Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Yleinen politiikkaketju

Presidentinvaalit ovat henkilövaalit. Itse kuulun Vasemmistoliittoon mutta äänestin Haavistoa, kuten aikaisemminkin. Ja monet muutkin Vasemmistoon kuuluvat äänestivät Haavistoa. Syykin yksinkertainen: Anderssonia tarvitaan vielä muissa hommissa.

Mitä tulee Halla-ahoon, olen onnellinen lopputuloksesta. Kyseessä kuitenkin henkilö jonka ajatusmaailma on sieltä 100 vuoden takaa, kuka lietsoo kannattajineen vihaa ja eripuraa. Vaikka mitä väittäisi, hän on umpirasisti ja fasisti, vaikka voissa paistaisi. Jotenkin paistaa katkeruus hänen kaikissa sanomisissaan. Vihaa ja kaunaa. Mielestäni sellaiselle ei pidä antaa sijaa tässä maailmassa.
 
Niinhän se varmaan on.
Itse olen aina äänestänyt ihan täysin henkilöä ehdokkaiden puoluehistoriasta riippumatta.
Tämmöistä ajatusten virtaa, jos Haavistosta tulee suomen presidentti niin miten hänet otetaan vastaan muslimimaissa?
Kuka on kättelemässä Haaviston kanssa vieraita presidentinlinnassa Itsenäisyyspäivänä?

Ahdasmielistä ajattelua minun puolestani, tunnustan, tuli kuitenkin mieleen
 
Presidentinvaalit ovat henkilövaalit. Itse kuulun Vasemmistoliittoon mutta äänestin Haavistoa, kuten aikaisemminkin. Ja monet muutkin Vasemmistoon kuuluvat äänestivät Haavistoa. Syykin yksinkertainen: Anderssonia tarvitaan vielä muissa hommissa.
@Strooper12
Tätä tarkoittaa taktinen äänestäminen.

Yleisimmäksi syyksi väittäisin kuitenkin Halla-ahon torppaamisen toiselta kierrokselta.
 
@Strooper12
Tätä tarkoittaa taktinen äänestäminen.

Yleisimmäksi syyksi väittäisin kuitenkin Halla-ahon torppaamisen toiselta kierrokselta.
Alan ymmärtämään nyt tosiaan ja onhan tuossa järkeä.. Mutta voiko osa tuosta ns. 'Taktisesta' äänestäjistä osa olla myös mentaliteettia missä on todettu ettei oma ehdokas tule ikinä pääsemään ennakoiden perusteella läpi niin äänestää sitten seuraavaksi parasta vaihtoehtoa?

//Edit: vai onko toi nimenomaan just sama asia? Taktinen äänestäminen tuossa kontekstissa kuulostaa vähän ikävältä?
 
Jokaisella äänioikeutetulla on se yksi ääni käytettävänään ja jokainen saa käyttää sen, juuri kuten haluaa. Joku haluaa protestimielessä jättää äänestämättä, joku käy kirjoittamassa lapulle jonkun viestin, joku piirtää siihen kuvan. Joku äänestää omaa suosikkiaan ja joku 'taktisessa mielessä' äärimmäistä inhokkiaan vastaan.

Itse en näe mitään väärää siinä, jos joku haluaa äänestää itselleen 'toiseksi parasta vaihtoehtoa', jos kokee voivansa vaikuttaa sillä lopputulokseen enemmän. Se on jokaisen oma valinta. Vähän tässä jää sellainen mielikuva ja kaiku, että eniten tuo 'taktinen äänestäminen' häiritsee niitä, jotka eivät ole tyytyväisiä siihen, ketkä kaksi menivät jatkoon.
 
Alan ymmärtämään nyt tosiaan ja onhan tuossa järkeä.. Mutta voiko osa tuosta ns. 'Taktisesta' äänestäjistä osa olla myös mentaliteettia missä on todettu ettei oma ehdokas tule ikinä pääsemään ennakoiden perusteella läpi niin äänestää sitten seuraavaksi parasta vaihtoehtoa?

//Edit: vai onko toi nimenomaan just sama asia? Taktinen äänestäminen tuossa kontekstissa kuulostaa vähän ikävältä?
Se on juurikin näin. Äänestetään sitä vähiten pahaa vaihtoehtoa, jos "omalla ehdokkaalla" ei ole mitään mahdollisuuksia jatkoon.
 
Nämä on kyllä vähän ankeita juttuja ja näyttää sellaiselta, että iltapäivälehdet on luettu. Halla-ahon ja/tai persujen kannattajat tuskin ovat yksi yhtenäinen massa, joka käyttäytyy tietyllä tavalla. Tällaisesta yleistyksestä se eripura tulee jos jostain, nuo pahat ja me hyvikset. Eiköhän siellä ole myös tuossa äänestäjäryhmässä aika paljon vaihtelua ja syitä äänestää kyseisestä henkilöä tai puoluetta.

Nuo nimittelyt puolestaan ovat melko kliseisiä ja turhia, mitä hyötyä olisi myöskään kärkiehdokkaita lähteä leimakirvein lyömään ja todeta, että asia on nyt jämptisti näin ja sillä selvä? Aivan niin, ei mitään hyötyä. Kuitenkin lähes viidesosa äänestäneistä valitsi Halla-ahon, niin millä perusteella tuo joukko pitäisi nyt leimata?
Olen lukenut Halla-ahon "jutut". Jos se kulkee kuin ankka, vaakkuu kuin ankka, se tuskin on kana.
Se on juurikin näin. Äänestetään sitä vähiten pahaa vaihtoehtoa, jos "omalla ehdokkaalla" ei ole mitään mahdollisuuksia jatkoon.
Niin, omassa tilanteessa ei voida puhua taktisesta äänestämisestä koska, kuten sanoin, olen äänestänyt aina Haavistoa ja tiesin antavani nytkin Haavistolle ääneni. Haavisto on vain mielestäni paras ehdokas presidentiksi. Andersson ei. Vielä.
 
Se on juurikin näin. Äänestetään sitä vähiten pahaa vaihtoehtoa, jos "omalla ehdokkaalla" ei ole mitään mahdollisuuksia jatkoon.
Eli ei puhuta kenenkään äänestämisestä pois vaan enemmänkin että saisi parhaiten omiin mieltymyksiin sopivan jatkoon mahdollisimman realistisilla mahdollisuuksilla? Jos näin on niin deletoisin koko termin: 'taktisen' pois tuosta. Ihan normaalia äänestämistä..?
 
Eli ei puhuta kenenkään äänestämisestä pois vaan enemmänkin että saisi parhaiten omiin mieltymyksiin sopivan jatkoon mahdollisimman realistisilla mahdollisuuksilla?
Kyllä. Annetaan ääni vaikkapa sille toiseksi parhaalle ehdokkaalle, tässä tapauksessa esimerkiksi Pekka Haavistolle. Jos Haavistolta vietäisiin kaikki vasemmiston kannattajien taktiset äänet, Halla-aho olisi hyvinkin voinut mennä toiselle kierrokselle.
 
Annetaan ääni vaikkapa sille toiseksi parhaalle ehdokkaalle, tässä tapauksessa esimerkiksi Pekka Haavistolle. Jos Haavistolta vietäisiin kaikki vasemmiston kannattajien taktiset äänet, Halla-aho olisi hyvinkin voinut mennä toiselle kierrokselle.
No, jos iso osa ihmisistä pitää Haavistoa seuraavaksi parhaana vaihtoehtona omalle ehdokkaalleen millä ei ole mahdollisuksia jatkoon, niin sittenhän ne olisi voinut antaa 'taktisesti' äänen vaikka Stubbille. Tai sitten Rehnille, tai sitten Halla-aholle?

Mä olen niin hönö näissä asioissa ettei mun pitäisi edes kommentoida ja lopetankin nyt tähän :D
 
Viimeksi muokattu:
No, jos iso osa ihmisistä pitää Haavistoa seuraavaksi parhaana vaihtoehtona omalle ehdokkaalleen millä ei ole mahdollisuksia jatkoon, niin sittenhän ne olisi voinut antaa äänen vaikka Stubbille. Tai sitten Rehnille, tai sitten Halla-aholle?

Mä olen niin hönö näissä asioissa ettei mun pitäisi edes kommentoida ja lopetankin nyt tähän :D
No gallupeja seuraamalla saa aika hyvän kuvan siitä, ketä kannattaa äänestää. Siis jos haluaa vaikkapa äänestää jotain ehdokasta omalta poliittiselta kannalta katsottuna.

Vasemmisto ja vihreät ovat arvoiltaan saman kaltaisia. Oikeisto (mm. persut ja kokoomus) on niille "yhteinen vihollinen".
 
No gallupeja seuraamalla saa aika hyvän kuvan siitä, ketä kannattaa äänestää. Siis jos haluaa vaikkapa äänestää jotain ehdokasta omalta poliittiselta kannalta katsottuna.

Vasemmisto ja vihreät ovat arvoiltaan saman kaltaisia. Oikeisto (mm. persut ja kokoomus) on niille "yhteinen vihollinen".
Venäjällä ei ole tommosta ongelmaa.
Voin ääneen sanoa että äänestin Rehniä mutten nyt tiedä kumpaa noista jatkossa äänestää. Sittenhän tuon näkee - sen kyllä ajattelisin että kumpi vaan tulee valituksi niin ihan semmonen suht kelpo presidentti tullaan saamaan :)
 
Venäjällä ei ole tommosta ongelmaa.
Voin ääneen sanoa että äänestin Rehniä mutten nyt tiedä kumpaa noista jatkossa äänestää. Sittenhän tuon näkee - sen kyllä ajattelisin että kumpi vaan tulee valituksi niin ihan semmonen suht kelpo presidentti tullaan saamaan :)
Oma ehdokkaani on toisella kierroksella. Hyvä presidentti varmasti saadaan, kävipä toisella kierroksella miten vain.
 
Mitä tulee Halla-ahoon, olen onnellinen lopputuloksesta. Kyseessä kuitenkin henkilö jonka ajatusmaailma on sieltä 100 vuoden takaa, kuka lietsoo kannattajineen vihaa ja eripuraa. Vaikka mitä väittäisi, hän on umpirasisti ja fasisti, vaikka voissa paistaisi. Jotenkin paistaa katkeruus hänen kaikissa sanomisissaan. Vihaa ja kaunaa. Mielestäni sellaiselle ei pidä antaa sijaa tässä maailmassa.
Tämä tekstihän kertoo enemmän sinusta kuin vihaamastasi henkilöstä tai puolueesta. Kannattaisi päästää irti vihasta, se helpottaa.
 
Tämmöistä ajatusten virtaa, jos Haavistosta tulee suomen presidentti niin miten hänet otetaan vastaan muslimimaissa?
Haavistohan on rauhanvälityshommissa ollut paljon muslimimaissa ja tavannut myös kaikkein tiukinta uskonnollista linjaa vetäviä osapuolia. On kuitenkin aika hassua ajatella, että meidän pitäisi valita Suomelle sellainen presidentti, joka voisi miellyttää eniten jonkun uskonnon ääriryhmiä. Ennen kun eurooppalaiset miehittivät aikoinaan Lähi-Idän, siellä ei ollut niin voimakasta homojen vainoamista. Vasta britit tekivät homoudesta laitonta monessa maassa.
 
Mitä tulee Halla-ahoon, olen onnellinen lopputuloksesta. Kyseessä kuitenkin henkilö jonka ajatusmaailma on sieltä 100 vuoden takaa, kuka lietsoo kannattajineen vihaa ja eripuraa. Vaikka mitä väittäisi, hän on umpirasisti ja fasisti, vaikka voissa paistaisi.

Tämä on toki vain sinun näkemyksesi. Jos hänen äänestäjäkunnaltaan kysyisit, äänestivätkö he rasisti-fasistia, suurimman osan veikkaan vastaavan että ei äänestänyt.
 
Ylös Bottom