Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Ps. En usko että "Nintendo-vihaaja" on kovin osuva termi. Ainakin itse vain yksinkertaisesti petyin ettei Nintendo saanut vieläkään kunnon tehomyllyä markkinoille, jossa olisi perinteinen ohjaus, oma "trophy-järjestelmä", laadukas online-puoli, kunnon 3rd party tuki jne. Ja härpäkkeet valinnaisina. Jotenkin se mikä oli minulle "common sense" oli Nintendolle: Mennäänkin taas omaa tietä. Aika näyttää miten lopulta käy.

Miksi toivoisit, että VIELÄ Nintendo lähtisi samalle linjalle, mitä kilpailijat, vaikka 360 ja PS3 on periaatteessa sama laite eri kuorissa (ja näyttäisi, että seuraava generaatio vielä lähempänä toisiaan)?Tehot + perusohjain + the works, ja ainoa juttu, joka taas erottaisi sen kilpailijoista, olisi Nintendon omat pelisarjat, jota "niitäkin tulee liikaa ja ketään ei enää kiinnosta" jne jne. Sitten olisi 3 tehokonsolia (+ PC), jolle tulisi samat pelit. Tämä strategia tuntui toimivan aika heikosti Gamecuben kanssa ja muutenkin kuulostaisi aika helvetin tylsältä... Eikö se tekisi konsolitarjonnasta vain monipuolisempaa ja vivahteikkaampaa, kun jokainen koittaisi tuoda jotain omalaatuista ja yksilöllistä sisältöä markkinoille?
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Nintendo: Time for an intervention? | GamesIndustry International

Nintendo is still planning on generating a profit this year, though the net income projected is only $154 million on total sales of $7.368 billion, which works out to about a two percent profit. Nintendo would be better off investing its money; that's a terrible rate of return. It's especially embarrassing when you look at the profits Japanese companies like Gree and DeNA are posting, which are hovering around the 45 percent level on sales of over $2 billion apiece. If you put Gree and DeNA's sales together the total is approaching Nintendo's; give the two companies another year or two and they will probably pass up Nintendo and never look back.

Clearly, for Nintendo to post a profit on this scale is not a sustainable business strategy

Gree ja DeNA tekevät pelkällä software strategialla paljon enemmän rahaa kuin Nintendo. Laitteiden valmistus on tulevaisuudessa hyvin harvojen touhua.. myös Playstation tulee olemaan pelkkä App Apple TV:ssä alustana Gaikai.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mikäli Sony onnistuu säilyttämään ilmaisen verkkopelaamisen ja tuomaan sinne ne kaivattavat yhteisölliset elementit - ollaan täällä tyytyväisiä.

[video=youtube_share;VgZl0zlka08]http://youtu.be/VgZl0zlka08[/video]
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Puhdasta toiveajattelua, mutta ihan ajatuksena ilmaan: Jos Sony onnistuisi Gaikai palvelunsa kanssa penetroimaan PS4:lle uuden maksumallin esim. 20€/kk ja käytössäsi kaikki PS, PS2 ja PS3 pelit Playstation historian ajalta, niin eipä ainakaan minun tarvitsisi kahta kertaa miettiä hyppäisinkö mukaan.

Uudet pelit voisi sitten myydä kaupassa 60€/kpl ja siirtää ne vuoden tai kahden jälkeen Gaikai palveluun. Tällä vietäisiin matto käytettyjen pelien markkinoilta, turvattaisiin jatkuva tulovirta ja saataisiin samalla lyömätön pelikirjasto joka löisi luun kurkkuu mille tahansa kilpailijalle ja lopettaisi nettivinkumisen taaksepäin yhteensopivuudesta.

Itselläni raja menisi 20€/kk. Jos esim. 70M tilaajaa onnistuttaisiin jotenkin saamaan, niin sehän tekisi vuodessa jo about 15 miljardin dollarin tulovirran. Tuskin kuitenkaan jokainen konsolinhankkija tuollaista palvelua hankkisi, mutta 10M hardcore tilaajaa voisi maksaakin ja tällä saataisiin jo toimiva liikemalli aikaiseksi ja abandonware tuottavaan hyötykäyttöön.

Taipuuko Gaikai tuollaiseen?
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Mikäli Sony onnistuu säilyttämään ilmaisen verkkopelaamisen ja tuomaan sinne ne kaivattavat yhteisölliset elementit - ollaan täällä tyytyväisiä.

Joo. Jos Sony nostaa PSN:n nykyisen Liven tasolle ja pitää palvelunsa ilmaisena, niin pitää siirtyä verkkopeleissä Sonyn kelkkaan. En kyllä näe mitään syytä, miksi Sony ei tässä onnistuisi. Ero on jo nyt niin pieni. Jännä myös nähdä, miten Playstation Plus tulee kehittymään.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Joo. Jos Sony nostaa PSN:n nykyisen Liven tasolle ja pitää palvelunsa ilmaisena, niin pitää siirtyä verkkopeleissä Sonyn kelkkaan. En kyllä näe mitään syytä, miksi Sony ei tässä onnistuisi. Ero on jo nyt niin pieni. Jännä myös nähdä, miten Playstation Plus tulee kehittymään.

PSVitalla ollaan jo osin siellä mihin Playstation 4 tähtää tältä osin. Liven anti verkkopelaamiselle oli sosiaalisen näkökulman huomioiminen parhaiten kolmesta. Yhteisöllisyys on se joka ratkaisee. Mikäli ilmaisena pystyvät Tokion konttorista käsin jatkamaan tulevassakin polvessa - on voittaja selvä. Tulevassa konseptissa PSN+ palvelu tulee nousemaan merkittäväksi tekijäksi. Pelejä lainaksi ilman lisämaksuja kuulostaa varsin houkuttelevalta.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tietysti pitää muistaa, että Microsoftillakin saattaa piillä ässä hihassa. Mutta jos suunta pysyy samanlaisena, niin Sony tulee kyllä ohi. Ei tässä auta kuin odottaa. Hienoja aikoja elämme taas. Niin se hypepeikko vaan taas hiipii puseroon. :)
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tehot + perusohjain + the works, ja ainoa juttu, joka taas erottaisi sen kilpailijoista, olisi Nintendon omat pelisarjat, jota "niitäkin tulee liikaa ja ketään ei enää kiinnosta" jne jne.

Nythän puhun täysin omasta puolestani, mutta miksi minulla on kolme konsolia, vaikka PS3 on ehdoton ykkönen ja minulle lopulta täysin riittävä mylly moneen asiaan? Siksi, koska haluan (TAI olen ainakin ennen halunnut kun aikaa oli enemmän) pelata minua kiinnostavia pelejä alustasta riippumatta. Ja tunnetusti kaikilla on niitä omia sarjojaan. Minä en ole hankkinut 360:sta Kinectin tai edes Liven crossgamechatin yms takia (suurin osa pienestä kaveripiiristä pelaa Pleikkaa) ja en tule hankkimaan Wii U:tä minkään tablet-ohjauksen takia. Enkä pelaa PS3:sta varsinaisesti Moven tai 3D:n takia. Minua ei kiinnosta twitter, facebook tms.

Sekava alustus ehkä, mutta bottom line (minulle) on nimenomaan se että haluaisin kaikki konsolit perustaltaan samalle viivalle ja niin että perusohjaus hoidetaan padilla, tehot ovat about-palttiarallaa-lähellä toisiaan, online-puoli/kauppa toimii ja kukoistaa, joku trophy-järjestelmä löytyy (minussa elää ikuisesti pieni keräilijä) jne. Ja niin että pelit ovat keskiössä, ei tämä sosiaalinen säätö.

Wii U ei puhuttele minua niissä asioissa joita pelaamiselta haen. Ja kyllä, siinä mielessä olisin halunnut Nintendon konsolin perustaltaan mahdollisimman lähelle kilpailijoitaan. Joku tablet-ohjain tms voi aina olla mukana kuvioissa vaihtoehtoisena mallina. Mutta kun ei.

Ja lopuksi: Elämä on muuttunut, on muksua, on töitä, on sitä-ja-tätä. Kiinnostus pelaamiseen on myös hieman hiipunut. Rehellisesti sanottuna voip olla että se tulevakin Xbox jää hyllyyn Wii U:n ohella. Aika ei vain riitä.

Yhteisöllisyys on se joka ratkaisee.

Jos tarkoitat esim. online-pelaamista niin se on tosiaan kaiken keskiössä. Ja juuri tässä Wii U tuntuu olevan kilpailijoitaan jäljessä edelleen. Seuraavassa sukupolvessa lähes kaikkia pelejä lähestytään online-systeemien kautta (tai niin varmasti tehdään jo nyt): Online-pelaaminen, DLC, kk-maksut, online-passit, pelien sisäiset ostot, pelaajien tekemät kentät, pelivideoiden jakaminen, jne.
 
PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Juuri tuo online ratkaisee itselläkin, kaikki frendit pelaa lätkää boxilla, ja muutenkin frendilista on täyttynyt tyypeistä jotka tuskin leiriä vaihtavat.

Itseä ei maksullinen live häiritse laisinkaan, muutama euro kuussa ei budjettia kaada ja todnäk olisin psnplus-miehiä jos olisin toiseen leiriin päätynyt.

Saisi jo uusi lelu tulla, liian kauan mennyt jo siitä kun frendien kanssa odoteltiin kaupan ulkopuolella aamuyhdeksää, ennakkovarattujen boksien odotellessa lukittujen ovien toisella puolen :)
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tietysti pitää muistaa, että Microsoftillakin saattaa piillä ässä hihassa. Mutta jos suunta pysyy samanlaisena, niin Sony tulee kyllä ohi. Ei tässä auta kuin odottaa. Hienoja aikoja elämme taas. Niin se hypepeikko vaan taas hiipii puseroon. :)

Microsoftilla ensimmäisenä tulee mieleen laaja ekosysteemi ja Skype. Live Gold-jäsenet voivat todennäköisesti olla toisiinsa yhteydessä laitealustasta riippumatta, kunhan käyttöjärjestelmän toimittaa Redmondin konttori. Asiat tuodaan esille mainosmiesten kuvissa juuri ekosysteemin kautta ja sitä pönkitetään kaikilla mahdollisilla keinoilla. Jos pelaaja on sitoutettu jo nyt pitkällä kaverilistalla ja Achievements-saavutuspisteillä, pyritään seuraavassa sukupolvessa menemään vielä pidemmälle. Yhteisöllisyytä viedään pelien ulkopuolelle; urheilulähetyksiin ja elokuviin. Tähän liitetään Skyworld-pilvipalvelu ja sen tuomat hyödyt erillaisten alustojen yhteisenä lähteenä. Myös tavoite olla kodin ykkönen kaikenlaisen viihteen porttina tulee varmasti voimistumaan. Microsoft haluaa viihteen portinvartijaksi.

Puheohjaus, Kinect 2.0 ja ainakin kokeiluna vielä menevä Illumiroom:

[video=youtube_share;re1EatGRV0w]http://youtu.be/re1EatGRV0w[/video]
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Miksi toivoisit, että VIELÄ Nintendo lähtisi samalle linjalle, mitä kilpailijat, vaikka 360 ja PS3 on periaatteessa sama laite eri kuorissa (ja näyttäisi, että seuraava generaatio vielä lähempänä toisiaan)?

Nintendohan lähti samalle linjalle. Mikä muu Gamepad muka on kuin paluu padiohjaimiin? Wii U:lle saa jopa aivan sen aivan karvalakkimallin Pro Padin, joka ei ole tarkoitettu ensisijaisesti retropelien pelaamiseen niin kuin Classic Controller aikanaan. Nyt Nintendolla on ainakin vuoden ajan markkinoilla vähän tehokkaampi laite kuin X360 ja PS3, jonka tarkoitus oli yhdistää kuluneen sukupolven HD-pelaaminen ja Wii-pelaaminen. Valitettavasti se ei ole tähän mennessä onnistunut erityisen hyvin, koska Wiin kohdeyleisö odottaa parempaa, ja HD-konsolien kohdeyleisö odottaa sitä samaa vanhaa. Wii U:n pahin kilpailija ei ole edelleenkään tuleva PlayStation tai Xbox, vaan alkuperäinen Wii. Ensimmäinen Wii on se menestyksen mittari, johon Wii U:ta verrataan, ja jonka kohdeyleisö Wii U:n on vaikeinta tavoittaa.

Kun täälläkin valitetaan siitä, että Wii U ei ole aivan samanlainen kuin kilpailijoiden muut konsolit, niin paluu Gamepad-ohjaukseen oli selvästi aivan täysin turha liike ja pelkkää takapakkia Nintendolta. Gamepad näyttää valitettavasti rajoittavan ja heikentävän Wii U -pelien pelattavuutta Wii-ohjaukseen verrattuna. Wii myi kuin saippua ja HD-konsolit tekivät miljarditappiot, mutta Wii U:ssa ei saisi olla edes kosketusnäyttöä ja Wii U:llakin pitäisi ottaa tehojen vuoksi miljarditappiot, vaikka ei ole mitään takuita että HD-konsolien third partyt tulisivat siltikään mukaan. Kun tämäkään ei kelpaa, niin miksi edes yrittää? Tässä tilanteessa jo Gamepad on liiallinen myönnytys, tämä HD-konsolien yleisö olisi pitänyt hylätä ihan kokonaan.

Wii U:n linjaus voidaan vielä korjata pelijulkaisuilla, mutta niiden toteutus ja julkaiseminen jää nähtäväksi. Mielenkiintoisempaa on, mitä Nintendo tekee seuraavalla laitejulkaisullaan, jota Iwata on alkanut jo vihjailla. Wii U saattaa jäädä vain väliratkaisuksi, ja seuraava laite on sitten se oikeasti mullistava julkaisu Wiin tapaan.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Nintendohan lähti samalle linjalle. Mikä muu Gamepad muka on kuin paluu padiohjaimiin?

Mielestäni aika naurettava olettamus, että ehto innovatiiviselle, hauskalle ja uniikille pelaamiselle on se, että ohjain ei muistuta edes etäisesti normaalia padia. Yhtä naurettava, kuin vastakkaisen leirin olettamus siitä, että pelaaminen on pilalla, jos ohjain on jotain muuta kuin Dualshock.

Gamepadissa on valtava potentiaali innovatiivisten ja uniikkien konseptien kehittämiselle, vain pelikehittäjien mielikuvitus rajana. Se on todistettu jo nyt.
Tunnut myös toistuvasti unohtavan sen, että myös tuo perinteinen Wiimote-ohjaus on edelleenkin äärimmäisen tärkeässä roolissa Wii U:n konseptissa.

Wii U:n pahin kilpailija ei ole edelleenkään tuleva PlayStation tai Xbox, vaan alkuperäinen Wii. Ensimmäinen Wii on se menestyksen mittari, johon Wii U:ta verrataan, ja jonka kohdeyleisö Wii U:n on vaikeinta tavoittaa.

Wiin menestys oli monen asian summa, eikä varmastikkaan kovin moni uskonut, että se pystytään toistamaan. Luuletko, että menestys olisi taattu, jos Nintendo olisi julkaissut uuden alustan samalla wiimote ohjauksilla, sekä uusilla party- ja jumppapeleillä?

En usko, että ne "futisäitit", jotka ostivat vanhan Wiin wii Fit villityksessä, olisivat valmiita laittamaan taas satoja euroja uuteen laitteeseen. Etenkin kun Wii Fit jäi kahden viikon kokeilun jälkeen nurkkaan keräämään pölyä. Näiden kuluttajien huomiosta ja rahoista kilpailee myös muitakin ihan toimivia "casual" konsepteja, kuten Kinect ja Move, jotka nekin ovat jo hyytymässä.

Se ilmiö on nähnyt jo huippunsa ja nyt oli aika keksiä jotain uutta. Wii U:ssa on kaikki palikat kohdallaan, nyt tarvitaan vain ne hittipelit ja hinta kohdalleen.

Tässä tilanteessa jo Gamepad on liiallinen myönnytys, tämä HD-konsolien yleisö olisi pitänyt hylätä ihan kokonaan.

En tiedä kuulunko "HD-konsolien yleisöön", mutta kautta Nintendon historian minulle merkittävimpiä ja ikimuistoisimpa pelikokemuksia ovat olleet juuri nuo seikkailupelit, kuten Zeldat, Final Fantasy VI, Secret of Mana, Chrono Trigger, ja muut "HC-peleiksi luokiteltavat", kuten Mariot, Star Foxit yms. (pelejä, jota juuri nuo Wii Play-pelaajat eivät välttämättä jaksa/osaa pelata), sen enempää myös Wii Sportsien sun muiden merkitystä ja laatua väheksymättä.
Visiosi siitä, että nuo tuon kaltaiset pelisarjat olisi pitänyt hylätä uusien jumppapelien, minipelikokoelmien ja brain trainingien varjossa, kuulostaa kyllä aivan painajaismaiselta, mutta onneksi olet todennäköisesti maapallon ainoa ihminen, kuka tälläistä toivoisi.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

(Teksti puhtaasti mielipide-mutua)

Itse näen enemmänkin niin, että Wii:llä ei käytännössä ollut edes kilpailijaa ja Wii U:n kilpailija on juurikin itse Wii.

Perheellisiltä puuttui koko perheen konsoli ennen Wii:tä ja sen aukon kyseinen konsoli täytti täydellisesti. Perheet, jossa ei ollut konsolia
ollenkaan pystyivät nyt ostamaan "halvan" Wii:n ja viettämään sillä aikaa koko perheen kesken. Ei tarvinnut pelätä, että pieniltä lapsilta
jää yöunet saamatta kun karkkipelit pyörivät. Jopa vaimo saattoi tulla tasapainolaudalle hetkeksi kokeilemaan ja ihmettelemään, että kaikkea
ne keksii.

Monesta perheestä löytyy xbox/ps3 ja Wii. Mutta onko täällä tosiaan esimerkkejä siitä, että "pelaajat" olisivat vaihtaneet puolta Wii:n kelkkaan ?

Aika vaikea uskoa, että pelit kuten Skyrim, Uncharted, Heavy Rain, Killzone, Gran Turismo ja vaikkapa Mass Effect kilpailisi peliajasta Zeldan ja Marion kanssa.

Nintendon ehdoton valtti on pysyä jatkossakin pois Sonyn ja Microsoftin tieltä ja myydä tuotteitaan tälle valtavalle yleisölle, jotka haluavat täysin jotain muuta.
Minusta Nintendo tarjoaa pelimaailman Oltermannia - Juustoa ihmisille, jotka eivät tykkää juuston mausta.

Toki Nintendolla on huikeita sarjoja kuten Zeldat ja Mariot, mutta kyllä nämä pelit pelataan ala-asteella. Jos tosiaan aikuisen ukon pitää valita, lähteekö
hän mielummin seikkailemaan Skyrim:n maailmaan vai hyppää Zeldan saappaisiin, niin ei luulisi valinnan olevan vaikea.

Mutta onko täällä pelaajia, joilla ei ole lapsia, ovat iältään n. 20-40 ja ovat silti valinneet ainoaksi pelikonsolikseen Wii:n ja juurikin pelaavat mielummin kyseisiä Zeldoja edelleen ?
Haluaisin kuulla mielenkiinnolla perusteita, koska en ole tavannut vielä yhtään tämän kaltaista ihmistä Suomessa.


Yhtä naurettava, kuin vastakkaisen leirin olettamus siitä, että pelaaminen on pilalla, jos ohjain on jotain muuta kuin Dualshock.
Minkä takia tämä väite on naurettava? Jos pelaaja on pelannut sen 2000-3000 tuntia käytännössä pelkkiä nettiräiskintöjä ja haluaa jatkaa "uraansa"
seuraavalle konsolille, niin minkä takia hänen mielipiteensä mahdollisimman pienistä muutoksista ohjaimeen, jolla hän on ylivertainen keskitason pelaajia vastaan, on yhtäkkiä naurettavia ? (Itse en siis ole tälläinen pelaaja, haluan vaan nyt kuulla perusteluja tähän)

Minun puolestani muotoilua saa muokata niin paljon kuin huvittaa, jos lopputulos on parempi. Itse en taas halua kosketus-padia ohjaimeen, koska minulla on niin hyviä kokemuksia "tavan" ohjaimista. Ohjaimeni ovat 5 ja 4 - vuotta vanhoja ja kumpainenkin toimii täydellisesti. Akkukesto on edelleen 6-10h tärinä päällä. Ohjaimet ovat lennelleet niin tahallisesti kuin tahattomasti, kulkeneet reissussa ilman mitään suojia ja kestäneet tämän kaiken ilman ensimmäistäkään vikaa.

Jos tämän uuden ohjaimen saa tehtyä kosketusnäytöllä niin, että ohjaimen paino ei nouse, akkukesto ei pienene ja kestävyys on sama, niin sitten tervetuloa uudistukselle.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Haaso: Yleensä en jaksa näihin keskusteluihin edes osallistua, mutta nyt täytyi hieman avautua. Itse olen yli 30-vuotias mies, joka on pelannut Nintendon laitteilla jo 7-vuotiaasta lähtien. Kotoa löytyy kaikkien kolmen valmistajan laitteet. Näistä vähiten käytän PS3:a, kun taas XO ja Wii/Wii U ovat melko tasoissa peliajan suhteen. Zeldat ovat edelleen suosikkisarjani ja jokaisen uuden Zeldan ilmestyessä keskityn lähinnä siihen, muiden pelien jäädessä paitsioon. Samoin pelaan paljon Mario-pelejä, enkä koe niitä lastenpeleiksi.

Tuttavapiirissäni muutamallakin samaa ikäluokkaa olevalla on Nintendon konsoli, ja kyseiset henkilöt pelaavat mielellään Marioa sekä Zeldaa. Jos näistä idioottimaisista termeistä puhutaan, niin itse ainakin mieltäisin tosipelaajaksi sellaisen, joka pelaa nimenomaan pelejä pelaamisen ilosta, eikä sen vuoksi mille laitteelle ne ilmestyy ja ovatko ne "sosiaalisesti" hyväksyttyjä ahdasmielisten "nörttien" kansoittamilla foorumeilla. Kyllä, vaikka tästä saisikin paskaa niskaan, niin mielestäni videopelaajat tuntuvat olevan aivan helvetin ahdasmielistä porukkaa - tässäkin tosin pätee se, että se äänekkäin vähemmistö luo tuota kuvaa valittamalla kaikesta mahdollisesta nettifoorumeilla.

En koe sen uhkaavan miehisyyttäni tai aikuisuuttani, että lähden rohkeasti mukaan Marion tai Linkin seikkailuihin - päinvastoin, se ainoastaan rikastuttaa omaa peliharrastustani. Toisaalta itse en ole kiinnostunut GTA:sta, CoD:sta tms. kuten en myöskään nettipelaamisesta, jota teen ainoastaan arvostelupelien sitä vaatiessa. (Itse miellän GTA:t ja CoD:t enemmänkin teinien viihteeksi, vaikka niitä kovasti "aikuisten" peleinä mainostetaankin - väkivaltaviihde ei tee kenestäkään aikuista.) Vaikka Nintendon pelit eivät enää haasteen puolesta ole samalla tasolla kuin ennen, niin esim. 2d-Mariot vaativat enemmän osaamista kuin monet muut nykypelit. Marioiden ja Zeldojen lisäksi nautin sekä Haloista ja Skyrimeistä sun muista, eivätkä ne mielestäni sulje pois toisiaan. Sitä paitsi Wiillähän oli varsin huikeita "hc"-kokemuksia, kuten Xenoblade, joka (Ni No Kunia pelaamatta) on päättyvän sukupolven paras jrpg.

Mene ja tiedä - voin toki olla lapsellinen poikkeus tässä aikuisten pelaajien joukossa, mutta samapa tuo. Onneksi muiden tai "yleisen" mielipiteen ei tarvitse antaa vaikuttaa omiin harrastuksiin tai näkemyksiin.

Edit: Yleisesti ottaen voisi todeta, ettei sitä Wii U:ta ole pakko kenenkään ostaa, jos laite niin kovasti vituttaa. Ei kai se ole PS3 tai XO -pelaajilta pois, jos maailmassa on iästä riippumatta ihmisiä, jotka pitävät Nintendon peleistä.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

(Teksti puhtaasti mielipide-mutua)
Monesta perheestä löytyy xbox/ps3 ja Wii. Mutta onko täällä tosiaan esimerkkejä siitä, että "pelaajat" olisivat vaihtaneet puolta Wii:n kelkkaan ?

Itse olen pelaaja isolla P:llä ja en koe edustavani mitään tiettyä "puolta". Pelaan ennakkoluulottomasti kaikilla konsoleilla, joilla on tarjota laatupelattavaa. Wii:lle on kertynyt kutakuinkin yhtä paljon pelitunteja ja pelejä, mitä 360:lle ja kumpikin konsoli on tarjonnut erinomaista pelattavaa pitkän linjan peliharrastajan makuun. PS3:n ostan todennäköisesti jossain vaiheessa myös, nyt en ole vaan nähnyt tarvetta sille, koska sen pelitarjonta on niin lähellä 360:nen omaa.

Aika vaikea uskoa, että pelit kuten Skyrim, Uncharted, Heavy Rain, Killzone, Gran Turismo ja vaikkapa Mass Effect kilpailisi peliajasta Zeldan ja Marion kanssa.

Tuossa olet oikeassa. Mariot ja Zeldat ovat aina menneet noiden mainitsemiesi edelle peliajasta kilpaillessa. Tämä rinnastus olisi ehkä toiminut paremmin, jos olisit käyttänyt esimerkkinä jotain casualipelejä, kuten Wii Sports, Wii Fit jne. Zeldat ja Mariot ovat pohjimmiltaan kuitenkin teknisesti haastavia HC-pelejä, joita Wii Fit-mammat eivät osaa, eivätkä halua pelata. Zeldat ja Mariot ovat asettaneet standardit pelaamiselle jo kauan ennen, kuin Uncartedeja ja Heavy Raineja oli edes olemassa.

Itse taas koen noiden CoDien, Killzonejen, GTA:n yms. edustavan enemmäkin puberteetti-ikäisen pojan makua, kuin aikuisen miehen...mutta siis kyse on yksinomaan mausta, ei siitä, mihin pelaajaryhmään tai ikäluokkaan kuulut.


Toki Nintendolla on huikeita sarjoja kuten Zeldat ja Mariot, mutta kyllä nämä pelit pelataan ala-asteella. Jos tosiaan aikuisen ukon pitää valita, lähteekö
hän mielummin seikkailemaan Skyrim:n maailmaan vai hyppää Zeldan saappaisiin, niin ei luulisi valinnan olevan vaikea.

Totaalisen väärä olettamus. Itse tunnen paljon pitkän linjan peliharrastajia, jotka ovat kaikki iältään +30. Kaikki nämä pelaavat aktiivisesti Zeldaa ja Mariota yms. kun taas yksikään niistä ei omista esim. PS3:a. Itse olen niitä harvoja, jotka omistaa 360:n. Eli jälleen kerran täysin makuasia.

Mutta onko täällä pelaajia, joilla ei ole lapsia, ovat iältään n. 20-40 ja ovat silti valinneet ainoaksi pelikonsolikseen Wii:n ja juurikin pelaavat mielummin kyseisiä Zeldoja edelleen ?
Haluaisin kuulla mielenkiinnolla perusteita, koska en ole tavannut vielä yhtään tämän kaltaista ihmistä Suomessa.

Kuten yllä mainittu, niitä on paljon. Kuten myös mainitsin aikaisemmin, en koe tarvetta "leiriytyä" tuolla tavalla, vaan nautin ennakkoluulottomasti monenlaisesta pelaamisesta. Zeldat ja Mariot ovat usein pelisuunnittelullisia mestariteoksia, jotka tarjoavat millimetrin tarkkaa ja haastavaa pelimekaniikkaa ja kenttäsuunnittelua kaiken ikäisille.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tuttavapiirissäni muutamallakin samaa ikäluokkaa olevalla on Nintendon konsoli, ja kyseiset henkilöt pelaavat mielellään Marioa sekä Zeldaa. Jos näistä idioottimaisista termeistä puhutaan, niin itse ainakin mieltäisin tosipelaajaksi sellaisen, joka pelaa nimenomaan pelejä pelaamisen ilosta, eikä sen vuoksi mille laitteelle ne ilmestyy ja ovatko ne "sosiaalisesti" hyväksyttyjä ahdasmielisten "nörttien" kansoittamilla foorumeilla. Kyllä, vaikka tästä saisikin paskaa niskaan, niin mielestäni videopelaajat tuntuvat olevan aivan helvetin ahdasmielistä porukkaa - tässäkin tosin pätee se, että se äänekkäin vähemmistö luo tuota kuvaa valittamalla kaikesta mahdollisesta nettifoorumeilla.

En koe sen uhkaavan miehisyyttäni tai aikuisuuttani, että lähden rohkeasti mukaan Marion tai Linkin seikkailuihin - päinvastoin, se ainoastaan rikastuttaa omaa peliharrastustani.

Tämä on niin totta ja hienosti kirjoitettu! Juuri näin. En tiedä onko hirveän kypsää määritellä oma ikä/henkisen kasvun taso sen kautta minkälaisia videopelejä pelaa...
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Toki Nintendolla on huikeita sarjoja kuten Zeldat ja Mariot, mutta kyllä nämä pelit pelataan ala-asteella. Jos tosiaan aikuisen ukon pitää valita, lähteekö
hän mielummin seikkailemaan Skyrim:n maailmaan vai hyppää Zeldan saappaisiin, niin ei luulisi valinnan olevan vaikea.

No huhhuh. :D Aikamoista tekstiä. Kyllä nuo tarjoavat haastetta ihan aikuisellekin pelaajalle. Ei anneta en ulkoasun hämätä.

Wii onnistui siinä, että sen kapulanheiluttelupelejä pystyi kuka tahansa pelaamaan. Meidän äitikin oppi pelaamaan Wiillä tennistä ja golfia, mutta ei sillä riittäisi hermot 3D-Marion tai Zeldan opetteluun. Tuossa on mielestäni tavallaan sen "kasuaalipelaajan" ja "tosipelaajan" pelien ero. Ei se silti sitä tarkoita, etteikö "tosipelaaja" voisi nauttia Wii Sportsista. Se tekee sen juttunsa oikein, mutta minä ainakin pelaisin mielummin esimerkiksi Tiger Woods -golfpeliä, jossa on vähän enemmän sitä lihaa luiden ympärillä. Eli siis nettimoninpeliä, uramoodia, turnauksia jne. Tosin Tiger Woods ja Wii Sportsin golf tuskin kamppailevat ihan samoista pelaajista.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

En tiedä onko hirveän kypsää määritellä oma ikä/henkisen kasvun taso sen kautta minkälaisia videopelejä pelaa...
Edit. lisäys. Tämä ei ollut tarkoitukseni. Mutta kyllä osa peleistä on minusta suunnattu tietyn ikäisille kohderyhmille.

Itse olen pelaaja isolla P:llä ja en koe edustavani mitään tiettyä "puolta". Pelaan ennakkoluulottomasti kaikilla konsoleilla, joilla on tarjota laatupelattavaa
Tähän minä juurikin yritin ottaa kiinni. Kilpaileeko Wii Xbox/ps3:n kanssa, kun osa porukkaa ostaa molemmat, toiset jotka ostavat Wii:n eivät ostaisi kumpaakaa noista,
ja monet, jotka ostavat ps3 tai xboxin, eivät koskaan ostaisi taas Wii:tä. Itse näen, että boxi ja PS3 kilpailevat keskenään.

Itse taas koen noiden CoDien, Killzonejen, GTA:n yms. edustavan enemmäkin puberteetti-ikäisen pojan makua, kuin aikuisen miehen

Jännä, että mainitsin lähes yksinomaan PS3 yksinoikeuksia ja yhtäkkiä täällä mainitaan CoD:t ja GTA:t ? Omat pelikokemukset esim CoD:sta ovat juurikin tuota
puberteetti-ikäisten poikien sotatannerta, mutta muun muassa MAG tarjoaa lähes poikkeuksetta +18 ikäistä seuraa. Jopa konsolifin:n klaanilla on ollut n.100 ihmistä
yhtä aikaa onlinessa, jossa väittäisin yli 90% olevan yli 18-vuotiata vanhimpien ollessa siellä 40-50. Olemme jopa järjestäneet oikeaan elämään mökkireissun, johon
osallistui toistakymmentä ihmistä kyseisestä klaanista.

en koe tarvetta "leiriytyä" tuolla tavalla
Millä tavalla leiriytyä ? En minä silmät kiinni pelaa vain PS3:lla, enkä suostu pelaamaan Wii:llä vaikka olisi maailman parhaat pelit. Itse rakastin ala-asteella Zeldaa ja Super Mariota, mutta jossain
vaiheessa löydettyäni Baldur's Gaten ja Falloutin ymmärsin, että olin kasvanut niistä yli. Aikuismaiset pelit pystyivät tarjoamaan sisällöltään paljon enemmän sellaista, mikä minua kiinnosti.
Aivan samanlailla, kun tv:stä katsoin ennen piirrettyjä, kunnes siirryin elokuviin ja sarjoihin. Ei tähän vaikuta mitkään yleiset mielipiteet. Todisteena sille CoD:t ja Battlefieldit ovat hirveetä kuraa
verrattuna MAG:n. Ja tässä voin 100% olevan valtavirtaa vastaan.

Mutta tämä on mielenkiintoista, että täällä on nyt meillä pelaajia, jotka pelaavat Zeldaa mielummin kun vaikkapa Heavy Rainia tai Mariota mielummin kuin Unchartedia. Haluaisin nyt kuulla,
mitä nämä pelit tarjoavat teille enemmän ? Minulle Heavy Rainin juoni, pelko että päähenkilö voi kuolla koska tahansa, joka valinta vaikuttaa kaikkeen lopputuloksen kannalta, uusinta mahdollisuutta ei ole, ja kaikki piirrettynä upealla grafiikalla tarjosi juuri sellaista, mitä peliltä haen. Tai Unchartedit vitsit, rytmitys, hahmojen väliset suhteet ja loistava kenttä suunnittelu tarjosi huomattavasti aikuismaisemmin tätä seikkailua, mitä vaikkapa Mario tekee Wii:llä.

Ei ollut tarkoitus hyökätä loukkaavasti nyt ketään kohtaan. Kertokaa toki perusteluita, mitä aikuisiällä oleva mies näkee enemmän näissä heidän ykköshiteissää, kuten Mariolta ja Zeldalta kun vaikkapa Unchartedissa ja Heavy Rainissa. (Ei oteta CoDeja mukaan.)

Edit: Ja niin ne hyvät kokemukset puolestaan Wii:tä minulla on, kun ollaan porukalla valmistauduttu baariin lähtöön, niin on jotain frisbii-peliä koko seurue voinut kiskoa, samalla ku bisseä naukkailtu. Tämä ei olisi tullut kuuloonkaan, että naiset olisivat jotain ps3:n esim fifaa suostuneet pelaamaan. Lisäksi, esim mummolassa ollaan myös pelailtu erilaisia pelejä koko perheen ollessa olohuoneessa. Mutta kun olen nähnyt Zeldaa, niin en minä kyllä nähnyt siinä enää mitään, minkä takia siihen enää palaisin.
-------------------------------
Edit. lisäyksiä
Zeldat ja Mariot ovat asettaneet standardit pelaamiselle jo kauan ennen, kuin Uncartedeja ja Heavy Raineja oli edes olemassa.
Kyllä, mutta mitä tekemistä tällä on sille, mitä Uncharted tai Heavy Rain edustaa tänään ?

Zeldat ovat edelleen suosikkisarjani ja jokaisen uuden Zeldan ilmestyessä keskityn lähinnä siihen, muiden pelien jäädessä paitsioon. Samoin pelaan paljon Mario-pelejä, enkä koe niitä lastenpeleiksi.
Tämä on hienoa, mutta kerrotko vielä, mitä nämä pelit tarjoavat sinulle enemmän kuin vaikkapa Uncharted ?

Edit: Yleisesti ottaen voisi todeta, ettei sitä Wii U:ta ole pakko kenenkään ostaa, jos laite niin kovasti vituttaa. Ei kai se ole PS3 tai XO -pelaajilta pois, jos maailmassa on iästä riippumatta ihmisiä, jotka pitävät Nintendon peleistä.

No huh huh. Meniköhän jo vähän yli ? Minua ei Wii ärsytä lainkaan, koska ei se todellakaan ole minulta pois mitään. Mutta kumman kuumana siellä puolella aitaa käydään...
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

No ei se ainakaan mun kohdalla ole Mario/Zelda tai Uncharted/Heavy Rain. Kaikille löytyy paikka sydämestäni. Eihän noissa ole oikeastaan mitään samanlaista. Mario on hyvää ja paikoitelleen haastavaa tasoloikkaa. Kontrollit toimivat ja virheistä voi syyttää vain pelaajaa. Uncharted ja Heavy Rain täyttävät toiveeni elokuvamaisista peleistä. Nuokin kaksi ovat ihan erilaisia. Uncharted on se Hollywoodmainen toimintaelokuva, kun taas Heavy Rain on aivan erilainen. Zeldoista en niin välitä. Wind Waker on ainoa, jota jaksoin pelata enemmän. HD-versio pitää ehdottomasti hankkia.

Sun postauksesta voisi ymmärtää, etten voisi myöskään katsoa Disneyn/Pixarin tai vastaavien animaatioelokuvia? Mulla on kaikki Disneyn blu-raylle ilmestyneet klassikot hyllyssä ja kaikki on myös katsottu. Voi niistä aikuinenkin nauttia. Varsinkin Pixarin leffoissa on paljon läppää yms, jota ei lapsi voi ymmrtää.
 
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Tämä rinnastus olisi ehkä toiminut paremmin, jos olisit käyttänyt esimerkkinä jotain casualipelejä, kuten Wii Sports, Wii Fit jne.

Silloin se toimisi vielä huonommin. Sportsin, Fitin ja vastaavien kohderyhmä on vanhempi kuin Call of Dutyjen, GTA-pelien ja vastaavien. Wii Sports on todellinen aikuisten peli, HD-konsolien pelit ovat teinien ja nuorten miesten pelejä.

Mielestäni aika naurettava olettamus, että ehto innovatiiviselle, hauskalle ja uniikille pelaamiselle on se, että ohjain ei muistuta edes etäisesti normaalia padia.

Valitettavasti se on melko lailla näin. En sano, että padipelaamiselle ei olisi lainkaan sijaan, mutta padiin keskittyminen hidastaa pelaamisen kehittymistä ja uusia mahdollisuuksia. Tämä koskee myös Wii U:n Gamepadia, joka ei ole todellakaan vielä todistanut omaa paikkaansa.

En usko, että ne "futisäitit", jotka ostivat vanhan Wiin wii Fit villityksessä, olisivat valmiita laittamaan taas satoja euroja uuteen laitteeseen. Etenkin kun Wii Fit jäi kahden viikon kokeilun jälkeen nurkkaan keräämään pölyä. Näiden kuluttajien huomiosta ja rahoista kilpailee myös muitakin ihan toimivia "casual" konsepteja, kuten Kinect ja Move, jotka nekin ovat jo hyytymässä.

Wii Fitit ovat yhä ympäri maailmaa käytössä, mutta ei yhden Fit-kokoelman sisältökään kestä ikuisesti. Ongelma ei ole siis kyllästyminen sisältöön, vaan sisällön puute. Se Wii Sports/Fit-yleisö vaatisi lisää vastaavia pelejä, mutta Nintendo on syystä tai toisesta pantannut uusia julkaisuja, ja todennäköisesti juuri Gamepadin kehitys oli yksi merkittävä syy viivästyksiin. Gamepadin kehittämisessä ja toteutuksessa kului huomattavan pitkä aika Wii U:n kehitystyöstä, kun tämä aika oltaisiin voitu käyttää Wii-tyylisen pelattavuuden kehittämiseen.

Olen tässä asiassa itse asiassa samaa mieltä Michael Pachterin kanssa: Nintendon olisi pitänyt julkaista "Wii HD" aikaisemmin. Esimerkiksi Motionplussan kehitystä olisi voinut kiihdyttää niin, että Remote Plus -ohjain olisi saatu jo Wii Sports Resortin, Tiger Woods Golfin, EA Grand Slam Tennisin ja muiden Motionplus-pelien mukaan heti vuonna 2009, ja Motionplus-palikkaa oltaisiin voitu sitten myydä lisävarusteena vanhojen ohjaimien omistajille vuosien 2009 - 2010 välillä nyt toteutuneen tökerön siirtymävaiheen sijaan. Sitten tämä "Wii HD" oltaisiin voitu tuoda markkinoille jo vuonna 2010 tai viimeistään 2011, vähemmillä tehoilla kuin Wii U mutta myös ilman Gamepadia, mikä olisi laskenut konsolin myyntihintaa selvästi. Tämä "päivitetty Wii" olisi siis suunnilleen vastannut alkuperäisen DS:n päivittämistä DSi-malleiksi, ja uudella konsolilla oltaisiin voitu heti tarjota lisää Wii-yleisöä kiinnostavaa sisältöä, mutta 1 - 2 vuotta aikaisemmin kuin nyt Wii U:lla.

En tiedä kuulunko "HD-konsolien yleisöön", mutta kautta Nintendon historian minulle merkittävimpiä ja ikimuistoisimpa pelikokemuksia ovat olleet juuri nuo seikkailupelit, kuten Zeldat, Final Fantasy VI, Secret of Mana, Chrono Trigger, ja muut "HC-peleiksi luokiteltavat", kuten Mariot, Star Foxit yms. (pelejä, jota juuri nuo Wii Play-pelaajat eivät välttämättä jaksa/osaa pelata), sen enempää myös Wii Sportsien sun muiden merkitystä ja laatua väheksymättä.
Visiosi siitä, että nuo tuon kaltaiset pelisarjat olisi pitänyt hylätä uusien jumppapelien, minipelikokoelmien ja brain trainingien varjossa, kuulostaa kyllä aivan painajaismaiselta, mutta onneksi olet todennäköisesti maapallon ainoa ihminen, kuka tälläistä toivoisi.

Kannattaa huomata, että mainitsit useita retropelejä, jotka eivät vastaa nykyisten HD-konsolien yleisön toiveita eivätkä makua. Yksi syy Wiin suosioon oli nimenomaan se, että HD-konsolit menivät yhä kauemmaksi perinteisten konsolien tarjonnasta, ja monista pitkän linjan pelaajista alkoi tulla "keskeyttäneitä pelaajia". Wii sai näitä pelaajia takaisin, eikä se toki ollut pelkän liikkeentunnistuksen ansiota, vaan myös HD-konsoleista eriävän pelitarjonnan ja yleisen suunnittelufilosofian ansiosta.

Ne "jumppapelit, minipelit ja Brain Trainingit" eivät siis suinkaan ole ainoa osa Wiin tarjontaa eivätkä ainoa osa sitä mitä itse toivoisin, mutta ainakin tällä hetkellä Wii U:n Gamepad vaikuttaa vievän Wiin aloittamaa kehitystä taaksepäin. Minulla ja varmasti monilla pelinkehittäjilläkin olisi ideoita liiketunnistuspeleiksi, jotka mahdollisesti yhdistäisivät perinteisten konsolien pelityylejä ja Wii-pelattavuutta, mutta vanhaan padiohjaukseen takertuminen jarruttaa ja estää tällaisten ideoiden realisoitumista konkreettisiksi peleiksi tämän hetken markkinoilla.
 
Ylös Bottom