Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Tainted Grail: The Fall of Avalon

Niin se sitten tämä buginen pökäle potkaisi alle vyön meikäläistä eilen. Peli kaatui taas kerran, kuten niin usein aiemminkin, ja kun uudelleenkäynnistin pelin, niin mukavasti näkyykin pelin ainoana vaihtoehtona New Game. Eli tallennukset olivat sitten häipyneet bittien hautausmaalle. Ja eihän pelissä ollutkaan kuin reilut 100 tuntia takana ja oltiin tukevasti kolmannessa, eli viimeisessä actissa, ja meno oli kaikkine bugeineenkin edelleen tosi mielekästä ja palkitsevaa. Siis ei stna miten vituttavainen ja tyhjä fiilis.

En voi suositella tätä pökälettä kenellekään, vaikka se antoikin minulle parhaimmillaan aivan parhaita pelikokemuksia mitä olen peleissä saanut. Mutta antoi myös vastapainoksi yhden paskimmista ja turhauttavimmista pelikokemuksista sitten lopulta. Ärsyttää nyt tässä yhteydessä myös tuo Boxin täysin automaattinen tallennuskuvio, koska se ei nyt mahdollista tällaisten varalle vaikkapa jollekin USB-tikulle tai muuten vain jonnekin erilleen kovolle varmuuskopion tekemistä silloin, kun sen itse haluaisi tehdä. Olisin takuuvarmasti tässä pelissä sellaisia ajoittain tehnyt, koska olin kuullut tämän tallennusbugin jo joillekin tapahtuneen.

Boxiin olen pääsääntöisesti ollut tosi tyytyväinen, mutta tuollainen täysin automatisoitu tallennussysteemi ilman manuaalisia vaihtoehtoja, niin halutessaan, on kyllä asiakkaalle karhunpalvelus. :(
Itselläni on vain ps4 jossa voi vielä ottaa backupit, ps5:ssa ei kai enää voi. Tässä näkyy näiden verkkotalletussysteemien nurja puoli. Toki vaaditaan buginen pelikin, mutta juuri näiden tilanteiden varalle manuaalitallennus olisi kyllä poikaa.

Minulla kävi sama resident evil 5:sen kanssa kun live tunnusten joku tietoturvapäivitys kadotti pilvitalletukseni. Vitutus oli sen verran suuri että pelin pelaaminen loppuun sai jäädä.
 
No niin, nyt tuli pelattua Act 3:seen. Itselleni ei ole bugeja sattunut, joten sitä puolta en sen enempää kommntoi.

Enpä olisi uskonut että tästä jalostuu täysiverinen D&D henkinen roolipeli kun ostin steam early accessin kautta tämän, lähinnä lautapelin perusteella. Hieno suoritus pieneltä firmalta ja kilpailee tasapäisesti Bethesdan tuotosten kanssa.

Questit ja maailma ovat ehdottomasti parhautta tässä, ja Questeissa on kyllä vaihtelua enemmän mitä vaikkapa Oblivion tai Skyrim tarjoavat. Taistelu on kans ok toteutettu, kunhan ei odota mitään soulsborne tasoista.

Jotain negatiivistakin:
Ruumiit hukkuvat helposti maastoon, joku witcher3:sen tapainen ruksi kartalla olisi kätevä. Buildeja on runsaasti, mutta tuntuu että toimivia on lähinnä 2H ja Mage. Yritin kilvellä ja yhden käden miekalla aluksi, mutta ei siitä mitään tullut. Expaa tulee aika säästeliäästi, sekä Act1:ssä että 2:ssa jouduin nuohoamaan paikkoja enemmän mitä olisin halunnut, jotta sain hahmoni kehitettyä riittävän vahvaksi. Hevonen on lähinnä vitsi, vaikka se teoriassa nopeuttaisikin, sen käyttö on sen verran kömpelöä että mieluummin juoksen. Act1:ssä fast travel sijainnit olivat varsin toimivia, act2:ssa niitä on turhan säästeliäästi laitettu kartalle. Pelissä on tavaroiden säilömiseen stashit, parissa paikkaa tyrkytettiin kallista kotitaloa, mutta stashit tekevät siitä tarpeettoman.

Act3 on kai suppeampi sisällöltään, mutta toisaalta koen jo Act1:sen ja 2:sen aikana saaneeni hyvin vastinetta rahalle (17€).
 
Viimeksi muokattu:
Pelasin lopulta pikavauhdilla Act3:sen läpi. En jaksa oikein seurata juonia kun ne kestävät yli 20h niin valinnat meni vähän sinnepäin lopussa. Ihan kivasti tässä oli tarinaa silti ja vaihtoehtoja runsaasti.

Aivan viimeisen tehtävän sijainti ei näkynyt ennenkuin saapui lähemmäksi, ehkä bugi tai sitten tarkoituksella tehty vähän älyttäväksi.

Kelpo suoritus, harmi tosiaan että konsoleilla tässä on niin paljon bugeja, koska kysessähän on vallan mainio peli.
 
Toivottavasti saavat nyt pelin bugit korjattua konsoleilla, mutta niiden jälkeen voisi melkein toivoa Kings of Ruinia jatkoksi. Lautapelihän on jo ja sijaitsee Fall of Avalonin maailmassa, mutta eri puolella maailmaa. Olisi siis "helppo" tehtävä tehdä siitä jatko-osa tälle.
 
Toivottavasti saavat nyt pelin bugit korjattua konsoleilla, mutta niiden jälkeen voisi melkein toivoa Kings of Ruinia jatkoksi. Lautapelihän on jo ja sijaitsee Fall of Avalonin maailmassa, mutta eri puolella maailmaa. Olisi siis "helppo" tehtävä tehdä siitä jatko-osa tälle.
Aloitin muuten pelin sitten melkein heti uudelleen alusta, vaikka yli 100:n tunnin savet olivat todellakin menneet bittien hautausmaalle. Peli on kuitenkin makuuni vain jotenkin törkeän hyvä tunnelmansa ja pelattavuutensakin osalta, joten en pystynyt jättämään peliä kokonaan kesken ja unholaan, vaikka peli jäi turhauttavasti kesken viimeisen actin aikana. Niin sitä vaan pääsin kymmeniä tunteja pelaamalla alusta asti taas jo toisen actin johonkin puolivälin paikkeille. Tällä pelikerralla ovat myös aiemmin buganneet tehtävätkin toimineetkin yllättäen, joten ehkä jotain positiivistakin tässä uudelleen aloittamisessa.

Sellainen oma johtopäätös on nyt tullut tehtyä tuosta tallennukseni korruptoitumisesta, että se taisi tapahtua niin, että kun peli yllättäen taas bugasi, ja tällä kertaa niin, että äänet katosivat pelistä kokonaan, niin sitten vaan suljin pelin ilman tallentamista ja käynnistin pelin uudelleen, niin silloin ei enää tallennuksia löytynytkään ollenkaan. Taisi siis käydä niin, että kun peli tosi ahkerasti tuntuu oletuasetuksilla tekevän ajoittain automaattitallennuksia, niin olisiko silloin juuri käynnistynyt automaattitallennus, kun suljinkin sitten äänet menettäneen pelin. Eli oma ajatukseni on nyt, että tämä on niitä pelejä, mikä pitää ehdottomasti sulkea vain ja ainoastaan sen jälkeen, kun on poistunut ensin pelistä valikon kautta alkumenuun. Sillä uskoisin välttyvän tuolta tallennusbugilta. Eli tallennus voi korruptoitua, jos sattuu pelin sulkemaan boxin valikosta juuri silloin, kun peli alkaakin tekemään automaattitallennusta. Toki tämä on tietynlaista mutua, mutta toisaalta olisi mielestäni loogista, koska muistelen, että peleissä usein varoitetaan, ettei peliä saa sammuttaa kesken tallentamista. Suosittelen siis muitakin olemaan tämän edellä mainitsemani asian osalta tarkkana.

Olen nyt toki ollut lomakuvioissa useita päiviä reissussa ja ilman pelaamista kokonaan, joten pelin jatkaminen mennee vastaa vasta tulevaan viikonloppuun, ja pääsee jatkumaan vain muutaman päivän, kunnes taas lomareissaaminen jatkuu lähes koko seuraavan viikon. Pakko sanoa joka tapauksessa, että niin koukuttava peli on itselleni kyseessä, että on tullut ajoittain näiden lomapäivien aikana jopa jonkin sortin vieroitusoireita. :D Tai siis ainakin ajoittain on tullut mieleen, että onpa harmi, kun ei tätä peliä pääse lainkaan reiluun viikkoon pelaamaan. Kyllä se toki tästä, mutta osoittaa joka tapauksessa, että ainakin itselleni on kyseessä harvinaislaatuinen helmi. Toki siinäkin harvinaislaatuinen, etten ole varmaan ikinä törmännyt noin kamalan bugiseen tekeleeseen, joka on kuitenkin ollut monella tapaa timanttisen kovaa pelattavaa. :)
 
Viimeksi muokattu:
Olen nyt toki ollut lomakuvioissa useita päiviä reissussa ja ilman pelaamista kokonaan, joten pelin jatkaminen mennee vastaa vasta tulevaan viikonloppuun, ja pääsee jatkumaan vain muutaman päivän, kunnes taas lomareissaaminen jatkuu lähes koko seuraavan viikon. Pakko sano joka tapauksessa, että niin koukuttava peli on itselleni kyseessä, että on tullut ajoittain näiden lomapäivien aikana jopa jonkin sortin vieroitusoireita. :D Tai siis ainakin ajoittain on tullut mieleen, että onpa harmi, kun ei tätä peliä pääse lainkaan reiluun viikkoon pelaamaan. Kyllä se toki tästä, mutta osoittaa joka tapauksessa, että ainakin itselleni on kyseessä harvinaislaatuinen helmi. Toki siinäkin harvinaislaatuinen, etten ole varmaan ikinä törmännyt noin kamalan bugiseen tekeleeseen, joka on kuitenkin ollut monella tapaa timanttinen kovaa pelattavaa. :)
Onhan tämä hyvä peli, hämmästyttävänkin hyvä pienemmän studion peliksi. Itseäni kyllä vähän häiritsi toimiven buildien määrä (käytännössä 2H tai mage ja summonit päälle). Jos uusia toimivia tulisi, voisi kokeilla skill resetoinnilla niitä. Ei liene paha spoileri, jos paljastan, että lopun jälkeen peli ehdottaa paluuta ennen no point of return pistettä, mikä mahdollistaa pelin jatkamisen.

Jollei pihvinä toimivaa juonta/maailmaa huomioi, niin tämähän on siitä jännä peli että mitään kauhean ihmeellistä toteutuksessa ei ole, mutta perus D&D toiminnallisuus on rakennettu todella hyvin.
 
Onhan tämä hyvä peli, hämmästyttävänkin hyvä pienemmän studion peliksi. Itseäni kyllä vähän häiritsi toimiven buildien määrä (käytännössä 2H tai mage ja summonit päälle). Jos uusia toimivia tulisi, voisi kokeilla skill resetoinnilla niitä. Ei liene paha spoileri, jos paljastan, että lopun jälkeen peli ehdottaa paluuta ennen no point of return pistettä, mikä mahdollistaa pelin jatkamisen.

Jollei pihvinä toimivaa juonta/maailmaa huomioi, niin tämähän on siitä jännä peli että mitään kauhean ihmeellistä toteutuksessa ei ole, mutta perus D&D toiminnallisuus on rakennettu todella hyvin.
Itselleni on kyllä toiminut tosi hyvin nimenomaan yhden käden ase ja kilpi. Piti vaan ensin treenata kilpitaidot ja yhden käden taidot riittävän hyviksi ja sitten löytää riittävän hyviä aseita ja kilpiä. Kun vaikkapa kilpi aiheuttaa aina vihollisen osumia torjuessa vihuille bleedingiä, ja yhden käden miekalla aiheutat vaikkapa poisonia tai vaikkapa burningia, niin avot! Todella hyvin kyllä siis ainakin itselleni on toiminut nimenomaan tuollainen buildi. Olen kyllä myös kahden käden buildia ja magea välillä yrittänyt kehittää, mutta aina palaan tuohon yhden käden aseen ja kilven buildiin kovimmissa paikoissa. Aika paljon myös harrastan vihujen heikentämistä todella hulppealla ukkosta jylisevällä erityisen vahvalla greatbowlla, joten itse olen kyllä kokenut tuon buildipuolen ainakin itselleni toimivaksi ja loppujen lopuksi varsin monipuoliseksikin. Pitää vaan malttaa kehittää hahmoa siihen suuntaan, mitä buildia haluaa alkaa enemmän käyttää.
 
Ylös Bottom