! :rolleyes:

Hyvä jätkät, näin sitä kotimaista peliteollisuutta tuetaan!

Huvittavaahan se on kun suuremmat yksityiskohdat oli aika kauan mysteeri niinpä monella on omat odotuksensa ja sitten kun tulossa onkin jotain muuta niin keljuttaa. Minulla ei silloin aluksi (vuosia sitten) ollut mitään muita odotuksia kuin "hyvää shittiä tulossa", mutta sitten kun alkoi selviämään kaikenlaisia ominaisuuksia pelistä niin oikeastaan laski ne ennakkofiilikset aika tavalla. Nää hypeketjut nyt on mitä on.. mutta silti on vielä sanottava että se on minulle ainakin ihan yhdentekevää onko peli suomalainen, ainut millä on merkitystä loppupeleissä on se onko peli oikeasti hintansa arvoinen ostos. Hienoahan toki on että suomestakin hyviä pelejä tulee.

Et ole ilmeisesti kuitenkaan seurannut Alan Waken kehityskaarta?

Noh mitäs jos tuon "näsäviisaan" asenteesi lisäksi laitat muutaman hyvän linkin väittämäsi tueksi? Se aina auttaa. Kyse on vain hyvästä tavasta täällä netin maailmassa, eli linkkiä mukaan.

Kuten sanoin, en ole varma mikä versio oli "ensin", mutta päätös/diili Xbox 360-versiosta tehtiin kyllä jo vuonna 2005 ja pelin kehitys aloitettiin varmaan about vuosi ennen tuota MS diiliä. En epäile yhtään, etteivätkö ensimmäiset "versiot/hahmotelmat" pelistä olisi ollut PC:llä. Mutta itse mietin lähinnä sitä, että mille peliä alettiin kehittämään tuon MS:n diilin jälkeen...

Mutta joo, hieman tässä nyt keskitytään pieniin yksityiskohtiin. Itse lähinnä toivon hyvää peliä, tuli se sitten myös PC:lle tai ei.

Dmn: Miten tämän pelin hype tai kritiikki eroaa jostain muusta pelistä? Se, että peli on suomalainen ei muuta sitä faktaa, että sitä hypetetään yli tai sitten kritisoidaan suotta turhankin tarkkaan. Monet ovat kuitenkin sopivasti siellä välimaastossa. Tervetuloa konsolipelien maailmaan: Tätä se on.

Itse aion ehdottomasti tukea peliä ja levittää siitä sanaa niin paljon kuin vain voin. Mutta ei peli mulle ole "ihan mahtava" ennen kuin olen sitä itse pelannut. Ei edes, vaikka asialla onkin suomalainen Remedy..

Ps. Olen kyllä vanha Death Rally/Max Payne -veteraani, joten Remedy on aina ollut mulle tärkeä pelifirma. Joten toivotaan parasta! :)

Wakestä kansijuttu uudessa GamesTM-lehdessä, luin eilen illalla läpi. Ei sinänsä mikään kovin syvällinen tai paljastava juttu (kansijutuksi), mutta mielenkiintoinen. Henkilöphotot taisivat olla Remedyn PR-matskua, joten hiukan laiskasti Gamesin pojat ovat olleet liikenteessä (pelkäsivät varmaan, että "Neukut" tulevat rajan takaa varastamaan kamerat.. ;) ).

Osa pelin viivästymisestä selittyy sillä, että Remedy rakensi kauan "peliteknologiaansa" ennen kuin pääsi kunnolla itse Waken kimppuun ("..decision to concentrate on technology first has clearly been the team´s primary time-sink.." - jutun kirjoittajan lause). Mutta nyt sitten jatkossa homma on varmasti huomattavasti helpompaa ja nopeampaa. Varmaan sama juttu esim. Uncharted/Killzone -pelien kanssa - eli kun tietty teknologia/pelimoottori/ym ovat pelien takana valmiina, niin sitten voidaan keskittyä jatkossa muihin asioihin. Tai niihin päästään nopeammin käsiksi seuraavissa peleissä.

Toinen asia oli tietysti se, että erilaisia asioita suunniteltiin/kokeiltiin peliin sen kehityksen alkupäässä, mutta jotka eivät sitten syystä tai toisesta toimineetkaan (esim. open world, GPS-kartta pelin nurkassa..).

Mutta nämä lienevät olleen tiedossa jo ennen tätä haastista. GamesTM löytyy nykyään monesta lehtipisteestä, joten eikun hakemaan.

Katselin tuon jo eilen ja odotin jotain rallienglantia. Yllättäen Matias veti oikein hyvän shown ja heitti pientä läppääkin välillä. :) Aika hyvin kävi selväksi kuinka haastavaa pelin kehittäminen onkaan, varsinkin tuolla pienellä porukalla. Aina ei mene aikataulut ihan kuin on suunniteltu. :rolleyes: Sandboxista luopuminen oli selvästi oikea ratkaisu ja videolla se olikin hyvin perusteltu. On todella vaikeaa, ellei mahdotontakin luoda trillerimäistä peliä jos pelaajalle annetaan liikaa vapauksia. Kyllä ne pojat siellä vaikuttavat ymmärtävän miten pelejä tehdään.
thumbsup2.gif

Oi saavu toukokuumme..

Saapa nähdä, tuleeko tästäkin jonkinlainen polemiikki. :rolleyes:
Noh, sanotaanko nyt näin että kyllä Suomi-Jori meni näistä veljeksistä jatkoon ja tämä pelijournojen itseoikeutettu Sundin joutui suihkun puolelle jo aloituserässä.

Pelissä on selkeästi vielä hiottavaa, mutta vaikka osa animaatioista jäisikin kulmikkaiksi tai tekstuureista näkyisi sahateräinen reuna, sillä ei ole mitään väliä.

^^Loistava esimerkki siitä, miten puutteet tuodaan asiaankuuluvasti esiin, mutta ne asetetaan oikeisiin mittasuhteisiin turhan kitinän sijaan. Jorilla on peli-ilo tallella.

Myöskin Iltalehti on päässyt "ensimmäisten joukossa" testaamaan Alan Wakea.
Näin on näpyttimet, mutta missä on kotoinen Paavi herutuksineen? Myös ainakin Pelaaja ja V2.fi olivat tesmimässä peliä. Pelaajalta tulossa videohaastista huomenna.

Status
Uusia vastauksia ei voi lisätä.
Ylös Bottom