Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Pelaaminen otsikoissa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Mutta miettikää nyt asiaa tältä kantilta.
Jos Sony ilmottaisi aina näissä tapauksissa suoraan julkisesti että korvaamme kaikki aiheutuneet kulut ja vähän vielä henkisistä kivuista aiheutuneita kuluja niin mitä luulette tapahtuvan?

Näen itse työssäni liian paljon tätä kuinka kuluttaja käyttää asemaansa törkeästi hyväksi ja maailman typerintä sanontaa: "Asiakas on aina oikeassa" kuulee jatkuvasti.

Yllättäen ihmiset ostaisivat sadoilla euroilla pelejä ja sitten kinuaisivat rahojaan takaisin vedoten siihen että "lapsi" osti ne.


Todennäköisesti tässä tapauksessa Sony/NF/PS tulee vastaan tavalla tai toisella, mutta valttämättä siitä ei vuodeta medialle.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Mutta miettikää nyt asiaa tältä kantilta.
Jos Sony ilmottaisi aina näissä tapauksissa suoraan julkisesti että korvaamme kaikki aiheutuneet kulut ja vähän vielä henkisistä kivuista aiheutuneita kuluja niin mitä luulette tapahtuvan?

Törkeän huijausaallon, joka johtaa satojentuhansien eurojen petoksellisiin ostoihin ja niistä korvausten hakemisiin, koska näin taisi käydä Googlelle ja Applellekin kun jotain suostuivat korvaamaan eikun venaas ei tainnutkaan käydä?
Mutta mistä sitä tietää, ehkä Playstation-asiakkaat sortuisivat sitten petoksiin niin laajassa mittakaavassa, että kannattaa mielummin esiintyä julkisuudessa v-mäisenä yrityksenä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Mutta miettikää nyt asiaa tältä kantilta.
Jos Sony ilmottaisi aina näissä tapauksissa suoraan julkisesti että korvaamme kaikki aiheutuneet kulut ja vähän vielä henkisistä kivuista aiheutuneita kuluja niin mitä luulette tapahtuvan?
Veikkaus: ei yhtään mitään.

Eihän siinä oikein olisi järkeä, että ostetaan tonneilla pelejä vain että seuraavana päivänä ne poistetaan tililtä.

Ja jos joku asiakas ottaisi tuollaisen tavaksi, niin montako hyvitystä luulisit tämän saavan? Voisi jo toisella kierroksella tulla kysymyksiä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Hmm.
Ilmeisesti itselläni vaan mennyt vuosien saatossa usko ihmisten rehellisyyteen..
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Kun myydään konsoleita ja tiedetään yhden keskeisen käyttäjäryhmän olevan lapset olisi koko kauppakokemuksen pitänyt ottaa tämä usecase huomioon alusta asti. Kysytään tietoja syöttäessä esim. "Käyttääkö laitetta muu kuin kortin omistaja?" ja jos kyllä niin halutaanko rajoittaa ostoja esim pin koodilla tms.

Tuollainen vuorovaikutteisuus olisi tosiaan erinomainen lisä konsolin käyttöönotossa. Muistelen, että ainakin Xbox 360:a käyttöön otettaessa käydään läpi tärkeimmät asetukset aika tarkastikin, ja kyllähän mm. PS4:n ensimmäisellä käynnistyskerralla ja uutta käyttäjätiliä luotaessa kysellään muutama kysymys.

Käyttäjäystävällisyys ja tietoturva paranisivat melkoisesti, jos tämä opastaminen laajentuisi näistä näyttö- ja kieliasetuksista vielä tarkemmin myös tiliasetuksiin. Kyllähän nuo tilin vapaata käyttöä rajoittavat asetukset ovat valikoiden uumenista nytkin löydettävissä, mutta asetusvalikoiden monikerroksinen puurakenne taitaa jäädä monelta läpikäymättä.

Toisaalta Plegen tiliasetuksissa on myös todellista harhaanjohtamisen makua. Jos tilaat jonkin palvelun (vaikka Plus-aikaa) ja nimenomaisesti valitset että tilausta ei uusita automaattisesti, tämä asetus voipi muuttua salaa itsekseen jos myöhemmin ostat lisää kautta luottokortilla.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Toisaalta Plegen tiliasetuksissa on myös todellista harhaanjohtamisen makua. Jos tilaat jonkin palvelun (vaikka Plus-aikaa) ja nimenomaisesti valitset että tilausta ei uusita automaattisesti, tämä asetus voipi muuttua salaa itsekseen jos myöhemmin ostat lisää kautta luottokortilla.

Nimenomaan tämä juttu tuli mulle nyt mieleen jälkikäteen, hyvä kun joku onkin ottanut asian esiin. Jo PS3:lla oli suoranaista v-ttuilun makua siinä, miten piilossa Plussa-ajan automaattisen uusimisen pois saaminen oli ja nytkin mukana on kaikenlaista venkoilua, milloin uusiminen menee itsestään päälle ja milloin ei.
Ja tämä siis on askarruttanut (ei siis paljoa, mutta kuitenkin) meikäläistäkin, joka on käytännössä kasvanut videopelien parissa. Heitä sitten tällaiset valikkokikkailut jollekin vähemmän diginatiiville niin yllätyksiä tulee vastaan varmasti.

Vähän mentiin nyt aiheen ohi, mutta kuitenkin.

Hmm.
Ilmeisesti itselläni vaan mennyt vuosien saatossa usko ihmisten rehellisyyteen..

Ei täällä varmaan kukaan epäile sitä, etteivätkö ihmiset saattaisi huijata tilaisuuden tullen. Kuitenkin muut yritykset ovat korvanneet vahingossa tehtyjä ostoksia ja siten ostaneet itselleen PR-pisteitä ilman, että ovat joutuneet jatkuvien lisähuijausten kohteeksi. En ymmärrä miksei tämä voisi toimia Sonyn kohdalla.

Plus tietenkin se tärkein jryi:n mainitsema pointti, että jos tässä on kyse "tuotteen palautuksesta" niin asiakas saa rahat takaisin, mutta menettää tililtään kaikki ostetut tuotteet. Kuulostaa erittäin huonolta huijaukselta.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Itselläni on Playstationin koko tuoteperhe Vitax2, PS3, PS4, kaksi Steam tiliä, iPhone, iPad, AppleTV ja mitä näitä nyt onkaan ja PS4 on 12-vuotiaan pojan huoneessa paraatipaikalla.

Yhtäkään, korostan yhtäkään ylimääräistä ostosta ei ole tehty yhdeltäkään kauppapaikalta ilman että lupaa olisi kysytty taikka asiaa olisi yhdessä pohdittu. Ei voi olla niin, että 12-vuotias ei (muka) ymmärrä, että kauppapaikan pelit maksavat rahaa, jonka joku joutuu maksamaan. Totta kai ymmärtää, eihän lapset tyhmiä tai yksinkertaisia ole. Ihan oikeasti, kyllä nyt syytetään väärää puuta, sillä kaveri itsekin tunnustaa, että näitä laitteita on jo niin runsaasti, että niitä on kohta liikaa jokaisen hallittavaksi.

Jos kuitit menevät roskakoriin, niin ei kovin korkealla ole oma mielenkiinto luottokorttilaskun perään.

Anteeksi, mutta jutelkaa niiden lastenne kanssa. Se on velvollisuutenne vanhempina. Kyllä ne ymmärtää jos niille tekee pelisäännöt selviksi. Turha syytellä Sonya, Steamia, Amazonia, Verkkokauppa.com, Applea, Googlea tai milloin mitäkin.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Mielestäni voidaan kaikki olla sitä mieltä, että vanhempien tulisi olla vastuussa lastensa kasvattamisesta ja tuntea pelit ja vehkeet jotka lapsille annetaan kätösiin, itsestäänselvä tavoitetilahan tämä on. Tämä ei mielestäni ole ristiriidassa sen kanssa, että kun kaikki eivät kuitenkaan ole yhtä fiksuja ja filmaattisia kuin me, niin ei ole hölmöä kysyä voisiko järjestelyt hoitaa niin, ettei luottokortti vingu ihan vahingossa.

...eritoten kun nyt uutisoidaan vanhempi tapaus, joss 8-vuotias oli paukutellut menemään 492e Playstation Storessa: http://www.hs.fi/talous/a1451448876574
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Oikean linjan on sony ottanut ettei hyvitä mitään. Kumma kun ihmiset eivät ota vastuuta enää mistään.
Miten jos 12v pentu pöllii iskän luottokortin ja menee ostaa sillä 100kg karkkia ja syö ne pois, laskun tultua iskä vaatii kauppiasta hyvittämän laskun kun poika osti karkit vahingossa ja ilman lupaa...
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Miten jos 12v pentu pöllii iskän luottokortin ja menee ostaa sillä 100kg karkkia ja syö ne pois, laskun tultua iskä vaatii kauppiasta hyvittämän laskun kun poika osti karkit vahingossa ja ilman lupaa...

Tismalleen sama asia kuin esim. pelien mikromaksut :rolleyes:

Järjestelmät joissa kerran luottokorttitiedot kirjaamalla saa tehtyä loputtomasti (noh, luottorajaan asti) ostoksia on kuitenkin suhteellisen uusia ja vähemmistössä määrällisesti, pääasiassahan näitä ilmenee pelikonsoleissa ja mobiililaitteissa? Nettikaupoissa et ilman uutta sisäänkirjautumista ja/tai pankkitunnuksia ja/tai luottokortin turvanumeroa saa tehtyä enää viikon päästä lisää ostoksia. Eli vaikka olisikin tottunut shoppailemaan netissä, ei tällainen kuvio tule ihan välttämättä mieleen, jos ei ole asioista perillä.
Puhumattakaan jostain pelien sisäisistä ostoksista, joita ei ollut vielä kovin kauaa sitten edes olemassa ja jotka on tehty täydellisen huomaamattoman helpoiksi.

Mutta juu enemmän en tästä väännä, koska olen kuitenkin samaa mieltä siitä, että vanhempien pitäisi olla perillä asioista eikä vastuuta voi aina sysätä muiden niskaan. Välillä vaan huvittuneena seuraan näiden uutisten kommentointia, joissa teknologiasuuntautuneita ihmisiä ihmetyttää se miten jotkut voivatkin olla niin tyhmiä, etteivät seuraa uusimpia ilmiöitä ja ymmärrä itsestäänselviä asioita.

edit:
Jos kuitit menevät roskakoriin, niin ei kovin korkealla ole oma mielenkiinto luottokorttilaskun perään.

Mulla on muuten kaksikin eri sähköpostipalvelinta heittänyt alunperin Playstation Storeen liittyvät viestit roskapostiksi, onneksi olen ollut asioista perillä ja muuttanut asetukset.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Tässä tapauksessahan lapsi on tainnut ostaa FIFA:ssa Ultimate Team -kolikoita, jotka on varmasti jo käyttänyt pelin sisällä moneen kertaan tai jopa myyty kavereille eteenpäin. Ostettua tavaraa ei siis enää oikein voi palauttaa ja Sonyn lisäksi EA:kin lienee aika merkittävässä osassa tätä tapausta.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Eli konsensus on löytynyt: vika on EA ja mikromaksut.

Pakko sanoa, mutta tuossa tiivistyy aika hyvin koko pelialan syöpä kahdessa asiassa ja uunot lankeavat siihen riemusta kiljuen. Näin pitkän linjan pelaajana en pysty hyvällä tahdollakaan ymmärtämään mikromaksujen tuomista FIFAan, mutta menkööt. Täytyyhän jonkun pitää osakkeenomistajien puolta.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Fifan tapauksessa ne mikromaksut on hyötysuhteeltaan tasoa lotto, se on yhden pelimuodon yksi idea. Yhtä kivasti pärjää myös ilman tahtoessaan niin. Tottakai ne silti skidiä houkuttaa kun katsoo youtubesta pakka-avauksia tubettajilta mitkä vetää pakkoja auki viikoittain tuhansien eurojen edestä että saa kuvattua videoitaan, siinä se hype nousee ja on kiva luulla saavansa messi muutamalla pakalla, ei tule ja ollaankin koukussa. Mutta kyllä se suurin vastuu kuuluu sille kortin lisääjälle ja sen omistajalle, sekä lapsen valvonnasta vastaavalle ihmiselle eli vanhemmille. Ikävä tapaus, mutta opitaan kantapään kautta.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Mutta miettikää nyt asiaa tältä kantilta.
Jos Sony ilmottaisi aina näissä tapauksissa suoraan julkisesti että korvaamme kaikki aiheutuneet kulut ja vähän vielä henkisistä kivuista aiheutuneita kuluja niin mitä luulette tapahtuvan?

Näen itse työssäni liian paljon tätä kuinka kuluttaja käyttää asemaansa törkeästi hyväksi ja maailman typerintä sanontaa: "Asiakas on aina oikeassa" kuulee jatkuvasti.

Yllättäen ihmiset ostaisivat sadoilla euroilla pelejä ja sitten kinuaisivat rahojaan takaisin vedoten siihen että "lapsi" osti ne.


Todennäköisesti tässä tapauksessa Sony/NF/PS tulee vastaan tavalla tai toisella, mutta valttämättä siitä ei vuodeta medialle.
EA on tarjonut pari vuotta PC pelaajille tällaista:

Voit palauttaa Originista ostetut EA:n pelien täysversiolataukset (PC tai Mac) ja ohjelmaan osallistuvat kolmannen osapuolen pelit ja saat rahat takaisin. Rahojen palautuspyynnöt voidaan tehdä 24 tunnin kuluesta siitä, kun käynnistit pelin ensimmäistä kertaa, seitsemän päivän kuluessa ostopäivämäärästä tai seitsemän päivän sisällä pelin julkaisupäivästä ennakkotilauksen tapauksessa, mikä näistä tuleekaan ensin. Ja jos sinä ostit uuden EA-pelin 30 päivän sisällä sen julkaisupäivästä ja et voi pelata sitä EA:n valvonnassa olevasta teknisestä syystä, voit pyytää rahojen palautusta 72 tunnin sisällä pelin ensimmäisestä käynnistyksestä 24:n sijaan.

https://help.ea.com/fi/article/what-s-the-great-games-guarantee/

Jos ei tykkääkään rahat saa takaisin. Aika reilua, eikä EAn mielestä hyväksikäyttöä, vaan haluavat tyytyväisiä asiakkaita mieluummin kuin netissä kitiseviä ja huonoja arvosteluita kylväviä katkeria asiakkaita. Varmasti tässä on myös bisnesjärkeä, tuskin EA muuten sitä tekisi. Jo ennen nettiaikaa tiedettiin että tyytymätön asiakas aiheuttaa niin paljon huonoa mainetta lähipiirissään firmalle että kauppa kannattaa aina purkaa sitä haluaville. Tästä syntyi aikanaan mm. Stockmannin menestystekijä ja maine erinomaisesta palvelusta joka kantoi firmaa kymmeniä vuosia, vaikka hinnat oli korkeat
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Eikös tällaisissa tapauksissa, jossa lapset ovat vahingossa (tai puolitahallaan) ostelleet vanhempien luottokortilla kamaa, ole Luottokunta hyvittänyt noita ostoksia? Entä mitä Suomen kuluttajansuoja sanoo tästä? (Tämä on siis aito kysymys, en tiedä itse vastausta.)

Toisaalta Sonyn "kenellekään ei palauteta mitään" -politiikka tekee asian hoidosta aika mutkatonta ja yksiselitteistä. Perusrehdistä suomalaisesta tuo Sonyn järkähtämätön kanta saattaa tuntua liian kovalta, mutta vastaavia tapauksia sattuu heille maailman mittapuulla varmaankin päivittäin monia.

Ainakin Xbox Onessa oleva ohjaimen nappuloilla annettava salasana on ihan älyttömän helppo ja nopea tapa varmistaa, ettei kukaan muu pääse tekemään ylimääräisiä ostoksia. Salasanan antamiseen menee alle kaksi sekuntia.

Mutta tietenkin tuollaisen toiminnon käyttöönotto vaatii edes vähän valveutuneisuutta ja kiinnostusta konsoleita kohtaan.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Luottokorttiyjtiön kautta haettavissa palautuksissa on se ongelma, että jos Luottokunta tai vastaava ei tilitä rahoja Sonylle, Sony sulkee tunnukset. Esimerkkejä tällaisesta toiminnasta löytyy.

Omat kokemukset palveluiden ja sovellusten kehittämisestä kuluttajille ovat opettaneet, että vaikka mitä tekisi, aina löytyy se saapastyhmä käyttäjä, joka keksii virheen ohjelman logiikasta. Tällöin firmalla täytyy olla politiikat ja prosessit kunnossa, sillä lopultahan asiakas maksaa kaiken, ja asiakasta pitää palvella hyvin silloinkin, kun vika on siinä päässä.

Itse olen valtuuttanut hyvityksiä silloinkin, kun vika ei ollut palveluntarjoajassa. Fiksu asiakaspalvelija kun haluaa antaa asiakkaan säilyttää kasvonsa joka tilanteessa. Jälkeenpäin mietitään, miten vastaavat tilanteet estetään jatkossa.

Tässäkään tapauksessa Sonylle ei ole tullut kustannuksia, joten hyvittäminen jopa ilman että asiakkaalta tarvitsisi poistaa jotain käyttöoikeuksia tms. olisi maksanut noin nolla euroa. Syynä vastahankaisuuteen on yksinkertaisesti ääliömäinen politiikka.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Jotenkin näistä "lapsi hommasi satojen/tuhanisen eurojen laskun konsolilla/tabletilla" tapauksista tulee mielee 2000-luvun alku ja teinien kännykkälaskut. Muistan ettei riittänyt kerta eikä toinenkaan kun luokkakaverit kertoili että laskun summa "vähän" lipsahti, ihan vaan soittelemalla/tekstaamalla ja niillä kaiken maailman soittareilla ja taustakuvilla. Silloin vanhemmat laitto saldorajoja, että eiköhän nytkin joku "keino" keksitä. Tai vanhemmat käytä hyväkseen jo olemassa olevia mahdollisuuksia
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Siellähän on asetus "Require Password at Checkout". Toki jos muksu tietää sen tilin salasanan, niin ei se paljon lämmitä.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Miten jos 12v pentu pöllii iskän luottokortin ja menee ostaa sillä 100kg karkkia ja syö ne pois, laskun tultua iskä vaatii kauppiasta hyvittämän laskun kun poika osti karkit vahingossa ja ilman lupaa...

Aika huono vertaus, sillä eihän kortin haltija ole vastuussa pöllityllä luottokortilla tehdyistä väärinkäytöistä? Sillä kait ei ole mitään merkitystä olisiko varas oma lapsi tai joku muu.
 
Vastaus: Pelaaminen otsikoissa

Jotenkin näistä "lapsi hommasi satojen/tuhanisen eurojen laskun konsolilla/tabletilla" tapauksista tulee mielee 2000-luvun alku ja teinien kännykkälaskut. Muistan ettei riittänyt kerta eikä toinenkaan kun luokkakaverit kertoili että laskun summa "vähän" lipsahti, ihan vaan soittelemalla/tekstaamalla ja niillä kaiken maailman soittareilla ja taustakuvilla. Silloin vanhemmat laitto saldorajoja, että eiköhän nytkin joku "keino" keksitä. Tai vanhemmat käytä hyväkseen jo olemassa olevia mahdollisuuksia

Jep. Aina tulee olemaan typeriä (tai no kiltimmin sanottuna ajattelemattomia) tai suorastaan ilkikurisia vekaroita ja aina tulee olemaan vanhempia jotka eivät ole täysin perillä kaikista peleistä ja vehkeistä. Virheistä opitaan ja kehitys kehittyy, vaikka me täällä foorumilla haluttaisiin kilpailla Vuoden valveutunut kuluttaja / Vuoden isukki -palkinnoista ja todeta ettei nämä asiat kosketa kuin täysiä hölmöjä :p

Siellähän on asetus "Require Password at Checkout". Toki jos muksu tietää sen tilin salasanan, niin ei se paljon lämmitä.

Suuri osa ihmisistä ostaa väkisin ison ja uuden ja hienon telkkarin ja sitten kun sitä menee katsomaan niin kuva näyttää aivan karmivalta. Asetuksia selaamalla huomaa että kirkkaus, kontrasti ja terävyys on kaikki täysillä, koska niin ne oli kun tv:n otti paketista, eikä ole ollut mitään intohimoa käyttää 3min kuvan muokkaamiseen siedettävämmäksi. Ja sitten pitäisi olettaa, että nämä vanhemmat kaivelisivat Playstationin perukoilta kaikki asetukset kohdilleen, kun mullakin (joka olen säätänyt monimutkaisesti kuva- ja ääniasetukset pleikkarista tasan kohdilleen) meni hermot etsiä mistä Plussa-ajan automaattisen uusinnan saa pois?
Nykyään tv-firmat sentään tulevat tässä vastaan ja pakottavat peruskuluttajankin vastaamaan muutamaan peruskyssäriin, jonka avulla kuvaa muokataan edes vähän niistä 100/100 tai 0/100 -asetuksista. Ja tässä olisi mun mielestä ratkaisu tähänkin asiaan, kuten McNutty ja Gameskeeper viime sivulla keskustelivatkin: Heti konsolia käyttöönotettaessa tai viimeistään ensimmäistä kertaa luottokortilla ostoksia tehdessä kysyttäisiin ihan muutama peruskyssäri (kuka käyttää korttia, halutaanko salasanan taakse, halutaanko käyttää vain kertaluontoisesti) ja tehtäisiin selväksi, että käyttäjä tajuaa tilanteen. Tämä ei vaatisi keneltäkään kuin minuutin-kaksi, ei vaikuttaisi meidän tavallisten kuluttajien ostosten helppouteen mitenkään ja vähentäisi todennäköisyyttä sille, että joku isukki saa ikäviä luottokorttilaskuja.

Aika huono vertaus, sillä eihän kortin haltija ole vastuussa pöllityllä luottokortilla tehdyistä väärinkäytöistä? Sillä kait ei ole mitään merkitystä olisiko varas oma lapsi tai joku muu.

Jep. Itseltä on varastettu/kopioitu korttitiedot ja höylätty jokunen tonni pois, kaiken sai rikosilmoituksen kautta takaisin, koska en ollut millään tavalla syyllinen tähän.
 
Ylös Bottom