Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

DS vai PSP

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hebatin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: DS vai PSP

Itselläni on kummatkin. PSP vie ehdottomasti pidemmän korren.

NDS on pikkukiva laite, jonka stylys jaksaa viehättää hetken. Se on hauska vain tietyissä peleissä. Toki jos haluaa uudenlaista pelikokemusta niin sillähän sitä saa. NDSn flashcardit on todella näppäriä jos homebrew (c64 emu 8P) yms. kiinnostaa. Ei mitään modausta vaan kortti sisään ja kaikki pelittää. Pelit itsessään on aika rumia ja pieni ruutu on ikävä. Sen pariin on hieman masentavaa palata PSPn ruudun jälkeen. Pelikirjasto on valtava ja uskomattoman monipuolinen - se ei tosin auta JOS em. seikat häiritsee. Pelien ulkoasut usein lapsekkaita animepallopäitä, jotka oli ehkä ok 5 vuotta sitten. Ei vain jaksa enää. Mulle NDS oli hauska muutaman viikon.

PSP:tä käytän lähinnä pelailuun. Pelit ovat parhaimmillaan uskomattoman kauniita. Videoita tältä ruudulta katsoo ihan mielellään esim. junamatkoilla. Pelejä saa ulkomaisista kaupoista edullisesti juuri julkaistuinakin (en tiedä nds:n tilasta tällä saralla). Pelikirjasto on hyvä. PSPn pelitilanne on mielestäni paljon parempi kuin mitä yleisesti huudellaan. PSPllä pelailen aktiivisesti. Demot ja ps-store tietty plussaa.

Oikeasti laitteet ovat niin erilaiset, että ei niitä voi oikein suoranaisesti verrata. Vähän kuin Wii ja PS3. Se kumpi on "parempi", on pitkälle kiinni siitä mitä koneelta haluaa.

Molemmat konsolit olen omistanut, DS lite löytyy vieläkin ja on pääasiallinen koneeni tällä hetkellä, kiitos R4:sen joka vastaa (tietääkseni) melkein täysin custom firmistä: Emut toimii, voi kuunnella musaa ja "saada halvalla pelejä", kiertämällä sanottuna:)

Ulkonäöstä voi olla montaa eri mieltä, mutta omaan silmääni DS (lite/i) ovat paljon hienompia kuin mikään PSP. Kuten jossain Pelit-lehden kirjoituksessa sanottiin, PSP koittaa sanoa jotakuinkin "Katsokaa minua! Olen hieno ja kiiltävä!". DS (lite/i) vain miellyttää silmää yksinkertaisuudella tyylikkyydellään. Näyttö on toki PSP:ssä upea, sitä en kiellä, mutta DS:sän näytöt kelpaavat minulle oikein hyvin. Katsokaapas vaikka New Super Mario Brossia, kyllä DS:sällekin saa hyvää grafiikkaa aikaan.

Näppäintuntuma on DS:sässä paljon parempi mitä Pespissä, tatti oli suoraan sanottuna täyttä sontaa. Hartianapit ovat kyllä molemmissa koneissa melkoisen heikot, pienehkön käytön jälkeen alkavat "heilumaan" melkoisesti eikä se tunnut kovin mukavalta. Pespissä on ulkonäkö laitettu ergonomian edelle, ja näpit ovat paljon huonommin aseteltu. Lisäksi se neliö on turhan jäykkä...

Akkukestokin on DS:sän eri versioilla runsaasti parempi, jopa i:llä. UMD-levyjen lukeminen vain kuluttaa niin runsaasti sähköä. Lisäksi Litessä ja i:ssä on Pespiä kirkkaammat näytöt, maksimikirkkaudella.

Pelivalikoimassa(kin) DS korjaa potin todella kirkkaasti, mutta siinäkin on muutama puute: Ajo- ja räiskintäpelit jäävät juurikin näihin Mario Kartteihin ja metroideihin. Tosin GTA: CW korjaa tilannetta melkoisesti. PSP:llä olen löytänyt vain muutamia oikeasti hyviä pelejä, jotka ovat sille yksinoikeuksia: Locorocot, pataponit, daxter ja mercuryt. Tosin viimeisestä on kyllä osia muillekin koneille. Muut sitten ovat juurikin noita ajo- ja räiskintäpelejä, joista ainakaan minä en kummemmin välitä ellei ne ole jotain Burnoutia tms. joita voin muillakin koneilla pelata. DS:sällä taas pelejä löytyy vaikka muille jakaa: On New super mario brossia, professor laytonia, brain trainingia, Zeldaa, Pokemonia, Final Fantasyä ja muita kunnon ropeja, Guitar Heroja (:P), Elite beat agentseja, kaikkea. Katsokaa oikeasti tuota listaa. Lisäksi kosketusnäyttö mahdollistaa aivan uudenlaiset pelit joita ei ole mahdollista pelata millään muulla koneella, ja useimmissa peleissä ohjaus jopa toimii. Kokeilepa joskus pelata vaikka puzzle questia kosketusnäytöllä, parempaa ohjaustyyliä ei ole mahdollista tehdä.

vboom, turha kyllä inistä mitään nettikauppojen tilanteesta ja hinnoista. Olen aina löytänyt netistä kaikki pelit mitä olen etsinyt (halvalla, enkä tarkoita nyt ROMeja), ja ennakkotilaus on olemassa....

vboom, turha kyllä inistä mitään nettikauppojen tilanteesta ja hinnoista. Olen aina löytänyt netistä kaikki pelit mitä olen etsinyt (halvalla, enkä tarkoita nyt ROMeja), ja ennakkotilaus on olemassa....

Et tainnut lukea/ymmärtää mitä kirjoitin:
PSP:tä käytän lähinnä pelailuun. ...Pelejä saa ulkomaisista kaupoista edullisesti juuri julkaistuinakin (en tiedä nds:n tilasta tällä saralla).

Aika selkeästi sanottu :)

Multa löytyy sekä PSP että DSi, ja kyllähän molemmissa on omat hyvät puolensa (yllätys yllätys). DS:llä on legendaariset Mariot, Zeldat, Kirbyt, DK, ym ja paljon muitakin hyviä pelejä. Pelikirjasto muutenkin aika massiivinen (vaikka kuten Wiillä, niin vain tietty osa on oikeasti "hyviä"). Laite on ihan hauska muutenkin, jos haluaa pelleillä äänillä ja kameroilla. DSi:ssä nyt sitten myös nettikauppaa (joskin sen sisältö todella kevyttä juuri nyt, joten se "jää nähtäväksi"), SD-korttitukea, isompaa näyttöä, yms.

Mutta. PSP:n graffat hakkaa kyllä DS:n aikalailla mennen tullen ja mulle PSP onkin tavallaan "kannettava PS2". Joku "Resistance: Retribution", "God of War: Chains of Olympus" ja "Syphon Filter"-pelit ovat aikamoista nannaa niin graafikan kuin ihan pelattavuudenkin (kyllä, se toimii myös) osalta. Eli aivan loistopelejä. Tuollaiseen DS ei yksinkertaisesti pysty. PSP on muutenkin varsin toimiva paketti. Pelikirjaston laatu ei ole varmaan ihan vastannut odotuksia vielä, mutta nyt taas näyttää että sekin alkaa nousta (paljon hyvää on jo, ja on tulossa). Mihinkään DS-pelien määrään sen ei edes tarvitse päästä mun mielestä (tavallaan eri "sektorit" kuitenkin).

Eli hankala noista on suoraan valita. Menee makuasioiden puolelle, ja mistä peleistä pitää. Mulla on tietty molemmat - pelejähän tässä yleensä pelataan, konsolista riippumatta.

Mihinkään piraattihommiin en ota mitään kantaan, koska ei kuulu mun repertuaariin. Siinä mielessä ihan sama miten ne toimii ko. konsoleilla. Ostan ne mitä tarvitsen ja sillä hyvä.

NDS on pikkukiva laite, jonka stylys jaksaa viehättää hetken. Se on hauska vain tietyissä peleissä. Toki jos haluaa uudenlaista pelikokemusta niin sillähän sitä saa. NDSn flashcardit on todella näppäriä jos homebrew (c64 emu 8P) yms. kiinnostaa. Ei mitään modausta vaan kortti sisään ja kaikki pelittää. Pelit itsessään on aika rumia ja pieni ruutu on ikävä. Sen pariin on hieman masentavaa palata PSPn ruudun jälkeen. Pelikirjasto on valtava ja uskomattoman monipuolinen - se ei tosin auta JOS em. seikat häiritsee. Pelien ulkoasut usein lapsekkaita animepallopäitä, jotka oli ehkä ok 5 vuotta sitten. Ei vain jaksa enää. Mulle NDS oli hauska muutaman viikon.

PSP:tä käytän lähinnä pelailuun. Pelit ovat parhaimmillaan uskomattoman kauniita. Videoita tältä ruudulta katsoo ihan mielellään esim. junamatkoilla. Pelejä saa ulkomaisista kaupoista edullisesti juuri julkaistuinakin (en tiedä nds:n tilasta tällä saralla). Pelikirjasto on hyvä. PSPn pelitilanne on mielestäni paljon parempi kuin mitä yleisesti huudellaan. PSPllä pelailen aktiivisesti. Demot ja ps-store tietty plussaa.

Oikeasti laitteet ovat niin erilaiset, että ei niitä voi oikein suoranaisesti verrata. Vähän kuin Wii ja PS3. Se kumpi on "parempi", on pitkälle kiinni siitä mitä koneelta haluaa.

Minusta nämä asiat ovat aivan päinvastoin - PSP:n rujo polygonigrafiikka on rumaa, kun taas DS:llä saadaan vielä nauttia näyttävistä 2D-peleistä. 3D-peleissäkin tapaa olla enemmän tyyliä PSP-yritelmiin verrattuna, tosin tämä saattaa johtua siitä että minusta esim. FF4 DS on valtavasti tyylikkäämpi kuin nyky-Nomuran saastuttama FF7 Crisis Core.

Lisäksi PSP:tä on vaikea pelata auringonvalossa, pieneltä ja pimeältä ruudulta on vaikeampi tihrustaa mitä tapahtuu kuin DS:n valoisemmalta ja paremmin erottuvalta näytöltä. Niin, PSP:n pieni ruutu - se tuntuu todella ahtaalta verrattuna DS:n pitkittäissuuntaiseen tuplanäyttöön, joilla erotellaan asiat kätevästi eikä yritetä tunkea reunoille ja muualle niin kuin PSP:ssä. PSP:n leveästä ruudusta on harvoin hyötyä ja joskus ylileveä näkymä jopa häiritsee.

Lisäksi minusta on varsin hauskaa että dissaat DS:ää "lapsekkaista animepallopäistä", kun itse pelaan tällä hetkellä Jeanne d'Arcia. Kenties PSP:n paras peli sekä yksi sen parhaan näköisistä peleistä - ja arvaapas, minkä tyylinen? :D

Käsikonsolipelaajan neuvo: ei PSP:llä pärjäisi ainoana käsikonsolina. DS:n pelivalikoima on yksinkertaisesti ylivoimainen PSP:hen verrattuna.

Käsikonsolipelaajan neuvo: ei PSP:llä pärjäisi ainoana käsikonsolina. DS:n pelivalikoima on yksinkertaisesti ylivoimainen PSP:hen verrattuna.

+1

PSP on kiva lisä DS:n rinnalle käsikonsolipelaamista varten, ja en voisi enää kuvitellakaan omistavani vain PSP:n. DS:n pelivalikoima on ihan omassa luokassaan, laajuudessaan ja laadussa verrattavissa PS2:n valikoimaan ja jopa hieman parempi omasta mielestäni.

Mahewcoro sanoi:

Vai sitäkö olet mieltä. Kumma kun itse en löytänyt tuosta ds:n ylivoimaisesta pelivalikoimasta juuri mitään pelattavaa kun taas psp:llä noita pelejä tuntuu löytyvän.

Sulla on vain huono pelimaku...:P

Mä olen pärjännyt pelkällä DS:sällä ihan hyvin, pelkästään popemonillakin olen aika pitkälle päässyt: Kolme kuukautta meni pelkästään niiden kanssa ja peliaikaa onkin kertynyt pearlilla ja platilla 440h+80h=520h.

Sulla on vain huono pelimaku...:P

Mä olen pärjännyt pelkällä DS:sällä ihan hyvin, pelkästään popemonillakin olen aika pitkälle päässyt: Kolme kuukautta meni pelkästään niiden kanssa ja peliaikaa onkin kertynyt pearlilla ja platilla 440h+80h=520h.

Huono maku? Minua ainakaan ei juuri mitkään pokemonit ja mariot kiinnosta. PSP:lle on sentään räiskintää.

Vai sitäkö olet mieltä. Kumma kun itse en löytänyt tuosta ds:n ylivoimaisesta pelivalikoimasta juuri mitään pelattavaa kun taas psp:llä noita pelejä tuntuu löytyvän.

Varmaankin makuasia, ds:lle löytyy (minulle) todella laaja kirjo pelejä, kun taas minusta psp:n kanta on hyvinkin suppea. Eniten pespissä häiritsi luvattoman heikko akku, eikä tilanne parantunut juurikaan vaikka paremman ostin. DS:n akku on VIELÄKIN parempi kun psp:n uutukainen silloin aikoinaan.

On totta että psp:lle löytyy varsin mainioita pelejä, mutta ainakin nuo fps-viritelmät sillä oli kauheaa kuraa, kun taas "animepallopää pelit" toimi paremmin. Isompi valikoima ja mielenkiintoisemmat pelit, selkeästi ds vie minun ääneni tässä suhteessa.

Eniten kai lopulta kertoo se, että myin psp:n kun se ei vain ollut hyvä käsikonsoliksi. Ei jaksa grafiikan takia pitää murikkaa taskussa mukana. :)

Minusta nämä asiat ovat aivan päinvastoin...

Jos nyt jotain vastapalloksi heitän niin näytön kritisointisi on huvittavaa. Pitkittäissuunta/tuplanäyttö ei muuta ruudun kokoa miksikään, ja PSP ruutu ylileveä - oletko tosissasi? Grafiikka ds<PSP, tässä ei ole edes mielipiteistä kyse vaan koneen raudasta.

Itse olen löytänyt PSP:n pelivalikoimasta paljon enemmän pelattavaa kuin DS:llä. DS:llä tulee pelattua lähinnä aivopähkinöitä ja tietovisajuttuja. Niihin se onkin varsin mainio. Anime+manga on tuttua jo vuodesta 97, joten on kai se selvää ettei se enää jaksa kiehtoa. Makuhan on aina huono jos se ei vastaa omaa :D

PSP:lle on sentään räiskintää.

Jaa Contra 4? Ei muuten löydy! :D

Jos nyt jotain vastapalloksi heitän niin näytön kritisointisi on huvittavaa. Pitkittäissuunta/tuplanäyttö ei muuta ruudun kokoa miksikään, ja PSP ruutu ylileveä - oletko tosissasi? Grafiikka ds<PSP, tässä ei ole edes mielipiteistä kyse vaan koneen raudasta.

Itse olen löytänyt PSP:n pelivalikoimasta paljon enemmän pelattavaa kuin DS:llä. DS:llä tulee pelattua lähinnä aivopähkinöitä ja tietovisajuttuja. Niihin se onkin varsin mainio. Anime+manga on tuttua jo vuodesta 97, joten on kai se selvää ettei se enää jaksa kiehtoa. Makuhan on aina huono jos se ei vastaa omaa :D

Grafiikka ei ole kiinni tehoista vaan tyylivalinnoista, ja DS-pelien suunnittelussa pelinkehittäjät ovat selvästi paremmin jyvällä siitä, millainen grafiikka sopii käsikonsolipeliin. Vertaa vaikkapa Field Commanderia ja Advance Wars Days of Ruinia, varmasti Field Commanderin grafiikka vaatii enemmän tehoja, mutta se on silti suttuista ja rumaa, AW DoRin grafiikka on sekä tyylikästä että selkeää. Peli myös pyörii välittömästi ilman latausaikoja, ja musiikkikin on monta kertaluokkaa parempaa. Eivätkä tehot tai laajakuva jostain syystä auta audiovisuaalisuuden symbioosissa Space Invaders Extremeä, jonka DS-versio on täysin odotustenvastaisesti selvästi PSP-versiota parempi. Miksi näin?

Ehkä et ole yrittänyt pelata PSP:tä bussimatkalla kevätauringossa, ehkä Tetoris on käsityksesi tarpeeksi leveästä pelialueesta. Mutta on turha ruveta heiluttamaan jotain "katselin animua jo vuonna 1997 ja siksi tunnistan pallopäät kun näen sellaisia". :rolleyes:

PSP:stä olisi voinut tulla parempi käsikonsoli kuin DS:stä, mutta sekä Sony että taitamattomat länsimaiset pelinkehittäjät ryssivät laitteen potentiaalin. PSP:stä kertoo paljon se, että Sony on nyt pudottamassa UMD-aseman kokonaan pois seuraavasta mallista, ja PSP-pelit ovat huvenneet olemattomiin julkaisulistoilla ja pelikaupoissa. Laite yksinkertaisesti epäonnistui huomattavaan potentiaaliinsa verrattuna, potentiaalin josta muutama harva peli kuten Jeanne d'Arc vihjaa.

Onkos tämä keskustelu nyt muuta kuin makuasioista väittelyä? Lukkoon menee, jos viestit alkavat olla tästä eteenpäin rivin mittaisia huomautuksia makuasioista.

Jos oma kiinnostus on akselilla ajopelit-räiskintä-tappelu niin mitä DSllä on annettavaa? Näillä osa-alueilla PSP loistaa.

SI extereme on parempi DS:llä, mutta on ihan turha puhua yksittäistapauksista. Tuskin ketään kiinnostaa nähdä samaa tyyliä, kuten geneeriset "animepallopäät" vuosikaudet. Sitä tuolla aiemmin tarkoitin. Jotakuta, kuten minua ei lapsekas/supersimppeli tyyli viehätä, joka taas on DS:n valtti jos niin haluaa nähdä.

Ketä kiinnostaa onko joku laite suurmenestys vai ei. Jokainen (toivottavasti) perustaa mielipiteensä omien mieltymystensä mukaan. Kummallekkin on pelejä hyvin ja tulevaisuus näillä näkymin hyvä. Jos ajopelit-räiskintä-tappelu kiinnostaa niin valinta ei liene vaikea?

Jos oma kiinnostus on akselilla ajopelit-räiskintä-tappelu niin mitä DSllä on annettavaa? Näillä osa-alueilla PSP loistaa.

Jos räiskinnällä tarkoitat FPS-pelejä (minulle ne tarkoittavat siis esim. Contra 4:n tyylisiä pelejä, joissa myös DS omistaa PSP:n), niin DS:lle löytyy The Moon, Dementium: The Ward, Call of Duty 4 ja Nintendon oma jööti Metroid Prime Hunters. Miten yksi Resistance Retribution pistää näille vastaan?

Ajopeleistä taas löytyy Asphalt Urban GT:t (etenkin kakkososa) ja vaikka en ole DS-versiota kokeillut, uskaltaisin mainita myös Speed Racerin. Näiden tarjonta on PSP:llä laajempi, mutta kyllä DS:lläkin on annettavaa.

Mätkintäpelejä sitten Tokyo Beat Down sekä joukko lisenssipelejä, niin sitä animua kuin WWE:täkin, ei tässä tilanne ole ollut merkittävästi erilainen kuin PSP:llä. PSP on pötkinyt aika pitkään Tekken DR:llä, että aika kyseenalaista loistoa on se. Henkilökohtaisesti ei kiinnosta sijoittaa DR:ään kun löytyy T5 PS2:lta.

Nämä sinun vasta-argumenttisi kuulostavat siltä, että et yksinkertaisesti ole tutustunut DS:n tarjontaan. Voi ihan vapaasti arvailla, kuinka moni tässä viestissä nimeltä mainituista peleistä sisältää "animepallopäitä", joka kertoo taas siitä että tarjontaan ei oikeasti ole tullut tutustuttua.

Ketä kiinnostaa onko joku laite suurmenestys vai ei. Jokainen (toivottavasti) perustaa mielipiteensä omien mieltymystensä mukaan. Kummallekkin on pelejä hyvin ja tulevaisuus näillä näkymin hyvä. Jos ajopelit-räiskintä-tappelu kiinnostaa niin valinta ei liene vaikea?

Mä pelaan itse mieluummin tuollaiset pelit tietokoneella tai kotikonsoleilla, ohjaus on melkeinpä aina parempi (kaksi tattia) ja grafiikkassa on oikeasti suurempi ero kuin DS:sän ja PSP:n, ei sillä että se oikeasti minulle merkkaisi mitään:P

DS:sällä on niin paljon sellaisia pelejä joita ei voi pelata muilla koneilla. Voitteko oikeasti kuvitella pelaavanne jotain elite beat agentsia tms. millään muulla laitteella? Pespin pelejä vain voi pelata huomattavasti parempina kunnon koneilla, joten...

Ja katsokaa oikeasti se Nintendon lista, ei kaikki vain ole sitä mariota ja popemonia. Toki sieltä kuraakin löytyy melkoisesti, mutta silti DS:sällä pelejä löytyy huomattavasti enemmän ja huomattavasti enemmän erilaisia pelejä.

Mutta jooh, ketjun viimeisimpiä viestejä kun lukee niin huomaa hyvin kumpi "puoli" on perustellut väitteensä paremmin:)

E. Mahe, jättäisin oikeasti ajo-pelit pois DS:sällä laskuista. Siinä alueella PSP vie, mutta siihen se jääkin:)

Viimeksi muokannut moderaattori:

Mahewcorolle vielä: Et tiedä PSP:llä muita FPS:ä kuin resistancen? DS:llä FPS:n pelaaminen siltä pikkuruudulta on ankeaa. DS:llä ei ole oikeasti yhtään ajopeliä, joka olisi edes lähellä PSP:n wipeoutteja tai ridgeraceriä. Joku järki noissa vertauksissakin. Tappelupelejen suhteen voisi katsoa myös tuleviin julkaisuihin. Voi sitä raukkaa, jolle suosittelet NDS:ää em. lajityyppien pelaamiseen.

Tämän ketjun tarkoitus on kai antaa vinkkiä kumpi DS vai PSP kannattaa hankkia. PS2 ja muut koneet ei kuulu vertailuun. Oikeastaan sanoin jo ihan kaiken oleellisen aiemmissa viesteissäni. Lue niistä argumentit miksi PSP on _minun_ mieleen enemmän kuin NDS. Onneksi ihmiset osaavat onneksi lukea myös rivien välistä. Tässä ketjussa erityisesti se tuntuu olevan tarpeen. That´s all. Over and out :)

"DS:llä FPS:n pelaaminen siltä pikkuruudulta on ankeaa"

Toi oli oikeesti hyvä :D Mielummin pelaan hyvällä ohjauksella pienellä ruudulla kun yhden tatin härvellyksellä.

Mahewcorolle vielä: Et tiedä PSP:llä muita FPS:ä kuin resistancen? DS:llä FPS:n pelaaminen siltä pikkuruudulta on ankeaa. DS:llä ei ole oikeasti yhtään ajopeliä, joka olisi edes lähellä PSP:n wipeoutteja tai ridgeraceriä. Joku järki noissa vertauksissakin. Tappelupelejen suhteen voisi katsoa myös tuleviin julkaisuihin. Voi sitä raukkaa, jolle suosittelet NDS:ää em. lajityyppien pelaamiseen.
Mielestäni Mario Kart DS hakkaa nämä kummatkin, ja kyllä vain olen koittanut nämä asiathan ovat niin täysin mielipide kysymyksiä että turha näillä paljoa koneita vatvoa.
Suosittelen ostajaa katsomaan seuraavat asiat:
-Kummalla laitteella on enemmän pelejä jotka kiinnostavat.
-Tarvitseeko akun kestoa paljon (PSP-akku melko huono)
-Haluaako käsitellä multimediaa kuinka paljon (toki myös DS:llä pystyy mutta kyllä se on aika kökköä mm. äänen laatu)
-Kiinnostaako uusi pelaamis tapa, vai pitääkö vanhasta pad-tyyppisestä ohjaamisesta
-Toki myös ulkoinen kauneus voi jollekkin olla tärkeä tosin itse en tätä pitäisi tärkeänä
- yms..

Minusta PSP:n ja DS:n valintaa pohdittaessa ensinnä kannattaa ottaa huomioon, missä konsolia tulee käytettyä. Jos konsolia aikoo oikeasti käyttää käsikonsolina ja kuljettaa sitä jatkuvasti mukanaan on DS ainoa vaihtoehto sen erinomaisen akkukeston ja pienemmän koon vuoksi. PSP on minusta enemmänkin kompakti kotikonsoli, sen kun voi vaikkapa liittää komponenttikaapelilla tv:hen.

Mielestäni PSP on teknisenä laitteena huomattavasti DS:ää parempi, mutta sen pelivalikoima ikävästi kyllä jää reilusti DS:n varjoon. Pelivalikoimat ovat kuitenkin täysin erilaiset, eivätkä niin helposti verrattavissa. Molemmilta konsoleilta löytyy loistavia pelejä, joille ei löydy kunnon verrokkia toiselta puolelta.

Esim:

DS
- Phoenix Wrightit
- Mario-pelit
- Muut Nintendon pelit
- Castlevaniat
- Ouendanit & EBA
- Hotel Dusk

PSP
- God of War
- Ace Combat
- Ridge Racerit
- Syphon Filterit
- Loco Rocot
- Pataponit
- Wipeoutit
- Metal Gear Solid
- Killzone

Lisäksi voisin sanoa, että mikäli "sama" peli ilmestyy molemmille alustoille, on se PSP:llä huomattavasti viimeistellympi.

Olen omistanut molemmat konsolit pitkän aikaa, tosin enää en omista kumpaakaan. Ikävästi näyttäisi kyllä siltä, että molemmat on jossakin vaiheessa taas uudelleen hankittava.

Molemmille konsoleille siis löytyy paljon käyttöä, enkä ymmärrä kommentteja tyyliin "höpömonia takana 1000h, hyvin pärjää pelkällä DS:llä"

Nopeasti mietittynä plussat ja miinukset molemmista konsoleista:

DS
+ Akkukesto
+ Kompakti
+ Suljettava kansi -> näytöt eivät naarmuunnu helposti
+ Erinomainen pelivalikoima
+ Taaksepäin yhteensopiva
+/- Kosketusnäyttö / tuplanäyttö
+/- WiFi (hidas)
- Säälittävä resoluutio näytöissä
- Kehno äänenlaatu / peleissä midi musiikit
- Näytön värientoisto
- Ei mediaominaisuuksia
- Laitteen tehottomuus -> jopa 2D peleissä ongelmia
- 3D grafiikka kamalaa / ei tektuurifiltteröintiä / polygonirajoitus
- Pelit rajoittuneita pelikorttien tilanpuutteen vuoksi
- Ergonomia

PSP
+ Tarkka näyttö, jossa mainio värientoisto
+ Tehokas / kunnon grafiikkaan kykenevä
+ Mediaominaisuudet
+ Mainio äänenlaatu
+ Nettiselain / WiFi
+ Komponenttilähtö
+ PS emulaattori
+ Pelidemot
+/- Analogilevy
+/- UMD
+/- Rajoittunut pelivalikoima
- Hieman liian suuri taskuun
- Kehno akkukesto
- Näytön lievä haamukuva
- Ergonomia

Jos näin jälkikäteen molemmat konsolit kokeneena täytyisi valita vain toinen, olisi kyllä vaikea valinta edessä. Kotikäyttöön on PSP minusta laitteena parempi, mutta DS omaa laajemman pelivalikoiman. Ostaisin molemmat. :)

Ylös Bottom