Vastaus: Minkä PS3-pelin hankkisin?
En halua tästä mitään AC vs. UC -sotaa, mutta nyt on pakko oikaista pari kohtaa.
...
Tarkoitatko niitä muutamaa hassua netin yli pelattavaa coop tehtävää? Kymmeniä tunteja? Oikeasti?...
Itse asiassa en ole co-oppia pelannut Uncharted 2:ssa kuin ehkä viisi kertaa. Silti pelikellossa on moninpelin puolella ainakin parikymmentä tuntia. Mi-mi-mitä?! Miten tämä on mahdollista?! Otahan asiasta selvää. No okei, lopetan kiusaamisen ja laitan tähän copypasten Wikipediasta:
"Uncharted 2 features both competitive and co-operative multiplayer. The co-op multiplayer allows a maximum of three players to take the roles of Drake and two other "hero" companions and features missions involving gunfights, platforming, and teamwork-based objectives. Players can also assist their comrades if they become critically injured or if they are grabbed by an enemy.
The competitive multiplayer allows a maximum of ten players to play against each other in two teams of five. Six competitive modes are featured: Deathmatch, Plunder, Elimination, Turf War, King of the Hill and Chain Reaction. Deathmatch features two teams of five, with one team acting as heroes and the other as villains. Players can choose their own appropriate character models (such as Drake, Sully, Elena, and new characters Tenzin and Chloe for the heroes team). As players accrue points and rank up, they can purchase more skins for both heroes and villains. Players can select two Boost abilities which assist them in the matches. Plunder is similar to the traditional capture the flag game mode, and sees each team attempt to capture the treasure from a central point in the map and return it to their base; the player carrying the treasure is slowed down a great deal, and may also choose to hurl the treasure away at any point, in order to keep it out of reach of the enemy, or to pass it to a teammate. Elimination has two teams of five players against each other with the objective of killing everyone on the other team. In Elimination, the players do not respawn. The goal is to eliminate the other team three out of five times.
Chain Reaction has the player capturing posts, but the player must do them in a specific order – one team works out from their base needing to capture 1 through 5 while the other team starts out from their home and needs to snag 5 through 1. King of the Hill has players capturing a hill, spawned on the map to score points. They must stay in the hill to score points while the enemy team tries to do the same.
Gold Rush is a cooperative mode of play where 2–3 players must team up to obtain a treasure, which is randomly spawned on the map, and take it back to their base, much like Plunder. However, AI enemies try to stop the players from returning the treasure. If a player goes down and is not revived before the timer goes out, they will not come back until the next round. In each consecutive round the enemies become tougher to defeat. Survival is the second cooperative mode of play, where 2-3 players must work together to defeat a total of ten waves of enemies, each wave becoming more and more difficult. A new co-op game mode, titled "Siege", was also added, in which 2-3 players must team up to secure a zone while holding off waves of enemies."
Co-opiksi laskettaneen myös Survival- ja Gold Rush -pelimuodot (plus Siege DLC:n mukana), että ei se ole pelkät "3 hassua co-op-tehtävää". Uncharted 3:ssahan on täysin uusitut co-op-muodot, toinen oli nimeltään "Story co-op", joten saa nähdä mitä ne tuovat pöytään.
...Millä perusteella? Molemmissa on muutama pelattava kilpailuhenkinen pelimuoto, jonka päälle Unchartedissa on pari hassua co-op tehtävää. Molemmissa voi kehittää hahmon omia taitoja levelin noustessa. On ranked matsit yms. Ehkä pidit henkilökohtaisesti vain UC:sta enemmän ja sanot sen näin tarjoavan enemmän? Sinun tapauksessasi varmasti on näin, mutta ei kannata yleistää...
Itse asiassa ajattelin ettei Uncharted-pelit kapaisi edes moninpeliä muuta kuin ehkä co-opin osalta. Kun hankin Uncharted 2:n, kävin pelaamassa pari matsia netissä ja se siitä. Peli on yksi kaikkien aikojen parhaimmista, vaikka moninpeli ei kiinnostanutkaan. Vasta myöhemmin, kun hankin DLC:t, lähdin jahtaamaan puuttuvia DLC-trophyjä moninpelistä. Samalla huomasin miten hyvä moninpeli pelissä on ja uppouduin siihen täysin. Uncharted 3:n multiplayer-beta iski myös lujaa, MP oli parantunut selvästi ja nyt odotan kolmoselta sitä myös yksinpelin lisäksi. AC: Brotherhoodin moninpeliä olen hakannut sinne maksimileveliin asti, että kyllä siitäkin kokemusta löytyy. Pelillä on ongelmansa: suurin osa porukasta juoksentelee katoilla toistensa perässä, vaikka tarkoitus olisi toimia huomaamatta. (Sentään DLC:n mukana tulleessa Assassinate-pelimuodossa porukka pakotettiin toimimaan huomaamatta ja siksi se onkin paras pelimuoto pelissä. Mysteerisesti tätä muotoa ei löytynyt AC: Revelationsin betasta..??) Myös stunnaus ei toimi oikeastaan ikinä, jos vastustaja kerkeää iskeä neliötä. Lagia esiintyy silloin tällöin. Ja vaikkei lagaisikaan, niin mysteerisesti joku vihollinen voi tehdä tapon usean metrin päästä, alkaa vain suoraan se tappoanimaatio ja kaveri siirtyy kuin magneetilla sen tappajan luokse. Pahin ongelma on peliin pääsy: koko moninpeliajasta oon varmaan 25 % viettänyt odottaessa pelin alkua ja kuunnellessa sitä ärsyttävää "Searching for other Abstergo agents..." -ääntä. Pelaaja-lehden ennakon mukaan tämä ongelma on edelleen läsnä myös Revelationsissa, tai siis ainakin sen ennakkoversiossa. Kaikesta huolimatta pidin kovasti AC: Brotherhoodin nettipelistä, mutta sitä ei voinut sietää trophyjen saantia kauempaa, kiitos näiden kaikkien ongelmien. Uncharted 2:sta en osaa mainita yhtäkään tällaista huomattavaa ongelmaa, mikä tekee UC2:sta omissa kirjoissani paremman nettipelin. Assassin's Creedin moninpelillä on parempi konsepti, mutta käytännössä se ei toimi ilman radikaalia viilausta.
...Hetkinen. Miten hyppäsit tähän johtopäätökseen? Juuri sanoit AC:n tarjoavan yksinpelin osalta paaaljon enemmän tekemistä kuin Uncharted. Lisäsit siihen ajat, jonka itse viihdyit pelien moninpeleissä, eli nähtävästi UC:sta paljon enemmän. Miten saat niihin silti yhtä paljon pelattavaa? Saahan kaikkiin peleihin "lisää pelattavaa" kun sanoo pelanneensa niitä satoja tunteja netissä. Ei kilpailuhenkistä moninpeliä voi laskea pelattavaan määrään. Ja niissä co-op tehtävissä ei kulu kymmeniä tunteja. Uudelleen pelaaminenkaan ei lisää pelattavaa aikaa, vaikka uudelleenpeluuarvo voi olla hyvä. Tarinapainotteisessa UC:ssa en toista läpipeluukertaa jaksa, sillä tiedän mitä on tulossa. Hardcorefanit pelaavat trophyjen toivossa pelit useastikin läpi, mutta ei se pelattavaa määrää lisää...
Ei hyvää päivää. Väität siis, että esimerkiksi Call of Dutyjen / Battlefieldien elinikä/peliaika on noin 6 tuntia, koska siihen lasketaan vain yksinpelin ensimmäinen peluukerta? Huhhuh. Uudelleenpeluusta hyvä esimerkki on vaikka inFamous, jonka karkeasti arvioiden (ja veikaten) varmasti ainakin puolet (inFamousista pitäneistä) pelaajista ovat pelanneet kahdesti läpi (hyvänä ja pahana). Jos yksi pelikerta kestää 10 h, mutta pelaat toisen kerran läpi 8:ssa tunnissa, peliajaksi lasketaankin vain 10 h, selvä.
Jos siis logiikallasi lasketaan vain yksinpelien aika, ja silloinkin vain yksi pelikerta (ja tämä tapahan suosii kovasti sandbox-pelejä), niin tottakai Assassin's Creedit vievät voiton peliajallisesti.
...Loistavat perustelut. Mitä tarkoitat laadulla? Grafiikkaa? Tottakai Unchartedissa on parempi grafiikka, onhan se putkijuoksu eikä sandbox...
Molemmat Assassin's Creed ja Uncharted ovat todella komeita pelejä. Assassin's Creedille tietenkin plussaa hiekkalaatikosta, mutta myös Unchartedissa voidaan lukea plussaksi se että pelin voi pelata alusta loppuun ilman yhtäkään lataustaukoa. Peli ei ole siis mitenkään tavallinen putkijuoksu, vaan oikeastaan yksi iso alue, jonka voi juosta päästä päähän ilman lataamista. Tottakai Uncharted on komeampi, kun se ei ole sandbox-peli, aivan.
...Vai tarkoitatko kenties pelattavuutta? Esimerkiksi kiipeily on tehty paljon paremmin ja sulavammin AC:ssa, UC:ssa on jo vaikeuksia saada hahmo kiipeämään alaispäin. UC:n aseet ovat sellaisia hernepyssyjä että huhhuh. Entäs lähitaistelut? Unchartedissa homma on usein hoidettu minipelillä, joka kertoo mitä näppäintä painaa. Lopun ajan saatkin rämpätä yhtä näppäintä. En tosin väitä AC:n lähitaistelusysteemin olevan mitään taattua A-laatua, sillä siinä on hiomista paljonkin. Varsinkin ACII:sen taistelut hoituvat pelkästään kahta nappia käyttämällä. Silti, beats UC...
Pelattavuus on ihan makuasia. Mielestäni molemmat toimivat pelattavuudeltaan täysin puhtaasti, vaikka jotkut ovatkin valitelleet AC-pelien "epätarkoista kontrolleista", en ymmärrä tätä itkua. Kiipeily toimii molemmissa hyvin, mutta realismin hakuinen kun olen, sanon että Assassin's Creed vie voiton. Aseet ovat ihan hyviä mielestäni. Ykkösosaa vastikään pelatessani huomasin kyllä, että esimerkiksi haulikon ääni on melko typerä pistoolillakin saa upottaa vähintään 5 luotia niihin alkupään piraatteihin, että kaatuvat. Nämä ovat onneksi parantuneet UC2:ssa, toivon mukaan vielä enemmän UC3:ssa. Mielipideasia tämäkin pitääkö aseista vai ei. Kyllä esimerkiksi Desert-5 tai Dragon Sniper on oikein munakas väline.
Assassin's Creedissä lähitaistelu on tärkeämmässä roolissa, joten luonnollisesti siihen on panostettu enemmän. AC II:ssa taistelu on ylihelppoa counter-napin painelemista. AC: Brotherhoodiin piti tulla parannuksia, mutta kyllä nuo taiselut hoituivat edelleen ihan samalla tyylillä. Uutuutena peliin tuli combo-tapot, mikä onkin suuri plussa. Unchartedit on ammuntapelejä, joissa itse ainakin hakkaan tyyppejä aina vain jos tilanne vaatii. Pyrin pelaamaan edes jotenkin realistisesti, joten en halua ottaa kauheana luotia nahkaani. Tämän vuoksi en lähde rynnimään pitkiä matkoja kohti vihollisia vain saadakseni hakata heitä turpaan. Uncharted 2:ssa tappelusysteemi on parantunut lukuisten uusien animaatioiden puolesta. Lisäksi Draken liikkeet vaihtelevat esimerkiksi millä korkeudella vihollinen on (jos vihollinen vaikka seisoo jossain alemmalla tasolla kuin Drake, tekee sankarimme potkun naamatauluun - kiva plussa). Unchartedienkin tappelut ovat nappien yksitoikkoista hakkaamista, mutta sentään peli ei perustu lähitaistelun ympärille niin kuin Assassin's Creedeissä. Uncharted 2:ssa mahdollistettu hiippailu oli mielestäni ehkä suurin parannus ensimmäisestä Unchartedista. Se vähensi räiskintää ja toi tilanteisiin uudenlaisen lähestymistavan.
...Pelien hahmot vaikuttavat myös laatuun. Mr. Drake on niin kliseinen sankari kuin olla voi, ja "nokkelat" vitsit oikeaan kohtaan ovat olevinaan hauskoja. Okei, on siellä pari jotka sai hymähtämään. En väitä Ezionkaan olevan mikään omaperäinen hahmo rakkaustarinoillaan yms, mutta Assassin's Creedien monitasoinen juoni peittoaa Unchartedin "mul on kartta meen ettii aarretta mutta mut petettiin" juonen 100-0. Ehkä kärjistän, onhan UC:iden juoni ihan hyvä, mutta paikoitellen kahden ensimmäisen ennalta-arvattavuutta ei voi estää...
Pidän molempien pelisarjojen hahmoista (siis en Altaïrista, mutta Eziosta kyllä), mutta Nahtan Drake vie silti voiton. Kliseinen tai ei, ääninäyttelijä on hyvä (enkä voi tämän vuoksi kuunnella Nolan Northia enää kenenkään muun äänenä, hän Nathan Drake) ja motioncapture tuo liikkeille ja eleille uuden ulottuvuuden. Just nuo "nokkelat" vitsit tekevät hahmosta parhaan. Mitä seikkailupeli oliskaan ilman tämän tyylistä pääsankaria? Mietippä vaikka jotain Pirates of the Caribbenia tai Muumion paluuta. Ezio on hyvä hahmo, varsinkin teininä pelatessa hän oli hyvin erilainen, mitä muiden pelien hahmot. Ei ihme etteivät tekijät raaski luopua hänestä vieläkään vaan pitivät Revelationsiin asti. Italialainen korostus englanninpuhujalla on ihan hyvä korvike puhtaalle italialle. Edelleen: kummasta hahmosta pitää, on täysin makuasia. Oon myös huomannut sen, että kaikki jotka haukkuvat Unchartedeja (*köh* PenniWiisas *köh), eivät myöskään pidä tästä "nokkelasta sankaristamme". Silti suurin osa tuntuu pitävän, joten selvästi kyseessä on makuasia, josta on turha alkaa sen enempää vääntämään.
...Eiköhän tuo riitä. Lopuksi todettakoon, että Uncharted ei ole missään nimessä huono peli, mutta aivan liian yliarvostettu se on. Samoin Assassin's Creed:kään ei mikään jumalpeli ole, onhan siinä monia vikoja ja huonoja puolia kuten kaikissa peleissä, mutta tässä vertailussa vie silmissäni kyllä potin täysin. Voisin alkaa myös saarnaamaan siitä kuinka GTA IV ei todellakaan ole millään asteikolla nykykonsolien paras peli, mutta jätän sen toiseen kertaan.
GTA IV on ihan oma mielipiteeni. Grand Theft Auto on paras pelisarja ikinä ja rakastan sandbox-pelejä (ja silti Uncharted vie voiton Assassin's Creedistä, mitähh?
), GTA IV on tähän mennessä ainut nykykonsoleille tullut GTA, joten se on melkeinpä automaattisesti paras. Kuten jo tässäkin postauksessa mainitsin, pidän realismista. GTA IV:stä löytyy realismi ja sandbox samasta pakkauksesta, niin ei voi olla pitämättä. Harmi että pelin sisältö jäi sitten niin laihaksi tarinan lisäksi. Nyt kun suunta on oikea, GTA V tulee olemaan mullistava peli: sama realismi viilattuna, ja mukaan joku laaja San Andreas -tyyppinen ympäristö, pyörät, mönkijät ja lentokoneet... täydellistä. Mutta ei siitä sen enempää.