Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PS4, Xbox One, Wii U - 8. sukupolven konsolit

Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tietysti voi aina miettiä mikä rooli tällä keskustelulla on.

Ainakin joskus näissä konsolisotaketjuissa puitiin kovasti siitä mikä tuleva konsoli "voittaa sodan", nyt näyttäisi vahvasti siltä, että tämä spekulointi kärkisijasta on ratkennut, ps4 vie, xboxgone seuraa perässä ja WiiU vikisee. Ehkä tästä ollaan tällä kertaa suhteellisen yksimielisiä koska isompaa keskusteua aihesta ei ole. Suomessa xboxgone myy tietysti tänä vuonna nolla kappaletta, mutta ajattelen laajemmin eurooppaa ja amerikkaa.

Epäilemättä konsolisodan mielenkiintoisin laite on xboxgone, ainakin minulle, ei niinkään kameran takia, vaan TV lisäfunktioiden takia. Se näyttäisi olevan ainoa isompi erotteleva ei peleihin liittyvä ominaisuus ps4/xboxgone välillä. Kinectin ominaisuuksia sony pystynee rajoutetusti kopioimaan lisäkamerallaan. Valitettavasti vaan kaikki nää lisukkeet ovat johtaneet siihen että pelitehossa kehnompi laite on kalliimpi.

Saadaanko Suomeen sitten jotain konkreettista iloa tästä TV puolesta vai jääkö sekin vain lisähinnassa suomalaisten maksettavaksi mutta amerikkalaisten nautittavaksi, jää nähtäväksi. Ihan kokeeksikkin xboxgonen voisi ostaa jos/kun TV puolesta jotain konkreettista iloa alkaa syntyä, peliteholla en valitettavasti osaa xboxgonea itellseni enää perustella.

Edit: korjasin terminologiaa...
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tietysti voi aina miettiä mikä rooli tällä keskustelulla on.

Ainakin joskus näissä konsolisotaketjuissa puitiin kovasti siitä mikä tuleva konsoli "voittaa sodan", nyt näyttäisi vahvasti siltä, että tämä kisa on ratkennut, ps4 vie, xboxgone seuraa perässä ja WiiU vikisee. Ehkä tästä ollaan tällä kertaa suhteellisen yksimielisiä koska isompaa keskusteua aihesta ei ole. Suomessa xboxgone myy tietysti tänä vuonna nolla kappaletta, mutta ajattelen laajemmin eurooppaa ja amerikkaa.

Epäilemättä konsolisodan mielenkiintoisin laite on xboxgone, ainakin minulle, ei niinkään kameran takia, vaan TV lisäfunktioiden takia. Se näyttäisi olevan ainoa isompi erotteleva ei peleihin liittyvä ominaisuus ps4/xboxgone välillä. Kinectin ominaisuuksia sony pystynee rajoutetusti kopioimaan lisäkamerallaan. Valitettavasti vaan kaikki nää lisukkeet ovat johtaneet siihen että pelitehossa kehnompi laite on kalliimpi.

Saadaanko Suomeen sitten jotain konkreettista iloa tästä TV puolesta vai jääkö sekin vain lisähinnassa suomalaisten maksettavaksi mutta amerikkalaisten nautittavaksi, jää nähtäväksi. Ihan kokeeksikkin xboxgonen voisi ostaa jos/kun TV puolesta jotain konkreettista iloa alkaa syntyä, peliteholla en valitettavasti osaa xboxgonea itellseni enää perustella.

Oikeastaan ei ole merkin merkkiä siitä, että kisa olisi ratkennut. Sen sijaan kaikki viittaa siihen, että kisa ei ole vielä edes alkanut.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tottakai kisa ei ole vielä alkanut, vaikka WiiU juokseenkin jäniksenä. :D
Tarkoitin kisalla siis tätä spekulointia siitä kuka vie voiton. Editoin ettei tarvi enempää nokkeloida.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Pakko ottaa kiinni tähän! Itse en voisi kuvitellakaan, että hankkisin pelini ainakaan vielä tässä sukupolvessa digitaalisina! Syitä on oikeastaan kaksi: ensiksi se, että digitaalijulkaisuja en käytännössä voisi myydä eteenpäin ja toiseksi se, etten viitsi odotella, että se parinkymmenen gigan kokoinen peli valuu kaapelia pitkin, en vaikka latauksen saisi suorittaa valmiiksi ennen julkaisupäivää. Se sähkökin maksaa, mikä siinä kuluu, kun konsolin pitää olla puoli päivää päällä lataamassa.

Offtopic mutta menköön. Olet toki säästänyt rahaa, kun olet vienyt pelejä Gamestopiin, mutta tuo ei missään nimessä ole paras paikka viedä pelejä vaihtoon. Gamestopin hinnat ovat varsin kalliita, eivätkä he hyvitä vähänkään vanhemmista peleistä juuri mitään. Järkevämpää varmasti olisi viedä pelit johonkin muuhun pelikauppaan, myydä huuto.netissä tai vaikka täällä KonsoliFINissä.

Yhdyn aikaisempien mielipiteeseen siitä, että pakotetussa digilataamisessa olisi ollut puolensa. Ensinnäkin se ei ole kiveen kirjoitettu etteikö digijulkaisuja voisi joskus myydä eteenpäin. Lainaamaan olisi ainakin pystynyt "perheen" kesken. Kokonaan digijakeluun siirtyminen olisi mahdollisesti myös painanut pelien hintoja alas, vertaa Steam. Hidas lataaminen on tietysti verkon nopeudesta kiinni, mutta kulminoituu vielä PS3:lla aika radikaalisti (tässä Xbox 360 on ollut selkeästi parempi). Uskon, että lataukset, päivitykset ynnä muut valuvat aika paljon rivakammin PS4:llä. Niin kuin on jo todettu, tulevassa sukupolvessa pelejä pystyy latamaan ennakkoon ja jopa pelaamaan, vaikka lataus olisi vielä kesken (muistanko väärin? oliko se kesken asennuksen?). Sähkö toki maksaa, mutta niin maksaa matkustaminen pelikauppaankin, oli se sitten omalla autolla tai julkisilla. Tähän ei käy argumentiksi "asun pelikaupan vieressä", sillä kaikki eivät varmastikaan asu.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Offtopic mutta menköön. Olet toki säästänyt rahaa, kun olet vienyt pelejä Gamestopiin, mutta tuo ei missään nimessä ole paras paikka viedä pelejä vaihtoon. Gamestopin hinnat ovat varsin kalliita, eivätkä he hyvitä vähänkään vanhemmista peleistä juuri mitään. Järkevämpää varmasti olisi viedä pelit johonkin muuhun pelikauppaan, myydä huuto.netissä tai vaikka täällä KonsoliFINissä.

Yhdyn aikaisempien mielipiteeseen siitä, että pakotetussa digilataamisessa olisi ollut puolensa. Ensinnäkin se ei ole kiveen kirjoitettu etteikö digijulkaisuja voisi joskus myydä eteenpäin. Lainaamaan olisi ainakin pystynyt "perheen" kesken. Kokonaan digijakeluun siirtyminen olisi mahdollisesti myös painanut pelien hintoja alas, vertaa Steam. Hidas lataaminen on tietysti verkon nopeudesta kiinni, mutta kulminoituu vielä PS3:lla aika radikaalisti (tässä Xbox 360 on ollut selkeästi parempi). Uskon, että lataukset, päivitykset ynnä muut valuvat aika paljon rivakammin PS4:llä. Niin kuin on jo todettu, tulevassa sukupolvessa pelejä pystyy latamaan ennakkoon ja jopa pelaamaan, vaikka lataus olisi vielä kesken (muistanko väärin? oliko se kesken asennuksen?). Sähkö toki maksaa, mutta niin maksaa matkustaminen pelikauppaankin, oli se sitten omalla autolla tai julkisilla. Tähän ei käy argumentiksi "asun pelikaupan vieressä", sillä kaikki eivät varmastikaan asu.

Olet ihan oikeassa, että GS ei varmasti ole se tuottoisin paikka myydä/vaihtaa pelejä, mutta helpoin se on ainakin. Olen toki tietoinen, että voisin peleistäni saada 5-10 €/kpl enemmän, jos möisin niitä täällä tai huuto.netissä, mutta sen ostajan löytäminen ei ole aina helppoa. Lisäksi postitukset ja "kasvottomat" asiakkaat vähän arveluttavat. Olen muuten yrittänyt täällä KFINissä myydä pian käyttämättömiksi jääviä PS3-soittimia ja musapelejä jo useamman kuukauden ilman kiinnostusta...Olet oikeassa, että digijakelu helpottaa tiettyjä asioita ja GSssa asiointiinkin kuluu polttoainetta, mikään ei ole lopulta ilmaista. Täällä Hyvinkäällä GS vaan sattuu sijaitsemaan samassa kauppakeskuksessa kuin pääsääntöinen ruokakauppanikin, joten pelibisnekset hoituvat kauppareissun yhteydessä vaivattomasti :)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Olet ihan oikeassa, että GS ei varmasti ole se tuottoisin paikka myydä/vaihtaa pelejä, mutta helpoin se on ainakin. Olen toki tietoinen, että voisin peleistäni saada 5-10 €/kpl enemmän, jos möisin niitä täällä tai huuto.netissä, mutta sen ostajan löytäminen ei ole aina helppoa. Lisäksi postitukset ja "kasvottomat" asiakkaat vähän arveluttavat. Olen muuten yrittänyt täällä KFINissä myydä pian käyttämättömiksi jääviä PS3-soittimia ja musapelejä jo useamman kuukauden ilman kiinnostusta...Olet oikeassa, että digijakelu helpottaa tiettyjä asioita ja GSssa asiointiinkin kuluu polttoainetta, mikään ei ole lopulta ilmaista. Täällä Hyvinkäällä GS vaan sattuu sijaitsemaan samassa kauppakeskuksessa kuin pääsääntöinen ruokakauppanikin, joten pelibisnekset hoituvat kauppareissun yhteydessä vaivattomasti :)

Kun itse siirryin PC-puolelle, niin harmittaa kun ei voi myydä pelejä eteenpäin. Itselläkin löytyy GS läheltä, ja on tullut monta kertaa saatua uusi peli ainakin omassa mielessä pilkkahintaan, kun on vienyt vanhoja pelejä samalla vaihtoon. GS:n edut ovat tosiaan nuo yllä mainitsemasi, se on niin vaivatonta viedä vaan vanhat pelit käsistään pois sinne. Lisäksi hinnat tulee suoraan koneelta, myyjä ei ala hypistelemään peliä ja heitä päästään vaihtoarvoa (ja mahdollisesti vielä naamavärkkisi perusteella). Varmaan monesta pelistä olisin saanut paremman hinnan kilpailuttamalla, mutta en todellakaan halua nähdä extravaivaa joidenkin hassujen eurojen tähden (ei ne erot oikeasti päätä huimaa). Jos vaihtoehto on lojuttaa peliä hyllyssä niin ettei siitä saa euroakaan, niin valinta ei ole ollut vaikea. Vanhoista peleistä on kertynyt vaihtoarvoa useita satoja euroja kaikkiaan. Ja tosiaan tuotteista, joille ei minulle ole enää mitään arvoa, kun olen pelin pelannut läpi.

Eli kun pelaamisen kustannuksia pohditaan tässä sukupolven vaihdoksessa tarkkaan, niin ei tule todellakaan unohtaa käytettyjen pelien vaihtoarvo-aspektia. Varsinkaan usein pelejä ostavien kohdalla.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Jos nuo Neogafin huhut pitävät paikkaansa ja todellakin mentäisiin mm. CoD Ghost (jonka pitäisi olla naimisissa MS:n kanssa) X1 720p vs. PS4 1080p niin tehoerot ovat juuri sellaisia, mitä jo keväästä asti on paperilla lukenut. Vaikea tosin vielä uskoa, että tuo ero olisi heti noin suuri, vaan pikemminkin vuosien päästä havaittavissa, kun koneista aletaan repiä kaikki irti.

Keväästä lähtien on oletettu, että PS4 on hivenen tehokkaampi. Mutta jos tehoero konkretisoituu julkaisussa siten, että toisella pelit pyörii 720p ja toisella 1080p, niin se on valtaisa pommi. Kukaan ei ole tuota keväästä asti odottanut.

Onko näissä kekkereissä ikinä käynyt niin, että graafiset erot ovat kasvaneet sukupolven aikana? Esim nykyisessä sukupolvessa ei ole tällaista näkynyt, vaikka PS3:n julkaisun jälkeen saatiin kuulla kyllästymiseen asti mantraa; "kunhan ne oppii ohjelmoimaan tälle laitteelle niin sitten räjähtää". Kyllä ne alustojen erot mitkä julkaisussa nähdään, tulevat säilymään melkojohdonmukaisina koko sukupoven.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Nyt on ruvennut tippumaan tietoja siitä, minkä kokoisia asennuksia PS4:llä oikeasti onkaan. CoD: Ghosts esimerkiksi on 49 gigaa ja Killzone taisi olla jotain 40 gigaa. Kyllä se 500 gigan levyn täyttyy varsin nopeasti monella, niinkuin arvelinkin...
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Keväästä lähtien on oletettu, että PS4 on hivenen tehokkaampi. Mutta jos tehoero konkretisoituu julkaisussa siten, että toisella pelit pyörii 720p ja toisella 1080p, niin se on valtaisa pommi. Kukaan ei ole tuota keväästä asti odottanut.

Onko näissä kekkereissä ikinä käynyt niin, että graafiset erot ovat kasvaneet sukupolven aikana? Esim nykyisessä sukupolvessa ei ole tällaista näkynyt, vaikka PS3:n julkaisun jälkeen saatiin kuulla kyllästymiseen asti mantraa; "kunhan ne oppii ohjelmoimaan tälle laitteelle niin sitten räjähtää". Kyllä ne alustojen erot mitkä julkaisussa nähdään, tulevat säilymään melkojohdonmukaisina koko sukupoven.

Edelleenkään pelkkä resoluutio ei kerro millä tasolla graafisissa eroissa mennään. Eli teoriittinen hyvin pieni mahdollisuus on, että ps4:n versiossa hahmot on vaikka hyvinkin low-polyja, verrattuna vaikkapa Xbox Onen versioon, tai että maastosta ei löydy lähellekkään niin paljon yksityiskohtia. Resoluutio itsessään ei siis kerro vielä mitään, vaikka jotainhan se todellisuudessa laitteiden eroista kertookin.

Eli voitaisiin puhua vaikkapa ihan ennakkomarkkinoinnista, jossa pelkillä numeroilla leikkimällä saataisiin tietty alusta kuulostamaan paremmalta. En siis kerro mitään faktoja, vaan ihan "teoreettisiä esimerkkejä". Näin tuskin silti tulee olemaan, kun kehittäjä on kuitenkin monialusta-pelitalo.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Nyt on ruvennut tippumaan tietoja siitä, minkä kokoisia asennuksia PS4:llä oikeasti onkaan. CoD: Ghosts esimerkiksi on 49 gigaa ja Killzone taisi olla jotain 40 gigaa. Kyllä se 500 gigan levyn täyttyy varsin nopeasti monella, niinkuin arvelinkin...

On muuten aikamoisia siivuja. Onko jo tiedossa kuinka paljon käyttöjärjestelmä haukkaa tuosta 500 gigasta, vai oliko erillisellä muistilla?
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Tarkoitin downgrade kommentilla sitä että onko koskaan luvattukkaan ghostin pyörivän xboxgonella 1080p.
Vielä E3 messujen tiimoilla IW kommentoi seuraavanlaisesti: Call of Duty: Ghosts runs at 1080p and 60fps on Xbox One and PS4

Keväästä lähtien on oletettu, että PS4 on hivenen tehokkaampi. - - Kukaan ei ole tuota keväästä asti odottanut.

Jonathan Blow twiittasi X1:n julkistuksen jälkeen miten seuraavan sukupolven tehoerot ovat oletettuja merkittävämmät. Joko hän otti esimerkiksi skenaarion missä pelit pyörivät heikommalla resoluutiolla toisella laitteella (1080p vrt. 720p) tai missä pelit pyörivät alemmalla ruudunpäivityksellä (60fps vrt. 30fps). Pointti on, että tämä oli tiedossa. Tästä huolimatta useat harrastelija pelaajat jaksoivat kommentoida miten tulevien konsolien tehoero on pienempi kuin nykyisessä sukupolvessa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Jonathan Blow twiittasi X1:n julkistuksen jälkeen miten seuraavan sukupolven tehoerot ovat oletettuja merkittävämmät. Joko hän otti esimerkiksi skenaarion missä pelit pyörivät heikommalla resoluutiolla toisella laitteella (1080p vrt. 720p) tai missä pelit pyörivät alemmalla ruudunpäivityksellä (60fps vrt. 30fps). Pointti on, että tämä oli tiedossa. Tästä huolimatta useat harrastelija pelaajat jaksoivat kommentoida miten tulevien konsolien tehoero on pienempi kuin nykyisessä sukupolvessa.
No edelleenkään mä en vieläkään puhuisi merkittävistä eroista. Eroahan niissä on paperilla todella paljon, mutta voihan se olla, ettei pelaajia oikeasti kiinnosta niin paljoa, mitä annetaan ymmärtää.

Voihan se olla, että Microsoftin vuosisadan kusetus onkin se, että parin sadan laitetta myydään ennätysvoitolla.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Keväästä lähtien on oletettu, että PS4 on hivenen tehokkaampi. Mutta jos tehoero konkretisoituu julkaisussa siten, että toisella pelit pyörii 720p ja toisella 1080p, niin se on valtaisa pommi. Kukaan ei ole tuota keväästä asti odottanut.

Hivenen on aika lievä ilmaisu. Siis nimenomaan paperilla PS4 vie X1:tä selvästi (en muista milloin arkkitehtuuri-ratkaisut ensimmäisen kerran vuotvati, taisi itse asiassa olla jo talven aikana. Keväällä ne nyt oli jo ainakin tulleet). Eikä niissä puhuta mistään muutaman prosentin teoreettisista eroista.

Se onkin sitten aivan toinen tarina, konkretisoituuko tehoero millään tavalla. Itse en ainakaan uskonut, että se jo ensimmäisissä multiplattareissa näyttelisi näin suurta roolia, mitä nyt ollaan huhuttu. Ja korostus edelleen siihen, jos tuo huhu nyt edes pitää paikkaansa.

Edit.
No edelleenkään mä en vieläkään puhuisi merkittävistä eroista. Eroahan niissä on paperilla todella paljon, mutta voihan se olla, ettei pelaajia oikeasti kiinnosta niin paljoa, mitä annetaan ymmärtää.

Niin siis minä ainakin olen puhunut koko ajan eroista tehoissa, jossa erot ovat todellakin merkittävät. En ota kantaa siihen, onko sillä minkäänlaista vaikutusta esimerkiksi myynteihin/menestykseen.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Julkaisussa CODin tapauksessa tehoero selityisi sillä, että Xbonelle on hankalampi esramin takia ohjelmoida. Tai ei sen vuoksi vaan kun mikkiksen ajurit ei kunnolla pelitä tuon kanssa niin joutuu pelitalot sitte käsin rakentamaan ite jonku systeemin. Korjaantunee. Ehkä.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ainakin joskus näissä konsolisotaketjuissa puitiin kovasti siitä mikä tuleva konsoli "voittaa sodan", nyt näyttäisi vahvasti siltä, että tämä spekulointi kärkisijasta on ratkennut, ps4 vie, xboxgone seuraa perässä ja WiiU vikisee.
Ja tämän perusteella voidaankin pitää jo lähes takuuvarmana asiana, että plösö ei tule tälläkään kertaa oikeasti "viemään". Nörttipoikien ennustukset/toiveet/märät unet kun eivät ole vielä koskaan osuneet kohdilleen todellisen lopputuloksen kanssa.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ja tämän perusteella voidaankin pitää jo lähes takuuvarmana asiana, että plösö ei tule tälläkään kertaa oikeasti "viemään". Nörttipoikien ennustukset/toiveet/märät unet kun eivät ole vielä koskaan osuneet kohdilleen todellisen lopputuloksen kanssa.

Vaikka paperilla Xbox näyttääkin vielä heikommalta, niin jotenkin uskon, että Microsoftilla ei ole kaikki paukut vielä käytetty, vaan jonkun Gaikain tapaisen palvelun lisäksi on tulossa paljon muutakin.
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Ja tämän perusteella voidaankin pitää jo lähes takuuvarmana asiana, että plösö ei tule tälläkään kertaa oikeasti "viemään". Nörttipoikien ennustukset/toiveet/märät unet kun eivät ole vielä koskaan osuneet kohdilleen todellisen lopputuloksen kanssa.

Kiitos syvällisestä pohdinnastasi. Lupaan antaa sille sen arvon mikä sille kuuluu. :rolleyes:
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Kiitos syvällisestä pohdinnastasi. Lupaan antaa sille sen arvon mikä sille kuuluu. :rolleyes:
Toivotaan näin. Kymmenen vuoden päästä sinunkin on hyvä sitten taas miettiä mikä meni pieleen, kun ennakkoon varmaksi voittajaksi veikkaamasi plösö ei sitten lopulta pärjännytkään... ;)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Heitä toki oma ennustuksesikin kehiin jotta on vielä enemmän jännitettävää. ;)
 
Vastaus: PS4, Xbox One, Wii U, Seuraavan sukupolven teknologia

Julkaisussa CODin tapauksessa tehoero selityisi sillä, että Xbonelle on hankalampi esramin takia ohjelmoida.

Siis jännittävän tilanteesta tekisi se, että toisella konsolilla olisi nopeampi näytönohjain, joka rusentaisi bittejä tosi teholla, mutta sitä rajoittaisi hitaampi muisti jota kompensoidaan eSRAM-ratkaisulla. Ja toisella olisi vähän vähemmän tehokas näytönohjain mutta vastaavasti nopeampi muisti, joka ruokkii GPU:ta vauhdikkaammin kuin tämä ehtii hyödyntää.

Mutta nyt onkin niin hassusti, että yhdellä konsolilla on nopeampi näytönohjain ja nopeampi muisti. Ja toisella on hitaampi näytönohjain ja eSRAM-ratkaisu joka tekee tosi hankalaksi tuottaa 1080p-kuvaa korkeilla detaljeilla. Xbonen omistajat saavat siis tottua tässä sukupolvessa joko 720p- tai 900p-grafiikoihin.
 
Ylös Bottom