Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

DS vai PSP

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hebatin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: DS vai PSP

PSP ja DS väännöt saatikka myyntimäärät eivät kuulu tämän ketjun aihepiiriin, sille keskustelulle löytyy oma ketjunsa. Pidetään edes sen verran tämän ketjun asiallisuudesta kiini :)

Tämä ei kyllä varsinaisesti liity tähänkään vääntöön, mutta kyllä se silti ihmetyttää että mistä nuo Sonyn ilmoittamat PSP:n "viralliset" myynnit ovat tulleet.

Huomasitko, että esimerkiksi USA:n ja kokonaismyyntitilaston välillä on yli vuoden ero? Myös Euroopan myyntitiedot ovat vanhoja. Tiedot ovat kuitenkin niin vanhoja ottaen huomioon ilmoituksen 53:sta miljoonasta myydystä PSP:stä, että en rupea tarkemmin spekuloimaan.

NPD:n luvuista tiedämme että PSP on myynyt siellä tänä aikana jonkin 1,5 - 2 miljoonaa konsolia, Japanin luvut ovat käytännössä ajan tasalla ja Euroopan osalta on lyhyempi väli kuin Yhdysvalloissa. Kyllä niitä konsoleita on täytynyt ropsahtaa Sonyn tilastoihin jostakin aikamoinen määrä, tai sitten itsenäiset seuraajat kuten Enterbrain, NPD ja GfK ovat PSP:n osalta jostain syystä pahasti hakoteillä. Ei sellainen 16 miljoonaa yhtäkkiä vain tupsahda jostain vuotena, jonka aikana tiedetään PSP:n menekin olleen heikkoa sekä Yhdysvalloissa että Euroopassa.

Tämä ei kyllä varsinaisesti liity tähänkään vääntöön, mutta kyllä se silti ihmetyttää että mistä nuo Sonyn ilmoittamat PSP:n "viralliset" myynnit ovat tulleet.
Tähän liittyy sellainen problematiikka, että PSP:n parin ensimmäisen vuoden aikana Sony ilmoitti shipattujen laitteiden määrän, mutta sen jälkeen on ilmoitettu oikeasti myydyt laitteet. Tosin en usko, että maailmalla lojuu toistakymmentä miljoonaa myymätöntä PSP:tä.

NPD:n luvuista tiedämme että PSP on myynyt siellä tänä aikana jonkin 1,5 - 2 miljoonaa konsolia, Japanin luvut ovat käytännössä ajan tasalla ja Euroopan osalta on lyhyempi väli kuin Yhdysvalloissa. Kyllä niitä konsoleita on täytynyt ropsahtaa Sonyn tilastoihin jostakin aikamoinen määrä, tai sitten itsenäiset seuraajat kuten Enterbrain, NPD ja GfK ovat PSP:n osalta jostain syystä pahasti hakoteillä. Ei sellainen 16 miljoonaa yhtäkkiä vain tupsahda jostain vuotena, jonka aikana tiedetään PSP:n menekin olleen heikkoa sekä Yhdysvalloissa että Euroopassa.

Ei pitäisi näitä sinun juttujasi lukea, mutta jospa nyt tarkistasit kalenteristasi että missä vuodessa sitä oikein mennään. Linkissäsi on japanin myynnit joulukuun 2008 loppuun, euroopan myynnit toukokuun 2008 alkuun ja yhdysvaltojen myynnit tammikuulta 2008. Nämähän ovat tosiaan KÄYTÄNNÖSSÄ AJANTASALLA ja tästä muodostuukin suuri mysteeri miten ihmeessä sen psp:n myyntiluvut heittävät jopa 16 MILJOONAA!?

Vuonna 2008 psp:tä myytiin npd:n mukaan 3,8 miljoonaa kappaletta. Vuoden 2009 psp myynnit yhdysvalloissa ovat siis noin 2 miljoonaa pakkasella.

Psst. Todellisuudessa npd:n mukaan psp on kyllä myynyt 0,9 miljoonaa vuonna 2009!

Ärgh.

Ja ontopic osa postauksesta:

Kuka tätä ketjua nyt sattuukaan lukemaan konsolin hankinta mielessä niin ehdottomasti psp. Ds:ään ei kannata koskea pitkällä tikullakaan. (Ostakaa hyvä ds, ilmoitus nintendo ds-osiolla)

Vastaus: Pelikonsolia hankkimassa: PS3 vai Xbox 360?

Mutta minne ne konsolit ovat menneet? Kuka niitä pelaa? Missä pelit ovat?

Välillä käy niin, etten oikein pysy sun jutuissa mukana. Kaikki kun tuntuu olevan pelkkää Nintendo-ihanuutta... Ja tuntuu, että joskus "sokeaa" sellaista.

Sony taas "valehtelee", mutta Nintendo tietenkin puhuu totta. Ja niin edespäin. Tätähän se on.

Mitä taas peleihin tulee, niin jos et ole PSP:n pelejä pelannut, niin sitten olet missanut monta todella hyvää käsikonsolipeliä. Ainakin itsellä on viime aikoina ollut aina jokin ruksuttamassa PSP:ssä, vaikken käsikonsoleita pelaakaan yhtä aktiivisesti kuin isompia.

Välillä käy niin, etten oikein pysy sun jutuissa mukana. Kaikki kun tuntuu olevan pelkkää Nintendo-ihanuutta... Ja tuntuu, että joskus "sokeaa" sellaista.

Sony taas "valehtelee", mutta Nintendo tietenkin puhuu totta. Ja niin edespäin. Tätähän se on.

Mitä taas peleihin tulee, niin jos et ole PSP:n pelejä pelannut, niin sitten olet missanut monta todella hyvää käsikonsolipeliä. Ainakin itsellä on viime aikoina ollut aina jokin ruksuttamassa PSP:ssä, vaikken käsikonsoleita pelaakaan yhtä aktiivisesti kuin isompia.

Käypäs nyt siellä Wikipediassa katsomassa ne koosteet tiedoista ja kerro minulle että missä on vika, kun Nintendo-lasini päässä en näe missä ovat 16 miljoonaa PSP-konsolia!

En minä sano että Sony on paha eikä tämä liity mitenkään DS:ään ja tämä ketju ylipäänsä on väärä koko tiedustelulle, minua vain oikeasti ja tosissaan ihmetyttää että mitkä tiedot nyt tässä ovat väärässä ja miksi.

Omistan alkuperäisen PSP-1000:n ja mielestäni sen pelit ja laite itse eivät ole yhtä hyviä kuin DS:llä. Jep, tämä on sitä Nintendo-ihanuutta. Ihana Nintendo ihana ihana ihana rakastan Satoru Iwataa ihanaa ihanaa siis hei haloo oikeasti? Herää ja haista kukkaset nyt jo.

Käypäs nyt siellä Wikipediassa katsomassa ne koosteet tiedoista ja kerro minulle että missä on vika, kun Nintendo-lasini päässä en näe missä ovat 16 miljoonaa PSP-konsolia!
On nyt sen verran perjantai-illan laiskotus päällä, etten itse jaksa. Sinulla kun tuntuu olevan virtaa moottorissa, niin voisitko käydä laskemassa Sonyn omat lukemat: myydyt + shipatut? Kerro sitten, millaisiin lukuihin päädyit.

Ihan huvikseen vgchartzin arvioita PlayStation Portable - Wikipedia, the free encyclopedia jälkeen:

Japani: 1,45 miljoonaa
Eurooppa sun muut: 6,8 miljoonaa
Amerikka: 5,7 miljoonaa

yhteensä: 12,5 miljoonaa.

Ei tuossa kovin paljoa jää "selittämättä".

Muoks:

En saa noita linkkejä toimimaan kunnolla. :P

<ylläpidon huomautus>

rikkinäiset linkit siivottu

Viimeksi muokannut moderaattori:

On nyt sen verran perjantai-illan laiskotus päällä, etten itse jaksa. Sinulla kun tuntuu olevan virtaa moottorissa, niin voisitko käydä laskemassa Sonyn omat lukemat: myydyt + shipatut? Kerro sitten, millaisiin lukuihin päädyit.

Noista luvuista tulee noin 40 miljoonaa hyvin ajantasaisesti kesäkuun loppuun mennessä, mikä on hyvin linjassa itsenäisten seuraajien kokoamien tietojen kanssa. Ongelman lähteeksi nouseekin tuo mystinen uutinen 50 miljoonasta myydystä konsolista. Mitä Sony itse varsinaisesti sanoo?

Tokyo, February 13, 2009 – Sony Computer Entertainment Inc. (SCEI) today announced that the cumulative worldwide sell-in units of PSP® (PlayStation®Portable) handheld entertainment system (PSP-1000, 2000 and 3000 series) reached a total of 50 million units(*1) as of January 2009.

(*1) Sell-in number

Sell-in tarkoittanee näitä shipped-lukuja, tai ehkä jopa pidemmälle mennen tilauksia, eli mukaanlukien PSP:t joita ei oltu vielä valmistettu tai ainakaan toimitettu jälleenmyyjille. On aika hurja ajatus, että maailman kaupoissa lojuisi 10 miljoonaa käyttämätöntä PSP:tä, ja vähän loogisempaa että mukana olisi myös tulevat toimitukset. Tätä uutista sitten kun CVG tulkitsee vähän väärin, alkaa virheellinen tieto 50 miljoonasta "myydystä" konsolista levitä muille pelisivustoille jotka lainaavat CVG:tä tarkistamatta alkuperäistä lähdettä tai muita tietoja (esim. Gamesindustry, Kotaku).

Joka tapauksessahan kyse on vanhoista tiedoista: tällä hetkellä ei tarkalleen ottaen tiedetä, kuinka suuri osa noista 50 miljoonasta konsolista on myyty kuluttajille (tai ehkä tiedetään jossain tarkkojen myyntianalyytikkojen nurkkauksessa mutta sellaisia tietoja on varsin hankala metsästää).

Tässä taitavat olla Sonyn viimeisimmät luvut (kesäkuun loppuun 2009):

PS3 sales almost 24 million, PSP near 56 million - News at GameSpot

SONY COMPUTER ENTERTAINMENT SALES (through June 2009)

PS3 hardware LTD - 23.8 million
PSP hardware LTD - 55.9 million

..ja vertailun vuoksi Nintendon DS:

DS/DS Lite/DSi = 107.8 million units as of June 30, according to Nintendo.

En ole tehnyt omia laskelmia Wikipediasta tai mistään muustakaan lähteestä. Nämä luvut ovat virallisia ja en näe mitään syytä olla uskomatta niihin. Toki jos joku saa eri laskelmia muista lähteistä yms, niin olen valmis kuuntelemaan. Ei tämä nyt mikään elämää suurempi asia sentään ole...

En ole tehnyt omia laskelmia Wikipediasta tai mistään muustakaan lähteestä. Nämä luvut ovat virallisia ja en näe mitään syytä olla uskomatta niihin. Toki jos joku saa eri laskelmia muista lähteistä yms, niin olen valmis kuuntelemaan. Ei tämä nyt mikään elämää suurempi asia sentään ole...

Itse asiassa nuo TT2k:n postaamat luvut ovat virallisia:

Sonyn omat luvut suoraan Sonyn sivuilta. Mutta nuo kahdet eri Shipments/Sales-luvut ovat kyllä tavattoman hämääviä, niiden sovittelemisessa menee parempikin laskupää sekaisin. Kenties perjantai-illalle löytyy parempaakin tekemistä. :D

Noista luvuista tulee noin 40 miljoonaa hyvin ajantasaisesti kesäkuun loppuun mennessä, mikä on hyvin linjassa itsenäisten seuraajien kokoamien tietojen kanssa. Ongelman lähteeksi nouseekin tuo mystinen uutinen 50 miljoonasta myydystä konsolista. Mitä Sony itse varsinaisesti sanoo?

Sell-in tarkoittanee näitä shipped-lukuja, tai ehkä jopa pidemmälle mennen tilauksia, eli mukaanlukien PSP:t joita ei oltu vielä valmistettu tai ainakaan toimitettu jälleenmyyjille. On aika hurja ajatus, että maailman kaupoissa lojuisi 10 miljoonaa käyttämätöntä PSP:tä, ja vähän loogisempaa että mukana olisi myös tulevat toimitukset. Tätä uutista sitten kun CVG tulkitsee vähän väärin, alkaa virheellinen tieto 50 miljoonasta "myydystä" konsolista levitä muille pelisivustoille jotka lainaavat CVG:tä tarkistamatta alkuperäistä lähdettä tai muita tietoja (esim. Gamesindustry, Kotaku).

Joka tapauksessahan kyse on vanhoista tiedoista: tällä hetkellä ei tarkalleen ottaen tiedetä, kuinka suuri osa noista 50 miljoonasta konsolista on myyty kuluttajille (tai ehkä tiedetään jossain tarkkojen myyntianalyytikkojen nurkkauksessa mutta sellaisia tietoja on varsin hankala metsästää).

Häh? Noista luvuistahan tulee noin 54 miljoonaa. Millä ihmeen matikalla lasket noita?

* Fiscal Year ended March 31

Vuoden (FY) 2006 loppuun lähetykset ja 2007-2009 (fy) myyntinumerot.

Vai että sell-in tarkoittanee mahewcoron mukaan tuota. Ilmeisesti tosiaan laskevat tilaukset ja huijaavat onnettomia ihmisiä luulemaan että psp olisi myynyt ihan mukavasti.Olisikohan kuitenkin loogisempaa ajatella että omissa tulkinnoissasi on vikaa.

Veikkaan vaan että niistä vanhoista shipped luvuista on myyty hyvin lähelle 100% kuluttajille. Noita fättejähän sai jossain välissä polkuhintaan kun yritykset tyhjensivät varastoja slimmin edestä.

Kertokaas paikka josta saa halvalla jomman kumman. Kumman ostan, (ei sitten mitään fanipoikien juttuja että PSP on parempi yms.) Kummalle alustalle halvempia pelejä tarvikkeita (muuta sälää). PS3 löytyy talosta jo jos se jotain auttaa. Taskuvempainta halutessa kun ei tuolla vanhalla nintsikka (oisko ollu gameboy advance) enään paljoa pelata. Eri malleja PSP Go ( ei julkaistu :confused:) 1000 2000 3000 ja onko lisää ja DS on DSI DS DS lite. Eli onko noilla jotain väliä noilla malleilla. Nopeita vastauksia kiitos :). Lazy ei jaksa itte ettiä :p.

Nopeita vastauksia kiitos :). Lazy ei jaksa itte ettiä :p.
Koska olet kärsimätön ja haluton itse etsimään vastauksia, lähestytään ongelmaa valmiiden vastausten sijaan toisesta suunnasta. Eli mieti, mitkä asiat sinulle ovat oleellisia, mitkä epäoleellisia. Pohdi, millaisia pelejä haluat pelata, ja mitä kaikkea käsikonsolillasi haluat tehdä. Haluatko ostaa laitteen välttämättä uutena vai kelpaako käytetty? Paljonko olet budjetoinut rahaa ja mitä lisälaitteita haluat saman tien? Oletko kokeillut esim. kavereiden käsikonsoleita, ja onko jokin niistä tuntunut selvästi muita paremmalta? Ennen kuin itse tiedät vastauksen noihin, ei esim. laitteiden spekseillä ole mitään merkitystä.

Ei ole olemassa yhtä parasta laitetta, joka sopisi kaikille, vaan siksi sinun pitää kartoittaa omat tarpeesi ja tehdä itse päätös niiden perusteella. Hyvää faktatietoa kummastakin laitteesta löytää esim. Wikipediasta; PSP ja Nintendo DS, jos et itse jaksa linkkejä etsiä. Kummankin alustan pelien arvosteluja löydät puolestaan Metacriticistä. Hintojen suhteen auttaa Hintaseuranta.

PS. Lisäksi kehoitan, että luet tämän ketjun ajatuksella läpi. Täältä varmasti löytyy ihan riittävästi tietoa ostopäätöstä varten.

DS:n paras malli on ehdottomasti DSi. Lisää tietoa saa tästä ketjusta. DSi maksaa n. 199 euroa, mutta esim. Huuto.netistä voi saada hyväkuntoisen käytetyn laitteen halvemmalla pelin kanssa, joskus kohdalle saattaa osua jopa erittäin hyvä tarjous. Kannattaa muistaa DSin online-kampanja, eli DSille saa 10 euron arvosta ilmaisia pisteitä pelien ym. lataukseen kun käy laitteen online-kaupassa WiFin välityksellä. Samasta paikasta voi ladata myös pari ilmaista ohjelmaa kuten Opera-selaimen ja Flipnote Studio -piirros/animaatio-ohjelman. Nämä ja monet muut DSin ominaisuudet eivät siis toimi vanhoilla DS-malleilla.

Itse olen PSP:n kannalla. Multimedia ominaisuudet ja parempi grafiikka ovat avaintekijöitä. DS on juuri sen verrran tehoton että 3D grafiikka on aika surkeaa katseltavaa ja pelikirjastokin on liian casual painotteinen. Toki japsiropeja löytyy mutta nekin lähinnä käännöksiä vanhoista FF tai DQ peleistä tai sitten muuten SNES:n aikakaudelta tuntuvia (2D, ei ääninäyttelyä). Nykyisestä peli katraasta oikeastaan Pokemonit vain kiinnostavat (lähinnä nostalgia hengessä). PSP:lle on taas mielestäni jo julkaistu mukava määrä minua kiinnostavia pelejä ja tuki kyseiselle laitteelle on vain kasvanut tänä vuonna. Valkyria Chronicles 2 ehkä kirkkainpana nimenä omalla listalla. (Ykkönen loistava joten tätä odotan kuin kuuta nousevaa).

Kumpikin hyviä laitteita mutta sanotaan että se kumpi kannattaa hommata on ihan omasta pelimausta kiinni.. PSP:llä on paremmat auto- ja tappelupelit kun taas DS:llä on paremmat Puzzle- ja tasoloikkapelit.

Jos tykkää pelata erilaisia pelejä kannattaa hommata molemmat mikäli mahdollista. :)

Viimeksi muokannut moderaattori:

Itselläni oli samankaltainen dilemma jonkin aikaa sitten ja päädyin PSP GO! konsoliin. Molemmille alustoille on todella paljon hyviä pelejä DS:lle vielä paljon enemmän, Sony on kuitenkin tuomassa GO!:n lanseerauksen yhteydessä parhaimman näköisen pelirepertuaarin (jossa on muutakin kuin jrpg) käsikonsolilleen. Tämän lisäksi itseäni kiinnostaa erittäin paljon ps1 pelien pelaaminen psp:llä varsinkin kun olen niitä ostanut storesta vinon pinon. Myös yhteensopivuus PS3:n ja PlayTV:n kanssa vaikutti ostopäätökseeni. Lisäksi GO! :n etuna on pieni kokon ja se ettei tarvitse diskejä tai kasetteja roudata aina reissuille mukaan. Mutta tosiaan kun pitää valita psp tai ds niin oikeastaan huonoa valintaa ei ole.

Itselläni oli samankaltainen dilemma jonkin aikaa sitten ja päädyin PSP GO! konsoliin. Molemmille alustoille on todella paljon hyviä pelejä DS:lle vielä paljon enemmän, Sony on kuitenkin tuomassa GO!:n lanseerauksen yhteydessä parhaimman näköisen pelirepertuaarin (jossa on muutakin kuin jrpg) käsikonsolilleen. Tämän lisäksi itseäni kiinnostaa erittäin paljon ps1 pelien pelaaminen psp:llä varsinkin kun olen niitä ostanut storesta vinon pinon. Myös yhteensopivuus PS3:n ja PlayTV:n kanssa vaikutti ostopäätökseeni. Lisäksi GO! :n etuna on pieni kokon ja se ettei tarvitse diskejä tai kasetteja roudata aina reissuille mukaan. Mutta tosiaan kun pitää valita psp tai ds niin oikeastaan huonoa valintaa ei ole.

Toimiiko vanhan PSP pelit GO:sa. ja saako storesta ladattua mitään ilmaista PSP:le ja kuinka paljon siihen mashtuu pelejä yms vai pitääkö hankkia erillinen muisti kortti. Entä pelien hinnat DS pelien hinnat ovat olleet jotain 10 € (halpis laarista tietenkin) mutta en ole nähnyt PSP halpoina. Milloin GO julkaistaan vai oliko se siis jo julkaistu? Onko niissä joku netti selain tai vastaavaa. Vastailkaa. Itse menen tietoa silti ronkkimaan :).

Toimiiko vanhan PSP pelit GO:sa.
Kyllä ja ei. Koska PSPgo:ssa ei ole UMD-asemaa, ei sillä voi pelata UMD-levyllä olevia pelejä. Sen sijaan tismalleen saman pelin voi ostaa Storesta, jolloin se toimii ilman UMD-levyä. Tosin aivan kaikkia UMD-levyllä julkaistuja pelejä Storesta ei saa. PSPgo:n julkaisussa Storessa pitäisi silti olla useita satoja PSP-pelejä ladattavassa muodossa. Hinnat vaihtelevat n. 20 eurosta n. 40 euroon. Sen lisäksi on saatavilla muutaman euron hintaisia "pikkupelejä".

ja saako storesta ladattua mitään ilmaista PSP:le ja kuinka paljon siihen mashtuu pelejä yms vai pitääkö hankkia erillinen muisti kortti.
Storesta saa ilmaiseksi mm. demoja, trailereita ja taustakuvia ihan samaan tapaan kuin PS3:llakin. PSPgo:ssa on sisäistä tallennustilaa 16 gigatavua, joka riittänee sinulle varsin pitkäksi aikaa. (PSP-pelien koot vaihtelevat muutamasta kymmenestä megatavusta n. 1,8 gigatavuun, mutta keskiarvo on alle gigan per peli.) Lisää tallennustilaa saa erillisellä muistikortilla jopa toiset 16 gigatavua.

Milloin GO julkaistaan vai oliko se siis jo julkaistu? Onko niissä joku netti selain tai vastaavaa. Vastailkaa. Itse menen tietoa silti ronkkimaan :).
PSPgo tulee myyntiin 1. lokakuuta. Kaikissa PSP-malleissa on selain sisäänrakennettuna, DS:lle saa erikseen ladata ilmaisen Opera-selaimen.

PS. Tuollaiset "vastailkaa" ja "nopeita vastauksia" -käskyttelyt tuntuvat aika röyhkeiltä, jos on itse noin saamaton tiedon hakemisessa.

PSP GO on järjettömän ylihintainen ja heikennetty kapistus, sen hinnalla saa käytettynä DS & PSP koneet.

Ylös Bottom