Vastaus: Dragon Age: Origins [X360 @ 5.11.2009]
Itse tartun tähän OT:n sen verran, että mielestäni kummassakin on puolensa. Tuo ~30h on täysin riittävästi, jos se on hyvin tehty ja siinä on uudelleen pelattavaa. Niinkuin Mass Effectissä oli ja varmaan 2 vielä enemmänkin. Tosin 2:ssa on sivutehtävissä enemmän pelattavaa joten voi sitten olla vähän enemmänkin kuin ~30h, mutta se mielestäni riittää. Roolipelissä sellainen 20h on mielestäni suht. minimi, mutta sen päälle kaikki on vain plussaa, mutta ei välttämätöntä.
Mass Effect muutenkin tavoittelee juuri enemmän elokuvamaisuutta ja Dragon Age mielestäni jotenkin "kirjamaisuutta", joten sinällään tosiaan erilaiset lähtökohdat. Hyvät kuitenkin molemmat ovat.
edit: DA:sta puhtaasti, että taidan vältellä nyt pari päivää kaikkea peliin liittyvää ja palaan asiaan sitten kun olen pelannut 3-4päivää, joten palaillaan asiaan silloin
Tuosta arvostelusta kimmokkeena tuli mieleeni mielenkiintoinen vertailu. Nyt jo tiedämme, että Mass Effect 2 tulee olemaan suurin piirtein ykkösen pituinen (~30h). Gameplay-videot ovat taasen osoittaneet, että grafiikka on todella mannaa ja räiskintä hiotun näköistä.
Tavallaan tässä herää pakostikin mieleen, että ottaisinko kuitenkin mieluummin Mass Effect 2:n huonommilla grafiikoilla ja ehkä tönkömmillä kontrolleilla, jos saisin pelin pituuden tuplana? Ideaalimaailmassa tällaista kaksinjaottelua ei ehkä tarvitsisi tehdä, mutta käytännössä edelleen kyllä. Tietenkään pelin pituuskaan ei ole mikään itseisarvo (kuten ei grafiikkakaan), mutta olettaen että sisältö olisi yhtä hyvää kuin Mass Effectin 30 tunnissa, ottaisin sitä kyllä mieluusti tuplaten ja grafiikat uhraten. Se universumi on vain niin kiinnostava ja täynnä tarinoita, että lähes mikä tahansa tuntimäärä tuntuu kuitenkin vain pintaraapaisulta.
Tulen toki kunnioittamaan tekijätiimin näkemystä. Kaikesta päätellen Mass Effect 2 tulee olemaan todella elokuvamainen ja roolipeliksi äärimmäisen hiottu kokonaisuus. Dragon Age taasen on se rumempi veli, joka paikkaa presentaation heikkouksiaan puhtaasti (laadukkaan) sisällön määrällä. Ehkä Bioware tarjoaa näin jokaiselle jotakin? Erilaiset pelit tulossa näistä kahdesta..
Itse tartun tähän OT:n sen verran, että mielestäni kummassakin on puolensa. Tuo ~30h on täysin riittävästi, jos se on hyvin tehty ja siinä on uudelleen pelattavaa. Niinkuin Mass Effectissä oli ja varmaan 2 vielä enemmänkin. Tosin 2:ssa on sivutehtävissä enemmän pelattavaa joten voi sitten olla vähän enemmänkin kuin ~30h, mutta se mielestäni riittää. Roolipelissä sellainen 20h on mielestäni suht. minimi, mutta sen päälle kaikki on vain plussaa, mutta ei välttämätöntä.
Mass Effect muutenkin tavoittelee juuri enemmän elokuvamaisuutta ja Dragon Age mielestäni jotenkin "kirjamaisuutta", joten sinällään tosiaan erilaiset lähtökohdat. Hyvät kuitenkin molemmat ovat.
edit: DA:sta puhtaasti, että taidan vältellä nyt pari päivää kaikkea peliin liittyvää ja palaan asiaan sitten kun olen pelannut 3-4päivää, joten palaillaan asiaan silloin