Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

PC-pelaaminen

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jarppa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
  • Tunnisteet Tunnisteet
    pc
Yllätin itseni ja tuli hankittua pelaamiseen soveltuva PC vuosien tauon jälkeen. Ja vieläpä pöytäkone/miditorni, Lenovon LOQ-sarjan pakettikone 4060-näyttiksellä ja 16Gt muistilla. Ei siis mikään teholaite, mutta sopii juuri siihen tarkoitukseen mihin ajattelinkin, eli RTS-toimintanaksutteluihin ja muihin hiirivetoisiin strategiapeleihin, miksei myös point and click -peleihin tai vastaaviin.
Tällä pyörii sujuvasti Age of Empires 4 kaikki asetukset täysillä 3440 x 1440 -ultrawidella. Pian julkaistava Tempest Rising toimii myös maksimiasetuksilla erittäin sulavasti. Ja kaikki muutkin vastaavat mitä olen Steamista ehtinyt jo ladata.

Hintaa tuli n. 900€, halvemmallakin olisi päässyt jos olisin itse koonnut mutta en todellakaan jaksa. Peliläppäriäkin mietin, mutta sellaiseen haluaisin OLED-näytön ja hinta olisi pompannut sen myötä aika kovaksi. Ja läppäreitä on jo muutenkin kolmin kappalein (Mac ja PC), niin mennään nyt tällä. Mukavan äänetön tämä Lenovon LOQ ja myös hillityn näköinen muotoilultaan.

Vaikka tuo ultrawide onkin näyttävä, omassa käytössä oleva ei ikävä kyllä ole mikään pelinäyttö eli max. 60 Hz. Yhdistin koneen myös koemielessä olohuoneen LG:n OLED:iin ja olihan se paljon näyttävämpi. Mutta tällä näytöllä nyt mennään, kun on näyttö on työhommia varten ja työnantajan tarjoama, en nyt ala rinnalle toista (OLED) näyttöä hankkimaan. Ehkä.

Oma pelihistoria kun alkoi jo Windows 95 -aikana, niin onhan nämä systeemit jo nykyään varsin vakaita ja hienosti toimivia PC:lläkin, mutta kyllä näitä näemmä edelleen saa säätää että pelaamaan pääsee.

Kaikki toimintapelit tulee kyllä jatkossakin hankittua PS5 Prolle, mutta tosi kivaa on ollut noita toimintanaksuja pelailla pitkästä aikaa.

Half-Life 2 RTX-demo tuli kyllä jo ladattua ja testattuakin vähän. Hiiri- ja näppisohjaus on vähän hakusessa näin vuosien padin käytön vuoksi. Ihan komean näköinenhän tuo on, mutta itse asiassa se näyttää siltä, miltä MUISTIN alkuperäisen Half-Life 2:n mukamas näyttäneen parikymmentä vuotta sitten. Aika kultaa muistot.
 
Viimeksi muokattu:
Oletko ostanut 9800X3D prosessorin 4K pelaamiseen, se on ollut virheostos kuten Steve alla kertoo.


Olisi ollut kyllä mielenkiintoista nähdä sama testi 1440p:llä. Oma CPU:ni on vain 3700x joten hieman huonompaan CPU:hun vertailu olisi kans kiinnostanut. Eipä muissa videoissa tosin ole 3700x:n ja 5700x3d:n välille juuri saatu eroja 4K:lla.

Itse kun pelaan 1440p:n ohella paljon VR-pelejä (jopa yli 4K reson kun molemmille silmille) niin oli aika huojentavaa nähdä että esim. FS2020:ssä prosessoreiden välillä eroja ei ollut. Eipä siis kiirettä GPU päivitykseenkään, kun nykyiselläkin useimmat VR pelit vielä pyörivät 90 hz:llä.
 
Olisi ollut kyllä mielenkiintoista nähdä sama testi 1440p:llä. Oma CPU:ni on vain 3700x joten hieman huonompaan CPU:hun vertailu olisi kans kiinnostanut. Eipä muissa videoissa tosin ole 3700x:n ja 5700x3d:n välille juuri saatu eroja 4K:lla.

Itse kun pelaan 1440p:n ohella paljon VR-pelejä (jopa yli 4K reson kun molemmille silmille) niin oli aika huojentavaa nähdä että esim. FS2020:ssä prosessoreiden välillä eroja ei ollut. Eipä siis kiirettä GPU päivitykseenkään, kun nykyiselläkin useimmat VR pelit vielä pyörivät 90 hz:llä.
Aprillia vaan vain miten se menikään
 
Joo se on aprilli pilaa koska ei prosessoreiden erot näy kunnolla 4K resoluutiolla kun näyttis jarruttaa. Sen takia testit tehdään 1080p resolla että nähdään prosessorien todellinen ero kun se on se jarruttava tekijä.
 
4K pelatessa ei ole mitään syytä ostaa sitä kaikein kalleinta prossua kun hyöty on 0 ja 1080p aika sama asia jos saat Counter-Strike 800FPS kalleimmalla tai 500FPS halvemmalla on myös täysin turhaa
Joo näinhän se pääsääntöisesti menee, mutta osa VR peleistä hyödyntää silti CPU:takin, ainakin No Mans Sky pyörii kun täi tervassa, ja muistaakseni siinä CPU:lla on isompi vaikutus. Se yllätti että tuossa testissä ei näyttänyt FS2020:ssa myöskään olevan prosessorilla kummempaa vaikutusta.

Eipä tässä kiirettä, uutta konetta voi harkita syksyllä, siihen saakka ainakin 3700x/3080 TI combolla pärjää.
 
Gamers Nexus polttaa siltoja, tällä kertaa jyrän alle jää Nvidia joka yrittää manipuloida arvioita.



Samoin Hardware Unboxed puhuu asiasta.

 
Viimeksi muokattu:
näinhän siinä sitten kävi et tilasin itselleni RTX 5090 + 1200W virtalähteen, lähinnä AI:n takia, koska vaatimukset ja tekniikka on jo sillä tasolla että ei riitä enää 4090:n uusimpiin softiin, kiitos sen että jotkut vaatii jo +30 gigaa Vramia, no muutenkin 4090 on hyvä 1440p näyttis mut 4K:na eli jos haluaa pelata makkarista telkkarin kanssa niin sen kanssa välillä tuli droppeja, varsinkin jos 4K:na haluaa saavuttaa 144fps tai 120fps.
 
Viimeksi muokattu:
On tämä PC-säätäminen joskus melkoista taidetta. Ihmettelin kun Virtual Desktop ei lähtenyt Quest kolmosella pyörittämään SkyrimVR:n Mad God Overhaulia openXR:n kautta, vaan kuva välähteli mustaksi. Kuitenkin PSVR2 laseilla steamVR:n kautta kuva näkyi normaalisti.

Yhdellä kertaa kuvassa näkyi lisäksi outoja artefakteja ja bongasin tänään sattumalta ylikellotuksista lukiessani, että ihan samaltahan nuo yhden kerran ilmaantuneet näyttivät.

Poistin kaiken ylikellotuksen ja nyt Virtual Desktop pyörii moitteetta. Outoa kyllä, ihan pienikin ylikellotus sai ruudun välkkymään mustana, vasta aivan perusasetus poisti välkynnän. Kyllähän siellä Mad God Overhaul ohjeissa luki ylikellotuksen poistosta, mutta enpä tajunnut että se voisi vaikuttaa vain Quest3:sen puolella kun PSVR2 steamVR kuva oli ok.

Melkoista salatiedettä, mutta toisaalta nyt saan Mad God Overhaulin pyörimään Virtual Desktopin SSW:n avustuksella 90hz, ja parempaa VR elämystä en tiedä.

Päivitin myös 3700x -> 5700x3d. Vaikka AM4 alusta on jo elinkaarensa päättänyt, kyllä tuo päivitys oli minusta 200€ arvoinen, selvä parannus ja eritoten FS2020:ssa huima pomppaus fps:ssä.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa tilattua testiin vähän halvempi ohjain. GameSir Cyclone 2 jota on paljon kehuttu. Siinä on TMR tatit (Next gen HE), Hall Effect liipaisimat, Micro switch naamanäppäimet. Paljon hienoja nimiä, katsotaan parantaako ne pelikokemusta. Tatteja varsinkin on kehuttu tosi paljon. Kokemuksia kunhan ohjain saapuu joskus ja saa pelitunteja alle.
 
dodiin nyt on PSVR2 Adapteri tilattu aika ottaa kunnolla haltuun myös VR puoli jahka adapteri saapuu, sillekin puolelle tosiaan voi luoda omaa AI maailmoja

 
dodiin nyt on PSVR2 Adapteri tilattu aika ottaa kunnolla haltuun myös VR puoli jahka adapteri saapuu, sillekin puolelle tosiaan voi luoda omaa AI maailmoja


Ihan kelpo lasit nuo PSVR2 lasit on PC-käytössäkin.

Harmittaa vaan se että Sony ei tue muuta kun 90hz ja 120hz ja OpenXR tuki on vain SteamVR:n kautta.
Käytännössä raskaimmissa peleissä vääntö ei oikein riitä, ei vaikka tuon resoluution tiputtaa SteamVR:stä usein suositeltuun 68%. Kokeilin alempiakin resoluutioita mutta kuva kärsi aika äkkiä.

Ero on aika konkreettinen, PSVR2 ja FS2020 saan pyörimään ~40fps. Q3, VD ja pyörii 72fps, ja Q3 minimi hz on just 72.
Skyrim VR mad god overhaul ja VD ASW käytössä saan ulkotilatkin pyörimään 80 fps, sisätiloissa natiivi 80 fps kun 80hz tila. PSVR2 tahkoaa 30 fps ulkotiloissa, eikä sisätiloissakaan fps paljoa nouse.

Vähemmän raskaissa peleissä tämä ei niin tule esille. Ja toisaalta mulla on 5700x3d ja 3080 TI combo. Ei vaan viitsisi kahden pelin takia satsata 5090:aan ja emon ja prossun vaihtoon. Tuskin noihin kumpaankaan muutosta tulee, mutta kunhan nyt vähän mutisen siitä miten voitaisiin saada irti jos Sony olisi hieman parantanut tukea.
 
Ylös Bottom