Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

DS vai PSP

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hebatin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Ds vai PsP

Tietenkin minä sanon PSP, koska omistan kyseisen käsikonsolin, mutta muutenkin ostaisin varmaan PSP, koska DS:lle mielestäni tulee huonomman pelit kuin PSP:lle, mutta mielipidekysymys. Jos Marioja tykkäät pelailla niin DS, mutta mm. GTA LCS, niin PSP.
PSP:lle on muuten NFS Carbon aika setti peli.
Aika pienestä kaikki lähti. :D Ei saatana. Ja huomatkaa lause "koska DS:lle mielestäni tulee huonommat pelit kuin PSP:lle, mutta mielipidekysymys. Jos joku missasi, niin mielipiteistä ja kokemuksista mielestäni koko topicissa on kyse. En ehkä ole oikea ihminen arvostelemaan DS:sän pelejä, mutta omien kokemuksieni mukaan olen ne arvostellut, en muiden.

Kysymykseen on varmaan jo vastattu enkä jaksa kahlata kymmeniä viestejä kinastelua läpi, mutta heitänpä silti oman kantani topiciin:

Ehdottomasti PSP. Omistin molemmat konsolit, joten uskallan arvioni antaa puolueettomasti. DS:n ostin julkaisussa ja pitkään sinnittelin sen kanssa odotellen hyviä julkaisuja. Hiljaisena kautena ostin myös PSP:n, ja sen jälkeen en edes vilkaissut DS:n suuntaan. (Yritin kyllä, ostin jopa pari peliä sille, mutta ei niitä vain tullut pelailtua)
DS:n myin pois tovi sitten kun edes likkakaveri ei jaksanut enää pelailla sillä.

PSP taas on jatkuvassa käytössä sekä kotona, että matkoilla. Lähes tusinan verran loistavia pelejä kaapissa, löytyy räiskintää, JRPG:tä, kaahailua jne, jotka minun mieltymyksilleni sopivat täydellisesti. Itse en henk.koht enää ymmärrä pelaajia, jotka jaksavat tahkota niitä kaiken maailman Marioita eri muodoissaan. Toki DS:lle on paljon muutakin, mutta valtaosa täyttä p*skaa jos minulta kysytään. :) (no offence, ei tarkoitus provota)

Onhan PSP vaan hemmetin cool laite muutenkin, omistan vanhemman mallin ja se on vieläkin vaan niin tyylikäs ja elegantti vehje. :)

Loppukaneettina voisi sanoa, että jos kiinnostaa niin osta molemmat. Molempia saa jo käytettyinä huokeaan hintaan ja molemmille löytyy paljon pelejä. Luopuu sitten myöhemmin siitä kumpi ei kerää peliaikaa.

Joo. Kommentoin vain, että olen samaa mieltä. En todellakaan jaksa aloittaa toista maailmansotaa käsikonsoleista.

Edit: Tehdään sitten niinkuin Zoukka sanoo. Minua ei kiinnosta teidän ihmisten kanssa alottaa minkäänlaista riitaa ja haluaisin muutenkin pysyä suht. hyvissä väleissä täällä kaikkien kanssa. Onko liikaa pyydetty?

Jotenkin tämä puoli on minulta mennyt ohi. Mitä ropeja PSP:llä varsinaisesti on? Muistan kyllä, että PSX-porttauksia löytyy, mutta ne kun aikanaan tuli pelattua niin eivät varsinaisesti kosketa. Crisis Core on tulossa, mutta sekin on vähän outolintu taistelujärjestelmänsä kanssa eikä ihan perinteinen JRPG.

Itse en henk.koht enää ymmärrä pelaajia, jotka jaksavat tahkota niitä kaiken maailman Marioita eri muodoissaan. Toki DS:lle on paljon muutakin, mutta valtaosa täyttä p*skaa jos minulta kysytään. :) (no offence, ei tarkoitus provota)

Jos olit mukana DS:n ensimmäisenä vuotena, niin ehdit varmasti nähdä Castlevania Dawn of Sorrow'n ja Advance Wars DS:n, vaikka julkaisun jälkeiset ajat olivatkin varsin ankeita. Jos joskus hankit laitteen uudelleen, niin kannattaa katsastaa tuota aikaisemmin luettelemaani listaa.

Joo. Kommentoin vain, että olen samaa mieltä. En todellakaan jaksa aloittaa toista maailmansotaa käsikonsoleista.

Vinkkinä, että se maailmansota kiinnostaa muita lukijoita varmasti enemmän kuin "olen samaa mieltä" spämmi, jonka voi editoida vaikka edellisiin viesteihin.

Jos olit mukana DS:n ensimmäisenä vuotena, niin ehdit varmasti nähdä Castlevania Dawn of Sorrow'n ja Advance Wars DS:n, vaikka julkaisun jälkeiset ajat olivatkin varsin ankeita. Jos joskus hankit laitteen uudelleen, niin kannattaa katsastaa tuota aikaisemmin luettelemaani listaa.

Älä edes vaivaudu...

Vinkkinä, että se maailmansota kiinnostaa muita lukijoita varmasti enemmän kuin "olen samaa mieltä" spämmi, jonka voi editoida vaikka edellisiin viesteihin.

Zoukalta.. Asiaa?? KYLLÄ!!

Tosiaankin, sellaiset asialliseen muotoon puetut latteudet ei varmasti kiinnosta ketään. Ihmisluonto tai jotain... :p

Itse en henk.koht enää ymmärrä pelaajia, jotka jaksavat tahkota niitä kaiken maailman Marioita eri muodoissaan. Toki DS:lle on paljon muutakin, mutta valtaosa täyttä p*skaa jos minulta kysytään. :) (no offence, ei tarkoitus provota)

DS top 20:
-----------------------------------------------------------------
1 Mario Kart DS 91
2 Legend of Zelda: Phantom Hourglass, The 90
3 Advance Wars: Dual Strike 90
4 Jump Ultimate Stars 89
5 Castlevania: Dawn of Sorrow 89
6 New Super Mario Bros. 89
7 Meteos 88
8 Osu! Tatakae! Ouendan 87
9 Elite Beat Agents 87
10 Kirby: Canvas Curse 86
11 Ouendan 2 86
12 Mario & Luigi: Partners in Time 86
13 Planet Puzzle League 86
14 Animal Crossing: Wild World 86
15 Castlevania: Portrait of Ruin 85
16 Metroid Prime: Hunters 85
17 Advance Wars: Days of Ruin 85
18 Pokemon Pearl 85
19 Super Mario 64 DS 85
20 Pokemon Diamond 85

PSP top 20
-----------------------------------------------------------------
1 God of War: Chains of Olympus 92
2 Crisis Core: Final Fantasy VII 89
3 Lumines 89
4 WipEout Pure 88
5 Tekken: Dark Resurrection 88
6 Grand Theft Auto: Liberty City Stories 88
7 Final Fantasy Tactics: The War of The Lions 88
8 Final Fantasy VII: Advent Children 88
9 Ridge Racer 88
10 Syphon Filter: Dark Mirror 87
11 Jeanne d'Arc 87
12 Metal Gear Solid: Portable Ops 87
13 Patapon 87
14 Disgaea: Afternoon of Darkness 87
15 Burnout Legends 86
16 Grand Theft Auto: Vice City Stories 86
17 Daxter 85
18 Syphon Filter: Logan's Shadow 85
19 Ratchet and Clank: Size Matters 85
20 Virtua Tennis: World Tour 84

Eli jos nyt oikein aletaan kriittisiksi, niin molempien huipputarjonta on aika suolesta. DS:lle on tarjolla enemmän pelejä, ja muutenkin enemmän totaalipaskaa mikä on ymmärrettävää, sillä se on aina suosituimman (=myydyimmän) koneen osa. Minäkään en hurraa DS:n tarjonnalle, mutta kosketusnäyttö vain toimii niin hyvin esim. strategiapeleissä, että DS oli itselleni pakkohankinta jo sen takia. Nuo on parhaita pelejä ottaa mukaan lomille ja matkoillekin imo. Ja voi pojat kun se Civlization vielä tulee..

Ensimmäinen viestini tälle foorumille. :) Olen itsekin miettinyt jos vaikka hankkisi DS:n tai PSP:n ja PS3:n omistajana PSP toki enemmän houkuttelisi. Olen tähän asti pitänyt varsin perinteisestä ohjaustavasta (tyyliin nintendon 8-bittisen pädi on paras ; ) mutta alkaapa tuohon PS3:n ohjaimeenkin vähitellen tottua.

PSP:tä puoltaa siis minulle hyvä ohjaus. Mielestäni myös PSP:n pelivalikoimaa on kyllä aliarvioitu: loco roco, patapon, mercury meltdown, megaman, gradius collection, lumines, wipeoutit, tekken, gow, puzzle quest ja monet muut kuumottavat ainakin itseäni. Ja lisäksi on lukuisat homebrewt ja PS3 remote play.

DS:n valttina ovat tietysti new super mario bros., yoshis island, final fantasyt, pokemon, advance warsit, age of empires sekä muut strategiat. Jos joku viitsisi valaista vielä muista hyvistä 2d-tasoloikista ja smupeista joita DS:lle löytyy? Näyttö on konsolissa hyvin suojassa. Stylus on pitkälti makukysymys, toisia miellyttää, toisia ei.

Tällä hetkellä oma valintani olisi PSP.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Vaikka omistaisi tuon Marion niin kummiskin jos haluat pelata sitä PSP:llä niin joudut hommaamaan emulaattorin PSP:lle,johon tarvitsee custom firmwiren. Elikkä siis miten se vaikuttaa jos omistat Super Mario 3:n nessille,PSP:llä kyseisen pelin pelaamiseen? Toisaalta eikös emulaattorit ole kylläkin laillisia?

Edit1:sori OT
edit2: Ontopic:kuten aijemmin on sanottu niin DS kannattaa ostaa jos sitä käyttää pekästään pelaamiseen,PSP taas jos aikoo käyttää käsikonsolia monipuolisemmin kuten videoitten ja kuvien katsomiseen sekä verkkotoimintoihin,mahdollisesti etäkäyttöön ja tietysti pelaamiseen.

Vaikka omistaisi tuon Marion niin kummiskin jos haluat pelata sitä PSP:llä niin joudut hommaamaan emulaattorin PSP:lle,johon tarvitsee custom firmwiren. Elikkä siis miten se vaikuttaa jos omistat Super Mario 3:n nessille,PSP:llä kyseisen pelin pelaamiseen? Toisaalta eikös emulaattorit ole kylläkin laillisia?

En ymmärtänyt viestin pointtia nyt ollenkaan, mutta kyllä, emulaattorit itsessään ovat täysin laillisia. ROM:n laillisuudesta Suomessa en osaa tarkaksi sanoa, koska "varmuuskopion" tekeminen pitäisi kuitenkin olla vielä ihan laillissa täällä meillä. Toisaalta esim. tuolla etäisessä lännessä ROM:t eivät ole laillisia ellei alkuperäinen valmistaja/oikeuksien omistaja niitä ole lisensoinut jollain tapaa.

Jos joku viitsisi valaista vielä muista hyvistä 2d-tasoloikista ja smupeista joita DS:lle löytyy?

Tietenkin Castlevaniat ja Megamanit. Ihan perinteisiä tasohyppelyitä (hypi vihollisten päälle) ei DS:ltä taida pahemmin löytyä Marion lisäksi. Shmuppeja edustaa lähinnä Nanostray 1 & 2, Geometry Wars Galaxies ja tuleva Bangai-O. Tietenkin tämä tarjonta paisuu reilusti jos mukaan otetaan GBA-yhteensopivuus. Räiskintää ja vanhan ajan tasohyppelyä sitten yhdistää toimintaryske Contra 4.

Malefieus,tarkoitin sitä että eihän ole kauheasti järkeä että jos omistaa nessille SMB3:n ja sitten pelaa sitä PSP:llä emulaattorilla(paitsi jos ei omista nessiä,SMB3:N vain).Sori tuo aikaisemman viestin epäselvä teksti kun nyt ollaan lomafiilareissa. Juu ja nyt tää OT loppuu multa,pahoittelen.

Malefieus,tarkoitin sitä että eihän ole kauheasti järkeä että jos omistaa nessille SMB3:n ja sitten pelaa sitä PSP:llä emulaattorilla(paitsi jos ei omista nessiä,SMB3:N vain).Sori tuo aikaisemman viestin epäselvä teksti kun nyt ollaan lomafiilareissa. Juu ja nyt tää OT loppuu multa,pahoittelen.

Emulaattoreiden ja ROM:n käytön ideana käsikonsoleissa onkin, että ne pelit saa sitten mukaan vaikka matkalle. Harva sitä nesiä ja telkkaria esim. linja-autoon kantaa, mutta jätetään tämä aihe nyt tähän. Ware-aiheiset puheet taitavat muutenkin olla kiellettyjä täällä.

PSP:tä puoltaa siis minulle hyvä ohjaus. Mielestäni myös PSP:n pelivalikoimaa on kyllä aliarvioitu: loco roco, patapon, mercury meltdown, megaman, gradius collection, lumines, wipeoutit, tekken, gow, puzzle quest ja monet muut kuumottavat ainakin itseäni.

PSP:n ristiohjain ei minusta sovellu ollenkaan nopeisiin, old-school ja arcade peleihin. Muiden genrejen ohjaus toimii kuten pitääkin. Megaman, Gradius, nes, snes, megadrive ym... pelejä on loppujen lopuksi aika tuskaista takoa eteenpäin sen ristiohjaimen kanssa. Ihan vaan ettei tule täysin yllätyksenä, minulle tuli jokunen vuosi sitten...

PSP:n ristiohjain ei minusta sovellu ollenkaan nopeisiin, old-school ja arcade peleihin. Muiden genrejen ohjaus toimii kuten pitääkin. Megaman, Gradius, nes, snes, megadrive ym... pelejä on loppujen lopuksi aika tuskaista takoa eteenpäin sen ristiohjaimen kanssa. Ihan vaan ettei tule täysin yllätyksenä, minulle tuli jokunen vuosi sitten...

Mikäs ihme siinä aiheuttaa ongelmia? Ihan samanlainen ristiohjain siinä missä muutkin vaikkakin erittäin pienillä muotoilueroilla. Itse hakkaan sillä aivan hyvin juuri noita oldschool-pelejä.

Itse olen samoilla linjoilla kun moni muukin täällä. DS pelkkään pelaamiseen, PSP muuhunkin sälään. Ja kyllä, omistan molemmat koneet. Matkustan duunin puolesta aika paljon ja siinä mielessä kannettavat konsolit ovat mukavia.

DS:llä on IMO huomattavasti enemmän hyviä pelejä ja ero PSP:hen kasvaa tulevaisuudessa - jo pelkästään Dragon Quest IX:n takia :D. Ja kyllähän esim. Advance Warsin tai Puzzle Questin kaltaiset pelit ovat omiaan kosketusnäytölle, yksi syy lisää liputtaa DS:n puolesta.

God Of War taas tullee olemaan ehdotonta PSP-parhautta. Patapon on myös kokeilematta. Muuten on vähän hiljaisempaa tulevien mielenkiintoisten nimikkeiden saralla.

Hyviä konsoleita molemmat, PSP:n huippuhetket vaan ovat toistaiseksi jääneet vähälukuisemmiksi. Sillä toki huippupelejä PSP:llä on, vaikkakin osa on PS2 - käännöksiä.

Mikäs ihme siinä aiheuttaa ongelmia? Ihan samanlainen ristiohjain siinä missä muutkin vaikkakin erittäin pienillä muotoilueroilla. Itse hakkaan sillä aivan hyvin juuri noita oldschool-pelejä.

Vanhassa mallissa se oli jäykkä ja pari viisto-suuntaa oli kirjaimellisesti vain rikki. Slim % Litessä asiaa on sentään korjattu.

Iteltä meni vanha PSP rikki, kun tippu lentokentän lattialle. Yksi PSP:n huonoimmista puolista on kyllä se, että se menee aikas helposti tollasista pudotuksista rikki (muuten ymmärtääkseni oikeinkin laadukas). Lisäksi näyttö ja itse PSP ovat tunnin käytön jälkeen ihan sottaset ja sormen jäljissä...

Onneksi näihin kaikkiin on keksitty ratkaisu. Raision Myllyn Tilt pelikauppa ainakin myi jollain parilla kympillä pakettia, johon kuului:
-Näyttökalvot, estää näytön likaantumisen
-Muovisuoja, suojaa PSP:tä pudotusten tai vastaavien varalta
-TV kaapeli, PSP:n saa tarvittaessa kiinni televisioon

Lisäksi tossa paketissa taisi olla jotain muutakin, mutta se oli loppu ja lisää tulee vasta ensi viikolla. Samasta kaupasta ostin PSP:n + 3 vapaavalintaista elokuvaa + God of War demon =170. Koneeseen olen ite ollut niin tyytyväinen, ettei rahan meno paljoakaan haitannut... Suosittelen ehdottomasti kaikille pienistä ongelmista huolimatta. ;)

Ylös Bottom