Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Minusta Sony lupasi paljon, mutta varsinaisesti ei näyttänyt mitään todellista. Ei laitetta, pelitkin taidettiin demot ihan jollain muulla alustalla kuin PS4:lla etc.
MS taas näytti sen mitä nyt voi..Laite valmiina, sisällön mitä tuovat, osaa pelejä mitä on tulossa, mutta ei mitään maailmaa mullistavaa. Ainoa selkeä positiivinen asia on uusi ohjain mikä näyttää pirun hyvältä. Muuten osa laitteen ominaisuudet tai se mitä MS tarjoaa ei houkuttele yhtään. Oikeastaan näytti MS:n tapaus jopa siltä, että pelikehityksessä ollaan jäljessä eli onko rauta muuttunut nyt viime hetkillä?

Kun tietää vielä, että Sony osaa mokata kaiken lopulta ja lupaukset jää vain muistoiksi niin ei noita kumpaakaan nyt julkaisussa voi ostaa. Pitää vaan jaksaa kärsivällisesti odottaa ja sitten kun molemmat on vähän aikaa olleet markkinoilla niin hankkia. PS4:n vaikuttaa paremmalta kokonaisuudelta ja selkeä ero MS:n tulee, mutta toisaalta molemmille julkaistaan niitä pelejä myös ja vain sillä on lopulta merkitystä. Mutta näillä näkymin sen mitä pelinkehittäjät voisivat tehdä on ottaa se PC mukaan multeihin ja yksinoikeuksiin.

Molemmilta puuttui se tärkein eli hinta..E3:lla kai se sitten kuullaan..Jokos se Xbox Onen joulujulkaisu on varmistettu?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Jokos se Xbox Onen joulujulkaisu on varmistettu?

Ilmoittivat presentaation lopuksi laitteen ilmestyvän tänä vuonna, mikä tuskin tarkoittaa välipäiviä. Eiköhän tuo koske ainakin P-Amerikkaa ja Eurooppaa. Japanin suhteen ei ole niin väliä, sillä siellä MS ei myy vaikka pelivalikoima olisi jo julkaisussa elämää suurempi.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kinect on avoin valtakirja tahoille, joita sinulle ei koskaan paljasteta. Vergeltä hyvä artikkeli aiheesta.

In its hour-long Xbox One presentation, Microsoft blazed through announcements for its new next-generation console, including one ostensibly important feature that may raise some eyebrows: the new Xbox will always be listening to you, even when it's turned off.

The reason for always-on listening mode is simple; Microsoft wants the new Xbox to respond quickly and naturally to you, whenever you need it. To fulfill that goal, the company will ship the new Kinect — its motion-sensing and listening peripheral — with every Xbox One. The new console uses the new Kinect for just about everything: switching between games, movies, web browsing, and live television, all of which can be done with voice commands. (In fact, the new console needs the Kinect to operate at all — it's not an optional add-on like with the Xbox 360.) Even when the console's turned off, users can simply say "Xbox On" to power up — which means the new Kinect will be listening to you in your living room at all times.

...

This isn't the first time Microsoft has dealt with privacy issues related to Kinect. When the first iteration of Kinect headed to the market in 2010, Microsoft's Dennis Durken suggested to investors that the peripheral might pass data to advertisers about how you look, play, and speak. "We can cater what content gets presented to you based on who you are," he said, sparking privacy concerns. (Microsoft later denied that the Kinect would use information for targeted advertising.) But even then, the first Kinect was only enabled in specific situations, and didn't have an always-on listening mode.

Lähde: The Xbox One will always be listening to you, in your own home | The Verge
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Microsoft tulkitsee headsetin oldskooliksi ja jättää sen pois paketista turhana. Kohdasta 12:20 ->

Lähde: Interview With Xbox One's Chief Product Officer Marc Whitten - Features - www.GameInformer.com

Kaveri se jaksaa kaivella internetin syövereistä "boksi vastaisia" uutisia. Rauhotu nyt jo ton fanittamisen kanssa.

Oli pakko oikein poimia yksi viestisi PS4 julkkarista:

Kyllä oli valvomisen arvoinen! Sieltä on tulossa vahvalla pelituella varustettu uuden ajan pelikonsoli, joka tähtää suoraan ykköseksi kuvia kumartelematta. Playstation Nelonen tuo yhteen pelaajat, pelit ja palvelut. Täysin uudenlaisia mahdollisuuksia pilvipalvelun ansiosta. Youtube ja sosiaalinen media on helppo täyttää omalla pelisyötteellä Share-napin painalluksella, kun jopa pelivideon voi alusta loppuun asti koota ja editoida konsolilla. Tai vaikka streamata pelihetken koko maailmalle käyttämättä siinä tietokonetta apuna. PSVitalla jatkuu PS4-pelaaminen, vaikka muut valtaisivat television.

Yllätyksenä tuli 8 Gb muistimäärä. Sen sijaan upea grafiikka ei, sitä tuotiin odotetusti esille kaikissa käänteessä ja sieltä huokui kyllä tasaisen kova ruudunpäivitys ja ne uskottavat fysiikat. Ohjain oli se mikä täälläkin on jo usein ollut kuvissa esillä. Tuttu ja turvallinen, kuitenkin avaamassa uusia latuja siinä ohella (Move-tuki, kosketuspinta, Share-nappi jne). Mystinen apupiiri liittyi tiedostojen siirtämiseen, joka sanotaan nyt hoituvan taustalla häiritsemättä pelaamista. Itse fyysistä konsolia ei ollut esillä, mutta jostain syystä tämän parituntisen esittelyn jälkeen sen jo pystyi hahmottamaan aika hyvin. Pelit, pelaajat ja palvelut.

Viestin lähetti alunperin TUHOMURSU
Hyvä avaus Sonyltä. Raudan ja palveluiden puolesta laite kiinnostaa, mutta pelikuvat eivät varsinaisesti säväyttäneet. Deep Down (Dragon's Dogma 2?) ehdottomasti eniten, mutta kokonaisuudessaan setistä jäi vähän liikaa perinteinen promomateriaalin maku suuhun. Sony on kuitenkin luvannut aikaisemminkin sen kuun taivaalta, mutta eipä ole kuulunut.


Taisivat kuule säilyttää sitä yllätyspotenttiaalia vielä sinne kesän suuriin tapahtumiin E3 ja Gamescom. Nöyrästi vain Anttilan sivulle jättämään se ennakkotilaus.

Aikamoista tippahousussa mehustelua! Maallikko luulisi sinun olevan Sonylla töissä. Lisäksi näemmä E3:seen asioiden siirtäminen sopii siis Sonylle, mutta ei Mikkisoftalle? Mutta väliäkös sillä mitä esitetään oli se sitten normaali pressi tilaisuus tai sitten legendaarista E3 2006 tärinät pois ohjaimista, real time weapon switching, giant enemy crab jne. Huudetaan vaan hoosiannaa, kuhan laitteessa lukee Sony.

Weldomitea mukaillen. Oikea pelaaja joka osaa suhtautua harrastukseensa hiukankin rationaalisesti ei tee päätöksiä ennenkuin tarkemmat specsit, pelikirjastot ja hinnat ovat selvillä.

Ennakkotilaus näkemättä koko konetta tai tietämättä hintaa, Jesus!

(Aika poistua taas takavasemmalle. Luulin, et aika olisi voinut olla kypsä konsolisodattomaan geniin. Olin väärässä.)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Microsoftin Albert Penellon kertoo Engadgetille kivan pienen yksityiskohdan, jota itsekin ehdin illan aikana jo pohdiskella. Xbox Onen vakiona sisältämää 500 gigan kiintolevyä ei ole tarkoitettu käyttäjän vaihdettavaksi. Huono homma jos tila loppuu? Ei, sillä XONEen voi kytkeä myös ulkoisen USB-levyn, jonka pitäisi toimia kaikilla tavoilla samalla tavalla kuin sisäisenkin tallennustilan. Käytännössä levytilaa voi siis lisätä vaikka 4 teraa heti kertaheitolla, jos vaan tuollainen USB-limppu sattuu olemaan hollilla.

Hard drives in the Xbox One are non-user-serviceable, but Penello confirmed that the USB 3.0 port is there for external storage, which can be used for everything the internal storage can be used for. That includes game installs and downloads.

Lähde: Engadget
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Xbox Onen vakiona sisältämää 500 gigan kiintolevyä ei ole tarkoitettu käyttäjän vaihdettavaksi.
Lyödäänkö vetoa kuinka kauan ensimmäisestä boksimyynnistä kestää, että netti on täynnä videoita miten se sisäinen kiintolevy vaihdetaan... :)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Lyödäänkö vetoa kuinka kauan ensimmäisestä boksimyynnistä kestää, että netti on täynnä videoita miten se sisäinen kiintolevy vaihdetaan... :)
Eittämättä sen voinee vaihtaa, mutta sitä ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi. Tahtoo sanoa, että takuu menee ja muutenkin vaatinee kikkailua.

Nyt on siis tiedossa kolmea erilaista lähestymistapaa konsolien kiintolevyihin:

1) PS3:n tapa jossa kiintolevy on vapaasti vaihdettavissa (1 teratavuun asti).
2) X360:n tapa jossa kiintolevyn voi vaihtaa Microsoftin virallisiin* kiintolevyihin (320** gigatavuun asti).
3) Xbox Onen (ja Wii U:n) tapa, jossa sisäistä tallennustilaa ei ole tarkoitettu käyttäjien vaihdettavaksi lainkaan, mutta tallennustilaa saa lisää ulkoisella kiintolevyllä.

Tietyllä tavalla kyllä tykkään tuosta viimeisestä vaihtoehdosta, koska se tarjoaa suurimman kokonaiskapasiteetin, mutta syö tietysti aina yhden USB-liitännän ja mahdollisesti vaatii kiintolevylle erillisen virtalähteen. Paras ratkaisu molemmista maailmoista olisi yhdistelmä ykköstä ja kolmosta, eli sisäisen kiintolevyn saisi itse vaihtaa, ja sen lisäksi voisi vielä heittää USB-kiekon jatkeeksi.

PS4:n suhteen ei ole vielä mitään varmaa tietoa. Jos veikata pitää, Sony jatkanee PS3:n viitoittamalla tiellä (eli vakiona vähintään 500 gigaa, mutta itse saa vaihtaa isompaan takuuseen kajoamatta).

* Kikkailemalla voi asentaa myös itse hankitun limpun, mutta sen täytyy silti olla Microsoftin virallisten kokostandardien (120/250/320) mukainen, eli kokonaiskapasiteettia ei voi kasvattaa yli virallisen tarjonnan.
** Lisäksi mahdollista käyttää USB-muisteja max. 2x32 gigatavun verran.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kaveri se jaksaa kaivella internetin syövereistä "boksi vastaisia" uutisia. Rauhotu nyt jo ton fanittamisen kanssa.

Oli pakko oikein poimia yksi viestisi PS4 julkkarista:

...

Aikamoista tippahousussa mehustelua! Maallikko luulisi sinun olevan Sonylla töissä. Lisäksi näemmä E3:seen asioiden siirtäminen sopii siis Sonylle, mutta ei Mikkisoftalle? Mutta väliäkös sillä mitä esitetään oli se sitten normaali pressi tilaisuus tai sitten legendaarista E3 2006 tärinät pois ohjaimista, real time weapon switching, giant enemy crab jne. Huudetaan vaan hoosiannaa, kuhan laitteessa lukee Sony.

Weldomitea mukaillen. Oikea pelaaja joka osaa suhtautua harrastukseensa hiukankin rationaalisesti ei tee päätöksiä ennenkuin tarkemmat specsit, pelikirjastot ja hinnat ovat selvillä.

Ennakkotilaus näkemättä koko konetta tai tietämättä hintaa, Jesus!

(Aika poistua taas takavasemmalle. Luulin, et aika olisi voinut olla kypsä konsolisodattomaan geniin. Olin väärässä.)

Mitä itse olit mieltä Boksin julkistuksesta? On täällä niitä positiiviakin uutisia heitelty, mutta kyllä ne vähiin vaan jää tämän iltaisen perusteella eurooppalaisille. Valtava pettymys paistaa muuallakin kuin täällä konsolifin:ssä (mm Neogaf). Mutta siinä olet oikeassa, että esimerkiksi E3 vielä kaiken muuttaa voi. Ihmeen vaikeaksi tuntuu vaan MS itselleen jutun tekevän, jos kaikki kortit ylivoimaiseen pelikonsoliin on olemassa.

Lyödäänkö vetoa kuinka kauan ensimmäisestä boksimyynnistä kestää, että netti on täynnä videoita miten se sisäinen kiintolevy vaihdetaan... :)
Pitää kuitenkin muistaa, ettö jos se on "kiellettyä" niin mm. takuut ja muut voi raueta, jos sitä rupeaa itse vaihtamaan. Mahdollistahan se varmasti on, tuskin edes kovin vaikeaa. Jos kuitenkin ulkoiset kovalevyt ajavat täysin saman asian, en nyt nää hirveää syytä edes siihen, että kovalevy pitäisi vaihtaa isompaa. Ellei syy ole se, ettei halua tvtasolle ulkoista kovalevyä.

Edit. TT-2k kerkesikin ensin.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Huomaa, että jotain uuteen konsolisukupolveen liittyvää on tapahtunut, sillä tämäkin ketju on kuin haulikolla ammuttu täyteen.

Ensimmäisenä pisti silmään Airforce Onen (saa nauraa) hävytön koko, ei taida meidän taloudessa edes mahtua TV-tason kaappiin. Rumakin vielä, ohjain oli sentään kiva. Ehkä olen jo kalkkeutunut liikaa, mutta näkisin konsolin olevan ennen kaikkea pelaamista varten, nyt Mikkisofta lähti ihan kaikella muulla kaupittelemaan vehjettään. Eurooppalaisen pelaajan kantilta masiinansa ei vaikuta houkuttelevalta, mutta onhan tässä E3 tulossa ja koko syksy vielä aikaa seurata tilannetta. Xone vaikuttaa hintavalta, kuluttajahinta lähentelee varmaan kuuttasataa. Sitä alempi taksa tietää Mikille ankaraa persnettoa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kinect on avoin valtakirja tahoille, joita sinulle ei koskaan paljasteta. Vergeltä hyvä artikkeli aiheesta.

Lähde: The Xbox One will always be listening to you, in your own home | The Verge

Paitsi tietenkin Suomessa, jossa ei Xbox 360:lla Kinectin äänikomentoja virallisesti tueta. Saas nähdä, mitenkä tuon Xbox Onen kanssa toimitaan.

Jospa joku olisi vielä niin lihaksikas, että perustaisi Xbox Onelle oman ketjunsa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Paitsi tietenkin Suomessa, jossa ei Xbox 360:lla Kinectin äänikomentoja virallisesti tueta. Saas nähdä, mitenkä tuon Xbox Onen kanssa toimitaan.

Jospa joku olisi vielä niin lihaksikas, että perustaisi Xbox Onelle oman ketjunsa.

Itse mietin tuota, että oisin raapustanut ketjun pystyyn. Ajattelin kuitenkin, että ehkä parempi jättää sellaiselle kaverille, jota tämä ilta sytytti.

Jos nyt syyllistyn yhteen "popkorni"-viihde viestiin itsekkin.

[video=youtube;9ekOtn7L1N0]http://www.youtube.com/watch?v=9ekOtn7L1N0[/video]

:D

Edit.

"And here's the bombshell:

Kotaku: If I’m playing a single player game, do I have to be online at least once per hour or something like that? Or can I go weeks and weeks?

Harrison: I believe it’s 24 hours.

Kotaku: I’d have to connect online once every day.

Harrison: Correct."

Lähde: http://kotaku.com/xbox-one-does-require-internet-connection-cant-play-o-509164109
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

[video=youtube;SyD1VlQdj2s]http://www.youtube.com/watch?v=SyD1VlQdj2s[/video]
En tiiä johtuuko vaan ajasta, mutta nauratti ja kiteytti asian hyvin.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Mun mielestä Microsoft selvästi epäonnistu tapahtumassaan, varsinkin kun suurin osa ihmisistä on pettyneitä. Ne kaikkein tärkeimmät faktat oli huolellisesti haudattu tai kerrottiin vasta takahuoneessa pelimedialle.
Itse jännitin osaako Microsoft mokata konsolinsa, sillä PS4 vaikutti hyvin kiinnostavalta konsolilta, mutta kun nyt katselin vähän myöhässä tuon tunnin esittelyn ja sitten perehdyin asiaan syvällisempi on mun valinta ekaksi seuraavan sukupolven konsoliksi aika isolla erolla Xbox One. PS4 tulee myös hankittua, mutta 1-2 vuoden päästä kun siihen saa 4-5 erinomaista yksinoikeuspeliä alle 20e/kpl ja mahdollisesti konsolinkin hinta pudonnut hieman. Perustelut:

-Ohjain. Ohjaimen sopiminen omaan käteen on aika iso osa pelaamista, omaan käteen X1:n ohjain sopii paljon paremmin kuin PS4:n. En toki ole päässyt omin käsin kokeilemaan, mutta sanoivat että uudessa ohjaimessa on tapahtunut vain pientä hiomista ja sitten se liipasimien moottoroitu vaste kuulostaa mielenkiintoiselta. PS4:n ohjain vaikutti share nappia lukuunottamatta samalta vanhalta ohjaimelta, jota mun täytyy pidellä sormenpäillä. Toki PS3:een olen hommannut siinä toimivan Xbox-ohjainkloonin, mutta se ei tietenkään PS4:ssa toimi.
-Illumiroom. Tiedän että se on vasta konseptitasolla, mutta se näyttää niin järkyttävän hienolta että ottakaa mun rahat heti!
-Halo. Vaikkakin Halo 5 on tulossa vasta 2014 syksyllä. Tää on tietty vain mun mielipide, mutta Halo on paras pelisarja mitä ikinä on tehty. Kovasti kiinnostaa myös Halo tv-sarja, nyt kun monta hyvää scifi sarjaa on kuopattu, ollaan lähes scifi-tyhjiössä. En tosin luota Steven Spielbergiin yhtään, mulla on selkeesti ihan eri käsitys hyvästä scifistä kuin Stevenillä.
-Yksinoikeuspelit. 15 (1st party) yksinoikeuspeliä ensimmäisen vuoden aikana ja Microsoft on aiemminkin panostanut laatuun. Aivan varmasti tuossa on Dance centralia ja muuta, mutta siinä on takuulla Halo, ehkä Gears, Remedyn peli vaikutti mukavalta, mitä Black Tusk tekee, Ryse, jne.
-Moninajo. Aika usein olen halunnut kesken pelin tsekata nopeasti miten jokin urheilutapahtuma etenee, mutta tv:n kaukosäätimestä kuvalähteen vaihtelu katkaisee pelaamisen virran pahasti. X1:ssä pystyy ottamaan tv-kuvan pikkukuvaksi viereen ja sitten tarvittaessa pysäyttää oma pelaaminen, kädenliikkeellä vaihtaa kuva tv-kuvaan ja katsoa vaikka sen Champions liigan finaalin rankkarit kun muutoin peli ei kiinnostanut tarpeeksi.
-Xbox Live. Microsoft lupasi että live tv -kanavat lanseerataan kaikkialla missä X1 on myynnissä! Uskon/toivon että tulee Suomeenkin joskus.
-Multiplatterit. Vaikka Sony panosti omassa presentaatiossaan enemmän peleihin, suuri osa niistä peleistä tulee myös X1:lle. Mua kiinnostavimmat pelit oli Destiny ja Watch Dogs, molemmat X1:lle.

Muutama kommentti ketjussa sanottuun:

-Eiköhän rallienglanti toimi kinectin kanssa, onhan USA:ssakin erilaisia murrealueita saatika sitten UK:ssa. Toinen asia on sitten toimiiko kinectin äänikomennot millään kielellä luotettavasti. Itseäni enemmän kiinnostaa eleohjaus.

-Microsoft ei kertonut tarkkoja numeroita yhdestä syystä: Ballmer sanoi eräässä haastattelussa että Applen presentaatiot ovat edellä Microsoftin esittelyjä siksi että niissä keskitytään ihmisten tunteisiin kun taas MS on aina latonut pöytään lukuja ja Nokia on tehnyt samaa myös. Tämä uusi linja on näkynyt jo Nokian Windows-puhelinten lanseerauksissa, joissa äijät on kiihkossa paasannut kuin apple-mesuiitat ja ne varsinaiset faktat on kerrottu sitten myöhemmin sähköpostissa medialle. Harmittaa itseänikin, mutta ehkä tuo tyyli myy paremmin massoille. Nähtiinhän se nytkin, konsolin kehittäjät syvähaastatteluissa pelimedialle ja luvut alkoivat heti avautua.

-"Peliserverit laskevat jo nykyään noita multiplayer -juttuja" - Ei muuten laske konsoleilla vaan multiplayerit ovat yleensä p2p jossa joku pelaajista hostaa muita. Tämä hostaaja sitten saakin edun muita kohden. PC-puolellakaan dedikoitu serveri ei ole itsestäänselvyys, mutta toki paljon yleisempää kuin konsoleissa.

-"Osta käytetty peli kaupasta, mene kotiin, yritä pelata, joudut maksamaan normaalihinnan PC pelien CD-key vastaavasta avaimesta." - Nyt on ihan pakko kysyä koska olet viimeksi ostanut käytetyn PC-pelin? Aivan, eli miksi tämä on niin kamalaa konsolin kohdalla mutta PC:n kanssa se on de facto? Jos Sony ei tee samaa, alkaa pelitalot tekemään yksinoikeuspelit X1:lle, kun käytettyjen pelien markkinat ei vie 30% myynnistä. Mä oon itseasiassa kiitollinen tästä uudesta ominaisuudesta! Enää ei kaverit lainaile mun pelejä, joita en sitten ikinä näe enää.

-"Sekä kaikki nämä TV-palvelut tarvitsevat todennäköisesti todella nopean netin. Eli jos jostain syystä nämä TV-palvelut toimisivat myös Suomessa niin se olisi saman tien uuden nopeamman netin hankinta." - Elisa viihdekin tulee netin kautta ja vie noin 3-4 megaa kaistaa. Suomessa valtiovalta on tainnu määritellä laajakaistan tulevaksi alarajaksi 10 megaa. Laajakaista-nettiliittymä taas on määritelty peruspalveluksi joka on taattava jokaiselle kansalaiselle. Jos et jossakin saa vuoden päästä vähintään 10 megan nettiä, lupasi taannoin liikenneministeri henkilökohtaisesti hoitaa sen sulle. 300 000 Live-palvelinta, eiköhän muutama niistä ole melko lähellä Suomeakin, mutta kyllä mulle ainakin toimii nettistreaming aika hyvin jenkeistä asti ihan illan ruuhka-aikoinakin.

-"Ja ikinä ei pidä unohtaa Xbox Liven maksullista nettiä." - Itse olen maksanut 40 euroa 13 kuukaudesta, se tekee 3 euroa kuukaudelle. En tiedä jatkuuko PSN ilmaisena, mutta maksullisuutensa lisäksi Live tarjoaa hyviä ominaisuuksia mitä ei ilmaisesta PSN:stä löydy.

-"Kamera television päällä on avoin valtakirja markkinavoimille." - Muista sitten jättää se PS4:n kamera sinne pahveihin, parempi tietty vielä kaivaa maahan metrin syvyyteen!

-"Mutta näillä näkymin sen mitä pelinkehittäjät voisivat tehdä on ottaa se PC mukaan multeihin ja yksinoikeuksiin." - Nyt kun ollaan samassa prossuarkkitehtuurissa, porttauksen luulisi olevan miltei lastenleikkiä. Yksinoikeuspelit on tehty aina joko a) konsolivalmistajan toimesta (1st party), b) konsolivalmistajan maksamana etuoikeutena, tai c) koska pelintekijällä ei ole resursseja tehdä useampaa versiota.

-"Xone vaikuttaa hintavalta, kuluttajahinta lähentelee varmaan kuuttasataa." - Pistin itseasiassa äsken ennakkotilaukseen kun aattelin että 'what the heck', syksyksi lupasin ostaa likalle puhelimen niin pitää itsekin joku uus lelu saada. Hintaa tuli 480 euroa sisältäen vakuutetun postituksen ja lupauksen laskea hinta jos heidän hintansa laskee ennen julkaisua. Myöskin ennakkotilaus on mahdollista peruuttaa ilman kustannuksia jos halvemman hinnan löytää tai muutoin vain tulee toisiin ajatuksiin. Nyt on kuitenkin varmistus siitä että tuo on maksimihinta jonka tulen maksamaan. Oikeestaan pistin ennakkotilaukseen vain siksi, että ilmeisesti MS:llä on ollut komponenttiongelmia ja tuotanto on myöhässä. Tuo tarkoittaa joko julkaisun portauttamista eri aikaan Euroopassa kuin USAssa tai sitten hyvin niukkoja toimitusmääriä.

Loppusanat:
Joo, laitoin boksin ennakkotilaukseen, mutta veikkaan että mun pääasialliset pelialustat ovat vielä noin 15 kuukauden ajan Xbox360 ja PS3 (kunhan saan sen BR-aseman korjautettua jossain). Julkaisutrailereiden hienosta grafiikasta huolimatta esimmäisen puolen vuoden pelit tullevat olemaan pääosin aika kuraa ja itsellä kuitenkin hyllyssä aika monta peliä vielä muoveissa nykyiselle sukupolvelle.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ei pidä kyllä ainakaan hirveästi valittaa ulkonäöstä. Mielestäni näyttää ihan perussoittimelta, joka istuu kivasti muiden elektroniikkalaitteiden viereen. Toki tuo laatikko-look on vähän turhan kulunut ja kasaria, mutta yhtä kaikki, itelle ehkä mieluummin semmonen huomaamaton viihdekeskusloota, kuin maitopurkeista rakennettu muka-cool kerrostalo. Ohjain näytti todella hyvältä, erityisesti tuo syvennös tattiloisissa (löytyy ms:n nykyisistäkin ohjaimista jo) ja karheampi ulkosyrjä on varsin hyvä idea.

Muuten esitys oli vaisuhko, vaikka toki halo-versumi aina kiihottaa. Enemmän ehkä olisi näitä exluja ollut kiva nähdä!

Oliko suorituskyvystä mitään muuta mainittu kuin tuo muisti?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ihan uteliaisuuttani.

Minkä takia siis olet valmis ostamaan Xbox One:n julkaisussa, mutta PS4 1-2 vuoden kuluttua? Luettelemasi perustelut kohdassa kun suurin osa on vasta myöhemmin tulevia (illumiroom, halot ym) ? Miksi et odota myös Boksin kohdalla 1-2 vuotta ja osta sitten kun nuo alkaa olla ajankohtaisia?

Mainitsemistasi multiplattareista Destiny tulee saamaan exclusive sisältöä juuri PS4:lle. Eli miksi valinta X1 ?

-Microsoft ei kertonut tarkkoja numeroita yhdestä syystä: Ballmer sanoi eräässä haastattelussa että Applen presentaatiot ovat edellä Microsoftin esittelyjä siksi että niissä keskitytään ihmisten tunteisiin kun taas MS on aina latonut pöytään lukuja ja Nokia on tehnyt samaa myös. Tämä uusi linja on näkynyt jo Nokian Windows-puhelinten lanseerauksissa, joissa äijät on kiihkossa paasannut kuin apple-mesuiitat ja ne varsinaiset faktat on kerrottu sitten myöhemmin sähköpostissa medialle. Harmittaa itseänikin, mutta ehkä tuo tyyli myy paremmin massoille. Nähtiinhän se nytkin, konsolin kehittäjät syvähaastatteluissa pelimedialle ja luvut alkoivat heti avautua.

Ja syynä ei voisi olla ollenkaan se, että kilpailinan leirissä on tehokkaampaa rautaa alla? Tätä on nyt todella mielenkiintoinen seurata, mitä sieltä konepellin alta lopulta löytyy. Villeimmät huhut vie jo muistien osalta pelitilanteessa: PS4 7GB GDDR5 vs X1 5GB DRR3. Mikä on tilanne CPU & GPU (ja todellisuudessa muistien osalta) sekä muut tekijät? Toivottavasti E3 selviää.

Nyt on ihan pakko kysyä koska olet viimeksi ostanut käytetyn PC-pelin? Aivan, eli miksi tämä on niin kamalaa konsolin kohdalla mutta PC:n kanssa se on de facto? Jos Sony ei tee samaa, alkaa pelitalot tekemään yksinoikeuspelit X1:lle, kun käytettyjen pelien markkinat ei vie 30% myynnistä. Mä oon itseasiassa kiitollinen tästä uudesta ominaisuudesta! Enää ei kaverit lainaile mun pelejä, joita en sitten ikinä näe enää.
Ensinnäkin PC:lle pelit ovat huomattavasti halvempia. Tämä on todella ikävä suunta ja toivon viimeiseen asti, ettei PS4 tee tätä samaa. Vähän se siltä tosin haiskahtaa, koska EA luopuu online-pass:sta. Minkä takia pelitalot alkaisivat yhtäkkiä tekemään yksinoikeuksia boksille? Tämähän tarkoittaisi pienempiä myyntejä? Boksi ja PS4 ovat arkkitehtuureiltaan hyvin samanlaiset ja pelit on kohtuu helppo portata molemmille alustoille. Eli jos tuota sinun teoriaa viedään pitemmälle, boksille peli myy 10miljoonaa kappaletta ja PS4 7 miljoonaa (30% vähemmän) on se silti 7 miljoonaa myytyä kappaletta. Joka tapauksessa nähtäväksi jää kuinka suuri osa jättää boksin ostamatta, jos PS4 pystyisikin käyttämään käytettyjä pelejä. Nämä kaavat ei ole aina ihan niin yksinkertaisia. Loppuun joudun toteamaan, että olen pahoillani kaveri tilanteestasi, jos se todella on noin surullinen.

Edit.

Oliko suorituskyvystä mitään muuta mainittu kuin tuo muisti?
Ei taida mitään virallista oikein vielä olla. Eiköhän sieltä parin viikon kuluessa saada jonkun sivuston vertailu aikaseksi.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Minkä takia siis olet valmis ostamaan Xbox One:n julkaisussa, mutta PS4 1-2 vuoden kuluttua? Luettelemasi perustelut kohdassa kun suurin osa on vasta myöhemmin tulevia (illumiroom, halot ym) ? Miksi et odota myös Boksin kohdalla 1-2 vuotta ja osta sitten kun nuo alkaa olla ajankohtaisia?

Mainitsemistasi multiplattareista Destiny tulee saamaan exclusive sisältöä juuri PS4:lle. Eli miksi valinta X1 ?
Ohjain. Ohjain. Ohjain. Ohjain.
Mun kädet kipeytyy noin tunnin pelaamisen jälkeen jos kädessä on PS-ohjain. Joudun ihan oikeasti käsittelemään sitä sormenpäillä, se ei mahdu näihin käsiin sitten millään. Mulla mielestäni on ihan normaalin kokoiset kädet. PS3:lle tuli ensimmäinen hyvä "xbox-ohjain" noin 5 vuotta julkistuksen jälkeen. Varmasti menee ainakin se 1-2 vuotta ennen PS4 versiota. Erityisesti kun Sony ilmeisesti siirtyy pois tiedonsiirtostandardista omaan suljettuun.
Moniajo.
Jos jossain pelissä jään jumiin, nousen sohvalta ja menen tietokoneelle katsomaan youtubesta miten siitä kohdasta pääsee läpi. X1 kanssa voin heilauttaa kättä ja nään saman infon nostamatta per...peffaani. Älä silti huolehdi lihomisesta, työssäni saan kuntoilua enemmän kuin tarpeeksi joten sitten kun pääsen pelaamaan, haluan löhötä. En katsele aktiivisesti televisiota, mutta monesti semikiinnostavan jääkiekko/jalkapallo/olympialais/mikävaanurheilu lähetyksen aikana tekisi mieli pelata sen aikaa kunnes tulee taas jännittävää sisältöä siinä urheilulähetyksessä.

Nuo ovat ne juuri julkaisun kohdalla valinnan päättävät seikat. X1 olisi jäänyt ehdottomasti hyllyyn jos siinä olisi ollut always online vaatimus tai hinta olisi ollut 600+ euroa tai jos uusi konsoli olisi ollut vain marginaalinen päivitys vanhaan. Eihän kumpikaan uusista konsoleista keksi pyörää uudestaan. Puhutaan silti marginaaleista. Mutta mun mielestä ostokynnys ylittyy molempien kohdalla, vaikkakin rimaa hipoen.

Ja syynä ei voisi olla ollenkaan se, että kilpailinan leirissä on tehokkaampaa rautaa alla? Tätä on nyt todella mielenkiintoinen seurata, mitä sieltä konepellin alta lopulta löytyy. Villeimmät huhut vie jo muistien osalta pelitilanteessa: PS4 7GB GDDR5 vs X1 5GB DRR3. Mikä on tilanne CPU & GPU (ja todellisuudessa muistien osalta) sekä muut tekijät? Toivottavasti E3 selviää.
Muistin nopeudella tuskin on niin merkittävää etua, mutta tuo muistin määrä kyllä on merkittävä etu. Se jää nähtäväksi miten asiaa tasoittaa Xboxin pilvilaskenta. CPU & GPU on vielä täysin arvailujen varassa. Huhujen mukaan X1 olisi niissä edellä, mutta mulle oikeastaan riittää että ovat aika lähellä toisiaan.

Ensinnäkin PC:lle pelit ovat huomattavasti halvempia. Tämä on todella ikävä suunta ja toivon viimeiseen asti, ettei PS4 tee tätä samaa. Vähän se siltä tosin haiskahtaa, koska EA luopuu online-pass:sta. Minkä takia pelitalot alkaisivat yhtäkkiä tekemään yksinoikeuksia boksille? Tämähän tarkoittaisi pienempiä myyntejä? Boksi ja PS4 ovat arkkitehtuureiltaan hyvin samanlaiset ja pelit on kohtuu helppo portata molemmille alustoille. Eli jos tuota sinun teoriaa viedään pitemmälle, boksille peli myy 10miljoonaa kappaletta ja PS4 7 miljoonaa (30% vähemmän) on se silti 7 miljoonaa myytyä kappaletta. Joka tapauksessa nähtäväksi jää kuinka suuri osa jättää boksin ostamatta, jos PS4 pystyisikin käyttämään käytettyjä pelejä. Nämä kaavat ei ole aina ihan niin yksinkertaisia.

Mä oon maksanu yli 20 euroa konsolipelistä tässä sukupolvessa tasan 3 kertaa. Toki se vaatii sen ettei osta peliä julkaisukuukautena (tai COD:in tapauksessa julkaisuvuotena), mutta en ole nähnyt sitä ongelmana kun pelattavaa riittää paljon enemmän kuin on aikaa pelata.
Tarkoitin yksinoikeuspelejä. Jos sekä Microsoft että Sony tarjoavat pelitalolle 1 miljoonaa taalaa yksinoikeudesta, kannattaa pelitalon tehdä peli konsolille jossa käytetyt pelit eivät muodosta 30% pelimyynnistä (joissain tapauksissa se prosentti on 50%, mutta silloin vika on pelitekijässäkin, mitäs tekivät niin lyhyen pelin ilman uudelleenpeliarvoa). Oletuksena toki että konsoleita on myyty sama määrä.

Käytettyjen pelien toimimattomuus ei ehkä olekaan ihan niin mustavalkoinen kuten on ymmärretty:
You Will Be Able To Trade Xbox One Games Online, Microsoft Says [Update]
MS vaan mokasi totaalisesti tämän julkaisun, olisihan tuonkin asian voinut kertoa ennen paskamyrskyn nousua. Mun mielestä on erittäin hyvä että GameStop pudotetaan välistä ja GS:n kate jakaantuu pelitalon ja pelin myyvän pelaajan välille.

Loppuun joudun toteamaan, että olen pahoillani kaveri tilanteestasi, jos se todella on noin surullinen.

No ei tilanne ole niin surullinen kuin luulet. On mullakin tossa mm harjateräskatkaisin, smirgeli ja (auton)akkulaturi joista mulla ei ole mitään muistikuvaa keneltä olen lainannut, joten eiköhän noi pelienkin katoamiset ole ihan inhimillisiä tapauksia :)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Jep. Ps4 tulee tähän talouteen. Varmistu sekin vaikka aika varmaa se oli jo ennen xboksin julkasua ihan sonyn pelisarjojen takia ja omasta mielestä paljon paremman ohjaimen takia.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kaveri se jaksaa kaivella internetin syövereistä "boksi vastaisia" uutisia. Rauhotu nyt jo ton fanittamisen kanssa.

Ei niitä tarvitse sen kummemmin kaivella. Pomppaavat kyllä esille uutisotsikoina ihan itsestään. Voit aloittaa harjoittelun vaikka täältä: Hottest Game News & Rumors | N4G

Kyse on siitä, miten täydellisesti Microsoft epäonnistui julkistuksessaan. Kaikki pelot osoittautuivat muodossa jos toisessa aiheellisiksi. Tärkeintä on huomata etteivät pelit ole enään fokus numero 1.

"And here's the bombshell:

Kotaku: If I’m playing a single player game, do I have to be online at least once per hour or something like that? Or can I go weeks and weeks?

Harrison: I believe it’s 24 hours.

Kotaku: I’d have to connect online once every day.

Harrison: Correct."

Lähde: Xbox One Does Require Internet Connection, Can't Play Offline Forever

#Dealwithit
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Itselleni jäi hieman epäselväksi tuo kinect homma. Sen on pakko olla kytkettynä ilmeisesti okei, mutta voiko valikoita sun muita käyttää pädillä niinkuin nyttenkin?

Vähän hullulta tuntuis että konsolia on myös pakko ohjata puheella.
 
Ylös Bottom