Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paolo
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Jos vielä palaa grafiikka keskusteluun pienen hetken verran. Niille, jotka toitottaa, että ollaan päästy tarpeeksi hyvään grafiikkaan, eikä se tarvitse enää päivitystä, uusi GTA V kuva kertoo mielestäni kaiken oleellisen.

GTAV_May7_Screen12.jpg

Oletettavastihan tuo on nyt siis konsoliversioista? Täytyy sano, että aivan järkyttävää kuraa ja toivottavasti pelin sisältö pelastaa sen, mistä ulkokuori pettää. Fotorealismi on aivan helvetin kaukana.

Kaiken kohkaamisen keskellä on Sony ilmoitellut, ettei heillä edes harkittu internetin pakkovaatimusta ehtona pelaamiselle.

Did we consider [always-online]? No, we didn’t consider it. The main reason being that many countries don’t have robust internet connections. It makes sense for people to have internet connections to play online games, but for offline games there are many countries that we saw do not really have robust internet… We didn’t even consider that.

- Shuhei Yoshida, President of Sony's Worldwide Studios

Lähde: Shuhei Yoshida: "We Didn't Consider" Always Online for the PS4 - PS4 News

Onhan se hiukan vaikea päivitellä, kun yrityksen ohjelmistot ei edes pelaa Windows 8:n kanssa. Kaiken piti toimia kuin unelma, vaan ei toimi. Siksipä työpaikan alihankkijoita pommitetaan kerran viikossa tyyliin: "Jos päivitätte koneitanne, älkää hankkiko Windows 8 -käyttistä." Kenen vika se sitten on, sitä en tiedä. Mutta aika huvittavaa jos käyttiksen vaihtaminen aiheuttaa noin suuria ongelmia.

Kaikki ohjelmistot ei pelaa edes Windows 7:n kanssa vielä, ja usealla yrityksellä/kunnalla/kaupungilla taitaakin juuri nyt olla Windows 7-siirtymä käynnissä? Isoimmat ongelmat tässä oman kokemuksen mukaan tulee kuitenkin 32-bit -> 64-bit siirtymisessä. Enemmänkin tämä on taas sitten sen vika että ohjelmat on hankittu paskafirmoista jotka ei ole päivittänyt softiaan niin että ne toimisi uusissa käyttiksissä, ja sen takia on ollut pakko käyttää tähän asti XP:tä. Aika harva softa toimii seiskassa, mutta ei sitten jostain syystä kasissa.

Jos nyt jotain Microsoftin ja XBoxin ekosysteemiä sivuten, niin Windows 8 on ollut aivan loistokäyttis tablettikäytössä. Sitten kun tablettiin iskee hiiren ja näppäimistön kiinni, niin voíla: meillä on täysverinen tietokone. Itse en oikein ymmärrä Windows 8 jatkuvaa dissaamista, koska siinä on ehdottomat vahvuutensa kyllä olemassa. Toki jos yritys on tehnyt investointisuunnitelmansa viiden vuoden tähtäimellä eteen päin, niin ongelmia saattaa tulla ylimenovaiheessa. Itse pääsin töissä viime syksynä eroon XP:stä ja siirryimme Windows 7 ja Windows 8 ei ole vielä tietotekniikkapalveluitemme tukemaa. Paino sanalla vielä.

Mutta silti ekosysteemi ei ole se juttu joka tulee tähän taloon pelikonsolin myymään. Kyllä ne on ne yksinoikeuspelit. Ja niin pitkään kuin GameCube jaksaa toimia lastenhuoneen valtiaana, niin Nintendon pelit on nähty (oikeasti se Kart on joka sukupolvessa sama peli, joskin Double Dash on se kaikkein hauskin ja Roque Squadron on junnun suosikki), XBoxin geneerinen räiskintä ei vain ole koskaan iskenyt ja Sonyn oman polun kulkeminen (Uncharted, Last of Us, Beyond, Heavy Rain, Motorstorm, Driveclub jne...) uusien ip:eiden muodossa on minun silmissäni vain kunnioitusta herättävää. Joskin sieltä myös tulee sitä "tuttua ja turvallistakin".

Ihan heittona: kuinka monta uutta pelisarjaa/pelinimeä ovat eri konsolivalmistajat esittäneet tässä ja tulevassa sukupolvessa? Nimenomaan paino sanalla 1st party.

Jos vielä palaa grafiikka keskusteluun pienen hetken verran. Niille, jotka toitottaa, että ollaan päästy tarpeeksi hyvään grafiikkaan, eikä se tarvitse enää päivitystä, uusi GTA V kuva kertoo mielestäni kaiken oleellisen.

Oletettavastihan tuo on nyt siis konsoliversioista? Täytyy sano, että aivan järkyttävää kuraa ja toivottavasti pelin sisältö pelastaa sen, mistä ulkokuori pettää. Fotorealismi on aivan helvetin kaukana.

Oliko tämä sarkasmia? Kuvahan näyttää upealta...en ihan äkkiä keksi, mitä lähtisin siinä korjaamaan. Voin selkä suorana sanoa ihan tuon kuvan pohjalta, että tuon tasoinen grafiikka riittää minulle.

PS4, Xbox 720, Wii 2, Seuraavan sukupolven teknologia

Kaiken kohkaamisen keskellä on Sony ilmoitellut, ettei heillä edes harkittu internetin pakkovaatimusta ehtona pelaamiselle.
Sonylle "always connected ja always on" oli tuttua jo PS3:n julkaisussa.

kHEbRJb.jpg

Eli ei markkinointimateriaalia kannata aina uskoa ja ottaa kirjaimellisesti.

Share-napin voi siis disabloida jos kehittäjä niin haluaa. Sinänsä hassua kun kuitenkin esim. capture cardilla saa kuvattua vaikka koko läpipeluun tubeen. Ja epäilen että suurin osa seuratuimmista pelivideoista tulee tulevaisuudessakin tyypeiltä jotka kaappaavat itse pelikuvan. Itse näen Share-napin enemmänkin lähipiirin ja pelikaverien keskinäisenä pelikokemuksien jakamisena, lisänä hieman kyseisen pelin coreyhteisön välistä jakelua.

"The creator may not want to make video of the final boss sharable, for instance.”

Lähde: Developers Can Disable The DualShock 4's Share Button - IGN

Oliko tämä sarkasmia? Kuvahan näyttää upealta...en ihan äkkiä keksi, mitä lähtisin siinä korjaamaan. Voin selkä suorana sanoa ihan tuon kuvan pohjalta, että tuon tasoinen grafiikka riittää minulle.
No toki kuvahan on GTAIII verrattuna valovuosia tulevaisuudessa (niin kuuluu ollakin), mutta tässähän on nyt käymässä niin, että vaikka pelialuetta kasvatetaan ja kasvatetaan, niin mistään suurkaupungin metropolista tuhansien ihmisten ihmismassoineen on ihan turha puhua saatika sitten edes muista yksityiskohdista (esim. joissakin torikuvissa kojut ovat todella aneemisen näköisiä mutta sehän ei ole se juttu tässä). Ja mitä tulee tuohon kuvaan, niin lentokoneen tunnus on kyllä niin surkealla tekstuurilla tehty ettei se oikeasti kestä tarkempaa tarkastelua. GTAV tehdään, jotta 140 miljoonan konekannasta saadaan imuroitua rahat GTAVI kehittämiseen sekä pidettyä osakkeenomistajat tyytyväisinä.

Mutta jos itselleen riittää "huonompi" grafiikka ja on itselleen jo vuosia sitten perustellut ettei grafiikka ei ole se juttu mitä next geniltä haetaan, niin tästähän on ihan turha vääntää.

Toinen sivujuonne, mistä olisi kiva kuulla enemmän hardcore Nintendo miehiltä, että mitä vikaa on peruspädi pelaamisessa? Oikeasti?

Viimeksi kun pelasin Nintendon pelejä peruspädillä (GameCube), niin hommahan toimi vallan mainiosti. Mariot menivät läpi, ei tarvinnut kertaakaan kiukutella huonoja kontrolleja. Ohjain sopi lasten käteen ja 10 minuutissa viisivuotiaskin oppii lentämään Star Warsin sukkuloilla tai seikkailemaan sitten Tylypahkan käytävillä pienellä Lego-ukolla. Sittemmin Nintendo on nyt 8 vuotta julistanut erilaisuuden epistolaa Revolutionin ensihuhuista alkaen. Erilaisuudesta ja oman tien kulkemisesta onkin tullut itseisarvo. Nintendo on kasvattanut itselleen kokonaisen pelisukupolven joka ei voi pelata Nintendon pelejä peruspädillä vaikka niin haluaisivatkin. WiiU:n ohjain on muuten aivan jumalattoman iso 5v tytön kouraan. Itse en ymmärrä miksi Nintendo pitää marssia ehdottomasti tietyn kaavan mukaan ja ollaan hyvinkin vaihtoehdottomia. Resurssien puute? Ylimielisyys siitä, että me päätämme pelaajien puolesta? Vai haluavat olla erilaisia koska se on se juttu?

Eli mitä vikaa on peruspädi pelaamisessa? Miksi erilaisuus ja oman tien kulkeminen on itseisarvo

"Always on" -huhuissa huvittavinta on että kukaan ei oikeastaan tiedä mitä se tarkoittaa. Tällä hetkellä se on tulkittu jatkuvaksi online DRM:ksi, jota ilman konsolilla ei voi pelata edes yksinpelejä. Kuten tuosta Playstation materiaalista näkee, niin markkinointimiehille "always on" tarkoittaa jotain ihan muuta.

Ja mitä tulee tuohon kuvaan, niin lentokoneen tunnus on kyllä niin surkealla tekstuurilla tehty ettei se oikeasti kestä tarkempaa tarkastelua.
Mutta jos itselleen riittää "huonompi" grafiikka ja on itselleen jo vuosia sitten perustellut ettei grafiikka ei ole se juttu mitä next geniltä haetaan, niin tästähän on ihan turha vääntää.

Minä en usko, että pelikokemus omalta kohdaltani paranisi sen 400-600€ edestä, mitä uusi konsoli maksaa, vaikka lentokoneen tunnus olisikin skarpimmilla tekstuureilla ja torilla hienommat kojut (kärjistettynä). Olet silti oikeassa siinä, ettei ole mitään universaalia juttua, joka tekee pelikokemuksesta paremman, vaan yksilökohtaista tämä hyvin pitkälti on. Minulle hyvä pelikokemus on hyvä, vaikka se olisi toteutettu 16-BIT raudalla.

Toinen sivujuonne, mistä olisi kiva kuulla enemmän hardcore Nintendo miehiltä, että mitä vikaa on peruspädi pelaamisessa? Oikeasti?
Miksi erilaisuus ja oman tien kulkeminen on itseisarvo

Tässä olisi edelleenkin "peruspädi", jos ei sitä oltaisi missään vaiheessa lähdetty kehittämään eteenpäin:

Nintendo on innovoinut padia jokaisessa konsolisukupolvessa (paitsi ehkä Gamecuben kohdalla), ei pelkästään Wiin ja Wii U:n. Sama homma kannettavissa.

Minua ei haittaa, jos Xboxin ja Sonyn ohjaimet pysyvät samana generaatiosta toiseen, mutta mielestäni tarjontaa vain rikastuttaa se, että se kolmas osapuoli pyrkii kehittämään tätäkin puolta konsoleissa ja tarjoamaan yksilöllisiä pelikokemuksia. Kaikista tylsin ratkaisu mielestäni olisi se, että kaikkien laitteet ovat lähtökohtaisesti samat ja Nintendon konsolin erottaa se, että sille löytyy Mariot sun muut. Jos Nintendon lähestymistapa ei miellytä, niin voi pidättäytyä Nintendon konsolien hankinnasta ja pelailla sillä Pleikkarilla.

Itse en ymmärrä miksi Nintendo pitää marssia ehdottomasti tietyn kaavan mukaan ja ollaan hyvinkin vaihtoehdottomia

Mitäs se saman ohjaimen käyttö jokaisessa konsolisukupolvessa sitten on, jos ei "ehdottomasti tietyn kaavan mukaan marssimista"?

ps: pistä se 5v pelaamaan sillä Pleikkarilla, jos ohjain sopii paremmin käteen. Kyllä sillekin löytyy hyviä lasten pelejä...Itseasiassa huomattavasti enemmän, mitä Wii U:lle

Onhan se hiukan vaikea päivitellä, kun yrityksen ohjelmistot ei edes pelaa Windows 8:n kanssa. Kaiken piti toimia kuin unelma, vaan ei toimi. Siksipä työpaikan alihankkijoita pommitetaan kerran viikossa tyyliin: "Jos päivitätte koneitanne, älkää hankkiko Windows 8 -käyttistä." Kenen vika se sitten on, sitä en tiedä. Mutta aika huvittavaa jos käyttiksen vaihtaminen aiheuttaa noin suuria ongelmia.
No ainahan uuden käyttiksen tullessa pitkään pysytään vanhoissa käyttiksissä, koska a) kaikki softatalot eivät halua maksaa kalliita sertifikaatteja tai testata millään early-betalla, jotta voisivat tehdä etukäteen sovelluksensa tulevalle käyttikselle. Tämän vuoksi kaikkia sovelluksia ei saada parin kuukauden sisäänkään käyttiksen julkaisusta ulos.

Xp oli pitkään juuri tämän vuoksi pitkään käytössä yrityksissä, koska Vistalle ja 7:lle ei ollut käytännössä varmaa tietoa toimivatko kaikki tarvittavat sovellukset/ajurit koneissa, täysin sama juttu on 8:ssa, ei tässä mitään ihmeellistä ole. Windows Xp:n kanssa on ollut aivan sama, sitä ennen oli pitkään Win 95, 98, 2000 yms. yms..

Share-napin voi siis disabloida jos kehittäjä niin haluaa. Sinänsä hassua kun kuitenkin esim. capture cardilla saa kuvattua vaikka koko läpipeluun tubeen. Ja epäilen että suurin osa seuratuimmista pelivideoista tulee tulevaisuudessakin tyypeiltä jotka kaappaavat itse pelikuvan. Itse näen Share-napin enemmänkin lähipiirin ja pelikaverien keskinäisenä pelikokemuksien jakamisena, lisänä hieman kyseisen pelin coreyhteisön välistä jakelua.

Lähde: Developers Can Disable The DualShock 4's Share Button - IGN
Sitähän tämä on, tehty vain helpoksi tavallisille pelaajille.

Tämä kysymyksen asettelu on mielestäni täysin typerä. Jos joku asia on ok , se ei todellakkaan tarkoita sitä ettei se voisi olla vielä paremmin. Mielestäni on pelkästään hyvä että haetaan uusia vaihtoehtoja myös pelien ohjauksen suhteen. Oikea kysymys on mitä WiiU:n Gamepad tekee tavallista paremmin tai huonommin? Itse ainakin näen helposti Gamepadin tuovan lisäarvoa pelattavuudelle. Ei pidä tyytyä olemassaolevaan vaan hakea rohkeasti kehitystä.

Mitä vikaa mustavalko tv:ssä on? En minä noita värejä mihinkään kaipaa...

E: Ei siinä perus padi pelaamisessa siis mitään vikaa ole, mutta jos joku keksii miten sitä voidaan parantaa, niin totta helvetissä mä olen mukana.

Nyt kuitenkin on kysymys tyystin toisenlaisesta jatkuvasta yhteydestä kuin mitä tähän asti asialla on yleisesti ymmärretty. Tällä hetkellä omasta kämpästä löytyy useita jatkuvassa nettiyhteydessä roikkuvia laitteita. Alkaen ihan television digiboksista, jonka lähes 200 kanavasta suurin osa välitetään internetin kautta + tilausvideot siihen vielä päälle. Netti on mahdollistaja, ilman sitä ei tälläistä herkkua olisi saatavilla. Tässä jatkuva yhteys näyttäytyy asiakasta palvelevana mahdollistajana.

Siitä nettiyhteyden vaatimuksesta, josta tässä ketjussa olemme spekuloineet on jotain aivan muuta. Siinä nettiyhteys on valjastettu Ison Veljen kaikeksi näkeväksi silmäksi. Olettamus on jonkinlaisesta urkintakanavasta, jossa markkinavoimat haluaa oletettavasti mm. joko kertaluontoisella tarkistuksella tai jatkuvalla valvonnalla tietää mitä konsolin levykelkassa pyöräytellään. Siihen kun vielä yhdistetään vaatimus jatkuvasti kytketystä kamerasta mikrofoneineen, aletaan olla kaikkien foliohattujen suosikkiteemoissa.

images

Hetkonen... Onko muka jossain sanottu että ne on aitoja kuvia itse pelistä.

Siinä nettiyhteys on valjastettu Ison Veljen kaikeksi näkeväksi silmäksi. Olettamus on jonkinlaisesta urkintakanavasta, jossa markkinavoimat haluaa oletettavasti mm. joko kertaluontoisella tarkistuksella tai jatkuvalla valvonnalla tietää mitä konsolin levykelkassa pyöräytellään

Pelimakusi profiloidaan historiasi kautta ja sinulle tarjotaan suoraan sitä mistä todennäköisesti pidät. Tämä voi tulevaisuudessa tarkoittaa jopa valmiiksi ladattuja pelejä, joita et vielä edes tiennyt ostavasi.

Onko se nyt hyvä vai huono asia, toinen lainaus on selvästi "negatiivinen" tästä ketjusta, toinen taas on "positiivinen" PS4 hype-ketjusta?

Mun mielestä noi on kyllä aika neutraaleja viestejä. Eka ehkä vähän negatiivinen, mutta ei tuo toinen nyt kyllä mikään positiivinen viesti ole...

Niin ja tosiaan, kaks eri asiaakin.

Mun mielestä noi on kyllä aika neutraaleja viestejä. Eka ehkä vähän negatiivinen, mutta ei tuo toinen nyt kyllä mikään positiivinen viesti ole...
Kannattaa käydä lukasemassa koko viesti sieltä keskustelusta, en nyt ihan neutraaliksi sanoisi...

Itse nyt ymmärsin, että toisessa tapauksessa haluttiin tuoda esille ns pahin mahdollinen skenaario, toisessa vaan sama urkinta, mutta mahdollisuutena. Toisessa urkitaan isoveljen lukuun, toisessa urkitaan pelaajan avuksi. Ymmärsin varmaan väärin.

On eri asia kerätä asiakastietoa profilointiin, jonka tuloksena näyteikkunan paraatipaikalle asetetaan todennäköisesti sinua kiinnostavia pelejä. Siinä netti palvelee kumpaakin osapuolta. Voiman pimeällä puolella verkkoyhteyttä voidaan käyttää estämään pelit kokonaan. Käytetyt yksinpelit onnistuvat heti kun olet käynyt ostamassa pelioikeuden markkinapaikalta.

Ylös Bottom