Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kingdom Come: Deliverance (2018) - pelti kiinni keskiajalla!

Pelasitko konsolilla? Ja jos, niin puhutko yleisesti pelistä vai alusta, sillä uskon kyllä että tuo levelöinnin myötä helpottuu mutta alussa tuo on mitä on. Eikä itse mekaniikka erityisen hyvä ole muutenkaan. Sen kyllä ymmärtää mutta tiirikka hajoaa niin vähästä ja nopeasti että ymmärrys ei auta kun lukkoa ei ehdi aukaista.

Nyt sain kolme arkkua auki samassa paikassa ja yksi tiirikka meni rikki. Voisi siis sanoa että jollain tasolla jo hallitsen tuon mutta sanon yhä että tuo on ihan paskaa vaikka sen paremmin osaakin. Silti niitä hajoaa. Tärkeintä tuntuu olevan olla nopea ettei tiirikka ota liikaa "damagea" koska sitä ei tunnu voivan mitenkään välttää.


Olen eri mieltä jo alun perusteella. Jos et vaikka halua tapella, niin pitäähän siinä esim. puhumis-taitoa sitten olla. Ja niin edelleen. Karkuun juokseminenkaan ei aina auta.

Tehtävien valintakaan ei auta koska ainakin alun perusteella voi vastaan tulla ihan mitä vain. Mikä on siis ihan hyväkin yleisesti ottaen että ei ole kaikki ilmiselvää mutta kun se yhdistetään siihen, että voi olla liian tumpelo hahmo tehtävään, niin on äkkiä paska tilanne edessä.

Edetessähän sitä voi sitten olla mestari kaikessa tai ainakin tarpeeksi monessa asiassa, joten en yhtään epäile etteikö peli paranisi sen kautta.


Minusta nimenomaan tuntuu että tässä pitää kehittää pakosta taitoja ja soulseissa voi vain pelata, josta taas tulee valuuttaa, jolla voi kehittää hahmoa. Voihan senkin tietysti grindaukseksi kokea mutta minusta se on taas on luonnollista kehittymistä ja etenemistä.


Yritin ajatella lukkoa rikki, ei auttanut. Samoin yritin ajatella taistelussa vihuja maahan mutta kuolin itse. Ei auttanut.

Kirjoittamasi tyyppisissä tehtävissä on se ongelma että voi tulla seinä vastaan kun ei hahmon kyvyt riitä. Vaikea siis ajatella, harkita ja valita kun ei tiedä mitä on luvassa.


Ai väitätkö tosissasi ettei kestävämpi lukko muka auta helpommissakin lukoissa? Minun ongelmani on juuri se että tiirikka ehtii hajota ennen kuin saa pyöritettyä lukon auki.


No tässä on varmasti jo iso syy sille, miksi et ole kokenut asiaa ehkä niin isona ongelmana. Myllärin luonahan saa heti ekan tasonnousun tuossa harjoittelussa. En tiedä paljonko vaikuttaa mutta sain 3 lukkoa auki siellä haudankaivajalla sen jälkeen ja vain yksi tiirikka hajosi. Ja silti tuo on minusta ihan tuskaa vaikka niitä jo useampi tuli avattua. Tuntuu että se on tuuria eikä taitoa. Hommasta ei saa mitään tyydytystä tai tunnetta että osaisi sitä oikeasti vaikka tulokset kertoo että homma jo sujuu paremmin.


Niin mutta jos ongelma on siinä että tiirikkaa hajoaa ennen kuin on vatkannut tarpeeksi, niin minusta se on kiinni tiirikan kestosta.

En kyllä ymmärrä miten tuota pelimekaniikkaa voi kukaan millään lailla puolustaa.
Yritin tarkoittaa tämän ja Soulssien eroa grindaamisella, että tässä tekemällä asioita ja välillä erilaisia lähestymistapoja kehitystä tapahtuu huomaamatta niin ettei tarvitse tehdä samoja asioita uudelleen. Vaikka menisi Elden Ringissä netin perusteella ns. Optimaalisen järjestyksen, tulee siinä välissä grindata samoja vihuja uudelleen jotta saa nostettua leveliä pärjätäkseen. Se ei minusta ole kivaa pelaamista vaan keinotekoista estämistä. Toki en myös ole paras pelaaja tuontyyppisissä peleissä.


Toiseen kommenttiin:
Jos tulee seinä vastaan From softwaren pelissä. Pitää mennä muualle pääasiassa. Asiaa harvoin voi ratkaista muulla tavalla ellei ole superpelaaja. Tässä voi ilmeisesti muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. En tosin ole niitä kohdannut, joten en osaa sanoa. Ainoa tällainen oli taistelu jos ei ollut harjoitellut saadakseen master strikea. Teki asiasta huomattavasti vaikeampaa. Se oli musta erikoinen ja heikko suunnitteluratkaisu. Peli vaatii kyllä välillä erinomaisesta keskittymiskykyä, sillä hahmot antavat usein sellaisia vinkkejä, mite et voi lukea enää jälkeen. Sikäli armoton

Isonkin leirin saa kyllä tyhjäksi kun ei kävele sekaan päivällä.

Mutta kuten molemmat totesimme. Eri tyypeille on eri pelejä.
 
Tämä peli taas alkaa kuulostamaan kokoajan huonommalta. Itse en jaksaisi taistella pelimekanikkoja vastaan pelin alussa, ja lopussa sitten tyyliin yhdellä combolla lahdata jokaisen ja tiirikoida jokaisen lukon.

Toki, tässä taitaa olla pääasia larppata tuolla keskiajalla. Ja ei kaikkien pelien tarvitse olla jokaiselle, ja tämä ei taida olla ihan minun peli.
Ostin julkkarissa tän Xboxille, ja melko pian totesin ettei oo mulle (+ et oli julkasussa aika rikki) ja myin sen. Annoin vajaa vuosi sitten uuden mahdollisuuden neljällä eurolla ja 10h pelattuna oli oman mielenterveyden takia pakko lopettaa pelin pelaaminen kokonaan. Voin sanoo ettei jatko-osakaan oikeen napannut, mutta jaksoin sitä edes vähän pidemmälle, vaikka ittensä kiusaamista sekin oli. Nyt pelaan Avowedia, joka on todella hauskaa pelattavaa.
 
Pelasitko konsolilla? Ja jos, niin puhutko yleisesti pelistä vai alusta, sillä uskon kyllä että tuo levelöinnin myötä helpottuu mutta alussa tuo on mitä on. Eikä itse mekaniikka erityisen hyvä ole muutenkaan. Sen kyllä ymmärtää mutta tiirikka hajoaa niin vähästä ja nopeasti että ymmärrys ei auta kun lukkoa ei ehdi aukaista.

Nyt sain kolme arkkua auki samassa paikassa ja yksi tiirikka meni rikki. Voisi siis sanoa että jollain tasolla jo hallitsen tuon mutta sanon yhä että tuo on ihan paskaa vaikka sen paremmin osaakin. Silti niitä hajoaa. Tärkeintä tuntuu olevan olla nopea ettei tiirikka ota liikaa "damagea" koska sitä ei tunnu voivan mitenkään välttää.


Olen eri mieltä jo alun perusteella. Jos et vaikka halua tapella, niin pitäähän siinä esim. puhumis-taitoa sitten olla. Ja niin edelleen. Karkuun juokseminenkaan ei aina auta.

Tehtävien valintakaan ei auta koska ainakin alun perusteella voi vastaan tulla ihan mitä vain. Mikä on siis ihan hyväkin yleisesti ottaen että ei ole kaikki ilmiselvää mutta kun se yhdistetään siihen, että voi olla liian tumpelo hahmo tehtävään, niin on äkkiä paska tilanne edessä.

Edetessähän sitä voi sitten olla mestari kaikessa tai ainakin tarpeeksi monessa asiassa, joten en yhtään epäile etteikö peli paranisi sen kautta.


Minusta nimenomaan tuntuu että tässä pitää kehittää pakosta taitoja ja soulseissa voi vain pelata, josta taas tulee valuuttaa, jolla voi kehittää hahmoa. Voihan senkin tietysti grindaukseksi kokea mutta minusta se on taas on luonnollista kehittymistä ja etenemistä.


Yritin ajatella lukkoa rikki, ei auttanut. Samoin yritin ajatella taistelussa vihuja maahan mutta kuolin itse. Ei auttanut.

Kirjoittamasi tyyppisissä tehtävissä on se ongelma että voi tulla seinä vastaan kun ei hahmon kyvyt riitä. Vaikea siis ajatella, harkita ja valita kun ei tiedä mitä on luvassa.


Ai väitätkö tosissasi ettei kestävämpi lukko muka auta helpommissakin lukoissa? Minun ongelmani on juuri se että tiirikka ehtii hajota ennen kuin saa pyöritettyä lukon auki.


No tässä on varmasti jo iso syy sille, miksi et ole kokenut asiaa ehkä niin isona ongelmana. Myllärin luonahan saa heti ekan tasonnousun tuossa harjoittelussa. En tiedä paljonko vaikuttaa mutta sain 3 lukkoa auki siellä haudankaivajalla sen jälkeen ja vain yksi tiirikka hajosi. Ja silti tuo on minusta ihan tuskaa vaikka niitä jo useampi tuli avattua. Tuntuu että se on tuuria eikä taitoa. Hommasta ei saa mitään tyydytystä tai tunnetta että osaisi sitä oikeasti vaikka tulokset kertoo että homma jo sujuu paremmin.


Niin mutta jos ongelma on siinä että tiirikkaa hajoaa ennen kuin on vatkannut tarpeeksi, niin minusta se on kiinni tiirikan kestosta.

En kyllä ymmärrä miten tuota pelimekaniikkaa voi kukaan millään lailla puolustaa.
No voi taivahan talikynttilät, pelaa jollain muulla tapaa sitte ja unohda se tiirikointi, mitä sä siihen oikeesti fokusoit kun on niin paskaa? Toi mikään tiirikkasimulaattori ole. Sen verran pitkälle peliä pelasin kuitenkin, että tiedän ettei se sun pelis stoppaa siihen jos et nyt jotain arkkua tai lukkoa saa auki just sillä hetkellä.

Et saa tiirikoitua ovea auki jonka toisella puolella olisi jotain, no käy vaikka vartijan yms. taskulla. Jos siinä on lukko, jollain on avain, aina. Sen takia tuolla kcd2:ssa menin pöllimään avaimet talon väeltä kun en mä mitää very hard arkkuja ala koitteleen.

Pelasin konsolilla ja ei en kokenut ongelmaksi tiirikointia, harjoittelin, ainut mikä oli itelle ongelma oli taistelu ja onneksi tässä jatko-osassa se on paljon parempaa. Heti kun saat niin ota perkki jolla tiirikan kestoa saa paremmaksi, se helpottaa, perkkejä saa ottaa. (joo tiedän miten niitä perkkejä voi edes ottaa ku leveliä ei saa ku ei onnistu perkeleen perkele havuja!!!!!)

Ja sitä tiirikkaa ei vatkata ku tattia 'no nut novemberin' jälkeen. Lukkoa ei käännetä yhtään ennen kuin se löydetty kohta pallolle on niin suuri kuin voi olla, sitten sitä palloa liikutetaan hitaaaaaaaaaasti mukana kun lukkoa käännetään omaan rauhalliseen tahtiin niin että se pallo pysyy isona. Pienin liikkein, ihan rauhassa.

Kyllä, tässä pitää nyt vaan rauhassa pelailla ja kehittää Henrystä sen näköinen tyyppi mitä haluat. Mikään kiire sulla ei ole, saat ihan rauhassa tehdä mitä haluat. Ota rennosti, mestarivarkaaks ei tulla parissa yössä :) Jos haluaa niin voi tosiaan vaan tyhjätä porukan taskut avaimista ja mennä niillä tyhjää kaikki.
 
Yritin tarkoittaa tämän ja Soulssien eroa grindaamisella, että tässä tekemällä asioita ja välillä erilaisia lähestymistapoja kehitystä tapahtuu huomaamatta niin ettei tarvitse tehdä samoja asioita uudelleen. Vaikka menisi Elden Ringissä netin perusteella ns. Optimaalisen järjestyksen, tulee siinä välissä grindata samoja vihuja uudelleen jotta saa nostettua leveliä pärjätäkseen. Se ei minusta ole kivaa pelaamista vaan keinotekoista estämistä. Toki en myös ole paras pelaaja tuontyyppisissä peleissä.
Minusta soulsit taas on hyvin perinteistä ja luonnollista edistymistä peleistä, sen sijaan, että pitää KC:n tapaan jauhaa jotain maksullisia harjoituksia vaikka kuinka kauan että saa statseja korkeammalle. Vaihtoehto on tietysti tehdä noita muualla, jolloin voi saada turpaansa, kuolla tai joutua vankilaan, jolloin menettää yleensä ihan hitosti etenemistä samalla. Näimpä siis nimenomaan Kingdom Comessa, jos jossain, on keinotekoinen tulppa, jonka jälkeen pelaaminen mahdollisesti on sujuvampaa ja nautinnollisempaa.

Keskiaikasimulaattorina tuo ehkä menee, jos siis äärimmäistä surkeutta ja kärsimystä haluaa.

Toiseen kommenttiin:
Jos tulee seinä vastaan From softwaren pelissä. Pitää mennä muualle pääasiassa. Asiaa harvoin voi ratkaista muulla tavalla ellei ole superpelaaja. Tässä voi ilmeisesti muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. En tosin ole niitä kohdannut, joten en osaa sanoa. Ainoa tällainen oli taistelu jos ei ollut harjoitellut saadakseen master strikea. Teki asiasta huomattavasti vaikeampaa. Se oli musta erikoinen ja heikko suunnitteluratkaisu. Peli vaatii kyllä välillä erinomaisesta keskittymiskykyä, sillä hahmot antavat usein sellaisia vinkkejä, mite et voi lukea enää jälkeen. Sikäli armoton
En verrannut pelejä suoraan, joten eihän soulseissa ole tarkoituskaan että voisi vaikka puhua tai väistää taistelut täysin. Puhuin vain siitä, miten hahmoa kehitetään ja millaista gameplay on. Soulseissa pelaaja ja pelihahmo kehittyy tyydyttävästi ja järkevästi eikä etenemiselle ole mitään pelillistä estettä vaan kaikki on kiinni pelaajan kyvyistä. Miten sitten KC:ssä? Jos ei ole puhekykyä, et voi puhua hahmoja ympäri. Jos ei ole voimaa, et voita voimakkaampaa tyyppiä. Jos ei ole tarpeeksi tasoa tiirikoinnissa, et voi tiirikoida lukkoa. Kaikessa on este, josta pääsee yli vain grindaamalla tasoja.

Netistä luin että pitäisi alussa grindata tasot, niin peli on sitten helpompaa. Kuulostaapa tosi hauskalta pelaamiselta.

Isonkin leirin saa kyllä tyhjäksi kun ei kävele sekaan päivällä.
Tiedän mutta ei ongelma ole mikään leirin tyhjennys. Pikamatkustamisessakin tulee joku rosvojoukko ampumaan nuolilla ja kuolee siihen. Mikään ei onnistu helposti ja kaikkialla on samanlaisia ansoja ja yllätyksiä kuin jossain NES-ajan peleissä. Eikä nuo yksinään edes haittaisi mutta paskan tallennussysteemin takia menettää yleensä helvetisti edistymistä.

Miten tuo tallennussysteemi on muuten realismia? Tallennettiin keskiajalla paljonkin? Olisiko kuitenkin voitu PELIIN laittaa vapaa tallennus, varsinkin kun peli on muuten niin armoton. Jossain lukikin ettei peli kunnioita pelaajan aikaa yhtään. Kiva kun peliaikaa on vaikka 1-2 tuntia päivässä ja menettää kaiken vain sen takia että tulee joku "skillcheck", josta päädytään hautaan tai muuhun paskaan tilanteeseen.

Armottomuus ei minua peleissä ärsytä/haittaa, kunhan se on reilua. Soulsejakin haukutaan vaikeiksi jne. mutta ne on silti aina reiluja. Tässä tulee olo että peli rankaisee ihan kaikesta eikä pelaaja voi noihin varautua. Paitsi jos grindaa helvetisti kaikkea, jolloin voi vain tappaa kaiken mikä tielle tulee, tai vastaavaa.

Mutta kuten molemmat totesimme. Eri tyypeille on eri pelejä.
Näinhän se on.

No voi taivahan talikynttilät, pelaa jollain muulla tapaa sitte ja unohda se tiirikointi, mitä sä siihen oikeesti fokusoit kun on niin paskaa? Toi mikään tiirikkasimulaattori ole. Sen verran pitkälle peliä pelasin kuitenkin, että tiedän ettei se sun pelis stoppaa siihen jos et nyt jotain arkkua tai lukkoa saa auki just sillä hetkellä.
Luepas ne viestini niin ehkä tajuat miksi se tiirikointi on ollut esillä. Peli sitä itse on nostanut siihen ja ohjaa mylläreiden pariin. Taas tuntuu ettet olisi koko peliä pelannut kun sinun ratkaisusi on vähät välittää siitä, mihin peli pelaajaa ohjeistaa. Onko se sitten hyvää pelisuunnittelua että pitää skipata mielenkiintoista sisältöä koska "ei tämä mikään tiirikkasimulaattori ole"?

Sitä paitsi kaikki muu tuntuu noudattelevan samaa kaavaa: jauha helvetisti skillejä että pystyt jotain järkevästi tekemään. Se voi olla mikä tehtävä, hahmo tai pikamatkustus tahansa kun edessä on yhtäkkiä tilanne, josta ei pääse eteen koska ei ole esim. voimaa tarpeeksi.

Pelasin konsolilla ja ei en kokenut ongelmaksi tiirikointia, harjoittelin, ainut mikä oli itelle ongelma oli taistelu ja onneksi tässä jatko-osassa se on paljon parempaa. Heti kun saat niin ota perkki jolla tiirikan kestoa saa paremmaksi, se helpottaa, perkkejä saa ottaa. (joo tiedän miten niitä perkkejä voi edes ottaa ku leveliä ei saa ku ei onnistu perkeleen perkele havuja!!!!!)
Niin, harjoittelit. Eli pelin tiirikointi ei toimi mutta sitä voi bruteforcettaa niin kauan että kasvaa tasot. Ja tasoja kyllä saa vaikka ne hajoaa, en ole väittänyt muuta. Tuo on vain älyttömän tylsä ja tympeä pelimekaniikka, joka on tässä pelissä ilmeisesti kaikessa. Kämmäile tiesi mestariksi, jonka jälkeen peli ehkä on sujuvampi.

Ja sitä tiirikkaa ei vatkata ku tattia 'no nut novemberin' jälkeen. Lukkoa ei käännetä yhtään ennen kuin se löydetty kohta pallolle on niin suuri kuin voi olla, sitten sitä palloa liikutetaan hitaaaaaaaaaasti mukana kun lukkoa käännetään omaan rauhalliseen tahtiin niin että se pallo pysyy isona. Pienin liikkein, ihan rauhassa.
Hitaasti mukana rauhalliseen tahtiin kun on simplified-tiirikointi, jossa se kääntyy itsestään. Ja juuri noin olen tehnyt, totta kai. Tuon voi selittää vielä vaikka sata kertaa mutta se ei tee siitä käytännössä yhtään sen sujuvampaa. Kirjoitin jo ekassa viestissä että teoria on helppo ymmärtää, joten outoa että sitä pitää koko ajan toistaa. Tuo "vatkauskin" tuli terminä sinun viestistä, jos se oli asia mihin tartuit.

Kyllä, tässä pitää nyt vaan rauhassa pelailla ja kehittää Henrystä sen näköinen tyyppi mitä haluat. Mikään kiire sulla ei ole, saat ihan rauhassa tehdä mitä haluat. Ota rennosti, mestarivarkaaks ei tulla parissa yössä :) Jos haluaa niin voi tosiaan vaan tyhjätä porukan taskut avaimista ja mennä niillä tyhjää kaikki.
Tässä on vain se ongelma että peli on alussa ehtinyt jo mm. heittää Henryn vankilaan kuolemaan, hukannut kaksi hevosta juonen takia, heittänyt omasta pedistä pois koska edistin myllärin tehtävää, laittaa pikamatkustuksessa tielle rosvolauman, antaa keskustelussa vaihtoehtoja joista päätyy joka tapauksessa nyrkkitaisteluun, jne.

Minä en ehdi tai pysty tekemään mitään ilman että joko kuolen tai saan ainakin pelätä kuolemaa. On ihan sama minne meen tai mitä teen, niin on jokin hahmo, tehtävä tai random-juttu, joka tappaa tai rampauttaa Henryn tai etenemisen täysin.

Kehitä siinä hahmoa kun pelimaailma kehittää sen tielle koko ajan vain kuolemaa ja kärsimystä. Varastelua en ole edes aktiivisesti yrittänyt ettei ole linnassa tai taisteluissa.

Käytännössä ainoat varmasti turvalliseksi tiedetyt asiat on treenata eli grindata tasoja. Sekin taas maksaa ja rahan keräämisessä voi mennä henki. Siitä menettää edistystä pahimmillaan helvetisti, tai vaikka se olisikin vaikka vain 10-15 minuuttia, niin kaikki on tehtävä uusiksi: puhumiset, kaman keräämiset jne.

Peli on ihan järkyttävän työläs ja se hukkaa pelaajan aikaa täysin turhaan, ilmeisesti jonkin keinotekoisen "realismin" takia, joka käytännössä tarkoittaa että kaikki on mahdollisimman vaikeaksi tehtyä.

Ja kuten jo ylempänä kirjoitin: vaikeus, armottumuus tai haaste ei haittaa mutta sen pitää olla reilua. Tämä peli ei ole reilua nähnytkään.
 
Minusta soulsit taas on hyvin perinteistä ja luonnollista edistymistä peleistä, sen sijaan, että pitää KC:n tapaan jauhaa jotain maksullisia harjoituksia vaikka kuinka kauan että saa statseja korkeammalle. Vaihtoehto on tietysti tehdä noita muualla, jolloin voi saada turpaansa, kuolla tai joutua vankilaan, jolloin menettää yleensä ihan hitosti etenemistä samalla. Näimpä siis nimenomaan Kingdom Comessa, jos jossain, on keinotekoinen tulppa, jonka jälkeen pelaaminen mahdollisesti on sujuvampaa ja nautinnollisempaa.

Keskiaikasimulaattorina tuo ehkä menee, jos siis äärimmäistä surkeutta ja kärsimystä haluaa.


En verrannut pelejä suoraan, joten eihän soulseissa ole tarkoituskaan että voisi vaikka puhua tai väistää taistelut täysin. Puhuin vain siitä, miten hahmoa kehitetään ja millaista gameplay on. Soulseissa pelaaja ja pelihahmo kehittyy tyydyttävästi ja järkevästi eikä etenemiselle ole mitään pelillistä estettä vaan kaikki on kiinni pelaajan kyvyistä. Miten sitten KC:ssä? Jos ei ole puhekykyä, et voi puhua hahmoja ympäri. Jos ei ole voimaa, et voita voimakkaampaa tyyppiä. Jos ei ole tarpeeksi tasoa tiirikoinnissa, et voi tiirikoida lukkoa. Kaikessa on este, josta pääsee yli vain grindaamalla tasoja.

Netistä luin että pitäisi alussa grindata tasot, niin peli on sitten helpompaa. Kuulostaapa tosi hauskalta pelaamiselta.


Tiedän mutta ei ongelma ole mikään leirin tyhjennys. Pikamatkustamisessakin tulee joku rosvojoukko ampumaan nuolilla ja kuolee siihen. Mikään ei onnistu helposti ja kaikkialla on samanlaisia ansoja ja yllätyksiä kuin jossain NES-ajan peleissä. Eikä nuo yksinään edes haittaisi mutta paskan tallennussysteemin takia menettää yleensä helvetisti edistymistä.

Miten tuo tallennussysteemi on muuten realismia? Tallennettiin keskiajalla paljonkin? Olisiko kuitenkin voitu PELIIN laittaa vapaa tallennus, varsinkin kun peli on muuten niin armoton. Jossain lukikin ettei peli kunnioita pelaajan aikaa yhtään. Kiva kun peliaikaa on vaikka 1-2 tuntia päivässä ja menettää kaiken vain sen takia että tulee joku "skillcheck", josta päädytään hautaan tai muuhun paskaan tilanteeseen.

Armottomuus ei minua peleissä ärsytä/haittaa, kunhan se on reilua. Soulsejakin haukutaan vaikeiksi jne. mutta ne on silti aina reiluja. Tässä tulee olo että peli rankaisee ihan kaikesta eikä pelaaja voi noihin varautua. Paitsi jos grindaa helvetisti kaikkea, jolloin voi vain tappaa kaiken mikä tielle tulee, tai vastaavaa.


Näinhän se on.


Luepas ne viestini niin ehkä tajuat miksi se tiirikointi on ollut esillä. Peli sitä itse on nostanut siihen ja ohjaa mylläreiden pariin. Taas tuntuu ettet olisi koko peliä pelannut kun sinun ratkaisusi on vähät välittää siitä, mihin peli pelaajaa ohjeistaa. Onko se sitten hyvää pelisuunnittelua että pitää skipata mielenkiintoista sisältöä koska "ei tämä mikään tiirikkasimulaattori ole"?

Sitä paitsi kaikki muu tuntuu noudattelevan samaa kaavaa: jauha helvetisti skillejä että pystyt jotain järkevästi tekemään. Se voi olla mikä tehtävä, hahmo tai pikamatkustus tahansa kun edessä on yhtäkkiä tilanne, josta ei pääse eteen koska ei ole esim. voimaa tarpeeksi.


Niin, harjoittelit. Eli pelin tiirikointi ei toimi mutta sitä voi bruteforcettaa niin kauan että kasvaa tasot. Ja tasoja kyllä saa vaikka ne hajoaa, en ole väittänyt muuta. Tuo on vain älyttömän tylsä ja tympeä pelimekaniikka, joka on tässä pelissä ilmeisesti kaikessa. Kämmäile tiesi mestariksi, jonka jälkeen peli ehkä on sujuvampi.


Hitaasti mukana rauhalliseen tahtiin kun on simplified-tiirikointi, jossa se kääntyy itsestään. Ja juuri noin olen tehnyt, totta kai. Tuon voi selittää vielä vaikka sata kertaa mutta se ei tee siitä käytännössä yhtään sen sujuvampaa. Kirjoitin jo ekassa viestissä että teoria on helppo ymmärtää, joten outoa että sitä pitää koko ajan toistaa. Tuo "vatkauskin" tuli terminä sinun viestistä, jos se oli asia mihin tartuit.


Tässä on vain se ongelma että peli on alussa ehtinyt jo mm. heittää Henryn vankilaan kuolemaan, hukannut kaksi hevosta juonen takia, heittänyt omasta pedistä pois koska edistin myllärin tehtävää, laittaa pikamatkustuksessa tielle rosvolauman, antaa keskustelussa vaihtoehtoja joista päätyy joka tapauksessa nyrkkitaisteluun, jne.

Minä en ehdi tai pysty tekemään mitään ilman että joko kuolen tai saan ainakin pelätä kuolemaa. On ihan sama minne meen tai mitä teen, niin on jokin hahmo, tehtävä tai random-juttu, joka tappaa tai rampauttaa Henryn tai etenemisen täysin.

Kehitä siinä hahmoa kun pelimaailma kehittää sen tielle koko ajan vain kuolemaa ja kärsimystä. Varastelua en ole edes aktiivisesti yrittänyt ettei ole linnassa tai taisteluissa.

Käytännössä ainoat varmasti turvalliseksi tiedetyt asiat on treenata eli grindata tasoja. Sekin taas maksaa ja rahan keräämisessä voi mennä henki. Siitä menettää edistystä pahimmillaan helvetisti, tai vaikka se olisikin vaikka vain 10-15 minuuttia, niin kaikki on tehtävä uusiksi: puhumiset, kaman keräämiset jne.

Peli on ihan järkyttävän työläs ja se hukkaa pelaajan aikaa täysin turhaan, ilmeisesti jonkin keinotekoisen "realismin" takia, joka käytännössä tarkoittaa että kaikki on mahdollisimman vaikeaksi tehtyä.

Ja kuten jo ylempänä kirjoitin: vaikeus, armottumuus tai haaste ei haittaa mutta sen pitää olla reilua. Tämä peli ei ole reilua nähnytkään.
Siis pakko sanoa, että olet sitkeä sissi. Itse olisin jo vaihtanut peliä aikoja sitten. Tämä kyseinen peli nyt ei vaan taida sopia sinulle. Ja kuten varmaan huomaat arvosteluistakin (sekä mielipiteistä) suurimmalla osalla väestä ei ole ollut näin pahoja ongelmia tämän pelin kanssa kuin sinulla. Eli yleensä se tarkoittaa että sinä nyt tässä jotain väärin teet, ei peli eikä sen tekijät. Itse ostin tämän aikoinaan julkaisussa, mätöin menemään, rakastin. Kehitin Henrystä varkaan. Nyt kun toinen osa julkaistiin, halusin kokea tämän ensimmäisen osan vielä kerran, kaikkien lisärien kanssa. Kokemus oli vielä parempi kuin ensimmäisellä kerralla. Ja molemmilla kerroilla tein Henrystä varkaan (helpoin pelityyli, saa helposti rahaa, helppo opettaa Henrylle uusia kykyjä). En missään kohtaa kiristellyt hampaitani, kironnut tai muutakaan. Mitä taas teen aina jos kokeilen Souls-pelejä. Mitkä eivät ole lainkaan minua ja verenpainettani varten.

Joten, näin vinkkinä, vaihda pelityyliäsi tai peliä. :D
 
Alkaa kyllä menemään kohtuu koomisen puolelle, anteeks :D Ehkä tää peli ei vaan ole sun juttu? Se alun vankila on skriptattu kuolema jos "feilaat".

Valitat koska peli tekee pelimäisiä asioita? No pitäiskö Henryn olla heti joku superäijä? Kaveri on elänyt koko ikänsä pikkukylässä eikä koskaan kuvitellut matkaavansa mihinkään, niin ei tietenkään osaa mitään. Eihä se osaa edes lukea ellet mene opettelemaan.

Tässä pelissä voi tehdä asioita haluamassaan järjestyksessä, joku voi lähteä vaikka tekemään juttuja joista tietyt kyvyt kasvaa ja pärjääkin skillcheckeissä tiekkö?

Sä itseasias tolla valituksella vaan demoat et miten paljon erilaisia juttuja täs tapahtuu ja usko pois, kaikesta selviää.

En mä kyl tiedä jaksaako täst nyt enää vääntää, ei tunnu etenevän mihinkään. Kovin on paha mieli ku peli onkin vähän enemmän vaativampi.

Sanoit että bruteforcetin tiirikointia, minä sanoin että harjoittelin. Eli miten liikutetaan niitä perkeleen tatteja jotta se onnistuu ihan ilman perkkejä. Tietenkään ilman perkkejä ei ole isoja mahkuja avata edes medium lukkoa enkä koskaan niin olettanutkaan, ja mediumia vaikeammasta tulee kaiketi automaattinen fail alussa.

Tämä peli vaan vaatii sen oman tyylinsä pelata. Pitää hyväksyä että Henry on kohtuu hönö, ja se pitää hissuksiin muuttaa vahvuudeksi. Kyllä se siitä lähtee.

En muista pystyykö alkemiaa tekeen ilman et osaa lukea, mut jos pystyy niin tee parit pullot. Apoteekkarilt voi ostaa ainekset halval, tee muutamat helpot pullot ja myy. Siit rahaa hitosti.

Sit ku on rahaa, osta pysyvä huone tavernasta, saat siit tukikohdan. Sitte ala miettii mitä teet. Ei kannata varastella ennen kun on huone tavernas ja varastoarkku nimittäin varastettua kamaa ei voi myydä pariin päivään. Joten jos varastat ni laita arkkuun oottelee et savu hälvenee.

Sä saat käyttää kaikkia keinoja hyväkses. Löydät rosvoleirin? Meetkö sinne ammattitappajien keskelle rähisee ja kuolemaan vai ootatko puskassa että nukahtavat? Putsaatko niiden arkut yöllä (taskusta avain ensin) vai viillätkö kurkut auki ja keräät kamat taskuun. Muistaakseni oli joku jatkuva tehtävä kans et bsndiittitapost ssi rahaa ku vei todisteet.


Badari sanoi hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en viitsi edes pikamatkustaa tässä kun se on niin pirun hidasta koko härdelli. Plus mä tykkään mailmasta niin paljon että se on vaan ilo ratsastella siellä ja törmäillä kaikennäköiseen pölhöilyyn. Plus ratsain ehtii todellakin väistää ne väijytykset jos ei huvita myllyttää. Piskistä on oikeasti apua tappeluissa kun kerää sille vaan oikeet perkit. Komeen näköstä ku täyteen sotisopaan pukeutunu jäbä ryntää karkuun ja Mutt juoksee perään ja kaataa sen vesikauhuisen rakin raivolla. Mutt oppii myös metsästämään joten jos ei itse viitsi niin koira asialle. Ja ne snapsit oikeesti. Niitä saa ihan älyttömät läjät kun vaan keräilee yrtit ja käy tekemässä. Mä savetan itse AINA kun vähän jotain vilahtaa sellaista mikä viittaa mahdolliseen tappeluksen alkuun, päivitän kamoja tai jotakin muuta mielenkiintoista tapahtuu. Ja JOS pikamatkustan niin tietty ennen sitä. Ei ole kertaakaan mennyt tuntia saatikka kahta hukkaan.

Mitä tiirikointiin tulee niin kyllä sen ihan oikeasti oppii. Vähän täälläkin ihmettelen että miten se on noin vaikean oloista.

Näistä peleistä saa mun mielestä eniten irti kun ottaa sellaisen zen-asenteen. Bethesda aina mainostaa sitä "elä elämää toisessa mailmassa tms" Mun mielestä näissä KCD peleissä se lause vasta saa lihaa luitten ympärille. Tietysti jos aika on vähissä niin voi tunntua hankalalta

Ja vielä lopuksi. Se treenaminen kannattaa. Ihan turha mistään varsinaisesta grindaamisesta puhua. Miekkataidotkin nostin itse hyvin nopeasti sille tasolle että jo pärjää.
 
Siis pakko sanoa, että olet sitkeä sissi. Itse olisin jo vaihtanut peliä aikoja sitten.
On useampi kokemus että kun jaksanut puskea eteenpäin, niin peli onkin paljastunut oikein loistavaksi. Tätä on kehuttu, joten pakkohan tässä on jossain vaiheessa jotain hyvää olla. Plus olen maininnut jo useamman hyvänkin puolen mutta porukka alkoi inttämään vastaan juuri tuosta tiirikoinnista, niin sen ympärillä on nyt pyöritty.

En yhäkään tykkää yhtään tällaisesta "peli on hyvä kun pelaa ensin parikymmentä tuntia"-menosta mutta tarinan osalta haluan vielä jatkaa tätä eteenpäin. Tiirikointia ja varastelua en ole edes pelatessani erityisemmin painostanut mutta täällä homma on mennyt siitä inttämiseksi.

Tämä kyseinen peli nyt ei vaan taida sopia sinulle. Ja kuten varmaan huomaat arvosteluistakin (sekä mielipiteistä) suurimmalla osalla väestä ei ole ollut näin pahoja ongelmia tämän pelin kanssa kuin sinulla. Eli yleensä se tarkoittaa että sinä nyt tässä jotain väärin teet, ei peli eikä sen tekijät.
En puhuisi vielä tässä vaiheessa että koko peli ei olisi minulle jos kyse on ollut yksittäisistä pelimekaniikoista, joista täälläkin on usein mainittu että "ei ole pakko tehdä". Pelillä myös on ehkä pääosin positiivinen vastaanotto mutta jos menet katsomaan opasvideoita vaikka siitä tiirikoinnista niin aika iso massa on täysin samaa mieltä kanssani. Suurimman osan ongelmattomuus johtuu mielestäni siitä että porukka ei joko tiirikoi tai nostaa tasoja niin paljon (eli grindaa, mistä en keinotekoisena hommana kauheasti välitä) että homma menee sujuvammin. Steamissä myös helppo olla positiivinen koska pelaajat pc:llä ja tiirikointi tehty selvästi hiiri+näppis-yhdistelmälle, huomaahan sen sokeakin.

Melko outoa kyllä tämä puolustelu paskalle systeemille. Onko paljon samaa näkemystä vaikka Condordista? Pelaajat ei vain osanneet innostua pelistä? Tai Bubsy 3D oli oikeasti paras tasohyppely ikinä, porukka ei vain osannut pelata. Voisiko nyt vain olla että tuo tiirikointi ei ole paras mahdollinen homman toteutus ja se vieläpä on jäänyt optimoimatta ohjainta käyttäville pelaajille?

Itse ostin tämän aikoinaan julkaisussa, mätöin menemään, rakastin. Kehitin Henrystä varkaan. Nyt kun toinen osa julkaistiin, halusin kokea tämän ensimmäisen osan vielä kerran, kaikkien lisärien kanssa. Kokemus oli vielä parempi kuin ensimmäisellä kerralla. Ja molemmilla kerroilla tein Henrystä varkaan (helpoin pelityyli, saa helposti rahaa, helppo opettaa Henrylle uusia kykyjä). En missään kohtaa kiristellyt hampaitani, kironnut tai muutakaan. Mitä taas teen aina jos kokeilen Souls-pelejä. Mitkä eivät ole lainkaan minua ja verenpainettani varten.

Joten, näin vinkkinä, vaihda pelityyliäsi tai peliä. :D
Joten, näin vinkkinäsi siis: pelaa ensin kerran niin toinen kerta on helpompi? Ylläri. Kyllä itselläkin menee pelit yleensä melko sulavasti kun tietää mistä on kyse jne.

Pelityyliä olen jo vaihtanut mutta samaa tulee vastaan joka puolella pelin alussa. Minusta tuntuu että monet ei ymmärrä että tämä kritiikki koskee juuri tuota noob-Henrya ja tilannetta jossa ei osaa mitään. Peli rajoittaa vapauttaa alussa ihan hitosti eikä tuo minusta houkuttele kauheasti pelin maailmaa tutkimaan vaan nimenomaan grindaamaan jossain turvasatamassa kykyjä ettei kuole joka nurkalla.

Alkaa kyllä menemään kohtuu koomisen puolelle, anteeks :D Ehkä tää peli ei vaan ole sun juttu? Se alun vankila on skriptattu kuolema jos "feilaat".
Tiedän kyllä että se oli skriptattu mutta silti typerä juttu sekin kun kovasti vapautta mainostetaan. Sitten myöhemmin tulee toinen kohta, jossa piti hävitä taistelu jotta juoni meni eteenpäin. Onko se sitä mainostettua vapautta? Alku on nimenomaan hyvinkin ohjattua menoa, josta poikkeaminen johtaa erittäin todennäköisesti game overiin. Eikä se ole pelaajan vika.

Valitat koska peli tekee pelimäisiä asioita? No pitäiskö Henryn olla heti joku superäijä? Kaveri on elänyt koko ikänsä pikkukylässä eikä koskaan kuvitellut matkaavansa mihinkään, niin ei tietenkään osaa mitään. Eihä se osaa edes lukea ellet mene opettelemaan.
Tämähän on oikein toimiva ja loistava idea teoriassa, sen toteutus tässä vain on perseestä. Homma on tehty paljon miellyttävämmin, sujuvammin ja tyydyttävämmin monissa muissa peleissä. Niissäkin saa mennä yrittämään huonoilla kyvyillä vaikka ja mitä mutta ero on se, että se yrittäminenkin on yleensä silti hauskaa eikä mitään kömpelön apinan ohjaamista.

Tässä tuntuu ettei mitään kannata edes yrittää ennen kuin on tasoja sen verran että pystyy niitä asioita tekemään. Onko sellainen pelaaminen sitten jollain lailla hauskaa? Pitäisikö jatkossa aloittaa pelit vaikka vauvana, opetella kävelemään, puhumaan jne. jossa menisi aikaa semmoinen 20-30 tuntia, jonka jälkeen varsinainen peli alkaa? Tuota se käytännössä tässä jo on.

Tässä pelissä voi tehdä asioita haluamassaan järjestyksessä, joku voi lähteä vaikka tekemään juttuja joista tietyt kyvyt kasvaa ja pärjääkin skillcheckeissä tiekkö?
Niin? Ei tuo ole mitenkään uutta peleissä ja samaa voi tehdä pääosassa vastaavia elementtejä sisältävistä teoksissa. Ja "tiekkö", että niissä homma toimii ja on sujuvaa ja miellyttävää. Tuo itse asia ei haittaa, se on vain niin paskasti tehty tässä.

Sä itseasias tolla valituksella vaan demoat et miten paljon erilaisia juttuja täs tapahtuu ja usko pois, kaikesta selviää.
Totta. Erilaisia asioita, jotka kaikki johtavat siihen ettei mitään pysty tekemään. Mistään ei selviä, koska tulee kuolema joka suunnasta.

En mä kyl tiedä jaksaako täst nyt enää vääntää, ei tunnu etenevän mihinkään. Kovin on paha mieli ku peli onkin vähän enemmän vaativampi.
Niin, no en tajua miksi aloit vääntämään kun eihän tuossa ole mitään epäselvyyttä. Olet myös ymmärtänyt väärin: ei minua haittaa vaativat pelit jos se haaste, vaikeustaso tai muu on reilua. Tässä haaskataan pelaajan aikaa. Netti ohjeita myöten neuvoo että pitää ensin käytännössä grindata tasoja että peli on sujuva.

Sanoit että bruteforcetin tiirikointia, minä sanoin että harjoittelin. Eli miten liikutetaan niitä perkeleen tatteja jotta se onnistuu ihan ilman perkkejä. Tietenkään ilman perkkejä ei ole isoja mahkuja avata edes medium lukkoa enkä koskaan niin olettanutkaan, ja mediumia vaikeammasta tulee kaiketi automaattinen fail alussa.
Tarkoitin bruteforcella sitä että ei ole pakko onnistua että levelit nousee. Sinä harjoittelit eli nostelit leveleitä, mikä tapahtuu myös kämmimällä. Vai meinasitko tosiaan että sait lukon toisensa perään auki ja levelit vain nousi?

Tämä peli vaan vaatii sen oman tyylinsä pelata. Pitää hyväksyä että Henry on kohtuu hönö, ja se pitää hissuksiin muuttaa vahvuudeksi. Kyllä se siitä lähtee.
Olen tiennyt ja tajunnut tämän jo pelin alusta lähtien mutta käytännössä se tie hönöstä osaajaksi on ihan hiton turhauttava, tylsä ja tympeä. Ei yhtään sellaista pelaamista, minkä parissa kokisi viihtyvänsä. Sellaista mekaanista suorittamista leveleiden perässä.

On tässä siis paljon hyvääkin: keskusteluista pidän ja tykkään nostaa ja keskittyä sen parantamiseen. Se toimii järkevästi ja siinä ei haittaa että alussa ei onnistu. Tiirikoinnissa vai ottaa päähän että kukaan - edes pelihahmo - voi olla noin tumpelo mitä pelin hahmo alussa on. Samoin se tympii, miten paljon peli pistää taisteluita hahmon eteen ennen kuin on saanut kykyä juurikaan kehitettyä. Vasta nousin sairaalapediltä ja pelkän keskustelun takia sain turpiin niin pahasti että energiat nollissa ja "pää vähän kipiä". Tuossa keskustelussa ei pystynyt aloittamisen jälkeen pääsemään edes pois tilanteesta ilman että joutui taisteluun. Että sellaista vapautta siinäkin kohtaa. Kyllähän tuota nyt luulisi voivan vain luovuttaa ja sanoa että "forgive me" tai "ok, bye" mutta ei.

Pelissä on siis paljon potentiaalia, sellaista hajua että "tässä voi olla jotain hyvääkin" mutta sitten on tuollaista jatkuvasti vastassa, ainakin tässä alussa (pääsin vasta sairaspediltä ekan ison kylän portin sisään).

En muista pystyykö alkemiaa tekeen ilman et osaa lukea, mut jos pystyy niin tee parit pullot. Apoteekkarilt voi ostaa ainekset halval, tee muutamat helpot pullot ja myy. Siit rahaa hitosti.
Tässäkin on taas se tuttu neuvo: tee sitä ja tätä. Mutta et voi vain tehdä, koska sitä ennen pitää treenata sitä hommaa. Ja se maksaa. Eli tee sitä ja tätä että saat rahaa että voit treenata sen ja tämän tekemistä, jotta saat rahaa, mutta et voi tehdä koska ei ole rahaa jne.

Sit ku on rahaa, osta pysyvä huone tavernasta, saat siit tukikohdan. Sitte ala miettii mitä teet. Ei kannata varastella ennen kun on huone tavernas ja varastoarkku nimittäin varastettua kamaa ei voi myydä pariin päivään. Joten jos varastat ni laita arkkuun oottelee et savu hälvenee.
Juu, nämäkin tiedän. Olen jo myynyt varastettua kamaa ja pitänyt alusta lähtien ne piilossa. Myllärin tehtävien parissa olen ekat toipumishetket siis viettänyt.

Sä saat käyttää kaikkia keinoja hyväkses. Löydät rosvoleirin? Meetkö sinne ammattitappajien keskelle rähisee ja kuolemaan vai ootatko puskassa että nukahtavat? Putsaatko niiden arkut yöllä (taskusta avain ensin) vai viillätkö kurkut auki ja keräät kamat taskuun. Muistaakseni oli joku jatkuva tehtävä kans et bsndiittitapost ssi rahaa ku vei todisteet.
No joopa joo. Mitenkäs se leiriin pääseminen/päätyminen? Siinä matkalla voi tulla kuolemaa ja taistelua jo sen verran että mitään leirejä ei tule löytämään. Jo pelkkä pikamatkustus oli melkein kuolemaksi ja ne pari hevosta on alussa viety tosiaan juonen perusteella pois.

Mä en viitsi edes pikamatkustaa tässä kun se on niin pirun hidasta koko härdelli. Plus mä tykkään mailmasta niin paljon että se on vaan ilo ratsastella siellä ja törmäillä kaikennäköiseen pölhöilyyn. Plus ratsain ehtii todellakin väistää ne väijytykset jos ei huvita myllyttää.
Eipä ole hevosta koska jonkin päähänpiston vuoksi Henry/pelin juoni on niitä jo kaksi hävittänyt. Totta kai minulla olisi heppa alla jos sellaisen jostain olisin saanut pitääkseni asti.

Piskistä on oikeasti apua tappeluissa kun kerää sille vaan oikeet perkit. Komeen näköstä ku täyteen sotisopaan pukeutunu jäbä ryntää karkuun ja Mutt juoksee perään ja kaataa sen vesikauhuisen rakin raivolla. Mutt oppii myös metsästämään joten jos ei itse viitsi niin koira asialle.
Koira on toki ollut heti mukana kun sen vain sai mutta treenaus vasta alussa eikä siitä ole sen vuoksi apua vielä ollut.

Ja ne snapsit oikeesti. Niitä saa ihan älyttömät läjät kun vaan keräilee yrtit ja käy tekemässä. Mä savetan itse AINA kun vähän jotain vilahtaa sellaista mikä viittaa mahdolliseen tappeluksen alkuun, päivitän kamoja tai jotakin muuta mielenkiintoista tapahtuu. Ja JOS pikamatkustan niin tietty ennen sitä. Ei ole kertaakaan mennyt tuntia saatikka kahta hukkaan.
Nämä on näitä neuvoja. Vähän kuin soulseissa: gitgud, ei se sen ihmeempää ole, sen kun pelaat. Varmaan helppo neuvoa kun takana on kolminumeroisia tunteja peliä eikä tästä alun tuskasta ole minkäänlaista muistoa jäljellä. Ei tässä alussa oikeasti voi noin vain mennä ja tehdä asioita sillä useimmiten ukkeli on liian uuno että mikään onnistuisi. Tekisin mielelläni juomia jos olisi paikka missä tehdä ja tietäisi missä niitä mahtaa olla, plus vielä osaaminen juominen tekoon. Ei se siis ole mitään "sen kun käy tekemässä".

Taas tuntuu että porukka vähän vähättelee tätä pelin alkua. Enkä ihmettele jos omasta aloittamisesta on mahdollisesti vuosia tai peliä on kirjoitusvaiheessa takana hirveä määrä tunteja.

Mitä tiirikointiin tulee niin kyllä sen ihan oikeasti oppii. Vähän täälläkin ihmettelen että miten se on noin vaikean oloista.
Miten se voi olla helppoa? Muuten kuin tasojen noustessa ja perkkejä saatua? Ohjaimella pelatessa se vain on todella "kiikkerän" ja epävarman oloista vaikka miten varovaisesti yrittää pitää "makeapistettä" kohdallaan ja pyörittää lukkoa tasaiseen tahtiin. Teoria on hallussa täysin mutta käytöntö on se, että tiirikka ottaa loparit ennen kuin lukko ehtii pyörähtää tarpeeksi.

Näistä peleistä saa mun mielestä eniten irti kun ottaa sellaisen zen-asenteen. Bethesda aina mainostaa sitä "elä elämää toisessa mailmassa tms" Mun mielestä näissä KCD peleissä se lause vasta saa lihaa luitten ympärille. Tietysti jos aika on vähissä niin voi tunntua hankalalta
Ottaisin toki ja se onnistuukin kun kaikki on ok mutta sitten tulee vaikka keskustelu, josta ei pääse kuin nyrkkitaisteluun tai pikamatkustamisen keskeyttää rosvojoukko, joka ampuu nuolia naamaan. Vaikea olla zen siinä kohtaa.

Ja vielä lopuksi. Se treenaminen kannattaa. Ihan turha mistään varsinaisesta grindaamisesta puhua. Miekkataidotkin nostin itse hyvin nopeasti sille tasolle että jo pärjää.
Tiedän että se kannattaa. Se on käytännössä vaatimus jos pelissä haluaa yhtään enemmän asioita pystyä tekemään. Se vain on tympeän, tylsän ja työlään oloista hommaa, mikä on minulle käytännössä sama kuin grindaisi jossain pelissä alun rottia että pääsee ekan kunnollisen vihollisen kanssa yhtään mitään yrittämään.

Varmasti paranee kun jaksaa painaa mutta tämä alku on ihan helvetin turhauttava.

---

Minun puolestani voidaan olla jatkamatta inttämistä. Varmaan parempi että pelailen hetken enemmän ja raportoin sitten lisää, jonka jälkeen voidaan inttääkin lisää, jos tarvetta? :D
 
^Öh. Sori pakko vielä sen verran jatkaa että miten niin onnistunut hukkaamaan 2 hevosta? Pebbles palaa sun luokse kun vihellät sitä. Ja sehän ei edes kuole, vai käsitänkö nyt jotain väärin? Etkö ole vielä edes saanut sitä "omaa" hevosta?
 
Tässäkin on taas se tuttu neuvo: tee sitä ja tätä. Mutta et voi vain tehdä, koska sitä ennen pitää treenata sitä hommaa. Ja se maksaa. Eli tee sitä ja tätä että saat rahaa että voit treenata sen ja tämän tekemistä, jotta saat rahaa, mutta et voi tehdä koska ei ole rahaa jne.
Uhmaan moderaattoria mutta toisaalta päästään toiseen aiheeseen.

Niin pitkä aika ni en muistanu enää ja oli pakko tutkia mut tosiaan alkemiaan pitää osata lukea. Sen kaiketi oppis alkupuolen sivutehtävässä mightier than sword.

Alkemiapöytä on Rattayssa. No joo ei iha niin nopeesti järjesty toi.

Mut en sit tiiä mitä täs muuta. Koita ottaa joku pikkunen suunta et mitä haluisit tehä ja lähe rauhas kattelee.
 
^Öh. Sori pakko vielä sen verran jatkaa että miten niin onnistunut hukkaamaan 2 hevosta? Pebbles palaa sun luokse kun vihellät sitä. Ja sehän ei edes kuole, vai käsitänkö nyt jotain väärin? Etkö ole vielä edes saanut sitä "omaa" hevosta?
En minä tuommoista kaakkia ole nähnytkään eikä mitään hajua missä niitä edes tuolla alussa on edes varastettavaksi, saati ostettavaksi tai omaksi hankittavaksi. Kuten sanoin, olen ihan alussa eli vasta kotikylästä pelastettuna.

Ennen kuin moderaattorin pinna katkeaa kuin tiirikka konsanaan, on parempi, ettei tuosta aiheesta väännetä enää yhdessäkään viestissä.
Nyt täytyy kyllä saada tarkennusta: mistä ei saa enää puhua? Pelistäkö? Sen omassa aiheessa? :O

Niin pitkä aika ni en muistanu enää ja oli pakko tutkia mut tosiaan alkemiaan pitää osata lukea. Sen kaiketi oppis alkupuolen sivutehtävässä mightier than sword.

Alkemiapöytä on Rattayssa. No joo ei iha niin nopeesti järjesty toi.

Mut en sit tiiä mitä täs muuta. Koita ottaa joku pikkunen suunta et mitä haluisit tehä ja lähe rauhas kattelee.
Niin, tämänhän mitä tiesin ja siksi neuvoja ihmettelinkin. Ei se ole mitään "sen kuin teet"-hommaa kun pitää monta asiaa hoitaa ensin alle. Lukemaan oppii jossain toisessa läänissä, joten tarvitsee hevosen. Tuolla helvetissä en ala kävellen enää liikkumaan lähikyliä kauemmas. Alkemiapöydän kanssa ei taas tee mitään jos ei osaa alkemiaa, johon tarvittaviin resepteihin pitää ymmärtääkseni osata lukea. Belladonnaa ei myöskään saa ihan joka paikasta vaikka niitä pari kasvaakin myllärin pyykkinarun alla.

Tiedän siis aika paljon mitä pitäisi tehdä mutta käytännössä maaliin päästäkseen vaaditaan aika paljon muutakin kuin "tehdä vaan".

Tässä siis vähän vaikuttaisi olleen paljon sitä mitä ajattelinkin: neuvojilta on päässyt unohtumaan että kuinka paljon pelin alku vaatii "valmisteluja" että pääsee hyvään vauhtiin. Arvostan kyllä neuvoja mutta vähän vähemmän sitä kun ei kuunnella mitä toinen niihin vastaa. Monelta tuntuu menneen varsinkin ohi se, kuinka alussa oikeasti pelissä olen.
 
Nyt täytyy kyllä saada tarkennusta: mistä ei saa enää puhua? Pelistäkö? Sen omassa aiheessa? :O
Luulin, että se vertauskuvaksi tarkoitettu sana tiirikka siinä viestissäni oli ihan riittävän selkeä vihje. Pieleen meni sekin.

Joten toivottavasti tämä rautalanka on nyt tarpeeksi paksua: tämän pelin (Kingdom Come: Deliverance) tiirikointimekaniikasta ei tarvitse enää väitellä tässä ketjussa. Se on mitä on ja sillä hyvä. Tai huono.
 
Luulin, että se vertauskuvaksi tarkoitettu sana tiirikka siinä viestissäni oli ihan riittävän selkeä vihje. Pieleen meni sekin.

Joten toivottavasti tämä rautalanka on nyt tarpeeksi paksua: tämän pelin (Kingdom Come: Deliverance) tiirikointimekaniikasta ei tarvitse enää väitellä tässä ketjussa. Se on mitä on ja sillä hyvä. Tai huono.
Parempi aina varmistaa kun nämä säännöt on mielestäni sen verran tiukat ja tarkat. Totta kai kyseisen sanan huomasin mutta kun tiirikointi oli vain osa keskustelua, niin mistäpä sen tietää täysin varmasti viitataanko pelkästään siihen. Siellä viestissä kuitenkin oli yleisestikin pelin työläydestä ja siitä, miten sama käytäntö on muuallakin.

Ehkä kannattaa siis "vihjeiden" sijaan kirjoittaa asiat selvemmin ettei olla pelkkien tulkintojen varassa?
 
Tämän kirjoitin tuonne "viimeksi pelatut pelit"-keskusteluun mutta se siirrettiin tänne moden toimesta.

Kirjoittamishetkellä Henry on vasta kuntoutunut pelin alun tapahtumista ja seikkailee ilman hevosta tai mainittavia taitoja. Kukkia mies osaa sentään kerätä ja haastaa riitaa, eli ottaa turpaan. Yhteenottoja hän toki on yrittänyt vältellä mutta joskus pelkkä keskustelu johtaa väistämättä konfliktiin, joten siinäpä sitten ollaan hetki taas rauhallisemmin. Puheenlahjat ovat kaikesta huolimatta se, missä kehitystä on selvimmin tullut, huomannut ja mihin hän on halunnut juurikin panostaa.

Myllärin luota suunta lähti luontevasti kohti hämärähommia, sillä viime ajat Henkka on kovasti treenannut tavaroiden siirtämistä omistajilta seuraaville. Tiirikointi sujuu jo alkua huomattavasti sujuvammin mutta mieluummin mies on taskuista lainannut avaimia kuin tiirikoimaan alkanut. Rahaa on ollut parhaimmillaan vajaa 2K mutta sillähän ei pitkälle pötkitä.

Suunnitelmissa hänellä olisi oppia lukemaan, sillä se helpottaisi uusien taitojen oppimista. Erityisesti schnappseja ukkeli haluaisi oppia tekemään. Sitä varten täytyisi kuitenkin päästä pitkän matkan päähän itseään kouluttamaan, joten hevosen hankkiminen on käytännössä ykkösprioriteetti ennen kuin mitään isompia edistysaskeleita on odotettavissa. Kirjojakin on ostettu jo useampi lukutaitoa odottamaan.

Miekkailun ja jousiammunnan makuunkin Henry on jo päässyt mutta niihin hänellä ei ole niin kovaa intoa paneutua, ainakaan ensimmäisten asioiden joukossa. Ensin opetellaan perustaitoja ja sitten aletaan laajentamaan fyysistä osaamista.

Rosvoilu on toki sen verran riskialtista puuhaa, että ennen niihin ryhtymistä sekä onnistuneen suorituksen jälkeen on miekkosen täytynyt yleensä vetää pieni schnappsi naamaan. Jopa sen verran kiivasta tahtia, että juopottelutaidot ovat kasvaneet ja juomat ikävästi ehtyneet.

Valtakunta - tai ainakin 1600 groschenia - hevosesta!
 
Viimeksi muokattu:
Henry jatkoi pohtimistaan. Rahaa oli ihan kivasti mutta se menisi treeneistä maksamiseen niin pikaisesti että niihin ei kannattaisi nyt panostaa. Varsinkin kun rahan tienaaminen olisi taas sitä että saisi hitaasti löntystää ryövättyä saalista myymään. Hevonen on pakko saada.

Kaakki sai kuitenkin jäädä vielä hetkeksi pohdintaan, sillä jonkinlaista sopimusta piti saada pöllittyä toimeksiantajalle. Mies oli vain täysin hämillään, olihan hän jo pöllinyt sekä kirjurin että voutin taskuista kaiken mitä vain löytyi. Ei minkäänlaista avainta, millä saisi kovemmat lukot auki. Helpommat lukot ja ovet oli myös jo kaikki sepposen selällään, olihan Henkka saanut vihdoin tiirikoinnin sujumaan niin, ettei siinä kauaa nokka tuhissut eikä tiirikoitakaan enää mennyt poikki yhden yhtä.

Ei auttanut kuin antaa asian olla ja lähteä taas hitaasti ylipainoista saalista myymään. Lopulta virtuaalitodellisuuden ulkopuolelta saadun ohjeen avulla mies kuitenkin ymmärtää että kyseisen lapun pitäisi olla ihan vain pöydällä. Paikalle palattuaan Henry toteaa asian todeksi ja aikoo jatkossa muistaa että täysin rekvisiittana näyttäytyvät asiat saattavatkin olla asioita, joiden kanssa voi vuorovaikuttaa. Paperi mukaan ja homma kuitatuksi.

Seuraavaksi tarjolla olevat tehtävät alkoivat olla joko erittäin haastavia tai kaukana, joten oli tehtävä päätös. Henksu päättää ottaa schnappsin jälkeen riskin ja pikamatkustaa Talmbergiin, mistä on lyhyempi matka lukutaitoa tarjoavan tyypin luokse. Matkalla tulee kolme tapahtumaa, jotka miekkonen välttää kuin ihmeen kaupalla mutta seuraavan kohdalla hänen oli tehtävä valinta: taistele tai pakene. Typerä kun on, päätti mies kiireessä valita taistelun, jota kuitenkin juoksee henkihieverissä metsään piiloon.

Pikamatka metsästä Talmbergiin menee onneksi ongelmitta. Talmbergissä tulee kuitenkin heti vastaan vartija, joka kertoo linnanneidon kaipailevan Henkkaa. Mutta ei miehellä ole aikaa höpötyksiin naisten kanssa, joten hän päättää unohtaa koko asian: onneksi schnappsi tuli juotua ihan Talmbergin linnan portilla. Uudelleenpaluulla linnaan päättää mies hoitaa samalla erään kuutamokeikan: vartijoita vältellen onnistuu varkaamme hankkimaan haltuunsa sekä avaimen että pyydetyt kamat. Niiden kanssa on tyydyttävää poistua, varsinkin kun myös linnanneidon pyyntö saatiin vältettyä. Tänne kyllä palataan parempaan aikaan hommat hoitamaan mutta nyt ei oteta niitä vielä taakaksi.

Seuraavaksi oli matkan viimeinen osuus edessä, sillä Uthitz oli ihan lähellä. Tien kaartuessa vähemmän suoraksi, päättää Henry oikaista metsän poikki, vältellen samalla leiriä, jonka väen ystävällisyyttä hän ei aio ottaa selville. Metsän jälkeen aukeaa pelto, jonka takana häämöttää Uzhitz, paikka jossa opettaja majailee. Uskomatonta, siinä se nyt on!

Henry hyppii peltojen ja aitojen yli, nyt on aika oppi vihdoin lukemaan ja mikään ei voi enää miestä hidastaa! Kirjuri pyytää 50 rahaa opettamisesta, mikä on pikkusumma, sillä taskussa kilisee tonnin verran maksuvaraa. Yksi opettavainen tarina ja latinan kirja takana ja kirjuri toteaa ettei hänellä ole enää tuollaiselle mestarille mitään opetettavaa. Siinäkö se oli? Kaikki se vaiva ja odotus ja homma on ohi kahden kirjan lukemisella? No mikä ettei!

Seuraavaksi kartta auki, sillä hevonen on saatava. Mies ei enää kävele ellei ole ihan pakko. Läheltä löytyykin talli, jossa koneja myydään. Halvin meetwursti alle, satula päälle ja matkaan. Nyt on schnappsin paikka! Vaan hemmetti, ne on kaikki juotu. Läheiselle baarille siis ja tinkaukset käyntiin. Alkoholisti-Henkka saa viimeisillä rovoillaan kaksi pulloa vaikka pyyntihinta oli enemmän mitä rahaa taskuista löytyi. Tinkaaminen kannattaa!

Tulevaisuus näytti vihdoin toiveikkaalta. Tästä on hyvä jatkaa!
 
Henkka saa ilmaisen pysyvän heposen allensa kun tekee yhden tietyn alkupuolen päätehtävän.
Tämän hän tietää mutta ei halunnut mennä päätehtäviä eteenpäin vaan nimenomaan keskittyä itsensä kehittämiseen ensin. Lisäksi tuo halvin hepo ei ollut kuin 500 hinnaltaan, niin sehän ei ole kuin yksi perusrosvoreissu ja saa moninkertaisen summan kasaan.

Käsittääkseni ostettu hevonen on myös yhtä lailla pysyvä. Mikäli taas ei ole, niin voisi taas kysyä että mitä helvettiä.
 
Ylös Bottom