Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Keskustelua tekoälystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ferraro
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Siinä taitaa olla yhden käden sormilla laskettavissa hymiöt mitä voi laittaa. En niitä tykkää käyttää, joten en varmaksi osaa sanoa. Epäilen, ettän tarkoitus sen hymiön olemassaololle on hyvä, että käytetään vain hyvässä mielessä kun huumorit kohtaa. Ei minustakaan ole asiallista käyttää niitä väärin.

Sinuna miettisin, että kuin moni ei laita ivallista tai mitään muutakaan hymiötä. En kovin tarkkaan ole lukenut tämän ketjun viestejä, koska tldr.

Siinä taitaa olla yhden käden sormilla laskettavissa hymiöt mitä voi laittaa. En niitä tykkää käyttää, joten en varmaksi osaa sanoa. Epäilen, ettän tarkoitus sen hymiön olemassaololle on hyvä, että käytetään vain hyvässä mielessä kun huumorit kohtaa. Ei minustakaan ole asiallista käyttää niitä väärin.

Sinuna miettisin, että kuin moni ei laita ivallista tai mitään muutakaan hymiötä. En kovin tarkkaan ole lukenut tämän ketjun viestejä, koska tldr.

joo en tiiä, et suuttuko osa ihmistä siitä kun sanoin et itselle tulee tunne et FleeingNevada välillä laittaa televisio ja elokuva keskusteluihin 3-4 viikkoa aiemmin että nähnyt jonkun elokuvan, et ihan vaan sen takia että hänellä on siihen etuoikeus, ja perustelinkin että minkä takia mulle on tullut se tunne, eli sen takia, koska usein se vastaus tulee sieltä minulle, hän kyllä perusteli sen myöskin et minkä takia hän niistä ilmoittaa, mut niidenkin jälkeen mulla on vielä se sama mielikuva. en voi sille mitään, mut ei siihen tarvii mitään ivallista naurahymiötä laittaa, koska toi on vaan mun henkilökohtainen mielipide, sama kun tiedän hyvin minkälainen mielipide Flyingnevadalla on Generaatista AI:sta yleisesti, eli käsittääkseni hänen mielestään kaikki generatiivinen ai on väärin, mutta en silti hänelle mitään nauruhymiöitä laita, vaikka olen hänen kanssaan täysin erimieltä asiasta.

toinen on sitten tosiaan se kun kerran mainitsin että oon jo varmaan suomen paras tossa localissa ai:ssa, kun olin aivan älyttömän innoissani että minkälaista jälkeä sain aikaa tuossa FF7 pätkässä, ja se oli keskellä yötä, niin erehdyin kirjoittamaan niin tunne kuohuissa, ja nyt moni käyttänyt sitä aika useasti tässä mua vastaan, vähä sama kun moni käytti mua vastaan pitkän aikaa sitä kun sanoin joskus tienata AI:lla rahaa, niin moni ajatteli pitkään että se on se mun pää motivaattori, vaikka sen jälkeen oon useasti maininnut että pääasissa pelkkä harrastus, onneks se on nyt tosiaan jäänyt ihmisillä vähemmälle. vai voiko tätä enää harrastukseksikaan kutsua kun generoin aamusta, yöhän, et kai tää generatiivinen ai on jo jonkunlainen into tai elämäntapa.

Mut mulla on tosiaan kilpailija luonne ja oon todella kunnian himoinen, että jos mä lähden jotain tekemään tosissaan niin sillon mä haluan olla paras tai ainakin parhaita, mun mielestä siinä ei pitäs olla mitään väärää, se on vaan se mihin mä pyrin, mä voin suoraan sanoa että mä tavoittelen myös sitä että joskus taloudellisesti täysin riippumaton, siinäkin ei pitäs olla mitään väärää, ne on vaan mun isoja haaveita. ja ne on mun mielestä ihan realistisiakin haaveita kuhan tekee paljon duunia niitten eteen, mutta mulla tosiaan paljon myös tuttuja jotka tavoittelee myöskin tuota samaa asiaa, mut joo tosiaan se ku tekee paljon duunia niin treenaminen hyvä esimerkki, et ku nuorempana tehnyt paljon duunia kehon eteen, ja syö kun fitness urheilija tekee vaikka 10-15 min per päivä lihaskuntoa niin sitä pysyy hyvässä kunnossa sillainkin, vaikka ei kävis salilla ollenkaan.

Viimeksi muokattu:
Joo no mun mielest on iha turha vetää noita kortteja esiin. Ihmiset kirjottelee tääl enimmäkseen sun ylimielist asennetta kohtaa ja miten pidät muita paskempina tyyliin kaikessa. Sit ku nostaa niitä esille niin uhriudutaan nopeammin kuin ehtii kissaa sanomaan.

Nöyryyttä mukaan ja muiden lyttääminen vähemmälle niin ehkä muidenkin asenne sua kohtaan muuttuu.

Jos ihmettelet miks tääl on hiljaista niin eiköhän kaikki ole jo sanottu moneen kertaa, keskustelu pyörii vaan ympyrää ja se tuntuu taas alkavan uudelleen, ei jaksa enää. Tämä olkoot varmaan mun viimeinen viesti tähän ketjuun.

Kyllä minuakin on koulukiusattu aikanaan ja en todellakaan kiusaa ketään ja suoraan sanottuna aika loukkaavaa myös väittää niin. Hymiöiden laittaminen foorumeilla ei todellakaan ole kiusaamista, olen itsekin saanut paljon tuota ”ivallista naurua”-hymiötä mutta ei se mitään kiusaamista ole. Jos joku kokee sanomiseni naurettavaksi niin siihen hänellä on täysi oikeus.

Kuten Huttu sanoi niin tuo ylimielinen asenne ilman mitään näyttöjä tueksi on se mihin ihmiset tarttuu ja mitä ihmiset kommentoi. Hienoa, että on haaveita ja unelmia ja menee täysillä niitä päin mutta ei sekään ole väärin kommentoida niitä tuotoksia rehellisesti.

Edit. Ja aika samoilla linjoilla Hutun kanssa, että ei tätä ketjua taida jaksaa enään seurata, kun jutut kiertää vaan kehää.

Viimeksi muokattu:
Kiusaamista on oikeastaan yleensä ottaen kaikki se, minkä joku kokee kiusaamisena. Aika usein varsinkin näin ei-kasvokkaisessa viestinnässä tulee väärinymmärryksiä ja viesti näyttää erilaiselta, kuin se on tarkoitettu. Se koetaan eri tavalla. Toistuva negatiivinen kommentointi voi tuntua kiusaamiselta ja jos sitä vahvistetaan nauruhymiöillä, tulee helposti sellainen olo, että henkilöä vastaan oltaisiin liittouduttu. Yksinkertaisesti joskus ei vaan kannata jatkaa, jos asia pyörii samassa kehässä ja osa alkaa ilmaista, että se tuntuu jotenkin vaikealta tai ikävältä. Jos on kerran jo kertonut, ettei arvosta jonkun hommia, se on varmasti tullut jo selväksi. Jotkut aiheet alkavat ikuisen kiertokulun, kuten The Last of Us 2 ja lihaksikkaat naiset. Tällainen aihe, joka kohdistuu omaan tekemiseen on kuitenkin paljon sensitiivisempi mielestäni.

mut tosiaan et mielestä tuollainen miten ihmiset käyttää tuota nauruhymiötä äällä on täysin väärin. et ihmiset käyttää sitä täysin väärin perustein.
Älä nyt viitsi. Ainakin itse laitoin sen räkänauruhymiön siksi koska juttusi yksinkertaisesti oli niin naurettava. Väitit toisesta sellaisia asioita, jotka ei pidä millään lailla paikkaansa. Eli teet omia tulkintoja ja nyt teit taas omia tulkintojasi myös hymiöistä.

Tässä ei vähään aikaan ole ollut kauheasti mitään sanottavaa enää juttuihisi kun ne on joko saman toistoa tai jotain ihan älytöntä hatusta vedettyä teoriaa muista kirjoittajista. En vain keksi mitään sellaista, mitä ei olisi jo sanottu.

Kannattaisi ehkä käsitellä nuo traumansa sillä selvästikään et ole kiusaamisista päässyt yli. Itselläkin on taustaa kiusattuna olosta mutta olen niistä päässyt yli ja käsitellyt ne ihan itse. Kaikki eivät siihen varmasti pysty mutta itsellä on aina ollut vahva pään sisäinen maailma, jossa käsittelen asioita vähän liikaakin (jään vähän jumiin miettimään asioita tekemisen tai asioiden kohtaamisen sijaan). Plus itsepäinen asenne, joten periaatteessa joskus ala-asteella päätin jäädä kiusaajien kiusaksi tänne elelemään vaikka kuinka paskaa maailma olisi.

Mitään tarkempia neuvoja ei kukaan voi sinun kohdallasi antaa mutta kuten uumoilinkin viesteistäsi, on sinulla selvästi selvittämättömiä asioita, jotka selvästi vaikuttavat negatiivisesti siihen, miten suhtaudut muihin ihmisiin - ainakin täällä nyt. Nytkin niputat meidät kiusaajiin vaikka me ollaan aika paljon oltu nimenomaan sinun puolellasi. Ensimmäisenä sanoisin että tuo suorittaminen olisi hyvä saada järkevämmällä tolalle. Itsellä on siitäkin kokemusta, sillä olen huomannut että olen saattanut jättää asioita jo lapsena aloittamatta jos en ole heti hyvä siinä. Paska ominaisuus mutta sekin pitää saada jotenkin haltuun. Myös tuo sinun intoilusi ja keskittyminen parhaaksi tulemiseen ja uusiin laitteisiin itse tekemisen sijaan on juuri sitä samaa ongelmaa, joka oikeasti vain estää sitä varsinaista tekemistä ja luomista. Toki sinulla on myös terveydellisiä esteitä mutta kuten on useaan kertaan todettu, ei me tavalliset kuolevaiset huomata eroa siinä onko se joku kuva tai video tehty hirveällä vaivalla jollain "localilla" vai yksinkertaisella pyynnöllä vaikka ChatGPT:ltä. Kannattaisi siis keskittyä yhä mielestäni enemmän itse ideointiin ja sisältöön kuin siihen millä ne tekee. Työkalut pitäisi tulla kuitenkin vasta sitten kun on joku toteutettava idea.

Minusta voi edetä kummalla tavalla vain, ottaa ensin tekniikan haltuun ja sitten alkaa käyttämään sitä luovasti tai ensin saa jonkun idean ja sitten kehittää tekniikan, jolla voi sen toteuttaa. Molemmilla tavoilla tulee ihan hyvin tuloksia. Joskus tekniikan haltuunotto vasta avaa ne mahdollisuudet luovaan toteuttamiseen, joita ei pysty ennalta näkemään. Varsinkin tällaisilla pioneerialoilla, joissa ei ole konventioita ja periytynyttä tapaa tehdä "oikein", kokeilun avulla voi saada parhaan tuloksen.

Usein käy vielä niin, että jollakin on tekniikka hallussa ja toisella ideat. Silloin yhteistyöllä saadaan aikaan jotain uutta. Taiteessa ja luovassa työssä on monenlaisia rooleja. Esimerkiksi kapellimestari on arvostettu taiteilija, vaikka ei itse soita mitään. Samalla tavalla ehkä voisi nähdä tekoälyn suhteen, että joku voisi olla tekoälyn kapellimestari. Teatterin ohjaaja on vähän samanlainen myös. Jos joku käyttää intohimoisesti 8-10 päivässä johonkin asiaan, pikku hiljaa kehittyy sellaista osaamista, jota ei muuten voi saavuttaa. Saa sitten nähdä mihin se johtaa. Asiantuntemuksen kasvattaminen on pitkä tie, jossa ei välttämättä näy muille hyvää tulosta, vaikka omassa mielessä näkee sen potentiaalin ja ne tulokset. Tavallaan on niin kiinni siinä omassa tekemisessä, ettei hahmota, miksi se ei vaikuta ulkopuolisesta vakuuttavalta. Useinkin voi olla tilanteessa, että vaikka sen hetkinen "tuotos" on aika vaatimaton, näkee mielessään kuitenkin sen lopullisen version tai mihin ollaan menossa.

joo en tiiä, et suuttuko osa ihmistä siitä kun sanoin et itselle tulee tunne et FleeingNevada välillä laittaa televisio ja elokuva keskusteluihin 3-4 viikkoa aiemmin että nähnyt jonkun elokuvan, et ihan vaan sen takia että hänellä on siihen etuoikeus, ja perustelinkin että minkä takia mulle on tullut se tunne, eli sen takia, koska usein se vastaus tulee sieltä minulle, hän kyllä perusteli sen myöskin et minkä takia hän niistä ilmoittaa, mut niidenkin jälkeen mulla on vielä se sama mielikuva. en voi sille mitään, mut ei siihen tarvii mitään ivallista naurahymiötä laittaa, koska toi on vaan mun henkilökohtainen mielipide, sama kun tiedän hyvin minkälainen mielipide Flyingnevadalla on Generaatista AI:sta yleisesti, eli käsittääkseni hänen mielestään kaikki generatiivinen ai on väärin, mutta en silti hänelle mitään nauruhymiöitä laita, vaikka olen hänen kanssaan täysin erimieltä asiasta.

toinen on sitten tosiaan se kun kerran mainitsin että oon jo varmaan suomen paras tossa localissa ai:ssa, kun olin aivan älyttömän innoissani että minkälaista jälkeä sain aikaa tuossa FF7 pätkässä, ja se oli keskellä yötä, niin erehdyin kirjoittamaan niin tunne kuohuissa, ja nyt moni käyttänyt sitä aika useasti tässä mua vastaan, vähä sama kun moni käytti mua vastaan pitkän aikaa sitä kun sanoin joskus tienata AI:lla rahaa, niin moni ajatteli pitkään että se on se mun pää motivaattori, vaikka sen jälkeen oon useasti maininnut että pääasissa pelkkä harrastus, onneks se on nyt tosiaan jäänyt ihmisillä vähemmälle. vai voiko tätä enää harrastukseksikaan kutsua kun generoin aamusta, yöhän, et kai tää generatiivinen ai on jo jonkunlainen into tai elämäntapa.

Mut mulla on tosiaan kilpailija luonne ja oon todella kunnian himoinen, että jos mä lähden jotain tekemään tosissaan niin sillon mä haluan olla paras tai ainakin parhaita, mun mielestä siinä ei pitäs olla mitään väärää, se on vaan se mihin mä pyrin, mä voin suoraan sanoa että mä tavoittelen myös sitä että joskus taloudellisesti täysin riippumaton, siinäkin ei pitäs olla mitään väärää, ne on vaan mun isoja haaveita. ja ne on mun mielestä ihan realistisiakin haaveita kuhan tekee paljon duunia niitten eteen, mutta mulla tosiaan paljon myös tuttuja jotka tavoittelee myöskin tuota samaa asiaa, mut joo tosiaan se ku tekee paljon duunia niin treenaminen hyvä esimerkki, et ku nuorempana tehnyt paljon duunia kehon eteen, ja syö kun fitness urheilija tekee vaikka 10-15 min per päivä lihaskuntoa niin sitä pysyy hyvässä kunnossa sillainkin, vaikka ei kävis salilla ollenkaan.
Jos kaikki omat tekstit on vaan väärinymmärrettyjä intohimon puuskauksia, mutta muiden jutut on aina hyökkäyksiä, kiusaamista ja pätemistä, niin ehkä kannattaa miettiä onko mikään foorumi oikea paikka hengailla. Varsinkin jos reaktiona on sitten toisten uhkailu itsensä sattumisella, mikä on äärimmäisen huolestuttavaa käytöstä ja toivonkin, että tilanteesi ei ole oikeasti niin paha, että tähän pitäisi sortua.

Kannattaa siis kuitenkin miettiä, miksi niin moni vastaa negatiivisesti ulosantiin, joka tuntuu jatkuvasti haastavan riitaa tai esittävän niin kärkkäitä mielipiteitä vailla perusteita, että ne herättävät ihmettelyä.

Sellainen tuli mieleen, että millaisia töitä DestiZ teit kun vielä pystyit itse tekemään hommia ilman tekoälyä? Löytyykö jostain julkaistuja esimerkkejä?

Minusta voi edetä kummalla tavalla vain, ottaa ensin tekniikan haltuun ja sitten alkaa käyttämään sitä luovasti tai ensin saa jonkun idean ja sitten kehittää tekniikan, jolla voi sen toteuttaa. Molemmilla tavoilla tulee ihan hyvin tuloksia. Joskus tekniikan haltuunotto vasta avaa ne mahdollisuudet luovaan toteuttamiseen, joita ei pysty ennalta näkemään. Varsinkin tällaisilla pioneerialoilla, joissa ei ole konventioita ja periytynyttä tapaa tehdä "oikein", kokeilun avulla voi saada parhaan tuloksen.
Totta kai voi mutta täällä meneillään olevassa tilanteessa tuntuu hieman että tekeminen vain siirtyy ja siirtyy kun mehustellaan työkaluja tai seuraavaa tulossa olevaa asiaa. Se on vähän sama kuin uuden elektroniikan osto: ikinä ei tule olemaan oikea aika koska aina tulee parempaa.

Minä ottaisin aina mieluummin ideat kuin osaamisen jos pitäisi valita. Osaamista kun saa opeteltua tai muiden ihmisten kautta mutta ideoita voi olla hankalampi tuosta vain taikoa enkä usko että ihmiset omia ideoitaan ihan helpolla kenellä tahansa luovuttavat. Ideoilla siis on mielestäni enemmän arvoa kuin osaamisella, jos nämä kaksi asiaa pitää siis asettaa vastakkain. Molempia kun kuitenkin tarvitaan lopputulokseen.

Usein käy vielä niin, että jollakin on tekniikka hallussa ja toisella ideat. Silloin yhteistyöllä saadaan aikaan jotain uutta. Taiteessa ja luovassa työssä on monenlaisia rooleja.
Totta kai näin yleisesti mutta mistään yhteistyöstä ei ole tässä nimenomaisessa tilanteessa ollut kai puhetta. Jos tekee yksin, niin mielestäni tärkeintä on tehdä: siinä tulee samalla tuloksia ja kehitystä taidoissa. Eikä tiedä vaikka se ideakin syntyisi samalla siinä ohessa.

Esimerkiksi kapellimestari on arvostettu taiteilija, vaikka ei itse soita mitään. Samalla tavalla ehkä voisi nähdä tekoälyn suhteen, että joku voisi olla tekoälyn kapellimestari. Teatterin ohjaaja on vähän samanlainen myös.
Ikinä en muuten ole tajunnut kapellimestareita ja ne ovatkin hyvä vertaus AI-promptaajiin. Molemmissa kun tosiaan vain ohjataan muiden työtä.

Itse en tosin arvosta kapellimestareita koska en oikeasti tajua mitä ja minkä takia ne siellä varsinaisesti huitoo. Kai niillä joku funktio on kun ovat olemassa ja arvostettujakin. Olettaisi että ammattimuusikot pysyisi rytmissä ja osaisi soittaa ne kappaleet oikealla tavalla ilmankin että joku tyyppi heiluttaa keppiä näiden edessä. Miksei muuten vaikka Slipknotilla ollut kapellimestaria kun heillä kuitenkin pyöri kaikenlaista tyyppiä lavalla? Kuinka paljon vaikka Popedan esiintyminen parantuisi jos siellä olisi joku maailman parhaista kapellimestareista tikkua heiluttamassa?

Jos joku käyttää intohimoisesti 8-10 päivässä johonkin asiaan, pikku hiljaa kehittyy sellaista osaamista, jota ei muuten voi saavuttaa. Saa sitten nähdä mihin se johtaa. Asiantuntemuksen kasvattaminen on pitkä tie, jossa ei välttämättä näy muille hyvää tulosta, vaikka omassa mielessä näkee sen potentiaalin ja ne tulokset. Tavallaan on niin kiinni siinä omassa tekemisessä, ettei hahmota, miksi se ei vaikuta ulkopuolisesta vakuuttavalta. Useinkin voi olla tilanteessa, että vaikka sen hetkinen "tuotos" on aika vaatimaton, näkee mielessään kuitenkin sen lopullisen version tai mihin ollaan menossa.
Näinhän se toki on mutta vähän kyllä tulee myös mieleen että kuinka paljon tekoälyn promptaamisessa voi lopulta edes olla oppimista? Ymmärtäisin jos oltaisiin kouluttamassa tekoälyä tai kehittämässä sitä mutta jos tehdään sillä vain kuvia/videoita, niin miten paljon siinä on edes asioita, missä voi kehittyä? Eikö se ole se itse tekoäly, joka kehittyy?

tosiaan se minkä takia mä opettelen ensin käyttämään softia kun ennenkö alan tekemään mitään johtuu siitä että, video softat ei ole vielä tarpeeksi hyvällä tasolla localilla puolella, et mä saan kyllä hahmon puhumaan, mutta en saa kun yhden hahmon kerrallaan, et odotan multitalk toolia, koska mä haluan tehdä sellaista sisältöä missä moni puhuu samaan aikaan.

ja mun mulla on tosiaan muitakin projekteja, esim juuri tänään keskustelin erään koodari kolleegan kanssa et millasia suunnitelmia hänellä on, hän sanoi että, hän haluaisi alkaa tekee pelejä steamiin, on siis aiemmin tehnyt mobiilipelejä, niin lupauduin et voin tehdä sille matskut, et hän voi tehdä sen koodipuolin, ollaan ennenkin tehty noin mut tehdään sit vähä isommin kun meitsinkin taidot kehittyneet hirveesti siitä ajasta, et juu väyliä on tosiaan rajattomasti. et tää softa mitä käytän on tosiaan kun next gen photari, eli photaria en tule tarvitsemaan enää ikinä. et tän opettelu tässä on itselle kun laittaisi rahaa pankkiin. ja tässä riittää opeteltavaa ja testailtavaa, aikoinaan kun olin graafikko niin toimin myös photarin kanssa näin.

Ikinä en muuten ole tajunnut kapellimestareita ja ne ovatkin hyvä vertaus AI-promptaajiin. Molemmissa kun tosiaan vain ohjataan muiden työtä.

Itse en tosin arvosta kapellimestareita koska en oikeasti tajua mitä ja minkä takia ne siellä varsinaisesti huitoo. Kai niillä joku funktio on kun ovat olemassa ja arvostettujakin. Olettaisi että ammattimuusikot pysyisi rytmissä ja osaisi soittaa ne kappaleet oikealla tavalla ilmankin että joku tyyppi heiluttaa keppiä näiden edessä. Miksei muuten vaikka Slipknotilla ollut kapellimestaria kun heillä kuitenkin pyöri kaikenlaista tyyppiä lavalla? Kuinka paljon vaikka Popedan esiintyminen parantuisi jos siellä olisi joku maailman parhaista kapellimestareista tikkua heiluttamassa?
Itse taas sanoisin että vertaus on kauhea ja osoittaa juuri sen, etteivät ihmiset tiedä mitä kukin tekee. Molemmat ovat ammatteja, jotka vaativat vuosikausia, jopa kymmeniä sellaisia, että niissä oppii taidot edes tehdä työnsä pätevästi. Silloinkin harva onnistuu oikeasti luomaan jotain merkittävää.

Kapellimestari tulkitsee musiikin kokonaisuutena ja luo esityksen temmon ja tyylin. Hänen on ymmärrettävä miten jokainen instrumentti toimii yhteistyössä ja eri tiloissa, mitä musiikilla halutaan sanoa, sekä mitä yleisö odottaa esitykseltä. How I Met the Opera teki tästä aikanaan loistavan videon, jossa hän rinnasti kaksi erilaista kapellimestaria, jotka molemmat tekivät samasta sinfoniasta ihan erilaisen esityksen.

Sen sijaan itselleni teatteri ja elokuvat ovat paljon tutumpia, joten niistä voi puhua vähän varmemmin. Teatteriohjaajan täytyy tuntea jokainen osa-alue esityksestä, lavastuksesta, puvustuksesta, taiteen historiasta, tilasta jossa näytös esitetään, sekä siitä visiosta, jonka hän haluaa esittää. Ei riitä, että on idea, se pitää osata kommunikoida kaikille niin, että esitys voidaan toistaa tismalleen samanlaisena illasta toiseen joskus jopa vuosien ajan. Tästä huolimatta yksikään teatteriesitys ei ole samanlainen, jokainen ohjaaja tekee jutut eri tavalla.

Esimerkkinä tästä Cabaret-musikaalin avaus. Ekana Sam Mendesin versio, joka painottaa tarinan rappioromantiikkaa ja klubin hämärää, puoliksi laitonta menoa, jossa MC:n hahmo suorastaan tuntuu vihaavan yleisöä. Kaikkien puvut ovat hitusen rupuisia, valot ovat kylmiä ja kaikesta paistaa läpi, että juhlat ovat loppuneet jo aikapäiviä sitten, eikä kukaan suostu menemään kotiin.

Sitten verrataan tätä Alan Paulin päivitettyyn versioon, joka pyöri muutama vuosi takaperin Lontoossa. Tsekatkaa, mitä hän painottaa esityksessä. Lavastus on väljempää ja rikkaampaa, puvut seksikkäämpiä ja hienompia, valaistus lämmintä ja rönsyilevää. Mason Alexander Parkin esitys on huomattavasti salonkikelpoisempi, vaikka samalla heittää suorempia vitsejä seksistä. Painotus on siirtynyt pois alkuperäisen tarinan uhkaavasta ilmapiiristä juhlaan, joka muistuttaa enemmän Moulin Rougea. Tämä on tietoinen päätös, sillä se tekee toisen puoliskon synkkyydestä entistä raskaampaa.

Mutta kumpikaan näistä ei olisi mahdollista, ellei ohjaajalla olisi tarkka tietämystä materiaalista, näyttelijöiden kyvyistä, ja taiteen historiasta. Ne ovat esimerkkejä tavasta, jolla hyvä ohjaaja ymmärtää ajan ja paikan päälle. Mendesin versio saapui juuri AIDS epidemian lopulla, joka toi omaa surumielistä painoa tarinaan. Paulin puolestaan uuden vuosikymmenen kynnyksellä, kun ehdittiin hetken kuvitella, että seksuaalivähemmistöjen paikat olisivat viimein näkemässä paremman tulevaisuuden.

Tekoäly ei tähän pysty, minkä vuoksi kaikki niiden tuotokset näyttävät samalta. Kun katsoo noita prompteja, niin ne ovat pinnallisia pyyntöjä, jotka eivät vaadi tutustumista taiteeseen tai sen mekaniikkoihin. Se on vähän kuin oltaisiin vasta kirjoittamassa aapista tälle formaatille ja porukka kuvittelisi, että he ovat jo kirjoittaneet uuden Sodan ja rauhan.

Edit: lisätään vielä omasta takaa, että taustalla on käsikirjoittajan tutkinto, monta vuotta töitä script doctorina, julkaistuja lyhäreitä sarjiksissa, sekä töitä niin teatterissa kuin elokuvissa grippinä ja duunarina. Joka vuosi tuntuu siltä, että olen ihan tunari, jonka pitäisi oppia vielä enemmän. Kaikki tapaamani alan ammattilaiset ajattelevat jollain tasolla samaa omista töistään. Yksi harmitteli, että vaikka elokuvan ensi-iltaa pitäisi juhlia, niin häntä pänni kun ei ollut tajunnut käyttää erilaista linssiä kuvaamaan kohtausta, joka ei hänestä toiminut nyt niin hyvin kuin sen pitäisi. Taide opettaa jatkuvasti miten vähän tietää, mikä tekee siitä niin kiehtovaa. Tekoälystä en ole tätä samaa nähnyt.

Viimeksi muokattu:
mä nyt tosiaan otan kokonaan sen linjan etten lähde enää väitteilyihin mukaan, niin ku moni sanoi se ei johda mihinkään, et niistä jauhettu jo tarpeeksi, ja se keskustelu polkee paikallaan, ja lopulta se ei vaikuta mihinkään ainakaan omalla kohdallani, et lopulta teen omat päätökseni tai on se sen verran vaikuttanut että en halua enää tehdä niitä käveleviä hahmoja, vaan jotain paljon parempaa.

tossa on esim hyvä video, että mitä mieltä elokuva alan ammattilaiset on siitä että miten AI tulee vaikuttamaan, elokuva teollisuuteen ja tämä on tosiaan julkaista 4 kuukautta sitten, että sen jälkeen on tosiaan tapahtunut jo paljon, että olisi kiva nähdä tästä uusi versio nyt kun Veo 3:n julkaistu ja muut, he ovat tosiaan sitä mieltä että AI tulee myös korvaamaan elokuva teollisuuden pitkässä juoksussa.ja itse olen tosiaan samaa mieltä

mä nyt tosiaan otan kokonaan sen linjan etten lähde enää väitteilyihin mukaan, niin ku moni sanoi se ei johda mihinkään, et niistä jauhettu jo tarpeeksi, ja se keskustelu polkee paikallaan, ja lopulta se ei vaikuta mihinkään ainakaan omalla kohdallani, et lopulta teen omat päätökseni tai on se sen verran vaikuttanut että en halua enää tehdä niitä käveleviä hahmoja, vaan jotain paljon parempaa.

tossa on esim hyvä video, että mitä mieltä elokuva alan ammattilaiset on siitä että miten AI tulee vaikuttamaan, elokuva teollisuuteen ja tämä on tosiaan julkaista 4 kuukautta sitten, että sen jälkeen on tosiaan tapahtunut jo paljon, että olisi kiva nähdä tästä uusi versio nyt kun Veo 3:n julkaistu ja muut, he ovat tosiaan sitä mieltä että AI tulee myös korvaamaan elokuva teollisuuden pitkässä juoksussa.ja itse olen tosiaan samaa mieltä

Elokuva-alan ammattilainen Matt Walsh on aika paksua puhetta. Äärioikeistolainen huijari, jonka koko ura perustuu trollailuun ja vihapuheeseen. Vieraana Zachary Levi, joka menetti unelmaduunin siksi, ettei voinut pitää suutaan kiinni äärioikeistolaisesta öyhötyksestä. Molemmat ovat hypänneet ekaan kelkkaan, mistä saadaan rahaa.

Walsh on omien sanojensa mukaan fasisti, joka haluaa tehdä maailmasta pahemman paikan vähemmistöille: https://www.splcenter.org/resources/extremist-files/matt-walsh/

Ei ehkä se, jota halutaan käyttää edustajana millekään.

Jos tekoäly tulee joskus korvaamaan elokuvateollisuuden, niin silloin meillä on hirveät määrät katsottavaa, mutta ei mitään sisältöä. Se olisi kyllä elokuvaviihteelle sen sortin kuolemanisku, että en paljon pahemmasta tiedä.

Onneksi elokuvia on ehditty tehdä kymmeniä ja taas kymmeniä vuosia, niin ei kunnon sisältö ihan heti katsomalla lopu, vaikka tällainen kauhukuva toteutuisi.

tosiaan se minkä takia mä opettelen ensin käyttämään softia kun ennenkö alan tekemään mitään johtuu siitä että, video softat ei ole vielä tarpeeksi hyvällä tasolla localilla puolella, et mä saan kyllä hahmon puhumaan, mutta en saa kun yhden hahmon kerrallaan, et odotan multitalk toolia, koska mä haluan tehdä sellaista sisältöä missä moni puhuu samaan aikaan.

ja mun mulla on tosiaan muitakin projekteja, esim juuri tänään keskustelin erään koodari kolleegan kanssa et millasia suunnitelmia hänellä on, hän sanoi että, hän haluaisi alkaa tekee pelejä steamiin, on siis aiemmin tehnyt mobiilipelejä, niin lupauduin et voin tehdä sille matskut, et hän voi tehdä sen koodipuolin, ollaan ennenkin tehty noin mut tehdään sit vähä isommin kun meitsinkin taidot kehittyneet hirveesti siitä ajasta, et juu väyliä on tosiaan rajattomasti. et tää softa mitä käytän on tosiaan kun next gen photari, eli photaria en tule tarvitsemaan enää ikinä. et tän opettelu tässä on itselle kun laittaisi rahaa pankkiin. ja tässä riittää opeteltavaa ja testailtavaa, aikoinaan kun olin graafikko niin toimin myös photarin kanssa näin.
Eikö siinä odotellessa kannattaisi ottaa nykyisistä softista kaikki irti ja harjotella jonkun kivan projektin turvin alusta loppuun juttuja?

Toi pelihomma kuulostaa tosi hyvältä! Siinä pitää olla sitten tosi toooosi tarkka tekijänoikeuksien kanssa. Siihen peliin ei saa päätyä mitään muun tuotteen grafiikkaa edes etäisesti. Pelaajat ovat armottomia ja peli ja sen tekijät ristiinnaulitaan AI hustlereiksi tosi nopeesti, varsinkin kun tässä on parit kunnon scammipelit jo tullut, nopeesti AIlla vaa kasaan.

Ja ei kannata ihan mahdollisen uran alkupuolella saada huijarin leimaa. Internet ei unohda :)

en halua enää tehdä niitä käveleviä hahmoja, vaan jotain paljon parempaa.
Erinomaista! Vihdoinkin Destiz! :) Uskalla vaan tehdä jotain ihan mieletöntä ja ennen kaikkea uskalla epäonnistua siinä. Niistä oppii eniten mielestäni.

Eikö siinä odotellessa kannattaisi ottaa nykyisistä softista kaikki irti ja harjotella jonkun kivan projektin turvin alusta loppuun juttuja?

Toi pelihomma kuulostaa tosi hyvältä! Siinä pitää olla sitten tosi toooosi tarkka tekijänoikeuksien kanssa. Siihen peliin ei saa päätyä mitään muun tuotteen grafiikkaa edes etäisesti. Pelaajat ovat armottomia ja peli ja sen tekijät ristiinnaulitaan AI hustlereiksi tosi nopeesti, varsinkin kun tässä on parit kunnon scammipelit jo tullut, nopeesti AIlla vaa kasaan.

Ja ei kannata ihan mahdollisen uran alkupuolella saada huijarin leimaa. Internet ei unohda :)

Erinomaista! Vihdoinkin Destiz! :) Uskalla vaan tehdä jotain ihan mieletöntä ja ennen kaikkea uskalla epäonnistua siinä. Niistä oppii eniten mielestäni.

juu oon mä siis jotain konsepteja tehnytkin et yks hahmo puhuu kerrallaan ja kertoo omat näkymyksensä, en oo vaan niitä julkaissu, mut nyt tosiaan ku on tuo Flux Kontext niin mä pystyn siirtää jopa 3 kuvaa kerrallaan et 2 hahmoa ja yks location niin se avaa sitten tosiaan hirveän määrän mahdollisuuksia, ja se näissä AI local softissa on et nää syö kaiken Vramin, et just saan selainta käytettyä samaan aikaan ku generoin kuvia, etten tosiaan voi tehdä montaa asiaa kerrallaan. et tuo flux ja sit ehkä muutama välilehti niin 32 vramia on syöty, mut kyllä mä niitä jossain vaiheessa alan tekemään ongelma on tosiaan nyt siinä se että jos mä teen tolla nykyisellä työkalulla niin se lipsynccaa ne muut hahmot siihen samaan ääneen et kaikki hahmojen suut liikuu sen yhden hahmon puhuessa, ja sen yhden hahmon äänellä.

joo pitää kyllä noiden kanssa tarkkana et ajattelin just vähä tsekkailla noita ai generoituja steam pelejä et varmaan ostankin jonkun, et pelailen sitä vähän ja katon vähä et minkälaisia ne on, mut joo se on semmonen sivuprojekti tossa taustalla, et vähä niinku jeesaan kaveria, ja muutenkin meinasin käyttää tätä toolia lähipiirin auttamiseen, varsinkin noissa yksinkertaisimmissa hommissa, et aion käyttää tätä toolia paljon hyvään. tääkin on kumminkin semmonen tool et jos tekee jotain monimutkaisia generointeja ja monen kuvan yhdistelyä, et jos haluaa että asiat tapahtuu mahdollisimman vähillä generoinneilla niin sit pitää löytää oikeet promtit et välillä vaatii 5-10 generointia ennenkö asia onnistuu, et yritän kehittyy siinä justiin tän kanssa.

Viimeksi muokattu:
Itse taas sanoisin että vertaus on kauhea ja osoittaa juuri sen, etteivät ihmiset tiedä mitä kukin tekee. Molemmat ovat ammatteja, jotka vaativat vuosikausia, jopa kymmeniä sellaisia, että niissä oppii taidot edes tehdä työnsä pätevästi. Silloinkin harva onnistuu oikeasti luomaan jotain merkittävää.
Ohjaajat minä ymmärrän paljon paremmin mutta se, että joku voisi hallita muka yhdellä tikulla siinä esityksessä kaikkea, tuntuu jotenkin niin vieraalta (ja ehkä tämä on nimenomaan väärä käsitys). Teatteri- ja elokuvaohjaajat kuitenkin antavat suoria ohjeita kaikille, joille tarvetta on, eikä sitä tehdä reaaliajassa halliten kokonaista "orkesteria".

Tosin myönnän etten kapellimestareista tiedä yhtään mitään muuta kuin että siellä heiluu hahmo lavalla tikun kanssa. Ehkä siinäkin sitten on sitä harjoitusvaihetta, missä annetaan yksittäisiä ohjeita ja se livesuoritus on enemmän showta ja keskittymistä niihin musiikin tärkeimpiin osiin mitä on aina menossa.

Nyt kun mietin asiaa (koska en ole kauhean tarkasti vaivannut päätäni kapellimestareilla koskaan) niin onhan se tosiaan lapsellinen ajatus että sinne nousisi vain kapellimestari lavalle ja alkaisi huitomaan, siis ilman mitään pohjustusta.

Kapellimestari tulkitsee musiikin kokonaisuutena ja luo esityksen temmon ja tyylin. Hänen on ymmärrettävä miten jokainen instrumentti toimii yhteistyössä ja eri tiloissa, mitä musiikilla halutaan sanoa, sekä mitä yleisö odottaa esitykseltä.
Eli hommassa on siis hyvin paljon samaa kuin ohjaajissa yleensäkin: kokonaisuuden hallinta ja materiaalin tulkinta.

Pitäisi varmaan katsella joku tiivistys kapellimestareista niin ymmärtäisi vähän paremmin. Ei ole ollut sellainen asia, mihin olisi törmännyt tai päätynyt asiaa pohtimaan vaikka yleensä tulee tankattua tietoa vähän kaikenlaisesta.

Tekoäly ei tähän pysty, minkä vuoksi kaikki niiden tuotokset näyttävät samalta. Kun katsoo noita prompteja, niin ne ovat pinnallisia pyyntöjä, jotka eivät vaadi tutustumista taiteeseen tai sen mekaniikkoihin. Se on vähän kuin oltaisiin vasta kirjoittamassa aapista tälle formaatille ja porukka kuvittelisi, että he ovat jo kirjoittaneet uuden Sodan ja rauhan.
Tämä olikin se, mitä jo aiemmin kirjoittelin itsekin että ei auta että AI tekee animeen "animaisia" juttuja jos se käyttää niitä vain siksi että niitä siinä genressä käytetään. Tulee kauhean rikkinäistä ja sekavaa siitä materiaalista ja puuttuu kaikki näkemys. Kone matkii muttei ymmärrä miksi se tekee mitä tekee. Ohjaajat ja muut taiteilijat tekevät ratkaisujaan syystä. Ja toisaalta taiteeseen myös tulee luonnollisia ratkaisuja, joita ei edes taiteilijat välttämättä tee tiedostaen vaan luonnostaan: masentunut taiteilija ei välttämättä halua alakuloaan tauluun mutta se voi siellä silti näkyä. Tekoälyllä ei tuollainen "luonnollinen" taide onnistu koska se vain matkii.

Jos tekoäly tulee joskus korvaamaan elokuvateollisuuden, niin silloin meillä on hirveät määrät katsottavaa, mutta ei mitään sisältöä. Se olisi kyllä elokuvaviihteelle sen sortin kuolemanisku, että en paljon pahemmasta tiedä.

Onneksi elokuvia on ehditty tehdä kymmeniä ja taas kymmeniä vuosia, niin ei kunnon sisältö ihan heti katsomalla lopu, vaikka tällainen kauhukuva toteutuisi.
Hirveä ajatus mutta minusta samalla vähän tuntuu että me ollaan peleissä tätä jo nähty. Sisältöä sisällön vuoksi. Tuntimäärä, isoja karttoja. Sisältöä, joka ei ole oikeasti mitään muuta kuin tyhjää suorittamista.

Tähän ei ole tarvittu vielä edes tekoälyä, joten saapa nähdä mitä peleihin vielä tekoälyn kanssa saadaan. Voi toki tulla todella hyviäkin asioita: pienet studiot voi tehdä asioita nopeammin, helpommin tai ylipäänsä, kun ei tarvitse luoda koko maailmaa itse vaan voi tehdä maailmaan vaikka kymmenen puuta, taloa ja vastaavaa oman pelin tyylisesti ja pyytää tekoälyä sitten tekemään näistä lisävariaatioita. Tai vaikka tekemään jonkin jo tehdy kesämaiseman talveksi. Ja niin edespäin.

Mutta vähän kyllä pelkään että monet tekijät korvataan tekoälyllä ja sitten on lisää "world's biggest map"- ja "over 200 hours of gameplay"-ihanuuksia.

Tencent on kova nimi tosiaan tuolla AI puolella ja myöskin local:n AI puolella, seuravaaksi ovat tähtäämässä generativiisen AI:ssa pelipuolelle, tuo tosiaan tulee olemaan välinnä walking simulaattori et luoda omia ympäristöjä, mutta uskon että alkavat kehittämään tuota sitten entisestään, joku VR tuki ois pirun kova tälle. et vois tehdä omia VR tyylisiä ympäristöjä. mut saa nähdä tuleeko tähän VR tuki, no joka tapauksessa tuossa varmaan kestää että saavat tuon ulos. tällä hetkellä löytyy vaan tuo documentaatio

tuossa on muuten pirun mielenkiintoinen podcast aiheesta tekoäly ihan yleisesti, vieras on loistava ja haastattelijakin on tehnyt loistavasti taustatutkimuksensa ja kysyy juuri oikeita kysymyksiä, tuo valais aika hyvin että missä mennään, ja miksi eri tekoäly tekniikat ja modelit kehittyy ihan älytöntä vauhtia, odotan itse ainakin erittäin mielenkiinnolla tuota vuotta 2027 jonka mukaan meidän pitäisi olla AGI:lla ajalla eli ajalla jolloin tekoäly pystyy tekemään kaikki älylliset työtehtävät ihmistä paremmin, et miten se tulee näkymään kongreettisesti

tein tosiaan tuosta innostuneena, muutamat AI agentit itekkin muutamaan juttuun, ja kyllähän nuo tosi käteviä on, eli voi halutessaan ja pyörittää koko hommaa tuon Ai agentti softan kautta, eli ei tarvii avata sovelluksia ollenkaan. en tosin niin pitkälle itse oli ainakaan mennyt että tein vain deepseek R1 Chatbotin itselleni, ja muutaman muun

Ylös Bottom