Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Wii ja HDMI

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ofBLACKlight
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

ofBLACKlight

New Member
Tuli hommattua Wii taloon ja oon yrittänyt etsiä kuumeisesti jonkinlaista palikkaa jolla voin muuntaa komponentin hdmiksi. Tämä johtuu puhtaasti siitä, ettei mun tykissä ole komponentti sisääntuloa mutta hdmi löytyy.. Eli jos jollain on hajua tälläisistä palikoista, mielummin alle 50€ niin voisiko laittaa linkkiä? Kiitos jo etukäteen.

Vastaus: Wii ja HDMI

Ei onnistu. Tarvitset AV-vahvistimen tai videoprosessorin, joka osaa muuttaa komponentin HDMI:ksi.

Itselläni on vähän sama ongelma. Wii tuli juuri hommattua mutta omistamassani Mirain 42" Full-HD töllössä ei ole komponentti sisääntuloa. Vaihtoehtoina olisi juurikin HDMI tai sitten VGA.

Onko olemassa palikkaa komponentti -> vga? :confused:

Ainakin googlella löytyi tuollainen:
Vdigi’s Wii VGA Cable Review | WiiNintendo
(näyttäis toimivan vaan progessiivimoodissa)

Voinet etsiä löytyykö tuota vdigisin tekeemää kaapelia jostain nettimyymälästä googlella. Jos töllösi VGA liitin ei tue interlacettuja signaaleja (576i) niin joutunet tyytymään jokatapauksessa progesignaaleihin. De-interlacerin sisältävät adapterit lienevät huomattavasti kalliimpia.

Löytyihän tuolta netin syövereistä vaikka minkälaisia palikoita ja piuhoja, mutta päädyin komponentti-m1 a johtoon ja kuva muuttui 480p:ksi. Ennen olin siis käyttänyt tykissä M1 a-hdmi adapteria boxin kanssa. No firman nimi oli www.monoprice.com ja sieltä löytyy jos jonkinlaista yhdistäjää:)

Ainakin googlella löytyi tuollainen:
Vdigi’s Wii VGA Cable Review | WiiNintendo
(näyttäis toimivan vaan progessiivimoodissa)

Voinet etsiä löytyykö tuota vdigisin tekeemää kaapelia jostain nettimyymälästä googlella. Jos töllösi VGA liitin ei tue interlacettuja signaaleja (576i) niin joutunet tyytymään jokatapauksessa progesignaaleihin. De-interlacerin sisältävät adapterit lienevät huomattavasti kalliimpia.

Kiitos vihjeestä, toivottavasti jostai löytyy ;)

Vaihtoehtoisesti voi kokeilla ostaa Wiin RGB-kaapelin joita saa halvimmillaan kympillä ja katsoa, riittääkö sen verran parannettu kuvanlaatu.

Jaa-a, itsellä komponentin ja RGB:n välinen ero on hiuksenhieno; komponentilla hiukka paremmat värit ja liiketoisto, mutta RGB:llä kuva ei näytä läheskään yhtä sahalaitaiselta. Tosin 480i-moodissa komponenttikin vaikutti p:tä pehmeämmältä. Joka tapauksessa ero komposhittiin on melkoinen ainakin värien osalta, joten RGB:kin on hankkimisen arvoinen jos ei komponentti käy.

Lienee näyttö- ja lähdelaitekohtaista kumpi on parempi: komponentt vai RGB jos molemmat löytyvät. Valitettavasti Wii ei ole vielä ehtinyt digiaikaan.

IGN esittelee VDIGIn uutta VD-W3 Wii HDMI Upscaler Processor -ylösskaalainta, joka skaalaa Wiin 480p-grafiikat HD-resoluutioon ja pukkaa ulos HDMI:n tai adapterilla DVI:n kautta. Laitteesta saa myös äänen ulos HDMI:n tai stereoliitännän kautta.

"Alle viidenkympin" tätä palikkaa kuitenkaan ei saa, VDIGIn sivustolla hinta on 75 dollaria jo ennen toimituskuluja.

Laite ottaa virtansa yhdestä Wiin USB-liitännästä, mikä nostaa erään ongelman esiin: voiko Wiihin liittää normaalin USB-hubin kaikkia eri USB-lisätarvikkeita varten? Tarjolla on näppäimistöä, mikrofonia, Wii Speakia, tällaisia eksoottisempia tavaroita ja sitten tietenkin mitä tahansa muuta nyt sattuukin tarvitsemaan (esim. Wii-USB:n käyttö puhelimen lataukseen), joten USB-porteista voi tulla pulaa ilman hubia.

Onneksi itse voi nauttia GC:n peleistä hyvällä kuvanlaadulla Wii:n, alkuperäisten GC-ohjainten ja hdmi-adapterin kera, joka terävöittää kuvaa ja parantaa värejä.

Minkäslainen adapteri on kyseessä? Olen viime aikoina harkinnut Wiin päivittämistä HDMI:lle, mutta eri adaptereista ei vaikuta olevan ihan selvää yksimielisyyttä.

Minkäslainen adapteri on kyseessä? Olen viime aikoina harkinnut Wiin päivittämistä HDMI:lle, mutta eri adaptereista ei vaikuta olevan ihan selvää yksimielisyyttä.

Minulla on käytössä sellainen kuin Wii 2 hdmi. Valmistajaa en tähän hätään muista. Asiansa on kyllä ajanut tv-käytössä, mutta tykin kanssa en menisi suosittelemaan, sillä se tummentaa kuvaa jonkin verran ja ainakaan itse en löytänyt esim. Star Wars Rogue Squadronin ja Rebel Striken kanssa sopivia säätöjä. Tv:n ja monitorin kanssa homma toimii kyllä niin hyvin kuin tuollaisen kanssa voi toivoa. Eihän se toki ihmeitä tee, eli ei paranna tekstuureja, mutta tekee kuvasta terävämmän ja parantaa värejä - esim. F-Zero GX näyttää sen avulla ikäisekseen edelleen komealta peliltä. Siinä on sitten vielä erillinen analoginen 3,5mm-liitin äänille, sillä äänet eivät muistaakseni kulje hdmi-piuhan kautta.

Hintaa taisi posteineen tulla hieman yli 20€, kun tuon joskus 5-6 vuotta sitten tilasin.

Lisätään tähän vielä, että parannus kuvanlaadussa on jokseenkin sama kuin Wiin peleillä Wii U:lla pelatessa.

Aikoinaan kun tuota adapteria etsiskelin ja luin siitä arvosteluja/käyttäjäkokemuksia, niin sai lähinnä sellaisen kuvan, että joillekin oli sattunut kohdalle huono kappale, joka ei toiminut kuten piti ja toisilla oli taas epärealistisia odotuksia sen suhteen kuten että tekstuurit olisivat parantuneet, mitä ei tietenkään tapahdu, ellei peliin julkaista niitä parantavaa päivitystä.

Minulla on käytössä sellainen kuin Wii 2 hdmi. Valmistajaa en tähän hätään muista. Asiansa on kyllä ajanut tv-käytössä, mutta tykin kanssa en menisi suosittelemaan, sillä se tummentaa kuvaa jonkin verran ja ainakaan itse en löytänyt esim. Star Wars Rogue Squadronin ja Rebel Striken kanssa sopivia säätöjä. Tv:n ja monitorin kanssa homma toimii kyllä niin hyvin kuin tuollaisen kanssa voi toivoa. Eihän se toki ihmeitä tee, eli ei paranna tekstuureja, mutta tekee kuvasta terävämmän ja parantaa värejä - esim. F-Zero GX näyttää sen avulla ikäisekseen edelleen komealta peliltä. Siinä on sitten vielä erillinen analoginen 3,5mm-liitin äänille, sillä äänet eivät muistaakseni kulje hdmi-piuhan kautta.

Hintaa taisi posteineen tulla hieman yli 20€, kun tuon joskus 5-6 vuotta sitten tilasin.

Noita näyttää olevan ainakin ulkomaisissa kaupoissa aika paljon kun lähtee vähän etsimään, ja kaikki vaikuttavat toimivan tuolla samalla periaatteella, että äänilähtö on sitten erillään HDMI:stä, tai ainakin erikseen juurikin 3,5 mm -liittimellä. Mitään ihmeellistä parannusta nyt tuskin voikaan odottaa, mutta jos kuva on edes vähän parempi kuin komponentin kautta, eikä pelkästään samaa komponenttikuvaa HDMI:n kautta tuotuna, niin nuo voisivat olla ylimääräisen säätämisen arvoisia.

Noita näyttää olevan ainakin ulkomaisissa kaupoissa aika paljon kun lähtee vähän etsimään, ja kaikki vaikuttavat toimivan tuolla samalla periaatteella, että äänilähtö on sitten erillään HDMI:stä, tai ainakin erikseen juurikin 3,5 mm -liittimellä. Mitään ihmeellistä parannusta nyt tuskin voikaan odottaa, mutta jos kuva on edes vähän parempi kuin komponentin kautta, eikä pelkästään samaa komponenttikuvaa HDMI:n kautta tuotuna, niin nuo voisivat olla ylimääräisen säätämisen arvoisia.

Näinpä juuri. Itse olen ainakin ollut ihan tyytyväinen tuohon, eikä ole käynyt mielessäkään, että olisin alkanut myynnissä olevia kalliimpia viritelmiä enää ostamaan. Muistaakseni esim. tykillä näytti kuvasignaali olevan 1080p/60Hz. Voin tuon toki ihan tarkistaakin, kunhan ehdin ja mikäli muistan. :)

Ylös Bottom