Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Xenoblade Chronicles

Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

Maanantaina peli lähtenyt tulemaan jo minulle päin briteistä. Jos vaikka hyvällä tuurilla tulisi perjantaiksi :)

Odotan peliä kyllä innolla. Olen jo vuosia tuskastellut hyvien jrpg pelien puutteessa. Toisaalta maku muuttunut aikuistuessa myös. Kaikki kliseiset teinihömpät ei enää kelpaa. No, Xenoblade ei siltä vaikuta. Ja tässä pelissä on ominaisuus joka on kuin minulle tehty: Isojen alueiden tutkiminen. Peleissä yksi suurimpia kiinnostuksen kohteitani on aina ollut seikkailu, ympäristöjen tutkiminen. Valitettavan vain harvoin nykyään tulee pelejä millekään laitteella jotka minua tässä suhteessa kiinnostaisi. Seikkailu on vähentynyt ja jos sitä on, ovat ympäristöt mielikuvituksettomia ja tylsiä, tehokoneilla vieläpä pahimmillaan sitä samaa harmaanruskeata mössöä. Mielenkiintoiset ympäristöt on minulle se suurin vahvuus tässä pelissä, mutta myös muuten tuntuu kuin vihdoin vuosien tauon jälkeen joku uskaltaa tehdä oikeasti massiivisen ja mielikuvituksellisen pelin, josta myös löytyy syvyyttä. Toisaalta vähän pelkään ettei peli menisi liiankin suureksi säätämiseksi.
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

Maanantaina peli lähtenyt tulemaan jo minulle päin briteistä. Jos vaikka hyvällä tuurilla tulisi perjantaiksi :)

Odotan peliä kyllä innolla. Olen jo vuosia tuskastellut hyvien jrpg pelien puutteessa. Toisaalta maku muuttunut aikuistuessa myös. Kaikki kliseiset teinihömpät ei enää kelpaa. No, Xenoblade ei siltä vaikuta. Ja tässä pelissä on ominaisuus joka on kuin minulle tehty: Isojen alueiden tutkiminen. Peleissä yksi suurimpia kiinnostuksen kohteitani on aina ollut seikkailu, ympäristöjen tutkiminen. Valitettavan vain harvoin nykyään tulee pelejä millekään laitteella jotka minua tässä suhteessa kiinnostaisi. Seikkailu on vähentynyt ja jos sitä on, ovat ympäristöt mielikuvituksettomia ja tylsiä, tehokoneilla vieläpä pahimmillaan sitä samaa harmaanruskeata mössöä. Mielenkiintoiset ympäristöt on minulle se suurin vahvuus tässä pelissä, mutta myös muuten tuntuu kuin vihdoin vuosien tauon jälkeen joku uskaltaa tehdä oikeasti massiivisen ja mielikuvituksellisen pelin, josta myös löytyy syvyyttä. Toisaalta vähän pelkään ettei peli menisi liiankin suureksi säätämiseksi.

Heh, my thoughts exactly!
Kait se pitää itekin tilata heti, ihan jo sen takia että viitsivät tännepäin palloa pelin tuoda.
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

Eh? Onko tuosta tullut jo jonkin sortin postia vai jättävätkö vain ilmoituksen viime tinkaan? Tuolta kun se on omakin ollut ennakkotilauksessa jo ties kuinka pitkään mutta yhä näin julkaisun alla näyttäisi olevan voimassa, postikuluinakin ihan "Shipping (Royal Mail - Europe - 3 to 5 business days)", ja tuskin tuo kontrollerinkaan kera yli kiloon nousee?
En ole itse mitään postia saanut, mutta internetin syöverit huhuilivat siihen malliin, että näin olisi. Pitää vain toivoa, että posti saapuisi loppujen lopuksi perille. :)
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

En ole itse mitään postia saanut, mutta internetin syöverit huhuilivat siihen malliin, että näin olisi. Pitää vain toivoa, että posti saapuisi loppujen lopuksi perille. :)
Ainahan ne Internetin syöverit milloin mitäkin huhuilevat mutta tiistaina ainakin lähti todistetusti yksi tuollainen matkaamaan kylmää Pohjolaamme kohti. Eli toimittavat kyllä mutta perillesaapumista toki pitää vielä odotella. Jos/kun Murphyn lakien mukaan menee, tuskinpa tuota sinänsä ilahduttavan aikaisesta postituksesta huolimatta vielä huomenna näkee...
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

Laittakaahan kokemuksia ja tuntemuksia pelistä kuka sitä pelaamaan tänään pääsee.

Ite laitan illemmalla yhteenvedon ensituntemuksista : )
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

Jeps, harmi.. posti toi kaikkea muuta kuin Xenobladen. Kahdesta paikkaa tuli tilattua, eikä kumpikaan pystynyt toimittamaan ajoissa. Nice.
No posti toi muutaman Saturn pelin, joka vähän lieventää pettymystä. =)
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

No nyt on peliä takana reilut 3 tuntia ja voin jotain pieniä esiherkkuja kertoa pelistä. Pistän tukkimiehen kirjanpidolla omia huomioita alkuvaiheesta, ilman spoilereita tietysti.

- Jaappaninkielinen ääninäyttely on erittäin hyvää.
- Päähahmo ja hänen paras kaverinsa ovat erittäin kiinnostavia hahmoja. Varsin hauskoja keskusteluja jo tullut.
- Maailma on iso ja tutkittavaa/kerättävää riittää.
- Erittäin paljon sivutehtäviä.
- Alueiden skippaus tosi iso hyöty. Ei tarvitse kävellä kylään jos ei halua.
- Varusteita tuntuu olevan aika paljon ja ne vaikuttavat hahmojen ulkoiseen vaatetukseen näkyvästi.
- Peli on erittäin nättiä katseltavaa.
- Haastetta tuntuu olevan ihan tarpeeksi, kartalla on aina muutama pahempi örkki joita ei vielä alkuvaiheessa voi oikein voittaa, vaan täytyy palata myöhemmin kun aseet/suojat/levelit paranneltu.
- Taistelut omaan mieleen ehkä liiankin sekavia, varsinkin pelin edetessä taisteluihin tulee koko ajan lisää ulottuvuuksia ja ainaki itellä kestää hetken oppia kaikki kiemurat.

Siinäpä noita havaintoja. Vaikea vielä sanoa juonesta mitään kun ei hirveesti ole tullut pelattua. Alkuasetelma on kuitenkin erittäin kiinnostava.
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

Muutamana päivänä olen peliä ehtinyt pelailemaan arvostelua varten ja täytyy sanoa, että olen positiivisesti yllättynyt. Joskus vastaan tulee peli, josta tietää jo heti alkumetreillä, että kyseessä on laadukas teos. Xenoblade on juuri sellainen peli. Jo ensimmäisiä askeleita ottaessa tuli tunne, että pelillä on paljon kaikkea hyvää tarjottavana ja mitä pidemmälle pelissä on edennyt, tunne on vain voimistunut.

Graafisesti peli ottaa kivasti irti Wiin raudasta ja ympäristöt ovat mukavan massiivisia. Tekemistä riittää paljon sivutehtävien ja pääjuonen parissa - lisäksi mukana on kaikkea pikkukivaa näpertämistä aseiden ja varusteiden kanssa jne. Ohjattavuus toimii niin kuin pitääkin ja mukavasti kameraa voi säädellä enemmän kuin tämän genren peleissä yleensä (kameran etäisyyttä hahmosta voi itse säätää jne). Taistelusysteemikin on osoittautunut toimivaksi, enkä vielä ole tainnut edes kaikkia hienouksia täysin sisäistää.

Tässä vaiheessa voi todeta, että Xenoblade vaikuttaa parhaalta jrpg:ltä vuosiin ja on ehdottomasti ostamisen arvoinen, jos vähääkään genre kiinnostaa. The Last Storylla on näytön paikka, jos mielii konsolin parhaaksi ropeksi.
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

Eipä tullut tännekään postissa, vaikka maanantaina oli jo lähetetty. No, osasin olla odottamatta liikoja. Ensi viikolla sitten ja viikonlopun voisi vaikka jatkaa Ocarina 3D:tä, jos vaikka saisi sen läpi ennen Xenobladea. Voi nimittäin olla että ei paljon muille peleille aikaa ihan hetkeen jää.
 
Minäkin olen kolmisen tuntia ehtinyt pelata ja komppaan täysin edellisiä. Ensivaikutelma lupaa TODELLA hyvää peliä, mikä on sangen mukavaa näin ropejen suurkuluttajan vinkkelistä. Ostakkee hyvät ihmiset, ostakkee!
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

Olikin sitten ensimmäinen täysihintainen peli, jonka Wiille tilasin. Pari vuotta pärjättiin alelaari-kamalla sekä WiiWarella ja VirtuaConsolella, mutta nyt alkoi kiinnostamaan aivan liikaa. Ahvenanmaalta sai 40 euroon, mikä on oikein passeli hinta.
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

- Taistelut omaan mieleen ehkä liiankin sekavia, varsinkin pelin edetessä taisteluihin tulee koko ajan lisää ulottuvuuksia ja ainaki itellä kestää hetken oppia kaikki kiemurat.
Kiitoksia havainnoista! Todella hyvältä kuulostaa jo pelkästään noiden varusteiden ja sivutehtävien kannalta. Vähän tuo taistelu kieltämättä vielä arveluttaa ja olen ymmärtänyt, että se olisi ehkä vähän FFXII:n kaltaista reaaliaikaista sähel... ummm... toimintaa? Kai siinä kuitenkin vihujen hiparit tippuvat tasaisesti ja turhempia kikkailematta?
 
Vähän tuo taistelu kieltämättä vielä arveluttaa ja olen ymmärtänyt, että se olisi ehkä vähän FFXII:n kaltaista reaaliaikaista sähel... ummm... toimintaa? Kai siinä kuitenkin vihujen hiparit tippuvat tasaisesti ja turhempia kikkailematta?

Reaaliaikasta sähellystä tosiaan, mutta hauskaa ja ennenkaikkea nopeaa. Vaatii kyllä opettelua, kuten moni muukin asia pelissä (nimim. Aivan hukassa mm. gem craftingin kanssa). Vaan peli on sen luonteinen että opettelu palkitsee.

Edelleen älyttömän positiiviset fiilikset pelin oikeastaan kaikilta osa-alueilta. Ennustan vuoden parasta peliä heittämällä, mikäli taso säilyy läpi pelin ja pelin antamat lupaukset täyttyvät edes suurimmilta osin. Näin siis vasta 6 tunnin pelaamisen jälkeen.
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

Kiitoksia havainnoista! Todella hyvältä kuulostaa jo pelkästään noiden varusteiden ja sivutehtävien kannalta. Vähän tuo taistelu kieltämättä vielä arveluttaa ja olen ymmärtänyt, että se olisi ehkä vähän FFXII:n kaltaista reaaliaikaista sähel... ummm... toimintaa? Kai siinä kuitenkin vihujen hiparit tippuvat tasaisesti ja turhempia kikkailematta?

No rivimonsterit ja oman tason alapuolella olevat viholliset menee iha helposti vaikkapa vain auto-attackilla. Isompi levelisiin vihuihin ja bosseihin on sitten jo vähän taktisempaa vääntöä, tosin ei ainakaan itellä oo vielä mitään yliluonnollisen vaikeaa eteen tullu vaikka 12 tuntia jo peliä takana. Mut esim. vihollisia voi horjuuttaa jolloin ne on haavoittuvaisempia ja altiimpia erilaisille status jutuille, robotteja vastaan pitää enchantia tovereiden aseet jotta ne tehoaa niihin ja sen sellaista. Tuo ite mainitsemani sekavuus johtuu siitä että koko ajan joutuu olla hereillä mitä kentällä tapahtuu, esim. osa iskuista tehoaa kun sen tekee vihollisen takaa, osa kun iskee sivulta jne.

Mutta ei tosiaan ole mikään hankala tuo taistelu oppia, ja peli itessään neuvoo kyllä erittäin hyvin aina kun jotain uutta tulee eteen ja tutoriaalit voi katsoa milloin vain uudestaan. FF12-tyylinen? No joltain osin joo, taistelut on aika samantapaisia, mutta tässä on kyllä paljon enemmän mitä ite voi taistelussa tehä =) comboja ym.

Mulle tulee tästä pelistä ja sen musiikeista vähän mieleen sellanen FF7+FF12+Eternal Sonata ..

(spoilaa n. 12 h kohdalla olevaa paikkaa, tai lähinnä paikan nimen.)
Varsinkin
Ether Minessa soiva musiikki toi mieleen FF7 ja ultimate materian :D

Edit. Tietääkö joku peliä pelaavista että onko tuolla vihuista saatavalla lootilla mitään käyttöä muuta kuin a) sivutehtäviin kerääminen tai b) myyntiin?

Olen surutta myynyt kaikki ylimääräiset lootit aina tilaisuuden tullen ja siitä syystä tuntuu että pelissä on koko ajan "liikaa" rahaa..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

Peli tuli eilen. En pitkälle vielä ole päässyt ja opettulavaiheessa vasta ollaan, mutta näin töissä ollessa sormet syyhyävät jo kovasti. Vaikuttaisi kyllä todella kovan luokan peliltä. Paljon opittavaa on ollut ja lisää ilmeisesti tulee, mutta on se sen arvoista. Tutoriaalit ovat mukavan selkeitä ja nopeita.
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

Mulla on nyt reilut 25 tuntia takana ja edelleen vain kiinnostaa ja kutkuttaa päästä pelaan. Vaimo parka jo huolestu että tässäkö se mun elämä nyt sitte meni :D

Älysin tuossa 12 tunnin kohilla että määhän voin palata edellisille alueille tekemään noita tekemättömiä sivutehtäviä. Vaikka aika tuskaahan nuo alkupään tehtävät on tehä kun jotai vihuja pitää metästää jokka on sen 25 leveliä ihteä pienemmällä ja palkinnot suht turhia. Noh kasvaa ainaki tuo "suosio" kylässä ja liekö se sitten avaa jotain uusia juttuja. Spoilia yhestä sivutehtäväsarjasta n. 20h kohalla:
Hirveesti rupes kiinnostaan tuo Giants Treasure tehtävä. Ekan osan kolmesta sain kerättyä ja mielenkiinnolla odotan että toiset osiot vastaan tulee. Hämähäkit kyllä säikäytti :D

Seuraavassa spoilia pelattavista hahmoista, jotka saa myöhemmin.
Sain tänään joukkoihin tuon Rikin. Vaikuttaa iha jäätävän hauskalta pallolta :D Sillä näyttäs olevan erittäin suuri hp varasto ja iha mielenkiintosia arteja. Löytyy myös tuo taikurityttönen, mutta sille en vielä oo keksiny liian tähellistä roolia. Dunban puolestaan on muodostumassa erittäin hyväksi tankiksi Reynin rinnalle. Agi alkaa olla jo aika kova ja ei enää nuo isotkaan vihut meinaa osua. Myös sen omat buffit on erittäin hyviä ja vielä kun aseessa on Hastea nostava kivi niin automaatti-iskut on erittäin nopeita ja tekee kovaa damagea. Kaikkia hahmoja kyllä yritän käyttää että saisin nuo linkit ym. hyödynnettyä parhaiten. Sharlaa on melkeen pakko käyttää aina pahemmissa möröissä kun muilla ei oo niin laajaa kirjoa parannustaikoja.
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

Nyt on pelattu pidempään ja olen täysin koukussa. Aivan mahtava peli! Aivan kuin menneiden jropejen parhaan puolet olisi otettu ja kasattu samaan peliin unohtaen teiniangstit ja satunnaistaistelut sun muut kliseet. Tähän on vielä sekoitettu aimo annos maalaisjärkeä ja pelaajaystävällisyyttä. Kaikki toimii vihdoin japsiropessa niinkuin pitää ja maailma on rakennettu oikeantuntuiseksi eikä olla lähdetty kikkailemaan grafiikalla vain jotta saataisiin hienompaa jälkeä. Nyt kaikki on tehty pelaajaystävällisesti. Lataustauot minimissä, ei turhia odotteluja tai erillisiä ruutuja taisteluissa, maailmaa voi oikeasti tutkia täysin vapaasti jne. Ensin on tehty maailma ja pelisysteemit pelattavuuden ehdoilla ja vasta sitten grafiikat jotka sellaisen kanssa Wiillä toimivat. Tästä syystä pelissä on paljon rumia yksityiskohtia, mutta minua ne eivät haittaa. Ja toisaalta tuosta massiivisuudesta saadaan vastapainoksi myös todella mahtavia maisemia. Myös pelin taide ja suunnittelu on hienoa. Peli on grafiikaltaan paikoin Wiin parhaimmistoa, paikoin rumimmasta päästä. Mutta tässä pelissä grafiikoilla ei ole väliä, sillä peli imaisee mukaansa niin että sellainen turha pinnallisuus kuin grafiikat unohtuvat.

En tahdo keksiä tästä pelistä mitään huonoa. Taistelu, maailma ja juoni ovat tähän asti olleet kaikki loistavia. Pelin tasapainosta en vielä osaa sanoa. Se on ainoa mahdollinen mutta pelissä. Ainoastaan jatko näyttää onko kaikki monipuoliset systeemit tasapainossa. Hienoimpina yksityiskohtina ja oivalluksina pelistä mainittakoon lukemattomat sivutehtävät ja se että niistä saa kokemusta, mailman tutkiminen, josta myös saa kokemusta löytäessään maamerkkejä, affinity systeemi kokonaisuudessaan niin tiimin kuin ihan tavallisten ihmisten kesken ja niin edelleen. Löytyyhän näitä. Peli on täynnä hienoja oivalluksia collectopediasta hahmojen välisiin keskusteluihin (mitä sitten olivatkaan nimeltään. Ne käsienkuvat kuitenkin.).

Tämänastisen kokemuksen perusteella paras peli tänä vuonna tähän asti ja paras japsirope vuosiin, jos koskaan. Vanhoissa jropeissa kun aika on kullannut muistot.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

Palkitaanko maailman tutkimisesta ihan oikeasti oikeasti? Ärsyttää Zeldoissa kun mitään oikeasti hyödyllistä ei koskaan löydy mistään ihme kolkasta. Korkeintaan sydämen pala,
yhdeksän kertaa kymmenestä vaan iso kasa rahaa joka ei mahdu matkaan.
 
Vastaus: Xenoblade Chronicles [Wii JRPG, 19.8.2011]

Palkitaanko maailman tutkimisesta ihan oikeasti oikeasti? Ärsyttää Zeldoissa kun mitään oikeasti hyödyllistä ei koskaan löydy mistään ihme kolkasta. Korkeintaan sydämen pala,
yhdeksän kertaa kymmenestä vaan iso kasa rahaa joka ei mahdu matkaan.

No expaa saapi tiestysti aina kun löytää noita eri locationeja, mutta mitään älyttömiä varustepinoja tai äärettömän hyviä tavarapalkintoja on turha odottaa. Tosin aika monessa eri paikassa on joitain uniikkeja pahempia vihuja jotka sitten pudottaa tavaraa ja lootia. Kyllä itteä ainaki jää vaivaamaan jos jollain alueella on joku osa jota ei ole vielä tullut tutkittua. Ja myös sivutehtävien älyttömästä määrästä johtuen on ihan hyvä tutkia kaikki paikat kun nuo tehtävävien kohteet saattaa olla aika hajallaan ympäri maailman.

Mut jos ei oo sellane yltiö-utelias tai ei halua ihan kaikkea pelissä ettiä niin eipä tuo maailman joka kolkan kääntäminen ole pakollista.
 
Ylös Bottom