Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Heikko kuvanlaatu Wii-komponenttikaapelilla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ankkaslayer
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Heikko kuvanlaatu Wii-komponenttikaapelilla?

Mikä siinä on niin vaikeaa ottaa käyttöön uusia, tulevaisuuteen tähtääviä, standardeja?

Et sitten taida arvostaa tätä Nintendon innovatiivista ohjaussysteemiä, joka minusta tykittää vaikkapa PS3:n ohjauksen 100-0?

Itse en suureksi osaksi ymmärrä tätä jurputusta HD:sta. Kyllä kai se on jokaisella tiedossa, että Nintendo lähtee vähän eri tavotteilla liikkeelle kuin vaikka Sony ja Microsoft. Vaikka pleikkarillekin on toki hyviäkin pelejä, niin PS3:n päätarkoitus oli vaan olla kauhea tehomylly. Itse olen sillä pelaillut jonkun verran, ja vaikka grafiikat oli ihan ok, niin jotenkin se pelaaminen ei ollut vaan hauskaa. Nintendo on aina lähtenyt siltä pohjalta liikkeelle, että tehdään hyviä ja hauskoja konsoleita ja pelejä, ja siinä Wii on mestariteos mielestäni.

Muistetaanpa vielä muutama asia. Ensinnäkin, jos Wiistä olisi tehty HD-mylly, niin hinta ja koko olisivat molemmat olleet isommat. No joo, ei minullakaan olisi ollut ongelmia ostaa vaikkapa 500-600 euron Nintendo-konsoli periaatteessa, mutta kannatan ehdottomasti tätä, että tehdään konsoli, johon jokaisella pitäisi olla varaa. Vaikka PS3 sisältää Bluray-koneiston (vieläpä erittäin hyvätasoisen sellaisen), niin onhan se nyt vähän ylihintainen (etenkin 60GB versio). Ja tosiaan kyllä minä otan mielummin siron Wiin kuin sitten PS3:n näköisen ruman muovijärkäleen.

Itse pelaan Wiitä Sonyn 40D3000 (sisältää MotionFlow+100Hz) -telkulla (HD Ready), ja käytän Play-Asiasta tilaamaani Nintendon virallista komponenttikaapelia. Wii Sportsia ja Galaxyä olen pelannut lähinnä, ja vaikka sitä sahalaitaisuutta on jonkun verran, niin ei se minua ole häirinnyt (ja satun kuitenkin olemaan jonkin sortin tekniikkafriikkikin, eli en mihin sattuu tyydy). Itse Wiihin olen ollut 99%:n tyytyväinen, ja vaikka HD-Wii ja enemmän aikuisempia pelejä olisivatkin toivelistalla, niin kyllä minä edelleen tämän ostaisin ennemmin kuin PS3:n.

Tähän loppuun vielä pakko sanoa, että en vihaa todellakaan PS3:sta. Onhan se hieno ja erittäin kehittynyt konsoli, mutta oma kokemukseni sillä pelaamisesta on vain se, että ei se ole yhtä hauskaa kuin Wiillä pelaaminen. PS3:n lähinnä tuntuu siltä, että pelit ovat ihan samoja kuin alkuperäisessä PS:ssä, mutta grafiikoista on vain tehty paremmannäköiset. Jos joku arvostaa grafiikoita ja eye-candyä, niin hyvä niin. Itse mielummin sitten otan vähän sahalaitoja ilman 720p:tä, ja pelaan hauskoja pelejä innovatiivisella ohjaussysteemillä. Jos nyt poislasketaan lapset ja ne, joilla ei muutenkaan olisi vara kalliimpiin konsoleihin, niin Wii on lähinnä lifestyle-ihmisten valinta, joille konsolissa on muukin tärkeä kuin se, että siinä on viimeisimmät tekniikat. Wii on hinnaltaan, ulkonäöltään ja sisällöltään aivan uskomaton pakkaus, ja kyllä sekin sisältää aika innovaativista tekniikkaa (se ei vaan pyri olemaan tehokkain konsoli). Vaikka PS3:lle siis on hyviä pelejä, niin oman kokemukseni pohjalta moni PS3-ostaja on sellainen, joka himoitsee juuri sitä "tehomylly"-ominaisuutta ja joka nauraa Wiin kaltaisille konsoleilla. Jokainen taaplaa tyylillään... Ai niin, minulla sattuu olemaan muuten tuttuja, jotka pelaavat PS3:sta 21" kuvaputkitelevisioista, ja muutenkaan kaikilla ei kuitenkaan yli 32" Full HD -töllöjä ole.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Nuo mustat pisteet täyttävät kirkkaissa kohdissa lähes koko ruudun (ovat siis levittäytyneet).

Tulee vähän myöhässä, mutta juuri samalta näyttää kuin mulla. Graffakortti siis päreinä.

Rupesin tässä funtsimaan, että voisikohan tuo kuvanlaatu johtua ostamastani johdosta? Johto on XCM:n valmistama multikomponenttijohto ja ostettu siis Polarpandalta. Onko tämä toiminut muilla?

Samsungissa 480i:n ja 480p:n välillä ei kyllä pysty näkemään eroa valikoissa. Liikkuva kuva on sitten ihan eri asia. Mahdollisuuksia on lähinnä, että joko johto tai telkku aiheuttaa ongelmia. Ei sulla satu kavereilla olemaan HD-töllöjä? Varmaan helpointa olisi testata kaapeli ensin toisessa telkussa.

Et sitten taida arvostaa tätä Nintendon innovatiivista ohjaussysteemiä, joka minusta tykittää vaikkapa PS3:n ohjauksen 100-0?

Itse en suureksi osaksi ymmärrä tätä jurputusta HD:sta. Kyllä kai se on jokaisella tiedossa, että Nintendo lähtee vähän eri tavotteilla liikkeelle kuin vaikka Sony ja Microsoft. Vaikka pleikkarillekin on toki hyviäkin pelejä, niin PS3:n päätarkoitus oli vaan olla kauhea tehomylly. Itse olen sillä pelaillut jonkun verran, ja vaikka grafiikat oli ihan ok, niin jotenkin se pelaaminen ei ollut vaan hauskaa. Nintendo on aina lähtenyt siltä pohjalta liikkeelle, että tehdään hyviä ja hauskoja konsoleita ja pelejä, ja siinä Wii on mestariteos mielestäni.

Muistetaanpa vielä muutama asia. Ensinnäkin, jos Wiistä olisi tehty HD-mylly, niin hinta ja koko olisivat molemmat olleet isommat. No joo, ei minullakaan olisi ollut ongelmia ostaa vaikkapa 500-600 euron Nintendo-konsoli periaatteessa, mutta kannatan ehdottomasti tätä, että tehdään konsoli, johon jokaisella pitäisi olla varaa. Vaikka PS3 sisältää Bluray-koneiston (vieläpä erittäin hyvätasoisen sellaisen), niin onhan se nyt vähän ylihintainen (etenkin 60GB versio). Ja tosiaan kyllä minä otan mielummin siron Wiin kuin sitten PS3:n näköisen ruman muovijärkäleen.

Itse pelaan Wiitä Sonyn 40D3000 (sisältää MotionFlow+100Hz) -telkulla (HD Ready), ja käytän Play-Asiasta tilaamaani Nintendon virallista komponenttikaapelia. Wii Sportsia ja Galaxyä olen pelannut lähinnä, ja vaikka sitä sahalaitaisuutta on jonkun verran, niin ei se minua ole häirinnyt (ja satun kuitenkin olemaan jonkin sortin tekniikkafriikkikin, eli en mihin sattuu tyydy). Itse Wiihin olen ollut 99%:n tyytyväinen, ja vaikka HD-Wii ja enemmän aikuisempia pelejä olisivatkin toivelistalla, niin kyllä minä edelleen tämän ostaisin ennemmin kuin PS3:n.

Tähän loppuun vielä pakko sanoa, että en vihaa todellakaan PS3:sta. Onhan se hieno ja erittäin kehittynyt konsoli, mutta oma kokemukseni sillä pelaamisesta on vain se, että ei se ole yhtä hauskaa kuin Wiillä pelaaminen. PS3:n lähinnä tuntuu siltä, että pelit ovat ihan samoja kuin alkuperäisessä PS:ssä, mutta grafiikoista on vain tehty paremmannäköiset. Jos joku arvostaa grafiikoita ja eye-candyä, niin hyvä niin. Itse mielummin sitten otan vähän sahalaitoja ilman 720p:tä, ja pelaan hauskoja pelejä innovatiivisella ohjaussysteemillä. Jos nyt poislasketaan lapset ja ne, joilla ei muutenkaan olisi vara kalliimpiin konsoleihin, niin Wii on lähinnä lifestyle-ihmisten valinta, joille konsolissa on muukin tärkeä kuin se, että siinä on viimeisimmät tekniikat. Wii on hinnaltaan, ulkonäöltään ja sisällöltään aivan uskomaton pakkaus, ja kyllä sekin sisältää aika innovaativista tekniikkaa (se ei vaan pyri olemaan tehokkain konsoli). Vaikka PS3:lle siis on hyviä pelejä, niin oman kokemukseni pohjalta moni PS3-ostaja on sellainen, joka himoitsee juuri sitä "tehomylly"-ominaisuutta ja joka nauraa Wiin kaltaisille konsoleilla. Jokainen taaplaa tyylillään... Ai niin, minulla sattuu olemaan muuten tuttuja, jotka pelaavat PS3:sta 21" kuvaputkitelevisioista, ja muutenkaan kaikilla ei kuitenkaan yli 32" Full HD -töllöjä ole.

Itse asiassa olen kanssasi samaa mieltä niin Wiistä kuin PS3:stakin. Alun perin en koko HD:tä olisi kaivannutkaan, mutta kun nykypeleissä esim. tekstit tuppaavat olemaan jo niin pientä tai muuten vain epäselvää luettavaa perinteisillä resoilla, niin olen pikku hiljaa alkanut kaipailla HD:tä. Ajatukseni olikin ettei pelkkä HD nostaisi Wiin hintaa kovin rajusti, tai sitten tehtäisiin Wiistä myös HD -versio halukkaille.

Itse asiassa olen kanssasi samaa mieltä niin Wiistä kuin PS3:stakin. Alun perin en koko HD:tä olisi kaivannutkaan, mutta kun nykypeleissä esim. tekstit tuppaavat olemaan jo niin pientä tai muuten vain epäselvää luettavaa perinteisillä resoilla, niin olen pikku hiljaa alkanut kaipailla HD:tä. Ajatukseni olikin ettei pelkkä HD nostaisi Wiin hintaa kovin rajusti, tai sitten tehtäisiin Wiistä myös HD -versio halukkaille.

Tehtävä mahdoton: Resoluution nosto vaatii paljon tehoa, jos meinaa että konsoli jaksaisi muutakin tehdä kuin pelkästää antaa tarkempaa kuvaa ulos. (Nythän wii jaksaa luoda ihan kivasti fysiikanmallinnusta jne jne kun reso on vain tasoa 480p) Itse pidän tätä SD vaihtoehtoa tällä hetkellä parhaimpana, jos wii olisi hd:tä tukenut niin tehoja olisi pitänyt löytyä saman verran kuin xboksissa.

Ja hinta olisi ollut...... Jokatapauksessa paljon korkeampi kuin xboksissa.

Arvostan tottakai. Tuo avautumiseni johtui hyvin pitkälti turhautumisesta, jonka tuo paska komponenttikaapeli saa aikaan. Meni yksinkertaisesti vati nurin ja vitutti. Ja tuolla tulevaisuuden standardilla tarkoitin lähinnä kuvanlaatuun vaikuttavia tekijöitä, en niinkään pelimekaniikkaa. Teräväpiirto kun nyt vain sattuu koko ajan yleistymään alati kasvavalla vauhdilla. PS3:sta olen itseasiassa hyvinkin paljon samaa mieltä kanssasi, kuten myös Wiistä ja sen ominaisuuksista. En missään nimessä halunnut antaa kuvaa, että juoksen mieluummin eyecandy-pelien perässä, ja jätän oikeasti innovatiiviset pelit väliin. Näin asia ei todellakaan ole.

Viimeksi muokannut moderaattori:

Arvostan tottakai. Tuo avautumiseni johtui hyvin pitkälti turhautumisesta, jonka tuo paska komponenttikaapeli saa aikaan. Meni yksinkertaisesti vati nurin ja vitutti. Ja tuolla tulevaisuuden standardilla tarkoitin lähinnä kuvanlaatuun vaikuttavia tekijöitä, en niinkään pelimekaniikkaa. Teräväpiirto kun nyt vain sattuu koko ajan yleistymään alati kasvavalla vauhdilla. PS3:sta olen itseasiassa hyvinkin paljon samaa mieltä kanssasi, kuten myös Wiistä ja sen ominaisuuksista. En missään nimessä halunnut antaa kuvaa, että juoksen mieluummin eyecandy-pelien perässä, ja jätän oikeasti innovatiiviset pelit väliin. Näin asia ei todellakaan ole.

Kokeile toista kaapelia. Itsellänikin oli ongelmia yhden kaapelin kanssa, nykyinen on enemmän kuin hyvä. On niissä eroja :) Ja toivottavasti saat ongelman hoidettua.

Hmmm, hankin tuossa Polarpandalta komponenttikaapelin, mutta jostain syystä kuvanlaatu on kaikkein terävin kun pitää Wiin asetuksena 60hz (480i) -kuvaa. HDTV-asetukselle kun vaihtaa, niin huomaa heti, että kuvasta tulee selkeästi pehmeämpi. Mistähän tämä mahtaisi johtua? Televisiona on LG:n 37" lcd.

EDIT: Ja mitä parannusta tuon HDTV-kuvan edes pitäisi tuoda verrattuna tuohon 60hz-kuvaan? Molemmat kun ovat resoluutioltaan 480, toinen vain 480i ja toinen 480p.

30fps tavarassa on aivan sama viedäänkö se lomitettuna vai progressiivina koska LCD toistaa sen progressiivisena joka tapauksessa. Luultavasti televisiosi sisältää vain laadukkaammat piirit kuin Wii.

Vasta 60fps peleissä progressiivinen kuva on ehdoton koska Wii ei enää pelkästään tuplaa juovia.

Tehtävä mahdoton: Resoluution nosto vaatii paljon tehoa, jos meinaa että konsoli jaksaisi muutakin tehdä kuin pelkästää antaa tarkempaa kuvaa ulos. (Nythän wii jaksaa luoda ihan kivasti fysiikanmallinnusta jne jne kun reso on vain tasoa 480p) Itse pidän tätä SD vaihtoehtoa tällä hetkellä parhaimpana, jos wii olisi hd:tä tukenut niin tehoja olisi pitänyt löytyä saman verran kuin xboksissa.

Ja hinta olisi ollut...... Jokatapauksessa paljon korkeampi kuin xboksissa.

Noo... Olisi sekin varmasti kaupaksi mennyt.:) Ainakin nykyisten Nintendopelien avulla.

Jep, arvelinkin tämän olevan asian laita (piti vain varmistaa, kun tosiaan näitä eyecandy-tyyppejä löytyy aika paljon).

Olen kyllä teidän kanssa ihan samaa mieltä asiasta. Vaikka Nintendo Wii onkin periaatteessa vain SD:tä, niin tosiaan se on hyvää sellaista. Jos vertaa vaikkapa PS2:n grafiikoihin, niin kyllähän Wii on niitä edellä (joskin käsittääkseni Wii ei ole kauheasti tehokkaampi mylly kuin PS2).

Ehkä tässä on hieman sama juttu kuin leffoissa/sarjoissa. Aina puhutaan HD-leffojen (Bluray-leffojen) puolesta, ja sanotaan, että SD on kohinaista ja epätarkkaa. Toisaalta on aina olemassa hyvää SD:tä ja huonoa SD:tä. Esim. jos Subilta katsoo Conania, niin siinähän kuvan toivoisi olevan HD-tasoinen (nykyinen kuva kun on kovin epätarkka, suttuinen ja kohinainen). Mutta jos on seurannut vaikkapa Lostia, niin omasta 40" taulutelkkarista se kuva näyttää lähes HD-tasoiselta (erittäin tarkalta sykähdyttävine väreineen ja kirkkaine kuvineen). Eli jos mennään takaisin konsolimaailmaan, niin Wii tuottaa minusta juuri hyvää SD:tä, ja vaikka niitä sahalaitoja löytyy (täytyy tarkastaa tosin onko oman töllöni tarkkuus laitettuna minimiin) jonkun verran, niin silti kuvanlaatu on kyllä ihan nykystandardeja mukailevaa tai ainakin niitä lähellä olevaa.

Lopuksi ihan vinkkinä täytyy vielä sanoa, että paljon asialle tekee myös se, että löytää oikeat kuvasäädöt taulutelkkariinsa. En tiedä miten pelimaailmassa asianlaita sitten on, mutta esim. jos leffoja ja TV:tä katsoo, niin omassa Sonyssa ero tehdaskuva-asetusten ja omien hyvien kuva-asetusten oli lähes kuin ero yön ja päivän välillä.

Noniin, nyt on lähetetty Polarpandalle tiedusteluviesti kaapelin vaihdon suhteen. Toivottavasti vastaisivat nopeasti.

Taitaa olla Wii-pelien pehmeys puhtaasti pelien grafiikkafiltteröinnistä kiinni. Kokeilin Cuben Smash Brossia ja kytkin grafiikan suodatuksen pois päältä (pelissä on säätö). Jälki on todella skarppia. Mario Galaxy ja Metroid jäävät selvästi taakse. Johtona oli siis komponetti.

Noniin, palauttamani kaapeli löysi vihdoin ja viimein (viikon seilaamisen jälkeen) tiensä takaisin Polarpandalle. Pistivät rahat takaisin tililleni ja nyt sitten uutta johtoa tilaamaan. Olisiko kellään mitään suosituksia minkä valmistajan komponentti kannattaisi tilata?

Olen tosin jo sitäkin ruvennut miettimään, että voisin ehkäpä ostaa Nintendon virallisen kaapelin, sillä netistä tilattu 3rd party -kaapeli tulee postikuluineen, paikasta riippumatta, maksamaan miltei 30 euroa ja virallisen kaapelin saa kaupasta 40 eurolla. Ja sen luulisi ainakin toimivan.

Itse tilasin play-asiasta jäi maksamaan n. kympin postikuluineen.

Konsolinetistä tulee Bulk-pakattu komponentti kaapeli kotiin 19:lla. Hinta pompsahtanut, itse maksoin samasta kaapelista 15.. Myös modpiiri.com ja cheapestmods.com myyvät laadukkaita komponentti kaapeleita alle 20 postikuluineen.

Jees, tilasin tuolta Konsolinetistä tuon 19 euron johdon. Enpäs ollut aikaisemmin tajunnutkaan, että heidän hintoihinsa sisältyy postikulut.

Itselläni ainakin tuo Wii:ssä mukana tullut kaapeli ja kuva on mielestäni ainakin todella hyvä.
Kaverillani tosin sama kaapeli ja sama Tv, mutta pari tuumaa pienempi ja paljon
huonompi kuva.
Mutta sekin parani heti kaupasta ostetun kaapelin avulla.

Pohdittiin vaan, että mistäköhän vika olisi mahtanut johtua, kun TV:kin on melkein sama.

Itselläni ainakin tuo Wii:ssä mukana tullut kaapeli ja kuva on mielestäni ainakin todella hyvä.
Kaverillani tosin sama kaapeli ja sama Tv, mutta pari tuumaa pienempi ja paljon
huonompi kuva.
Mutta sekin parani heti kaupasta ostetun kaapelin avulla.

Pohdittiin vaan, että mistäköhän vika olisi mahtanut johtua, kun TV:kin on melkein sama.

Miten voi kuva näyttää hyvältä komposhitillä?! Itse hommasin RGB:n melkein saman tien Wiin hankittuani (silloin kun kauppoihin tuli) kun ei sitä kompostikuvaa katsonut naapurin mummon kissakaan.

Ylös Bottom